torsdag 8. oktober 2009

Superhusmordag



Vi er i oktober, og Rosa Sløyfe aksjonen er i gang. Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse for å øke kunnskapen om brystkreft og samle inn penger til brystkreftforskning.Ida, som har bloggen Put it in a Box, støtter Brystkreftaksjonen på sin egen måte. Hun syr rosa hjerter som hun selger, og jeg er utrolig imponert over hennes innsats. Jeg bestilte et hjerte på tirsdag, og allerede onsdag lå det i postkassen min. Tusen takk Ida, du imponerer! Jeg oppfordrer alle mine lesere til å stikke innom Put it in a box for å kjøpe et hjerte, eller gi sin støtte gjennom en kommentar YYY


I dag har jeg forøvrig hatt superhusmordag her hos meg. Jeg har stått på kjøkkenet og tryllet frem banankake, to nybakte brød og en pai:) Siden husmorånden er en ånd som kommer og går i et forrykende tempo, har den allerede forlatt huset igjen. Dermed sitter jeg her med gedigen oppvask og sånn passelig arbeidslyst. Min erfaring er at det kan ta tid før husmorånden atter vender tilbake. Da må selvdisiplinen taes i bruk for å få huset på stell, og selvdisiplinen slår sjelden til før det nærmer seg midnatt. Det er jammen bra Emmelinemannen ikke er hjemme, da måtte selvdisiplinen kommet på plass med en gang:)


Jeg må skuffe dem som venter storslagne oppskrifter på superhusmordagen. Paibunn blir laget fra pakke
( maizenabunn) og så tar jeg det jeg har for hånden til fyll. I dag ble det løk, sopp, brokkoli, bacon, egg og kremfløte, krydder og ost på toppen. Serveres med salat:)


Banankaken er vel heller ikke den mest spennende: 1 dl sukker 2 egg vispes. Tilsett 2 dl hvetemel, 1 ts bakepulver og 50 g smeltet smør. Rør inn 2-3 moste bananer. Stekes i stor brødform 180 grader i 45 minutter. Den blir enda bedre om du tilsetter hakket kokesjokolade og pynter med sjokoladeglasur, men det hadde jeg ikke i dag!


Brødene er laget fra ferdigpakke på Obs til 14,90. Man tilsetter gjær og vann, og vips så har du to steinharde mursteiner som kan brukes til drapsvåpen hvis du er ute en kald vinternatt og trenger beskyttelse:) Lykke til! PS: Har du naturlig husmortalent er det sikkert mulig å få brødene til å bli brød også DS!
Ønsker alle en superduper torsdagskveld:)


40 kommentarer:

Pink lady sa...

Hoho, du er virkelig en superhusmor! Fortsett med det:)

Jeg ligger på sofaen og venter på at tiltakslysten skal gjøre noe slik at matlysten snart kan bli tilfredstilt!

Klem Pink Lady

Ocean showroom sa...

Flott hjerte du har kjøpt deg:)
Jeg har støttet på Jorids blogg "Noe på hjertet":)
Bra at det er noen som tar initiativ!
Og for en husmordag! Jeg får sånne smårykk slik at jeg kan trille noen boller eller lage en kake innimellom, men det er sjelden jeg slår til med mange slag på en dag!
Du er flink!

Ha en fin kveld og kos deg med baksten!
Klem, Lene

På landet sa...

Jeg bestilte et hjerte i går, utrolig flott gjort av hun. Håper hun får solgt masse.

Hehe sitter å smiler, av brødene dine. er ofte sånn med den husmorånden, min er på ferie stort sett hver dag.

Ha en fin kveld

Britten sa...

SUPERHUSMORDAG ... er du begynt med styggeord innpå her , eller ???

Nå var det like før jeg klikket meg til vg.no for å lese om Moland & French eller noe annet som jeg ikke blir FULLT SÅ DEPRIMIERT av.

Jeg har også høstferie denne uken med vekt på FERIE , nemlig ...

Fint at du gjør oss oppmerksom på hjertene for brystkreftaksjonen !

Britten sa...

Men innlegget ditt var kjempekoselig , det da !!! ;-)

Fikk akutt lyst på en av de koppene med hjertedrikk på slutten av innlegget !

Landcharm sa...

Du er visst en skikkelig husmor du, bra jobbet!

Emmeline sa...

