tirsdag 18. mai 2010

Tøffe interiørtider


I løpet av den siste tiden, har to av de lekreste interiørbutikkene i Bergen lagt ned sin virksomhet. First Floor og Havna Interiør var begge faste besøksstopp når jeg trengte inspirasjon. Ofelia på Askøy har visst også avsluttet, og det før jeg i det hele tatt hadde fått kommet meg ut for å besøke butikken! Det er triste greier. Jeg kan ta meg en tur på Ikea eller Home and Cottage, men det blir ikke samme swungen på de stedene.


Samtidig skjønner jeg jo at det blir vanskelig å drive butikk hvis flere som meg bare tar en runde, titter på de vakre tingene, suger til seg lukter og lys--kjøper en liten såpe eller en kopp, for så å gå hjem igjen. Man kan ikke leve av luft og kjærlighet!


Små interiørleverandører med relativt eksklusivt tilsnitt, blir jo også kopiert av de store kjedene. De produserer tilsvarende produkter i stor skala, og derfor kan tilby varen til en tredjedel av prisen. Da snakker jeg ikke bare om kopper med polkadotter, men om trender som starter smalt og eksklusivt, men som raskt utvikler seg til allemannseie. Sånn vil det kanskje alltid være?

 

Før jeg begynte som interiørblogger-for lenge lenge siden, da det bare var interiørblader og ingenting mer. Da hadde ingen hørt om fattigmannssølv, og Emmeline trålte alle antikkbutikkene fordi hun ville ha et sølvbrett med lysestaker på. Jeg endte med å importere lysestaker fra Danmark, og sendte min stakkars svigerinne på marked i Tyrkia for å finne et passende sølvfat. Jeg ante selvfølgelig ikke at dette ville være den mest oppbrukte trenden noen år etter!


Poenget mitt er at det er trist at de lekre butikkene forsvinner. Noen av de små og kule interiørleverandørene likeså. De som pleier å komme opp med det lille ekstra-det ingen har sett før, de som er trendsettere i interiørbransjen! Kanskje er konkurransen blitt for hard? Kanskje har vi alt vi trenger? Jeg vet ikke, jeg vet bare at det er veldig veldig dumt, og at jeg savner disse butikkene. Hva mener du om disse tendensene? Er det bare i Bergen at dette merkes?


Bildene er hentet fra First floor, Havna Interiør, Tine K og Emmeline selv:) Ha en superduper dag!

42 kommentarer:

  1. Er helt enig med deg...
    Ingenting er mere koselig og moro OG inspirerende enn å gå rundt i disse små interiørbutikkene. Kjedene blir aldri det samme, selv om jeg koser meg der og :)
    Nei, vi trenger disse små nisjebutikkene hvor man kan få kjøpt det som ikke går på dusinet...
    mange butikker har det samme og det samme og det kan kanskje bli litt kjedelig i lengden..?Butikkene er blitt så like.. !

    Ha en fin dag
    klem,kari

    SvarSlett
  2. Hei! Gratulere med gårsdagen!!
    Veldig enig med deg! Jeg startet for 3 år siden (lever enda) men i ettertid er det blitt 5 stk med samme leverandører og stil i dette området.... Det gjør selvsagt at salget også dabber litt av! Tror det har blitt "populært" å starte opp interiørbutikker uten at de aner hvor mye man må jobbe og hvor mye penger det er å satse! Noen detter av lasset etterhvert desverre! For som Kari sier, butikkene er så like! Kjemper hele tiden om å finne noe "nytt", men det varer ikke lenge!! Så det er bare å stå på og jobbe for å ha egen nisje men det er jammen meg ikke lett!!
    Glad jeg har butikken uten husleie!!
    Godt at du tok opp dette!!
    Ha en nydelig dag!!
    Klem fra meg;)))

    SvarSlett
  3. Slik er det nok mange steder!
    Har og lagt merke til at det er blitt vanskeligere å drive interiørbutikk på nett -mange som må legge ned..

    Veldig dumt at det er sånn, men samtidig så er det kjekt å kunne få tak i fine interiørgjenstander til en billig penge som på Ikea, Åhlens ol..

    Men jeg håper ikke de store kjedene tar helt over. Er jo ingenting som kan slå å tuste rundt å kikke i de små interiørbutikkene og komme hjem med en Green Gate polkadottkopp eller kurver fra Riviera Mansion i posen, eller noe fra et helt annet merke man ikke har oppdaget før.

    SvarSlett
  4. Vel overstått søttendes!

    Må bare få sende deg en liten klem for koselige hilsener du legger igjen inne hos meg med ujevne mellomrom ;) Setter pris på det! Du er i vinden snuppa, som aldri før, koser meg med spalten din i Bloigpluss, et pluss for bladet absolutt ;)Glad på dine vegne for at du når et større publikum med pennen din!

