søndag 5. oktober 2008

Så til de grader tilbake til hverdagen



Emmelinemann og de to yngste barna har inntatt huset her igjen. Jeg føler meg som en åtti år gammel dame som får besøk av tre år gammelt tippoldebarn med hyperaktivitet på hvilehjemmet. Klokken syv startet halloien. HALLO, DET ER SØNDAG??? I minst to tusen år har søndagen vært kjent som HVILEDAG !



Vanligvis går søndagen til å rydde eller vaske klær, men i dag er det allerede gjort. Da blir det endelig tid til hekleteppet, eller evighetsmaskinen som noen ynder å kallet det.


Hviledag er et ukjent begrep for Emmelinemannen og hans to yngste barn. I høsferien har de feriert i svigers sin leilighet på Tregde (Mandal). Hytten vår er ubeboelig på grunn av manglende kjøkken, må vite. De har derfor startet dagene klokken 07.00, for å få gjort MEST MULIG. De har hatt badebassenget for seg selv, og har badet tre ganger daglig -minst.


Vi som har vært igjen her hjemme har levd etter mottoet; Vil du ha middag -lag den selv. Derfor har det vært minimalt med oppvask! Murmeldyrklubben har sovet med tenåringsvekkerklokker som ikke ringer -derfor kan de beklageligvis ALDRI stå opp.



Nå gjelder det å avklimatisere seg til den aktive delen av familien. Dem som syns at det er naturlig å planlegge hva man skal ha til middag klokken 07.01 på en søndag morgen! La meg si det sånn; Det er helt andre enn Emmeline som ligger på Duracell lading om natten hos oss.
Til syvende og sist er det kjekt å ha familien hjemme igjen. Jeg må bare komme meg mentalt tilbake fra hvilehjemmet for åtti år gamle damer. Det var utrolig DEILIG å bo der en liten uke;)

* Da jeg hadde stiftepistolen mellom hendene, trakk jeg like godt om denne krakken. Dermed kan Tone Finnanger føle seg hjemme om hun kommer forbi. Hun kan få stryke klær i matchende omgivelser også--Kos dere med søndag alle sammen;)

27 kommentarer:

BO sa...

Hehehe! Da må vera utrulig takknemleg med tenåringar, iallefall når det er feriedagar! Her vakna ungane kl. 08.22. i dag, så me kan vel ikkje klaga. Snøen hadde lava ned, så det var rett i utedressar for å gå ut å leika... jajaja...
For eit herlig ferieparadis dåke har tilgang på! Da må jo vera herlig for ungane!

Ha ein god og rolig søndag! :-)

Prinsesse Elin sa...

Halloooooooen

Så herlig innlegg Emmeline.
Jeg skjønner at nå er det tilbake til normalen.
Vi har begynt høstferien nå og vi nyter det:O)

Her er vi en gjeng på 10 personer som skriker og roper for å bli hørt, ungene henger i taklampene, spiser snop og er snart selvlysende.
Men vi koser oss noe veldig.
(Takk og lov er det ingen Wisky karameller å stjele så mor trenger ikke å ha et våkent blikk konstant på karamell skåla.)
Altså jeg slapper av å nyter livet jeg også.
Hurra:O)

Akkkurat nå tilbredes middagen.
Å med så mange kokker blir det masse søl.

Noen er forvist sofaen og har inntatt "slakt" posisjonen. he he. Mens jeg blogger hører jeg med et halvt øre at lille prinsessa sitter å formaner tanten sin om hvor fin tradisjon det er at når hun er her så har man kjøtt, brun saus og poteter til middag(favoritt mat og en ikke lite frekk lilleprinsesse, Tante kan ikke missforstå)

Altså det jeg prøver å fortelle så er familien
"interiør,galskap og traktor" er akkurat som det pleier å være.

Kos deg masse i dag med din herlige familie.

Masse klemmer fra Elin:O)

Smineset sa...

Hihi! Ikke lett og komme tilbake til hverdagen igjen. Jeg lurer ofte på hva jeg gjorde før jeg fikk barn. Utrolig nok har jeg kommet frem til at jeg hadde like dårlig tid da som nå...Noe må ha vært feil med prioriteringene.... ;-)

Ha en fin søndag! ;-)

Anita sa...

GLad jeg slipper sånne late uker jeg, for jeg tror neppe at jeg ville kommet meg tilbake til virkligheten igjen! ¨Nå skal det kokes fårikål her! Yammy! Kos deg med dine!

Hilde sa...

