onsdag 22. april 2009

HVIS BARE



jeg hadde *hatt litt bedre tid, *bodd rett ved et treningssenter, *vært litt flinkere til å sy. DA hadde nok alt vært så mye bedre! Denne høsten har det vært en uendelig bilkø til og fra jobb. Derfor har mine HVIS BARE handlet om sykling!



Hvis jeg bare hadde hatt en sykkel, så hadde jeg sluppet denne køen. Jeg skulle trimmet til og fra jobb. Jeg skulle syklet små turer i nærmiljøet og vinket til forbipasserende. Med et smil! Men desverre. Grunnet manglende sykkel har dette vært en umulighet. Kan du tenke deg noe så synd?



Sannheten er at trinne damer med Mummimammakropp sjelden lengter etter en sykkel i virkeligheten. Dette med sykkelen har rett og slett vært et greit skalkeskjul. Jeg har sittet på bussen og tenkt TAKK OG LOV for at jeg slipper å slepe meg opp alle bakkene. Med hele verden som tilskuere. Man kan ikke gjøre det i ly av nattemørket heller. Man må jo komme seg hjem etter jobb! 



Emmelinemannen har imidlertid tatt mine HVIS BARE utsagn helt bokstavelig. Uten at jeg har visst om det, har han i smug sett på sykler på Finn.no. Han har studert nettet for å finne den perfekte sykkel for en rusten syklist, som i tillegg har lagt seg ut med Mummimammafasong. 
Du kan vel selv tenke deg resultatet? I går kveld kunngjorde han at overraskelsessykkelen var i boks! Nå trenger du ikke å kjøpe nytt månedskort på bussen, jublet han. Nå kan du SYKLE! 



Hurra jublet jeg engstelig,  og kjente hvor lite det lønner seg å lyge. I mitt stille sinn hadde jeg et håp om at sykkelen ville trenge overhaling før bruk. Sånn at den trolig ikke var klar før i august engang. Men her er det selvfølgelig ready-steady-GO! Emmelinemannen har fikset og ordnet med stjerner i øynene. 

I ettermiddag ble jeg kommandert ut til prøvekjøring. Alle ungene stilte seg opp for å se,  og naboungene trøstet med setninger som: Du blir nok flink hvis du øver litt.  Tror du ikke bilene som kjørte forbi sakket farten også? Noen av naboene rullet ned vinduet og gratulerte meg med ny sykkel også -med et smil! 



I morgen er dagen da jeg skulle ha fornyet busskortet. Istedet må jeg skjelvende trille nedover bakkene. Jeg tør ikke tenke på hjemturen engang -med hjelmen på snei. 
Håper du har hatt en bedre ettermiddag enn meg:) TJOHEI! 

60 kommentarer:

ida sa...

he he.. så vitti.. blir sykling nå ja :)

whitechick sa...

Nå skal jeg ikke overbevise deg om at det er fantastisk å sykle til jobb, for jeg vet ikke hva slags jobbvei du har. Jeg forstår at du føler deg LITT rusten på sykkelen, hvis du ikke har sykla så mye før. Og jeg må også si at det hjelper å være litt mer positiv og mindre skeptisk! Jeg burde også rivd frem sykkelen, tørket støv av den og fikset den så den ble syklbar.. Det er ALT for lett å ta bilen.. ! Syns du er flink jeg.. Dvs Mannen din;) haha!

Frau Putz sa...

Tjuhej, hvor det går. Well... gratulerer med ny cykel :o)

Jeg cykler faktisk til og fra job hver dag - og ja(!) det er hårdt - men kun i starten. Nu har jeg for længst vænnet mig til det - og jeg er blevet GLAD for at cykle. Man slipper nemlig for bilkøerne - og jeg har da også sluppet et par kilo på rumpen :o)

Men... nu har vi selvfølgelig heller ikke fjelde i Danmark :o)

God fornøjelse, kære Emmeline. Jeg håber virkelig, at du kommer til at elske at cykle!

Unknown sa...

Hehe!
Gratulerer så mye med ny sykkel:)
Lykke til med sykkelturen i morgen!

