søndag 11. oktober 2009

En hjemmelaget gave



Jeg vet at det er oktober, men jeg sitter likevel fordypet på julebladavdelingen for tiden. Det er litt over to måneder til jul. Det er altså fremdeles mulig å sette i gang noen små prosjekter som kan bli en koselig gave. Du vet den lille ekstratingen som blir prikken over i-en i julegaven?


Dette med gaver er jo ikke så enkelt. Personlig må jeg si at jeg elsker hjemmelagde gaver. Et par strikkesokker eller et glass syltetøy er noe av det kjekkeste jeg får. Et år var jeg flink, og laget ti kransekaker som jeg leverte sammen med julekortene. Det var et vannvittig arbeid, som likevel var kjekt. Alle ble så overrasket og lykkelige da de fikk kaken, og det er et av de beste juleprosjektene jeg har gjennomført.


Samtidig er jeg litt ambivalent til å sette i gang med noen voldsomme strikke-sy og hekle prosjekt. Jeg har faktisk opplevd å sitte på julaften og se hvordan papiret blir revet opp og gavene slengt i en haug, uten at eierne har brydd seg om innholdet. Så sitter man der og ser med lange blikk på det man trodde ville bli den perfekte lille tingen. Som man kanskje har strevet med å lage, eller å få tak i. Heldigvis er det et år til neste jul og da går man like engasjert til verket, selv om gaven trolig vil bli slengt i haugen atter en gang.


Dette med gaver er jo så forskjellig fra person til person. Noen er fornøyd når de endelig har fått gavene i havn, andre bruker mye tid på å pønske ut hva som passer til den enkelte. Jeg hører nok helst til i siste kategori. Samtidig har jeg jo etterhvert skjønt at smaken er som baken.


Det er ikke alle som ønsker seg hjemmesydd julekjole hentet fra KKs julemagasin i 2003 ( *Et supert blad forøvrig) Det er heller ikke sikkert at det er populært med hvit tovet heklehue fra nyfrelst hekletante heller? Jeg sitter likevel fordypet med oppskrift på Hekleblomster og har bestemt meg for å sende symaskinen min på reparasjon i morgen den dag! Så får det bære eller
briste...


Det er imidlertid EN ting jeg ALDRI kommer til å gjennomføre. Det er å pakke inn gaver på Huldamåten. Du vet: Gråpapir, hyssing i rødt og hvitt, et dikt som passer til eieren, et magebånd av gammelt notepapir, en liten grankvist, et glansbilde, eller kanskje bare en liten pepperkake med inskripsjon... på 40 julegaver???
Jeg bøyer meg i støvet for dere som klarer det;) Har du noen gode tips til enkle hjemmelagede gaver som kan utgjøre det lille ekstra?


Bilde nr 1, 2 og 3 er lånt fra Tildas julehus. Bilde nummer 4, 5,6 og 7 er fra KKs julenummer i 2003. Hvit lue med blomster er fra boken KRYMP, og hekleblomstene kommer fra Allers Julemagasin 2009.


42 kommentarer:

Hyttehuset sa...

Kva med ein heimestrikka thermis? Den har eg tenkt å hive meg på til julegåver...

http://krisknits.blogspot.com/2008/12/thermis.html

Mitt lille hjørne sa...

Ingenting varmer som en hjemmelaget gave :)
Jeg husker den julen jeg fikk en liten firkantet duk laget av strie, med pålimte grønne trær og røde hjerter av mitt ene fadderbarn i julegave.(Hun hadde laga den i barnehagen og var vel en 4-5 år da tror jeg)
Den har hatt fast plass hver jul siden!! :)
Klem Unn Hege.

frøken olsens drømmer sa...

