lørdag 6. desember 2008

Julevindu



I dag har jeg endelig fått opp litt lys i kjøkkenvinduene. I desember pleier jeg å pynte vinduene i stuen og på kjøkkenet. Da fjernes hverdagens lamper og planter, og blir erstattet med stjerner, lys og juleblomster. Det er ikke alltid like enkelt å få plassert alle tingene som blir til overs. I skrivende stund er det derfor fullt på soverommet.





Jeg har pyntet vinduet med julekuler og Hadeland stjerner i glass. Jeg har flere slike glassfigurer, de har jeg hatt siden jeg var konfirmant. Denne kjøkkenkroken begynner rett og slett å bli rotete med alt pyntedillet. Etter jul er det ned med kitchen knaggen og frem med sparkel og maling der den var skrudd opp tror jeg.



Emmelinemannen har fått i oppdrag å snekre en ny L til meg. Derfor kom han hjem med denne bokstaven! L? Dette er jo bare en ekstra J, sa jeg. Emmelinemannen mente imidlertid at en speilvendt J er det samme som en L...Men det er det ikke!



GOD JUJ. Skal det være en liten JUJEKAKE? For å understreke alvoret har jeg forklart Emmelinemannen at dette kan komme til å bli den dyreste julen i manns minne. Etter nyttår må trolig hele familien bestille time hos logoped. Derfor har han besluttet å gå i gang på sløyden igjen. Takk og lov!!



Ny gigantjulestjerne har kommet på plass på kjøkkenet. Hvis de vise menn fremdeles driver rundt uten kart og kompass, kommer de til å ende på mitt kjøkken. Det er den mest gigantiske stjernen ever, det var helt sjokkerende å brette den ut. I tillegg har den tusenmeterslys:)
Jeg skjønner ikke hva jeg har tenkt på. Hele familien er skeptisk til stjernen. Jeg også. Men har den først kommet opp så får den heller henge.
To søte turkise stjerner er forøvrig på vei fra Rusta i Sverige. Jeg er overveldet av alle som har tilbudt meg stjernehjelp. Mona var en av dem som sendte epost og tilbød meg hjelp, siden hun likevel skulle til Sverige. Dermed er min turkise jul i boks. TUSEN TUSEN TAKK! Mona forteller forøvrig at de har plastjuletrær både i rødt, lyseblått og rosa på Rusta. Du snakker meg om uante muligheter til å ta julen til nye høyder. Det var visst der vi skulle vært gitt:)

Dette begynner å ligne på en julekalender igjen. Helt uten at det er planlagt. Vi får se hvor lenge det varer;) Ønsker alle en fin fin lørdagskveld. KOS DERE!

27 kommentarer:

Roxane sa...

I love your home before Christmas ...I have the same glass star, I bought it in Lillehammer...

BO sa...

Så langt du er komme i pyntinga! Her er det ingenting som minnar om jul, utanom stjerna og adventsstaken. Men i morgon skal ho mor trø til! Har vore på oppdragstur til Haugesund, som endte med å få svært mange julegåver i boks! Veldig bra! Blir litt sånn når det er mannen i huset som skal handla, og eg skal ikkje ha nååååke. Fant liksom alt eg då! Hiha! :-)
Du skulle nå berre gitt ein lyd til Feen om ein ny L! Men godt du har ein mann med tilgang til sløyd!!! Det skulle me alle trengt! :-)
Gode kvelden!

Den gode feen sa...

Ha ha ha, eg må le av den J'en :) Eg har jo ikkje kobla at Her Fe garantert kan lage ein L til deg sjølvsagt, så berre gje eit pip om du vil at eg skal sende han i kjellaren igjen :)

Ellers syns eg du har pynta det superkoseleg og det er skikkeleg julestemning hos deg. Slik er det ikkje her. Har ommøblert litt i stova i kveld, men meir julete er det absolutt ikkje...

Ha ein fin lørdagskveld!

ENGEL sa...

for en stemning!og enig med du-bestill time til en proff;)hehe!juj!

