torsdag 18. oktober 2012

Teatime



De siste årene har jeg utviklet meg til å bli den kaffekjerringen. Etter timesvis med kommunale møter i jobbsammenheng, har jeg bøttet innpå med den ene koppen etter den andre. Hundrevis av knusktørre kommunale dokumenter er gjennomgått med en god porsjon Friele innabords.


Problemet er bare at jeg tåler kaffe ganske dårlig. Så etterhvert har jeg måttet stramme inn kaffeinntaket og skifte over til te. Det har gitt en god anledning til å gjøre ting Emmeline liker, nemlig å kjøpe tekopper!


De aller nyeste koppene er hentet fra den nyeste kolleksjonen til GreenGate. I Emmeline sitt hode skulle disse kunne matche fjorårets kolleksjon ganske bra, men....jeg er ikke helt sikker på om jeg syns de passer så veldig godt sammen egentlig!

Jeg har også begynt å lage te fra løsvekt. Jeg kjøpte meg en flott Bodum tekanne til hytten i fjor, men fant ikke noen tilsvarende til huset her hjemme. Istedet endte jeg med en billigsak fra OBS til 79 kroner. Den funker ironisk nok mye bedre enn Bodum sin.


Har man en gang vært kaffekjerring er det lett å utvikle seg til å bli tekjerring. Emmeline har tømt Kusmilageret sitt på et blunk ! (*dette er bare noen få av boksene... skamme seg  -skamme seg!) Så var det en av mine skjønne pensjonistvenninner som kom på banen med en slags Keiserens nye te-teori. 



Hun, som tross alt er pensjonert lærer med veldig mye te-drikkings-erfaring, hadde altså en tanke om at Kusmiteen var mest innpakning, og ikke så spesiell at den var verdt prisen sin på omtrent tusen kroner kiloen. Hun mente at Emmeline burde prøve kvede&eple teen til Søstrene Greene, som man kjøper i løsvekt for 13,90 per pose istedet.


Dermed har jeg gått over til å kjøpe billig-te som refill, og bare unntaksvis, på riktige dårlige dager, hvis man for eksempel møter en idiot i heisen eller noe, unner jeg meg en helt ny boks!


Apropos dårlige og gode dager, så må jeg nesten fortelle om gårsdagens store debatt. I går lanserte nemlig Emmelines eldste datter en helt ny teori om at hun var et forsømt barn, siden hun ikke er kjent i hovedstaden. Den ene gangen da vi tok barna med til Oslo, endte vi med å gå på omvisning på Slottet, og da omvisningen var ferdig var Emmelinemannen mentalt ferdig han også. Så da hentet vi bilen og kjørte videre, uten å se noe mer enn det!



Men iallefall; Etter at Emmelinebarnet hadde stresset seg godt opp med Oslo-teorien sin, endte det med at damen spontant bestilte seg tur/retur billett til Hovedstaden, der STORE ting foregår. Vi snakker ZARA, vi snakker Bogstadveien. vi snakker H&M HOME-som selger FLAMINGOHATTER viser det seg. Vi snakker om å reise til Oslo med morgenflyet og hjem igjen med kveldsflyet, for å komme i indre balanse med sine undertrykte barndomsdrømmer! Da klokken var seks i kveld, viste det seg imidlertid at Emmelinebarnet var godt fornøyd med hele Karl Johan, og angret på at hun hadde satt av SÅ mange timer til terapien sin!


Ungen er GAL, jeg vet ikke hvor hun har det fra sier Emmelinemannen. Emmeline derimot, vet det godt!

 

39 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

Koppane er fine dei :)

Kjekt du bloggar igjen!

Sommerhusliv Hele Aaret sa...

Hvor ser det bare hyggeligt ud og hvor er den flot den nye serie fra Greengate, de passer så flot hjem til dig søde.

Elsker også Kusmi te, især deres julete, den glæder jeg mig til jeg skal have gang i....

Ha´en dejlig aften

Knus Susi

Lottemora sa...

