tirsdag 14. oktober 2008

Hva er det med Ilse?



I går regnet det i strie strømmer her i Bergen, og jeg var på kurs sammen med tusen andre i Grieghallen. Kurset var fantastisk, men for meg var det også utrolig gøy å se hvor mange Ilse Jacobsen støvler som var samlet på et sted. Ilse er MEGAPOPULÆR blant kommunalt ansatte bergenskvinner.

Dette førte til at jeg sporenstreks gjennomførte et Ilse Jacobsen studium på veien hjem. Hvor mange støvlepar kunne jeg telle, hvilken farge hadde de -og hvem er det som egentlig har falt for disse skoene? Jeg har kommet frem til at Ilse treffer de fleste jenter midt i hjertet. Vi som engang hadde hvite Viking seilerstøvler med nedbrett, sånn at den blå kanten var synlig, bruker nå en hel formue for å få gå sammen med Ilse.

De svarte støvlene med hvite lisser er mest populære. De blir brukt av de fleste. Enten man er en vanlig student i dongeri, en karrierekvinne i drakt toppet med svarte sjøstøvler(!) eller en sneisen dame i tunika fra Noa noa, matchende regnkåpe og Ilse på beina.

Så har du jentene som liker å gå motstrøms i regnet--som har en annen farge på Ilsene sine. Du har karrierekvinnen som ikke vil være som alle de andre på kontoret, og derfor kjøper hvite Ilse med svarte lisser--altså OMVENDT av det hennes kollegaer har. Bare for å sjokkere litt!

Du har den økologisk bevisste jenten. Som strikker ullstrømpebuksen sin selv, og drikker hjemmelaget gulrotjuice til frokost. Men som likevel har unnet på seg et par økologiske Ilse i eplegrønn. -Som hun bruker når hun sykler til byen, i vadmelsskjørt og med den orange syttitalls vesken på skrå, -Den hun har sydd av en blomstret putetrekk fra loppemarked.
Du har Blackmetal jenten med svart sminke, naglearmbånd og I LOVE NEMI plakat på rommet. Som har fått seg et par svarte Ilse med blodrøde lisser av mamma til jul. Som hun bruker mens hun demonstrerer mot kapitalismens uniformeringspress.

Og så har du den økonomiske husmoren. Som kommer inn i Ilse Jacobsen butikken, og får sjokk når hun oppdager prisen. Hun som spør om det ikke finnes noen eksemplarer på tilbud? For eksempel fjorårets modell? Hun ender med å kjøpe tilbudsIlsene. I beige. Ikke fordi det er hennes favoritt, men fordi hun der og da bestemmer seg for å spare resten av pengene til en sydentur. Slik at hun kan reise til et sted der det er sol og varme. Der Ilse ikke skal få være med!

Nå lurer du kanskje på hvilken farge Emmeline har på sine Ilse? Men jeg har faktisk ikke blitt venn med Ilse enda, selv om jeg liker henne VELDIG godt.... til og med i beige! Hvilken Ilse er din favoritt?

88 kommentarer:

Torilpia sa...

For å være helt ærlig .. så er det første gang jeg har hørt om Ilse .. men så bor jeg på landet jeg da .. *kremt*

Liker prikkestøvlene mine godt - ellers går jeg stort sett i de gore-tex-skoene jeg kjøpte på bygdas lokale sportsbutikk ..

Bortsett fra på sommeren - de dagene det er tørt og fint :o)

Men Ilse er sikkert helt topp hun - kan brukes til det meste ser det ut for .. :o)

Ha en fin dag videre - med eller uten Ilse :o) Klem!!

Kari sa...

Jeg har hvite med sorte lisser. Kjøpte dem for noen år siden, men i våres ble jeg så lei av at alle andre også hadde Ilse Jacobsen, så jeg invisterte i noen sorte fra et helt annet merke... ;-)

Guttemamma sa...

Du burde seriøst bli forfatter eller hva med en type sex og singeliv-Carrie skribent jobb??? Her jeg bor har maaaange Ilse Jacobsen støvler, selv har jeg stått i mot så langt!

anneskreative sa...

Hei!
Så fint du skriver om alle oss komunale kvinner, er en av dem jeg også. Men i Larvik, en by der vi ikke har fult så god brukt for Ilse,,,,men dog har jeg mine og de er hvite med sorte lisser.....
Har også noe laver fra Vikig som er knall røde og er ekte norske. Smiler. De har blitt sommer støvlene for de "bor på hytta.
Ha en fin dag,,,,
Anne

Tove sa...

Eg har ikkje Ilse-støvlar sjølv, rett og slett fordi eg meiner dei vert for klumpete og ufikse på meg. Synest dei ser super ut på alle eg ser som har dei, men har ei meining om at dei altså ikkje passar meg... Men dottera mi på snart 6 år har eit par raude med svarte lisser. Snuppeluppa kler dei kjempegodt! Einaste at eg er litt skuffa over at skrifta øverst på skaftet forsvinn... Kanskje eg må snakke med butikken der eg kjøpte dei. Skal vel ikkje vere slik???

