tirsdag 20. oktober 2009

Tre nøtter til Emmeline



De som følger med her på bloggen,vet at jeg går med en bildrøm i magen. I det siste har jeg faktisk jobbet iherdig for å realisere den. Eller jobbet og jobbet... Jeg har gått i banken og spurt hva de syns om bildrømmen. Banken sa selvfølgelig JADA Emmeline. Kjøp deg bil du, det finnes tusenvis av små biler som trenger en venn der ute i verden! Så har jeg gått hjem igjen til min bedre halvdel og spurt om han allernådigst kunne være behjelpelig med å finne en aktuell bil, tiltross for sin motstand mot bilprosjektet.



Siden jeg har en usedvanlig tålmodig og snill mann, har han sagt seg villig til å finne bil til meg på EN betingelse: At Emmeline måtte skrive opp noen kriterier hun hadde for valget, sånn at vi blir fornøyde med bilen begge to. Etter mye tenking har jeg derfor kommet opp med tre kriterier:



1: Bilen må ha en knapp som gjør at vinduene går opp og ned. Jeg blir alltid så stresset av parkeringshus, og vil gjerne slippe å sveive på en sveiv når jeg skal hente lappen som kommer ut av den lille boksen.

2: Bilen må ha CD spiller og plass til mange CD plater for eksempel i et lite stativ mellom setene foran.

3: Jeg liker biler med hengerfeste. Da kan man låne tilhenger og kjøpe ting på FINN, eller ta med søppel når huset er fullt. Ergo vil jeg gjerne ha et hengerfeste, selv om det ikke skal brukes daglig altså!


I følge enkelte menn som står meg nær, er disse punktene visstnok helt BORT I NATTEN. Dess mer jeg tenker på det, dess mer fremstår disse kriteriene som veldig fornuftige. Jeg står dermed last og brast ved mine tre ønsker, og tenker at om Askepott skulle trukket tre bilrelaterte ting ut av de små nøttene så hadde det sikkert blitt *Vindusknapp *CD spiller og *Hengerfeste.
Er du ikke enig???

51 kommentarer:

fru Storlien sa...

Synes absolutt du har fine prioriteringer. Min liste, tidligere i høst var som følger:
1. fin farge 2. liten nok til at JEG kan lukeparkere, ikke bare at mannen mener det er mulig. 3. Ikke automatgir.
sistnevnte fordi jeg tror det kan være ugunstig kombinert med punkt 2.

Emmeline sa...

Hmmm. Enig med liten og fin farge, men automatgir er faktisk veldig fint. Er ikke på topp tre nøtteliste fordi vi har automatgir fra før, og det funker dårlig når man skal øvekjøre.

Det skal jo ikke jeg...men ungene.
om ikke så alt for lenge, i ny bil! Må bare få tak i sterk beroligende pille til Emmelinemannen først...

Anonym sa...

For meg er det også litt viktig at stereoanlgget lyser opp i en fin farge.
Gjerne rosa eller plain hvitt. Orange og blått er uakseptabelt.

Ellers er jeg åpen for det meste ;)

Er også enig med deg at man må ha automatiske vinduer. Selvom jeg ALLTID klarer å kjøre ned feil vindu(hvis vi skal henge oss opp i bagateller), selv etter 4 års øvelse.Trenger nesten eget sertifikat bare for vindusknappene :(

Bossa sa...

Helt enig i dine tre punkter, men jeg vile ha en fjerde: aircondisjon til forskrekkelig varme dager på sommeren. Jeg vil aldri mer ha en bil uten det...... Men jeg er veldig varm da....

Anonym sa...

Aircondition var et definitivt godt innpill fra Bossa.
Jeg tenker jo også på at setevarmer er en nytelse.
Og de siste dagene har jeg irrirert meg gruelig på at min lille røde bil ikke har automatisk speil-avfryser. Men ifølge besservissere et det visstnok ikke standard.
Du får ha en super dag i bilens ånd.
Hilsen Liv (Snuskebasseengelen)

Fjordheim sa...

Syns det høres ut som noen fornuftige kriterier for en bil.
Jeg ville i tillegg hatt fire hjuls trekk. Men det er fordi jeg bor i et snøhål. Og det er jo ikke Bergen kjent som.
Og god bagasjeplass, Liker ikke å kjøre med henger.
Ja ja. Lykke til, og ha en god dag :)

Bolettes hus sa...

