Viser innlegg med etiketten Ønskedrømmer. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Ønskedrømmer. Vis alle innlegg

onsdag 2. februar 2011

Planlegging

Selv om vi bare har kommet til februar, er jeg godt i gang med vårens mange planer. I mai er atter en gang konfirmasjon med 45 gjester, og to uker etterpå fyller jeg førti. Kjenner jeg meg selv rett, er det nok med en halsbrekkende feiring i løpet av mai. Dermed spekulerer jeg voldsomt på hvordan jeg skal feire.


Emmelinemannen fylte førti i fjor, og feiret med fotballtur til Liverpool og sykkeltur Nordkapp-Lindesnes. Det siste jeg kunne tenke meg her på jorden, er å feire med fotball og sykling. Egentlig kunne jeg tenke meg å invitere til stor jentefest, men da må man jo starte på an' igjen med lokaler og matlaging --to uker etter forrige seanse!


Dermed har jeg tenkt at jeg kanskje heller bør feire med å reise på tur. Det kunne for eksempel vært kjekt å reise til England for å shoppe kopper, men da må jeg nesten reise alene! Hvis man reiser med ektefelle er det ikke mulighet for koppefordypning. Reiser jeg med mamsen/søsteren min blir det et EVINDELIG mas om at jeg ikke trenger flere kopper. Selvfølgelig trenger jeg ikke flere kopper, men hvis man først skal gjøre noe gøy--så er koppekjøping en favorittgreie.


Dermed har jeg tenkt at jeg kanskje kan feire med å reise til København. Jeg har nemlig hørt at det skal være et sted rett utenfor København der flere interiørmerker har sine lager. Kanskje man kan dra på lagersalg der? Uansett høres København ut som et fint sted for Emmeline, og jeg har aldri vært der før!

Dermed har hele familien bestemt seg for å være med en uke til København til sommeren. Noe som gjør at jeg ser lagersalgene forsvinne i det fjerne. Man drar ikke på interiørlagersalg med mann og fire tenåringer på slep. Det har jeg prøvd før, og jeg vet hvordan det fungerer. Man raser rundt fra butikk til butikk, for å riste dem av seg, men gjengen henger likevel på. Dermed får man ikke kjøpt en eneste liten serviett engang!


Er det noen av dere som har noen andre gode tips til feiring? -Eller kanskje noen har vært i København og kan gi noen tips til steder som er verdt å besøke der? Finnes det et interiørlagersalg i utkanten av København -eller finnes det kanskje kun i min fantasi??


Innimellom tenker jeg at jeg skal parkere alle planer og bare feire med en investering. Jeg kunne kjøpt et piano for eksempel, eller et knallstilig Smeg-kjøleskap. Så kunne jeg feiret dagen med å spille litt--eller med å se litt ekstra hardt på det fine kjøleskapet! Hva ville du ha gjort?


Beklager gjenbruk av oldgamle sommerbilder i dagens innlegg. Jeg har tittet litt i mitt gamle bildearkiv i dag, og i mangelen på nye bilder blir det gjenbruk av blå/turkise bilder. Jeg vet at det er kjedelig, men det får bare duge!


I morgen har jeg planer om vannbollebaking og fotografering. Sees kanskje da? Ha en fin onsdag så lenge.

onsdag 6. oktober 2010

Emmeline på supertynn is


Jeg har jo tidligere proklamert at jeg driver med livsstilsendring. Så har jeg ikke snakket så mye mer om det. For Emmeline har det med plutselig å gå på en liten smell, sånn at hun står med hodet inni skapet og spiser sjokolade. Så tar jeg meg KRAFTIG SAMMEN, og driver såkalt livsstilsendring igjen.


For å gjøre en lang historie kort, så er jeg Flinke-Flink Flinkesen for tiden. Til og med Pepsi Maxen har jeg forlotte for bestanding! Det er neitakk til kaker og sjokolader og annen elendighet. Når sulten gnager i tarmene legger Emmeline seg på sengen, og hører på cd med en Oslodame som sier: DU KAN KLARE DET, DU MÅ HOLDE FAST I MÅLET, REALISER DRØMMEN DIN, VÆR EN VINNER!