ja det er dette lille ekstra ;))
Jeg elsker jo hjerter..så kanskje sy noen og fulle de med vatt og litt blonde til snor,eller kjøpe noen rimlige hvite koppehåndkle kjøp et lite stryke merke med et motiv som passer til motakeren og stryk det på i et hjørne,lag noen små stoffposer og full de med tørket lavendel,kan kjøpes på apoteket,hvis ikke kan du få litt av meg.ha en liten blonde til å knytte stoffposen
Et marmeladeglass koster kr 30,kan brukes til masse,lag en stoffhette til å trekke over lokket så kan du jo ha i det som du vet motakeren liker-eks te,da skriver du en liten lapp med gråpapir
og klistrer på glasset.
glassflasker -så kan en jo ha eks sjampo,balsam,henge en hyssing rundt halsen på flasken med tre hjerte som du da sktiver hva det er ;))Nei klokken er over 0400 har vært på jobb helt til nå så så må jeg få lagt meg ;)
god ny dag til deg

Ramme Alvor sa...

Er det all treninga som gjev deg all denne energien? Men rett skal vere rett, skal du lage julegaver må du begynne no...eg har eit par halvferdige sjal og nokre umonterte pulsvarmarar liggjande att i frå i fjor, då ein likavel måtte springe i butikken for handarbeoidstempoet vart for lite...

Mat er flotte gåver. Du var inne på det. Lag pickels, sild, ansleis :) julekaker, snaps, dram og likør...det er borte til neste år så då er det berre til å fylle på med nytt...

-Kamilla- sa...

Jeg skal sy noen lavendelposer samt julehjerter, dette gir jeg til noen som jeg vet blir glad for det.

Jeg bruker masse tid på å finne julegaver som passer til hver enkelt, syns det er litt tull å kjøpe noe bare for å ha noe og gi. Ønsker jo att mottaker skal ha nytte/glede av det de får. Her er research viktig.

*Klem*
-Kamilla-

Ann Helen sa...

Jeg har få gode tips, føler jeg stort sette ender opp med et håndkle eller en hvit glassbolle for det kan jo ingen hate..;-) Litt overdrevent altså, jeg er et gavemenneske som prøver å legge min flid i det, men så er er det noe med stresset som kommer kastende på oss i desember som gjør at jeg får en hang til disse evinnelige hvit glassbollene...
I fjor sydde jeg søte julestrømper til noen, og i år tenkte jeg å sy dukkeputer -og dyner til småjentene i gaverekka i hvertfall:)
ESLKER selv å få hjemmelagede gaver!

Idun // Breidablikk sa...

Jeg legger alltid tanke i de gavene jeg gir, men ikke til alle jeg velger å lage noe selv.. Blir bare så skuffa om jeg har brukt mye tid og energi på noe som blir trødd i en skuff e.l..... Men det betyr jo også at de som virkelig setter pris på det får noe som jeg har hatt litt ekstra tid på meg på å lage :)

Synes det er sååå lekkert med pent innpakkede gaver, men gjør det KUN om jeg veeeeeeet at mottaker setter pris på det, og da evt kun til bursdager e.l.. Har gjort dette tidligere... Men å bruke tid å lage lekre lapper og pakke inn pent, for å så se det bli revet av? At ingen legger merke til lakkseglet med "god jul" på??

Når det gjelder forslag synes jeg frøken Olsen hadde mange gode forslag :)

Andre ting jeg har laget eller fått er:
* tørket traktkantarell på norgesglass
* Nåleputer
* hjemmelaget julegodt (drops, brente mandler, baileys konfekt)
* heklede grytekluter
* heklede eller strikkede pulsvanter
* heklet lue
* makramè armbånd

Lykke til i jakten på julegaver! Jeg tenker så det knaker selv ;)
Klem fra Idun

Karna sa...

Kan jeg ikke heller få være Prinsesse Leah (eller noe sånt...) istedenfor Darth Vader? Jeg vil heller gå rundt i Laxvaagen med to skillingsboller på hodet enn å gå rundt med en sort maske...tror det passer meg MYE bedre?!?! Du som har slått deg til på bakingen også kan vel være behjelpelig med skillingsbollene???