Helt enig med dine nøtter, men som visse andre her ville jeg hatt 4 nøtter til Askepott.... Men egentlig er det bare en dupedings som er uunnværlig for meg/oss. Takboks!! Vi har kun 2 barn men pakker for 10 når vi skal på tur....Dessuten, takboks er jo greit til flere ting, - som f.eks å komme inn til himmelen med:-)

Du er virkelig god du!!
Takk takk for all humor:-)
Klem fra Kari i Bolettehuset

Trultemor sa...

Jo. det skulle duge:)) Jeg har alle 3 (men bruker hengerfestet minst...drar ikke store prosjekter i hus...ikke større enn det som kan fraktes inni! Frøkenas lille skjenk fikk plass...INNI:))

Har automatgir, har ingen betydning ved lukeparkering fru Storlien:)...men er ellers bare deilig å ha *ler*

(litt hestekrefter har litt å si for meg da...vil ha muligheten til å kunne kjøre forbi når jeg har fått nok av den treige dotten foran!)

Ha en god dag! Og lykke til i valget av bil:))
(ps_ hengerfeste kan alltid ettermonteres!)

Ocean showroom sa...

God morgon Emmeline! Vi har inte hengerfeste (dragkrok) och som jag saknar det! Det är alltid ett stort projekt när vi ska ha något på släp för då måste vi först låna en bil som har det! Ha en strålande dag! kram Alexandra

Karna sa...

Hi,hi...siden de spør, så må det jo være lov å svare...og hvis det er det du ønsker så...tjhii...tror ikke det skal bli en umulig oppgave!

Har ikke fått noe svar av møbeltapetserer, så jeg regner med at det blir et dyrt prosjekt ja...vi får se hva det blir...kanskje blir hele den røde velur sofaen solgt på finn til en slikk og ingengting...

beate sa...

Ha, ha! Synes dette var meget gode prioriteringer!!!

Lykke til i jakten!

klem Beate

Martes atelie` sa...

Det er jammen i meg tre gode ønsker det!! Vi har en bil som vi kan plukke ut setene helt bak så det blir nesten som en liten varebil.....Åh....det er praktisk det!!

Jill sa...

Veldig gode prioriteringer, jeg
har 3 til som du kan tenke på :
1. ryggesensor som piper når du nærmer deg noe (pastillmannen har lært at fruen trenger det)
2. varme i setet!!!!!!
3.... det var vist det :-)
Lykke til i jakten!
Alt ordner seg for snille piker!

Ps. hengerfeste er UTROLIG kjekt å ha dersom du skulle rygge på noe midt bak liksom, det gir mindre skade på bilden din (men desto mer på den du rygger på). Dyrkjøpt erfaring fra JillPastill

Barbros lille atelier sa...

Helt enig!! Pluss aircondition!

Fire Hjerter sa...

Hehe - Fine prioriteringe men tror ikke de ligger inne som søkekriterier på Finn.no gitt. Kanskje det hadde vært noe for finn å tenke på.

Jeg er også ute etter en bil og min prioriteringer er:
1) Liten - så jeg har full oversikt
2) 5 - dører så det er lett å få inn og ut barna i baksetet.
3) Ikke automatgir - føler jeg har litt bedre kontroll da.
4) Holdbar, lite feil - så jeg slipper for mye hassel.

Ryggesensor hadde og vært fint men det lar seg vist greit monteres i etterkant.

Utfra dette har jeg kommet frem til at det må enten bli en Toyota Yaris eller en Nissan Micra. Så gjenstår det bare å finne den da :)

Anonym sa...

Herlig igjen Emmeline :)

Jeg syntes prioriteringsliten/ønskene
dine var supre,
dessuten er hengefeste
knall i forhold til
parkering, lirke sakte
bakover og et bittelitte
"dunk" ja, da er du nærme nok
veggen...! *fnis*

Det blir spennende å se
hva du finner for noe ...!
Har du sett min søte bil...?

Ha en fin dag & god jakt!

klem ann-christin

Anita sa...

Hihi! Ligner visst på meg du ;0) Men jeg ville nok ha byttet ut punktet ang cd med en fin farge... Og det henger festet er kjekt, men det bør nok følge med en kar som kan kjøre med henger også *ler*. Nå sitter jeg og venter på min pappa sånn at han kan kjøre meg og hengeren til fyllinga!! Ha en flott tirsdag!

