søndag 25. oktober 2009

Interiørbutikker i Stockholm



Lørdag skulle jeg få hjelp til å finne interiørbutikker i Stockholm, men lite ante jeg at det var en profesjonell shoppedame som skulle være min personlige guide. Lotta jobber i firmaet Smartcityshopping, og et vanlig oppdrag for henne kan være å følge en oljesjeik til den rette butikken for å finne eksklusive såpebobler til oljesjeikens barn.


Noen ganger kjører Lotta i limosin, andre ganger i kundenes privatfly, og en veldig sjelden gang går hun rundt med en vanlig husmor i slitte joggesko. Uansett var Lotta et fyrverkeri av en dame, som skjønner norsk ( HURRA!) Hun hadde mye spennende å fortelle, og Emmeline storkoste seg tre timer til ende:)


Dersom man er en gjeng med jenter som reiser sammen så hadde jeg ikke tvilt på å spleise på en slik guiding. Det blir ikke mange kronene på hver, og i løpet av to timer kommer man LANGT. Da kan man jo også sette premissene for hva man ønsker å se:*Interiør*klær *design *noe annet? Man kan også si noe om hvilken prisklasse man ønsker å bli guidet i. Butikker med: *Oljesjeikpris *Overklassepris eller *Arbeiderklassepris;)


Jeg fikk tre timers rask rundtur i interiør Stockholm i alle prisklasser -og denne byen har MYE å by på. Vil du være med? Heng på!


Vi startet turen i Humlegårsgatan som har flere interiørbutikker på rekke og rad:


DIS;Flott og stor butikk, støvete farger, spennende lamper, gjennomført utstilling og litt rare ting innimellom alle de klassiske møblene. Jeg ble veldig begeistret for alle de fantastiske lampene, og hadde jeg hatt en lottomillion på innerlommen, skulle jeg ha spandert på meg noe nytt herfra!


På andre siden av gaten lå Hans Mikaels.


Dette er det en stor butikk med en lys del og en mørk del. Jeg elsket den gustavianske delen av butikken med lyse møbler, GreenGate, Burleigh og oppdekkede bord på rekke og rad.


En annen del av butikken hadde mørkere møbler, sølv, kurv, skinn og flotte tekstiler. Jeg tenker at Hans Mikaels er et must for de fleste norske interiørbloggejentene!


Odd Molly selges jo overalt, men det finnes kun EN Odd Molly butikk i hele verden. Den ligger her i Humlegårdsgatan.


I disse dager holder Odd Molly på å åpne butikk nummer to, som skal ligge i Los Angeles. Odd Molly er jo et populært klesmerke for mange interiørjenter, og defor tar jeg med denne butikken på listen min;)


Koffert er neste butikk i denne gaten. Her finner du leker (Maileg m. fl) samt en del koselige interiøreffekter. Søt betjening, og en butikk med det lille ekstra for store og små:)
På toppen av Humlegårdsgatan ligger en av BRUKA sine butikker.


Lys og lekker, med alle sine skåler, møbler og kurver. Fra denne Brukabutikken ser du rett inn i Östermalms saluhall, som er en gammel kjøpmannshall. (Minner litt om Covent Garden) Her selger de ferske kjøttvarer, gode oster og andre delikatesser. Dette er et kjekt lunsjsted, der man får servert svensk husmannskost. Dermed ble det svenske kålruletter (!) på meg


Videre gikk vi til neste gate: Sibyllegatan der vi besøkte Bohem.


Det var en frisk og spennende butikk med inspirerende og varierte utstillinger. De har et vannvittig bra utvalg av tapeter, stoffer og møbler fra kjente interiørmerker.


Så tittet vi innom nystartede Karaktär som satser på nye og gamle designerting.


Det var en oversiktlig og stilig butikk hvor man kan finne det lille ekstra:)


Tilslutt har vi kommet til ROSINEN I PØLSEN. Om du virkelig skal få deg en OPPLEVELSE av de sjeldne i Stockholm må du besøke REHNS Antikhandel i Sibyllegatan.


Jeg ble rett og slett MÅLLØS da jeg kom innenfor dørene. Dette er opprinnelig en gammel kino som er gjort om til et antikkbutikk. FOR et antikvariat. Det er det mest kule og morsomme og sprøe jeg har sett i hele mitt liv- jeg skulle ønske bare ønske at jeg var en litt bedre fotograf!


Eieren var en slags krysning av Ari Behn og Pelle Pirat, og ved siden av antikvariatet tok han interiøroppdrag. Det skal du få meg til å tro. Jeg vil påstå at fyren må være et geni, dog et ganske tvilsomt ett.


