onsdag 7. oktober 2009

Om håndarbeid og sånn



For hundre år siden, da jeg gikk på ungdomsskolen, hadde vi en håndarbeidslærer som var av det orginale slaget. Hun hadde meningers mot, og gav ikke god karakter hvis man for eksempel hadde kledd seg usømmelig. Med andre ord kunne du være FANTASTISK dyktig til å brodere uten at det gav uttelling dersom du dukket opp i bikini. Da ble det G i brodering. Punktum finale! Emmeline var ikke av det usømmlige slaget. Hun farget håret oransje ved en feiltakelse i niende klasse, men beholdt klærne på. Dermed hanket jeg inn en M, og skal jeg si mitt så kan jeg ikke helt skjønne hvorfor. Jeg har likevel beholdt en helt spesiell interesse for håndarbeidoppskrifter.


Da jeg åpnet KK i forgårs var det en egen avdeling for smågaver som man kan lage selv. Dermed ble Emmeline YR av entusiasme, og så for seg hvordan bordet kommer til å bugne av pulsvanter og sjal i de lekreste farger. Bare jeg får kjøpt litt garn og kanskje noen nye pinner:)



Sånn er det ofte med meg. Etter å ha besøkt Elin for noen uker siden fikk jeg det for meg at jeg skulle lage NOA NOA sjal etter oppskrift som jeg fant hos Borghild. Så kjøpte jeg garn og printet ut hekleskole og satte i gang. For å si det sånn så ligner det ikke mye på et Noa Noa sjal. Det ligner litt mer på et sjal som man har fått av sin fem år gamle datter, som akkurat har lært å hekle.


Det er i grunnen det som er problemet. Det blir aldri helt som jeg hadde tenkt. Så i dag har jeg funnet frem strikkepinnene mine igjen. Til de gode gamle tovetøflene som du finner oppskrift på helt nederst i innlegget, som jeg forøvrig ALDRI blir ferdig med.
(*De er rene IQ testen å montere, men om du trykker på oppskriften skal den bli leselig:)


Siden jeg er ikke er særlig flink til å strikke heller, er toving en fin ting. Da forsvinner nemlig alle feilene i den store krympingen og det er jo i grunnen helt perfekt om du spør meg!
Ha en fin fin dag alle sammen -med eller uten håndarbeid:)

42 kommentarer:

Anonym sa...

Emmeline, du er en juvel i hverdagen!!

Emmeline sa...

Du verden;) En juvel som ikke er spesielt god i håndarbeid blir det jo da! Uansett blir jeg jo veldig glad og litt rørt over en sånn hilsen... Så tusen takk til deg:)

atinybitofheaven sa...

For en flott blogg du har :-)

Mye inspirasjon å hente her !

Little Cottage sa...

Morgenhilsen fra vest-kysten av USA.
Du gir dagen en ny mening :o)
-Sylvi

Reginas Cottage sa...

Hi Emmeline
tusen takk for the inspirasjon!!!
handarbeid is my favorit in this time

ha en god kveld,
klem fra Regina

Anne sa...

Hehe, du får meg til å le som eg græt! Herleg innlegg:) Lukke til med handarbeidet:D
Klem Anne:)

Mitt lille hjørne sa...

Hei Emmeline :)
Jeg lærte å hekle staver å luftmasker på gamlehjemmets arbeidsstue.Dette var mens jeg kunne være en 8-9 år..Full av pågangsmot gikk jeg igang 20 år senere!!Må vel innrømme at egoet sank litt da brikken jeg skulle hekle ble en lue hihi men jeg gav ikke opp av den grunn.Og det tror jeg ikke Emmeline gjør heller ;)
Takk igjen for en flott blogg!!
Ha en fin kveld videre :O)

Ocean showroom sa...

Du prøver iallefall, hihi:)
Jeg holder meg langt unna håndarbeid, ingen talenter og tålmodigheten er vel heller liten...:)

Ha en finfin kveld!
Klem, Lene

Martes atelie` sa...