Ha en fin dag i Bergenssolen (mellom sluddbygene...) og kos deg med hekleteppet! Jeg har et lignende evigehtsprosjekt på gang..

ENGEL sa...

hihi.kjente meg igjen i innlegget.her er det nok dessverre jeg som planlegger middagen kl 07.00 om morgenen.engelmannen eri hvilemodus for tiden,han må vel få lov,for han har ikke høstferie.jeg er visstverens dårligste mamma for prinsen må på sfo 2 dager i ferien...usj...får vel finne på noe ellers slik atdet blir glemt!vi begynner jo høstferie nå!puffen\knakken er kjempeflott.skulle gjerne hatt en slik!!!lykke til med evighetsprosjektet;)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Vi lever i omvendte verdener for tiden forstår jeg.....her har familien på 4+ hund forlatt huset i dag morges med toget i retning østlandet en plass og dermed har roen senket seg i min verden...nå gjenstår bare ørten senger som skal taes..hmmm..om ikke de får bli i sin tilstand inntil nyttår ..da kommer gjengen tilbake :o)))
Nyt familielivet med all dens gleder...middagslaging og sånn..tørr latter he he

Ingrid sa...

Hvilehjem ja.. det gjør seg vel for alle og enhver til tider det! Her startet dagen med et rungende "mammaaaaaaaa" klokka seks eller deromkring. Hurra! :)

Det teppet du jobber med har bare sååå nydelige farger! Jeg har ikke lært meg å hekle bestemorruter ennå.. men har så lyst til å prøve det!

Ha en fin søndag!

Liv Elin sa...

Åh- en slik uke hørtes jo himmelsk ut ! :) Skjønner godt det trengs litt tid til å få avklimatisere seg litt da ja !
Hekleteppet ditt blir kjempefint - likte veldig godt fargekomb. du har brukt!
Og Tildastoffet gjorde seg veldig godt på den vesle krakken også !

Kos deg på hviledagen med teppet ditt du ! ;)

Rekkehuset sa...

Javisst; det hvilehjemmet var jeg på et par-tre dager i sommer og det kjentes som det kom en hel barnehage tilbake etterpå - ikke bare to unger og far i huset.. Utrolig deilig med noen sånne pustehull :-)

Teppet ditt blir nydelig!!

Metteflette sa...

Du har min sympati Emmeline! Minstejenta og jeg har vært hjemme alene i helga og det har vært bare kos og rolig! Hvert øyeblikk nå så detter resten av gjengen inn døra g da er man tilbake i hverdagen ja!!! Fordelen med at de drar er jo at man rekker å savne de litt, ikke sant? Men jeg skjønner ikke hvorfor det må bli så utrolig kaos når alle kommer hjem :-) Ha en flott søndag og kos deg med hekletøyet! Klem fra Mette

Anne sa...

Innom rett som det er , og som vanlig får du meg til å slå opp latterdørs på vi vegg!!

God hviledag!!

Cathrines blogg sa...

Det er alltid så utrolig hyggelig å titte innom hos deg med alle dine søte historier! Kjente meg veldig igjen i både tenårings-beskrivelser og andre beskrivelser...hihihi. Teppet ditt blir utrolig fint, skulle gjerne lært det der!!!
Ha en strålende uke :o)

Dagny- Heim sa...

Merkeleg at ingen kan finne opp tidsbrytar tilpassa små menneske...
Nesten umogleg å få opp når dei skal på skule og oppe i gryotta i helgane :-6
Og no er det ei veke haustferie for meg og dei to, så då står dei vel opp kjeeempetidleg når mor skal gnure lenge i senga....

Men betre med friske og oppegåande ungar enn sjuke og slappe :-)

Håper du har kome deg etter kvardagssjokket!

Unknown sa...

Hihi, det var da lovlig tidlig på en søndag også ;) Her går det også i peiskos og hekling nå i kveld, men dog i et litt mindre omfang enn ditt teppe...! Men det skal sies, det blir helt nydelig Emmeline! Herlige farger, gleder meg til å se det ferdige resultatet :) Har forresten linket til tallerkenhylle-innlegget ditt hos meg, håper det er greit ;) Ha en herlig søndagskveld! Synnøve

Rosa sa...

Eg er sikker på at ungar på reint fantaskap står opp ekstra tidleg i helga. Forrige helg var me hoppe før klokka 6.... Men heldigvis er det variasjonar, og trass alt søv me heile natta, sjølv med våre to små. Dermed avskriv eg meg det meste av klageretten. Å ha ei veke på kvileheim høyrdest likevel forlokkande ut, sjølv om kvardagen då kjem med eit smell. Håpar du har fått lada batteriene sånn at dei held ei heil stund uti den nye, kalde, gufsne vinterhaustveka.

