onsdag 7. oktober 2009

Om håndarbeid og sånn



For hundre år siden, da jeg gikk på ungdomsskolen, hadde vi en håndarbeidslærer som var av det orginale slaget. Hun hadde meningers mot, og gav ikke god karakter hvis man for eksempel hadde kledd seg usømmelig. Med andre ord kunne du være FANTASTISK dyktig til å brodere uten at det gav uttelling dersom du dukket opp i bikini. Da ble det G i brodering. Punktum finale! Emmeline var ikke av det usømmlige slaget. Hun farget håret oransje ved en feiltakelse i niende klasse, men beholdt klærne på. Dermed hanket jeg inn en M, og skal jeg si mitt så kan jeg ikke helt skjønne hvorfor. Jeg har likevel beholdt en helt spesiell interesse for håndarbeidoppskrifter.


Da jeg åpnet KK i forgårs var det en egen avdeling for smågaver som man kan lage selv. Dermed ble Emmeline YR av entusiasme, og så for seg hvordan bordet kommer til å bugne av pulsvanter og sjal i de lekreste farger. Bare jeg får kjøpt litt garn og kanskje noen nye pinner:)



Sånn er det ofte med meg. Etter å ha besøkt Elin for noen uker siden fikk jeg det for meg at jeg skulle lage NOA NOA sjal etter oppskrift som jeg fant hos Borghild. Så kjøpte jeg garn og printet ut hekleskole og satte i gang. For å si det sånn så ligner det ikke mye på et Noa Noa sjal. Det ligner litt mer på et sjal som man har fått av sin fem år gamle datter, som akkurat har lært å hekle.


Det er i grunnen det som er problemet. Det blir aldri helt som jeg hadde tenkt. Så i dag har jeg funnet frem strikkepinnene mine igjen. Til de gode gamle tovetøflene som du finner oppskrift på helt nederst i innlegget, som jeg forøvrig ALDRI blir ferdig med.
(*De er rene IQ testen å montere, men om du trykker på oppskriften skal den bli leselig:)


Siden jeg er ikke er særlig flink til å strikke heller, er toving en fin ting. Da forsvinner nemlig alle feilene i den store krympingen og det er jo i grunnen helt perfekt om du spør meg!
Ha en fin fin dag alle sammen -med eller uten håndarbeid:)

tirsdag 6. oktober 2009

På veggene



Den siste uken har det vært litt diskusjon om bilder her i Bloglandia. Den gode Feen prøvde ut verdenskart på veggen og fikk blandet respons. Hun lurte derfor på om hun skulle prøve seg med et Gitte Brandt bilde istedet.


Bohemen Gitte Brandt sine bilder er jo på mange måter blitt et must i enkelte interiørmiljøer. Enten elsker man bildene hennes, eller så gjør man det ikke! Jeg syns de er kjempestilige, Emmelinemannen er ikke like begeistret;)


Personlig syns jeg det vanskelig å finne de helt riktige bildene til veggene her hjemme . Det er selvfølgelig et økonomisk spørsmål også. Jeg er veldig fornøyd med Keep Calm plakaten min-men den er jo å finne i annenhvert interiørhjem. Har man en, så er det på en måte nok.


Innen den franske landstilen har skoleplansjene kommet for fullt, men etter å ha stått ti år bak kateteret er ikke skoleplansjer noe for meg:) Store kart er stuepynt i den industrielle retningen, men for oss som har fått skolekartet i hodet flere ganger blir det også feil. Bilde av kule Ugler fra Etsy


Noen lar ungene spille ut sine kunstneriske evner på lerret, andre lar Englene vise vei. Smak og behag kan ikke diskuteres, men den perfekte løsning må jo finnes? Gode og økonomiske tips mottas derfor med takk:)


Hos Emmeline har det vært sen frokost og nyinnkjøpt juleblad i dag.


Der fant jeg noen kjekke lage-selv tips som jeg har litt lyst til å prøve, men først er det tid for trening! Ha en fin dag:) TUDELU

mandag 5. oktober 2009

Har du startet juleplanleggingen?



I går fikk jeg så mange koselige kommentarer og spørsmål fra lesere som ikke har blogg, de såkalte anonyme:) Det er stor stas at dere tar dere bryet med å legge igjen en hilsen. TUSEN TAKK!! Noen av spørsmålene som kom inn var litt morsomme, og derfor svarer jeg her:


Kort oppsummert kan jeg svare slik:
*Ja, visittkortene har kommet, og jeg har delt ut to: Ett til min søster og ett til min datter. Dermed har jeg bare 248 kort igjen å dele ut og NEI jeg tør ikke å gjennomføre noe slags SURKÅL POETSTUNT à la Elling (hehe-syns jeg ser det;)
*Jepp jeg har funnet ut hva jeg skal gjøre med smykkene mine. Jeg kommer tilbake med resultatet så snart det er klart *blinker lurt! Sist men ikke minst: *Har du begynt juleplanleggingen allerede? Noen tips kanskje?


