søndag 14. august 2011

Grytebrød -Verdens beste brød


For en tid tilbake leste jeg at den danske bloggeren Susi hadde laget et brød som hun var veldig fornøyd med. De som kjenner Emmeline, vet at hun liker å bake brød:) Dermed sjekket jeg videolinken med instruksjon, og satte i gang.




Nå skal det jo sies at det ikke er så veldig veldig vanskelig akkurat. Man må bare ha god tid!  Dette var nemlig en veldig løs deig,-nesten som en slags røre, og den skulle heve i 12(!) timer, pluss 2 timers etterheving. Jeg tok imidlertid pittelitt mer gjær og lot den heve i 8 timer (pluss 2 timers etterheving)




Deigen skulle stekes i en gryte som plasseres i stekeovn med varmluft. Først 30 minutter med lokk, så 15 minutter uten lokk. Etter å ha lest hele tråden om folk som brukte jerngryter og leirgryter og Le Creuset gryter og Ultra Pro fra Tupperware -og jeg vet ikke hva, fant jeg ut at det var en som hadde stekt brødet i en helt vanlig 5 liters gryte fra Ikea med lokk. Så da gjorde jeg det! 




Jeg forvarmet gryten i ovnen på 250 grader i 20 minutter, og da jeg helte brøddeigen (røren) i den glovarme gryten, freste det som bare det. Så drysset jeg litt mel over deigen og stekte brødet etter instruksjonen. Etter endt steketid var det null problem å vippe et sprøstekt, luftig og deilig brød ut på benken. Selv om gryten ikke var smurt eller noe. Hele familien er fornøyd med brødet, og det er ikke ofte gitt!!! Så dette anbefales:) 




Oppskriften er som følger -og den har jeg funnet HER:

  • Gjær på størrelse med en ert røres ut i 
  • 5 dl vann
  • Tilsettes 2 ts salt.
  • Rør inn 625 gram mel
  • *************************************
  • La røren heve  i romtemperatur i 12 timer 
  • Deigen helles ut på en meldekket underlag og brettes forsiktig sammen fra hver side.
  • La etterheve i 2 timer
  • Tømmes over i en forvarmet gryte og stekes med lokk i 250 grader i varmluftsovn. Etter 30 minutter fjernes lokket på gryten, man skrur varmen ned til 230 grader -og steker ytterligere 15 minutter til. 
Instruksjonsvideoen er også grei å ha med seg! 


Det har vært litt unntakstilstand her på bloggen denne første uken på jobb etter ferien. I hjemmet er det nemlig kaotisk med klær som er på tørk over alt, pluss speilreflekskamera som har sluttet å virke. Men jeg regner med å komme sterkt tilbake fra i dag. Skal forsøke å prøve å endre litt på layouten min her på bloggen, og legge til flere blogger i rollen. Jeg har allerede fått noen gode tips om inspirerende og gøyale blogger, og tar gledelig i mot flere - både norske og internasjonale:) Ha en fin  fin søndag alle sammen!! SEES.


53 kommentarer:

Anonym sa...

Litt på siden av det du skriver om, men jeg har altså et spørsmål som jeg håper at noen av dine mange lesere kan hjelpe meg med. Jeg har en sønn som fyller 30 år før jul, og vi har lyst til å kjøpe en skikkelig kjøkkenmaskin til ham. men hvilken er best??????????? Du vil sikkert si KitchenAid, og selv har jeg hatt en Electrolux Assistent omtrent like lenge som jeg har hatt forannevnte sønn. jeg er forøvrig godt fornøyd med begge : )Nå håper jeg på gode råd, siden min erfaring bare omfatter Electroluxen
hilsen Prusseluskan

Solveig sa...

Ja, slike brød er deilige! Bloggen "Mat på bordet" har oppskrifter på mange variantar av grytebrød.

http://www.matpaabordet.com/

hran sa...

Ser fantastisk godt ut. Fast følger av bloggen, men er uten blogg selv:-)

Mvh
Ranveig.

Anonym sa...

Det skal jeg jaggu meg prøve! Så bra at du testa i vanlig gryte!

Til Prusselusken har jeg bare gode erfaringer med Kenwoods toppmodeller. Masse utstyr du kan kjøpe og den er solid og forutsigbar. Den siste modellen deres kan også varme opp deiger og glasurer!!
Lykke til på jakten!
Hilsen Mette i sør

Emmeline sa...

