torsdag 24. september 2009

Bildrøm



I det siste har jeg virkelig savnet å ha en egen bil. Regnet har fosset ned hver eneste dag, og skal jeg komme meg på trening må jeg sykle. Dermed er jeg våt som en kråke når jeg kommer frem. Jeg skifter til tørre klær, trener så svetten hagler og går i garderoben. Der skifter jeg til et tredje skift, som også er gjennomvått innen jeg er hjemme igjen. Det krever over en middels garderobe å holde det gående på denne måten, og helt umerkelig har drømmen om egen bil vokst seg stor.

Jeg trener på et treningssenter i et av byens beste strøk. På formiddagen deler jeg garderobe med Titten, Bitten, Lillemor og Tullemor. Godt voksne damer med tennisracket, vaskehjelp og nypolert Lexus på parkeringsplassen. Innimellom skimter man en Mercedes der også, men ingen kjører Lada. Bare så det er sagt!



Jeg pleier i grunnen ikke å snakke så mye med Tennisbestemødrene, men jeg har undret meg på hvordan de klarer å holde håret så pent. Det ser ut som om de kommer rett fra frisøren. Hele tiden. Både før og etter trening. Mitt hår er som regel vått og sykkelhjelmflatt når jeg ankommer, enda våtere av svette når jeg har trent, og klissvått etter dusjingen. Tennisbestemødrene ankommer helt nyfrisert. De spiller tennis nyfrisert, og de drar hjem igjen nyfrisert. De er på en måte veldig tørre hele tiden.


I dag tok jeg meg derfor tid til litt spionasje. Hvordan får de det til? Svaret er at de:
A: Kjører bil helt til døren.
B: Spiller en type tennis som lar frisyren holde seg like pen.
C: Dusjer med DUSJHETTE. Intet mindre.
ALLE har dusjhette. De dusjer på en spesiell måte også. De er så vidt borti vannet før de tørker seg. De er trolig ikke helt vannfaste.

Som dere skjønner er jeg veldig misunnelig på Tennisbestemødrene. Derfor henvendte jeg meg til Emmelinemannen i går og sa:" Du, vi skulle ikke ha kjøpt oss en ekstra bil?" Jeg kan love deg at Titten og Bitten hadde fått solid bakoversveis om de hadde hørt svaret. Emmelinemannen lurte nemlig på om jeg var riktig KLOK? Se deg rundt; alle disse pleddene, putene, lysestakene og koppene kunne vært en bil. Men det går jo ikke. Du bruker for mye penger på dill frøken. Da kan vi ikke kjøpe en ekstra bil! Han sa det med UTROPSTEGN-OG-TRYKK-PÅ-ALLE-STAVELSENE!


Jeg på min side sa ikke så mye. Jeg ber jo ikke om en Lexus heller. Jeg tenkte bare på noe som hadde fire hjul og en fin farge. Men å bytte bil mot lysestaker? No way! Det får være måte på. Da får jeg heller gå med vått hår resten av livet. Mine varmeste tanker går derfor til Tennisbestemødrene. Som har byttet bort puter, pledd og Kitchenaid mot Lexusen sin.
Jeg er glad det ikke er meg;)


PS: Det skjønne bildet øverst har jeg lånt HERFRA. Badhetten er fra Cath Kidston. Jeg lover å være tilbake med VANLIG interiørinnlegg ganske snart. Jeg må bare rydde og knipse litt først;)

55 kommentarer:

vivi sa...

Hahaha, du er herlig! Hvis det er noe trøst, så er jeg også gjennomvåt av svette etter (ja og under) trening. Håret drypper, og jeg er rosa i ansiktet etterpå! Syn for guder!
Keep up the good work, Emmeline, så får vi satse på at det blir oppholds her i Bergen snart :-)

Jorid + NOE Blog sa...

Hohhoo! Du skriver så bra Emmeline :-)

Ha en fin dag!
Klem J

Anonym sa...

Jaja, noe må man ofre hihi. Du skriver flott:)

Anonym sa...