Metteflette sa...

Tar tilbuds Ilse jeg! Nei, tror jeg uansett hadde tenkt praktisk og kjøpt et par sorte. Er igrunn kjedelig sånn :-)

@__EY__ sa...

Heisan,

morsom du !

Selv har jeg ikke disse
støvlene, mye fordi alle
andre har dem og fordi
de er store og tunge.
Små barn med forstore,
store og tunge Ilse støvler
ser ikke bra ut i det
hele tatt.

Au revoir ; )

krinkelkroken sa...

Nå må jeg le;))))
Det er litt artig at du nevner det for jeg tenkte på noenlunde det samme i går, jeg er renholder på en skole og utrolig hvor mange av de kvinnelige lærerne som har ILSE støvler....må si jeg liker de godt jeg også:)
De er helt klart på mote! Det jeg undret meg mye på i går var om de var foret...ellers blir de vel veldig kalde????
Tror jeg ville valgt noe annet enn sorte, som en av barna på skolen sa en av dagene " e du veldig glad i farger du???"
Har de dem i LILLA?
Kanskje de skal få komme på juleønske listen;)


Ha en strålende dag Emmeline, blir alltid så glad av et besøk her;)

Unknown sa...

Haha! Åh, gurimalla, jeg har mørkeblå Ilser! Hva sier det om meg da mon tro...?? Hm, sikkert at jeg ikke ville være helt standard med sorte som alle andre, men heller ikke så crazy og frisinnet at jeg kjøpte knallrøde, hihi... Eller helt enkelt at det passet best til de fleste klærne mine, og til den mørkeblå regnjakka mi ;) Er så morsomt å lese dine hverdagsobservasjoner Emmeline, her fikk jeg meg nok en latter i dag :D Ha en strålende dag! Synnøve :)

Huset på landet sa...

Jeg har egentlig ikke hatt særlig sansen for Ilse, men de sorte med hvite lisser, de var jammen fine! Er de tette også??? Og hvor får man kjøpt den??

Maria sa...

He he he...
Jeg har ikke Ilse støvler, for alle andre har dem jo ;-)
Men HAVDE jeg et par, ville det nok være de æblegrønne. Så passer de til min veske i grønne toner, syet af gamle retrostoffer, og det er også muligt jeg ville komme på min cykel. Den er dog ny, og cremefarvet. Jeg har heller ikke den obligatoriske klæsdragt for den økologiske...
Så jeg ville nok falde mellem kategorierne, hi hi hi.
Men det er jo mig :-)

Klem Maria.

moa sa...

hei
morsomt innlegg :0)
..jeg har da sorte med hvite lisser, og JA tunika fra noanoa, men sneisen...eh..!?
ja, Ilse er mote, og veeeeldig populære(selger de i butikken jeg jobber)De er gode å gå i, og varme siden de er foret..og veldig kjekke å ha når jeg reiser til bergen og besøker familien :0)
Ha en fin dag videre!

Anonym sa...

Jeg tror Ilse-lusa er like smittsom den grønne Gate-lusa. ;)

Karna sa...

HA HA HA....Klart vi må ha Ilse vi som bor på Vestlandet, skulle bare mangle. Og ikke bare er de super gode å gå i, de er jo varme også!

Kjøp deg et par du, beige på tilbud, det gjorde jeg, så skal du få kjenne selv!

=0)

PS
Har sendt deg en e-post

Den gode feen sa...

Eg elskar Ilse, og det kjem sikkert ikkje som noko bombe. Men derimot har eg ikkje kjøpt meg slike. Det er 5 år sidan eg såg dei for første gong. På Twisted i Bergen. Og skulle eg ha kjøpt meg slike skulle eg gjort det då. Ikkje nå når alle andre har dei. Eg nektar å vere main stream, og kjøper derfor det eine billige støvleparet etter det andre, i min eigen stille demonstrasjon mot Ilse-jentene :) Men elskar som sagt Ilse støvlane, trass i at mine føtter aldri skal få æren å gå iført slike :)

Klem :)

Trude sa...

Interessant tolkning av oss Ilsedamene...her kommer jeg inn fra øsende regnvær, mine er sorte med strass-spenner. Genialt å ha på til barnehagehenting og til lunch i byen...i godt og deilig høstvær. Kunne vel tenkt meg flere jeg (",)

Ann Helen sa...

Hehehe, interessant og observant studie!!;-)

..har hatt lyst på siden de kom for mange år siden, men har alltid tenkt at jaja, de går vel heeelt av moten når jeg endelig får meg et par, og dermed har det ikke blitt noe.. Nå burde jeg jo skjønt at de har kommet for å bli.. og ønsker meg de brune, blanke med sorte lisser;-)

Klem på du.