Fant frem julebøker jeg også i går, har planer om å sy litt jul i år også, selv om jeg ikke helt klarte å bestemme meg for hva...for jeg trenger vel egentlig ikke noe nytt, men det er jo så koselig å starte med litt juleting nå!
Skal iallefall starte med litt gaveshopping snart, må fordele det litt utover, må bare fiske litt og høre hva de ønsker seg, fin innpakning er helt bortkastet på mine tantebarn, her blir også papiret revet av så....

Kjempe koselig å treffe deg igjen Emmeline, skulle hatt bedre tid, så kunne vi satt oss ned og tatt en kaffe og slavret litt...det må vi gjøre en dag...

Hege sa...

Gaver er alltid vanskelig.. men man merker om det er lagt "det lille ekstra" i gaven eller ikke. Selv er jeg skikkelig glad i å gi bort gaver, og liker at mottakeren setter pris på det! Jeg har en tendens til å bruke mer penger enn planlagt også.. ikke bra.. fordi jeg plutselig finner noe mer som bare er helt perfekt! Er veldig dårlig på å lage ting i julegaver, og må si at jeg ikke har vært like heldig med å få lagde ting heller, det er sjeldent noe som "passer meg", men kaker i førjulstiden sammen med julekortet hadde jeg blitt kjempeglad for :)
Pakkingen derimot er noe av det viktigste med hele pakka, og jeg utplukkingen av årets julepakkepapir er viktig, gjerne med litt anderledes sløyfer og noen pålimte hjerter eller liknende. I fjor lagde jeg de fleste merkelappene :)

Håper du finner på noe spennende å lage:)

Klem Hege

hvitstil.com/Christine sa...

Hei min venn.
En hjemmehekla lue hadde ikke havnet i "haugen" hos meg, jeg hadde hatt den på hode resten av julaften! Hjemmelaget er best!

Prisen på bloggbokka kommer litt ann på 2008 boken min kom på 130 dollar med kommentarer. Vil tippe din bok kan bli dyr med alle kommentarene du får :)

Tusen takk for budet på serviettene. Jeg ble kjempeglad
Klem Christine

Drømmen om en eplehage sa...

I fjor var det hjemmesydde tildanisser, unicef griser og bestemødre som lå under treet. I år blir det kunst fra Tallin kjøpt på julekjærestetur, og som sikker ikke vil se like flott ut når vi er vel hjemme og papiret hagler slik passelig lenge etter at julematen er fortært.
Vi lar der briste eller bære. Her har symaskinen hikket siden tidlig forrige uke og strykejernet er dødt. Ikke at DET i seg selv er synd, men man kan ikke kle på niser skrukkete klær og hvertfall ikke ta betalt for de. JEg skal ikke lage en eneste hjemmelaget gave i år, her gar alt rett i Garasjesalget og så får jeg gi bort det ingen vil ha til neste år. hihi

PS, symaskinene min kom seg med litt hvile, så nå mp jeg ta igjen tapt tid. Bare ut å se på et stylingprosjekt først.

HA en knall fin dag og jeg er spent på hva resultatet av skapelysten blir!

Kyss, klapp og klem

Drømmen om en eplehage sa...

Niser... Skjønner du?!

Hahaha! ja, ja om det var niser jeg kledde på hadde det vel ikke vert så nøye med skrukkene, de glatter seg så fint ut i vann atte.

Men nissene derimot, de blir gruelig forlegen av å måtte vise seg utomhus i skrukkete klær. Man har da dannelse!

Hilde Heimdal sa...

åååå nyyyyydelige bilder :)

Jeg elsker hjemmelagde gaver, ingen ting slår det :)

Fire Hjerter sa...

Juleforberedelser allerede.
Men det er klart, skal en lage gavene selv så må en kanskje starte allerede nå.
For noen år disen strikket jeg skjerf og sjal i gaver. Brukte store pinner så det gikk igrunnen veldig fort. Fant oppskrift på Drops og brukte denne:
http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=86&d_id=32&lang=no

Glemmer ikke det året hvor jeg laget kranser (og engler) av PASTA. Ja jeg får unskylde med at jeg hadde litt dårlig råd på den tiden og at det var på 90-tallet. Men uansett så ble de ikke så aller værst. Limte pasta sløyfer på en krans fra panduro og sprayet med gull-maling.

