tirsdag 16. desember 2008

Alt for deg kjære



Det er dårlig med nisser her i huset... Det er ikke noen spesiell grunn til det. Nissene kommer bare i siste rekke når det skal bli jul hos meg. I år er det kun den lille Huldanissen som har fått komme frem. Han er oppkalt etter Hulda som var så positivt innstilt til ham i fjor:)

Det finnes uendelig mange gøyale nisser som man kan pynte med hvis man har lyst til det. Emmelinemannen er veldig svak for nisser som rocker og synger julesanger samtidig. Men this house ain't big enough for både meg og RockeSanta.
Siden Rockenissen trolig er elendig på oppvask og rydding, har Emmelinemannen foreløpig valgt å være gift med meg.

Bakgrunnen for at jeg har begynt å filosofere over dette temaet er en samtale jeg overhørte på Lagunen forleden.
Samtalen gikk som dette:
Dame (cirka førti år): ÅÅÅ, her har de sånne nisser som jeg har så lyst på.
Ektemann (ca førtiåtte med alt for liten jakke): Ja det var flott, da må du bare kjøpe deg noen sånne.
Dame: Kan du ikke være med meg bort for å se hvilken vi skal ta, det var så mange fine.
Ektemann: Nei, bare ta de nissene du vil, du har så god smak.
Dame: Hvor mange nisser syns du vi skal kjøpe. De koster 499 kroner per stk.
Ektemann: Ta akkurat så mange nisser som du har lyst til.
Dame: Tusen takk! Damen smiler til mannen -og går bort til nissene.

Jeg ble stående og se meg forsiktig rundt etter å ha overhørt samtalen. Jeg var overbevist om at det måtte være smil til det skjulte kamera. Men det var det ikke. Damen dro fire svære nisser opp i handlekurven, og mannen foretrakk ikke en mine engang. TOTUSEN KRONER I NISSER?? Det er ufattelig!!!



Da jeg skulle besøke AC Home for første gang for noen uker siden, bestemte plutselig Emmelinemannen seg for å være med. Det var en temmelig ugrei situasjon. Det iallefall ikke en "ta-så-mange-nisser-du-vil-kjære" situasjon.


Emmelinemannen syns nemlig ikke at vi trenger en eneste ting i hele verden. Han syns det er flott å få gavekort på Rema 1000 til jul. Men jeg har funnet en genial gave. Han skal få seg et kurs hos ektemannen med den lille jakken istedet. Det er rett og slett en glitrende plan!!!

29 kommentarer:

Orlaug sa...

Haha, likte den historia. Kunne godt vore meg som ville kjøpe fleire nissar endå eg har ein heil del.
Skjønar at dei passar ikkje so godt inn i den blå/turkis julestova di ( ikkje dei med raud hue iallfall) Men stova er kjempestilig, berre so det er sagt.
Var litt skeptisk, kan eg godt innrømme.
Ha det godt!

Jatte sa...

Hehehe, kunne ønske min mann var like generøs ;)
Eller, egentlig ikke da hadde vi vell endt opp på luxusfellen på TV3 tilslutt :S
Men, men.. Må jo være deilig å være så bortsjemt også noen ganger ;)

Må også legge til att det blir kjempestilig hos deg :)

mali-mo sa...

Haha, ja jeg tenker han blir happy over den gaven du ;)

Er ikke mye nisser her i huset, og i år enda mindre enn vanlig. Faktisk ikke en enda en når jeg tenker meg om ;) Men kanskje det er det som skal til for å løfte allrommet (fremdeles gult) til nye julehøyder?

Får la meg inspirere av din blåturkise avstemte fargeharmoni-jul, og gjøre min egen vri ved å satse på GUL JUL iår. Egentlig skulle vi nesten slått oss sammen vet du, og laget blogginnlegg fra svensk jul ;)

Strålende juleforberedelsestid til deg!

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

*ler* Så artig :) Eg er ikkje så svak for nisser, da går det heller i engler eller femarma lysestaker for den del. Berre i kveld, kom eg draende med to stk heim ;) Min mann er litt oppgitt, men eg trøster han med at det berre er presanger.. det er jo snart jul :) Trur eg har ein veldig snill mann, men trur nok også han begynner å synest at vi har nok som det er, og at vi ikkje treng meir og meir og meir... :P kan lett falle litt for fristelsen, inni mellom :) Men det kan vere lurt å ha med seg mannen sin på butikken, vertfall holder eg litt meir tilbake da, og plukker ikkje ka-som-helst, med meg :) Har ikkje opplevd slike lagunen augeblikk på ei stund, då vi farter mest her i Åsane :) travelt nok som det er :) Ønsker deg ei herlig førejulstid :) Godklem :) ps, ok at eg legger deg til på blogglista mi? :) Du skriver så bra :) Må berre le av historiene dine :)

tinemor sa...