Takker så mye for den gode latteren du gav meg med dette innlegget - du skriver trillende godt.

riOs sa...

Artig innlegg! Du er morsom :-) Og så synes jeg liksom jeg ser dem for meg; tennisbestemødrene...


Hilsen Soya

Anonym sa...

Hehe.. du er og blir en humørspreder..

Idun // Breidablikk sa...

du er så god Emmeline! Virkelig herlig ;)

citten sa...

Jeg liker veldig godt slike innlegg også jeg altså. De er morsommere enn interiørpostene, og så er du flink til å finne artige bilder... :)

MiaNostalgia sa...

Hi hi - kjempemorsomt!
Angående bil så har MrNostalgia ordlagt seg i omtrent samme ordelag som Emmelinemannen når jeg nevner at jeg kunne tenke meg egen bil, forresten... :-)
Ha en fin kveld i regnfyllte Bergen. Her i Oslo skinner sola.

Anonym sa...

Utrolig bra:) Du må bare tenke at du er såå utrolig mye bedre enn dem på trening, det gjelder jo å bli svett!! Klem

Anonym sa...

Menn skjønner jo ikke at puter og pledd er livsviktig liksom ;)
men nye felger på bilen?? Kjempelivsviktig!! Det er no min erfaring- Men ikke for det- min mann merker ikke at jeg har kjøpt nye puter/pledd- om ikke fargen er for oppsiktsvekkende da..

Ellers syns jeg at jeg ser deg.. smygende rundt for å spionere på "Bitten, Babsen og Lillemor"
Morro !!
Liker måten du skriver på- minner meg litt om Selma Lønning Aarø- hun er også kjempefestlig !!
Ha en fin kveld videre med lys og puter ;)
Marita

Unknown sa...

Hehe, kjenner meg igjen med den hårsveisen ja! Flatt som en padde (selv om padder egentlig ikke er flate, bortsett fra hvis de har blitt overkjørt).

Jeg har prøvd ulike volumfremmende midler til håret mitt, men den gang ei... :) Så det ender som regel opp med at jeg går med hestehale. Enkelt og greit. For KLIPPE DET KORT? Aldri i verden!

Når det gjelder puter, pledd, kopper og fat er jeg enig med deg. Da hadde jeg heller syklet jeg også. :)

Ha en fin kveld!

Åpent^hus sa...

Så artig du skriver! :) Ikke vanskelig å kjenne seg igjen i dette. Jeg drømmer også om en liten søt bil nr to. Det skal være en elbil - knallgrønn med store blomster på! :D

Bdicte sa...

Jeg ser disse damene såå levende for meg, Emmeline!
De trener ikke hardt nok, vettu:) Man skal ha flatt hår og hummertryne!! Basta:)

Stor klem fra Benedicte, som har vedtatt å komme seg ut av sin egen mummimammakropp!! Har skrevet litt om det på bloggen min:)

FlorasFrue sa...

Ja, ha,ha! Da jeg forsiktig spurte om ikke vi kanskje kunne ha to biler, feks en bitteliten en til meg, fikk jeg svar at vi kunne selge den vi har (touran 7 seter) og bytte inn i to gamle små... Og da var det liksom slutt på den diskusjonen fra min side :)
Det er fint med vått hår også, ser liksom mer sporty og fritidsaktiv ut..kanskje på en måte..

Anonym sa...

hvor er det fine profilbildet ditt da? inkala

Bente sa...

He-he! Du er morsom:)

Emmeline sa...

Hei Inkala.

Katten ble umiddelbart etterlyst av en av mine lesere, og jeg savnet han så veldig selv også. Han er en del av min identitet. Hvis jeg skulle hatt katt ( noe jeg ikke skal ha siden Emmelinemannen er litt usikker på dyr) skulle det vært denne:)

Derfor har Mummimamma fått sparken, og langt der nede på siden blir du ønsket velkommen tilbake av---meg. I profil;) Så jeg er her enda, men føler meg mest vel langt der nede. I de anonymes rekker:)

Til dere andre: Takk for overveldende respons:)

Little Cottage sa...

