onsdag 28. oktober 2009

Reisen til Stockholm -siste del!



Så er jeg endelig på plass med siste innlegg om den berømmelige Stockholmsturen (*Jeg har vært på reisefot de siste to dagene, og har derfor ikke oppdatert bloggen;) Siste natten i Sverige bodde jeg på StoryHotels som ligger på Stureplan. Stureplan er kjent for sine populære utesteder, og de kongelige høyheter fester ofte her. På dagtid er Stureplan kjent som et finansområde, med mange trendy designerbutikker.


StoryHotels er på alle måter et urbant hotel. Man kan bestille rom på nett, og betale på forhånd. Man mottar videre en kode som man skal bruke ved innsjekk. Sjekke inn gjør man ved hjelp av datamaskiner i hotellets lobby. Datamaskinene finner en digital nøkkelkode til et rom, og ved hjelp av denne har du adgang til rommet ditt. Det er rett og slett en digital hotellverden.


Hotellet har ellers en svært bohemaktig atmosfære. Interiøret har hentet sin inspirasjon fra New York og Paris. Jeg likte spesielt trappeoppgangen med svarte vegger og malte bokstaver i turkis, lilla eller knallgrønt. I kafeen har man en egen butikk som selger unike designerklær, nummererte trykk og håndlaget servise med mer. Dette er det perfekte sted for unge og trendy mennesker som vil oppleve storbyens puls.


Emmeline på sin side syns nok storbyens puls var i meste laget, siden den var representert av et band med solid trommis. Han spilte så iherdig at Emmeline hoppet i takt med musikken til klokken to om natten, og jeg hadde soverom fem etasjer over trommeavdelingen:) Den svenske prinsen Carl Phillip elsker å henge i baren her, og er ikke den prinsen blitt tunghørt i løpet av kort tid, så skjønner jeg ingenting!


Vil du oppleve en fantastisk atmosfære, eller flørte med en døv prins er dette altså hotellet for deg! Det går jo også an å komme innom bare for å spise en deilig lunsj, kjøpe noen stilige plakater, eller kanskje du ønsker deg en håndlaget kopp med hotellets logo designet av Agneta Livijn



Dagen etter storbypulsnatten skulle jeg dra hjem igjen. Jeg har ikke fortalt om alle butikkene jeg besøkte, men spesielt interresserte kan snart se fullstendig interiørshoppeguide på eget Stockholmskart i 3D her hos meg:)


Emmeline har lovet mann og barn at vi skal dra tilbake til sommeren. Da skal vi være her i flere dager, sånn at vi både får tid til å gå på museum og på shopping. Vi har allerede bestemt oss for å kjøpe Stockholmskortet. Da får man fri entré til 75 ulike museum og attraksjoner i Stockholm, fri sightseeing med båt og i tillegg kjører man gratis med buss, trikk, tunnelbane og tog. Jeg hadde Stockholmskortet til disposisjon, men tror du jeg fikk tid til å benytte meg av det? Neida. Dagene fløy og Emmeline trasket rundt med apostlenes hester (*beina) for å få mest mulig trim.


Noen har spurt om jeg kjøpte noe, men Emmeline hadde sparekniven på strupen hele turen. Jeg kjøpte nemlig bil dagen etter at jeg kom hjem. Dermed måtte jeg passe på lommeboken og det eneste som fikk plass i bagasjen var noen kopper (selvfølgelig) litt kjøkkendill, et kart, julekuler (bl.a. julegris og julepåfugl) og klær. Dett var dett, og dere skal nok få se etterhvert. På sommerens ønskeliste står nye taklamper fra DIS.


Jeg angrer nok også på at jeg ikke kjøpte meg en cd hos Hans Mikaels. De spilte jazzete heismusikk (sikkert for at folk skulle komme i balanse og kjøpe noe) og alle platene kunne prøvehøres og kjøpes. Det var plater for BAD MOOD, HAPPINES og jeg vet ikke hva.


Det hadde vært kjekt å prøvehøre bad mood for eksempel .(*Hvem kjøper musikk som får deg i dårlig humør?) Men det får bli til sommeren igjen. Jeg avslutter innlegget med en svensk sang som jeg gikk og nynnet på i Stockholmsgatene: Vad har du gjort Emmeline, med dig själv, situasjonen är så sjuk.. KUL SANG!
Er snart tilbake med norske innlegg. TUDELU:)



17 kommentarer:

Drømmedama sa...

Ja, hva har du gjort? Høres ut som du har opplevd masse spennende på kort tid. Blir topp å ta hele familien med på Stockholm tur, Junibakken...Vasamuseet ++++ gled dere. Klem fra Drømmedama:-)

Akkurat passe Frø sa...

SMIL frå meg!
Eg har testa litt av Stockholmskortet og altfor masse buss og tog... Neste tur blir med familie og sentralt hotell sommarstid.
Kos deg med alle mulighetane som "Emmeline" opnar for deg - hopp i det - test ut - gjerne FØR du bestemmer deg for om det er verdt det!
:O) FrueFrøet

Bossa sa...