Så står Emmeline opp igjen, og skal liksom være en vinner. Hun ringer til Bunadsbyrået og bestiller time og sier: Jeg vil gjerne bestille meg en bunad, men samtidig må jeg vente så lenge som mulig for å bli tynnest mulig før vi skal ta mål. Damen i Bunadsbyrået syns det er en merkelig tilnærming til bunadslivet. Så noterer Emmeline måledatoen i almanakken, og håper på et under fra høyere makter.


Etterpå løper Emmeline på Body Balance og tenker at om jeg blir tynn av dette Wax on Wax off-prosjektet, så står ikke verden til påske. Den lille tiden som er igjen når man har vært på jobb, laget middag, trent og blogget, skal brukes til brodering. Med andre ord går det ganske trått med bunadsbroderingen. Emmeline har brodert sånn cirka fem cm av beltet, og SÅ tynn kommer jeg aldri til å bli rundt livet!

Så fikk jeg altså en ny katalog fra Cath Kidston forleden. Hun hadde begynt med brodering av vesker i reneste oldemorånd-og tror du ikke at hun selger egne sybøker med oppskrifter? Deriblant var det et nydelig broderi som hadde egnet seg helt perfekt som mønster til bringeduk.


Cath hadde hentet inspirasjon fra et gulvteppe som hun hadde på det engelske gulvet sitt. Ergo fikk Emmeline en voldsom inspirasjon til å brodere Cath Kidston bringeduk. Som hun skal ha til Nordhordalandsbunaden sin. Som hun først skal krympe seg inn i. Før den i det hele tatt er bestilt!



Emmelines søster mener at Emmeline er på gyngende grunn når hun broderer bringeduk som ikke har noe med Nordhordaland å gjøre. Puff, svarer jeg.... hele bunadsprosjektet er så tvilsomt, at en bringeduk basert på et engelsk gulvteppe neppe spiller noen rolle til eller fra. Det er jo min bunad. Da er det jo litt gøy å gjøre det på min egen måte!


Emmelines søster bare rister på hodet, samtidig som hun innrømmer at det er et veldig fint mønster i Emmelines ånd og alt det der...  Men hva har du tenkt å si til damene i bunadsbutikken når du kommer ut for å prøve, og har med denne alternative bringeduken? Det vet jeg ikke enda, men jeg skal nok lyge sammen en fin historie, svarer Emmeline. Nå er det jo sånn at bringeduken kun lever i fantasien- sammen med fantasi-tynne-bunadskledde Emmeline! Når (*eventuelt hvis) man omsider har blitt en tynnis, bør man jo ha noen ekstra utfordringer i livet! Som å forklare at den tvilsomme bringeduken slett ikke er basert på gamle budeietradisjoner, men istedet er hentet direkte fra en engelsk oldemorsveske. Sånn at man er ready for teatime på nasjonaldagen. Det er jo litt multikulturelt på en måte -ergo er det nok veldig politisk korrekt! Er du ikke enig? 


torsdag 24. september 2009

Bildrøm



I det siste har jeg virkelig savnet å ha en egen bil. Regnet har fosset ned hver eneste dag, og skal jeg komme meg på trening må jeg sykle. Dermed er jeg våt som en kråke når jeg kommer frem. Jeg skifter til tørre klær, trener så svetten hagler og går i garderoben. Der skifter jeg til et tredje skift, som også er gjennomvått innen jeg er hjemme igjen. Det krever over en middels garderobe å holde det gående på denne måten, og helt umerkelig har drømmen om egen bil vokst seg stor.

Jeg trener på et treningssenter i et av byens beste strøk. På formiddagen deler jeg garderobe med Titten, Bitten, Lillemor og Tullemor. Godt voksne damer med tennisracket, vaskehjelp og nypolert Lexus på parkeringsplassen. Innimellom skimter man en Mercedes der også, men ingen kjører Lada. Bare så det er sagt!



Jeg pleier i grunnen ikke å snakke så mye med Tennisbestemødrene, men jeg har undret meg på hvordan de klarer å holde håret så pent. Det ser ut som om de kommer rett fra frisøren. Hele tiden. Både før og etter trening. Mitt hår er som regel vått og sykkelhjelmflatt når jeg ankommer, enda våtere av svette når jeg har trent, og klissvått etter dusjingen. Tennisbestemødrene ankommer helt nyfrisert. De spiller tennis nyfrisert, og de drar hjem igjen nyfrisert. De er på en måte veldig tørre hele tiden.