"Dagen er lisom ikke den samme uten".
Da er det selvfoelgelig Emmeline & Emmelinemammen m/familie det vises til :o)
-Sylvi

Anonym sa...

for meg behøver det ikke å handle om interiør - bare du fortsetter å skrive så godt som du gjør - det er til å le seg skakk av!!!
Jeg er sikker på at de tennisbestemødrene har lystaker hjemme i tilegg til Lexusen, men jeg er heller usikker på om barnebarna får lov til å sitte i sofane deres!!!

RMnorge sa...

Pakke til deg hos meg!

Anonym sa...

Du"tok det på kornet" igjen, gitt - og for å forsette i samme terminologi, har du kanskje "sådd de første frøene" til en ekstra bil i familien:)
Inger Johanne

cocobongoo sa...

En stund siden jeg har fulgt deg nå, forstår treningsiveren henger ved, veldig bra!
Nyt kvelden :0)

Anonym sa...

HE, HE du er jo helt rå!! Du, du minner meg om Marian Keyes, du har vel lest vannmelonen?? Eller shopoholikerbøkene av Kinsella?? Begynn og skriv jentelektyre du!!!Kommer til å gå så d suser...:)
Irene

Anonym sa...

Hoho, nå skremmer du meg her! Det høres ut som det er "ditt" treningssenter jeg skal begynne på til uken - og damene du beskriver er de jeg helst ikke vil møte... Har ikke trent på åresvis, blir hummerrød av to sit-ups, føler meg som et takras - så de perfekte tennisfruene bør bare gjemme seg til jeg en gang blir like smashing ;)

Blir forøvrig inspirert av deg og treningen din, det har gitt meg et ekstra dytt i baken til endelig å ta steget ut i treningsverden.

Bil fortjener du absolutt - syns det er rimelig lang vei du sykler (om jeg ikke er heelt på jordet nå)- men da hadde vi jo gått glipp av bussobservasjonene, og DET hadde vært trist!

Stå på!
Hilsen bilringen

Maria sa...

Ha ha ler så jeg hyler Emmeline. jeg har lest bloggen din i sikkert ett år, men jeg har ikke vært en av de som har kommentert innleggene, bare vært et "spøkelse". Nå har jeg endelig fått meg egen blogg og har hatt en hemmelig drøm om å bli Nord-Norges svar på Emmeline. Sålangt går dette veldig dårlig og innleggene mine har vært ganske kjedelige og uten personlighet om jeg skal si det selv. Men siden jeg bare har hatt blogg i 3 dager er det kanskje enda håp! :)
Stikk gjerne innom!
Maria - piken fra havet

Anonym sa...

Du kan jo helse mannen og forklare at koppar, puter og pledd ikkje treng service og eu-kontroll, mao mykje billigare i drift enn ein bil:)
Eg høyrer med til dine mange anonyme tilhengjarar - sjekkar bloggen din mange gonger i veka og er glad kvar gong det er nytt innlegg:)

Ellemeller sa...

*knegg*
Eg er òg utan bil for tida, vi har ikkje ein einaste bil på huset... kjæresten er på austlandet og han er den einaste som har bil som virkar. Det har regna i 4 veker her, og eg får stadig vekk spørsmål om eg har vore ute og reist.. "du er so sjeldan å sjå for tida.." Eg gidd nemleg ikkje å sykle eller gå utan at det er heilt naudsynt.
Einig med deg, heller lysestakar og puter enn bil!!

Anita

Kari sa...

Hehe, det er jo ikke noen tvil om hvem som får mest ut av treningen, da :) Jeg tror Tuppen og Lillemor må ha misforstått, for man SKAL jo være rennende våt når man har trent! Stå på og fortsett sånn :)
Og fortsett for all del med disse kjempeartige innleggene! De lyser opp i hverdagen :)

Ha en kjempefin kveld!