Selvfølgelig er det LANGT fra Emmelines hvite verden til en kino fyllt av møbler, der det henger perler og krystaller fra taket og våpenskjold og utstoppede tigre på veggene. Det er rett og slett en kuriositet. Vil du oppleve en spennende butikk i Stockholm du stikke innom denne (*som selvfølgelig også har veldig eksotiske åpningstider!)


Lotta mente at det var åpent litt etter humøret hos Ari-Pirat, men på vanlige lørdager med normalt humør var det altså kl 10.00-14.00


Etterpå gikk Emmeline og Lotta til neste gate. Den må jeg nesten skrive om i neste innlegg. Det får være MÅTE på hvor langt det skal bli her. Nå skal jeg lese kommentarer på forrige innlegg, jeg gleder meg! Dataen konket ut den siste dagen i Sverige, dermed er jeg litt på etterskudd. Kommer likevel snart tilbake:) SO LONG!

52 kommentarer:

Kristin`s lille hjem sa...

For en opplevelse:-)Virkelig flotte butikker med et utvalg som er stort. Hilsen Kristin

Marte sa...

Dette var gøy! Stockholm må vurderes sterkt!
Eller kanskje jeg bare burde slutte med denne vurderingen, og bestille en tur;)
Fikk i alle fall veldig lyst å dra!

Anita sa...

Så heldig du er som fikk egen guide til å vise deg interiørbutikkene:)
Når jeg var i Stockholm i sommer fant jeg veldig få interiørbutikker..(Ligger de godt gjemt for turister mon tro?) Etter et søk på nett etter adresse til Bruka butikken(den ved NK) fikk jeg ihvertfall handlet litt;)

Lene sa...

Tusen takk for at du tok oss med på den runde i vakre Stockholm! Tror jammen jeg må besøke den byen snart for det høres ut som akkurat min type by! Så kjekt det må ha vært å ha Lotta som sin egen personlige guide...

Ha en fin søndagskveld!

mi-rachel sa...

så gøy å lese og se!
takk!

Fire Hjerter sa...

Så fantastisk - må ha vært en kjempetur. Du er en flott Stockholm ambasadør. Skjønner godt at du ble invitert på denne turen :)

Villa von Krogh sa...

Wow!
Du din heldiggris!

Ocean showroom sa...

Skal si du opplever mye denne helgen! Og egen guide, så herlig! Blir det tid til noe shopping da?!
Ha en fortsatt fin søndag!
Klem, Lene

charm design sa...

Woooow for ett eldorado.Et himmel rike av interiør butikker.
Å nå ble jeg misunnelig.Har vært i Stockholm flere ganger med ikke funnet disse butikkene.Smart med denne guiden.Det skal jeg helt klart spandere på meg ved neste besøk.

Barbros lille atelier sa...

Fantastisk! For en opplevelse! Og tenk å ha med seg en personlig guide...Utrolig kjekt å være med på en rundtur i Stockholm. Takk skal du ha, og kos deg masse videre!!

Klem Barbro

Monika sa...

Phhh... sliten alerede eg av å berre lese - og duf ikk vel svidd av litt kalorier på dinveg også kan eg tenke meg - takk for titten
smil fra monika

Irene sa...

Heldige du som ble valgt ut til å få tur til Stockholm. Og heldige oss som får lese om og se alt du opplever. Og det er nesten like bra for en som aldri har vært der. Og når man ofte må dra på smilebåndet av det en leser, så er det bare moro.

Hilsen Irene

Stjerneteller sa...

For noen knakandes gøye innlegg! Panneluggen var superfin, og det er mye kulere og troverdig at bloggrapportøren har på joggesko og skriver vidunderlig, enn om du skulle trippe rundt med spisse høye støvletter! Gleder meg til fortsettelsen.

Nettelita sa...

Har man nok penger kan man kanskje leie med seg Emmeline som personlig guide når man skal til Sthlm nå da! :) Hehe.. Du har jo vært utrolig heldig da, som har fått oppleve alt dette på en helg! :) Så utrolig gøy..
Jeg har vært i Sthlm fler ganger, men det var før interiørinteressen kicket ordentlig inn.. :) Så nå vet jeg hvor jeg skal klikke meg inn hvis turen går til denne byen igjen! Du har jo laget så flotte innlegg her nå att..
Ha en fin søndagskveld hjemme i Bergen! :)
Klem

Nooria sa...

Det må jeg si var en grundig gjennomgang av interiørshopping i Stockholm. Jeg skal huske dette innlegget når jeg kommer meg på tur til Stockholm, og etter å lest dette innlegget skjønner jeg at det ikke bør bli lenge til.