Rekkehuset sa...

Du skriver så morsomt :-) Litt pussig med dette innlegget i dag - jeg sto og siklet utenfor en sånn butikk i går. Jeg er ikke kommunalt ansatt, men statsansatte stiller muliggens i samme kategori?

Anonym sa...

Dettte innlegget mååå jeg bare kommentere!

Jeg liker ikke Ilse så veldig godt jeg (gulp, nå har jeg sagt det...), jeg digger retrovarianten til Viking og drømmer om et par Hunter støvler fra lillevinkel ( ja og bare for ordens skyld, Hunter er de som Mette Marit bruker *ler*)

Å jeg bare digger dine fornøyelige innlegg og ler godt videre inn i resten av dagen :D:D:D

...hm...når jeg tenker meg litt om så har jeg ikke sett et eneste par Ilse i Lofoten enda, kanskje jeg må kjøpe et par beige på tilbud likevel ;)

Jill sa...

Mine Ilse er mørkeblå, men jeg blir liksom aldri venn med dem...
KJøpte de veldig tidlig like før det tok av liksom, så jeg virkelig fått prøvd dem ut.
Men de sitter så løst rundt hælen/akillsen og slafser når jeg går. Nå har jeg nesten tråkket ned sålen.
Kunne tenke meg noen chemau eller hva de heter, men jeg har sånne fotball-legger som bare går ned i Ilse med ekte snøring
(viking har ikke ekte snøring)

My home is my Castle sa...

Hmmmmmm.....
De støvlene jeg har er ekte viking, grønne sådan hihi....Veeeldig kjedelige og
Ikke pene i det hele tatt ;) Men jeg går sjelden med støvler så sa så ;)
Må jo innrømme at jeg har sett på Ilse mange ganger, men hvorfor skal jeg kjøpe sånne når jeg bare kommer til å bruke dem en sjelden gang ??
Men pene er de ;)

HVIS jeg skulle kjøpt hadde jeg tatt sorte med hvite lisser.... eller omvendt ;)

Klem,Kari

Anita sa...

Jeg har ikke Ilse, men liker de svarte best!! Derimot har jeg Svarte Viking!! Syns bedre om vikinger enn Ilser jeg;o) Iallefall gjorde lommeboken min det:o) Kos deg!

Pulsatilla sa...

Her er det mørk brune med hvite lisser. Da synes ikke jord og søle så godt :-) Ilse-støvlene er varme og gode når jeg jobber i hagen, og sneiser jeg de litt opp kan de brukes "ute blant folk" også - men nå har jeg begynt å pynte meg med Laura Ashley-støvlene mine i steden om jeg skal på butikken i regnvær. Liker ullforet som gjør at man kan ha vanlige sokker oppi Ilse-støvlene, men synes de sitter bare sånn passe på foten egentlig.

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Hahaha, du er så bra!!! Supert innlegg :)

....bøyer meg i støvet for Ilse , at hun fikk slik "buisness" av gummistøvler:)
Har hatt mine sorte med hvite lisser i noen år , og bruker de gjerne med tunika ja;O)
Gode å gå i er de også....& varme .

Prøvde Hunter , men NOPE , Iam a Ilse Girl , en av mange , jajaja får leve med det ! Støvla er supre .

Klem

Heidi sa...

"Ilse pilse pompompei, alle damer elsker deg... utenom meg..."?
Har ikke hatt fornøyelsen av å ha nærkontakt med Ilse Jacobsen enda.. Men som Torilpia øverst her, bor jeg på "landet" - og er derfor ikke helt oppdatert på Ilse. Men om jeg hadde fått ferten av et par Ilse´r - hadde det muligens blitt kjærlighet ved første blikk, for støvlene var jo lekre som fy. Og siden jeg er kommunalt ansatt, er jeg vel i prinsippet "dømt" til et liv med Ilse..?
Du skriver herlig observerende - og litt småprovoserende, noe som resulterer i at jeg må innom bloggen din daglig for å se hva du nå har "funnet på"!
Ha en fin dag! Og keep it up :)

Anonym sa...

Hei Emmeline!

Nok et herlig innlegg fra din skarpe "penn" =)

Jeg har ingen Ilse jeg, rett og slett fordi jeg neppe tror de går utenpå leggene mine.
Går stort sett bare i støvler på jobb også, og til det bruket er Ilse for dyr.

Men nå syns jeg stasen med de støvlene er borte, fordi "alle" har dem.
Så hadde leggene min vært lange og smekre, så tror jeg ikke det hadde blitt Ilse da heller.
Da hadde det nok heller blir lårhøye sorte lakkstøvletter og miniskjørt, for å feire at jeg endelig hadde fått de lange, smekre og lekre leggene jeg alltid har ønsket meg, tjihi =)

Stor klem fra Vibeke (Trønderpia)

Lappesola sa...