Løvetann sa...

Heisann. Eg synes du såg flotte ut i går til tross for forkjølelse. Eg fortalte Andrea om møtet med deg og hu var imponerte.
Stå på videre!
Klem

:) sa...

Heheheh ;)

Og du har nok helt rett. Har du vært i et rikmannshjem noengang? De menneskene eier ikke stil og har ingen evner til å gjøre det koselig!! ;)

Vingesus og Julebrus sa...

Ja, du kan få sagt det.
Jeg formelig ser for meg Bitten og gjengen hennes der de "trener", og etter dine livlige beskrivelser så ser jeg nå også for meg hvordan de dusjer - med hette: LOL. Der var noen slike på det treningssenteret jeg trente på før også. Jeg sneik meg liksom i buer rundt dem.

Men angående bil - lykke til. Tror nok du, på en eller annen måte, klarer å få mannen din til å tro at puter/lysestaker/alt annet vi syns er pent og som gjør det hjemmekoselig - men som for menn bare er TING, og som oftest, UNYTTIGE ting, faktisk er like viktig som en bil. Er jo ikke så nøye om han skjønner det eller ikke, han kan tro det en liten stund. Til du har fått skaffa deg den bilen du trenger - men til da har det kanskje slutta å regne der hjemme i Bergen, så da kan du sykle tørr og litt velfrisert under sykkelhjelmen din.

Morsom lesning var det i allefall.

Akkurat passe Frø sa...

Kven treng vel VANLIGE interiørinnlegg???!
Det er din unike kombinasjon av herlig tekst og bilder å kvile auga på som gjer din blogg så SUPER!!!
Stå på!
:O) FrueFrøet
Psst! Sendt nokre visitkort til filmbransjen. Din blogg inneheld meir enn nok til å få Bridget Jones til å bleikne! "Interiørliv" på sitt aller beste!!! Eg elsker Busstrylledamen og Agurkhistorien. Om eg nokon gong skiftar bransje så tar eg kontakt for avtale om manus. OK?!!!!

Pink lady sa...

Hihi, jeg må le:)

Ser vi skal på fest sammen om en god mnd. Det blir vel morro? :)

Klem Pink lady

Kathrine sa...

Fantastisk! Jeg ler! Mannen min likte det også veldig godt ;)
Du er så skjønn!

Klem Kathrine

Anonym sa...

Du er helt utrolig, jeg ler meg skakk.
hilsen fra Olaug Brit

Breivik Samfunnshus sa...

Takk for at du deler dette med oss, tror vi har ganske lik stil va angår før-under-etter trening frisyre ;)) Kommer ALDRI til å bytte ut, stæsh me noe fancy motorisert;)) Ha en super kveld !! klem fra nord !!

Sommerlyst sa...

*smil*

Linecas have sa...

Hei Emmeline!
Nesten første gang jeg er innom her dog det er første gang jeg virkelig tar meg god tid til å lese. Det som er mest flott med bloggen din vet du hva det er? Ikke bildene nei, selvsagt er de fine, men det er orda, humøret vittigheten ironien i hverdagen. Virkelig flott. Virkelig en glede å lese. Jeg kommer innom i gjen.
Ha en flott kveld, men eller uten bil, mørke klær, eller smykker i mente og Jan Thomas i skapet.=))

fru Storlien sa...

Haha, det kan jo hende Tullemor og Bitten har nippet så jevnt til sherryen at de er blitt impregnerte og dermed tåler fukt på en annen måte enn oss med lavere hår og eldre bil?

Gurimalla! sa...

Hehe! Du kan få sagt det. Disse livsbetrakningene fra hverdagslivet er så morsomme å lese!

Anonym sa...

