Viser innlegg med etiketten Litt av hvert. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Litt av hvert. Vis alle innlegg

onsdag 12. januar 2011

Sommerhusdrømmer

Jeg har så smått begynt planleggingen av årets sommerferie. For oss blir det ikke så spennende. Etter å ha tilbragt knappe 9 dager på hytten i fjor sommer, tar vi det igjen med en solid hytteferie i år. Dermed har de eldste Emmelinebarna signalisert at det blir sommerjobb for deres del. De har visst fått sin dose med kuer og fluer her i livet:)


Sammen med sommerferiedrømmen, kommer også alle planene om hva som skal gjøres. Siden det er så langt å reise fra Bergen til Lindesnes, blir det sånn at vi jobber med ulike prosjekter hver gang vi drar nedover. Det blir også en del planlegging i forkant av hver ferie. I år håper jeg at vi skal få på plass et lite utbygg med et ekstra soverom på den ene siden av huset. Det har jeg i grunnen håpet på i mange år nå...

Byggetillatelse er omsider på plass, så nå må vi bare ringe til snekkeren. Emmelinemannen mener som vanlig at det ikke haster. For vi trenger vel ikke det soverommet i år? Men det gjør vi! Jeg tror faktisk det er TO år siden vi gravde ut til grunnmur, og her-hviler-Fido-hullet har stått urørt siden!

Ny ytterdør må vi også ha. Det er i slike avgjørende saker at man opplever forskjellen mellom Emmelines ønsker: en FIN dør som passer til huset, og Emmelinemannens ønsker: En BILLIG dør. PUNKTUM! Dermed dypdykker Emmelinemannen i reklamefoldere for billige bod-dører, mens jeg fordyper meg på nettsider for gamle bygningsdeler...Det hadde jo vært litt kjekt å få tak i en gammel dør, når huset tross alt er fra 1850!


På stuen synger etasjeovnen på siste verset. Dermed må vi ha ny ovn her inne, og den bør helst komme på plass innen påske.

Også i denne saken er stillingen uavgjort: Emmeline vil ha en fin ovn som både passer til huset, og som varmer godt. Emmelinemannen vil ha en BILLIG OVN. PUNKTUM!


I forhold til progressjonen, er det en utfordring at det som ikke blir gjort i år, kan utsettes til neste ferie....og sånn går i grunnen årene. Det blir vinter og vår og vinter og vår før vi klarer å dille oss på plass med ovner og dører og gulv og andre prosjekter:) For ukene går fort, og vi skal jo ha litt ferie innimellom all jobbingen også! Noen av dere husker kanskje polkadottgulvet mitt? Som dere aldri har sett bilder av...fordi det ikke har kommet på plass enda. Dermed krysser vi fingre for at det skjer i løpet av påsken- eller iallefall i løpet av sommerferien....

Generelt har vi vel lagt oss på en linje der vi har pusset opp hytten ved hjelp av et nøkternt budsjett! Man kommer langt med noen liter hvitmaling, en tapetrull og en symaskin....

Da vi kjøpte hytten i 1995, var det sånn at jeg tok med meg møbler og ting som jeg ikke ville ha hjemme. Etterhvert kommer man vel til en grense for hvor mange møbler man kan ha på 57 m2. Dermed har jeg begynt å hive ut igjen alt som ikke brukes jevnlig, alt jeg ikke liker og alt som ikke har en funksjon.


I bildearkivet fant jeg dette grelle bildet fra soverommet. Dette er knipset FØR vi pusset opp for to år siden. Vi hadde gule vegger, grått gulv og blendingsgardiner fra krigens dager. Sånn hadde vi det i 14 år, før vi tok fatt på oppussing her inne.

Nå er riktignok sengen like rufsete oppredd på begge bilder, men ellers har soverommet løftet seg ti hakk etter oppussingen. Det skulle vel ikke så mye til! Disse bildene er knipset før gardinene kom på plass i fjor påske;)

At alle rommene er hvite med detaljer i lys blått eller turkis, er i grunnen en tilfeldighet. Jeg er litt usikker på om jeg skal fortsette denne trenden på det nye soverommet, eller om jeg skal satse på gule detaljer her inne. Uansett blir det fondvegg med tapet fra PIP Eiffinger, og det gleder jeg meg til:)  

Ikke minst gleder meg til å inspisere IKEA i Kristiansand! Nå ender jeg som regel med en pakke telys og en porsjon kjøttboller derfra, men Ikea er gode på praktiske løsninger - det skal de ha:)

