fredag 23. mars 2012

Verdens mest elendige spåkone står frem



I dag har jeg bladd meg litt tilbake i innleggene mine og kom tilfeldigvis over DETTE innlegget fra august 2008 der jeg lanserte ti ting som man ville finne på loppemarked om få år. Vi har kommet til 2012 - og det er vel på tide å stå frem som århundrets dårligste spåkone. Hvis Emmeline spår død og fordervelse i teblader, er du garantert et fantastisk liv -det er sikkert. Her har du listen fra 3,5 år siden:


1: Gul skjenk fra Ikea. Donert av damen til mann som den gang var ungkar.  Hvis det er NOE som har blitt trendy så er det vel denne gule skjenken som meg og Christine fra Hvit stil knegget over da den ble presentert som årets nyhet i 2008. Kommer ALDRI til å slå an – sa Emmeline, og tok feil for KNALLGULT har jo blitt megakult. Det eneste som stemte med min teori var at den ville bli tatt ut av sortimentet før trenden slo inn over Norge - og det stemte iallefall. Nå når gult endelig er kult, er ikke lenger skjenken å få kjøpt på Ikea! 


2: Rudolf Reinsdyr med tilhørende Bambiartikler." I løpet av to-tre år er dyrene helt ute." Jommen sa jeg smør. Hvem hadde vel trodd at innen to tre år sto folk i kø for å betale tusenvis av kroner for å sove med en gaupe/ugle/rev på dynetrekket sitt? For ikke å snakke om å ha en ulv stirrende på seg fra putehjørnet i sofakroken? For ikke å snakke om alle disse gevirene folk ramler rundt med nå til hverdags – som også kommer i glitterutgave til festbruk?  Basert på dette kan man nok slå fast at Emmeline ikke akkurat kunne konkurrere med Snåsamannen i 2008 -og ei heller i dag… Det er sikkert og visst!


3: Tildafigurer forsvinner ut… - og det gjorde de kanskje. Men de ble likevel erstattet av tynne kaniner fra Maileg, så da kan man vel konkludere med at tynne ting holder stand;)


4: Madonnafigurer. Den katolske kirke kommer til å fylles til randen med donasjoner fra norske stuer.  Det stemmer vel – eller gjør det ikke? Kjøper folk seg Madonnafigurer fremdeles? Er det ikke helst en pitteliten gjeng som holder seg på den katolske sti i interiøravdelingen? De hardbarka Madonnafansene liksom?


5: Tolix stoler: Feens barn kommer til å rope: Ka tenkte du på mammo? Da ser ut som nokre vaklevorne krakkar so e sveisa saman i blinde på verkstaden te Kurt-Åge.  Det er når jeg leser denne påstanden at jeg tenker at Emmeline kanskje ikke bør ta jobb som astrolog eller noe i den duren. Har du sett et interiørblad uten Tolixstoler det siste året? Nei, det var det jeg tenkte -det interiørbladet eksisterer trolig ikke. Tolix er den nye hverdagsstolen. Med sin harde eksistens kjøler den ned varme rumper fra nord til sør i hele Kongeriket Noreg! Sjekk bare forsiden på Boligpluss denne gangen;) 


6: Møbler og pynt med kuskinndekor. ALLE KUER FOREN EDER OG GÅ TIL KAMP! Her føler Emmeline for første gang at hun ikke er helt ute å kjøre. Man kan vel ikke si at kuskinn har blitt allemannseie akkurat? Jeg ser at kuskinn gis bort på FINN.no -hvis du ikke ønsker å kjøpe et nytt på Skeidar eller Bohus istedet.


7: Bokstaver. Emmeline mente at folk ville bli lei av å ha en svær R på veggen, men det ser ut som om bokstavene holder stand og folk kjøper seg både betongbokstaver og rustholkbokstaver for å kunne stave navnet sitt, om det skulle komme noen med hørselsproblemer forbi. Så feil kan man ta!


8: Lysekroner med prismer. Tja. Jeg er i alle fall lei av mine, men er de UT?


9: Hyller med pynt—hehehe. Ja og nei… Det virker vel bare som om folk bytter pynten ut med noe mer trendy, så da forblir jo hyllene med stadig ny pynt! Så da var det feil også!!


10: Telysestaker og pynt i limegrønt og turkis. Det er vel lenge siden dette var trendy? Det er vel bare trendy når man har konfirmasjon og sånn, er det ikke? Eller kanskje jeg er frekk nå...! 


Nå har jeg vel aldri påstått at trendspotting noensinne har vært min sterke side. Emmeline er alt for lat til å snekre pallebord og lage industriell stil med et snev av facory vintage. Likevel blir jeg av og til så forskrekket når jeg leser kommentarfeltet til interiørartikler som ligger på nett. Der den vanlige nordmann går inn for å kommentere. Ta denne hytten som du kan lese mer om i artikkel på Klikk.no og i Bonytt for eksempel.


