mandag 19. oktober 2009

En gymnasiastmor krysser sitt spor



Det er som kjent lenge siden jeg gikk på gymnaset. Skal jeg være ærlig så husker jeg det som en usedvanlig langdryg affære. Det var i grunnen bare russetiden som gikk fort den gangen, og jeg pustet lettet ut da jeg endelig gikk ut gymnasporten for siste gang. En av de tingene jeg strevde mest med på gymnaset var faktisk norsk stil. Du skulle liksom produsere en brukbar tekst i løpet av fem timer. Om noe kjedelig noe. I en eller annen kjip sjanger. Det var et godt mareritt, og det var definitivt ikke min sterkeste side.


På merkelig måte har dette endret seg. Når mine to gymnasbarn nå kommer hjem fra skolen, står mor klar for å assistere dem i norsk. Uten at det blir særlig godt mottatt. Her forleden skulle Emmelinebarnet skrive en stil om helter, og jeg grep oppgaven begjærlig. Tenk så mye man kan skrive om menn som går med strømpebukse og kappe.
Har du for eksempel reflektert over hvor mye spindelvev konen til Spidermann må støvsuge daglig? Eller hvor lang dokø de har der i huset?


Jeg mener at det må være helt naturlig å skrive om slike problemer når det gjelder Superhelter. Mine barn er ikke enig. De mener at jeg beveger meg langt utenfor rammene for hva norsklæreren vil akseptere -og Supermann også tydeligvis.
Hallo folkens: Nå har Clark Kent løpt på do og tatt på seg Supermanndrakten i alle lunsjpausene siden 1978. Ringer det ikke snart noen bjeller i den redaksjonen der han jobber? Er Louis tett som et brød eller?


Men Emmelinemor blir altså nedstemt. Her i huset vil de helst skrive heltehistorier om Barack Obama eller noe deromkring.
Hvor er historiene om Bamse; Verdens Sterkeste Bjørn eller Yoda -min favoritt blant alternative menn:)


Det er nesten som jeg føler at jeg bør starte på gymnaset atter en gang. Jeg skal love at det skulle bli sving på stilene mine. Jeg skulle ikke ha vridd meg på stolen i fem sammenhengende timer med skrivesperre iallefall. Selv Supermann skulle ha svettet nervøst når jeg utleverte sannheten på tentamen. På samme måte som Emmelinemannen gjør når jeg forsøker å assistere ungene i stilskriving. Han mener at jeg må roe meg KRAFTIG ned. Så da gjør jeg det. Mens jeg skriver mine egne superheltteorier på bloggen istedet. Som trøst!



33 kommentarer:

hvorfor ikke... sa...

Hehe:) Ja, og jeg vil myyyye heller lese dine heltehistorier, enn gymnasiastenes stiler!

Men er det ikke rart, det der med skole og kreativitet? Jeg elsker å strikke, hekle sy og kreere, men hånarbeide på skolen, det var bare grusomt langtekkelig og kjedelig...

Ha en kreativ dag Emmeline!

AstridVU sa...

Å hvor glad jeg er for at du må trøsteskrive litt på bloggen din! Du er fantastisk morsom, jeg humrer fornøyelig cirka hver eneste gang jeg leser det du har skrevet (og jeg får med meg alt via Google Reader'n min - genialt nok), så selv om jeg ikke kommenterer så ofte, så vit at du har en trofast fan her!

Bente sa...

Hahahahah...Yoda er også min helt:) Forøvring er jeg så ung at jeg lenge trodde gymnasiet var en skole for spesielt GYMinteresserte....

RA/finetingtingeling sa...

Fantastisk innlegg, lo godt når jeg leste om alt spindelvevet spidermans kone må fjerne! ;) Selv har jeg en helt i Super-Ted. Kom over en DVD med Super-Ted for noen år siden, den MÅTTE jeg bare kjøpe. Om ikke for meg selv, men for mine (håpfullt)fremtidige barn! Super-Ted og Prikken, det er magisk!

Randi på fjellet sa...