    Havna var en flott butikk synes jeg, har bare vært der en gang jeg, og handlet selvsagt altfor mye. First Floor var absolutt flott denogså, men Ofelia rakk jeg aldri å besøke. Jeg shopper ikke så mye jeg da, er absolutt ikke en blogg med stadige nyinnkjøpte skatter, er nok mer hjemmesneret hos meg, hihi. Lommeboken min ville iallfall IKKE tålt stadige besøk på ymse interiørbutikker, selv om jeg må la meg friste iblant da.

    Det er jo kommet stadig flere aktører i markedet, masse nye butikker i Bergen de siste årene, og det er vel slik at det kanskje ikke er et stort nok inntjeningsgrunnlag for dem alle? Antall nettbutikker har jo også økt, og noe av nærhadelen blir gjerne overført til nettet? Jeg vet ikke, men synes selvsagt det er trist når de stenger selv om jeg som nevnt neppe er den største kunden hos noen av dem da ;)

    Håper du får en flott tirsdag, selv er jeg på jobb og har sneket meg til et lite bloggebesøk hos deg i lunsjpausen ;) Jeg har latt bloggen få en liten pause for tiden, men kjenner energien veder litt tilbake, så innleggene mine blir gjerne litt hyppigere etterhvert ;)

    Klemmer fra meg ;)

    SvarSlett
  5. Er så enig med deg, og har tenkt samme tankene selv. Det er synd at butikkene med særpreg og det lille ekstra forsvinner. Det er helt annerledes og mye mindre personlig å tusle rundt på Home & Cottage enn f.eks på First Floor og Havna, der eierne selv driver butikken og har stått for vareutvalget. Når man er på jakt etter det unike og spesielle finner man ikke det på en hylle på Åhlens, selv om de også har mye fint. Personlig er jeg nok blant de mange som har "bidratt" til at slike butikker legges ned, ettersom jeg stort sett bare har snust innom med slunken lommebok på jakt etter inspirasjon og idéer, kanskje i beste i fall med noen nye telysholdere i handleposen. På den annen side er jo mange slike butikker dømt til å mislykkes når en av de heteste trendene er gjenbruk og oppussing av det man allerede har eller det man finner på loppis/bruktbutikker. Jeg vil uansett savne butikkene og blir glad når jeg finner en ny og spennende liten interiørdrømmebutikk, men om jeg vil bruke mer penger der? Det spørs, lommeboken er ikke bunnløs, og behovene for nytt dill dall tross alt begrenset.

    SvarSlett
  6. Viktig ting du tar opp der!

    I Vestfold så virker det på meg som om trenden har snudd litt det siste året. Drar man til Tønsberg så kan man jo såvidt snu seg før man ser en interiør butikk (bla: Lunehjem, LandRomAntikk, Åhlens etc. etc.), men dette kan umulig vare tenker jeg da. Om noen år så er de nok byttet ut med noe annet. Synd, men sikkert sant.

    Nå skal det også sies at jeg er i "byen" 1 gang i kvartalet så det er jo nesten alltid noe nytt der.

    Neste besøk blir til et herlig bokantikvariat. Elsker å se etter gamle bøker, men det er ikke billig :P.

    Ha en nydelig dag! Klem Madelén

    SvarSlett
  7. "var begge faste besøksstopp når jeg trengte inspirasjon"
    Tror mye av konklusjonen ligger i det setningen over. Butikkene med særpreg, smalt utvalg og høyere priser kan dessverre ikke overleve uten en jevn tilstrøm av kunder som handler og legger igjen penger.
    Om folk flest henter inspirasjon hos nisjebutikken, men handler brukt eller hos billigkjedene blir det dessverre få slike igjen.


    I byen vår finnes det 2 slike interiørbutikker, mens en tredje er i etableringsfasen. Nå er det slik at de fleste butikkene har vanvittig salg til sommergjester, men de skal overleve den lange vinteren og.. Nettbutikkene med lavere kostnader er jo også en trussel for nisjene.

    Ha en fin dag,
    NL

    SvarSlett
  8. "Dill og fjas" er vel noe av det første man kniper inn på når det røyner på med økonomien. Det er jo en del som har mistet jobber, selv om det egentlig er litt usynlig i Norge. For de som rammes er det ikke usynlig. Jeg måtte glise litt av historien din med lysestaker og fat - og jeg tenker på mine sandkakeformer til lys som ble kassert på begynnelsen av -90 tallet. Det minner meg også på at jeg begynner å bli litt gammel og begynner å like ting som er "nye" i utseende og finish. Kanskje det også har med alder å gjøre. Ikke vet jeg. Det jeg vet er at hvis alle gjør det de synes passer best for dem - da blir det best for alle. Det er synd når butikker legges ned - men i de siste årene har det vært i overkant mye kjøping, så kanskje det ikke er så galt at det ikke er godt for noe. God jakt på nye inspirasjonskilder! Det er noe annet - men det kan kanskje komme hvor som helst fra. H.