BO sa...

Knallbra innlegg! Kjekt å sjå forskjellige butikkar som er spennande å ta eit besøk til.
Ser ut som du har hatt ein knalltur!

Maria Therese sa...

wow for en flott tur du har hatt!

Anita sa...

Stockholm here we come :0) Var noen fristelser der ja!!! Vil, vil, vil.....

Ha en flott ny uke!

Ruths datter sa...

Hei!
Du må boble over etter denne helgen.Berre lekkert alt du viser.
God kveld videre

Ocean showroom sa...

Fina bilder!! Och tack för tipset om guiden. Det var verkligen en bra ide! Åh, jag önskar att du skulle blogga från Stockholm en vecka!!! Minst! Jättekul läsning! Jag har varit i Stockholm massor av ggr men fick nya tips av dig idag!! :-)Kram Alexandra

Anonym sa...

Jeg har fulgt med deg lenge Emmeline,
rett og slett fordi du skriver så utrolig bra!
Etter å ha lest din guiding-tour
i Stockholms interiørverden,måtte jeg bare kommentere.
Tipsene dine gjør det mye enklere å finne fram for en interiør-intressert på Stockholmstur neste gang!Dette var mat for mons:-)

Hilsen Liv

Refleksjon på livsvegen sa...

Utruleg kva du rakk på kort tid..
Og mykje lækkert for auga..

Forever Love sa...

Jøye meg, takk for turen:)
Var i Stockholm på jentetur i sept og skjønner jo nå at vi skulle gått for en Lotta! Det får bli neste gang.
Ha en fin uke så sees vi vel på lørdag:)
Hilsen Tonje♥

Anonym sa...

Takk for tips! Jeg skulle ha vært rik ,asså....jeg blir jo så frista til å reise og shoppe av alle de fine bildene og fortellingene :-)

Klem Kristine

Blått til lyst sa...

Åååj, så flott - tusen takk. Jeg er storleser av svenske interiør- og antikvitetsblad, og det var spennende å få vite mer om butikkene som ofte dukker opp i disse bladene. Nå må det bli en tur!

Tone K. sa...

Ser ut som om du har hatt en fantastisk helg. Er litt misunnelig, min helg har vært blandt moskus og snø, langt opp på dovrefjellet, men har jo vært koselig på sin måte det også!
Du har tatt mange fine bilder, og jeg ser at STockholm burde avlegges et besøk snart. Ha en fortsatt fin søndag.

Linda aka Myrini sa...

Hjelpes meg - her var det masse inntrykk. Kan tenke meg at du var sliten etter denne omvisningen ;)
Men du og du, for en opplevelse dette må ha vært!!!

Bolettes hus sa...

Oy oy oy... Skulle gjerne vært en blindpassasjer i ryggsekken din!!!! For en morsom tur da!! Ser for meg berta som er shoppingguide!! Tenk, trening og jobb og hygge samtidig hvor man ikke merker at man jobber og trener!!! Luksus spør du meg! Nete gang skal jeg besøke Pelle -ben eller hva han het... Hiv og hoy!
Beste hilsen fra Kari i Bolettehuset

kockajäveln sa...

åh så mysiga butiker:)Önskar de fanns sådana i lilla malmö:)Du har en riktigt underbar blogg!!

Anonym sa...

Så fantastisk! Kanskje du skal arrangere turer selv! Høres ut som du har hatt det helt topp! Gleder meg til forsettelsen. Dis er min favoritt.
Klem Hege

Rosemary and thyme sa...

Hei
For en flott blogg!!!

Får sååå lyst å reise til Stockholm.
Har nettopp vært i København, det er jo mye bra der også.
Må nok vurdere en tur til Stocholm også snart.
Har lagt meg til som følger, og har også lagt en lenke til deg på min side.

Ha en fin søndagskveld!!!

Min Verden sa...

Herregud for en deilig runde! Stockholm er en super by på alle måter - og nå ennå mer attraktiv. Lenge siden jeg var der - og på den tiden var lommeboka noe mer slunken. Kanskje en ny tur snart :) Tatt for runden. Hanne

Anonym sa...

Dette var jo bare fantastisk! Nå har jeg sittet å lett etter interiør butikker i Stockholm på nettet i helgen. Av en eller annen grunn har jeg ikke vært inne på bloggen din før i dag. Det var helgens store høydepunkt. Jeg reiser snart til Stockholm med notater om butikkenen som skal besøkes. Jeg er sikker jeg får med meg de riktige butikkene når jeg følger anbefalingene dine. Takk for mange fine bloggopplevelser.