Mine er røde, og jeg elsker dem. Det er det beste kjøpet jeg har gjordt på lenge. Etter sommeren i fjor fortjente jeg et par. Og her på vestlandet kan man jo til og med komme til å slite dem ut. De er supervarme og gode å gå i.
Hilsen Sol

Liv Elin sa...

Haha - vittig innlegg! :)
Du traff veslig rett for min del - jeg kjente meg iallefall igjen i økonomiske husmoren (eh vet ikke om jeg kan skryte på med Husmortittelen men..)
Iallefall - ble det beige(kremfarget) på tilbud - første gang jeg kjøpte , men byttet de kjapt inn i svarte m hvite lisser . pga jeg var redd de skulle bli så møkkete etterhvert , og mått gå å vaske på de hele tiden!;)
Jeg liker støvlene godt , fordi jeg endeliig har funnet noen jeg får skvist ballongleggene mine opp i + at det er så deilig ullfor i de - og slipper å bli svett og ekkel på føttene.
Hva andre har og går i - og hvorfor de har de - bryr meg ikke i det hele tatt ! ;)

Ellers vil jeg takke for sist - var kjempekoselig å treffe deg (og de andre hyggelige bloggedamene!)
på bloggtreffet !

Ønsker deg en herlig dag videre ! :)
klem fra Liv Elin Husrom & Hjerterom

prinsesselinn sa...

hei på deg ja...
Nok en ilsebruker her...
Jeg er :
Først av alt de svarte med hvite lisser.
Disse er helt nedlitt og jeg fikkskiftet såler på dem.
Nå:fine som nye.
Da jeg ble 30 i desember i fjord fikk jeg ett par røde av noen venninner:-)
kjempefine.
Og jepp.
Jeg har ett par beige.
Kjøpt på salg.
Bare sånn:
njaaaaa de er jo ganske fine i beige og...
Og for halv pris...
Jepp.
Der er meg.
akkurat som undersøkelsendin sa...

Anonym sa...

Herlig:)Har Ilse jeg også, vanlige sorte med hvite lisser. Jeg mener de er litt oppskrytt, de er tunge å gå på tur i, og veldig mange lager en slik "klister"lyd når du går inne med de. Jeg gjorde en tilsvarende "undersøkelse":)i butikken gang, det var når disse glasshjerte smykkene ble så populære, av 20 kunder, så hadde 16 stk et slikt smykke på seg!!! Ha en fin tirsdags kveld. Anita

Klaffen sa...

Ja det må jeg si... Jeg har IKKE Ilse støvler, rett og slett fordi jeg ikke tror jeg blir mindre våt enn av ett "fake" par til 200 kr heller - men mest av alt... jeg HATER gummistøvler. Men mange ser jo sporty ut da, og det er vel poenget? En av mine gode venninder sto på KØLISTE her i Lier i over fire mnd for å få ett par ( få og få ) så noe må det da være med disse lisse støvlene? Fine i mange farger de.... Finnes de i prikketet eller? bare sånn for å ha satt standaren.. litt sånn Green gate stil. Fnis! ha en strålende kveld

Frøken Englefjes sa...

Jeg har akkurat vist mine Ilse på bloggen min...så der kan du se hvilke jeg har!

Jeg liker mine veldig godt også er de varme også...

fru vims sa...

hehehe, morsomt skrevet, som alltid.

jeg går med sorte slagstøvler med rosa såle og blomstrete fór.
Så om jeg bretter de ned så vises blomstene, type marimekkoblomster.
de er jo så lekre ;p

men aller helst går jeg med høye campersko med lisser.

det er sko du absolutt bør ta en titt på! :)

mette sa...

Mine Ilse er brune med naturhvite lisser! Liker nok litt praktiske farger... Morsomt innlegg!

Anonym sa...

Hei.

Jeg fikk først brune Ilse med bling på.
Men,- jeg hadde sort regnkåpe! Så da måtte jeg ha et par sorte med hvite lisser, slik at støvler og jakke matchet.

Egentlig har jeg lyst på røde óg :)
Men da må jeg ha meg rød jakke,- og det blir iallefall dyrt....
Og i en min drømmeverden har jeg de i camelfarget óg.
Pluss at det kunne vært greit med noen lave....

Godt det snart er jul.... så kan jeg ønske meg flere.....

Gurken

Emmeline sa...

***ler av gurken

Anne-Berit sa...

Visste ikke at det fantes noen Ilse Jacobsen-støvler engang jeg.Har jo sett de støvlene,men navnet,nei...De er jo stilige da!
Ha en fin kveld og onsdag:o)

Tante Mimmi sa...

