mandag 1. desember 2008

Juletrender



Det er spennende å se hvilke interiørfarsotter som ser ut til å etablere seg som en ny juletrend. Interiørbladene pleier som regel å presentere ulike retninger. Når markedsanalytikerne skjønner hvilke retning som vil bli populær, masseproduserer møbelgigantene produkter som sammenfaller med trenden. Dette fører til at varene blir gjort tilgjengelige for hvermansen. Trendspotterne har da som regel gått videre, og er ferdig med denne stilen fordi den er "Yesterdays News". Jeg anser meg IKKE for å være interiørtrendspotter, men har likevel en tanke om hva jeg tror er på vei UT og som er på vei INN. NB: Før jeg setter i gang vil jeg bare si at dette ikke er ment som kritikk mot NOEN retninger!

I 2004 fikk man de første julereportasjene der fattigmannssølv var nevnt. Det var samlere som hadde tatt vare på gamle lysestaker, og som satte dem opp i grupper. I denne perioden var det omtrent umulig å oppdrive slike lysestaker, og man måtte gå uendelig mange runder på Fretex eller loppermarked for å finne noe å samle på. Fire år etter er fattigmannssølv blitt allemannseie. Alle de største møbelgigantene selger fattigmannssølv i alle slags fasonger, og derfor har de mest trendy interiørjentene flyttet sølvet på loftet. Når man ser hvordan Tolix og Walter og co er på fremmarsj, har jeg en teori om at sink vil erstatte fattigmannssølv.

Jeg tror også at den lette nordiske stilen vil komme for fullt, og at den amerikanske julen må vike. Personlig har jeg mest lyst på et lite søtt lite juletre plassert i en kurv med lekker sinkpynt i år. Påvirket av trendene i Bloglandia? Trolig!

Se bare det søte juletreet som Karna viste i fjor.


Eller det lekre juletreet som MeyBiMe har fått på plass på kjøkkenet i år;)

Jeg tror retningen som går i rødt, hvitt og sink vil bli masseprodusert fra gigantene om noen år, men det er slett ikke sikkert. Hvilke trender tror du vil farge fremtidens interiørjul?
Det siste bildet vet jeg ikke hvor jeg har funnet, men kanskje noen kan hjelpe? I forrige innlegg er to av bildene også stjålet, og begge bildene er fra Riviera Maison sin kolleksjon. Trappen er også Riviera sin desverre, men min er snart på plass den også;) Ha en fin mandag.
*ER DU I GANG MED ÅRETS JULEKALENDER HULDA?????*

30 kommentarer:

borghild sa...

Gjør ingenting for min del om interiørspottingen din slår til!!;-) Og du er iallfall ikke alene om å ønske deg et lite grantre i sinkbøtte (STERKT påvirket av bloglandia;-), jeg føler på meg at det står et sånt tre ute i skogen et sted og bare roper på meg, aberet er å få med seg hjem et sånt stjålet tre uten at noen ser meg... Ha en fin uke! Klem B:-)

Blå-hvit samlemani sa...

Jeg er enig med deg,i år kjøper folk fattigmansssølv og kuler overalt. Jeg er også veldig påvirket av trendene her inne i bloggverden.

Så bildene til Karna bl.a og ikke minst fra interiørbladene.
I år er jeg veldig lysten på et lite juletre. Jeg skal ha gamle julekuler og flagg på treet å år.
I alle år har jeg hatt et kjempestort tre, men i år vil jeg ha et lite et!! Mange av mine gullkuler, som jeg har hatt på treet i noen år nå, skal få hvile seg litt i boden. Med et lite tre kan jeg være litt mer selektiv.

Bildene du hadde i bloggen denne gangen var rett og slett nydelige...

Ha en fin uke.

Gunhild sa...

Hei! Rødt, hvitt og sink har jeg likt og brukt lenge. Mens nå først begynner jeg å ta inn litt sølv.
Og jeg begynner å like blanke overflater, hmm. Men jeg er jo alltid seint ute med å like det nye.
I dag kom det faktisk et lite tre med lys på trappa, i ei sinkbøtte. Akkurat som i fjor....
Både fattigmannssølv og sink har jo vært aktuellt lenge nå. Så nå er det vel snart tid for messing og kobber. Frister ikke foreløpig.

Cathrine Aksnes sa...

vakre bilder... og mye fornuftig lesing:) ha en magisk førjulstid

Aina sa...

Tja, lettpåvirkelig jeg så gi meg gjerne juletre med zink, men jeg falt for treet på trappen hos Drømmen om en eplehage også..selvfølgelig pyntet med røde epler:0)
Men ferske røde epler på stuen kombinert med varmepumpe er nok en dårlig ide;0)

Forresten så har jeg jo hvitt juletre som skal pyntes med røde hjerter, inspirert av ingen ringere enn en av mine favoritter-deg:-D

Ha en fin adventstid!