I dag tok jeg meg derfor tid til litt spionasje. Hvordan får de det til? Svaret er at de:
A: Kjører bil helt til døren.
B: Spiller en type tennis som lar frisyren holde seg like pen.
C: Dusjer med DUSJHETTE. Intet mindre.
ALLE har dusjhette. De dusjer på en spesiell måte også. De er så vidt borti vannet før de tørker seg. De er trolig ikke helt vannfaste.

Som dere skjønner er jeg veldig misunnelig på Tennisbestemødrene. Derfor henvendte jeg meg til Emmelinemannen i går og sa:" Du, vi skulle ikke ha kjøpt oss en ekstra bil?" Jeg kan love deg at Titten og Bitten hadde fått solid bakoversveis om de hadde hørt svaret. Emmelinemannen lurte nemlig på om jeg var riktig KLOK? Se deg rundt; alle disse pleddene, putene, lysestakene og koppene kunne vært en bil. Men det går jo ikke. Du bruker for mye penger på dill frøken. Da kan vi ikke kjøpe en ekstra bil! Han sa det med UTROPSTEGN-OG-TRYKK-PÅ-ALLE-STAVELSENE!


Jeg på min side sa ikke så mye. Jeg ber jo ikke om en Lexus heller. Jeg tenkte bare på noe som hadde fire hjul og en fin farge. Men å bytte bil mot lysestaker? No way! Det får være måte på. Da får jeg heller gå med vått hår resten av livet. Mine varmeste tanker går derfor til Tennisbestemødrene. Som har byttet bort puter, pledd og Kitchenaid mot Lexusen sin.
Jeg er glad det ikke er meg;)


PS: Det skjønne bildet øverst har jeg lånt HERFRA. Badhetten er fra Cath Kidston. Jeg lover å være tilbake med VANLIG interiørinnlegg ganske snart. Jeg må bare rydde og knipse litt først;)

mandag 4. mai 2009

Kolonihagehus



Det nærmer seg sommer. Jeg kjøpte nye putetrekk for to måneder siden, og ser at brunt og knallblått slett ikke passer til mine hjemlige sommerdrømmer. Dermed blar jeg i interiørblader for å få inspirasjon til nye putetrekk...



Noe av det kjekkeste jeg leser om er kolonihagehus. Knøttsmå romantiske bøttekott der hver lille spiker har sin funksjon. Det må virkelig være balsam for sjelen å feriere i et slikt dukkehus. Med bare AKKURAT det man trenger. 



Det eneste man kan driver med der i kolonihagen er å luke litt på noen få kvadratmeter. Kanskje man setter i gang en inntens jakt på en snegl som noen så i forrige uke. Man leser en hel haug med oppbyggelige bøker, og blir knallbrun etter å ha lagt strykeflat i solen fra mai til august. For sånn er nemlig kolonihuslivet. 



Av og til veksler man noen ord med gammel rynkete dame i nabokolonihuset og hun forteller røverhistorier om sin usedvanlige ville katt, som har mjauet både en og to ganger i løpet av de siste årene. Kan du tenke deg, sier den gamle damen -og det kan jeg jo ikke. Så drikker vi kanskje litt vin, spiser jordbær og går med stråhatt og kjole fra Laura Ashley.



Fire unger og mann med gedigen flatskjerm og I LOVE LIVERPOOL T-skjorte er ikke en del av kolonihusdrømmen. De sitter på mystisk vis stille i et skap og kommer lydig ut igjen på høsten. 




Jeg tenker alltid på kolonistene i de øyeblikkene jeg stikker innom mitt 35m2 uthus på hytten. Det virker ikke fullt så romantisk når man ser hvor lite det egentlig er. Det virker som om det kunne blitt en veldig lang sommer med veldig mye luking og lite Liverpool i lengden. Jeg tror jeg holder meg til putetrekkene istedet... -men de kommer jeg tilbake til i morgen! 



Bilder fra utklippsboken min, dvs. Bolig Pluss 07/08 og Vakre hjem og Interiør 04/07

lørdag 25. april 2009

Roser og romantikk



Etter at jeg ble bitt av GreenGate basillen, har det blitt mange kopper. Med jevne mellomrom tar jeg en beslutning om å endre litt på kursen, men så ender jeg likevel med polkadotter og rosemønster. Her i vinter så jeg for eksempel noen knallstilige matter som Bodil hadde kjøpt på salg. De var fra GreenGate og dermed begynte fillerye/bademattene å leve sitt eget liv inni mitt hode! Disse lekre bildene er selvfølgelig tatt av fotografguruen BODIL:) og er lånt uten tillatelse på faste frekkamerakkelsvis!