Hei Emmeline!
Takk for sist, sjølv om det vart berre sånn "hels" nesten på veg ut!
Maaange damer!
Du,eg må berre sei det. Og du har høyrt det før. 1000 ganger, sikkert. Du skriv så godt! Du må jo ta skrittet vidare å skriva meir! Kåseri- kunne godt ha vakna i 9 tida til ein kopp kaffi og knegga av Ilse- historien din.
For den var god- og det dere har eg tenkt på lenge!Men seier som den gode fe- mine skulle vore skikkeleg gamle (til støvlar å være)5-6 år, for det var då eg såg dei og likte dei og...rygga! Ingen studentpris! Og no er eg nesten glad for at eg ikkje har dei (unnskyld alle som har invistert) men eg er ikkje så glad i det alle andre har! Så eg har nokre andre!
Eg har ikkje Ilse si regnkåpe heller (som du kan kikke etter på neste tur- det regnar jo "heldigvis" enno, så studiet ditt kan halde fram!) Eg har fretex si regnkåpe- klippa av lagt opp! 149.- Men...no er jo eg litt sær i kosten!

Tante Mimmi sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ragna sa...

Hehe, fantastisk innlegg. Kanskje du skulle bli moteblogger? Selv har jeg brune Hunter-støvler a la Mette Marit :-)

Olstad sa...

Jeg har mintgrønne med sortelisser som var fjordårets modell i 2005. På tide å oppgradere kanskje. Jeg tror jeg da ville gått for sorte med hvite lisser. Lite kontroversiellt.

Den gode feen sa...

He he he, så morsom kommentar frå deg du :) Eg måtte også inn og sjekke fru Pink sine puter - var livreddd at eg ubesvisst hadde kopiert. Pusta letta ut, Fru Pink si pute er dødsfin, men sydd i anna teknikk enn mi (log cabin :))

Nå har eg nett lese siste Se og Hør samtidig som eg har sett på bonderomantikk - ha ha. Vel, inni Se og Hør er Hanne Krogh avbilda i sine Ilse støvlar (svarte med kvite lisser). Så nå veit du kva farge ho har også ,he he he.

Stor klem frå Lindapinda

Tante Mimmi sa...

Eg fjerna eit innlegg! Treng jo ikkje legge inn det same fleire ganger.. Særskilt ikkje når eg er så ivrig når eg skriv at både komma og anna rettskriving er langt bak i leksa! Akk ja!

NUSSE sa...

Takk for påminnelsen. Jeg fikk et gavekort av sambo fra Ilse Jacobsen til jul i fjor. Må bruke det før Desember! Da blir det vel utskiftning av de flotte men dog så slitte Viking-støvlene mine.... Flott blogg forresten!:-)

Anonym sa...

Som ekte bergenser har jeg ikke støvler. Gore tex-sko, derimot... Faktisk har jeg kjøpt nye i dag, og fant ut at de har ombyggingssalg på MX-sport i Laguneparken. Ingen Ilse-støvler der, da. Gode fjellstøvler har de dog.

Datteren min på åtte har Hunter-støvler, men der gikk det hull på hælen i en fei. Kanskje Ilse tåler en halv mil om dagen bedre? Hm. Til våren, muligens.

Astrid sa...

"Hva er det med Emmeline?"

Du har verkeleg det lille ekstra/ it-faktor, kall det kva du vil, du har det! :)

Eg registrerar at du nok ein gong har samla ein heil drøss med kommentarar:)
Ikkje så rart det då så godt som du skriv!! Det har vorte kommentert før, og eg tek det gjerne oppatt: du burde ha vore spaltist i eit blad! (dersom du ikkje har noko i mot slik profilering då sjølvsagt)

Eg har som så mange andre festa deg til bloggrullen, her må eg innom når du kjem med nye innlegg:)

Når det kjem til meg og Ilse, så har vi ikkje stifta nærare bekjentskap. Støvlane er veldig flotte, det står ikkje på det. Eg har berre ikkje tatt meg råd til nye støvlar siste 3 åra...
Men sidan du spør, så kunne eg ha tenkt meg eit par Ilse i brunt, med lys snøring:)

Anneli sa...

Denne traff meg midt i hjertet!
Her høljer det nemmelig ned for tiden. Så i dag har jeg gått til anskaffelse av en Noa Noa regnkåpe i svart med hvite prikker og da ønsker jeg meg selvfølgelig svarte Ilse støvler til..(:
Ha en fin og regnfull uke!

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Solstad sa...

Jeg kjører safe ;) mine Ilse er sorte med hvite lisser .....and i love them!!!:))

mali-mo sa...

Hehehee, herlig lesing her inne idag (som vanlig, ja) Smiiil!

Mine (ja, jeg har nok Ilse serru) er nok svarte med hvit snøring. Fantes ikke andre varianter dangang jeg kjøpte de. De er så slitne at jeg har lappet dem med sykkelpunkteringslapper. Skikkelig stilig med en sånn svart lapp med rød kant rundt... to stk for å være eksakt. Hehe. Men de holder kanskje over vinteren da...og da blir det nok tilbudsvariantenneste. Med mine fotballlegger kan man ikke velge og vrake i støvler nemlig. Men Ilse duger.

