tirsdag 11. november 2008

Hemmeligheten bak Ikeas juledesign



I følge Ikea er årets julekolleksjon delt i to hovedretninger. Kolleksjonen handler på den ene siden om svensk bondekultur, mens gustavianske tradisjoner preger den andre halvdelen. I serien som preges av svensk bondekultur er det fokus på sterke farger og mønstre. Her bruker Ikea de kjente julefargene rødt, orange, grått og sort. Den gustaviansk inspirerte julepynten går i fargene BLÅTT, RØDT og HVITT.



Det er rart med Ikea. De skal på en måte fenge gjennomsnittsmennesket. Samtidig vil de være kule. Det er ikke lett. Jeg tror forklaringen på julebommene til Ikea, er at designerne som lager julepynten ikke feirer jul selv. -Likevel blir de satt til å skape julestemning for alle oss andre!



Ta Claes Gøran for eksempel. Du ser ham på vei til jobben i sin trange stripete genser i orange og brunt. Han har hjemmesydd veske i grønn cordfløyel på skrå over hoften. Bestemorens resirkulerte svarte brilleinnfatning fra 1957 har fått nytt liv på Claes Gøran sin nese, og han er heltidsvegetarianer. Claes Gøran er veldig forelsket i LenaLotta som han bor i kollektiv med, men han har overhodet ikke sjans på henne. LenaLotta er nemlig i mot kapitalisme, USA og Ivar Kamprad. Hun er for økologi, Den tredje verden, og Fair trade.



Dermed tar Claes Gøran et valg på vei til kontoret. Årets julepynt kolleksjon skal være en protest mot kapitalismens mainstream kjøpepress. Han designer derfor et Hottentott pepperkakepar på stråmatte. De kjemper mot stormakten med sine krøllete armer. For å gjøre en lang historie kort, fører suksessen med Hottentottpepperkakeparet til at LenaLotta endelig skjønner hvilken vidunderlig mann som bor i den brune og orange genseren. O LYKKE!
Problemet er at resten av verden står igjen på Ikea og lurer på hvor julestemningen ble av. En annen ting jeg funderer litt på er hva Ikea gjør med alle restene? For det må jo bli en del igjen, selv om de forsøker seg med å gi bort de grå julelysene på januarsalget. Kan det være at Ikea donerer fem tonn med pynt til en ukjent stamme i jungelen? Som kan gå regntiden i møte med hver sin KALLT borddekorasjon i rødt, svart eller orange? Vel, da spørs det om ikke Claes Gøran sin lykke henger i en tynn tråd. I en tynn grå julelystråd faktisk!

56 kommentarer:

AC Home sa...

Hei
Den der måtte bare kommenteres!
Snakk om å treffe på kornet! Jeg har ikke ledd så mye på lang lang tid.Det er ikke lett å vite hva som treffer mange, men jeg føler absolutt at IKEA er langt ute på viddene her:) Takk for et underholdene inlegg;) Og lotten:)

Ingunn LGF sa...

Artig skrevet, fikk meg en god latter det. Du tok det på kornet gitt. Jeg synes årets jlepynt på IKEA er noe av det styggeste jeg har sett. Kan ikke si jeg får spesielt julestemning av den nei... Vil forøvrig ikke ha den gratis i januar heller. :-)

Ha en fin uke, klem fra Ingunn

Ida sa...

Hahaha! Du skriver så utrolig bra! Har kjennskaper til "internavisen" på Ikea - og lurer på om jeg ikke skal tipse dem om deg ;-)

Kanskje blir du kontaktet av dem innen snar fremtid :-)

Fikk forresten litt medfølelse for Clas G., mulig jeg kjøper litt ikea-julepynt i ren sympati ??

Klem fra Ida

Miamor sa...

Herlig...hvor tar du det fra??? Har du hørt Ingrid Bjørnovs sang om IKEA??? Blir ikke der jeg legger igjen julelønna i år nei...men et og annet fint tror jeg da vi kan finne..også er ikke veien så lang til Gullgruven der Farmors hus har åpnet!! Mye lekkert spør du meg!!! Ha ei god uke...jeg sitter på flyplassen på vei til Ålesund..Tjohei!!!

Brocante sa...