Torill sa...

Om bilen er liten er det ikkje så vanlig med hengerfeste. Den skal klare å dra hengeren opp bakken... Men hengerfeste er kjekt å ha på en av bilane iallefall. I tillegg til elektriske vindu og cd-spelar, ville eg krevd at bilen hadde aircondition. Bilen bør heller ikkje ha gått så alt for langt i forhold til alder. Du er ikkje så kravstor så det kan vel ikkje vere så vanskelig å finne en bil til deg.

Anonym sa...

Avtagbart tilhengerfeste er kjempefint å ha. Ganske enkelt å ta av og på. Tror nesten jeg ville klart det :-) har kun veiledet mannen min foreløpig :-) Det er alltid mye søppel å kjøre bort, spsielt hvis en pusser opp. Det gjør jo du!
Og til møbler fra Finn MÅ en jo ha det.
Lykke til
Olaug Brit

Frau Putz sa...

Jeg ville ønske, at min mand havde spurgt mig om mine kriterier, før han købte vores bil.
Nu savner jeg nemlig noget meget vigtigt:
En holder til min kaffekop. Hvordan skal man kunne køre bil uden at drikke kaffe - og så må man altså kunne sætte koppen fra sig (Når man skal skifte gear, for eksempel)

DERFOR er det nu mest min mand, der kører i bilen, mens jeg sidder som kaffedrikkende passager - og selv må holde koppen.

Jeg synes dine krav til ny bil er vældig fornuftige!
:o)

Elin sa...

Så absolutt enig.
Kikk innom bloggen min jeg har nemlig en super bil tilsalgs, som har disse 3 tingene dine. Dessuten er det god plass både i bagasjerom og i skiboks til flere ting fra Finn.no.
Ha en fin uke !

Godt Isolert ♥ Victoria sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Godt Isolert ♥ Victoria sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
MissLucy sa...

hm, alle biler i dag har vel vindusknapp, så den nøtten er kanskje bortkastet ? jeg ville nok proriert kaffekoppholder. Og så synes jeg det er en viktig egenskap ved en bil at den er rød.

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Da jeg skulle kjøpe min første bil hadde jeg tre kriterier:
1) Den skulle være grå for da vises ikke skitt så godt...
2) Den skulle ha CD-spiller og plass til CD-plater
3) Aircondition var et MUST, siden det i alle fall er tre dager i åre her i nord at varmen ikke er til å holde ut...

Jeg synes med andre ord ikke at dine ønsker er rare. Jeg endte den gang opp med en liten snerten Toyota Corolla kombi som var akkurat passe stor til meg, men som jeg måtte bytte ut da tvillingene kom... Jeg hadde samme krav ved neste bilvalg, i tillegg til at det skulle være en stasjonsvogn med plass til tvillingvogna... Endte da opp med en Toyota Avensis. Mannen i huset viste meg flere biler som GODT kunne vært aktuelle, men en var rød og en annen var sort og da var det HELT uaktuelt! :)

Lykke til med biljakten!

Trofast leserinne sa...

Ikke glem at hengerfeste kommer godt med på Ikea også ;o)

Sol sa...

He, he....helt enig ;-}

Eirin Bjørnstad sa...

Viktige ting du har prioritert synes jeg. Det med vinduene var viktig for meg også da jeg kjøpte egen bil i vår. Jeg ville i tillegg at min skulle være rød! Nå var tiden kommet for å få farger inn i livet mitt. Og det har hjulpet, det. Dessuten måtte den ha 4w, jeg bor i Tromsø og på toppen av en bratt bakke, så det er et must. Nå er jeg veldig fornøyd og suser rundt i den lille røde og kommer fram overalt. ;-)
Ha en fin dag, og lykke til med bilen!

Unknown sa...

Dette kommer garantert til å bli en bra bil! Vil bare tipse deg om at det funker fint å ha cder i en koselig kurv i bilen, så kan de som sitter i baksetet også være med å velge ut hva man skal høre på. og så anbefaler jeg ikke hudfarget bil, har en venninne med det, og hun føler seg naken hver gang hun kjører. :) Lykke til!

Stjerneteller sa...