Ha en fin kveld!

Hulda sa...

Dette er jo kjempebra! Artig å sykle, og sykkelen er jo fin også. :) Lykke til!

Hanne sa...

Kjempesnill mann, kjempefin sykkel. Du kommer nok til å like sykling når du bare kommer i siget!

umulie sa...

Lykke til med syklinga! Det går så bra så!

Linda sa...

Lykke til med sykkelturen.Sykkelen var kjempefin.Linda :))

Fjordheim sa...

Hehe. Ja det er lett å si at en skulle ha....
Kjedelig at noen tar en på ordet av og til. Men dette kommer til å gå bra. Du blir så sprek så etter ei stund. Godt det er hjemover det er oppoverbakker da. Jeg har oppoverbakker til jobb. Og orker ikke å sykle dit nei. Men det hender jeg blir kjørt til jobb og går heim. Det går veldig greit.
Gratulerer med ny sykkel, den var jo stilig.
Ønsker deg lykke til :)

Anonym sa...

det er lov å gå i oppoverbakkene - eller du kunne ikke begynne med å sykle ned - og ta bussen opp??? Jeg mener du må jo begynne ET sted og ikke tro at du skal sykle tour de France med en gang!
Lykke til!!! Han er nå inmarri snill han mannen din da!!!!

Ingunn sa...

hehe, ler så jeg griner her jeg sitter, kan det vært fordi jeg kjenner meg igjen? Det var en flott sykkel da :-)

Perlehvit sa...

haha så utrolig vittig!! Du må ha lykke til i morgen!! :)

Drømmen om en eplehage sa...

Du, da kan du trøste deg med at vi snart er to mumimammaer på to jul og hjelmen på snei. Jeg har heller ikke sykkel, enda... Men jeg hørte eplekarten snakke noen om neste uke. Jeg har også nemlig vert litt for stor i munnen når det kommer til temaet sykkel til jobb.

Sykkelen din var om ikke annet kjempefin. Med blomster og det hele... På kjøretøyet skal fintfolk kjennes vet du ;)
Husk: Lad mobilen i tilfelle du må ringe etter assistanse!
Ikke for at jeg ikke tror du klarer deg, men jeg har prøvd å sykle i oppoverbakke før og snakker av æææærfaring. Pust inn og ut, så går det!

Klem!

Fire Hjerter sa...

Det kommer sikkert til å bli bra å sykle. Bare pass på å ikke vær for ambisiøs i starten. Begynn med ett par ganger i uken og øk på :)Og husk det er lov å trille i oppoverbakkene.

Anita sa...

Hihihihi! Har fått ny sykkel denne uken jeg også! Men har kanskje ikke sånne traumatiske tanker om den. Selv om jeg nok gruer meg litt til målet i det fjerne:} Lykke til på med morgen dagen! Det er inget nederlag å gå av i opppverbakkene!! Skal tenke på deg jeg!

Rosa sa...

Det skal Emmelinemannen ha, at når han fyrst skulle kjøpe sykkel til sin fru så valgte han ein som tilgomed var ganske fin å sjå på, med korg framme og blomar på ramma :)

Eg skjønar godt om du bannar litt inni deg ikveld, men eg er sikker på at det går bra. Og med lange bratte bakkar heim så er det faktisk lov til å leie sykkelen. ja, om du ikkje brukar heile kvelden då? I so fall fins det vel bussar med plass til både deg og sykkelen?

Ha ein god kveld, Emmeline - og slit'an med ny sykkel ;)

Miamor sa...

...når sånn ca. er du på vei oppover da?? for oss som vil være med i heiagjengen mener jeg....tror jeg må et ærend oppover der i den tida ja.....stiiilig sykkel..og du skal se den blir en venn..noen venner kan man nemlig kjøpe...

opp ei trapp og inn ei dør! sa...

hihihi:) du er morsom du!

jeg får si som nabo-ungene: du blir nok flink bare du øver litt!
bare vent å se, etter noen turer er du opp bakken på null komma niks!

madam mim sa...