Er tilbake i morgen med mine nye puter (Jada, jeg vet det *skamme skamme;)  Som dere ser dypdykker jeg i gamle bildearkiver for tiden. Jeg rekker rett og slett ikke å komme meg hjem fra jobb før det er mørkt. Ettermiddagene tilbringer jeg på sykehuset med mine foreldre. Heldigvis går vi mot vår og lysere tider, og det lover jo bra på så mange måter! Har du noen spenstige planer for sommerferien, eller er det bare meg som er i gang med planleggingen??? SEE U SOON!

søndag 26. desember 2010

Testing testing--med tilhørende ordtak;)


Jeg fikk nytt kamerastativ til jul, og har hatt helt fantastiske forventninger til hvilke utrolige bilder jeg nå skulle  være i stand til å knipse. Etter nattens fotoseanse kan finner jeg følgende ordtak ganske betegnende for min egen fremtid innen fotobransjen;


* En svale gjør ingen sommer (Oversatt: Et fotostativ gjør ingen fotograf) 
* Man kan ikke lage gull av gråstein ( Oversatt: Alle kan ikke bli mesterfotografer) 
* Det er ingen skam å snu (Oversatt: Det er fremdeles mulig å lese bruksanvisningen til et fotoapparat selv om det har gått to år..)
* Bedre lykke neste gang ( Oversatt: Om du ikke engang klarer å feste kamera til stativ, er det kanskje på tide å ta en pause for så å prøve på nytt neste dag! Pluss; sjekke om det faktisk finnes bruksanvisning til stativet også:)



Dette er tre brukbare bilder i en serie på mange, mange.... 
Ja, om jeg skal være ærlig: 3 brukbare bilder av 300. Vi snakker EN PROSENT brukbare bilder??? 
SUKK & STØNN, OVER & UT -og riktig god natt:) 



fredag 10. desember 2010

Kaffelykke


For en tid tilbake ble jeg kontaktet av Nespresso som lurte på om jeg kunne tenke meg å være en slags ambassadør for Nespresso sine kaffemaskiner. Klart jeg vil være ambassadør svarte jeg, for de fleste av oss liker jo tanken på å jobbe innen ambassadebransjen;) Dermed kunne jeg velge meg en Nespresso Citiz kaffemaskin, i svart, rødt eller kremhvit. Valget falt på...rødt faktisk;)  Vi skal jo fikse opp kjøkkenet vårt i januar, og da kan ikke ALT være hvitt, dessuten fikk Emmelinemannen velge...



Noen dager senere fikk jeg en kaffemaskin med tilhørende kaffekapsler i posten, og stemningen steg kraftig. Små og store sto i kø for å fylle i kaffekapsler og trykke på kaffeknappene. Hos oss er det bare meg som drikker kaffe til daglig, så dermed drakk mor kopp etter kopp, mens familien brygget for harde livet!


Nå må det jo sies at kaffemaskinen virkelig er en positiv overraskelse. En ting er at jeg kan kjøpe kaffekapsler etter smak, sånn at det går an å drikke koffeinfri kaffe på kvelden og karamellkaffe på lørdagene. En annen ting er at man slipper å trakte en hel kanne med kaffe, man kan alltid hente seg en ferskbrygget kopp anytime. Kaffen er ferdig i en fei, det er rett og slett luksus:)


Det eneste skår i Nespresso-gleden er at man ikke kan kjøpe kapsler i butikk. Alt må bestilles på nett, og så må man rett og slett fylle slagbenken med kaffekapsler av ulik smak og styrkegrad. Så nå er kaffelykken komplett her i huset, og melkeskummeren har kommet på plass på juleønskelisten.


Emmeline har også merket seg at hun er ansatt som ambassadør sammen med sin gode gamle venn George Clooney. Nå skal det sies at George med fordel kunne ha valgt et bedre manus til sine reklamefilmer, men det er kanskje ikke så nøye der borte i Hollywood? Her er det pepperkakehusbaking på gang i dag. Jeg kommer tilbake til det etterhvert...Håper dere har en fin fredag alle sammen:) SEES !

 

tirsdag 23. november 2010

Det ene tar det andre...


Jeg er jo i startgropen for den store pyntehøytiden. Siden startskuddet denne gangen skal foreviges av den kulørte presse, har Emmeline selvfølgelig begynt å skrive lange lister for hva hun trenger. Eller hva hun plutselig tror hun trenger...!



Først oppdaget jeg at bloggeren Silje hadde fått noen fine juleplakater i posten. Juleplakat??? Ja, det måtte jeg tenke nøye igjennom på en sånn måte at jeg lå søvnløs en hel natt. Blir det egentlig jul på kjøkkenet uten juleplakat? Da klokken hadde rundet fem om morgenen hadde jeg slått fast at det ikke blir jul uten.. Så nå er juleplakaten på vei for å sikre julelykken....