Som jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Vet ikke hvor mange ganger min mor har prøvd å lære meg å hekle....men saken er....at jeg er veldig fornøyd at hun gjør det ferdig for meg. Huff, jeg vil jo så gjerne hekle de vakreste ting. Ja, som du ser jeg de for meg.....ikke måte på hvordan det skal bli. Men...nei...tror ikke det ligger for meg. Må ha det fort ferdig så jeg får sett resultatet med en gang. En lite tålmodig sjel!!
Ha en fin dag videre. Hilsen Marte

Anonym sa...

slike tøfler har jeg også strikket. De ligger her et sted, dessverre fant jeg aldri ut hvordan de skulle monteres :-) Dette var kjempevanskelig!

hilsen Olaug Brit

Anonym sa...

Hei:)Nydelig blogg du har:) Masse inspiarasjon;)

Nina

annette sa...

ha ha ha...emmeline, du får meg til å le så tårene triller som vanlig. jeg sitter her og ammer, lillemor skvatt så hun hoppet. og så stygt på meg. he he.. ha en fin kveld.

Jill sa...

Her strikkes og hekles det når jeg sitter på rumpen, får så dårlig samvittighet når jeg ikke gjør noe....
Skulle nesten ønske at jeg ikke kunne strikke, livet hade vært mye enklere og Pastillmannen hadde syntes jeg var litt mer spennende...
Han virker hater at jeg strikker og hekler....
Skal huske å minne ham på det neste gang han fryser på beina :-)
Ha en deilgi onsdag!

by Siv sa...

Kjøpte KK bladet i går jeg også, en del inspirasjon der ja :)
Likte veeeldig godt sjalet, men så gjelder det å finne det rette garnet da!
Lykke til videre med tøflene, de har jeg allerede lagd for mange av, så har ingen flere å gi til i familien hehe
Ha en strålende flott kveld
*Siv*

sylvia sa...

hei emmeline.syntes du er god jeg,som går på med friskt mot,,jeg holder meg til å pjone votter,en hekle teknikk som selv du skulle klart,de lir så skjønne votter,å du lager et par på noen timer.
klem fra sylvia

Ocean showroom sa...

Ha, ha! själv hade jag en syslöjdslärare som skrattade åt min katt inför hela klassen och sa att den såg ut som en djävul! Det fick mig att välja träslöjd så fort jag fick möjligheten!!:-) Sedan tog det väl 25 år innan jag önskade mig en symaskin (förra julen)men den står fortfarande i garderoben...time will tell...:-) trevlig kväll och kram Alexandra

Nettelita sa...

Hihi.. Det at jeg og faktisk klarte å få M i tekstil er helt utrolig.. For nå kan jeg ikke engang lenger legge opp masker! Og da kommer jeg liksom aldri helt i gang kan du si! Hehe.. :) Men det må jo være helt fantastisk å kunne lage ting og gi bort.. Bare vent Emmeline, trening gjør mester! Snart strikker du så det freser etter..
Ha en fortsatt fin uke!

Mari sa...

Toving er ein fin ting....heilt enig i det:) Dei tøfflene har eg montert for ei venninne fleire ganger, ho strikker eg monterer. Må sei at eg pleier ikkje komma best ut på slike IQ tester, så eg var ikkje optimistisk når ho spurte... men jammen fekk eg det til.(Treng ikkje snakke om kor lang tid det tok)
Ha ein strålande fin kveld:)

ANETTESHUS.COM sa...

Jeg fikser ikke toving engang jeg, C - så du er myyye flinkere enn meg!!

Klem Anette:)

Britten sa...

De der "You might also like"-linkene etter artiklene , har de vært der tidligere ???

Nå må jeg jo lese dem også ... Når skal jeg få gjort alt jeg skulle gjort ...

Jeg har fulgt bloggen din siden den artikkelen i BT , det er jo en stund , men her dukker det opp mye nytt og spennende i Y.m.a.l. ...