    SvarSlett
  9. Jo. Jeg er helt enig. Det er veldig trist. Og det er ikke bare i Bergen at disse butikkene må avvikle. Her hvor jeg bor er det to interiørbutikker som har måttet gjøre det etter det som du nevner litt av "å bare titte og kjøpe en såpe eller en kopp". Det er kanskje på grunn av finanskrisen? kanskje folk har blitt mer forsiktig når det gjelder å kjøpe nye ting. Det ble jo spådd det i finanskrisen. Men det er likevel synd at disse koselige små butikkene blir borte. Kjøpesentrene overtar, og vi følger med som kunder. Mye av sjarmen blir borte, og vi vil "alle ha" det som alle andre har. Det er godt jeg er glad i å være kreativ selv, og lager litt egne ting midt i alt. Det skaper litt eget preg på hjemmet.

    Klem,Line

    SvarSlett
  10. Hei:) Kan være enig med deg at det er trist at de små nisje butikkene forsvinner, Jeg elsker å gå å titte og få masse ideer. For noen år siden startet jeg min egen lille interiør butikk. Kundene var kjempe fornøyde, fikk masse ros for hvor koselig og fin butikken var, at det var god atmosfære der. Men det hjelper så lite, må få inn litt for at det skal være lønnsomt.Det var veldig mye jobb og satt igjen med lite. Jeg hadde en mann som tjente bra så vi klarte å leve på hans inntekt en stund, men mann vil jo gjerne ha litt lønn for strevet. Jeg hadde butikken i 5 år, da var jeg så sliten og lei at jeg orket ikke mer. Det er tøft å drive interiør butikk,det er blitt veldig stor konkurranse de siste årene. Det er veldig populært med interiør og det er kommet flere kjeder som har det og gjerne endel billigere enn de små nisje butikkene kan klare å ha. Veldig synd for det er jo så mye koseligere å handle i de små koselige butikkene. Jeg vil oppfordre de som har en koselig interiør butikk der de bor som de
    liker, bruk den, den trenger deg..

    Det er alltid koselig å titte innom hos deg, veldig koselig blogg du har,og veldig interessant å lese det du skriver.
    Du må ha en fin dag :)
    Klem Anita

    SvarSlett
  11. Hej Emmeline, lige en hilsen fra Danmark. Jeg har en lille blomsterbutik, og vil forfærdelig gerne sælge brugskunst og interiør.
    Men jeg er glad for, at jeg trods alt har mine blomster og leve af, for en ren interiør butik, ville aldrig kunne løbe rundt. Og i disse finanskrise tider, bliver der jo sparet rundt om i de små hjem. Men der er rigtigt sørgeligt, med alle de spændende små hyggelige butikker, der forsvinder, men er bange for at det er fremtiden, med få store kæder, men vi er nogle der vil kæmpe imod, men vi kan ikke klare det uden kunderne. Rigtig god dag oppe nordpå. Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
  12. Nei og nei, og jeg som tenkte at NESTE gang jeg kommer til Bergen (bor 8 timer unna), da skal jeg til First Floor. De har annonsert så mye at til og med jeg visst at de fantes.
    Selvfølgelig kan de ikke leve av NESTE gang eller av at jeg kikker på annonsen.
    De kan, som mange har nevnt, heller ikke leve av at vi kikker innom eller handler for 48 kroner.
    Blir det ingen handel, blir det heller ikke nye varer, og gamle varer selger dårlig. Så er sirkelen i gang.
    Kjenner meg også igjen i poenget med at det er grenser for hvor mye dill, dall og døgnvarer man trenger etter mange år i etablert hjem.
    Opplevde én gang å få som hatten passet fordi jeg ikke kjøpte annet enn en såpe i en butikk på Lillehammer. Gikk ikke tilbake, jeg...., men skjønte en frustrert eier som så på horden av turister som ruslet inn, rundt og ut igjen.
    For meg er det selvsagt trist at mange som starter butikk ikke klarer å lever av hverken drømmer eller hardt arbeid, men det er faktisk forståelig at ikke alle butikkene kan gå.
    Forresten, jeg er kanskje naiv, men jeg trodde leverandørene bremset hvor mange detaljister i ett område de formidler de samme varene til...
    Det blir litt dobbelt, da. JA, det koselig å titte innom, NEI jeg kommer ikke til å kjøpe allverdens.
    (Med unntak, he, he - det vet Frøken Olsen :))

    SvarSlett
  13. Det er veldig trist. Jeg tror nok det er mange som har fått øynene opp for gjenbruk og loppemarkeder. Gudene vet...

    Gratulerer med BoligPluss forresten! Flink du er. :)

    Ønsker deg en fin uke Emmeline! Klem fra Anine

    SvarSlett
  14. Hei

    Så bra tema, det var interessant å lese både kommentarer og inlegget.

    Jeg personlig tror to/tre ting har skjedd sammtidig.