Hei. Jula hos meg er gammel pynt og røde silkebånn slik det alltid har vært. En to-tre nye gamle nisser blir det nok hvert år. Like koselig å ta fram pynten hvert år. Det skal være ekte, gammelt og i alle fall ikke være av plast. Noe av gavepapiret til Ikea er riktig pent syntes jeg. Jeg kjøpte en pakning forleden dag, men sparer til gaver utenom julen. Til julegavene har jeg rødt papir, gråpapir, noteark, gamle aviser osv. Det blir lekkert med fine røde silkebånd og lapper med vakre motiv. God Jul!

Klaffen sa...

He he, den traff godt! Tanken har vært der ja, helt utrolig hva de får seg til å produsere. Samtidige er det utrolig at grunderen er en av verdens rikeste, så noe må de tilsynelatende gjøre riktig. murf! Tok med min mor på IKEA i fjor, tidl i desember. hun ville fylle på sitt allerede overfyllte julepynt lager. Gjett om hun ble skuffet da!?! Hun har nok enda ikke forstått at det som lå linet opp i alle farger,faktisk VAR julepynten. i år ville hun ikke være med! Klem

Anne Mette Lie sa...

*ler HØYT*

Fantastisk innlegg!!!! *respect* :-)

Blå-hvit samlemani sa...

I år gikk jeg ut av IKEA uten så mye som en rull julepapir..Tenker å ta pengene mine et annet sted. Pynten er rett og slett stygg..

Jeg vil heller ikke ha den gratis i januar som ingunn over her skrev... takk og pris for t det fins andre butikker...

Lappesola sa...

Der traff du jammen spikeren midt på hodet!
Ha en fortreffelig dag.
Klem fra Sol

Den gode feen sa...

He he he he. Kanonbra skrive. Tviler på at noko av Ikeas julekolleksjon hamnar innafor desse dørene her :)

Ha ein fortreffeleg fin dag :)

Christina sa...

Veldig godt sagt! Har egentlig ventet på at noen endelig skal kommentere julepynten til IKEA. :)

Du skriver utrolig godt og fengslende, her fikk vi virkelig noe å tenke på!

Klem fra
C

MeyBiMe sa...

Jeg er såååå enig med deg!!!!!!
Deilig å få en forklaring på dette Emmeline.....for den har ikke jeg hatt fantasi til å finne iallefall!!!!! Men jeg tror absolutt at det må være noe i denne duren !!!
Det er første gang jeg ikke har kjøpt en dritt av julepynten på IKEA...noe som jeg alltid gleder meg villt til det kommer i hyllene...
I år er det bare en stoor skuffelse!!
Men...JUL skal det bli alikevel :-)
Ha en fin dag Emmeline...og....jeg likte godt historien din om fjellturen din..kjente meg litt igjen der ja ;-) GO GIRL :-)
Klem fra Meybime :-)

Anitas hus sa...

En god latter forlenger livet, og du er iferd med å gjøre livet mitt langt^^,
Det er bare så "sant" det du skriver, herregud hva er det de har tenkt på, er tanken som slår meg år etter år når det gjelder ikea`s julepynt. Kunne vært morsomt bare å tilbringe en dag på ikea`s juleavdeling bare for å analysere de som kjøpte julepynten.
Ha en flott dag Emmeline!
Klem:O)

Veronica sa...

Hihihi, gikk rett forbi julepynten i går jeg, forstod vel ikke at det var julepynt engang tror jeg...

Smineset sa...

Hihi! Slik er det nok... Det er jeg helt sikker på!

Vi får finne stemningen ett annet sted! ;-)

Anonym sa...

Herlig innlegg!!

:o) Frøet

P.S. Fekk julekatalogen til Kid i går. Dei må ha "spionert" på Norske interiørblogger - berre sjå sjølv!!! Tre ulike stiler; natur, raud (trad.) og kvit - med massevis av antikkbehandla sølvkuler og staker i GRUPPER!!!!!!!!!

Fire Hjerter sa...

Ja, det var ikke mye julestemning over den "pynten". Så i år tror jeg at jeg står over julehandel på IKEA.
Claes Gøran bør nok gjøre litt bedre research før neste år (om han beholder jobben da :)).

Sol sa...

Heia!En god latter forlenger livet, og nå har du bidratt til å forlenge mitt ;-} Herlig...Jeg har ikke sett IKEAS julekolleksjon med egne øyne,men jeg får gå til websiden deres for å se....Det du viser på bildene er i alle fall ikke lekkert....
Klemmers.