Solveig: Tusen takk for tipset...Den bloggen må jeg følge med på!!

Prusseluskan: Ja..jeg er jo en svoren tilhenger av Kitchen Aiden min, og for meg har det aldri vært noe alternativ å kjøpe noe annet... Jeg har nemlig veldig lite skapplass på kjøkkenet og er avhengig av å ha maskinen stående fremme. Dermed falt valget på den peneste maskinen - og jeg har jo faktisk TO...Både en hjemme og en på hytten.

Men hvis du skal kjøpe en kjøkkenmaskin som virkelig skal jobbe som en helt fra morgen til kveld...Som ikke skal stå på benken, men som får plass i et eget skap og som er billigere: Vel da hadde jeg nok kjøpt en Kenwood Major... Du kan jo for eksempel se hva folk skriver her:

http://norskeinteriorblogger.blogspot.com/2009/06/diskusjon-kitchen-aid-vs-kenwood.html

LYKKE TIL:)

Emmeline sa...

Trodde du var på Yoga-kurs for tiden jeg Britt --lurer på hva du steikte ditt brød i????

Tove sa...

Jøss, kanskje det er håp for meg og...
Klem Tove

RoseSommer sa...

Emmelines blogg; nå også Brød og Sirkus til folket!

Thea sa...

Brødene så kjempegod ut. Disse må jeg prøve.
Se min nye matblogg: http://www.mylittlekitchen-thea.blogspot.com/

Jeg blir veldig glad hvis du vil linke til bloggen min eller legge meg til som følger :)

Thea

metanoia sa...

ser kjempegodt ut :D

Violetta sa...

Ser knasende godt ut! Men du, hvordan brettet du forsiktig røren fra side til side etter de tolv (åtte) timene? Var den blitt såpass fast i fisken at det gikk uten for mye kliss?

Monstermønster sa...

Ah! Så det går an å lage i helt streite gryter fra IKEA og? Jeg har sett meg blind på alle fancysmancygrytene som har vært brukt, og slått fra meg tanken. Takker!

IngunnF sa...

Oi, interessant. Dette må jeg prøve. Takk for tips!

Med kjæleik til livet sa...

kor lurt ---- dette må prøves
smil

Jorun sa...

aaah!

Jeg har en hel haug med grytebrødoppskrifter lagret til den dagen leirgryta dukker opp fra en av kassene i boden. Å bruke IKEA-gryta som står på kjøkkenet har ikke falt meg inn. Takk for tipset!!

Helene sa...

denne bloggen er veldig søt: www.attvaranagonsfru.se

Tone/Skrinet Antik og Kuriosa sa...

Dette så jo bare så godt ut at jeg skal kopiere oppskriften og sette i sving en av dagene :-) Likte godt innlegget om juniors rydding (eller ikke-rydding)!

Ha en fortsatt deilig søndag!

Til Prusseluskan; Kenwood Major er et meget godt valg som mange påpeker og jeg har en gammel arvet en etter mormor som fortsatt går og går... God kvalitet med andre ord...

Klem fra Tone

- ma - sa...

Hei! Trines Matblogg (http://trinesmatblogg.no/)
har minst 8 ulike oppskrifter på eltefrie brød. Klikk på "eltefritt" i Tags. Hun har erfart at alle gryter går an å bruke, bare de tåler 250 grader. Husk at det må også lokket tåle! Fast leser av bloggen din, Emmeline - dagens høydepunkt når du har nytt innlegg, men jeg er dessverre dårlig på å kommentere :)

Cottage 1945 sa...

That looks like a good bread recipe! I will have to try it. Thanks for sharing.

bella interiørblogg sa...

nam,brødet ser kjempe godt ut:)
Ønsker deg en fin søndagskveld!

Hilsen fra
Bella:)

VIgdis sa...

Jeg har fått dilla på dette. Alle mine brød som jeg har bakt har vært flate og kompakte, men dette brødet er jo ingen problem med.

Jeg har brukt både ovnsform og jerngryte for å steke mine brød og begge går like bra-

Som over så ta en titt på Trines Matblogg - hun har mange fine oppskrifter på denne typen brød. Fredag bakte jeg speltbrødet for n'te gang - helt herlig :)

ann-helens hjem sa...