    1) For det første har det vært overetablering i bransjen det er det ingen tvil om det popper opp butikker overralt med nesten de samme varene. Leverandørene er redd for dårlige tider og selger til de de kan selge til.


    2) Det har blitt litt politisk ukorrekt og sløse kjøpe mye dill. Mange går for gjennbruk og kjøper mindre unødvendige ting.

    3) Finanskrisen. Det er ikke tvil om at det brukes mindre penger i denne bransjen mot det som ble gjort tidligere.

    Selv synes jeg det er tungt om dagen. Før var det vekst inn i himmelen men nå er det flere aktører som sloss i samme marked. Leverandører som før lovte å ikke selge til direkte konkurrenter har nå brutt disse løftene for å få høyere omsetning osv osv. Så alt i alt er det som du sier Tøffe interiørtider. Trøsten må være at om vi klarer å overleve i nå vil det gå godt når det en gang snur igjen.

    SvarSlett
  15. Kjære Emmeline, Takk for at du tar opp temaet!
    Det er synd, det er sant, -og det er knalltøft her ute! Jeg har selv nettopp startet en ny liten interiørforretning, med det ikke alle andre har. – Min drøm,, – Og jeg må si at det skremmer meg litt at det er så mange som må legge ned, og kynisk sett, er det jo markedskreftene som rår, og sånn sett regulerer hvor mye mitt området/region tåler .
    - hos meg er det drømmene som rår, og det er kanskje det som kjennetegner oss som kunder mye også, det er drømmene som rår, vi lar oss inspirere, - og drømmer, men når alt kommer til alt er det lommeboka som bestemmer hvorvidt vi kan oppfylle våre drømmer, eller om vi må klare oss med det ”nest beste”. For små nisjebutikker finnes det ikke ”nest best” , det er et være, - eller ikke være, og når lommeboka sier stopp,- så gjør den det.
    Jeg har lyst til å vinkle temaet litt, og spør, som ny eier av en nisjebutikk, -som fortsatt lever av drømmer, og som lever av å gi kundene drømmer, - og inspirasjon, - hva kan vi gjøre for dere? Hva kan jeg gjøre for dere, for at det ikke skal bli med bare drømmer, hverken for deg eller meg......

    SvarSlett
  16. Da må jo moralen være at man ikke bør gå ut av en slik butikk uten å ha bidratt litt til dagskassa, ikke sant ;-)?

    SvarSlett
  17. Det er rett og slett forferdelig trist at slike fine butikker forsvinner!!!

    SvarSlett
  18. Får jeg anbefalle en liten sørlandsferie? Her øst i agder stråler sola og interiørbutikkene spretter opp på hvert et hushjørne!

    SvarSlett
  19. Hei Emmeline.
    Du set fingeren på noko som er veldig aktuelt.
    Eg driv sjølv ein liten gåve og interiørbutikk på ein liten stad.
    Det er ikkje lett, men eg klorer meg fast, og tenkjer at vinden snur snart.
    Eg prøver etter beste evne å finne ting til butikken min som ikkje er i alle andre butikkar i distriktet.
    Men ser ofte at neste sesong så er mange av ting i kjedebutikkane, og då er liksom litt av gleda borte.
    Service og personlig hjelp ein får i små nisjebutikkar er det mange som set pris på, heldigvis:)

    Ha ein finfin dag.
    HildeS

    SvarSlett
  20. Det er ikke lett å drive butikk, og jeg skjønner godt frustrasjonen til butikkeierne når folk går innom, ser og tar på alt, og går ut igjen. Men hvis betjeningen behandler meg surt fordi jeg ikke handler, kommer jeg ikke tilbake. "Kjøpeplikt" er å skremme vekk folk!

    Den harde virkeligheten er at butikk er noe man kan drive hvis folk vil kjøpe det man tilbyr til prisen man forlanger. Og "dill" er jo lett å hoppe over hvis det røyner på med pengene. De butikkene jeg går tilbake til igjen og igjen (og der jeg legger igjen penger), er de som klarer å fornye seg uten å være altfor trendpreget, og der jeg føler meg velkommen enten jeg drar kortet eller ikke.

    SvarSlett
  21. Det är väldigt synd att alla dessa butiker stänger ner. Det är inte lätt att driva butik när det hela tiden kommer nya nätbutiker som konkurerar med bättre priser. Sedan är ju den stora trenden just nu gjenbruk, både på bloggar och i aviser. Gissar på att Fretex har glada dagar...

    Sedan är det väl kanske också så att de tre butiker du nu nämner inte har haft den bästa lokaliseringen. Det är kanske vi "speciellt intresserade" som tar oss tid och tar oss en tur ut till exempelvis Nestun eller Askøy. De allra flesta far kanske till byn, Åsane eller Lagunen när det är tid för shopping. Jag vet ju med mig själv att även om jag gärna besökte First Floor fanns inte tiden att ta en tur dit varje vecka. Mellan jobb och andra ting som må hinnas med. För att få ett stort kundunderlag må man finnas där där kunderna är.