Anonym sa...

Heisann!
Ikkje meininga å vere ei ånd som går, men eg klarte å google meg fram til Birte Bo på eigenhand! *ler*
Også simsalabim, so fjerna eg kommentaren.. Ups?.. Det blei bare litt teit. Sorry 0=)

Men til saka :p
Bertha trudde ikkje ho fekk inn meir av koppane og tallerkene(dei raude) før jul..
Men no skal eg sjekke ut BirteBo!!

Uansett so har vi jo butikkar som fører polkadots heime i Ålesund også, so då kan eg fiksa det i juleferien :D

Og om alt skulle skjære seg, so blir nok eit "I<3U mum"-krus pakka fint inn og lagt under juletreet.
Mest sannsynlig eit juletre på nesten 2 meter, bolta fast i ein alminneleg norsk juletrefot ;D

Eg likte det søte treet-i-stampen, trur det til og med hadde fått plass i hybelen min! hehe

Takk for hjelpa!!
Og ha ein fin 1.desemberdag:D

Tove sa...

Sanneleg, sanneleg, det seier eg dykk: eg trur jammen Emmeline har fullstendig rett!!!! Satt seinast i går og sa til meg sjølv at eg nektar å kjøpe fattigmannssølv for to grunnar: alle har det, og eg trur også at det er på veg ut. Ikkje til forkleinelse for dei som har mykje av det, for det er fint. Men trur du sinktrenden varer så lenge som 4 år??? No sat eg og las i eit eller anna hipt trendblad som eg tjuvlas ein eller annan stad, at tre er den nye plasten. M.a.o, tre vert like revolusjonelt som plast var for nokre år sidan. Vel, vel, her i huset blir det litt "man tager hva man haver" og så lagar vi tradisjonell jul. Alt det faste på sin faste plass... Ynskjer deg ei god førjulstid... - med eller utan fattigmannssølv!

liven sa...

god morgen Emmeline:O)
Så jeg som trodde at du hadde såå mange lykter......:O)
Vi lar oss påvirke!! Men jeg trodde faktisk tidligere i høst at rødt var helt ut!!
Du skal jo ikke lenger tilbake enn til i fjor når det gjelder fattigmannssølv.......var ikke overalt da!!
Og jeg regner med at disse små juletrærne kommer til å slå an i bloggverden hvertfall:O)
Jeg har allerede en gammel zinkpanne og en kurv stående klar for dem:O)

Ha en fin mandag og ny uke :O)

Anita sa...

Høres utrolig ut, men stemmer nok veldig bra;0) Kan jo ikke forstå nå at det jegså godt liker idag ikke stemmer om noen år/mnd! Det verste er vel at alle de tingene jeg IKKE liker kanskje vil ta plass her i heimen om kun liten tid! Vel det vil si at jeg har vel en stil som sitter ganske godt men av stasj forandrer smaken seg uhyggelig fort:0) Nå er det jul i blåfjell på barnetv og frden råder! Om 45minutter er største og minste er levert på sine steder og 5 1.klassinger råder kjøkkenet for pepperkake baking! Skrekk og gru;0) Nå siste finpuss av meg selv, før dagen starter! Ha en fin uke!

Fjordheim sa...

Ja vi blir alle påvirket av trender, om vi vil eller ikke.
Noen av oss er lettere påvirkelige enn andre. Tror ikke jeg hadde vært igang med å forandre stilen i huset så mye visst det ikke var for påvirkning fra bloggene.
Ang jul så har jeg en blanding. I noen rom kommer det til å være mer hvitt og sølv, og i andre blir det noe rødt. Har røde gardiner på kjøkkenet.
Men hva fremtidens trender blir vil ikke jeg spå. Ikke en gang hvordan det blir hos meg selv.
Ha ei flott adventsuke :)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan! Alltid like spennende å spå trender, DET tror jeg faktisk vi i Blogglandia er god på jeg altså.

Synes det i grunnen er rart at ikke varehusene snappet opp lyshus og sinktrenden fra i fjor, lurer på hvor lenge det er til at vi ser lyshus i sink på Living f.eks hehe...forresten blir det mest sannsynlig lenge til tror jeg, for de er helt ute på blåbærtur hva angår trendy utvalg, sørgelig er ordet og etter mitt syn hører hele juleutstillingen hjemme på lagerutsalget på Midttun......
Ikke en fristende sak, jo en liten gyngehest fant jeg hvilket er imponerende med tanke på at butikken ikke er den minste i verden,.....lurer som alltid på hvem som er trendspotter og innkjøpssjef der, ..rister på hoder her jeg sitter.
Vi som kunder skal visst glede oss over knall lilla falske orkideer.... hjelpe meg!