Så har jeg kommet på at jeg trenger flere store kranser. Hvordan har jeg feiret jul uten kranser tidligere? Nei, det skjønner jeg ikke. Tenk at jeg har tatt SÅ lett på julepyntingen? Hvordan kan det bli jul uten at et omfattende kransearbeid først er gjennomført? Når man ligger våken en hel natt blir kranselaging (*eventuelt kranseskjøping for deretter å bli blakk) også et svært viktig punkt på allerede milevis lang liste over ting som skal gjøres:)

Som en del av førjulsforberedelsene gjorde jeg i dag verdens beste byttehandel da jeg byttet GreenGate kopper mot nystrikkede julekuler designet av Arne og Carlos. Den historien er forøvrig så søt at jeg skal fortelle mer om den siden...


Da jeg kom  hjem og fikk studert de nystrikkede kulene, var de faktisk så stilige at jeg plutselig husket at jeg trenger Julekuleboken, selv om jeg ikke har strikket på hundre år. Tenk om jeg plutselig kommer på at jeg skal begynne med strikking igjen? Da er det jo greit å ha julekuleboken på plass!


Nå skal det jo sies at jeg hver dag denne uken har vært på butikken og hentet pakker fra fjern og nær. I morgen akter denne damen å benytte seg av det lille som er av dagslys for å forevige alle skattene fra A til Å:) For å være ærlig så blir det trangt om saligheten om jeg kjøper mer nå. Jeg har snart nok julepynt til å pynte et helt hus UTEN å ta i bruk seks store juleposer med pynt fra loftet;)  og det er jo egentlig ganske gale...


Så nå skal jeg stramme meg opp fra topp og til tå, og bare pynte og bruke det jeg har i bøtter og spann.... Jeg må jo også bare ignorere at julen i følge dagens interiørstylister på God Morgen Norge ikke bør være rød før det nærmer seg...! Her er det jo full rulle i rødt og hvitt før desember engang har gjort sitt inntog!


Når desember kommer  skal jeg til gjengjeld slenge beina på bordet og spise clementiner mens andre pynter som gale. Jeg skal muligens strikke en julekule hvis jeg kjenner at strikkelysten kommer over meg i et ubevoktet øyeblikk, noe som trolig aldri kommer til å skje! Ha en fin kveld alle. I morgen blir det et litt mer skikkelig innlegg og som trøst tar jeg med et lite klipp fra en av mine favorittjulefilmer....  SEES :) :)

fredag 12. november 2010

Stjerner i natten

Beklager at jeg fortsetter der jeg slapp i går med småmørke og dårlige bilder. Jeg måtte bare knipse litt nå på kvelden, selv om bildene blir mye bedre i dagslys.


I går ble det nemlig shoppet litt småplukk til den store festen. Emmeline har som vanlig fundert lenge og vel for å finne ut hva som kunne duge som eksklusiv bordpynt. Etter mye tankevirksomhet skrev jeg en utførlig liste i økonomisk ånd, og trippet avsted til butikken.


Så kommer man selvfølgelig tilbake med noe helt annet. Som man plutselig syns var genialt. Nå skal det jo sies at jeg er veldig fornøyd med stjernepynt og matchende fluesopp. Da får det heller våge seg at budsjettet ble sprengt i fillebiter på en sånn måte at jeg må oppbevare utstyret på loftet en god stund fremover. 


I morgen skal vi begynne malejobben i den siste stuen her hjemme. Det skal bli flott. Endelig får jeg ferdig stue med hvite vegger og hvite gulv. Jeg har også en plan om å få inn litt kontrastfarge på møblene. Det høres kanskje litt merkelig ut. I det ene øyeblikket skal alt være hvitt, i neste øyeblikk skal man ha kontrast? Men forhåpentligvis vil det fungere fint, og Emmelines mamma, som mener at Emmeline med fordel kan bli litt mer klassisk, JUBLER ! 


Beklager dårlige bilder. Jeg har en følelse av at pynten vil bli dobbel så fin i dagslys, så dere får tilgi meg om jeg kommer tilbake til stjerner og fluesopper atter en gang i løpet av de neste dagene. ( For dem som lurer: Stjernelykter fra Riviera Maison, Fluesopp fra Kremmerhuset, God Jul hjerte fra Pihls Paradis og kunstig granbar fra Ikea:) I løpet av helgen håper jeg også at det blir noen nye glimt av min nye.... LAMPE !  Pål: Hvis du leser dette; kan du hjelpe meg å montere den??? 
KOS dere på fredagskvelden. SEE U AROUND:) 


mandag 1. november 2010

Dikterspiren slår seg løs...