He, he
Jeg tror det er en med mannebein her i heimen også som skulle vært på kurs til han der "nissemannen"!!!!!!!!

Gunhild sa...

Hei igjen! Ugrei situasjon å ha mannen med i interiørbutikk, der kan jeg støtte deg :):)
Du er bare herlig, Emmeline!! Jeg er også sånn som lar nissene komme i siste rekke. Men den var jo skjønn den du hadde fremme. Nå for tida er det så mange reportasjer i avisa, med folk som har hundrevis av nisser i stua. Jeg begriper det bare ikke.

My home is my Castle sa...

Sitter her alene og ler hehe :))
Ser alt for meg hihi...
Spesielt mannen med den litt for trange jakken ;)

Klem, Kari

Helene sa...

Tror nok det kurset hadde blitt ganske så fullt dersom alle menn med samme innstillingen som Emmelinemannen skulle gått der.
Har en her som kvalifiserer helt perfekt. Det er nok bare slik at menn stort sett ikke er så materialistiske som vi er. Søren au...;o)

Må gratulere deg så mye med utnevnelsen som Årets blogger. Vel fortjent!!!

Grip dagen sa...

Det er ikke lett å ha med den bedre halvdel på shopping.
(Om ikke han har altfor liten jakke da...)
Husbonden er ikke til stor inspirasjon når han står ved butikkdøra, armene knyttet og ei sur "må-du-ta-på-alt"-mine i fjeset...
I Skulehuset er jeg raskt på pletten for å hjelpe fruer som kommer inn med lysende øyne -og vrien mann.
Da tilbyr jeg han kaffi, kake og gyngestol. -Sett deg ned og slapp av litt!
-Takk! sier blikket til fruen da...

Mine nisser har bestemt seg for å feire jul for seg selv i år - inni kottet. -Og det har de fått lov til. Jeg klarte ikke slippe de løs i huset i år... Klarer bare ikke rødt for tiden. Vet ikke hva som har kommet over meg.
Kan hende det er noe som smitter via blogging... Er ikke helt sikker...

Gratulerer med velfortjent "Årets blogg". Du har en flott humor, masse ironi og ei skarp tunge.
-En fryd å lese!!!!!!!!!!

Julehilsen Marit

hvitstil.com/Christine sa...

Det er ikke for ingenting du har åretsblogg. Jeg koste meg med den lille anekdoten. God jul til deg og emmelinefamilien. Nå er det ferie på oss.
Klem frac&c

Anne sa...

Herren her hører nok innunder samme kategori, meld ham på kurs som nr. 2!!

Fjordheim sa...

En morsom historie igjen. Utrolig hva du klarer å få med deg på dine vandringer. Og kanskje ikke minst. Så klarer du å formidle de videre på en måte som gjør at en sitter her å smiler.
Ja et slikt kurs høres ikke dumt ut, men da må en nesten være lottomillionær. Og jeg som ikke tipper en gang.
Ha en god dag :)

Rekkehuset sa...

Tror jeg har en kandidat til det kurset jeg også...Mulig det er sånn han med den trange jakka finansierer nisse-kjøpene til fruen?
Gratulerer med seieren Emmeline - det er velfortjent:-)

Klaffen sa...

Hi hi, du er eksepsjonnelt bra på å skrive vennen! Så for meg hele greia, og ikke minst mannen med jakka ( ler rått ) Her hjemme er det trad jul i år igjen, men jeg kjenner etterhvert at det ikke stemmer. Samboen skal nok få med seg endel nisser på lasset når han flytter mandag - så skal jeg starte på nytt, all over! Sjekk forresten min video på bloggen i dag - skikkelig jule Deluxe der i gården. klem

Monica sa...

Trur eit gruppekurs for menn kunne vore noko. Då kan til og med inntektene frå det finansiera Nissekjøparmannen sine nissar. ;)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Det var en historia det! 2000 kronor för nisser. Vet vad min man hade sagt om det:

"De får du betala för själv om du ska ha!!!!!!!!!!!!!"

Han går med på många av mina idéer, men det finns gränser... Fast å andra sidan klagade han lite på bristen av nisser hemma hos oss. Han tycker inte det räcker med de 3 som finns. Kanske ska man fara till Lagunen på vägen hem? ;-)

Ha en riktigt fin onsdag Emmeline!

Anitas hus sa...

Tjihi^^,) Da sender jeg min mann på samme kurs. Her i huset er det heller ikke; ta så mange nisser du vil kjære. Nei, da går det mer i: har du shoppet nå igjen, hva skal du med den der og nå må du skjerpe den handlinga de litt... Lyder det kjent?
Tror nok minn mann også hadde vært fornøyd med Rema 1000 gavekort:D
Ha en fin dag Emmeline!
Klem:O)

Høytrykk sa...