God kveld!

Blåbærpai sa...

hehhee! Skjerande godt skrive!No er det lenge sidan eg har opplevd rolig hus utan born men hugsar godt ifjor då eg låg påKK i påvente av tvillingfødsel.Når ungene og mann kom på besøk var eg utslitt i ein dag etterpå og følte meg nett so du, ei 80 år gamal dame på gamleheim.som prisa meg lukkeleg då besøket var reist.hihi.
Du får ha ei fin veke med skramlande born og middagsplanlegging, hekling og rydding og klesvask og forhåpentligvis nokre knakande gode bloggeinnlegg!

Mi :) sa...

Hihhhi - det der er meg om noen måneder - en masse lapper som ligger i stilige bunker og soler seg i egen glans :D Mens de er pittelitt snurte for at de fremdeles ikke henger sammen i et glamorøst lappeteppe!

Phu, jeg må innrømme at jeg blir litt sliten bare ved synet av dine lapper...

Godt å se at dine Julehus-bok også er kommet frem. Jeg har faktisk laget hele TO ting i helgen OG tenk på en julestrømpe eller to. Det kjedelige/supermorsomme er bare at jeg MÅÅÅÅÅÅÅÅ i hobbybutikken å kjøpe stoff først. Ikke at jeg ikke har stoff, men - ja, du vet ;)

Mi♥

- hva ble det forresten til middag?!! HAHAHHHA!

Guttemamma sa...

Hei Emmeline!
Jeg er fersk blogger og må si at dine sider er fantastiske. Travel uke foran meg, men skal prøve å få siden min opp og gå!Det jeg ikke skjønner, er hvordan "noen" skal oppdage bloggen min? Men det vet vel en proff som deg? Hilsen Anette

Helene sa...

Ja så var din ferie over med et "brak" og hele familien samlet igjen;o)
Apropo ferie så ferierte min søster med familie i disse leilighetene ute på Tregde i sommer. De stortrivdes med baseng utforbi døra, og minstebarnet på 5 fikk nærmest svømmehud mellom tærene fordi hun "bodde" i vannet. Kanskje ikke like kjekt der ute nå som høsten har satt inn, men vistnok et drømmested om sommeren utifra det min familie forteller.

Ha en fortsatt fin og fredfull;o)
helg!

Monicas sa...

Så morsomt skrevet...
Du, det evighetsarbeidet ditt blir veldig fint..behagelige farger...(sliter med ett jeg og...)

tintin sa...

Koser meg veldig på bloggen din Emmeline, du skriver så morsomt.
Det blir utrolig lekkert det hekleteppe ditt.

☆Therese sa...

:D Jeg hadde nok foretrukket å være på hvilehjemmet.....
Middag er (ofte) noe man/jeg tenker på når sulten begynner å melde seg...

:) Det hender jo faktisk at jeg "tar meg selv i nakken" og er liksom husmor - he he Folket i huset her får mat (og far i huset er ganske god på å lage mat også, heldig for meg).

Ha en super duper dag.

Anonym sa...

Hei,

Jeg er en av mange som er innom den fine bloggen din jevnlig. Blogger ikke selv men leser gjerne andres.Skjønner godt hva du mener med at det er deilig å være litt "alene" innimellom.
Hekleteppet ditt har så fine farger - tør jeg spørre hvilket garn du bruker?

Hilsen Hilde

Klaffen sa...

Ha ha ha, ler så jeg griner. Du er jo såå god på å skrive da.Ja er det ikke rart hva man venner seg til, på godt & vondt :-) Unger er unger, men veldig støyende kl 07.00. Enig med deg der gitt. Stol trekket ble NYDELIG som alt annet du gjør. heia Emmeline

Anonym sa...

Deilig med tenåringer i huset. Vi er i samme båt skjønner jeg. Jeg er så heldig å jobbe i den bransjen som har høstferie selv. Ikke så enkelt å gjøre alle til lags, med tenåringer som skal jobbe litt også, men rekker nok en tur innom hytta i broderlandet. Skal snike meg innom skattekistene(les: bruktbutikker)og se etter funn.

Ha en god hverdag
Hilsen Frida

Magdalena sa...

Hei! har ikke vært inne hos deg på leeenge! og her er mange Flotte interiørbilder!-
Beklager at jeg såret deg!
Det var ikke tanken!
Nydelig dette teppet... helt utrolig vakkert!
Magny

Related Posts with Thumbnails