    Du får ha en fortsatt strålande vecka!

    SvarSlett
  22. Ja, jo smalere dess tøffere dessverre!

    Nice tribute til de avtroppende inspiratorer.

    lott@

    SvarSlett
  23. nei.. dette gjelder overalt i Norge.. og det skyldes at ALLE OG ENHVER skal drive med interiørbutikker.. de aner ikke hva de går til som Christina sier..

    Da jeg og min søster startet en nettbutikk i 2006 gikk det knapt ett år før vi fikk en statistikk hvor det fremkom at det var startet 145 små og store butikker/nettbutikker i Norge.. de fleste innen den landlige stilen:)

    alle disse hadde en eller flere av de sammen leverandørene.. mange av disse var bloggere.. og alle forsøkte å overgå hverandre med tilbud.. ikke rart det blir kroken på døra..

    det er grenser for hvor mye folk har råd å kjøpe.. selv her i Norge.. dessuten har vi bare sett begynnelsen på dette .. i Danmark smalt det for 2 år siden.. de er på tur opp igjen.. Ola Dunk er bare sent ute som vanlig :))

    Ha en koselig kveld..

    SvarSlett
  24. Veldig sant! Bor utenfor en middels stor by på Østlandet og her har det forsvunnet to slike butikker i løpet av vinteren.

    Veldig synd, blir liksom litt kjedelig med bare butikker som Princess og Kid.....

    SvarSlett
  25. Enig i at det er trist, men det er jo ikke bare blitt popluært med intreør blogging, det eksploderte også av damer som plutselig ville åpne "drømmebutikken".... og når hundrevis gjør det samtidig blir det bare ikke marked og plass til alle :( Sånn er det nok bare. Ofelia hadde jeg knall lyst til å besøke, nå går det ikke.
    Kanskje vi konsumere også har snudd trenden litt? Jeg har gått på loppis i alle år, dratt med av mamma fra jeg var liten. Og jeg husker det kanskje var ett eller to arrangementer, og ikke så mye folk. Du fant skatter selv etter en times åpningstid... men nå... gurimalla.... loppis er mer populært en noen sinne... og så mange arrangementer, SÅ mye folk, trengsel og pruting... Ja det gjleder å ha et meget skarpt blikk for å finne noe av intresse, og få det med deg! Så vi har nok langt i fra mistet intreør intressen, men vi kniper kanskje litt mer på pengepungen? I disse tider...

    SvarSlett
  26. Det du tar opp er kjempeviktig, men som mange andre sier så er det tydeligvis en trend i at "alle" skal starte interiørbutikker om dagen, og alle i samme stil. Landstil er koselig altså, men det blir kanskje litt mye... Og for meg som ikke har hele huset i hvitt, og med gamle ting, så blir det fort til at det kun er småting man kjøper.

    Og jeg tror vel kanskje det er mer årsaken til at interiørhandling går nedover om dagen, enn finanskrisetider. Faktisk så tror jeg at man kanskje unner seg en fin ting til hjemmet som man kan nyte i lang tid, enn å kjøpe seg en DVD eller ekstra snop til helga.

    Kanskje er vi rett og slett klar for litt nye interiørtrender nå og ikke bare landstilen?

    SvarSlett
  27. Har lest alle kommentarene til nå og tror sikkert det er mye rett i at markedet er mettet, at folk har mindre penger og at de store butikkene kan tilby ting til en billigere pris. Personlig har jeg den (ganske radikale?) holdning, at vi for å redde jorden vår må være litt tilbakeholden med å kjøpe-kjøpe-kjøpe, da mye blir til søppel etter noen år, og holder meg derfor til loppis og rett og slett ordentlige klassiske ting som jeg håper å ha leeenge. Og shopper derfor betydelig mindre enn før.

    Ellers må jeg bare si takk Emmeline for din utrolige koselige, morsomme og oppfinnsomme bloggen. Kan som sagt ikke forholde meg til at man skal handle så mye nytt hele tiden, men synes du er en kustner med ordene!

    SvarSlett
  28. Helt enig med deg, her på sørlandet får vi snart Ikea, kan ikke si jeg liker det no særlig.
    Klem fra Elin