Jo, jeg liker fattigmannssølv jeg,... selv om jeg er mettet, jeg verken ønsker eller kjøper meg mer, MEN det finnes fattigmannssølv og så finnes der fattigmannssølv... det billigste på Kid og andre steder har ikke den samme glansen som ekte vare...,

Hva som kommer vet vel ingen, men tror det er lurt og se kobberens vei, noen år siden den var in og nå tømmes lagrene for de gamle gode sakene....,og emmalje.
Messing... håper ikke det, den fikk vi overdose av på 90-tallet , puke he he.

I år tror jeg som deg,til jul blir det hvitt og lyst med litt rødt og sink. Små juletrær og 1 grankvist i krukke med vann her og der.
Gyngehester i alle varianter konkurrerer ut Bambi....
Flott mandag til deg.
Klem

Hulda sa...

Hei! Blir ingen adventskalender på bloggen min i år, men blir innlegg som vanlig. :) Mange fine bilder du viser.

Ida sa...

Merker jeg også har blitt sterkt påvirket av bloglandia :-) Det er ikke rart egentlig - for det er så utrolig mange flinke mennesker og insprerende bilder her!!

Det hvite - fattigmannssølvet - sink - små juletrær i kurver osv osv - alt treffer meg midt i min gate :-) Det er såå nydelig !

Ha en kjempetrivelig start på desembermåneden :-)

Masse klemmer fra Ida

Jill sa...

Jeg er enig!
Tror på sink, rødt, hvitt, og jutefarget eller hva den nå heter den naturfargede linen.
Ha en fin 1.desember

Den gode feen sa...

Kjempekjekt innlegg, Emmeline!

Eg er rimeleg bombesikker på at nå kjem messingen for fullt. Ikkje den der type 5-arma lysestake frå 90-talllet, men meir slike lampeføtter og ting frå 70-tallet. Iallefall om ein snakkar i 4-års perspektiv. Der dei første tinga poppar opp nå (allerede observert i magasiner for eit år sidan), og om 4 år er dei overalt i billigkjedane. Eg skal iallefall på loftet til mamma i jula, og hente ned ein bordlampe med diger oransje skjerm som eg skal ta med meg til Stavanger ;)

Både fattigmannssølv og sink er på vei ut etter mi meining. Sink etter fattigmannssølv, men neste år får ein nok små sinkhus på Nille.

Når det gjeld julepynttrenden, så kjem også meir 70-talls inspirert pynt på banen. Med halvkuler, med små kulelenker og kongler i ulike fargar. Herleg. House Docotr har allerede halvkuler i år, men dette trur eg kjem meir og meir.

Eg skal ut å kjøpe med lilla adventspynt i dag, trur eg. For første gong i historien skal Den gode feen bytte ut kvite kubbelys med lilla. He he, følg med følg med :)

Ha ein super dag. Klem frå Linda

Photo-Me-Life sa...

Det beste nå Emmeline, hadde vært om det faktisk en som traff med den bua på 1 skudd slik at jeg ble liggende og værende der!
Uansett, kanonartig at dette skjedde. Oddsene for at noe slik skjer er jo særdeles små, så jeg får se an hva som skjer...det virker på meg som det er i jula alt skjer. Men i år, da HAR jeg juletre!!!!!!!!!!

Jeg er også enig med deg i fattigmannssølv konklusjonen din. Det artige er jo at han som kommer hit i morgen, interiørguru, hadde de walterhusene for 2-3 år siden...jeg har merket at han har ting før det kommer ut på markedet.

Når det kommer til oppdattering i bloggen vet vi ikke hva som er feil, jeg faller ut av listen å de prøver å legge meg inn men den blir ikke oppdattert. Dumt men jeg får ikke gjort noe med det da jeg ikke vet hva som er feil.

MeyBiMe sa...

Takk for søt kommentar og plass i bloggen din :-D

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Ja du...vem vet vad som sker i framtiden? ;-)

Men det ser onekligen ut som om det går mot det mer naturliga. Rött, grönt vitt. En del grått och brunt. Helt klart mer åt klassiskt nordiska färger, med mycket mossa, kottar och annat från naturen.

Sen får vi väl se. Om ett par år kanske vi sitter här och suktar efter lila, rosa och svart julpynt. *hoppas inte*

För övrigt håller jag med Lisbeth rörande utbudet på de stora varuhusen. Besvikelse...

Ha en fin vecka Emmeline!

Anonym sa...

hei

Apropos jul, farger og trender. I går gikk jeg til innnkjøp av 12 par hvite sokker til 10 kr. stykket på RIMI. Deretter sydde jeg på rødt stasj på hver sokk; velurbånd, kuler, bendelbånd, hjerter og lignende. Alt i hvitt og rødt. Alle disse er så fylt opp med smågaver til 4 åringen og hengt opp på en snor i trappeoppgangen. Ganske artig ble det!!