Anonym sa...

Hei
Tusen takk for koselig blogg! Titter innom ukentlig. Enig med deg om at hjemmelagede gaver er hyggelig. Jeg var på overnattingsbesøk hos min tante og på nattbordet lå en liten duk som jeg hadde sydd når jeg gikk på barneskolen dvs nesten 35 år siden! Helt urolig at hun hadde tatt vare på den!Heldigvis har ferdighetene utviklet seg! Stå på bare lag gaver, men velg med omhu hvem som skal få de. Ha en god dag!!!

Tilonino sa...

Hei Emmeline
Synes det er kjekt å få noe som er spiselig jeg. Hva med et lite knippe forskjellige julekaker oppi et gammelt norgesglass og så en sløyfe etter stilen til mottakeren :)

Ocean showroom sa...

Jag håller med! Det är helt speciellt att få presenter som nog gjort och lagt tid på! Fick med mig både hemmagjord lingonsylt och hemmastickade tröjor till barnen från mamma ni när jag var i sverige. Kram Alexandra

Anonym sa...

Skulle ønske jeg fikk julegave av deg jeg, elsker nemlig hjemmelagde julegaver :)

Selv er jeg ikke håndarbeids-genet, så her er det kjøpte gaver.
Men...i motsetning til deg, så pakker jeg inn på Hulda-metoden.
Jeg elsker å pakke inn, og bruker evigheter på å pakke inn og dekorere gavene.
Og fryder meg som en unge når mottakerne syns "det e for gæli å åpne gaven, for da går jo derre fine innpakninga i stykker" :)

Tips til hjemmelagde julegaver:
-tovede sitteunderlag som man ruller sammen og fester med strikk og knapp når det ikke er i bruk.
-strikkepinne-futeral (åssen skrives egentlig futeral?)
-Ostebånd med osteknapp (der det er brodert "Skjær pent av osten") Syns det pynter så fint opp på julefrokost-bordet med slike bånd på osten.

Dette er bare noe av det jeg har fått, som jeg har blitt veldig glad for.

Ha noen strålende høstdager midt i julestria ;)

Klem fra Vibeke i Trøndelag

Den gode feen sa...

Så mange kjekke forslag du har fått inn. Eg elskar også å få heimelaga gåver. Og eg elskar også å få matgaver. Kanskje den dyre olivenolja eg ikkje tar meg råd til å kjøpe sjølv osv osv. Derfor ga me flott olivenolje og balsamico-edikk til grandtantene i fjor. Veit ikkje om det fall i smak, for dei nevnte iallefall ikkje gåvene med eit ord då me møttes i romjula. Ha ha, i år skal dei få vin. Det fell garantert i smak for å sei det slik ;)

Ha ein super dag, klem

Anonym sa...

Heisann.. Jeg er samme kategori som deg, å sette GOD pris på hjemmelaget gave ;o)Men ser at også hos meg vil dette bli et alfor STORT prosjekt... Dermed kjøper jeg meg utav det fra år til år... Selv er den største utfordingen min, å finne noe til nevøer som er 18 og 21 år.. Mo9ka

Kos og kaos sa...

Hei
Jeg satt i går kveld og pønsket ut hva som skulle bli "smågave" eller "ekstragave" til jul i år. En bunt stearinlys av god kvalitet buntet sammen med litt pent papir og en sløyfe blir det fra meg i år. Fargen på lysene kan jo variere fra mottaker til mottaker, og det er uansett noe man vet vil bli brukt. Med hyggelig innpakning tror jeg det er noe alle vil bli GLADE for. God "førjulstid"!

Forever Love sa...