He he, skal jeg tolke det slik at du prøver å holde motet oppe med tanke på "Keep calm and carry on"-bildene som fulgte teksten din? :-) Du skriver så godt, må bare få si det!
Her er det ingen trøst å få - jeg kjøpte i høst hjelmer til meg og lillegutt samt barnesete for å ha bakpå sykkelen, jeg skulle nemlig sykle til og fra jobb via barnehagen hver dag. Jeg gjorde det kun den ene dagen, og jeg tror nok jeg var døden nær...Kondis savnet!
Lykke til i morgen, break a leg!

adales verden sa...

Å Emmeline, du får da ting sagt.
Skildringene dine er fantastiske.Jeg lo så tårene trillet her.Lykke til med syklinga!
(kan man ta mes ykkel på bussen?kan jo starte med en vei om det er langt)
klem

frøken olsens drømmer sa...

He he skal love deg at du kommer nok til å bli litt sår de første gangene..MEN hvis du kommer deg igjennom den første uka så vil det bli MYE bedre og du vil kjenne en stor glede når du da kjenner på kroppen din ,jøss idag går det jo så greit..for den dagen kommer ganske fort -DET LOVER JEG DEG !
OG du sykkelen er jo knall! passer jo til stilen din,og du har fått verdens beste sete !
Ha en fin kveld Emmeline

☆Therese sa...

Hi hi, vet du; det kommer til å gå helt strålende. I august kommer du til å tenke at det var enda godt Emmelinemannen fiksa sykkel til deg i april!
Jeg begyne å sykle til jobben denne uka jeg også, litt pes (utrolig dårlig kondis...), men litt deilig også= deilig vårluft, våkner skikkelig før jeg er fremme.. og god samhvittighet :o)
Syntes forresten sykkel din ser knall fin ut - grattis!

Anonym sa...

Kanskje alt blir bedre om du legger en liten prikkete duk, matboksen + noen fine blomster i kurven din på styret, så kan du late som du skal på piknik. For da har man jo all verdens tid! :)
C.S.

Silver Sparkels sa...

Hehe. Så utrolig bra innlegg.. jeg lo og lo!:) Lykke til med syklinga!!:)

mi-rachel sa...

pen sykkel da... :)

Ruth Bernssen Bø sa...

Hehehe eg ler høgt...
Ser deg for meg med hjelmen på snei opp bakkane. God tur, forresten

Anonym sa...

Lykke til, det går helt sikkert bra! etterhvert! tro meg, jeg vet!!

Bitteliten sa...

he he - slike tanker har jeg og tenkt. Har heldigvis ikke uttalt dem så veldig høyt...
Mannen syntes nok at han skulle være snill å hjelpe deg på vei.. Får håpe på mye fint vær fremover da ;)

Lykke til!

Rekkehuset sa...

Gratulerer med ny sykkel! Dere blir nok venner skal du se;-) Hjertelig hilsen Hanne.

Anonym sa...

Lykke til med syklingen :-)

Ingunn sa...

He he. Sykling er gøy i følge de fleste.

Har sendt deg en Award - se på min side.

Klem linda og ingunn (datter og mor)

Unknown sa...

Jeg tror jeg har prikk lik sykkel og den passer utmerket for Mummimammafasong ;o)
Kjøpte den i fjor sommer og etter å ha øvd litt, ble vi venner. Setet er stort og passer til mammastomper. Lykke til med syklinga!
Keep calm and carry on... ;o)

Anonym sa...

Takk for herlige skildringer, Emmeline! Hilsen Lene

Grip dagen sa...

Jeg kjøpte meg en dansk, skjønn, sort sykkel. (Naboene nynner brelettsangen når jeg sykler...)

Men her hos oss er det bare bakker. På vei ned til sentrum er jeg stiv av skrekk og tviholder på bremsen.
På vei hjem mister jeg fort pust, mot, kondisjon og det som verre er. Jeg er så sint at jeg freser.

Takk gudene for at det fins bil!
-Og hva med hjelm-hår på jobb...?!
Nok en gang, takk gudene for bilen!