Hihihi,tatt på kornet.!!
Min egen mor er en av disse damene,har enda ikke skjønt hvordan det er mulig. På hytta ved sjøen går hun rundt i hvite "slacks" (rene og med press i etter 14 dager). Det er akkurat som om utedo,manglende varmt vann og grisete unger ikke "biter" på henne. Hun fisker med blåskjell som agn uten å søle og ingen av fiskene hun får driter (unnskyld) på henne når hun raskt knekker nakken på dem. Hår negler og klær alltid tipp topp mens min søster og jeg ser ut som om vi har vært på Roskildefestival i en uke med regn.
Tror de hører til en spesiell rase.
Lene

Mitt lille hjørne sa...

Har fulgt din blogg i flere måneder nå Emmeline og den er bare kjempeflott :)Nå leser jeg den til og med for mannen i huset innimellom!!Og dine innlegg gir oss både en god latter & lyser opp dagen :O)
En god helg til deg & dine :)

Rosa sa...

hihihi, eg ser dei for meg, dei ikkje heilt vannfaste tennisbestemødrene med dusjhette!

Det minner meg om gym-læraren min på gymnaset, som var ei superbestemor av dimensjonar. Idag, 10 år seinare, har ho fortsatt aerobic-timar for andre bestemødre, og ein og annan (knallhard!) vikartime på gymnaset, mens 17-åringane ligg som slips i gymsalen.

God helg, Emmeline!

sylvia sa...

hehehehe......hehehehe.....helt enig.mer behøves ikke sies.
fra sylvia

Black Feathers sa...

"Ler" Dette var jo bare knallgodt skrevet. Jeg flirte og koset meg. Du kan det med å legge ordene til rette. Ha en flott helg ;)

johanne`s rom sa...

JAmmen er du god, hi hi. Men....du er flink også som står på og trener, fortsett med det. Og husk:du trener til og fra trening også, det gjør ikke de som kjører bil. God helg.

stjerneteller sa...

Haha! Hvis det er en trøst så er jeg ikke akkurat et fruktfat når jeg trekker på meg den irrgrønne uformelige håndballdrakten heller, svett og rød i fjeset. Trening er trening, de kånete parykksveisene sine kan de bare ha for meg, jeg er ikke et kvekk missunnelig.

Anonym sa...

Hahaha. Det var et morsomt innlegg. Sitter i sofaen og humrer. Lader opp til å dusje for første gang med ett bryst! Uff...

Karin sa...

Tror jeg liker deg bedre enn de tennisbestemødrene jeg da. Syns du er skikkelig flink som sykler til trening. Og du skal ikke bry deg om andre. Det må være fåtall som ser ut som de der.Regner med du får mye bedre utbytte av treningen du. Stå på videre,syns du er kjempeflink.

Christine Louise sa...

Du er bare så fantastisk.. Herlighet.. Hihi. Disse tennisbestemødrene altså :P
Begynner å lure på om du trener på Måseskjæret :P

Ønsker deg en fortreffelig helg. Og så flink du er som trener.

Klem fra meg..

CamillasVilla sa...

Fantastisk godt skrevet! Jeg smilte og lo meg gjennom hele innlegget ditt, og kjente meg særlig igjen i det med vått år i alle retninger og rosa ansikt under og etter trening. That's me!

Du har en kjempefin blogg som jeg elsker å lese - jeg klikker innom hver dag! (..uff, nå hørtes det ut som om jeg er en skikkelig stalker, det er jeg ikke altså!!!)

Camilla :)

Anonym sa...

Elsker blogg innleggene dine! Herlig skrevet! =)
Du har en fantastisk evne til å formidle! =)

Klem Camilla S! =)

Frøken Makeløs sa...

Haha, de er neppe helt vannfaste nei :-D

Fra min tid på treningsstudio så husker jeg at jeg gremmet meg voldsomt over disse små frøene som stod forrerst i areobic-salen og så nydelige ut mens de kikket seg i speilet og åpenbart ikke tok i på øvelsene i det hele tatt.

Etter trening var de selvsagt like freshe og velsminkede som de var før, men det var likevel dem som brukte aller lengst tid i garderoben.

Silje Mari sa...

Jeg ler og ler*

Related Posts with Thumbnails