Halloen Britten:)

La meg gjøre deg oppmerksom på at ånden nå has left the building. Hvis det kan være noen trøst.

Hyggelig å ha deg som fast kommentator forøvrig:)

Britten sa...

Bare hyggelig du ! ;-)

Og nå synes jeg du skal lage deg a nice cup of tea ( du har jo mange nice cups !!! ) eller god kaffe , og være fornøyd med deg selv etter dagens bragder , til og med bloggingen er du ferdig med !!!

Og se så i julebok eller juleblad !

Klem fra Britten :-)

Mitt lille hjørne sa...

Den paien din så virkelig god ut Emmeline!! :)Og når det gjelder brødene så må jeg tilstå at jeg også jukser..det blir drapsvåpen her i huset også hihi.
Jeg har også støttet på Jorids blogg , men nå fikk jeg lyst å bestille hjerte også ,de var jo kjempesøte!!
En fin kveld videre til deg Emmeline :O)

Janne sa...

Oi oi her er ei dame som kan blogge:) Fantastisk blogg du har, med masse masse inspirasjon.. kikket leeenge innom deg.. Legger meg som følger.. dette var knall.

Ha en fin dag videre.

K-Janne;)

Klaffen sa...

Ha ha.. når jeg leste overskrifta di måtte jeg innom... :) Har jo akkurat laget ett innlegg om dette med alle super bloggemammaene som får til uendelig mye på ett døgn. Du er litt sånn, men har passe med humor til å skrive om også de dagen da oppvakse vant og du må slenge beina på bordet! Det er tøft, for de er det ikke mange av her! ha en super kveld

Havets Datter sa...

Hehe... du får det nå sagt ;)
Jeg har også hatt ånden innom i dag! Det ble 6 brød, og sikkert like mange maskiner klær vasket.
Nå som jeg har et FJELL av klær å brette, ja da forlot selvfølgelig ånden :(

Ha en herlig ettermiddag!!

Anonym sa...

Ja, hvorfor gjøre det vanskelig, når det er det enkleste som er det beste? dt ser iallefall veldug GODT ut. Mo9ka

Den gode feen sa...

Og vips så ler eg atter ein gong høgt når eg les bloggen din. To drapsvåpen, ja. Kva skal ein med pepperspray når ein kan gå med to digre brød i lommene. Lurer på kva dørvaktene på Downstairs hadde sagt om eg kom med rykande ferske brød og ville inn på disco :)He he :)

Lykkeliten sa...

En superhusmor etter min ånd Emmeline!

Lo godt da du beskrev hvordan ånden allerede har forlatt huset før oppvasken var tatt. He, he.

Rosa sløyfe aksjonen er et utrolig bra tiltak, og selv om jeg har kjøpt sløyfe allerede fristet det med et slikt hjerte altså.

Psst, jeg har en liten giveaway inne på min blogg i dag hvis noen har lyst til å stikke innom. Passerer mine første 500 treff....

Anonym sa...

Hei
Superflink har du vært i dag.. Neste gang du baker brød av ferdigpakke, prøv å bruke mere vann enn det oppskriften sier. Min erfaring er at om jeg lar deigen gå i maskin lenge og har ca 0,5 dl med ekstra veske, da blir det bedre brød. Lages deigen for hånd må en har enda mere vann. Lykke til
Husmor

camilla sa...

å søren,nå måtte e nødt til å bake den banan kaka,så så enkel og god ut:) står dårlig til med viljestyrken her i kveld kjenner e:). Ja ja,får ta en ekstra lang tur i morra;) :)
hilsen camilla

Villa von Krogh sa...

God kveld du.

Ja det får man si. Så flink du har vært i dag da!

Jeg har gitt min støtte... :) Kjennes godt å kunne bidra.

Ønsker deg en fin kveld.
Klem fra Anine

Jeanette Jess1 sa...

Ser du også får disse idiotiske japanske meldingene, har du hørt om flere og har noe forklaring på det ?

Ang brød - veldig kjent - jeg baker alltid drapsvåpen, så nå har jeg innvestert i en skikkelig brødbakemaskin,og skal trylle fram Ingers Rugbrød så lett som bare det ;o)))

Anita fra hjerterommet sa...

hmm pai er så godt, og den banan kaken høres veldig god ut da.. takk for at du deler oppskrift. :)

Anita sa...