    SvarSlett
  29. Dette gjelder nok ikke bare for Bergen, det samme skjer i de fleste byer. Nå jobber jeg i en av disse kjedene som bloggedamer egentlig ikke liker så mye, men også jeg synes det er trist når flotte butikker må stenge dørene. Mange her nevner at det er overetablering i markedet, og nettbutikkene tar nok også sin del av kaka.
    Det er svært få butikker som skiller seg ut fra resten, få klarer å skape sitt eget uttrykk og sin egen stil. At mange selger de samme varene skyldes nok at det har fosvunnet flere dyktige leverandører, spesielt i Danmark. Flere av de store skjelver i buksene og har trukket seg fra messene i Danmark. Den økonomiske krisen har satt betydelig større spor i Danmark, og den er ikke over.
    Det som forundrer og morer meg litt når jeg leser kommentarene på dette innlegget, er oppfattelsen om at en dyr ting solgt i en liten butikk er mer originalt enn samme ting solgt til en lavere pris i en kjede. Tingen er plukket ut på samme messe i Kina eller India, det er samme kineser eller inder som har laget prøven. Forskjellen er at en kjede kjøper den inn og unngår et selgerledd, mens en leverandør til enkeltstående butikker skal ha et påslag. Der oppstår den største forskjellen.
    Ellers må jeg skryte av Emmeline, bloggen din er min absolutte favoritt. Jeg har ikke samme smak og stil som deg, men du skriver så godt at jeg blir sittende å lese høyt til min ikke like engasjerte sambo. Som ler minst like mye av å se på meg når jeg prøver å lese uten å le.
    Ha en herlig tirsdagskveld!

    SvarSlett
  30. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Jeg ville gjerne handlet i flere interiørbutikker, men hva hjelper det når alle skal selge duftlys, såper, lavendelputer, vaskemidler og jeg vet ikke hva. Da kan ikke en stakkars allergiker engang gå innenfor døren, og langt mindre ta med varer som også stinker parfyme inn i mitt luktfrie hjem. Hva med å ha en ren og luktfri interiørbutikk med interiør?? Sukk og atter sukk....

    Hilsen allergika

    SvarSlett
  31. hei på deg.
    ja er nok ikke så greit å klare seg,det blir gjerne sånn at hvis noe slår an av butikker,ja så dukker det fort opp 2skt til av nesten samme slaget,å det går ikke på små steder iallefall...
    men å vi liker disse nisje butikker som ikke er kjeder..glad vi har frk.olsen..
    ønsker deg en herlig kveld,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  32. Enig med deg i at det er trist når koselige butikker forsvinner! Trøsten får vel være at det også dukker opp nye...

    SvarSlett
  33. Hei! Veldig trist når butikker legger ned. Vet hvor mye arbeid som er lagt ned.Alle vil ha mangfold, men da må vi også støtte små butikker. Artig at du satt tema på dagsorden!
    Klem Hege

    SvarSlett
  34. Veldig interessant å lese både innlegg og kommentarene her. Trenden du peker på er nok ikke unik for interiørbransjen, jeg våger å påstå at holdningen finnes hos den jevne forbruker: Alle vil ha koselige små butikker med særpreg, men alle drar til kjøpesenterene for å handle, for der er det jo så billig... Det er klart at butikkene da ikke overlever, enten det er interiør, sko, klær eller skruer.

    Når produksjonen av varer i tillegg flyttes fra f.eks Danmark, Sverige eller Tyskland til Kina, Indonesia og Kambodsja, så er det klart at dette merkes på kvaliteten. Varene varer ikke like lenge og så må vi ut og kjøpe noe nytt. Som er billig.

    Så lenge forbrukerne selv er med på dette, så blir det vel litt dobbeltmoralsk å beklage seg over at små butikker må legge ned...?

    SvarSlett
  35. Ja så trist nå nisje butikker forsvinner..og spm du sier mange tenker ikke over det men det er jo de små leverandørene som finner først det lille ekstra,så går det ikke lenge før kjedene hermer..så er det igang..husker da jeg var liten ,slakteren på hjørnet,alltid en pølse å få,i min he he ville ungdom,bakeren som alltid var i bakeriet før sola gikk opp,banket på og alltid en ny stekt bolle å få..GODE minner!!Det vi litt glemmer er nok det du sier,skal vi ha disse små koselige butikkene,ja da må vi noen ganger stille opp også. Det må da være litt mere koselig å komme innom vi små butikkene,så mye mer personlig,så mange jeg har blitt kjent med disse årene jeg har drevet,vært med å oppleve jenter bli gravide,så 9 mnd senere kommer innom butikken får å vise meg den lille,hørt om hytte drømmer,kjærlighetssorg,frieri og mange bryllupp,så mange gode samtaler jeg har hatt med mine kunder,barna som kommer innom og håpefulle ser på meg ..he he for å få en kjærlighet eller et sukker tøy ;))Den lille gutten som alltid ønsker seg en hjerte sjokolade fordi at han ikke liker noe annet;)
    For en tid siden da jeg skrev på bloggen at jeg var sliten,,dagen etter fikk jeg blomster av kunder,tenk så herlig,så heldig jeg er,så mye glede butikken har gitt meg,og takk til alle mine kunder som holder meg igang;))
    Og takk til DEG og andre bloggere,dere er jo en stooor gratis reklame for meg og andre som driver i denne bransjen!!DERE ER VIRKELIG MED PÅ AT VI OVERLEVER!
    Men ikke glem at de små blomstene trenger vann for å leve ;))