Huset på toppen sa...

Jeg har laget litt nytt fra Tildas julehus, nesten alt jeg har kjøpt går i rødt, hvitt og zink.Dette skrev jeg i innlegget mitt på lørdag.Ja,jeg blir påvirket av interiør/jule trender!! Jeg har fulgt f.eks.Tilda siden Tine Finnanger kom med sin første bok!! Sølv har jeg brukt i mange år,og mine første fattigmanns lysestaker kjøpte jeg for 2 år siden!! Lite Jule tre i kurv potte på kjøkkenet skal jeg ha i år,og stort i stuen:-)

Ha en flott adventsuke :)
Klem

hvorfor ikke... sa...

Spennende dette!
Jeg liker å tro at jeg ikke følger trendene....men liker gamle velbrukte ting...meeeen...vips så har jeg kjøpt det som alle har, jeg, også.
I dag kjøpte jeg en utrolig lekker kobberkrans...kanskje det er noe som kommer? Da begynte jeg å tenke på at jeg egentelig elsker kobber, men etter oppussingen er det ikke blitt plass til det liksom...

Jeg tror på naturmaterialer, naturlig og jordnære ting og kobber.

Synnøve sa...

Hihi, ja ingen tvil om at de store møbelkjedene har plukket opp på det med fattigmannssølv, og det virker som om sink blir mer og mer populært. Jeg for min del dro faktisk avgårde i går og kjøpte meg et lite juletre som skal stå i en bøtte ;) Men, det var mest av praktiske årsaker da, siden min kjære og jeg reiser hjem til foreldre hele julen, og derfor er det ikke noe vits å ha et stort juletre... Men et lite passer perfekt! Ha en finfin kveld :) Synnøve

Fire Hjerter sa...

Jeg tror de fleste er veldig tradisjonelle når det kommer til julen. De tar frem den "gamle" julepynten og er fornøyd med det.
Det trenger kanskje ikke være så veldig trendy og fint for det er minnene knyttet til pynten som teller.
Men man suplerer kanskje samlingen litt hvert år. Og i disse finanskrise-tider så er det vel gjenbruk som teller. Så kanskje trenden blir å rote litt i foreldrenes gamle julepynt- samlinger og finne glemte skatter. Eller pynte med hjemmelaget pynt ala julekorger o.l.

Frk Kine sa...

De stolputn du har på kjøkkenstolan,va dæm dyr...?

Helene sa...

Vi dilter nok etter uansett hva trenden bli. Tror du ikke...
Etter å ha fordøyet nyhetene bli vi somregel påvirket alle som en.

Ser du spør Hulda om hun er klar med julekalenderen. Har dere planer om nytt innlegg hver dag i desember, slik som i fjor
Kan jo håpe på at dere orker det i år også.
Ha en fin uke!!

Christinas låvebutikk sa...

Nydelig!! Har ett lite juletre i butikken som havner inn til slutt!!
Koselig!
Ha en fin adventstid!

Tilonino sa...

Ønsker deg en fin dag i morgen Emmeline. Det er kjekt å lese om dine betraktninger og ikke minst se på de fine bildene :)

Anonym sa...

Jeg liker denne bloggen! Den er så lett å lese.

Dine topp ti tekster er og helt fantastisk.

Jeg og har blogg. www.myrunaways.wordpress.com
den er mer ungdommelig. og usaklig.

julehilsen Rannveig

Anonym sa...

Supert innlegg. Meget treffende og korrekt antatt.

Fattigmandssølv er på vei ut. Zink har vært inne i noen år men, mer og mer produseres nå i zink. For det første er det billig, og for det andre, ligger det et HAV av gamle (norske) båter i India for opphugging. I følge en del analytikere, skal vi over på Shaker og det naive. Frem med rødt, hvitt og blått, striper, ruter og lappetepper.

For min del har jeg hatt naiv pynt på mitt juletre i mange år. Noen har gjort store øyne og ristet på hodet. Men, det gir jeg blaffen i.. jeg synes det er koseligere enn glitter og stas. Selv fattigmandsstaker pynter jeg med selvlagede dusker og rosetter som jeg hekler.

Barnslig? ja javel.. men så er det også jeg som skal like det .. ikke alle andre.

Ha en fortsatt(for)treffende uke.

Anonym sa...

hei beibi,
Nå skriv eg kommentar i eit gammalt innlegg her for at "alle" ikkje skal sjå det :) Denne nye bloggen her, har ditt bilde i headingen :) http://mittdrommehus.blogspot.com/

Kanskje du kan vere så elskverdig å slette denne kommentaren etterpå :)

Klem frå sladrehøno dgf

Related Posts with Thumbnails