Hehe, godt å ha deg tilbake i blogglandia! Her går det også i billigte til hverdags, men innimellom unner jeg meg en dyrere te. Men faller alltid tilbake på grønn te med sitron

Lau sa...

lovely!
Kisses!!!

bulubu.blogspot.com

Anonym sa...

herlig herlig herlig. :)
SÅ glad du er tilbake :))

Fjordheim sa...

a den billige teen smaker nok like godt.
Har enda tilgode å smake på te fra Søstrene Green. eller Kusmi teen Men fikk en smaksprøve av Pukka teen engang. og den var ikke god, syns jeg. Men nå er vel jeg litt spesiell i teveien Lite jeg syns er godt, og kaffe drikker jeg absulutt ikke.Liker bare ren fruktte. Tror jeg må lage meg en god kopp te i kveld og innvie mine nye GG kopper.
Ja hovudstaden er vel et must i oppdragelsen av ungene, hehe.
Men slitsomt er det å skulle ta for seg alt på en dag. Selv har jeg ikke vært i Oslo sammen med mine foreldre. Det måtte jeg orden selv ja, i ungdomstida. Tror jeg var ca 14 år første gang jeg var i Oslo sammen emd en gjeng ungdommer på tur. En flott opplevelse.
Ønsker deg ei herlig høsthelg :)

Barbros lille atelier sa...

Ho, ho, her i huset har ungene i hvert fall alle mindre flatterende egenskaper etter sin far:-)

Tenker det har vært en hektisk stenge-ned-forfalte-skoler-tid for deg, så ikke rart det har gått med litt kaffe og te. Og da trengs nye kopper, of course:-)

Gøy at du blogger litt igjen forresten!

Og tenk at det snart er juletreff igjen! Hjelp, som tiden flyr!! Sees snart:-)

Klem

Lobeliadamen sa...

Eg dauer!!! Takker høyere makter for at vi har fått en Emmelinekloning! Fantastisk!! :-)

solihjartet sa...

Hehehe, fantatisk!

Eg prøver å bli gravid, så her er det også kaffikutt og teinntaksauke, og det går fint så langt, men føler meg bittelitt småtrøtt på jobb ;)
Kanskje eg burde prøva Pukka sin oppvakningste, sjå om den funkar ..

Jaja, ser no det! Håpar Osloturen var fin ellers, elskar dine skildringar, dei er fantastisk artige å lesa!

Gler meg til å lesa meir :)

Klem

ANNEPÅLANDET sa...

Jeg har sansen for Emmelinedatteren! Stå på!

Når det gjelder te, stemmer det at Kusmi-teen er kraftig overpriset, selv om den er god. Solberg-hansen, Black Cat m fl har minst like god te, til en lavere pris. Men ikke så fine bokser da... Og best av alt, Le Palais des Thes sine teer, de er i en klasse for seg.

Uansett - det viktigste er å ha fine tekopper! Bare synd at de tar så mye plass etterhvert... :-S
Ha en finfin fredag! Fint at du er tilbake i bloggeland!

Bratte Bakka sa...

Legg berre att eit smil i angst for ellers å verta stempla som ein stalker......
:)

Bravo sa...

Twinings indian chai (med en god skvett melk) er min store favoritt for tiden. Og fniser godt av idioten i heisen-kommentaren.. Signerer ellers massene her, veldig fint å ha Emmeline på plass igjen ved tastaturet :-)

Mine-puslerier sa...

Godt du er tilbake emmeline! Elsker innleggene dine! God helg!

Tone sa...

Jeg sier ja takk - begge deler:))
Kan vel ikke akkurat skryte av å ha vært på sightseeing med mine foreldre i hovedstaden heller.
Det meste er nok opplevd på egenhånd:))
Men så har jeg heller ikke vært i Bergen, bortsett fra på togstasjon som stoppested før en snartur til Askøy:))
Gøy at du er tilbake:))
Klem

Rosehagen sa...

Så herlig å ha deg tilbake;)))
Å som jeg kjenner meg igjen nedi kaffekopp nr XXXX. De nye koppene er veldig, veldig fine;)))

Klem fra Ann-M.

Alberte sa...

SMASK!

Casahelene sa...

Ååååå så kjekt at du blogger litt igjen :D Jeg drikker kun te, og kun løsvekt. Til hverdags drikker jeg teen fra kremmerhuset (kvedeteen der er supergod). Der får du 4 pakker for 100kr. Kjempegod te og grei pris! Anbefaler deg å prøve :)

God helg!

Anonym sa...

Du skriver helt fantastisk! Bra start på en fredag å lese litt blogginnlegg hos deg:)

stjerneteller sa...

Digger at du er tilbake!

Bdicte sa...

Jeg er sååå kjedelig på te-fronten. Drikker omtrent KUN earl grey, hehe...
Sånn måneskinnsmangoblåbærlakris-te får andre ta seg av:))
Men koppene er jo fine da, hehe! Liker veldig godt den nye fasongen til GG!

God helg
Klem Benedicte

PS: hyggelig at du er tilbake:))

Lisbeth sa...