En ting er sikkert, I interiørsfæren av Bloglandia er det ikke mange som er medlem av TA JULEN TILBAKE. Her tenner man lys og broderer julestrømper fra midten av august. Når jeg tar frem julebøkene mine en regnfull dag i september kan jeg godt skjønne at noen begynner å lure. For er jeg egentlig i gang?


Svaret er faktisk ja. Jeg skal reise vekk, og drar i slutten av oktober. Siden jeg skal være borte i en måned er det greit å planlegge litt iallefall. Derfor har jeg forhåndsbestilt nye lyshus fra Boligfryd. Noen skal jeg gi som gave, og noen skal jeg ha selv.


I år har jeg også bestilt abonnement på BO BEDRES julebøker. Da får man en julebok hvert år. Det som er litt spesielt med disse bøkene er at de ofte ligger litt foran i løypen, og det er jo gøy.
Forøvrig har jeg planlagt å følge opp med TURKIS jul i år også. Jeg var superfornøyd med min turkise jul i fjor, og syns det er så kjekt å kunne se etter turkis julepynt!!


Jeg ser at SILJE vurderer å ha julekalenderblogg i år. Jeg hadde julekalenderblogg i forfjor med et innlegg hver dag i desember. Det var litt av et kjør, men det var gøy også! Siden jeg skal være borte i hele november, har jeg faktisk tenkt å prøve meg på julekalenderblogg i år jeg også! Så det er altså planene mine for julen. Eller førjulstiden kan jeg vel kanskje si.
Er du i rute med dine juleplaner?

søndag 4. oktober 2009

Musepatruljen



Klokken syv i dag tidlig tikket dagens første sms inn fra den yngste Emmelinesønnen. Han ville bare fortelle at han hadde fanget to mus i felle. For dere har fulgt med på bloggen, vet dere at en slik melding betyr penger på bok for Emmelinebarnet, og hjerteproblemer for Emmelinemannen.


Det har seg nemlig sånn jubelen sto i taket familien ankom hytten fredag kveld. Huset var strøkent. Det var hvite gulv og romantisk idyll så langt øyet kunne se. Emmelines mange skåler stod urørt på kjøkkenhyllen og soverommet var innbydende og fint. Alt var lykke og harmoni og museproblemene på kjøkkenet så ut til å være en saga blott.


Men hvor lenge var Adam i Paradis? Da Emmelinemannen åpnet skapet under vasken var idyllen brått slutt. Tror du ikke Mikke Mus og alle hans venner har hatt klubbhus derinne? Siden skapet har vært tomt, har de bestemt seg for å spise det lille de kunne finne. Det vil si ledninger til pumpe og oppvaskmaskin. Til dessert har de spist rørene under vasken. NAM NAM!


Dermed er krigen i gang igjen. Heldigvis for Emmelinemannen har han med seg sin sønn som både er uredd og har lange øyevipper. Det er to gode egenskaper som man kommer langt med her i livet! Barnet setter ut feller og tømmer feller, og i dag skal han holde vakt mens Emmelinemannen støper igjen alt som kan minne om innganger og utganger i klubbhuset.


Her hjemme takker Emmeline høyere makter for at hun er barnevakt for to barn som klarer seg selv. Huset begynner å se brukbart ut, og derfor kan jeg for første gang på mange år ta bilde av arbeidsplassen min som vanligvis ser BOMBET ut. Håper dere alle har en fin søndag:) TUDELU!

lørdag 3. oktober 2009

Polkadottlørdag



For noen dager siden hadde jeg min lille nevø på besøk. Den lille mannen kom brasende inn på kjøkkenet med et gedigent plastsverd da vi spiste middag. Med myndig mine kommanderte han Emmelinefamilien til å gå planken. Du kan tro den lille sjørøveren ble overrasket da min 17 år gamle sønn hoppet frem med kniv og gaffel, og utfordret til duell.