Tidligere i dag ble denne presentert på nett med FØR og ETTER BILDER og jeg fulgte med i kommentarfeltet under. Der stiller Hvermansen i kø med påstander om at hytten var mye koseligere før. At det er ukoselig og sterilt med hvitt. At Ikeakjøkken ikke har noe på en hytte å gjøre At disse gale interiørdamene må få portforbud. For Ola Nordmann ELSKER badstu-look med svarte smijernslampetter –og HATER hvitmaling. Det ramlet inn med hatefulle (og latterlige) kommentarer mot den nyoppussede hvite hytten, og tilslutt modererte moderator vekk hele ”I love smijern”-klubben!


Kjøss meg et visst sted sier jeg bare. Jeg bryr meg egentlig ikke om hvordan andre folk har det hjemme hos seg. Det viser jo mine dårlige trendanalyser til gangs. Så lenge folk trives, så må de gjerne bo under en hvelvet båt for min del. Men kom ikke her og fortell meg at badstulooken er så fantastisk at den fortjener å leve evig? At den gjengse nordmann foretrekker å spille yatzy i en gammel musespist sofa fra nittensøtti? NO WAY! Bilder er lånt fra her og der – klikk på dem så finner du ut hvor;) SEES! 



49 kommentarer:

hobbyvimsa sa...

Fikk meg en god latter her:)

Takk takk!!

Ha en fin helg,og koselig å ha deg tilbake igjen:)

Klem Linda:)

MissMette sa...

Hehe...så herlig :)) Tror du kanskje mente å spå i det som kommer fremover i tid... Da hadde dette innlegget fra 2008 virkelig slått an :))) Ønsker deg en fin fredag og helg som kommer, klem fra Mette

Camilla sa...

Haha, veldig bra :) Sitter her og knegger for meg selv, nylig kommet tilbake fra en nattlig fototur. Skulle egentlig ta stjernebilder, men who cares når det som en nice surprise viste seg å være nordlys så langt sør som i Kongsberg... ble ikke så altfor mye fokus på stjernene kan du si!

Petrine ~ Nederst i havna sa...

Spåkone eller ikke. Man kan jo ikke vite alt her i verden (og godt er det kanskje). He, he... jeg fikk ihvertfall en god latter :)

God helg ♥

Anonym sa...

Hehe festlig lesing:)

hvitstil.com/Christine sa...

Gode Gud så uforståelig det var med den gule greia fra IKEA. Jeg husker det innlegget det så godt!!!!!
Stor klem til deg

umulie sa...

Artig lesning en tidlig morgen hvor avisbudet har viktigere ting på agendaen enn å levere meg dagens utgave :-( God helg!

Jeg syr forresten Tilda.... Har ik så mange selv, men salget går bra !

Mvh umulie

Alberte sa...

SKÅL!!!

Fjordheim sa...

Ja, godt en slipper å spå om fremtiden. Det er mange ting jeg ikke liker med trendene i tiden. Men jeg plukker det jeg vil ha, og så får andre bruke det de vil. Mye koseligere når det ikke er likt overalt.
Den hytta hadde fått seg en oppgradering til det bedre, etter min mening. Kjennes ut som tak og vegger kommer mot en når en kommer inn i ei hytte med bare mørknet trepanel. Kan være greit nok med en vegg eller to i et litt stort rom. Men i små hytter blir det trykkende. For meg. Sikkert ikke for alle.
Ønsker deg ei herlig helg :)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Kan hende er ikke alle trendene døde, men det er bare andre som har overtatt interessen, den store hopen, hvermansen. De som setter trendene er helt sikkert ferdige for lengst med både bokstaver, gule møbler og dyretrekk, så jeg synes du gjorde en spådom til "godkjent".

HEGEMOR.COM sa...

He he, jeg kjenner igjen typen kommentarer på klikk.no fra da ett av barnerommene våre ble presentert der... Til da hadde jeg levd lykkelig i Blogglandias rosa boble - for så å bli slengt til ulvene;) Vi satt og leste og lo en hel kveld av alt det folk presterte å mene om det "stakkars barnet" som hadde fått et slikt rom:D
Ha en goood helg, sådame eller ikke;)

Torill sa...

Godt du er pittelitt tilbake, du skriv så godt! Eg må innrømme eg er så lei trendar og "hot/not" at eg har slutta å kjøpe interiørblad. Berre smugkikkar litt :-)

Ha ei strålandes helg, bokstavelig talt! :-)

Anonym sa...