GOD TUR!
Klem Marit

Anonym sa...

Hi, hi, det skulle gå rimelig greit til jobb. Ikke mye tråkking den veien. Litt kjipere hjem igjen...Men, gratulerer med ny sykkel!!

Hilsen Barbrosa

Bea sa...

fnis... må innrømme at jeg ler godt her jeg sitter. Det er ikke alltid det motsatte kjønn egentlig forstår hva vi mener og tenker.....

Du får lykke til med sykkelturen i morgen og trøste deg med at du har en kjempe snill mann som mener det godt. :o)

Stor klem fra Bea

Vestlandsjenta! sa...

Sku nok gjerne brukt min (en gang) flunka nye sykkel, men jeg har så innmari lang vei til jobb at jeg hadde nok brukt en masse timer om jeg skulle syklet... Men ønsker deg virkelig masse lykke til! Det er (visstnok) veldig kjekt å sykle når du først har kommet inn i det og været er bra!! Hehe!

Cathrine Aksnes sa...

herlig.. snill mann du har :) jeg PRØVER også å sykle noen dager... laaange bakker nedover.. å desto verre hjem ;) god tur..

@__EY__ sa...

Hei.

slik jeg forstår det,
renner du til jobb,
og er "frisk og pigg".
Og svetter deg opp
bakken hjem, kaster
deg i dusjen, og vips,
du er da blitt ei
sporty dame ; )

Tvi, tvi.

Bo med Lena sa...

Jeg ler meg skakk. Du må ALDRI, ALDRI slenge ut sånne bemerkninger. Det straffer seg. I know!

Men, bortsett fra det var jo sykkelen kjempefin. Akkurat sånn som jeg ønsker meg.

Olstad sa...

Ha ha ha man kan jo lure på om slikt egentlig er lov... Burde vært en lov mot det i allefall. Men jeg tror det kommer til å gå veldig fint. Synes sykkelen så riktig så fin ut.

Elin sa...

he he he....du er så morsom !
Ønsker deg lykke til med sykkelen fremover, håper det blir en fin vår.
Skal se du blir en reser etterhvert !

M sa...

Den var stilig!
Vet mannen din at det finnes sabla fine, store sykkelkurver, til både foran og bak?
Med sykkel, kan du jo svinge innom en blomsterbutikk med nikk nakk eller to på vei hjem....hvis du sykler gjennom Hollendergågaten, får du nok litt mer vekt i bakkene...der er det møje fint!
Kos deg med syklingen!

frøken olsens drømmer sa...

hei du,,det ligger en Adward på bloggen min som jeg håper du vil ta i mot..
natt inatt

frøken olsens drømmer sa...

Altså Award ! hi hi

Blåbærpai sa...

hihihiii!
Det straffer seg for løgnhalser;-)
Men, eg må ssei mannen din er søt då, som kjøper og mekker og ordner!

Eg hiv meg på bagasjebrettet og seier som dei andre her: dette vil nok gå fint og det er lov å leie sykkelen heim att!
HEIA heia heia Mummimammakroppen!

Monica sa...

For en snill mann du har:)
Ja, man skal være litt forsiktig med hvis bare;) man kan brenne seg kraftig. hehe
Men, jeg tror du kommer til å takke han etter noen uker. Da har du virkelig fått dreisen på syklingen og klarer sikkert ikke å være foruten:) Lykke til med syklingen:)

Mille sa...

Haha ler høyt! Jeg gikk på samme smellen med en ellipsemaskin. Maskinen stod å lo meg opp i fjeset hver dag. Til slutt var det bare å kapitulere å komme seg oppå....Ja det er et slit

Kari Anne sa...

Lykke til med syklingen. Jeg kan ikke dy meg annet enn å gi deg et godt råd eller to. Du må regne god tid på turen til jobb, sånn at du har pust til å si hei når du kommer fram. Finn fram ei god pute å sitte på når du kommer hjem, i tilfele du blir litt støl der du vet... Hvis du trenger en pust i bakken underveis kan du jo bare late som om du må fikse litt på kjede eller no...
Jeg har hentet disse gode ideene fra egen erfaring, det skal sies at det var 1,5 mil (hver vei)med mange og bratte bakker til jobb så det blei med to ganger før jeg tok bilen igjen! Men du har vel ikke så lang vei - har du?
Klapp på skuldra fortjener du i alle fall! God tur.