Sjørøveren fikk rett og slett sjokk, men tok seg raskt inn igjen. Så braket de to sammen i en sverdduell med løping og fekting så poteter, lysestaker og Emmelines rosebukett flakset til alle kanter. Dagen i dag har derfor gått med til en grundig husvask, og restene etter det store sjøslaget er endelig fjernet:)


Apropos rimelige kopier i forrige innlegg... Åhlens har lenge vært på banen med sine polkadott mønstrede kopper og krus. Jeg har jo flere kaffekopper fra GreenGate i rødt og hvitt, og har tenkt at jeg skulle holde meg trofast til dem. I går bestemte jeg meg likevel for å kjøpe EN tekopp fra Åhlens. Vel hjemme måtte jeg sette den ved siden av GreenGate kolleksjonen, og det var nesten skummelt. Det var nemlig nøyaktig samme rødfarge og nøyaktig samme størrelse på polkadottene som på mine kaffekopper. Man kunne nesten tro det var Supermanns billige tvilling fra Krypton som hadde kommet i hus;) Så nå vurderer Emmeline å være utro, men det blir kun på tekoppavdelingen altså!



Fattigmannssølv er vel egentlig på vei ut, men hos meg er det istedet på vei inn. Lyslykter med polkadotter fra GreenGate er kjøpt på ettårsjubileumstilbud hos Berthas Oldebarn og jeg er kjempefornøyd:) De er både lekre og gøyale, og gjør seg kjempegodt på bordet!


NÅ er det tid for lørdagskveld med dansing på skjermen . Herlig. Bloggelysten er kommet tilbake med et SVUSJ i dag også, og det lover jo bra for de kommende dagene:) SEE U!

fredag 2. oktober 2009

Ikeatilbud - til nesten alle?



I dag og i morgen har Ikea tilbud på sin BAROMETER lampeserie. Barometer er på en måte billigutgaven av den dyrere og mer trendy versjonen som kommer fra House Doctor. For oss som både har hus og hytte å møblere, samt manglende lottomillion, duger Ikeaversjonen helt fint. Det skiller nemlig over en tusenlapp per lampe.


I dag får du altså TO Barometerlamper til prisen av en -og det er jo et supert tilbud. Så viser det seg at Barometer ikke selges i Åsane eller på Forus og det var jo de to Ikea butikkene som var innen rekkevidde for meg og Emmelinemannen i dag! Jeg lurer litt på hvorfor de ikke har Barometer på Ikea sine varehus på Vestlandet?



Barometernavnet gir meg forøvrig assosiasjoner til en episode fra Mummidalen, der Hemulen stikker av med Hattifnattene sitt barometer. Barometeret tar han som straff fordi Hattifnattene har oppført seg skremmende i tordenvær. Stjeling av barometer lønner seg selvfølgelig ikke, og historien ender med at Hattifnattene blir elektriske og svir hårluggen av Snorkfrøken.

Moralen er med andre ord at Barometer bør være på sin plass! I hyllen på et Ikeavarehus nær oss alle:) Ellers bør Ivar Kamprad passe panneluggen sin! Det spørs om han bryr seg, siden han ikke har så mye hår anyway!
Tre bilder av fine House Doctor lamper er hentet fra Nordhjem sine flotte sider. Bildet av Barometerlampen er fra Ikea , mens Mummibildene er fra mitt familiealbum:)

OPPDATERING: Barometer finnes visst likevel, selv om de altså er utsolgt. Emmeline må visst gå i skammekroken med svidd lugg selv ser det ut for. Ha en fin kveld uansett;)

Høstferie



I morgen starter høstferien her i Bergen. Emmelinemannen tar med seg de to yngste barna og vender nesen sørover. Jeg blir igjen i Bergen for å trene, vaske hus og være en god mor for de to eldste barna våre.



Akkurat nå har jeg mest lyst til å sette meg i bilen for å kose meg på Solbakken jeg også. Spesielt når jeg ser bildene fra hytten. Jeg vet likevel med meg selv at jeg ikke kommer til å finne roen dersom jeg har to ungdommer hjemme alene.


Dermed er mann og barn utstyrt med fotoapparat for å forevige hytten utvendig og innvendig. Det skal bli spennende å se hvordan det går med min nye gardiner og soveromslamper. De får jeg dessverre ikke sett live på en stund.


Her hjemme skal jeg trøste meg selv med å rydde vei gjennom skap og skuffer. Jeg er jo en type som jobber litt i rykk og napp, og nå er det lenge siden både rykk og napp for å si det sånn!!


Forhåpentligvis blir det litt nytt til bloggen også. Det har vært småstille her i det siste. Det har nemlig vært rot og elendighet over alt i Emmelinehuset, men NÅ skal det bli andre boller. God ferie til dere som skal avsted:) Tudelu!

Related Posts with Thumbnails