Sukk..... For en tur du har hatt. Men jeg er glad det ikke var meg. Har problemer med å gå jeg se... Hi hi.
Velkommen hjem til Norge..

Unknown sa...

Så gøy å lese om alt du har opplevd!! Heldige deg :) Men med en så morsom/fin/bra blogg som du har, er det ikke rart at det var akkurat deg de valgte ut for dette!
Ha en strålende dag!

Linda aka Myrini sa...

Åh, hææææærlig. Denne turen kommer nok du til å leve leeeeenge på :)
- og jeg følger spent med i sladderpressen om det snart kommer en reportasje om en døv prins, hihi ;)

Helene sa...

Du har virkelig trigget lysten min til Stockholm!! Så mye fine bilder og myye som burde bodd i min stue...hihi;) Alltid gøy lese dine innlegg!!

Randi på fjellet sa...

Kan gi noen tips til ferie i Stickholm med ungene. Vi var der i sommer og bodde på hotel med utendørs svømmebasseng.Tok toget i 15min.til byen og togbilletten var inkludert i Stockholmskortet.Lettvint og økonomisk.Booket hotel via Coop abonnementet.Veldig gunstig selv i høysesongen.Høydepunktet for Kristense ,11år var å bli heist opp i 55 meters høyde for så å bli sluppet raskt ned igjen! Mamma holdt pusten på bakken!Dette var på Grøna Lund.
Ha en strålende dag!

Lillan sa...

Nydelig innlegg Emmeline:O))

hehe:)

Du fikk da kjøpt med deg litt, synes nå jeg da:) Litt småtterier er artig å shoppe:)

ha en kjempe fin norsk dag!!

klem fra Lillan

M sa...

Jeg elsker den sangen også!
Minner meg om ungdommen...
Veldig gøy å høre om strabasene dine i STO, mange gode tips!
Klem,M

Anonym sa...

Hmhmhmhm Emmeline.
Synes du det er mer ok å falle i staver over/være opptatt av "merker" når det gjelder krus,pledd,håndkler og grytekluter enn en stol eller lampe?

Trine

Anonym sa...

Tusen takk for de flotte Stockholms-innleggene dine!
Grattis med ny bil!!Mye tid blir
spart med den,mener nå jeg som lider av buss-allergi;)

Liv

Unknown sa...

Hehe, som du koser deg! Masse fine inntrykk og ny bil!! Kjekt det! Du, den der Bad Mood CDen fikk jeg av mannen, det er meningen at den skal snu stemningen og gi deg "Good Mood". Han mente den var flott for meg som sliter med PMS. Om den virker? Nei det vet jeg ikke, den ble nemlig kastet uten mye om og men...
Kos deg videre.

Tone

Emmeline sa...

Hei Trine:)

Jeg syns det er helt supert å være opptatt av merker enten det gjelder lampe/stol/kopper/vaskekluter eller andre ting. Jeg forsøkte bare å si at det er mer enn et merke som skal til for å skape et hjem...
Det hjelper ikke bare å ha DEN koppen ( fra GreenGate for eksempel) eller DEN stolen fra Arne Jacobsen... Det må være hjerte og sjel og helhet i interiøret. Enten man er slave av merker eller loppis....Tror kanskje jeg formulerte meg litt klønete, men skitt au;)

ELIN sa...

Høres ut som du har hatt en flott tur. Stocholm er jo en fantastisk by da :) Og hotellet så jo riktig så fancy ut :) Ha en fin dag i Noege igjen. Klemmer fra Elin

Hege sa...

Skulle ønske dette var en serie, Emmeline i København, Emmeline i Roma, Madrid osv. Hehe.. Det har vært så morsomt å følge deg. Ha en fin helg i nykjøpt bil.

Liv sa...

Hei! Fin blogg du har:) Jeg elsker Stockholm, var der forrige helg og bodde da tre netter på Story Hotell. Se eget innlegg på bloggen min:)

Hilsen Liv

Astrid Marie Vie sa...

Oi...det innlegget skulle eg gjerne ha lest 1,5 veke før. Var i Stockholm forige helg, og kunne trengt litt info om interiørshopping...blei lite av det :-(
Green Gate finner du på Heidis bo i Førde. Litt vanskelig å finne butikken, då den ligg i kjelleren på eit leilighetsbygg rett utanfor sentrum. Butikken ligg inni Kjells markiser som ligg på Førde terasse. Det ligg rett før rundkjøringa ved Førde hotell.
Ellers er det dårlig med interiørbutikker i Førde. Vi har Kremmerhuset og Fruenes drømmer som ligger på Handelshuset og Jarles gavesenter som ligg på sørsida - mellom sats og møbleringen. Du tar av med Statoilstasjonen. Håper det hjalp =) God tur til Førde!

*klem Astrid*

Related Posts with Thumbnails