Hei!
Jeg er jo også en av dem som elsker hjemmelaget.. men skjønner jo at ikke alle gjør det òg.
I fjor laget min søster og jeg hjemmelaget marsipan dekket med mørk/lys sjokolade. Så hadde vi dem i søte esker, det var suksess:)
I år tenkte jeg å sy/brodere servietter, kjøkkenhåndkler og kanskje noen linhjerter ..
Det med kransekakene var en fantastisk idè som jeg vil gjøre en gang. Min tante baker deilig brød pakker det i et fint kjøkkenhåndkle oppi en kurv sammen brie, fårepølse ol. den gaven ELSKER jeg..
Kjolen fra KK sitt julenr 2003, den kunne jeg tenke meg å prøve meg på!
Ha en strålende uke.
Hilsen Tonje♥

Nina sa...

God jul, eller kanskje ikke helt riktig enda;-)
men jeg er virkelig i julemodus, og ELSKER det:-) SYnes denne tiden er så KOSELIG på alle mulige måter. Julegaver tenker jeg på halve året, og tenker veldig mye på hva som kan være midt i blinken for den enkelte. Jeg også elsker hjemmelaga julegaver, og noen av de flotteste gavene jeg har fått er nettopp det. I fjor fikk vi en ramme, 3 bilder på rekke og rad, med blinkskudd av våre barn tatt på nært hold i svart/hvitt. SUPER gave!
Jeg forøvrig skal lage sjokoladefudge, en oppskrift funnet på nettet, og legge i hjemmelaga kremmerhus sammen med eplemost (1 liter) kjøpt på gårdsutsalg pyntet med en STOR rød julesløyfe. Dette skal vi gi til de snille og flinke skoleansatte/bhgansatte til våre barn. Tror og håper at det er en koselig gave;-)?

Lykke til med juleforberedelsene:-) Nå er det middag her i hus, kjøttsuppe:-)

Ha en SUPERB uke:-)

Vennlig hilsen
bloggløse Nina

Eva Mari sa...

Herlig innlegg, - som ga mange og inspirerende svar! Selv har jeg bl.a. gitt bort brødformer, - for anledningen fylt med hhv lyst og mørkt sirupsbrød, nøtte- og krydderkake. Populært!
En annen gang et lekkert julebrett med en haug luksus-negerboller ( risboller ) oppå, - også særs godt mottatt!

Har konkurranse i bloggen nå - vinn forklær mm ;)

Klem fra meg :D

tani sa...

så flinke alle dere damer er assa. jeg ønsker nesten ikke å tenke på julen,skulle så gjerne ønske at døgnet hadde flere timer. i år blir nok det meste kjøpt fra denne fronten da det er mye eksamens styr rett oppi alt.
men ..scrapp noen esker,fyll de med ristede mandler,sjokolade eller lignende,eller lag noen vin esker som pyntes litt ekstra. tovede votter,tovede tøffler,et scrappet album.
jeg skal ha en dag med juleverksted med ungene og nabo ungene og det blir alltid suksess.

Unknown sa...

Heisann:) Min familie fikk ny hytte for et par år siden, og da strikka jeg hyttetøfler til alle i heeele familien. Lette til jeg fant den aller enkleste og raskeste oppskrifta, med tjukke pinner og mangedobbelt garn. Og så sydde jeg på noen hekla blomster og slik etterpå. Alle trenger tøfler vettu;)

Elisabeth sa...

Jeg strikker og tover sitteplater til hele familien. Fikk en selv i fjor så i år satte jeg igang selv :) Er såå kjekt å få noe som noen har brukt litt tid og tanke på.

by Siv sa...

Heihei Emmeline

Huff jeg er altfor glad i å lage julegaver selv, og legger altfor mye tid og krefter i det... og så er plutselig julen over. Hmmm rart med det :)
* Lage "gavekort" : tur med en venninne, middag til mannen, noe som ungene liker du gjør for dem...
* Sarah Bernard i en fin krukke med bånd. Her er en enkel og grei oppskrift :
http://liveterheeerlig.blogspot.com/2008/11/julekonfekt-i-box.html
Eller brente mandler :
http://liveterheeerlig.blogspot.com/2008/12/brente-mandler-naaaam.html
* Strikke sitteunderlag (billig og enkelt å lage...) :
http://liveterheeerlig.blogspot.com/2009/10/julegaveprosjekter-tips.html
* Fotobok på ifolor.no, genialt! Eller andre fotoprodukter som bilde på lerret...