Prinsesse Elin sa...

Hello!!!
I dag har jammen vært litt av en dag. Jeg, Linda og Tina har stått på hver sin stol på skolehuset og ropt: MUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUS, DET ER MUUUUUUUUUUUUUUUUU I SKOLEHUSET. For å sikre oss at de ikke spier tildaer, lavendel puter og diverse andre små saker så har jeg fora dem med sånn ca 10 lekre og smekre pepperkaker. Så i morra ser jeg for meg et senario der det sitter en hel hær av mus forventningsfulle og med iver i øynene når jeg låsker opp skolehus døra. Klare til å spise mer pepperkaker. he he
godt at det ordna seg med julestjerne problematikken. he he. Det ordner seg ALLTID for snille piker ser du.

Marita sa...

Må berre sei at du har en utrulig flott blogg!
Masse herlig julepynt, får kjempe masse inspirasjon av deg!!
God Juj til deg og!! ;)

Anonym sa...

like flott som alltid :-)

juleklem!

Aina sa...

I like.....
Så trivelig du har det.... Skikkelig julestemning!
Jeg har også tenkt å sende mannen min i garasjen for å lage bokstaver....

Ønsker deg en deilig lørdagskveld!!!

Aian wie...

Frk Mille sa...

Nydelige bilder fra julehuset ditt. Er nok like flott fra utsiden med de glasskulene i vinduet.

Ha en fin lørdagskveld!

hvitstil.com/Christine sa...

Hei og hå for en stor stjerne du har fått deg, jeg synes nå den var kjempeflott. Her er det bake dag. Brød til Celine, "tårnkaka"og pepperkaker er bakt. Jeg brukte din tårnkake oppskrift, med melis og alt....hihi Skulle tatt seg ut om jeg deisa oppi en pakke sukker.....

Og når det kom til mandlene- skolde eller ike skolde valgte jeg rett og slett det enkleste.

ps: ang din manns L, så synes jeg den han hadde laget var fin. Det jeg lurer på er hvordan det er mulig at en bokstav i God Jul blir borte? Man holder dem jo samlet liksom, L´n brukes jo ikke til noe alene. Akkurat det samme skjer her. Jeg har 6 lengder stuegardiner. Hvorfor finner jeg bare 5??? Jeg forstår det ikke??? Borte! Helt av seg selv.
.

Nå skal jeg pynte hjerter her. God kveld og takk for oppskriften

david santos sa...

Fantastic posting!
Brilliant!

Christinas låvebutikk sa...

Nydelig Emmeline!! He he! Bra forsøk av mannen din da!
Ha en fin adventstid fremover!

Ida sa...

Haha.. jeg syntes mannen din bare blir mer og mer sjarmerende jeg ;-)
Han kan vel takke det for måten du så fint fremstiller han også..hihi:-)

Ha en fin lørdag!

klemmer

Perlehvit sa...

Så herlige bilder!!
Også så morsom måte du skriver på!

Ha en herlig førjujs tid!;)

Anita sa...

HIHIHIHIHIHI! Ler fortsatt av GUL DO innlegget ditt fra ifjor jeg, det var sååå bra, og EKtorp "krigen" som foregikk i advents tiden! Skikkelig godt! Håper dere trives med salongen! Husker du den tegnspråk julekalenderen da?? Vertshuet ett eller annet?? Gikk vel kun engang den, og det er igrunnen helt ok! Koselig med Linus og de andre, men savner nok mest Jens Petrus og Tøflus jeg! Nå skal jeg ringe på min jobb og sjekke såa, har bakvakt i natt og da er det bare og krysse fingrene for en rolig natt! Tusen takk for nå og god natt!

Lizthetailor sa...

Jeg kjøpte en skikkelig stor stjerne i nettbutikken til Romsørvis for en fem år siden, og den stjernen har fast krok i vinduet i spisestuen hver jul. Stjernen er nå blitt grunnbjelken i vår forjulstid, til 1. advent er det utrolig enkelt å sette opp den sammen med adventstake og så ser det ut som vi har gjort reale anstrengelser.