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Du vet hva Ikeas unnskyldning blir for totalt mislykket julepynt...det er vi andre det er noe i veien med som ikke liker produktene..vi er ikke innovative og ikke nok forut vår tid....

Synd for Ikea ,.. det gjelder nok så til de grader for resten av norges befolkning også, ikke bare oss med de "hvite stuene", he he!!

Du nå blir dette skikkelig spennende, blir det LYSBLÅTT Ektorp trekk etter dette da Emmeline ???? smiiiil!

Kari sa...

Igjen tok du det på kornet! Har igrunnen aldri syntes julepynten fra Ikea har vært noe bra. Men i år har de bommet totalt.

Bo med Lena sa...

Hi hi stakkars Claes Gøran og hans hottentotter...:) Blir nok ingen stor salgshit...selv om de nok gjerne vil ha oss til å tro at vi liker oransje jul.

Fordelen er jo at de nå får masse de kan bruke på neste års Haloween-kampanje!

☆Therese sa...

Juhu - her "renner det inn" nye innlegg jo :o) Og det er flott - jeg er på langt nær like flink i min blogg...

For å si det sånn; jeg skal ikke på Ikea å kjøpe jule stæsj!!! Ikke på salget heller ;D

Et slikt termometer du har beskrevet hadde samboeren min tidligere. Hang den opp bak ei gardin jeg!!! Litt trøst kanskje; termometeret fungerte ikke lenge!
Ha en super duper dag :o)

Henriette sa...

Tatt på kornet:) Kjempebra!!

Ha ein flott dag:0)

SynnePynne sa...

Flott blogg og utrolig flotte kommentarer til Ikea. Jeg har alltid gledet meg til julepynt shopping på Ikea, men det blir det ikke noe av i år. Du kunne ikke sagt det bedre, i år kan de ha pynten sin selv.
Ha en flott dag!

Rosa sa...

mihi, stakkars Claes Gøran. Let meg ikkje freiste av oransje julepynt eg heller.

nevnte eg kor kjekt det er å ha Emmeline tilbake i blogglandia?


PS: Idag må det jo bli fine bilder, berre sola varer til ein er ferdig på jobb....

Lynetmor sa...

Hei, tusen takk for hilsen :-) Har blitt inspirert av deg til å begynne et nytt og bedre liv :-) Enig med deg at den julepynten ikke var så fin. Ønsker deg en fin dag :-)

frøken fryd sa...

Hei!
Moro lesning:-). Må visst innom IKEA sine nettsider å sjekke ut pynten der, for her jeg bor er det laaangt til nærmeste IKEA...Dessverre for resten av året i allefall, men kanskje ikke så nøye nå,med tanke på julehandel der ?
Ha en fin dag!

Anonym sa...

Jeg tror jeg ler meg ihjel Emmeline. Det er så hærlig at du er tilbake på bloggen. Jeg ahr virkelig savnet deg.
Klem fra
Whoopsi Daisy

Gunnemor sa...

Hvor får du alt fra. Står her og humrer for meg selv over all filosoferingen din ang. Ikeas julepynt. Ikke helt lett å skjønne seg på Ikea synes nå jeg. Ikke går jeg dit uten at jeg vet hva jeg skal ha heller! Ikke den helt store fansen deres for å si det slik. Ha en forøvrig fin dag videre til deg.

Anonym sa...

LOL!!!!
Takk for underholdninga!

Reggy sa...

Du er fantastisk! Godt at du er tilbake.

Lisemoren sa...

Jeg var knall skuffet både i fjor og i år. Før var det en fest å dra på ikea for å kjøpe julepynt, men årets er det værste jeg har sett. Du skriver veldig tidig. Kjekt at du er tilbake igjen : )

Anonym sa...

Rett og slett morsomt og helt sant;)Laila

Silkeline sa...

Hei hei Emmeline!