Nam det brødet så jo bare helt fantastisk ut! Selv er jeg ingen brødbaker men ble nysgjerrig til å prøve

Sassa sa...

så spennende! Må jeg prøve ut en dag ( jeg har god tid!!)

:)

Hilde sa...

Helt utrolig at brødet ble så bra i en ikea kjele - hi hi hi
Digget den kommentaren :-)
Hilde

Petrine ~ Nederst i havna sa...

Aldri hørt om den måten å bake brød på, men artig da :)
Uansett tror ikke jeg at jeg har tålmodighet til det - heve i 12 timer! Kjære tid!

hanne sa...

Deilige slike grytebrød! Lagde rundstykker i muffinsformer (teflon) for en stund tilbake - heving av deig over natten, men skippet heving etter at deigen var kommet i formene, deilig!

Frk.Dings sa...

Så kjekt at du testet ut å steke brødet i en annen gryte!! Jeg har lest side opp og side ned om disse brødene på ulike blogger, og tenkt at DETTE skal jeg lage...Helt til jeg så prisen på le creuset jerngrytene, og tenkte at for den prisen så kan jeg kjøpe brød fra bakeren i mange år...

Men nå skal jeg jammen teste...for jeg har nemlig en 5L gryte fra IKEA!

Takk!!!!!!!! :)

Fire Hjerter sa...

Har faktisk aldri hørt om grytebrød før nå og ble litt fristet til å prøve det. Det så jo veldig godt ut da :)
Ha en fin uke

EtterRegnet sa...

Tålmodighets brød me andre ord ;)
Spennende ;) Kanskje dette var noe man skulle prøve ;)

Berre Kristin sa...

Takk for tips:) Det enkle er fortsatt ofte det beste, IKEA gjer susen!

Ingvild sa...

Jeg har forsket og funnet ut at man ikke trenger gryte i det hele tatt :)

For litt "kjappere" brød kan du sjekke ut bloggen min der ligger flere varianter:) http://ingvildsmatblogg.blogspot.com/search/label/no-knead-bread

Klem Ingvild

Sandra sa...

Det så godt ut, skal prøve den! Jeg kommer til å bruke ultraproen min fra Tupperware. Det brødet jeg baker mest blander jeg ut og hever i ultraproen også. Da blir det ikke så mye oppvask=)

Inge sa...

Tak for opskriften. Hvor har du de fine heste fra?

Iren sa...

Så utrolig deilig ut, jeg er ikke spesielt glad i slik bakeutskeielser men kanskje det er verdt å prøve. Så ihvertfall sinnsykt godt ut!!!

3prinser sa...

mmm... det så deilig ut :) Jeg er svak for hjemmebakt nystekt brød selv om jeg forsøker å bare spise knekkebrød... dette brødet tror jeg kan passe meg godt :) Takk for at du delte oppskrift og link!

Caroline sa...

Hørtes spennende ut,mulig det må prøves ut her i huset også;)
Takk for tips:)
Klem Caroline

Hønsehuset sa...

Jeeei for spreke du! Pottebrød har jeg spist(brød stekt i en terracotta-potte) men ikke grytebrød! Dobbeltjeei for at jeg har en sånn le creuset, som støver bort i skapet etter bryllupet i fjor..(jeg synes den er TUNGvint å bruke..) Da skal jeg teste brødet til blomkålsuppen på onsdag! ;O)

Anonym sa...

Bloggen "Mat på bordet" har mange gode oppskrifter på dette brødet. Kan anbefale et som har rosiner og kanel. Det er godt det!

Du får helt sikkert dilla på å bake ulike varianter av brødet, akkurat som oss andre.

Lykke til!

Hilsen Lise

Anonym sa...

Hei Emmeline!
Så nydelige hestene med blått "stråmønster" er!
Hvor kan man få tak i dem...?
Ellers vil jeg takke for en super blogg:-)

Anonym sa...

Og jeg vil så inderlig gjerne ha en slik lyseblå kitchenaid, for den er så vakker.Problemet er bare at jeg kun spiser Ryvita knekkebrød og ikke aner hva jeg egentlig skal gjøre med den!....

Men den er så FIIIIIIN!

Kos og kaos sa...

Hei!
Takk for nok et inspirerende innlegg. Du er en super gledesspreder og inspirator i hverdagen. Jeg ble nok en gang inspirert (ja, jeg har 25 GreenGate kopper i skapet ) og hev meg over oppskriften til grytebrødet. Her kan du se hvordan det gikk...
http://kos-og-kaos.blogspot.com/2011/08/no-knead-bread.html

Ha en fin helg!