...og når en står opp om morgenen og går barføtt gjennom spisestuen så lyser den stor og vakker i den seks mørkeste ukene i året. Det føles som å ha en trofast venn på besøk.

Lizthetailor

mali-mo sa...

Så herlig julekoselig du har det nå! Det kjøkkenet ditt er jo til å kose seg ihjel på ;) Bra det ordner seg med turkis stjerne! Ser du har vært å Åhlens, gitt, den stjernen var det jammen lys i du!!! Hehe. Så kraftig ut ja, men den fungerer kanskje som utelys ogs, hihi ;) Tror nok bildet lyger litt og at den helt sikkert ikke er på 4000watt i virkeligheten ;)

Her i det knallgule allrommet går desember sin gang uten alt for mye julepynt. Tre hyasinter og to nudellys er på plass, sammen med to flotte staker fra Hemtex som ikke har havnet på bloggen ennå ;) Venter på ny advetsstake fra ellos (den forrige eksploderte. Faktisk virkelig ekspoderte!). Men imorgen skal det ikke julepyntes, da er det bursdagsforberedelser isteden. En liten jente fyller to nemlig, og da må allrommet dekoreres i rosa ;)

Ha en knallfin kveld!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan! Skal si du får pyntet rundt om, skikkelig godt i gang ser jeg.Veldig koselig i vinduene dine.
Jøss du, den stjernen var det liv i ! Rene høyfjellssolen, men gudene skal vite at det ikke skader med litt lysterapi i desember !
Kos deg videre i julepyntingen og lykke til med Lèn.
Klem

hvitstil.com/Christine sa...

Hei Emmeline

Hva tror du jeg har gjort galt, når deigen min bare rakk til 9 ringer? Enten må jeg ha kjøpt noen rare former, eller så har jeg rett og slett spist opp deigen? Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har smakt opp 9 ringer med deig. Kanskje kransekake er en sånn kake man må bake massevis av ganger og bli ekspert med en helt spesiell metode, man lærer seg med årenene?
Sånn som kvæfjordkake nesten.....

Anonym sa...

Hei!
For et vakkert julevindu:D Kan jeg spørre hvor du har kjøpt de flotte glass stjernene???
Siden jeg ikke har blogg er det fint om du svarer her!!
Ha en fin førjulstid!
Hilsen Elida

A dato sa...

Heisann! Du er virkelig en juleflinkis! Har en flott blogg med fine bilder. Men det beste er hvordan du formulerer din innlegg på, jeg koser meg med å lese dem:) Håper det er ok at jeg allerede har lagt deg til lista på min nye blogg?
Hilsen R.

Anonym sa...

Ser at du har fått fatt i turkis julestjerne, men legger likevel ved denne linken: http://www.earth-friendly.net/ Kjøpet meg en stjerne på julemarkedet i Nyhavn, København som kommer herfra. Der var det stjerner i alle tenkelige farger.

A home far away sa...

Oj så fint du har dekorerat i fönstret, härlig inspiration!

Kram Gunilla i Singapore

Strikkelise sa...

Masse hyggelige bilder.
Og jeg klør etter å gå opp på loftet og lete etter mine Hadeland-glasshjerter! Jeg har også hatt mine siden jeg var barn :)

tintin sa...

Nå begynner det virkelig å bli julekoselig i Emmeline huset. Det ble utrolig flott med girlander oppover rekkverket

Surlands Jem sa...

Jeg ler meg hjel..... Kart og kompass....og God JUJ! Tør ikke tenke på hva det hadde blitt hvis min mann skulle snekret bokstavene.... smil!
Kos deg i førjulstia!

lykkelisalille sa...

Den første interiørbloggen jeg leste, var din. Og må si at jeg rett og slett elsker den, og ditt søte hjem. Tusen takk for mye inspirasjon og fine innlegg:) God adventstid til deg og dine! Og lykke til med tusenmeterlysstjerna;)

Related Posts with Thumbnails