Jeg har så smått begynt planleggingen av årets sommerferie. For oss blir det ikke så spennende. Etter å ha tilbragt knappe 9 dager på hytten i fjor sommer, tar vi det igjen med en solid hytteferie i år. Dermed har de eldste Emmelinebarna signalisert at det blir sommerjobb for deres del. De har visst fått sin dose med kuer og fluer her i livet:)
Sammen med sommerferiedrømmen, kommer også alle planene om hva som skal gjøres. Siden det er så langt å reise fra Bergen til Lindesnes, blir det sånn at vi jobber med ulike prosjekter hver gang vi drar nedover. Det blir også en del planlegging i forkant av hver ferie. I år håper jeg at vi skal få på plass et lite utbygg med et ekstra soverom på den ene siden av huset. Det har jeg i grunnen håpet på i mange år nå...
Byggetillatelse er omsider på plass, så nå må vi bare ringe til snekkeren. Emmelinemannen mener som vanlig at det ikke haster. For vi trenger vel ikke det soverommet i år? Men det gjør vi! Jeg tror faktisk det er TO år siden vi gravde ut til grunnmur, og her-hviler-Fido-hullet har stått urørt siden!
Ny ytterdør må vi også ha. Det er i slike avgjørende saker at man opplever forskjellen mellom Emmelines ønsker: en FIN dør som passer til huset, og Emmelinemannens ønsker: En BILLIG dør. PUNKTUM! Dermed dypdykker Emmelinemannen i reklamefoldere for billige bod-dører, mens jeg fordyper meg på nettsider for gamle bygningsdeler...Det hadde jo vært litt kjekt å få tak i en gammel dør, når huset tross alt er fra 1850!
På stuen synger etasjeovnen på siste verset. Dermed må vi ha ny ovn her inne, og den bør helst komme på plass innen påske.
Også i denne saken er stillingen uavgjort: Emmeline vil ha en fin ovn som både passer til huset, og som varmer godt. Emmelinemannen vil ha en BILLIG OVN. PUNKTUM!
I forhold til progressjonen, er det en utfordring at det som ikke blir gjort i år, kan utsettes til neste ferie....og sånn går i grunnen årene. Det blir vinter og vår og vinter og vår før vi klarer å dille oss på plass med ovner og dører og gulv og andre prosjekter:) For ukene går fort, og vi skal jo ha litt ferie innimellom all jobbingen også! Noen av dere husker kanskje polkadottgulvet mitt? Som dere aldri har sett bilder av...fordi det ikke har kommet på plass enda. Dermed krysser vi fingre for at det skjer i løpet av påsken- eller iallefall i løpet av sommerferien....
Generelt har vi vel lagt oss på en linje der vi har pusset opp hytten ved hjelp av et nøkternt budsjett! Man kommer langt med noen liter hvitmaling, en tapetrull og en symaskin....
Da vi kjøpte hytten i 1995, var det sånn at jeg tok med meg møbler og ting som jeg ikke ville ha hjemme. Etterhvert kommer man vel til en grense for hvor mange møbler man kan ha på 57 m2. Dermed har jeg begynt å hive ut igjen alt som ikke brukes jevnlig, alt jeg ikke liker og alt som ikke har en funksjon.
I bildearkivet fant jeg dette grelle bildet fra soverommet. Dette er knipset FØR vi pusset opp for to år siden. Vi hadde gule vegger, grått gulv og blendingsgardiner fra krigens dager. Sånn hadde vi det i 14 år, før vi tok fatt på oppussing her inne.
Nå er riktignok sengen like rufsete oppredd på begge bilder, men ellers har soverommet løftet seg ti hakk etter oppussingen. Det skulle vel ikke så mye til! Disse bildene er knipset før gardinene kom på plass i fjor påske;)
At alle rommene er hvite med detaljer i lys blått eller turkis, er i grunnen en tilfeldighet. Jeg er litt usikker på om jeg skal fortsette denne trenden på det nye soverommet, eller om jeg skal satse på gule detaljer her inne. Uansett blir det fondvegg med tapet fra PIP Eiffinger, og det gleder jeg meg til:)
Ikke minst gleder meg til å inspisere IKEA i Kristiansand! Nå ender jeg som regel med en pakke telys og en porsjon kjøttboller derfra, men Ikea er gode på praktiske løsninger - det skal de ha:)
Er tilbake i morgen med mine nye puter (Jada, jeg vet det *skamme skamme;) Som dere ser dypdykker jeg i gamle bildearkiver for tiden. Jeg rekker rett og slett ikke å komme meg hjem fra jobb før det er mørkt. Ettermiddagene tilbringer jeg på sykehuset med mine foreldre. Heldigvis går vi mot vår og lysere tider, og det lover jo bra på så mange måter! Har du noen spenstige planer for sommerferien, eller er det bare meg som er i gang med planleggingen??? SEE U SOON!

















