Vi som følger bloggen din er fornøyd med at du deler dine superheltehistorier med oss.Her i huset er mamma klar for å bistå ungene med stilskrivingen.Som den overmåte praktiske person eg er,har eg en perm med utsøkte artikler fra Bergens Tidende ,samlet de siste årene.Artiklene er arkivert til bruk som bakgrunnsstoff for ungenes fremtidige skoleprosjekt.Mor i huset vil bevise at ikke alt er lettest tilgjengelig på nettet! Historien om "Verdenspolitikkens Oscar",da Kofi Annan fikk Nobelprisen med F.N,må jo være høyst aktuell idag? Hva med essayet om Europas utvikling de siste 400 år?
Mammas intensjoner er de aller beste,men akk,så lite verdsatt.Den viktige samlepermen er fremme i rydde-sortere-eliminere razziane mine.Denne helgen er papir bosspannet fullt!
P.S.Du kan tro arbeidsrommet ble fint etter handleturen på Ikea fredag!
Ha en strålende dag!

Kristin`s lille hjem sa...

Del dine historier med oss du :-)Mange av de byr på en god latter,og det trenger man. Ha en fin dag. Hilsen Kristin

Hanne sa...

Emmeline - you're MY hero!
Blir så glad av å lese innleggene dine :-)

Jill sa...

Herlig!!!

lillpastill sa...

Fantastisk, kunne så inderlig ønske jeg kunne skrive som deg! Hoho.. Underholdning på høyt nivå, det er iallefall sikkert!
Ha en fin dag.

Mira sa...

Godt at eg ikkje er lærer! For vil mye heller lese dine historier.
Klem fra Mira,

Anita sa...

Hihi! Supert for oss som sitter og skal skrive en eksamens oppgave om helsesøsters funksjon!! Litt for lett å falle ut når bloggens verden er bare ett par trykk unna :p... Leser vel egentlig, men skulle bare :0))))) Takk for oppmuntringen! Klem!

Bossa sa...

Hærlig.....

Elin sa...

Kan ikke forstå at du noen gang har hatt problemer i skrivefaget. Du skriver jo så morsomt og underholdende (om absolutt alt), at det er en fryd !!
Ikke noe rart du har hundrevis som er innom deg daglig.
Ha en strålende uke !

Lillan sa...

ho ho ho:))))
kan egentlig ikke skjønne at du ikke likte stiler på skolen...du er en racer til å skrive og til og med skrive bra! :) Du må ha undervurdert deg selv:) Fantasi og hverdagshistorier er veldig bra humor:))

stå på! You go girl:)

klem Lillan

Anonym sa...

Vanvittig bra!!!!!!
Du rule som ungene ville ha sakt det!!

Anne

Anonym sa...

ååå jeg bare elsket å skrive stil - og brukte massevis av tid på det - uten at det ble reflektert i karakteren noen gang - generelt skrive liker jeg veldig godt - så jeg har store problemer med å ikke ta opp innleveringa om fylket el. som eldstemannen min kommer hjem med - men jeg tror da at om ikke noe annet har jeg klart å lære fra meg litt strukturert jobbing fram mot målet.
- og du vi har ikke noe i mot at du ikke får hjelpe til så mye - så lenge du tar det ut her inne i stedet!!

Hyttehuset sa...

Ha ha, no må eg le. Eg er sjølv norsklærar i vgs og hadde storkost meg om eg fekk inn ein kreativ OG ORIGINAL tekst. Originalitet er faktisk eit av kriteria me vurderer etter. Men dei fleste i gymnasalder vågar seg ikkje utpå dei store ekspedisjonane, og på eit vis forstår eg dei. Dei skal evaluerast og setjast i ein bås. Men kjør i veg med oppmuntring du, ein fri og herleg tekst hadde vore nydeleg å funne i ei bunke med lange og tidvis trøyttande tekstar. Men dei må halde seg til oppgåva altså, he he.

For å bøte litt på mykje stillesing, kosar eg meg med det du skriv. Det er kreativt og originalt og får alltid gode karakterar.