Nå er det tydeligvis en stund siden jeg har tittet inn her, for her var det innlegg jeg hadde gått glipp av gitt! Nå har jeg oppdatert meg heldigvis, og ser at du er i en endringsprosess her.....hehe:) Dette kurset ditt så veldig spennende ut synes jeg, skulle gjerne ha vært på et slikt et selv. Det er ikke alltid så lett å finne motivasjon på egenhånd bestandig. Jeg må si du har vært KJEMPEFLINK med turer og trim! Du er sikkert snart Blogglandias sprekeste!!:)))

Og så til IKEAs julepynt. Hehe, ser for meg Claes Gøran.......Jeg synes de har vært litt i overkant sære før også jeg....har ikke sett årets kolleksjon, men ut fra bildene du viser, så er det kanskje ikke så farlig...hehe. Her i huset hadde ikke Hottentottene fått innpass til jul i hvertfall, og ikke er jeg klar for orange til høytiden heller. Må nok andre steder for julehandelen skjønner jeg nå:)

Stå på Emmeline! Jeg heier på deg opp til steinen neste gang:))))

Anonym sa...

Veldig morsomt! Sjelden jeg sitter for meg selv og ler høyt, og så var det jo ikke tull heller - bare så godt sagt:). Du er veldig god til å skrive.. Inger Johanne

Fjasevas Huset sa...

så sant som det er sagt. Hvem vil vel har orange og grå julepynt! Når ble det koselig?! ALTDRI!!

Du e go å sette ord på tinga!

ESMERALDAS HJERTE sa...

ET FANTASSSSTISSSK INNLEGG KJÆRE VENN, hihihi..
.Claes Gøran du liksom- hehehehehehehehehehe.....Skjønner meg heller ikke på den julepynte, men jeg venter spent hvert år likevel-"på hva de har funnet på DENNE gangen?"...

Tirsdagsklemm til deg:)

Bo med Lena sa...

Tusen takk for hyggelig ord og at du har lagt meg inn her hos deg. Alle monner drar vet du når det gjelder å markedsføre seg:)

Idag startet oppussingen hos frisøren. Det endte ikke bra!! Jeg ser mye eldre ut, tiltross for at de grå hår nå er gyldne honningfarget. Mannen min nikket tilslutt forsiktig, på spørsmålet om jeg så eldre ut, etter timer med utpresing for å få han til å si sin mening (han vet det er livsfarlig territorium). Fysjamei!! I tillegg kostet det 1390,-.

Tulip sa...

*Ler*
Ja så hjertens enig med deg ang Ikeajulepynten i år.
Ikke særlig tiltalende.

Mi :) sa...

Åh, som jeg har savnet deg mens du var borte, Emmeline :) Og jeg ble merkelig stolt da du skrev om "endringen" din. Det krever mot og styrke det!! Jeg bøyer meg i støvet for deg og ønsker deg massevis av lykke på endringsveien. Og blir inspirert også. Jeg er fryktelig flink til å bekymre meg og tenke worst case, men skal være mer bevisst på å finne det positive i alle situasjoner. For merkelig nok er det noe godt eller positivt i alt, det har jo med tankesettet man velger det. Fantastisk Ikea-innlegg også! Jeg var der forrige uke og jeg skjønte heller ikke julepynten deres (merrrkelige greier), så jeg er glad jeg vet om deg så jeg kan gå ut på gaten som et opplyst og fornuftig menneske ;)

Ha en finfin kveld, kjære du :)

Mi:)

Rekkehuset sa...

Nei, nå må jeg virkelig le!! Jeg ante ikke at IKEA sin julepynt var så STYGG! Takk for at du sa fra - så trenger jeg i alle fall ikke kaste bort tid på å dra dit før jul:-)

Bestefars Verksted. sa...

Må bare si meg SÅ ENIG,SÅ ENIG !!!! Helt utrolig for en (manglende)smak disse designerne må ha,iår........ Jeg hadde ønsket meg litt mere hvitt og sink,jeg......eller at enten "grip dagen-Marit",eller "prinsesse Elin" hadde begynt som designere for IKEA....det hadde gjort susen !!!!

Lykke til med din nye livsstil,det hørtes utrolig spennende ut......giiiid jeg hadde hatt mot til det samme... :)

Anonym sa...