    SvarSlett
  36. Jeg har i utgangspunktet falt veldig for landstil med et snev av shabby- chic.Timesvis er tilbrakt på nettets blogger og på byturer har disse små interiørforetningene vært et must.
    Men, jeg verken kan eller vil bruke store summer på interiør. (Selv om loppis og oppussing er "politisk korrekt" er også det en trend).
    Tilbake til landstilen: Jeg har sett og nytt så mye inspirasjon at jeg er mettet før jeg har fått praktisert inspirasjonen i noen særlig grad! Rett og slett lei,butikkene er igrunn ganske like og ingen har lenger WOW effekten. Bortsett fra på prisen ;D
    Jeg føler at mange blogger handler alt for mye om innkjøp, interiør reportasjer viser hele tiden til det er kjøpt her og det er fra der. Løp og kjøp, hører jeg...
    Jeg er shoppeglad, som mange andre damer men på et punkt får det en bismak.
    Å bruke flere tusen på en lampe av riktig merke, solgt i en av disse små forretningene er galskap for ja, straks finnes en blåkopi i kjedene og da er det ut med den lampa, skrytefaktoren er borte.
    For det er en snobberi faktor.
    Emmelines blogg handler om så mye mer en innkjøp og interiør,hun har et humoristisk skråblikk på hverdagens trivialiteter som aldri vil gå av moten.

    SvarSlett
  37. I oljehovedstaden, og Norges
    4.største by; Stavanger, har vi så å si INGEN skikkelige interiørbutikker. Det finnes kun noen få veldig eksklusive butikker som ihvertfall ikke passer min lommebok. I nabobyen Sandnes derimot finnes det ihvertfall 3 fantastiske interiørbutikker (som selger merker som Green Gate, Cath Kidstone, Lisbeth Dahl etc)Synes det er en skam at en såpass stor by har så lite utvalg!! Det ender alltid med at jeg må kjøpe over internett eller dra til Sandnes.. Fin by, men ett stykke unna.
    Er enig med deg Emmeline, det ser ut til at de mindre særegne butikkene ikke klarer seg i storbyen.. Kjempetrist..
    Linnea

    SvarSlett
  38. Heisann:) Jeg jobber i en blomsterbutikk, og vi spørr oss ofte, trenger vi spesial butikker lenger? Jeg tror og håper det.Men...

    Etter å ha solgt mindre og mindre frø og blomsterløk (..som ville være en naturlig ting å finne i en blomsterbutikk) siste årene, droppet vi det helt i år.
    De kundene som kommer inn og ser etter disse produktene, sier de har vært på f eks europris, men der er det utsolgt, altså velger man som første alternativ å kjøpe sånne produkter hos de store kjedene og i dagligvare butikker..Men man får jo hverken brudebuketter eller bårekranser på europris, så da trenger man jo blomsterbutikker også!? Men vi kan heller ikke leve av bare bryllup og runde dager, så jeg håper folk tenker på dette neste gang de snapper med seg en blomst fra rema..!

    Jeg håper det vil være rom for små butikker med sjel i framtiden også!

    Ha en superduper dag!

    Marte:)

    SvarSlett
  39. Heisann,

    Jeg må si meg enig jeg også, og flott at du tar det opp. Det er kjempetrist.
    Selv driver jeg nettbutikken Lobelia hjemmefra og har ikke bakkebutikk, men jeg liker jo selvsagt også å gå rundt å kikke og kjøpe litt (jeg er jo dame tross alt - så jeg har jo mine shoppingbehov jeg også :-) ) Så veldig synd at de "små" butikkene forsvinner. En annen ting er jo at mange har de samme leverandørene, og der har jo dessverre ikke vi som forhandlere så mye å si. Vanskelig å stille krav til leverandører om å ha et "maks antall" forhandlere etc. Enig med Christina også, hadde man visst hvor mye jobb som må legges ned i å drive små foretak, tror jeg flere hadde tenkt seg grundig om. Ingen av oss driver jo dette "for moro skyld" - vi er jo tross alt bedrifter vi også - selv om det er i mindre skala enn de store kjedene, og det vi har satset er private midler og MASSE av fritid. Vi har ingen store pengesterke "onkler" som kan "backe" oss om det skulle bli litt tøffe tider. Nå sier jeg ikke at disse du nevner ikke visste hva de begikk seg ut på - det er helt tydlig at de visste, og flinke var de også! , men som du sier "man kan ikke leve på luft og kjærlighet". Vi trenger nok begge deler; både store kjeder og små nisjebutikker.
    Så all honnør til de (inkl. meg ...he he) som holder på med dette, timelønnen er særdeles dårlig når man vet hvor mye jobb som ligger bak.
    men...nå får jeg svinge meg igjen og bære inn en palle med nyheter :-)

    Ha en forrykende dag i solskinnet :-)