Når jeg skrev naken, så mente jeg altså at det var en litt kjip greie. Ille nok å slite med lukeparkering og parkeringsautomater, om man ikke skal være naken samtidig også..
Christine/Stjerneteller

Lillan sa...

må bare le jeg:)) hihi...
skikkelig typisk oss jenter dette her:) Jeg har ett ønske til: den må være romslig. hihi:)

jenter er jenter og gutter er gutter:)

ha en knallfin dag og gratulere med bestemmelsen av å kjøpe bil;)

klem Lillan

sylvia sa...

så hjertens enig med du...det er asolutt de viktigste tinga.lykke til med bil kjøp.
jeg er den eneste voksne dame uten lappen,så jeg er en sjeldenhet,men skulle jeg hatt il måtte det være med det du sa
klem fra sylvia

Breivik Samfunnshus sa...

Masse lykke til i biljakten !!! Ypperlige kriterier ;))

Linda aka Myrini sa...

He, he, he - du er en moderne Askepott du, Emmeline.
Og, det minner meg om at julen ganske snart er i anmarsj :)
Må si jeg humret meg gjennom dette innlegget ditt også. Du får ha lykke til!

Blå-hvit samlemani sa...

Du kan bare gi beskjed til alle menn som tror de vet hvilket utrsyr som er viktigst at damene i blogglandia er enige med deg. Jeg syns du hadde viktige ting på din liste, jeg hadde nok tatt med fin farge som viktig og dessuten noe som de andre ikke har nevnt.Sentrallås er kjekt. I tillegg så er det mer praktisk når jeg kommer med handleposene å trykke på knappen....

Blå-hvit samlemani sa...

En annen ting jeg akkurat kom på er jo GPS- Det burde alle interiørdamer ha. Jeg plotter inn hvor loppemarkedene er og vips så leder den hyggelige damen meg helt til døren..

Det er jo et julegavetips! kan sikkert brukes på ting fra finn og! :-)

Akkurat passe Frø sa...

Lista di er SUPER!
PERMANENT hengarfeste er knallkjekt!!! Enig med det hvite hjertet der... :O)
Kanskje du likevel skulle UTVIDE lista di med eit par-tre taktiske punkt?!! = det som EmmelineMannen likar med bilen som allerede fins i EmmelineHeimen + eit eller to punkt som EmmelineMannen savnar på den bilen som allerede rullar rundt med EmmelineFamilien... Berre sånn REINT taktisk?!...
Tvi-tvi :O) FrueFrøet

Eg ... sa...

Her kan det være lurt å tenke ka som evt kan "snike seg inn" i bilen som ekstrautstyr i etterkant. Det kan jo strykast frå lista di. Som f.eks cd-spiller og oppbevaring.
Dessuten er jo vinduet allerede ope når lappen kjem, sveiv eller ei - då har du jo allerede fått trykka på knappen :-)
Vi hadde hengerfeste på gamlebilen. Det brukte vi iallefall ein gang - til å ta imot ein lastebil som kjørte inni oss. Uvurderlig praktisk og allsidig (IKEA var nemnt)

Fleire tips til lista;
- god bagasjeplass (nedleggbare seter)
- gode vindusviskarar (gjerne også bak)Geografisk must!
- varmeapparat som funka

Masse lukke til!

alexandra sa...

Hei Emmeline

Takk for hygelig kommentar i går på bloggen.

Kan fortelle at min bil har CD spiller, men dårlig plass
til cd´er. Jeg må rulle ned vinduet for hånd. HAR hengerfeste og elsker det. Varme i settet anbefales. Plass til tekoppen et must.

Hvis den så kunne vaske seg selv og dra på service uten meg. Perfekt!

I dag har jeg hjertesukk om min bensinstasjon opplevelse.

Klem fra alex
som også spiser smågodt og sjokolade

Anonym sa...

Jeg vil nødig konkurrere med dine gøyale historier, men kan liksom heller ikke la være å tipse deg om denne siden... Sjekk vår historie da :)
http://www.vinnentoyota.no/?CID=41

Lykke til med bil!

Klem AK

Cecilies Lykke sa...

Fantastisk Emmeline.. Nå lo jeg faktisk godt. Skjønner deg jeg!

fru vims sa...

jeg savner varmetråder i frontruta. det fjerner dugg på et blunk og an slipper å skrape frontruta for is om vinteren. Jeg har det ikke, en kollega har det.
var veeeldig misunnelig i vinter....

lykke til med valg av bil! :)

Britten sa...