Hahaha!!! Der fikk jeg meg en god latter på morgenen!! Du har rett i at det aldri blir bra når man kompromisser og skal lage noe som passer "alle"..Lager man noe som passer alle blir ingen fornøyd! Så enkelt er det ;)
Må få komme med en liten kommentar angående støvler som julepynt..
Støvler er da vel en helt naturlig ting å henge på treet vel hihi!!
Jeg har faktisk laget en del papirklipp de siste to ukene og støvler og skøyter er klippet, og klart til å henge opp når den tid kommer :D Ha en riktig fin onsdag!
Hilsen Kardemomme :)

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

hehe, artig :) Har ikkje fått besøkt Ikea i høst, men no ser eg ingen grunn for det heller.. :P Ønsker deg ein flott dag videre! Godklem :)

Blåbærpai sa...

hehe!godt skrive men eg kan ikkj elove at ikkje ein hottentottarpeppekake -figur smyg seg ned i handle vogna mi dersom eg beøkjer IKEA.Eg har det med å verta påverka og i dragsuget gjennom kassa, hender det eg plukker med meg dårleg gjennomtenkte duppeditter...Deeutan tykkjer eg rett og slett det er litt kult å sjokkere mannen i heimen.Han syns nok som alle som har kommentert her, at ikea har stygg julekolleksjon. Eg tykkjer noko av det er litt artigt eg, på ein sånn stygg,kul,morsom måte!
GOD DAG TIL deg!:-)

Lemi sa...

huff for nån julefarger, ile nok at tone finnanger bruke rosa og brunt, som faktisk funker bra d, men e ikke jul førr meg personlig, så æ bytte t rød, grønn, gull, og sølv..

Lemi sa...

æ som ska på ikea neste helg, trudde æ sku handle litt julepynt... jeje, får handle d en anna plass da..

Anonym sa...

Herregud så patetisk du er!! Kanskje du burde begynne med deg selv?!
Jeg synes i grunnen bloggen din er ganske så negativ og er det ironisk tvist du prøver på bommer du ganske så bra!!!!

BO sa...

Syntes innlegget her var meget bra! Mitt inntrykk av IKEAjula i den iskalde lagerhallen i Bergen var at; Her treffer dei jo ikkje ei einaste av årets trender! Ikkje noko svart, ikkje sølv, ikkje lilla og ikkje noko som minna om sennep... Berre masse blått, der blåfargen var litt feil... I fjor fall eg for gavepapiret deira, men i år var diverre sortimentet feil...
Må også få gi ein kommentar til kommentaren over meg; Synes det går an å skriva kritikk på ein meir konstruktiv måte. Dette virkar meir som surt galle oppgulp, kun meint som terging og til irritasjon.
Gode dagen!

Anonym sa...

Jeg kikket nok en gang på IKEA-bildene. Det er litt syttitallet over det. Altså ikke retro syttitall for da hadde det vel vært nisser trykket på naturstrie mv. Dette ser ut som gjenbruk av syttitallsfargene. Ikke så gærnt til sitt bruk. Om en har innredet i en 50-, 60- eller 70-tallsstil og ikkke orker tanken på å dra inn sølvfarger eller hvit brodyr i en seks ukers tid. Jeg tenker IKEA-strategene er ganske fornøyde med at pynten sables ned på denne siden, det forteller dem at de sannsynligvis har truffet riktig med sin ide.

Takk for en fin side.
Liz

Ramme Alvor sa...

Hei!
Savner gårsdagens innlegg og det vi bare aner konturene av..."Jeg er bare..."
Synes det er fantastisk at du stadig legger hodet ditt ut for hogg med alle dine underfundige innlegg, og nettopp derfor kan du heve samme hode høyt hver dag :)

Britt

Anonym sa...

Emmeline, jeg synes du er fantastisk! Du må definitivt være årets blogger. Ingen over, ingen ved siden!

Jeg vet ikke om jeg har stemmerett, siden jeg ikke har opprettet blogg enda, men for meg er bloggen din enern.

Har du forresten fått noen telefon fra IKEA enda? Din snertne "penn" må jo være interessant for dem.

Hilsen
Nostalgiske Nooria

Photo-Me-Life sa...

Jeg var inne på IKEA for noen dager siden (før jeg har lest dette her) å tittet på julesaker. Det er første gang jeg har blitt så skuffet over å gå inn på julesiden dems...nedtur, skikkelig nedtur. Jeg er virkelig spent på hvordan omsettningen av julevarer blir på varehuset i år...jeg kan ikke se for meg at dette er noen hit. Stakkars designer...

Anonym sa...

Fabelaktig! Eg ler høgt, jula til Ikea er skivebom de lux!

Anonym sa...

Artig å se alle kommentarene om den stygge julen til IKEA som selger så det koster etter...
:o) tror nok de har gjort noe rett likevel

Johanna sa...

...nå lo jeg VELDIG.....igjen...;-)

Related Posts with Thumbnails