SUper duper er du!! Måtte lese det om brødene to ganger, så ikke poenget med en gang :D! Kjekt å ha siden du er "alene" hjemme :0) Kos dere!

Hilde sa...

Takk for at du fikk smilebåndene i riktig rettning - dvs oppover! Jeg bruker brødbakeposer også, men siden vi er fem og to brød rekker litt kort blander jeg inn en kilo mel til og dobbler veske mengden - det holder med en pakke gjeær, og du får fire brød...
Hilde

Monsei sa...

KJÆRE EMMELINE,
KAN IKKE HUSKE SIST JEG LA INN EN KOMMENTAR TIL DEG, MEN AVSNITTET UNDER FRA DEG FIKK MEG TIL Å SKRATT-LE!!;-))Sønnen på 7 år lurte på hva jeg lo av og jeg var nødt til å lese det for ham. Mellom latterhikst leste jeg avsnittet for ham og forklarte med paraleller til mammas brødbakst. Han nikket forståelsesfullt og var også etterhvert blitt svært så latterfull. Til slutt kom det en kommentar fra ham; "Det der er det jeg kaller skikkelig humor!". Helt enig;-))
Mona

"Brødene er laget fra ferdigpakke på Obs til 14,90. Man tilsetter gjær og vann, og vips så har du to steinharde mursteiner som kan brukes til drapsvåpen hvis du er ute en kald vinternatt og trenger beskyttelse:) Lykke til! PS: Har du naturlig husmortalent er det sikkert mulig å få brødene til å bli brød også DS!"

HusmorDronninga sa...

Wow! Du har jaggu fått gjort litt idag du! Men de brødene hørtes forykende like ut som mine... knallharde... ;)

Fru Fly * Heidi sa...

Høres ut som vi er samme type husmor. Og jeg føler meg faktisk riktig så flink sånn som du beskriver det i ord og bilder. Det ser deilig ut, og var sikkert deilig, dermed basta. Ha en fin kveld! Hilsen fra Heidi♥

Mariann sa...

Hei...litt av en innsats på husmorfronten..!! Jeg lagde eplekake sammen med barna i barnehagen i dag og valgte din oppskrift. Så viste det seg at vi ikke hadde kanel, men jeg strødde over litt kardemomme i stedet. Aprikossyltetøyet ble byttet ut med plommesyltetøy...den ble kjempe god..:))

Hilsen en fast leser..:)

Vigdis sa...

Hahahaha! Nok en gang måtte jeg lese høyt for mannen min, og vi flirte godt begge to. Tusen takk!

Trekning av høstgave hos meg søndag:)

Ida sa...

Hei Emmeline!
Tusen HJERTELIG takk for at du hjelpermeg å spre budskapet! Det gjorde virkelig susen! Både jeg og mannen har sitter med fyllvatt oppetter ørene i hele kveld (det med mannen er veldig hysj.. jeg foreslo ett bilde på bloggen med hjerte i høyre og pilsen i venstre - for å bevare manndommen - men det var ikke aktuelt!) :-) !!
På mandag skal jeg på posten med 31 pakker - både store og små! Er jo litt mye arbeid med det - men veldig givende, spesielt når responsen er så bra! Blir jo helt rørt av alle de gode ordene som kommer med! Igjen - TUSEN TAKK!

Når det kommer til brødene - så har jeg desverre ingen råd - mine har enda ikke blitt brukt som drapsvåpen - heller som ett selvskaderobjekt - det er ikke å anbefale å miste disse klubbene ned på beina!

Ha en strålende fin helg!
Klemmer fra Ida

Nadja Barros sa...

Hello! My name is Nadja.
I'm from Brasil and i would like to say: I LOVE YOUR BLOG!
I came here everyday and, tonight i have decided to say HI!!
Today, in my blog, i have posted about the "Pink October" - about the breast cancer - and i'm very happy, because I saw the same thing here and because this idea has came to many woman in the world!! :) I hope you can understand me, because my english is not so good!!
Came to my blog! You will be very very welcome!
kisses

AstridVU sa...

Fiiiine Emmelinedamen!!! :) Jeg kniser og fniser og koser meg gjennom innlegget ditt! Fine bilder, artig tekst og slutten med brødene som drapsvåpen ble til høytlesning i heimen. Ha en deilig, nydelig og vakker helg!!!