Anonym sa...

Heia Emmeline,
Ønsker deg en flott sykkeltur til og fra jobb i dag! Det går så mye bedre etter den første uken,tro meg! Jeg begynte å sykle etter 20 år, og nå går det som det suser. Selv i oppoverbakkene....
Jeg er imponert over din innsats til et sprekere liv, og ønsker deg alt godt på veien!
Snill mann har du også!

Hilsen Benedicte uten blogg

Trude sa...

Joda, det er unektelig litt mer tungvint å sykle til jobb enn å sette seg inn i en varm buss eller bil.. Men - når du har gjort det noen ganger, så er det overkommelig og du får trent, vært miljøvennlig og ikke minst spart penger som du kan bruke på en ny kopp eller tre istedet:-) Lykke til, Emmeline.

lizthetailor at gmail.com sa...

Hva med å gi deg selv et lite tilvenningssystem. Si at første måneden kan du tillate deg åtte enkeltbilletter på bussen (to per uke), andre måneden syv enkeltbilletter osv. Hold et offisielt regnskap (eks-vis liste på innsiden av en skapdør der du skriver dato og motivering for å ta buss). Følg også med på hvor mye raskere du kommer deg hjem, notér deg alle de gangene du slipper å passivt stå og vente på en forsinket buss. ...og kanskje det beste: Billeba vil ikke komme løpende for å sitte på.

Liz the Tailor

Veronika sa...

Gratulerer med ny sykkel, kjempefin var den. Emmelinemannen har gjort en god jobb sånn sett, selvom han kanskje ikke hadde trengt det ;)

Men litt buss håper jeg du tar sånn at vi får flere herlige betraktninger fra din busshverdag.

Anonym sa...

Hallo.Lykke til.Nedover ok men skal tenke på deg når du tar fatt på hjemturen.Fra hun m krykkene og sykkel som står i ro.

Haust sa...

Hehehe, gratulerer med sykkel! Fin er den, i alle fall! :)

Karin sa...

Kjempemasse lykke til med syklingen. jeg følger etter å skal også kjøpe meg sykkel.Får bare håpe man slipper regnbyger på ferden.
Kjempemasse lykke til!

La luz del norte sa...

Masse lykke til!!!!! Det går nok bra - i alle fall etter noen dager. Bra du har helga å ta deg igjen på. Tenk hvor bra det blir om en uke eller to!!

Solrosa

Alt godt sa...

Veit du, det er faktisk heilt fint! Eg syklar opp "bratte bakkar" heim kvar dag, heile vinteren med mindre snøen er meir enn 10 cm djup. (Ja, med piggar.) Det går veldig bra! Eg er sikker på at eg hadde vore tyngre etter vinteren enn eg er no, og no trillar eg avgarde lett som ein vind, for gemalen har bytta om til piggfrie dekk! :D

Anonym sa...

Lykke til!
Sku visst hatt meg ein sjølv, men......
mvh sig

Monica sa...

Dette kommer til å gå så bra emmeline, du skal se at etterhvert vil du se at det er en fryd å være på sykkel. Der er det bae deg selv (og litt traffikken da) å ta hensyn til. Ingen skrikene og bannene ungdommer på bussen, du slipper å stå hvis bussen er overfyllt, ingen bussjåfører som glemmer å stoppe når du ringer med klokka, eller at du sovner og blir slakk og trøtt. Nei nå er det mosjon og trim samtidig som du kommer deg frem til jobben, er det ikke fantastisk og er det kø så kan du galant bare sykle forbi alle sammen og vinke så fint. Måtte le litt av beskrivelsen av kroppen som mummiemammakropp;) ønsker deg en nydelig helg. ceep calm and carry on

Related Posts with Thumbnails