Det er mye en kan finne på gitt, men så er det det å sette i gang da :)
Lykke til!!!!
*Siv*

Anonym sa...

Heisann=)
I fjor gjorde jeg julegave innpakningen veldig enkel...hvitt papir, rødt bånd som ble frynset opp og et rødt filt hjerte med dobbelsidig teip på til pynt=) Blei veldig bra! I år blir det rodt papir med polkadotter og hvitt frynset bånd=) Det finnes jo utallige pene klistrelapper også=) Det enkleste er ofte det beste!
I år har jeg slått til med en hærskare med hjemmesydde tilda hjerter, fra tildas julehus boken som skal bli prikken over i`en i årets julegaver! Lykke til med julegave forberedelsene!
Lisa Marie.

Janne sa...

Åh, kjenner meg SÅNN igjen!
Det med hjemmelagete gaver må vurderes opp og ned og i mente, det er ikke alle som det er like stas å gi de bort til...
Har opplevd at noen bare blir såååå skuffet, fordi de "bare" har fått en hjemmelaget gave...
Selv elsker jeg å få noe som noen har laget spesielt til meg...:)

Landcharm sa...

Du er smart som starter tidlig med forberedelsene. Koselig med noe man har strevet litt med selv...

Margie’s daughter Leiny sa...

Oh I do so love the giving and receiving and the red and white. Gifts in Ireland are boiled dried fruit pudding (often in white cotton cloths), looks good but I do not like the taste too much, a bit rich for me. Home made soaps are always a winner too. Hugs, Margie.

Tvillingmamma sa...

Eh, må nok innrømme at jeg henfaller til den avanserte innpakningen jeg. Ingen pakker unnslipper, men så er også innpakningen noe av det kjekkeste jeg gjør. Strikker som regel nissegensere til prinsen og prinsessen, strikker om kapp med julebarnetv, Blåfjell eller Månetoppen. Som regel blir genserne aldri ferdige før rett før jul Dvs. de blir ikke så mye brukt parallelt med julebarntv. ( Veeldig intensiv bruk i romjulen...)Når jeg kollapser inn i julehøytiden lover jeg meg selv at jeg aldri mer skal strikke nissegensere, eller tove 20 sitteunderlag for å dele ut på jobben. Men hukommelsen er visst ganske dårlig, for jeg havner som regel på "lagenoetiljulkjøret" året etter likevel. Akkurat nå lurer jeg på hva jeg skal finne på i år. Samtidig lurer jeg på om Blånissegenserne jeg strikket i fjor passer fremdeles. Heldigvis er det Linus i svingen i år...Med det er jo litt gøy og da. (Forresten er jeg på jakt etter Månetoppendrakter til gutt og jente i str. 6-8 år dersom noen kjenner noen som har.)Tips til julegaver kan være hjerter i tovet ull. De er lette å forme om du bruker filtenål på isoporunderlag/skumgummi. Eller lyslykter laget av syltetøyglass som du surrer streng rundt og lager hank på. Du kan event. sette et fint lys nedi og pynte med bånd, eller greiner. Bare fantasien setter grenser...Lykke til! Skal finne frem julebladårgangene selv snart, må bare få grep om det daglige kaoset her i huset først...

det beste i livet sa...

Herlig blogg du har...skikkelig kreativ dame...Jeg bøyer meg.. i hybelkaninene mine..;D) jeg har mange forslag, mange er nevnt her fra før...og mange blir til etter som hva jeg finner i naturen og hva jeg har liggende.. Jeg syns også at noe hjemmelaget fra kjøkkenet er supert! Plumcake, melkekaker, sara Bernard pakket inn i sko esker som kles i gråpapir og stemples med herlige gammeldags stempler. Esken knyttes med et brettet koppehåndklè og får en grankvist på toppen. Et filt hjerte setter priken over ièn. et stort rundt (kanskje) hjemmelaget brød er også kjempekoselig å gi bort til naboer ..med et koppehåndkle surret rundt. . en slik flettet tre kurv som man kjøper mandelpotet i..er supre å bruke til å gi bort bakeverk i..