Hvis Y.m.a.l. har vært der hele tiden bør jeg vel bestille en mentalundersøkelse snarest ...

Jeg så det fine hekleruteteppet ditt i burgunder-rosa-hvitt-og-grønt i en Y.m.a.l. , det var lekkert , så handarbeid kan du , og utholdenhet har du , mere enn enkelte andre ( jeg leser heller en bok ) ...

Landcharm sa...

Håndarbeid er ikke enkelt. Skulle ønske jeg kunne så mye mer. Har heklet engang, men gikk på et dobbelt sengeteppe, og har ikke heklet siden det...

Anette Willemine sa...

Kveldshilsen fra en håndarbeidsamatør til en annen. Som selvutnevnt norgesmester i halvferdige håndarbeidsemner kan jeg svare på de fleste spørsmål knyttet til denne litt sære kunnskapen. Da vi holdt på med flytting for fem år siden hørte jeg Mr Sunhomes noe sarkastiske stemme fra loftet; Bingo! Jeg lot som jeg ikke hørte, for jeg visste så inderlig vel at et ny tragedie av Fru Renovering var funnet. Latter etterfølges av sarkasme fra Mr Sunhome - rå latter. Det viser seg at den turkise fluffy genseren med kun én amputert arm har overlevd fra 1982. "Kanskje du skal gjøre ferdig genseren til meg snart?, roper Mr Sunhome. "Jeg har hørt at 80-tallsmoten har kommet igjen". Jeg følte IKKE for å kommentere den uttalelsen. Og nå? Ja, nå er alle de 9 flaue håndarbeidskrisene fått fred for Fru Renovering. De kunne ikke reddes - heldigvis!

Lykke til med innsatsen!
Hilsen Anette Willemine

Anonym sa...

Så utrulig artig å følge deg, du får alt til å virke som en lek ;)
Kjempe fine tøfler!! Enig med deg når det gjelder tovingen ;p hehe
Ha en fin kveld, klem Maria :)

marie sa...

Disse håndrbeidslærerene av den gamle skolen fornektet seg ikke. Jeg fikk høre at jeg aldri kunne få til heklinga og egentlig ikke dugde til håndarbeid. Virkelig pedagogisk uttalt. Hun skulle sett meg nå, fru Hauge Olsen, når jeg er lærer i kunst og håndverk og driver med håndarbeid hver eneste dag. Knis.

Kjekt at du koser deg med håndarbeid og jeg er glad for at håret ditt ikke er orange lenger.

Emmeline sa...

Hei Britten...

Vi to kommuniserer i grunnen ganske greit her inne *ler! Skal si du er våken.

Jeg fikk den der greien med "du liker kanskje dette også" i går. Har sett den hos mange andre lenge, og nå ville jeg også prøve.

For å si det sånn så har også jeg oppdaget en del av mine gamle innlegg ( som jeg på en måte hadde fortrengt) Har jo holdt på med dette i snart 2,5 år. Da har man skrevet mange innlegg og ikke alle er like gode gitt.

Så det er litt sånn BOB BOB å ha den dingsen der, men men...Du får trøste deg med at jeg heller ikke får gjort det jeg skulle gjort. Jeg sitter bare her og leser gammelt vås --og jeg har jo faktisk skrevet dette en gang i tiden...Helt absurd egentlig:)

Britten sa...

Da er jeg glad for at det var i går jeg oppdaget Y.m.a.l. ( og ikke i forgårs , hi , hi ).

- Syns du skal beholde dem , jeg , mye artig dukker opp.

Takk for at du gjennopprettet troen på min ( noenlunde ) normalitet , he , he .

ralfefarfars paradis sa...