I dag fikk jeg en søt utfordring fra Sigrid som alltid skriver så hyggelig i kommentarfeltet mitt. Hun har en diktutfordring på gang, og ønsker at man skal skrive et novemberdikt sånn at dagene liksom blir litt muntrere i denne mørke måneden. Hun har premie på lager også, så da gjelder det i grunnen å finne frem skalden i seg selv.


I kommentarfeltet hos Sigrid oppdaget jeg til min store glede at fotogeniet Ramme Alvor også har tenkt å produsere et dypt og inderlig novemberdikt ved hjelp av noen gode enderim (eventuelt jamber) som fortrinnsvis skal skrives på nynorsk! Da kan man VIRKELIG ikke være noe dårligere!


Så her kommer diktet. Jeg vet ikke helt om det skulle være på egen blogg eller hos Sigrid, men nå skriver jeg det begge steder. Som dere ser veksler diktet mellom å være veldig dypt og ja--ikke SÅ dypt! I tillegg er det illustrert med LÅNEBILDER FRA GREENGATE,  kan det blir verre / eventuelt bedre?? Trolig! Dette var likevel det beste jeg kunne få til på ti minutter!  (*som tross alt er den magiske tidsgrensen som skiller kitch og kunst! Dette er KUNST by the way:) 



 NOVEMBERDIKT


Når året går mot slutten
og høsten er på plass
Da sjekker jeg kalenderen
-og flypriser hos SAS.
For nå er det november
og det er ikke gøy
Nå bruker ingen flip-flopper
og sneisent sommertøy.
Og ingen vifter lengre
Med lange brune ben
I strømpebuksen drømmer de
om å få være pen!

Men snur du på kalenderen
Så skal du snart få se
At det blir andre boller
Når det blir jul og sne!
Da plutselig så viftes det
Fra toppen og til tå
og er man ikke brun
Så tar man selvbruningen på
For nå skal vi på julebord
Med klementin og gøy
Og pinnekjøtt og englekor
Og kanskje hopp i høy!
Tilbake står november
Alene for seg selv
Den sier ingenting
-og snart så er det julekveld.

November er tålmodig
November gjør oss godt
Den sier:
Vent med julepynten inne i et kott.
Tenn lysene i staken
Ta regntøyet ditt på
Bli med meg ut i verden
Der er det fint å gå!

-og vil du snu kalenderen
Så husk nå på min venn
Hver dag det er en gave
du ikke får igjen!  




Eeeeyyy Emmeline er fornøyd med egen innsats og utfordrer alle (* bortsett fra Hulda-for hun er altfor god, og kommer til å vinne) til å være med på diktkonkurransen hos Sigrid. 
LUKKJE TE;)


tirsdag 9. februar 2010

Uhuuu


Ugler har for lengst kommet for å bli en del av interiørbildet. Du ser dem på stoff, knagger, wallstickers, vesker og plakater. Av en eller annen grunn pleier uglene ofte å være litt retroinspirert. De liker seg liksom best når de har brune vinger med oransje blomster.


Derfor var overrraskelsen stor da jeg kom  hjem til pakke i posten i går. Min barndomsvenninne Barbro sydde for en tid tilbake denne uglen, som jeg falt pladask for. Nå har Barbro gitt uglen i gave til meg, og det var bare helt fantastisk snilt gjort. Uglen har hjerte med polkadottmønster og et nebb i gull, er det rart man blir forelsket? Etter å ha studert uglen litt nærmere, har jeg kommet frem til at den rett og slett må være den pene kusinen til Gullars. Med andre ord kommer uglen til å bli behandlet som en Dronning i vårt hjem:)


Grunnet uglens plutselige hjemkomst til Emmelinehjemmet må nok Emmeline ommøblere den gule påskehyllen -igjen, det er klart!  Rød ugle trenger selskap av matchende kopper må vite!



Barbro lager de mest fantastiske kreasjoner, og har sydd julekjoler til begge mine nieser denne julen. Jeg har enda ikke tatt bilde av de to små damene i sine lekre kjoler, men det må jeg bare få til snart! Har du ikke besøkt Barbro så kan du gjøre det HER.


I dag har jeg vært på politistasjonen og fortalt om lommeboktyveriet. Fra jeg gikk inn til jeg gikk ut igjen, hadde det gått to timer og førti minutter. Jeg lurer litt på hvor lang tid avhøret hadde tatt hvis det for eksempel hadde vært en hel veske som ble stjålet. Oppi vesken var BÅDE tyggis, leppestift og lommebok? Det  forhøret hadde trolig tatt en hel dag! Mer om det i morgen! SEE U!


PS: Må jo benytte anledningen til å ta med et klipp fra da uglens fetter Gullars rømmer hjemmefra! Ha en fin kveld alle sammen: DS

 

Related Posts with Thumbnails