Ja jeg er jo fra hovedstaden og har jo nok set det jeg skulle..men har aldrig været i Bergen.;-)
Godt gået af Emmeline datteren...hende kan vi like..:-)

Jeg drikker hverken alm. te eller kaffe, kun urtete.
Kan simpelthen ikke tåle andet.
Ja en kop kakao en gang i mellem kan gå an...men elsker også kopper og krus.
Lækker facon på tekoppene, store og gode..:-)

God weekend fra Lisbeth

Anonym sa...

Her går det helst i ekte nype-te eller klassisk yogi tea ( den med visdomsord )


Jeg tror det er faren hun slekter på? ;) eller..? :)

Hjem & Glede sa...

Å så gøy at du er på blogg igjen altså!
Ha en vidunderlig helg skjønne du!

Smil og klem Camilla.

tronderlivetmitt sa...

Jeg ler.. Sååå bra at du er tilbake, Emeline..

Bratte Bakka sa...

Uff ja, eg er ganske forarga..på markedskreftenes inntog i dette riket..og vil sei noko om det ein dag...sjølv om det mest sannsynleg vil vere eit bloggmessig sjølvmord.... :O
Da so forundra meg mest er at kor opptatt nokre kan vere av å ha det ryddig og reint i heimen, men ikkje i sysakene... :D

Klem!

Unknown sa...

ślicznie u Ciebie :)))

Linda sa...

Joda, de koppene passer fint til de gamle, rødt går igjen i mønsteret på begge. Jeg har også det nye mønsteret og synes det passer med mine gamle, røde prikkete, og blomstrete.

Huldra sa...

Smart venninne du har. Det er jo ikke meningen sånn te skal drikkes heeele tiden, men stykkevis og delt når man skal unne seg noe ekstra. Koppene passet forresten fint sammen synes nå jeg. Hmm.. Er litt mysende i prikkeform selv til jul kjenner jeg, og må jo bare inn og s hva greengate har i så måte.
Kos å høre det ble tur, selv om den kanskje ble litt lang. Kanskje det ble en kopp varmt et eller annet sted langs ruten?

Grytidlig morgenhilsen fra en søvnskrudd Hulder :)

Mike sa...

My friend was having tons of panic attacks we switched him from coffee to tea and he is doing much better.

Kristine sa...

Å! Hvor er de søte soppelysene fra?:)

Timemimi 當代迷你倉 sa...

訂倉筲箕灣寫字樓收費表觀塘文件倉網頁中國協議服務器託管linux平租筲箕灣倉庫域名虛擬種類

obat herbal bopeng di wajah sa...

cara menghilangkan lubang bekas jerawat
Obat Herbal Bopeng Di Wajah

Unknown sa...

Philips VM1 Battery, Philips VSI Battery

Philips VS2+ Battery, Philips 863266 Battery, Philips 989803166291 Battery, Welch Allyn 4500-84 Battery, Welch Allyn 450EO Battery, Welch Allyn 450TO Battery, Welch Allyn 45MTO Battery, Welch Allyn 45NTO Battery, Kaden Yasen WP-YHD-3160 Battery, Kaden Yasen ECG-901 Battery, Kaden Yasen HYHB-1270 Battery,


Mindray Battery,

Mindray D3 Battery, Mindray LI24I001A Battery, Mindray D6 Battery, Mindray LI34I001A Battery, Agilent N2910AM Battery, Agilent N3900 Battery, Agilent N3985A Battery, Agilent N3916AL Battery, Agilent N3993A Battery

http://serrurierparisexpress.fr/serrurier-paris-1/ sa...

very good site.

Anonym sa...

Thank you
great
serrurier paris 20

http://expressdebouchage.fr/debouchage-canalisation-nanterre.html sa...

Profitez bien.

http://expressvitrier.fr/vitrier-lacourneuve-93120.html sa...

Nous sommes toujours à votre écoute!

Gawronscy sa...


Et meget interessant indlæg

12 sa...

МФУ, Цветной принтер сканер, Цифровой копир, Цветное лазерное МФУ, Чёрно белое МФУ, Струйные широкоформатные МФУ

МФУ, Цветной лазерный принтер, Цветной принтер сканер

МФУ Konica Minolta, МФУ цветное Konica Minolta, Полноцветное МФУ Konica Minolta

МФУ Kyocera TASKalfa, Кассета подачи бумаги Kyocera, Дополнительный приемный лоток на МФУ

МФУ Ricoh, Цифровой копир Aficio, Цветное лазерное МФУ, Цветное мфу лазерное Ricoh Aficio

Related Posts with Thumbnails