;D) Nyt livet...bruk fantasien og gi alltid alt du gjør med hjertet!
klem Vivian

borghild sa...

Hei Emmeline!
Her var det mange flotte forslag, plukker opp noen tips selv også! Jeg også elsker å få hjemmelagede gaver, men er litt selektiv med hvem jeg selv gir hjemmelaget til. Et år lagde jeg Tilda-snømenn til både mine foreldre + svigers, og mens mine foreldre satte jule-snømennene vekk når jula var over, hadde svigers de stående framme i flere år... av frykt for at jeg skulle bli fornærmet, tenker jeg. He he, de forsvant heldigvis (snømennene altså) da svigers flyttet fra hus til leilighet for et års tid siden;) Husker også på 80/90-tallet, da det var så populært med disse isoporkransene som man stappet med stoffirkanter klippet med sikksakk-saks. Jeg ga en sånn til min bestemor (den frittalende håndarbeidsguruen), og hun sa det var som å få en begravelseskrans. Derimot har jeg et par svigerinner og venninner som liker hjemmelaget, så noe får jeg da gitt vekk... Og hvis du ikke falt for noen av de andre forslagene her, så må du bare ta idéen med isoporkransen, altså! Den har sikkert vært 'ute' lenge nok nå, og hungrer nok etter å få sin renessanse;) Ha en kreativ uke! Klem B:)

purglede sa...

Ååååååå så herlig å lese bloggen din. Blir alltid i godt humør av den!!!
Julegaver?? Tips? Jeg strikker og tover tøfler til mine små tanteunger ( og noen store) i forskjellige farger. De er nusslige (fine er de, men proffe er de ikke)med heklet blomst på. Har lært meg å hekle blomster men ikke annet enda. og så har jeg vært på Ikea og kjøpt klokker som jeg "scrapper" til de samme barna.
De store skal i år få blant annet krukker med syltetøy og sitron-krem og hadde jeg visst hvordan skulle jeg jammen laget hjemmelaget flytende såper også. Kanskje neste år?
Her var kanskje noen tips? Ha en fin dag!!

Jeanette sa...

Inspirerende bilder! Gratulerer som nr. 32 i kåringen av norges største blogger:-) Det må jo være inspirerende! Du slo til og med Trine Grung:-)
(www.side2.no)
Klem J.

citten sa...

Jeg har store planer om å få sydd litt julegaver. Har i det siste fått sydd vesker i venninnebursdagsgaver og skjørt i jentebarnebursdager - så håper jeg rekker å sy litt til jul også. Syns det er innmari koselig å gi ting man har laget, og spesielt artig å få ting som det ligger tanker og arbeid bak.

Beste julegavene jeg får hvert år er et par med ullsokker som mormoren min på godt over 80 strikker til meg.

Ellers så må jeg melde meg inn i klubben for fancy innpakkere - men det varierer litt fra år til år da. I fjor ble det lite pga minstemann på 2 måneder. Får se i år. Pleier også ofte å bare ta noen som jeg gjør mye utav - ofte de vi faktisk skal være sammen med :)

Dette ble litt langt, men pytt!
Jul er kooooooos :))

Anne den Greie sa...

Heisann!

Ble skikkelig inspirert av bloggen din i går, og går nå rundt med tankene penset inn på jul hele tiden.
Selv har jeg symaskin, strikkepinner og litt heklenåler, men er ikke så effektiv. Blir egentlig mest kreativ inne i hode, og så koker det bort i intet. MEN - jeg er enig! hjemmelagede julegaver er kjempegøy, og da særlig til venner.