Jeg har ny bil , det er en og en halv uke siden jeg hentet den hos forhandler.

Før det har jeg vært fokusert på bil et års tid , fordi det var på tide å skifte ut den gamle. I den perioden har jeg sett på parkeringsplasser og bilkøer med andre øyne , for å si det sånn , med fokus på hva jeg synes er fint av modeller og farger.

Når det gjelder farger er her så mange "gørre" biler på veiene , man får en følelse av "parkaser fra Sovjet" , grått og svart og grått og svart ...

Leste i Motor at det er menns valg fordi de er opptatt av innbyttepris , og fordi de rett og slett ikke har samme fargesyn , eller setter pris på farger på samme måte som kvinner.

Ifølge en artikkel på nettet i sommer ( var det Vg eller Dagbladet ??? ), så er disse fargene "dalende" nå.

Åpne øynene og SE på en parkeringsplass full av svarte , grå og sølv biler ( eller det tilsvarende hos en nybilforhandler ) , det ser helt merkelig ut når verden egentlig er full av farger. :-)

Britten sa...

Ellers så var det tre fine biler som illustrerer innlegget , jeg kunne godt kjørt en av dem ... ;-)

-Kamilla- sa...

Jeg er visst ikke typisk dame jeg da... For jeg ville ha tenkt på andre ting enn plass til masse cd plater, men jeg må innrømme at vindusheiser og krok er ett pluss. Vindusheiser er vell på nesten alle nyere biler i dag, det var nyere du tenkte på jah??
Imponer mannen din du med å si at du syn et skikkelig service hefte er ett pluss (det er viktig for da viser det at eieren har tatt vare på bilen og ikke bare kjørt) og at du kunne tenkt deg kjørecomfort gjerne i kombinasjon med en grei motor størrelse. Også er det viktig å huske å se i vognkortet på bilen hva den kan trekke slik at du ikke blir lurt!
Kjekt er det også å ha en combi slik at du har litt plass bak og kan legge ned seter for å få større plass ;-)
*Klem*
-Kamilla-

Kaja sa...

Kravene dine er da fornuftige, hva slags krav er det egentlig emmelinemannen forventer?

Her i gården er disse kriteriene:
1 - vindusviskerne må gå synkront - ikke fra midten og ut mot hver sin side.

2 - det skal ikke være runde lys (sånn som wolksvagen-biler har bak)

3 - de lysene som lyser inne i bilen skal ikke være blå!

Frk.Dings sa...

Mine tre prioriteringer da vi kjøpte bil var:
-Heisknapp til vindu
-Oppbevaringsrom...utrolig irriterende å ikke kunne legge fra seg mobil, lommebok, lommerusk, kvitteringer, parkeringslapper, avis, solbriller, reservesolbriller, tyggegummi etc..etc...
-varme i setene (tror de fleste biler er utstyrt med det, men et must!)

og....ikke sort eller grå ww eller audi for de ser jeg ikke forskjell på og hadde brukt et kvarter på å lete etter bilen utenfor kjøpesenteret..

Karna sa...

Fniiiss....joda klart du kjenner Am Cockere, og den ene som ser ut som en elefant sammen med Dennis er MEGET glad i mat, og slett ikke glad i å gå tur...så han ligner kanskje litt på matmoren sin...sukk....

Min far lurte på om jeg ville overta Petra, de syns det ble for mye med 2 hunder...HALOOOOO...blir det ikke "litt" mye med 3 da????


I dag blir det en tur innom møbletapetserer, han skal lage en stol til oss, så skal vi se om vi skal bruke penger på å fikse 6 stoler....blir spennende, mye av pengene går jo i stoff, så det gjelder å holde seg litt på matten...

Merete sa...

Hadde nok prioritert ønske én og tre jeg i tillegg til gode seter.
Mannen min ville nok hatt ønske nr tre på førsteplass. Han mener nemlig at en bil uten hengerfeste ikke er komplett!
Lykke til med kjøpet!

MITT FARGERIKE sa...

Har bilstereo med USB-kontakt....kjempegreier... berre å koble MP3-spillaren rett i... CD-platane tek slik plass. Skriv det på lista?

Min Verden sa...

Herregud! Dette er noe av det morsomte du har skrevet, i tillegg til prøverommet og den pene gutten :))) You made my day again girl!

Related Posts with Thumbnails