Måtte smile godt av kommentaren din inne hos meg: Mørk og eksotisk jeg? Hehe, kan nok ikke påstå det akkurat nei;) Lillemalien lysner nå gradvis hun også, hun ble født med 5 cm kullsort hår som stod rett til værs! Men de grønne øynene har hun etter meg da!

Og mali-mo butikken åpner nok snart ser du, må bare ta meg litt på tak her og slutte å selge etterhvert her hjemme. Akkurat nå begynner jeg å rette fokus mot ny eksamen 24, men etter det tenker jeg at jeg må få lagt ut noe. Er så lenge siden jeg tenkte å legge ut ting, og som du kanskje har lest inne hos Hulda har jeg vært veldig i tvil, men men.. ;)

Anonym sa...

Ehh, vet du.. eg syns de støvlene e fine på alle andre, men på min fot var de grusomme..

Å så tuuuunge! Fæle å gå i.. men sa til sambo at de var så dekorative å pene, at det var nesten sånn at jeg kjøpte dem for å ha de til pynt i yttergangen :)

la deg til under "blogger jeg leser daglig" på bloggen min :-)
Håper det går fint :-)


Susanne

Smilla sa...

Ilse har varmt fôr for kalde, blodfattige føtter som tråkker rundt i vått gress og heier på gutter som kjører sykkel, traktor og graver i sandkasser. Genialt!

Bo med Lena sa...

Etter å ha gått i røde Plantasjen-gummistøvler i mange år, gikk det endelig hull på de i sommer og jeg kunne bli venn med et par brune Ilse'r med hvite lisser.

Takket være et gammelt gavekort slapp jeg å kjøpe de på salg...for egentlig er jeg husmora som sparer til sydentur på si':)

Ser forøvrig for meg den økologiske med veska på skrå..hi hi.

Anonym sa...

Heihei, Emmeline!
Du skriver så vanvittig bra! Måtte le da jeg leste støvleinnlegget. :) Selv har jeg ingen Ilse enn så lenge, men kanskje det blir sånn etterhvert? ;) Ha en fin kveld!
- Tanja

Blå-hvit samlemani sa...

Jeg kjøpte mine for over to år siden, og da ville jeg ha de beige. Ikke visste jeg at det var tilbudsstøvlene...

Jeg er super fornøyd med mine, de passer like godt om sommeren til shorts ( i hagen vel å merke) som om vinteren i øs pøs...

Mine Ilse er nå temmelig utslitt, jeg får vel gjøre som de fleste andre og kjøpe svarte da:...???

Albertines verden sa...

Hei og hopp! Jeg svikter ikke, selv om det sikkert virker sånn innimellom. Noen ganger har jeg liksom ikke noe å skrive om, men du verden hva som kommer til meg, bare jeg har tid til å sette meg ned. Nå ofrer jeg CSI og kveldsryddingen for en liten bloggerunde. Ilse, ja. Har bestemt meg for at jeg ikke vil ha noe forhold til henne. For jeg orker ikke gå med gummistøvler til daglig, sol eller regn. Har grå Viking, med grov såle som brukes ved gressklipping og den årlige høstvandringen på skolen. I Bergen kan jeg vel egentlig skjønne behovet for knehøye gummistøvler eller "sjøpælær" som Drillo kaller det. Har ikke helt skjønt denne helt frivillige helårsbruken, men til den prisen bør de vel brukes mest mulig. Hadde jeg imidlertid blitt truet med revolver, så tror jeg at valget hadde falt på hvite med sort snor. Litt upraktiskt i forhold til plenklippingen, men de er sikkert ikke tenkt til slik bruk. En annen ting er jo gnagsårene man fort får i gummistøvler, eller det får man sikkert ikke i slike dyre støvler. Det koster jo litt for Compeed gnagsårplaster, også - så det passer nok best sammen med en rimligere Viking. Bare til orientering så ser jeg ikke ned på de som har disse stående, man velger selv hva man vil ha, og godt er det. Ha en aldeles fortreffelig fortsettelse på uke. Klem til deg.

Anonym sa...

Joda,
- jeg "pløyer" meg inn i rekken som heldig eier av ett par Ilse - hvite med sorte snører og Noa Noa - men du kan tro jeg står å maner etter de brune, sorte og de korte i hennes forretning i Lønstrup. Absloutt å anbefale - på salg eller ei...
Godt innlegg Emmeline :-)
Norah

Huset på toppen sa...

Hei Emmeline!!

Jeg dro med meg min menn for ca.2 år siden til Bergen Storsenter for å vis han hva jeg ønsket meg til jul!! Sort Ilse med bling på siden.Han spurte korfor jeg ikke kjøpte de med en gang, vi bor jo i Bergen by:-) Regnet høljet ned den lørdagen,så jeg kom ut med ny sjø- støvler.Har brukt mine mye til sort regnjakke!!
Hørte om mange som var i Grieghallen på mandag, kjekt med e kursdag inni mellom vanlig dag på jobb :-)
Jeg har laget vesker, de passer fin til ILSE!!