Åh- for et artig innlegg;)
Toving har jeg prøvd meg på, og det har mannen min også gjort - han har vært så snill og tovet tre ullgensere for meg, den ene var så godt tovet at en arm hadde grodd igjen. Selv har jeg strikket en veske på rundpinne, og da klarte jeg å få krøll på hele strikketøyet (men jeg fortsatte som ingenting..)bare å klippe opp og sy sammen- og tove.. feilen vises nesten ikke;) De tøflene har jeg prøvd meg på-men de ble aldri ferdige,de ligger feilmontert i korga..noen startvansker skal man ha, men nå går det så mye bedre. Det gjelder å holde motet oppe og strikkepinnene varme;)

Løvetann sa...

Heisann Snuppa! Trur jaggu eg skal forsøke meg på dei tøflene. Har ei K&H - dama som kan hjelpa meg med monteringa. Var ein rev på strikking før ungane dukka opp. Sista eg strikka var 4 stk Blånisseluer...
Klem

Karna sa...

Ha Ha Ha....kjenner meg veldig godt igjen i dette her, setter meg ned og skal brodere noen fine monogrammer, men det ser ut som det er en 5 åring som har bordert...sukk...hvorfor blir det ikke slik som en har sett det for seg i sitt lille hode?

Strikkepinner er det lenge siden jeg har hatt mellom hendene, jeg har lyst å lære å strikke flettemønster, men det har jeg gitt opp, og satte min mor på oppgaven...da blir det ferdig også...Så en helt ny flettegenser ligger og venter på vinteren, juhuuu!

Ser ut som du koser deg med noen fridager, her spares fridagene til jul, da skal en niese bo hos meg i noen dager mens foreldrene feirer 50 års dag i utlandet....Skal bli koselig.

Hvis du så bildene på bt.no av en havarist i går, fikk du se min søsters hytte i bakgrunnen, jeg bor 50 m lenger borte, men sov meg gjennom hele oppstyret...bare måtte ha meg en tur ned til sjøen for å se om det hadde rekt i land noen skatter, men neida....bare noen fylliker som var satt i arrest, det var ikke mye å skryte av!
Fortsatt god ferie Emmeline!

(eddas) sa...

He he du har så rett så rett....har en tendens til ikke og bli slik en tror det skal bli:)
ha en flotters dag
klemmer edda

Vingesus og Julebrus sa...

Kjenner igjen entusiasmen som bobler over når man ser lekre håndarbeider i et eller annet blad. Lysten etter å få til, og så blir det ikke akkurat som man hadde tenkt, eller så har man ikke helt tålmodigheten, fordi håndarbeidet vokser så seint.

Har forøvrig en ferdig tovet tøffel liggende sammen med en som ikke umontert. Var så utålmodig at jeg måtte jo tove den ene førts, så mista jeg liksom piffen...Og den har vært borte i halvannet år gitt!!

Nå har jeg et håp om at svigermor skal lære meg å hekle oldemorsruter, ettersom jeg er helt noldus i å lese oppskrifter!!

Ha en fin dag!!

@afjo72 sa...

Ja, her kan man visst bare ønske lykke til :) Skulle det knipe på, så får jeg heller anbefale deg å svinge innom bloggbutikken min - vi har noe for enhver liten frysepinn :)

Fin torsdag til deg!!

Anita sa...

Flink er du!!! Men du den bringekluten du drev med er den fiks ferdig den kanskje??? *kremt* Får ikke gjort noe om dagen jeg, av håndarbeid, men men, lysten kommer vel tilbake snart! Nå skal jeg lese litt fag....... Ha en flott ukeslutt og kos deg med strikkingen!

Emmeline sa...

Halloen Anita.:.

