I dag er det 6. januar, også kalt trettende dag jul. Dagen skal minne om de tre vise menn som kom til Betlehem. Denne dagen ble i tidligere tider kalt Gamle juledag og den ble feiret som den virkelige juledagen. Man spiste julemat og hadde trearmede lysestaker på bordet (helligtrekongers lys). Man drakk også en skål for et godt år.
Trettendedagen var også en viktig merkedag for været. Dersom det var fint og klart vær på trettendedagen ga det et godt og grøderikt år sa man. Været denne dagen ville vare i 13 dager. Nå begynte også den kaldeste delen av vinteren. Dagen ble også av noen kalt Avfaredag. Det var fordi juleturingen nå var over og alle gjester skulle reise hjem. Noen brukte også tyvendejuledag til reisedag.
Hvis du ikke pakker vekk resten av julen i dag, kan du faktisk utsette det til 13. januar. Da er det 20 dag jul -og da danser Knut julen ut;) I Emmelineheimen har det vært travle dager i det siste, så her har julen kost seg vel og lenge. I dag er jeg altså i gang med nedpakkingen, og det er triste greier!
Hos meg blir julen erstattet av stearinlys og blomster. Grønne blomster og noen søte primula i rosa nyanser. Svibler som ikke er avblomstret får også være med litt til. Lyslenker og kongler også...

Det var ingen blomsterbutikker som hadde fått perleblomster og andre søte vinterblomster på plass enda. Damen i den ene blomsterbutikken mente at det skal være duket for mange vårlige nyheter først i neste uke:)
Dermed er det bare tulipanene og primulaen som bærer bud om vår.... --og så må jeg nesten finne på noe gøy, for helt uten farge kan vi vel ikke ha det??? Sees i kveld da kanskje?
Hvis alt går som planlagt skal jeg snakke om å pakke ut julen på Førkveld (NRK) klokken 18.00 i dag også . Der skal jeg liksom gi gode råd om hva man tar inn når man tar julen ut;) -men hva skal man ta inn?

Det var ingen blomsterbutikker som hadde fått perleblomster og andre søte vinterblomster på plass enda. Damen i den ene blomsterbutikken mente at det skal være duket for mange vårlige nyheter først i neste uke:)
Dermed er det bare tulipanene og primulaen som bærer bud om vår.... --og så må jeg nesten finne på noe gøy, for helt uten farge kan vi vel ikke ha det??? Sees i kveld da kanskje?






















