God natt,og ha en fin dag i morgen!

Anonym sa...

Kjære Emmeline

Du har en fantastisk bra blogg!

Aina sa...

Jeg rusler runt i joggesko for jeg klarer aldri bestemme meg for hvilke støvler jeg skal ha, på tide å velge noen for det høljer ned her om dagene.
Men klarte meg merkelig nok i fjor også uten støvler, selv om jeg har noen svære grønne arvede Viking i kjelleren.

Tviler på at det blir Ilse eller Hunter på meg, selv om jeg synes de er flotte, er for gjerrig;-D

Artig innlegg som engasjerer mange-du er så flink!

Klem.

Skrapkaka sa...

Hehe.. For ett morsomt innlegg! Ilse støvlene er kjempeflotte!
De turkise Vikingstøvlene mine er snart klare for dynga (HURRA), og da blir det Ilse som får komme til vårt hjem også! Røde kanskje? Eller sorte. Elsker alle jeg:D
Og lillejenta har nesten stor nok fot til å få seg ett par hun også, så nå gleder vi oss:D Hehe.
Tenk at noen støvler kan skape sommerfugl i en mage.

Anonym sa...

Mine Ilser er brune,-og dermed min favoritt! Har for sikkerhets skyld også regnfrakken i brunt med sydvest! Men det er faktisk ikkje Ilse som er hottast for tida. Det er Hunter (egentlig i fjor) eller Le cameu støvler. Prisklassen er omtrent den samme som Ilse

BO sa...

Mine leggar er for tjukke, både for Ilse og Else! Heheheheheheheh...men eg lykkelig likevel! Iallefall i dag, når eg møter sånne utrulig rause folk! Eg er heilt mållaus! (Stemme vel egentlig ikkje...) :-)!

*Hege*-mine små skatter sa...

Jeg kjøpte mine for et år siden og må innrømme at jeg var ikke i tvil-SVART er min farge på disse støvlene;) De er gode og varme,og på sørlandet med sin "slapsevinter" er de nesten et "must"

Ha en herlig dag!!

hvorfor ikke... sa...

hæhæhæ! hærlig innlegg som alltid. Jeg har jammen ikke Ilse enda jeg heller, men kule er de...viste forresten ikke at det fantes så mange farger...morsomt, og litt tankevekkende. Me like!

Photo-Me-Life sa...

Jeg er en Hunter jeg..en sort hunter....Ilse sine er fine dem:) Caroline er en rosa hunter. Skulle jeg valgt ilsestøvler...kanskje jeg hadde tatt dus rosa? beige?? Røde kan være kule dem også.

Anonym sa...

nope ingen ilse her i gården og tviler på om noen gang..
jeg har gode grønne støvler, uten lisser, nips og naps og skriverier på kryss og tvers. Men superduper å gå i mine grønne ikke fullt sådyrestøvler åu jes :) ha en fortreffelige uke

Hjemme hos Vibeke sa...

Mine er svarte med hvite lisser- Fikk dem til jul i fjor av mannen i huset. I år er ønsket en svart regnkåpe fra samme sted. Det er greit med detaljerte ønskelister:)

På lik linje med andre her bøyer jeg meg i støvet - både i bokstavelig (sukk!) og billedlig forstand - for dine på kornet betraktninger!

Anonym sa...

Jepp, jeg har svarte, som jeg kjøpte i fjor. Ett veldig godt kjøp:-))
Kjempe bra skrevet. Ha en fin kveld.

StempelChic sa...

What a beautyful blog.....Glad to find you....
Annika

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Ka i alle dager???...e`du på vei te fjøset ? ...kommentar til meg fra en bergensfrue ute på Bryggen..hihi...skjørt og Ilse = fjøsantrekk...følte meg som en fjøsnisse der og da.

Det var før de kom til byens butikker og nok før bergensfruen kjøpte sine he he..... Drømmen er selvfølgelig å treffe henne igjen med Ilse på beina :o)


Ellers samler jeg på Ilse...og elsker shopping i DK!!!
Klem

Anonym sa...

Hi hi! Mine Ilse er i brunt, men det er bare fordi jeg ikke hadde tålmodighet til å stå på venteliste for de sorte... :D Men nå har jeg fått meg rosa regnkåpe med litt brunt mønster, så nå føler jeg meg sveisen i regnet, he he..

Needful Friends sa...

stövlerne ser da ogsaa nok saa fine ud...jeg kan vaeldig godt lide dem

:O) anja

Min Verden sa...

Hva er det med Ilse??? Vel for meg er det bare å se på henne - holder vel det? Jeg elsker Ilse, men jeg bruker fortsatt mine gamle blå og hvite viking. Bare i potetåkeren selvsagt... ellers velger jeg å bli våt på beina! Kanskje jeg skulle blunke til Ilse jeg også? Vi får se... Hanne

Anitas hus sa...