Christel sa...

Kult innlegg:) Fikk ikke mindre lyst på en tur til Stockholm nå nei!! Kinobutikken så utrolig artig ut:)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Å du verkar verkligen ha haft det helt underbart skoj. Nu blir jag verkligen sugen på en shoppingtur till Stockholm!

Ha det fint!

Hennes sa...

Så gøyt å se og lese.
Du er en veldig flink dame..

Hilsen linda

MissMette sa...

Åååå... så fantastisk morsomt!! og for en opplevelse. Stockholm er en by jeg har drømmt om å besøke :) tusen takk for inspirasjon, bilder, informasjon og for at du deler dette med oss. Kjekt å vite tilfelle det blir en tur en gang.
Ha en fortsatt fin uke. Klem fra Mette

Drømmedama sa...

Du er flink å formidle, skriver som en gud, Ari-Pirat! ja du får sagt det, vittig. Kose deg videre.

ANETTESHUS.COM sa...

Så gøy, C!! Ser du har fått med deg alle de beste butikkene!! Jeg er alltid innom disse også ... untatt butikken til Ari Pirat da, den har gått meg hus forbi, visste ikke ar det eksisterte engang jeg;)Men nå har du jo satt den på kartet også!! Hi-hi:D

Ha en fortsatt strålende tur!! ... forresten, en ting lurer jeg veldig på; får du penger å shoppe for også?! Det burde du, synes jeg!

Klem Anette:)

Anonym sa...

Ser ut som du har fått med deg det meste av det beste Stockholm har å by på.Takk for at du deler det med oss!

Karna sa...

Kjusa deg Emmeline, begriper ikke hvorfor ikke du tok meg med som veiviser..du husker jo hvor flink jeg var da vi skulle finne Shabby???? KOS DEG!!!!!!!!!!!!!!

pretty sa...

oh my god the pictures are soooo beutiful.I must come to Stockholm it is fantastic.Lovly wish Nina

Altes Haus mit Seele sa...

hva fantastiske butikker i Stockholm, der! wow!
Jeg absolutt må igjen:)
klem fra Tyskland,
barbara
suche

MiaNostalgia sa...

Kjempegøy å følge deg på turen. Masse inspirasjon og tips til et besøk i Stockholm. Kos deg videre og gleder meg til å høre om resten...

Lillan sa...

oi så mye du har opplevd!! helt vilt da! du er så heldig:))) tipper du har fått med deg ett og annet hjem...:)

dette er vel et minne å huske for livet! flotte bilder og flott inspirasjon. Elsket bildet med hvitt og greengate:O))

klem fra Lillan

Fru Fryd sa...

For et eventyr!!
Takker så mye for mange gode tips, og mange flotte bilder, du er kjempe flink både til å ta bilder og fortelle om alt du opplever!!

lillpastill sa...

Nei og nei så interessant innlegg.. Fikk plutselig et ekstremt behov for å reise til stockholm! Dersom jeg skulle finne noen ekstra kroner i innerlommen og noen sedler under madrassen så kanskje jeg gjør det!! :) Om jeg gjør det og når jeg gjør det tror jeg nesten jeg må tyvlåne denne listen din, for den falt i smak!
Ha en fin dag videre
Hilsen Lotte

Drømmedama sa...

Neste gang jeg skal til deilige Stockholm skal jeg følge ruten din. Var der i sommer og bodde på Sign hotellet, spiste lunch i kjøpmannshallen. Fantastisk flott. (Du kan gå inn på starten av bloggen min å se mine bilder av hotellet) Kos deg videre:)

Anonym sa...

Takk! herlig lesing, bra bilder. Jeg drar nok en gang over nyttår for å shoppe!

Landstil sa...

oi oi oi, ser ut som du storkoser deg ja :)

Masse lekre butikker Den rosa stolen og sengegavlen hos Bohem kunne lett blitt med meg hjem ja :)

Gleder meg til å se mer!

M sa...

Tusen hjertelig takk for dette innlegget Emmeline!
For meg som reiser så mye er dette gull verdt...håper du ligger det på sidemenyen din, sånn at det er lett å finne igjen ...
Kos deg...
Klem,M
Ps...Ari pirat; hihi!!!

Anneli sa...

Skal si du har hatt litt av en interiør opplevelse Emmeline!
Så utrolig spennende :)
Men jeg kan tenke meg at du må ha kjent det i beina, til tross for overnevnte joggesko!
Gleder meg til neste innlegg :)
Klem fra Anneli <3

Related Posts with Thumbnails