Ha ein god dag!

Anonym sa...

ha ha ha.... du skriver så godt jeg ler meg skakk her jeg sitter!!!
du skriver godt, svært godt ferdig med det...!
Ha en deilig & kreativ mandag!

Anonym sa...

Heisan, mor til 4 her!!
Var det ikke Egummen( Jan Eggum) som etterlyste helter i en sang, en gang? Problemet er at skolen vil at elevene skulle holde seg til "temaet", og da forsvant både skrivelyst og kreativitet!!
Mon datter måtte skrive om Nelson Mandela (på engelsk!) her om dagen... Han har aldri vært min helt...god vi nå kan velge temaer selv når vi skal skrive..hverdagshelter som oss selv bla:) fremdeles mor til 4

Anonym sa...

hahahaha.... Du er hysterisk morsom!

Hilsen Jorunn

Anonym sa...

Ja, nå er jeg med igjen. Du var litt Jagland her om dagen, ser du er ferdig med jula og er deg selv igjen. herlig skrevet! Du er virkelig god. Nå vil jeg ikke se påskekyllinger neste gang jeg titter innom bloggen din altså, hi hi!

God høst!

Nadia Caroline sa...

Herlighet, bloggen din er så utrolig koselig! Siter bestandig og humrer for meg selv når jeg leser innleggene dine. Når det gjelder superhelter, hva med Gummi-Tarzan? ;) Ha en fortsatt flott mandag!

Monica sa...

hehe fint reflektert emmeline:) Du burde jo prøve dge på essay du, der hadde du iallefall slått ann:)

Rosa sa...

Eg ser alldeles ikkje for meg ei Emmeline med skrivesperre, men det er jo noko med at kreativiteten sjelden blømer under tvang ;)

Anonym sa...

Morsomt igjen, Emmeline!

Inger Johanne

lise sa...

Du kan gjerne få gå i norskklassen min, Emmeline! Vel er de bare tiendeklassinger, men de skal altså skrive essay denne uken (og det er du god på) - og jeg har hatt to forelesninger om humor i tekster (utelukkende muntlige, hilsen Youtube) på skolen i dag. Kanskje jeg skal låne noen tekster her fra bloggen din og bruke eksempler som humor presentert som tekst..!

Anonym sa...

Godt sagt, Emmeline.Du har verkeleg ordet i di makt!! Så bra at du deler tankane dine med oss.Finst ikkje maken til din blanding av livsvisdom, klokskap,originalitet og så den lille dæsj av galskap som krydder!!!! Fortsett slik takk.
Eli uten blogg.

mammahaaland sa...

Ha ha ha!
Synes absolutt du skulle spørre gymnaslæreren om å få skrive en stil jeg, virker som det kunne bli en skikkelig bra en;)
Jeg har alltid fundert på at hvis det er sånn at Clark Kent har drakten under alt det andre, hvordan ruller han da opp kappen og legger den pent inni skjorta bak eller blir det litt sånn buklete og rart under genseren? Kan se for meg at det byr på litt strev..

Ha en fin mandagskveld!
Hilsen fra meg;)

Drømmedama sa...

Fantastisk....du er så go atte

Ingunn sa...

He he. Du hadde blitt en superelev i dag Emmeline!!!

Ha en fin uke.

Klem ingunn (som også liker å "hjelpe" mine ungdommer)

ANETTESHUS.COM sa...

Hei, snuppa! Skal du på bloggetur til Stockholm?! Så gøy:) Men jeg er ikke helt sikker på om jeg fortso HVA det var du ville jeg skulle anbefale deg?! Snakker vi interiørbutikker her? Spisesteder? Skobutikker? Tjeimilen kanskje?! Jeg har vært der noen ganger så jeg tipser gjerne, vet du ...

Klem Anette:)

det beste i livet sa...

Hi, hi...du kan virkelig beskrive og fortelle! Klem Vivian

Guro sa...

hohoho, "favoritten blant alternative men". Den likte jeg! ;)
Utvalget ble med ett så mye større :D

Related Posts with Thumbnails