Badematter skal vel helst ligge på badegulv, men duger vel like greit på et nymalt hvitt hyttegulv tror du ikke? I skrivende stund har jeg derfor kontaktet GreenGate i Danmark for å høre om disse mattene fremdeles er å få kjøpt. 



Strandvesken fra GreenGate står også på ønskelisten:) For meg som skal på trimkoloni rett etter 17.mai hadde denne vært PERFEKT til badetøy! 


Da jeg stakk innom Berthas Oldebarn i dag hørte jeg at GreenGate skal slutte å produsere alle koppene som har denne fasongen. De skal erstattes med krus. Det er synd, for jeg syns fasongen på disse koppene både er stilig og praktisk!

Tiden får vise hva det blir til.  Håper dere har det fint alle sammen, i morgen skal jeg i konfirmasjon! TUDELU!

fredag 27. februar 2009

Påskedrømmer med Maileg



En utrolig optimisme har i løpet av det siste døgnet bredd seg her hjemme:) Etter mystisk rørleggersamtale har vi forstått at det skjer noe på hytten! For noen uker siden hørte vi et rykte om at noen hadde sett to murebøtter på trappen, og nå har også en rørlegger entret bygningen.



Det er nesten sånn at jeg begynner å drømme om hyttepåske med nytt kjøkken! Dermed begynner man jo nødvendigvis også å planlegge litt. Da vi var innom på hytten første juledag sto kjøkkeninnredningen klar i stuen, men selve kjøkkenet var et stykke fra min hvite drøm...




Dersom jeg skulle feiret påske på nytt hyttekjøkken tror jeg at jeg måtte kjøpe noen nye påskeegg. Elin tipset meg om Maileg sine påskeegg i metall som er passe gøye og litt rare. (Hva har egentlig skjedd med disse kaninene? Har de blitt strukket i Willy Wonka sitt maskineri?) Metallpåskeegg kan man jo ha i flere år. Det er rett og slett en viktig påskeinvestering! Mailegkaninene får meg forøvrig til å tenke på Silje, som er den største kaninfan jeg noensinne har opplevd!





Nytt hyttekjøkken betyr trolig også ny hvit tallerkenhylle og gule påsketallerkener med hvite polkadotter. Med andre ord har uskyldig rørlegger satt Shopaholic Emmeline i full beredskap!Heldigvis er det ikke så helt enkelt å få tak i Maileg sine påskeprodukter her i Norge. Eller vet du kanskje hvor de er å få kjøpt?

fredag 6. februar 2009

Soveromsplaner



Når man bor i en landsdel, og har hytte i en annen er det ikke så lett å gjennomføre alle oppussingsprosjektene man drømmer om. Derfor lager jeg alltid planer for hva som skal være årets prosjekt. Hytten vår på sørlandet har i utgangspunktet kun ett soverom. Vi har derfor laget provosoriske soveplasser på loftsgangen, og på bakgangen i 1. etasje.



I fjor sommer lovet Emmelinemannen at han skal pusse opp soverommet på loftet. Kneveggene som ikke er utnyttet skal bli til soveplasser. Vegger og tak må også fornyes. Lengden på soverommet er kun 3,80-- det betyr at to korte mennesker må ligge med føttene mot hverandre i en lang seng som må bygges på stedet. Jeg tenker at det kan bli omtrent som på bildet under her:



Farger er jo på vei inn i interiøret igjen, men for meg fungerer det best med hvitt gulv, hvite vegger og hvitt tak. Jeg velger heller å friske opp med farger på tekstiler og gardiner. Noen syns dette er superkjedelig og upersonlig, men for meg er dette faktisk det riktige valget. Dersom man blir lei er det jo bare å male litt!




Når vi først er inne på temaet: pågående oppussingsprosjekter på hytten, må jeg jo komme med en oppdatering i forhold til kjøkkenfremgangen. Min svoger la merke til at det sto to murer- bøtter i stuen da han var innom hytten for noen dager siden. Jeg holdt på å besvime av glede da jeg hørte om bøttenes ankomst. Det er håp i hengende snøre....



Alle bilder ( *minus nr 3) er hentet fra Lexington. Innlegg om gardiner følger snarlig:) Nå er det helg-HURRA..!
Related Posts with Thumbnails