Håper virkelig at dine ord om "musespist sofa" osv. kommer på trykk et sted sånn at alle som har kritisert den hvitmalte, flotte hytta, ser hvor det lyser misunnelse! De fleste sitter jo i furuland og spiller yatzy med svigermor og tør ikke annet enn å like det! Jeg (vi) har akkurat startet veien fra furuhelvete på hytta, til hvitmalt lykke! Å som jeg gleder meg til "gamlisene" få se hvor fint det blir!

MittLilleHjerte sa...

He he, så bra:)
La meg til som følger på bloggen din, Emmeline:) Har fulgt deg i mange år og du er en stor inspiratør. Har min egen blogg nå,og det er jo så gøy med blogging! Kanskje du titter innom meg også;-)
Ha en fin dag:)
Klem fra Janne

MammaMy sa...

Ha-ha, morsomt innlegg! Du er ein meister med ord. ;)
Dekorsand og slike bokstavar rundtomkring.... Har ALDRI likt det noko særleg, men prismekrune derimot! :)

Barbros lille atelier sa...

Ha, ha, husker godt den gule skjenken fra Ikea. Jeg syntes det var noe av det styggeste jeg hadde sett den gang, men det er utrolig hva man venner seg til:-)

Klem

Livet i Fattighuset sa...

Trendene snur vel ikke like raskt hos oss vanlige folk som hos racerne som følger med på alt? Litt som i klesveien, hehe.

Ha en fin dag! Hyggelig at du er på banen igjen.
Marie

MissLucy sa...

synes egentlig du traff bedre enn du synes selv! TOlix-stolene finnes nå i billigkopi på Living, og noe tydeligere tegn på at toppen er nådd, finner du ikke. Og ellers, jo mer trendy og sært noe er, jo sikrere kan du være på at det forsvinner - bambi, I'm looking at you! Og de hvite veggene og gulvene - jeg er bombesikker på at de er på vei ut. De første bloggerne har begynt å male veggene svarte med den nye fargen til Jotun, og jeg er sikker på at flere er på vei. Det som virkelig slår meg i de siste 10 interiørbladene jeg har lest, er alle de mørke grå, svarte eller brune veggene. Og det er jo helt logisk, etter en periode med blendende hvitt, slår pendelen helt ut på den andre siden.

CV Love sa...

So great houses

Den gode feen sa...

Åh, så kjekt at du blogga dette innlegget. Akkurat dette innlegget har vore mitt drømmeinnlegg frå deg i lang tid - har titt og ofte tenkt på både den gule sjenken, bambiane og tolixane som du dømte til dei evige loppemarkedmarker, he he. Knallkjekt og morsomt innlegg. Love you :)

Den gode feen sa...

Du kjem jo til å få rett i såpdommen til slutt, det tar berre litt lengre tid enn du estimerte, he he. For meg personleg er jo både knall gult ute. Bambiar og tolix'ar likeså, men eg er jo som alltid før ikkje som alle andre ;)
Klem

Lene sa...

Trodde "det norske furuhelvetet" var på full fart inn i trenden igjen? ;)

Stjerneteller sa...

Så kjekt at du er tilbake! Like vittig og klok.Jeg er klar for nye spådommer!

Lene sa...

Herlig innlegg som alltid fra deg. Fikk meg en god dose latter her nå. Takk!

Psst: Gult er veldig kult! ;)

Lene

Unknown sa...

Morsomt innlegg! Perfekt å starte helgen med et smil om munnen:) Ønsker deg en fin helg!

Lene i Annekset sa...

Sitter her og humrer for meg sjøl, du får nu sagt det du, Emmeline! Nei, det er ikke lett å være trendanalytiker, det er sikkert og visst! :)

Katrine sa...

Morsomt innlegg, helt herlig!

Bergheim sa...

Artig innlegg. Lo godt med meg selv. God helg !

Kremfaret sa...

Kult innlegg, samme har jeg tenkt opp igjennom, spess med de knallfargede møblene :o Men de ordene må jeg også bare spise... Det er ikke alltid så lett å forutse trender, men noen klarer det visst (i samarbeid med handelstanden..?)

God helg, med eller uten gule Bambier, Madonnafigurer og hvit Ektorp ;)

mali-mo sa...

God helg;)

Og så kjekt at du er her igjen!!!

Sommerhusliv Hele Aaret sa...