Jeg er heller ikke blitt venn med Ilse ennå, men jeg liker henne godt jeg også. Jeg havner nok på økonomi Ilse, ikke det at jeg hadde kjøpt de i beige, men fordi jeg heller har kjøpt noen som er veldig like til den nette sum av ett par hundre kroner. Dermed hadde jeg mye mer lommepenger når vi var i Italia;)
Ha en fin dag Emmeline, med eller uten Ilse;)
Klem

Torunn sa...

Hehe....lurer på hvilken kategori jeg blir, som har beige (eller beskrives de som hvite??), men de er definitivt ikke kjøpt på tilbud.... Min smak står aldri i forhold til økonomien desverre...

Det fine med snøringen på støvlene, er jo at den slækkes litt på og dermed passe mange type legger :-). Hvis man da ikke har låra rett i skoa (slik det kan føles noen ganger!)

Ha en god dag :-)

Klem Torunn

Rosa sa...

Eg har ikkje ilse, og er av dei som ikkje eingong ser på dei pga prisen (som eg i farten ikkje hugsar kva er), utan at eg melder meg på i husmorkategorien av den grunn (det ville vere ei stor fornærming for dei verkelege husmødrene, hihi). MEN, i butikkane no har dei RÅÅÅÅÅSA sløyfe-støvlar, som i tillegg bidreg til brystkreft-kampanjen no i oktober. DEI har eg lyst på :)

Ha ein plaskande våt haustdag, Emmeline !

Anonym sa...

Mine Ilse er beige (når jeg har fått tørka gjørma av)med sorte lisser fordi de passer perfekt til min Ilse regnskåpe med sydvest i brunt..og begge deler er flittig brukt:-)

Klem fra meg

Line sa...

Er det mulig?! Utrolig morsmt skrevet :)))
Jeg er kommuneansatt, jobber i skolen og har beige Ilse!!! Snakk om uniform..tjihi

Strikkelaura sa...

De støvlene er helt utrolig sinnsykt stygge. Skjønner ikke at noen kan ta på seg noe så forferdelig styggt på føttene! Det er klumpete og fæle. *puh* Det var deiligt det!

Astrid sa...

Morsomt sammentreff - ser du bruker min gode venninnes bilde av gule støvler.

Fin blogg du har her forresten. Fant deg via en kommentar hos Sesselja.

Anonym sa...

Hei
Ilse passer perfekt til det meste... jeg har (kremt)- fem par og ønsker meg enda et...

Klem!

Hege sa...

Hei hei :)
Etter en 2 mnd bloggpause er eg no tilbake, og har mykje godt lesestoff foran meg ser eg :)
Eg fikk et par svarte Ilse til bursdagen. Har ønsket meg lenge, men syns prisen var litt drøy... Men, de er faktisk verdt det. Utrolig gode å gå i, og ikkje minst varme. De ler av meg på jobben, for eg går gjerne i de sjøl om det ikkje regner. Har lyst på et par lave og. Støvler er jo et "must" på Vestlandet :)

Anonym sa...

Bra skrevet! :-)

Ida`s World sa...

Arti:) Må innrømme at eg vart "lurt" av noken fine Illse på sjølvaste veslejulaften på tilbud..Og dei VAR svarte med kvite lisser;) Men det e berre fordi butikkane i trøndelag e so træge med å ta inn Blæss- støvla....For det e jo egentli dei eg ville ha, fine minne frå mine 10 år i regnbyen Bergen:D
Men får prøve å slite Illsene mine på snøholka i trøndelag...og dra på shopping te Bergen og kjøpe Viking/Blæss støvler neste gang:-)

Men PS: Dei svarte var no go å gå i då;) Og dei var hærli t.o.m ombord på flytur i 2 timer:D Og aller best det "stinka" ikkje tå føttene etterpå;)

Siven sa...

Ingen Ilse på meg... fotballegger og elefantankler går ikke inn i de er jeg redd... :(

Anonym sa...

Oppdaget bloggen din igår, og ler meg ihjel av dine betraktninger:) ILSE har jeg ikke, kan hende interessen også ble borte den gang de ble endel av sortimentet på SmartClub?? Eller/også det faktum at svigermor bruker disse, kan ha gjort noe med min dalende interesse.. Jeg har et merke som visstnok brukes av Kate og Pippa, men ikke husker jeg hva det heter, og ikke visste jeg at det var et såkalt "kjendismerke" heller. Jeg valgte de siden de var gode å gå i. Skulle jeg hatt ILSE tror jeg de korte hadde blitt valgt. Liker hvite/sorte.. :) Men ILSE passer også for alle legger i motsetning til andre mer smale varianter. Kanskje det er mange tjukke legger i Bergen..?? hahahaha

Unknown sa...

site web hop over to this site her latest blog find here read more official source

Related Posts with Thumbnails