Klem fra Katrine

Linda sa...

Har du gått under jorden, Emmeline? Savner deg!

Liv sa...

Håper alt er bra med deg?? Sikkert flere med meg som savner deg!

Linda sa...

Går det an å steke brødet i leirgryte?

Noatunfrua sa...

Om ikke lenge fyller jeg 30 år, da har jeg planer om å diske opp til et festmåltid for nære venner og DETTE brødet er nå notert på "huskelista"! Ser kjempegodt ut! :)

Eva sa...

Jeg kan godt forstå hvis Emmeline har gått lei av blogginga, man har det vel hengende over seg hele tida og spesielt når man har så mange tilhengere.
Du skal iallefall hvite at du er savnet Emmeline!!!!
Er innom sida di flere ganger om dagen for å se om det er noe som kan lyse opp i hverdagen. Mens man venter får man kose seg med gamle innlegg, og det er morsomt det og!!!

Anonym sa...

Hei Emmeline !
Håper du har det bra. Det er jo sånn at vi er mange som nesten føler vi kjenner deg litt, og derfor bryr oss dersom du skulle være syk, lei deg eller sliten.

Og kanskje er det "bare" det at nettet "ligger nede" der du bor eller at tastaturet i et øyeblikks frustrasjon er blitt moset i en eller annen kitchen aid - deig. (Uffda :-))

Noen bloggere skriver om at d er vanskelig å blogge om "uvesentlige" ting etter Utøya. Og jeg tror vi er mange som nå og da kanskje tenker at vi bør ha dårlig samvittighet for å fokusere litt på hverdagslige gleder og humor etter lange arbeidsdager ute og hjemme.

Og så tenker jeg på barne- og ungdomsbøkene jeg leste som ble utgitt etter 2. verdenskrig. Jeg har inntrykk av at det var mange som fikk mot og styrke av hverdagslig humor og glede oppi alt d som var vanskelig.

Uansett hva som er grunnen til at du er så uvanlig taus, skal du vite at du har masse "supportere" i hele Norges land.

Villa von Krogh sa...

Innom for å ønske deg god helg! :)

Klem Anine

~L~ sa...

dette hørtes å så utrolig godt ut...
må bare teste dette:))
klemmer

Chassi sa...

Hei! For et kult brød! Jeg surfet rundt etter tips på grytebrød for jeg er plutselig den forskremte eier av en sånn shclemmertopf og så vet jeg ikke om jeg må smøre gryten. Mye lurere med IKEA-gryte. ;-)

Det får briste og bære.

Ha en nydelig lørdag!

Unknown sa...


agps
追蹤器
防詐騙
追跡機
反針孔
反偷拍
反監聽
反監控
反跟蹤
監聽器
追蹤器
錄影筆
監聽器
竊聽器
出租車
中古車
挖土機
反竊聽
針孔筆
反針孔
gsm定位
gps定位
gps追蹤
失竊汽車
追蹤定位
外遇追蹤

Unknown sa...

In a word, the Hermes Handbags are fabricated for females who honey spending their money on handbags.And you can bolt the best Louis Vuitton handbags designs for bargain costs.These canicule a well-dressed woman seems abridged after a Christian Dior.The movement was initiated in the United States, there are about five, where subsidiaries of watch brands have developed e-shops. The Americans soon became familiar with the Swiss Watches Web. A question of culture, but also and above all a Omega Watches matter of size of the territory.

شركة فارس الخليج sa...

شركة الحورس اقوى شركة تنظيف خزانات بالباحه لانها تملك خبرات كبيرة ومعدات حديثة فهى الافضل على الاطلاق تميزها عن غيرها فى نفس المجال
نحن افضل شركة تنظيف بالمملكة العربية السعودية وهذه شهادة من جميع عملائنا الاعزاء فتواصلوا معنا فشركة الحورس تعمل دائما من اجل تلبية كافة المتطلبات و الاحتياجات .
شركة تنظيف خزانات بالباحه
شركة نقل اثاث وعفش بالباحه
شركة مكافحة حشرات بالباحه
شركة تنظيف بالباحه
شركة كشف تسربات المياه بالباحه
شركة رش مبيدات بالباحه

Related Posts with Thumbnails