Idun // Breidablikk sa...

ahh.. godeste Emmeline!
Du er så forfriskende ærlig, og fører pennen med den søteste ironi! Det er sjelden en blogg får meg til å smile så bredt som din, og jeg ler rett som det er! Og mer enn en gang har jeg måttet lese høyt for min bedre halvdel (som lo HØYT og gjenkjennende av beretningen om tennisbestemødrene som har ofret lysestaker for bil..;))

Takk for at du er slik en solstråle - håper du får en fantastisk helg! Klem fra Idun

Lykken er... sa...

Heihopp!
Fikk tips om bloggen in av en bekjent:)måtte derfor stikke innom her og se...utrolig flott blogg du har, jeg blir herved en følger :)
Ha en flott helg :)

Tonje Christine

Anonym sa...

hahaha:) kjenner meg SÅ igjen!!

Anonym sa...

Heia Emmelinehusmor!
Gledelig er det å oppleve at også andre kan dra nytte av dette fantastiske vesen kalt "halvfabrikata", riktig deilig ser det ut til å smake!
Takk for bloggen din og tips om "rosa hjerte aksjon" jeg har vært inne og bestilt meg to hjerter ett til meg selv og ett til en jeg setter pris på.......Det var et vakkert tiltak! Fikk du polkadotter på ditt hjerte?? Samma det, intensjonen er god. En deilig vestlandshelg ønskes deg fra et vakkert og solfylt høst østland!
T.

prinsesselinn sa...

hei på deg Emmis;)
ønsker deg en deilig helg med solskinn og late dager.

Unknown sa...

hei! så utrolig fint med de rosa hjertene! flinke damer begge to - hun syr og du som skriver om!!

jeg må si at selvkomponert fyll i en pai, det ER superhusmorånd! så flink du er! jeg tror desverre ikke ånden i flasken forsvant denne veien. men hvis du sier han er å få kjøpt til 14,90 i butikken, ja da kan det hende jeg får meg en flyktig venn i morgen, jeg også:)

ha en strålende helg, nå har du 4 minutter før selvdisiplinånden tar over - kos deg med de:):) hihi:)

storeflittig

Ingunn sa...

Oi så flink du er. Kjempefine bilder også!!!

Ha en fin-fin helg.

Klem ingunn (som er glad du ikke sluttet å blogge)

Blått til lyst sa...

Selvdisiplin er det alt for mye av her i verden. Særlig i humor-verdenen! Vekk med den og frem med glede-seg-disiplinen. Baksten så ellers flott ut, og skulle du komme til å slå noen i hodet med brødet, kan du jo ta en variant Roald Dahl: I stedet for å la politimennene spise lammestek-drapsvåpenet, kan de få brødskiver. Det finnes alltid en løsning for kreative jenter.

Tvillingmamma sa...

Hei
Jeg har vært en del på bloggen til Den Gode feeen, nå har jeg kommet over din blogg også. Og den liker jeg veldig godt. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få tid til denne bloggingen. Og egentlig har jeg lyst til å lage min egen også. Tiden vil vise om det blir noe av. Ville bare tipse om en butikk i Haugesund som har et kjempeutvalg i Green Gate, som jeg har forstått er en av dine favoritter. Jeg var der for en stund siden og kuppet sengeteppe til prinsessen nye rom og pute til prinsen på 40%!! Jeg skal finne ut hva butikken heter og komme tilbake til deg. Er på høstferie i loftsleil vår i Bergen. Ikke mye Green Gate å spore her i sentrum i hvertfall. Men kjekt å få vite hvor vi får tak i Cath Kidson. Prinsen og prinsessen fikk nettopp hvert sitt håndklesett med polkadotter i rosa/hvitt og blått/hvitt. Kjempefine! Må finne fine knagger å henge de på! Synes egentlig det er litt tamt på interiørfronten her i Bergen nå. Omtrent ingen koselige butikker igjen. Tenkte meg en tur på First Floor på Nestun, men kom ikke så langt i regnværet denne uken. Får bli neste gang vi kommer til Bergen. Ellers vil jeg gjerne prøve banankakeoppskriften din. Smakte en banankake på kafe i Soho i London i mars. Med karamell inni!! Knallgod, må prøve å få tak i oppskriften!

Unknown sa...

پویا بیاتی و رازهای نگفته ی آن
حامد هاکان همراه با شعر و بیوگرافی
ترشی قارچ در 30ثانیه

Related Posts with Thumbnails