Hi Hi... Ja! det er ret sjovt at se tilbage på den måde man har boet igennem tiden.
Da jeg mødte min mand for snart 19 år siden.
Boede jeg med pastelfarver overalt.
Mint grøn Oporto sofa og alt i hvidt og pasteller.
Så kom Lene Bjerre, så gik man hen til jordfarverne og da så de brune indiske møbler kom, gik jeg helt amok i dem.
Fik store brune læder møbler, som der kostede en pelikan og jeg lovede min kære husbond, at vi aldrig ville skifte dem ud....
Men puha.. de røg heldvis ud igen efter nogen år, fyldte hele stuen.
Men det var en hård omgang at få ham overtalt...
Så kom den Franske stil og jeg var helt solgt...
Indtil der skete noget træls i mit liv, som gjorde mig trist og ked af det.
Så jeg kunne ikke holde ud at se på madonnaer og triste farver.
Skiftede alt ud med farver og Greengate og det tror jeg aldrig jeg skifter ud.
De farver gør noget ved sindet....

Hold da op!! der har været mange ting igennem mit liv:-)

Tak for et skønt indlæg, der fik mig til at kigge tilbage.

Knus Susi

Anonym sa...

Du traff i allefall hos meg, har ingen av de tingene du listet opp - ikke furu heller;D Håprt nå at trenden kan bli at vi alle skal ha vår stil, som forteller noe oss, og ikke om naboen....

brittmari sa...

Faaaaaaaaantastisk:) ein god latter gjorde laurdagskvelden her betre! eg gler meg til å fylgja dine framtidige spådommar:)
klem

Anonym sa...

Madonnafigurene er byttet ut med Buddha!

Anonym sa...

Veldig artig lesing! Håper på et nytt spådominnlegg :) Hilsen Gro Sofie

Villblomsten sa...

Hihi .-)
hærlig skrevet som altid :-)

Balke gård sa...

Ler så jeg griner, utrolig bra:))

Den Grønne Baljen sa...

Herlig innlegg som alltid hos deg... Du skriver knall bra...

Ønsker deg en fantastisk herlig påske... jeg spår sol over vårt langstrakte land...

Hvis du ønsker å prøve lykken på et gavekort-ønsker jeg deg velkommen inn på bloggen min ..I morgen bør du følge med =))

ha en fin fredag

Kerstin

Christinas låvebutikk sa...

Utrolig hvor overraskende det er at folk bare trenger tid og vips er trendene ok!!
Veldig bra innlegg!
God påske :)

M sa...

Du er tidig som vanlig! Skal vi få se skinnstolen til mannen din da?:)
M
:)

aariho sa...

herleg blogg! Denne må jeg følge.

Anonym sa...

Bra innlegg:)

By the way, hvor er tapeten på bildet 1 ifra??

Ha en fortsatt strålende dag!
//Qim

Sjarm og Glede sa...

Så feil kan man ta ;-) Morsomt ;)
Ha en god kveld ;-)
Klem Hilde

My home is my Castle sa...

Hehe :)) Du ner knallgod :))

Klem,Kari

Anonym sa...

I'll immediately seize your rss feed as I can not find your e-mail subscription link or newsletter service. Do you have any? Please permit me recognise in order that I may just subscribe. Thanks.
Here is my website ; transfer news football real madrid

Anonym sa...

I've heard you can make money off of advertisers. Is it really a significant enough amount to make it worth it? Or does the real benefit in blogging come from the exposure you get? I'm a bellydancer and I dance at private parties and events. How could I use a blog to get more business? I've heard about people who have products to sell using blogs, but I don't have a "product", just me!.
[url=http://b-apuestas-deportowias.com/]bono bwin[/url]

Unknown sa...

Philips VM1 Battery, Philips VSI Battery

Philips VS2+ Battery, Philips 863266 Battery, Philips 989803166291 Battery, Welch Allyn 4500-84 Battery, Welch Allyn 450EO Battery, Welch Allyn 450TO Battery, Welch Allyn 45MTO Battery, Welch Allyn 45NTO Battery, Kaden Yasen WP-YHD-3160 Battery, Kaden Yasen ECG-901 Battery, Kaden Yasen HYHB-1270 Battery,


Mindray Battery,

Mindray D3 Battery, Mindray LI24I001A Battery, Mindray D6 Battery, Mindray LI34I001A Battery, Agilent N2910AM Battery, Agilent N3900 Battery, Agilent N3985A Battery, Agilent N3916AL Battery, Agilent N3993A Battery

myhuonglequyen sa...


Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

Giaonhan247 chuyên dịch vụ vận chuyển hàng đi mỹ cũng như dịch vụ ship hàng mỹ từ dịch vụ nhận mua hộ hàng mỹ từ trang ebay vn cùng với dịch vụ mua hàng amazon về VN uy tín, giá rẻ.

jewelrywholesale sa...

thank yoiu very much
it can help me
Arrows RC airplane
Atten soldering gun
FMS RC jet
Kerui GSM alarm
Freewing RC jet
Hobbystar Motor

Related Posts with Thumbnails