Lurte på hvor lang tid det ville ta før noen etterlyste bringeduken. Den er nesten ferdig faktisk. Har kun det hvite igjen å brodere...Problemet er at jeg ikke kan brodere når jeg ser på TV osv. Jeg må liksom brodere å gjøre INGENTING annet, og det holder ikke. Må jo ha noe som man kan gjøre MENS man gjør andre ting:)
Nå venter bakebollen, brød og banankake... Og kanskje litt blogging hvis resultatet blir bra:)

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Jeg tenker alltid sånn at veien blir til mens du går! Og: Det er ingen skam å snu eller ombestemme seg! Altså: Hvis håndarbeidet tar en annen form under veis, er det tegn på at oppskriften ikke fungerer helt som den skal, ikke sant! Og det kan komme mye moro ut av det! Jeg vil bare si, at selv om jeg lager mye, så er det ikke alltid at det blir sånn som jeg hadde tenkt meg, og da er det bare å tilpasse, legge til, trekke fra, og gjøre noe annet, sånn at det kan brukes til noe, ikke ender i en skuff! Jeg skal innrømme noe: Nylig, da jeg sydde kjøkkengardiner, klarte jeg å KLIPPE FEIL, slik at de ble for smale. Grrr.. . Jeg som ahdde brodert med dem og alt ting! Og t.o.m. hadde kjøpt ekstra bredt linstoff for at det skulle passe. Noe av det verste bommertene jeg har gjort. Så jeg måtte skjøte, og la en blonde over for å skjule det. Nå som de henger oppe er det INGEN som kan se det! Eller ane at jeg forrige uke var en smule rød i ansiktet, og trodde at min siste time hadde kommet, i hvert fall den siste foran symaskinen! Men det gikk SÅ BRA SÅ! Til slutt! Kos deg med heklearbeidet og GJØR DET TIL DITT EGET! Klem Cathrine :-)

Kos og kaos sa...

Så fantastisk å finne oppskriften på de artige tøflene! Den oppskriften har jeg lett etter lenge. Nå blir det varme føtter til jul...
Tusen takk!

lillpastill sa...

Jeg er avhengig av bloggen din om jeg så må si det selv.. Snakk om artige innlegg og koselige bilder - rett og slett helt topp!

De tøflene er jo bare sååå gode. Strikket et par slike som vennegaver i fjor jul, de ble godt mottatt gitt.. Litt hodebry hvordan sette dem sammen, men kan jeg klare det, da kan du også for å si det slik! Tror jeg må gå til innkjøp av litt garn slik at jeg kan lage meg noen nye, har nemmelig flyttet for meg selv, og hva er vel ikke koseligere enn å ha noen slike liggende de som skulle komme på besøk..

Jeg lærte å strikke dem av min fantastisk dyktige bestemor, vi begynte med det letteste innen håndabeid for å si det slik, nå har jeg jobbet meg opp til hardangersøm, imponert? Det er jeg.. hehe..

God natt i høstmørket

Klem fra en venninne av dine tantebarn! ;)

JORUNN sa...

Hvilket KK er det? Jeg som er bosatt på den kalde øya Island, fikk så lyst på denne utgaven av KK, og min søster løp for å kjøpe siste utgave. Men kunne ikke se noe om strikking sa hun...

Digger bloggen din Emmeline!!!

Tuusen takk for alle herlige innlegg!!

Klem fra Jorunn (tidligere med bloggen Gøy på landet).

Emmeline sa...

Hei Jorunn.

Det er et JuleKK som nå er i butikkene. Altså et spesialnummer... Har sett det overalt så din søster finner det nok:) Lykke til!

ingvild sa...

Lykke til med tøflene, håper det går bedre for deg enn for meg, hadde stolt strikket og montert et par. etter å ha vasket de TO ganger på høy grad i vaskemaskinen lærte jeg meg smertelig at det er lurt å sjekke at det ER ullgarn man strikker med :)
Ha en fin helg

JORUNN sa...

Tusen takk Emmeline :) Jeg trodde det var det "vanlige" KK jeg, så da må nok min lille snille ut å løpe og kjøpe igjen!
Ønsker deg ei strålende helg! Lykke til med husmoraktiviteter!

Anonym sa...

Skal lure på om denne læreren avsluttet karrieren på Lærerhøgskolen? Husker en klassekamerat fikk grundig strekk for hullete dongeri!

Related Posts with Thumbnails