Jeg er også inne i en miljøvennlig bølge for tiden, og vil ikke kjøpe ting som blir til "boss" eller som bare blir stuet bort. Det skal være noe noe nyttig eller noe som "forsvinner" av seg selv. Et år kjøpte jeg derfor kinobilletter til alle søsknene mine, inkl barnevakt og smågodt.Ellers blir det gjerne noe spisende/drikkende.
Da kan man jo sy en pen julepose og samle litt godsaker oppi. Jeg har dilla på god kaffe, sjokolade og vin.

Men ikke alt skal være nyttig. I år har jeg satt meg fore å sy på maskin julestrømper i ullstoff/ullfilt eller noe slikt. Har hørt at på "Stoff og stil" har de noe slikt stoff. Her kan man bordere navn eller bokstav til mottaker, og putte noe godt inni eller en bok.
Ellers kan jeg huske å ha lest i en Tilde-bok en oppskrift på votter som man lett syr av lignende stoff. Har tenkt å finne tilbake til den oppskriften, og kanskje forsøke meg på det.

Ellers har jeg noen år laget en leselig adventskalender til venninnen min som bor langt unna. Det kan gjøres på ulike måter, men poenget er at man finner et visdomsord, en oppskrift et dikt, en fin julesang - skriver den opp på et pent papir og har dem i konvolutt eller lignende. På julaften finner de også en liten gave som jeg gjerne har laget selv. F.eks. julepynt. I fjor ble det til en juleblogg i stede, og det skal det bli i år også.

Har du limt serviettbilder på lys? Det gjorde jeg for noen år siden. Man klipper ut et pent motiv fra en serviett (juleserviett). Deretter tar du det ytterste laget av servietten og bruker en glovarm kniv til å feste det på lyset. Da får man helt eget desig på lyset, og det er noe alle har bruk for i den kalde årstiden. Kjøper da kubbelys på IKEA.

Men, men... det er mange gode ideer, og jeg begynte å glede meg til jul - bare pga av din gøye blogg. Er innom stort sett hver dag, og koser meg med alt du skriver.

Gleder meg til å lese om alt som skjer frem til jul. Du inspirerer!

Klem fra Anne

PS! I stedet for å pakke inn i miljøskadelig gavepapir, pakk gavene inn i tøyposer du syr selv!

Frau Putz sa...

Hejsa, Emmeline
Jeg elsker hjemmelavede gaver - og i år har jeg tænkt mig at prøve noget nyt. Jeg vil prøve at lave sæbe selv.
Panduro sælger sæbemasse, forme osv. og så kan man lave sæberne personlige. Jeg ved ikke, om man kan lave dem med polkadotter, men du kan vel forsøge! :o)
Jeg glæder mig til at følge med og se, hvad du finder på i år.

Koselig førjulehilsen fra FP

Anonym sa...

Hei.

Først vil jeg berømme den koselige bloggen du har! Den er til stor inspirasjon...!

Ekstra-julegavetips: Jeg pleier å lage noen flere runde julebrød enn jeg har hushold til,dele dem, pakke dem inn i folie, klistre på julemerker og sette en ordentlig rød sløyfe på.
Jeg lager også en ekstra lammerull som jeg deler med foreldre og søsken. Besteforeldre er også svært glade for denne gaven..

Senere år har jeg også pakket ned hjemmebakte julekaker i små koselige bokser til venninner. Det har gitt svært god respons.

Selv fikk jeg hjemmelaget rognebærgele ett år. DET var stas til kjøttmidagene det!

Mat og snacks er altså en god idè synes jeg...

Gleder meg til å følge bloggen din fremover i julestria, og ønsker dere alle mange trivelig stunder!
;-)

Online star register sa...

Er du ute etter en virkelig original gave?
Kjøp en stjerne! Folk bruker ofte registreringen som en gave for å feire minneverdige anledninger eller en spesiell anledning. Gavepakken er elegant innpakket og består av ett personlig beskjed, attest, gratulatjonsbrev og ett detaljert dreibart stjernekart.

Related Posts with Thumbnails