    W

    SvarSlett
  40. Kari Marie hos Ofelia19. mai 2010 kl. 21:02

    Kari Marie hos Ofelia.
    Nå må jeg blogge (eh..heter det det?) for første gang. Her trengs flere knagger i diskusjonen rundt "brustne interiørdrømmer". Ofelia på Askøy har lukket og slukket. Fremdeles står noen utenfor og krafser på ruta og vil inn, for det ligger/står noen TING der! Lokalavisa skrev at vi ble sviktet av lokalbefolkningen. Det er ikke sant. Vi hadde mange trofaste kunder som handlet stort i volum og dyrt for kortet, selv om det gikk mye i lavendelsåpe og emaljeskilt med passende tekster for de tusen hjem.Vår nisje var gamle, franske møbler og spennende markedsfunn, kunsthåndverk, nytt interiør og klær.Vi ønsket å vise en blanding av nytt og gammelt. Responsen på valg av varer, varekunnskap og service har vært enormt positive. En utrolig vakker butikk! Jeg skryter uhemmet og uten blygsel.Det var mye latter og liv hos Ofelia.Kundene (damene) fikk mye "gratis" om fargelære, maleteknikker, restaurering av møbler og kropp...(mitmiddel og saltskrubb i riktig rekkefølge) Litt gråt på skulderen ble det tid til også, tårer for alle håpløse ektemenn som ikke skjønner bæret av lidenskapen for puter og lampeføtter.Nei, gi gubben nye felger og fett musikkanlegg, så får dere bruke gullkortet.At vi valgte å avvikle, handler om flere ting enn Emmelines tanker og hennes svar på bloggen. Det får ligge.Dere er alle inne på viktige faktorer.Men, nå nærmer jeg meg poenget mitt.Jeg er ganske overrasket, og skuffet? over å oppleve at det egentlig er så få interiørindividualister der ute.Mange sier at de har skapt sin egen stil..Hm..Har de det? Hvertfall,folk kjøper det de liker, uavhengig av pris. Det er interiørbutikkene med de rette merkevarene som overlever. Og hvis interiørbutikken i tillegg har de rette merkevarene i klær, er framtida fager i vårsola.
    Emmelines "merkevare" er Greengate.Det solgte ikke Ofelia. Og vi ville ikke ha det heller! Rundt juletider var det masse bilder av Walters lyshus og Maileg-nisser på mange blogger.Alle skulle ha det. Vi solgte det ikke. Vi skulle gjerne ha solgt de merkevarene,men det var helt uaktuelt,for de var "opptatt", selv om noen kunder gikk helt bananas da det ble utsolgt i de andre butikkene og vi hadde det ikke engang!!
    Fikk ikke engang forklart at vi prøvde å skape forskjellige interiørbutikker med forskjellig innhold.Lenge leve ulikheten, eller? Jeg kunne ha laget en liste over merkevarer som selger,men hva er vitsen? Håper virkelig at dette innlegget ikke virker nedlatende, men snarere oppklarende. Jeg tar mine valg og de går ofte en helt annen vei enn mange andres. Men det er mitt valg.Synd for alle dere som ikke rakk oss. Dere gikk glipp av noe flott (uhemmet skryt nr. 2)Ha en fortreffelig sommer!Mvh. Kari Marie hos Ofelia.

    SvarSlett
  41. Å drive butikk er en evig kamp.
    Både for å skaffe varer ikke alle har,
    men også fordi store kjeder lager egne varer, samme som små butikker, men da til halve prisen.
    Slik som Kremmerhuset feks.
    En del leverandører leverer til alle som vil. Dette skaper problemer. For du vet ikke hva andre har bestilt før varene kommer, og da er det kanskje fire andre butikker i nærheten som har tatt inn det samme.
    Derfor er det faktisk bra med slike leverandører, som feks Jeanne Dárc Living, som bare leverer til enkelte butikker i hver by.
    I motsatt fall leverer La Finesse til alle......
    Lykken er stor når man finner en leverandør "ingen andre har"
    :-)
    Klem

    SvarSlett
  42. Hei på deg.
    Nå har jeg kost meg lenge inne hos deg. Også så klart, siden nettbutikken min blir fysisk butikk i neste mnd. så var dette veldig interesang lesning. Nå har ikke jeg merket noe til nedgangstider, så jeg bare suser i vei, og tror det går bra.
    Men er det virkelig slik at de store kjedene alltid har så mye billigere varer. Jeg er ikke så sikker på dette. Noen av leveranørene til nisjebutikkene er dyre, andre billige. Det er opp til butikken hva de tar inn;)
    En annen rar ting er at mange tror at det er så billig å drive nettbutikk. Joda, en har det kanskje hjemme og slipper husleige. Men all markedsføringen koster ofte mye mer enn hva en butikk betaler i husleige. Markedsføring er ikke så nødvendig om en ligger der kundene ser en alikevel.

    Jeg må også si at jeg koser meg veldig med spalten din i Bolig+ Supert med litt humor i interørverden.

    Må du ha en superduper pinse
    Klem:)

    SvarSlett