Gjett om det er mange damer som har en ektemann som ligner på Emmelinemannen da! Det er nok ikke få som har fått høre "Trenger vi det da?" eller "Det er jo bra det vi har fra før" når man har funnet noe man bare MÅ ha til huset. Som for eksempel en ny sofapute i en bittelitt annen nyanse enn de man har fra før... Eller kanskje når man har funnet (enda) en ny lysestake... Det er i (interiør)detaljene forskjellen mellom menn og kvinner ligger! :)

☆Therese sa...

Ha ha :oD Nisser til 2000 kroner, vet jammen om en masse annet jeg heller ville brukt de kr til. Ikke det at jeg ikke liker nisser, men alikevel.

Håper Emmelinemannen blir glad for "gaven" da :o) Sambo`n min er ganske grei når det gjelder meg og shopping, men jeg tror vel kanskje han hadde mumlet litt hvis jeg hadde kjøpt 4 nisser til 500 kr stk (han er riktignok mer glad i nisser en meg...... hm).
Ha en god dag,
klem

Olstad sa...

Ha ha ha ha kan du melde min mann på samme kurs.

Jeg hadde nemmelig tenkt på enda ett eller annet elektrisk verktøy men det virker totalt unyttig i forhold til denne gaveideen.

Ha en riktig fin dag.

Anonym sa...

Hei Emmeline,
Jeg må bare få si at du er et av de festligste menneseker jeg har dumpet borti på blogger. Jeg ler så tårene triller mange ganger! Håper du og Emmelinemannen og barna deres får en flott jul!! Gleder meg stort over bloggen din.
:):) Hilsen Jorunn

hvorfor ikke... sa...

GRATULERER med tittelen ÅRETS INTERIØRBLOGGER!!!!!VELFORTJENT! - selvfølgelig, ellers hadde du ikke fått tittelen!
Du skriver utrolig morsomt...den mannen, da??? Da tror jeg jeg hadde blitt stående å måpe...og glemt hva jeg egentelig var der for.
...nisser for 2000.- i ett og samme jafs, midt i julehandlen, hmm!

Anonym sa...

He,he, skulle ønske eg hadde ein sånn mann med for lita jakke! Kanskje den var fullstappa av penger,- at det var derfor den var så lita?! Min er nok meir som din.- kanskje eg kan ønske meg ein ny til jul??? Eller Kanskje ikkje....

Anneli sa...

Hihihi (:
Ja det er vel en sånn ektemann alle drømmer om..
Men jeg har en kjekk mann, så jeg har ingenting å klage på <3
Vi blir stort sett enige.., om det jeg har lyst på (:
Nyt de siste dagene frem mot jul og ta vare på deg selv <3 Klem

Anonym sa...

For 2000 kr kunne han jo fått ny jakke! Huff og huff, det var vel amerikanske nisser også. Nei,fjøsnisser må det være, og ikke for mange.Huldanissen likte jeg også veldig godt.Tror forresten at en av nissene har vært og jobba litt i hobbyrommet i natt,for der var det kommet inn ei lang list som ingen av oss kjentes med.Takk for mail,skal prøve mønstret når jeg er i mål med juleforberedelsene-tror jeg :)

Anonym sa...

Beklager,glemte underskrifta!Hilsen Toril A.

Anonym sa...

Du er morsom :-) God jul!

rod i hob sa...

Gu for et herlig innlegg! Må sei at eg kjente meg igjen i de allermesta her!!!!! Rockenissen har eg løyst på en fortreffelig måte.....

Han har flytta inn i BAREN!! I lag me mannen på enn måte. Dette rommet e de einaste rommet i huse som eg bare lukke dørå igjen å går ifrå.... Rockenissen (Djingelbells djingelbells....) står i baren året rundt... Å her kan dei to rota eller rydda eller drikka øl eller ke som helst. DE E DE EINASTE ROMMET EG IKKJE BLIR IRRITERTE OM SER BOMBA UT, Å DE EINASTE SOM EG IKKJE FØLE TRANG FOR Å RYDDA I :-)

Nissa te 499 blir ikkje særlig aktuellt i min heim. Då kunne eg heller tenkt meg den flotte engelen som står på stemning...

Anna sa...

Hohoho! Her må julepynten også handles inn uten mannen tilstedet, og det blir heller ikke nisser. Jeg har ikke en eneste nisse i huset, men engler finnes det flere av. Mesteparten av julepynten min er kjøpt «på salg» eller «veldig billig» ;) hehe …

Related Posts with Thumbnails