onsdag 22. juli 2009

Firkantfat



Vi pleier å stikke innom Ikea når vi kjører fra Bergen til Sørlandet. Her har vi turens faste middags- og dopause. Betingelsen for å ha denne pausen, er at det ikke skal shoppes. Denne regelen pleier jeg å holde meg til. Bilen er jo som regel STAPPFULL når vi kommer til Stavanger og vi får ikke plass til en fyrstikk til anyway. Ikeautstyret på hytten er derfor kjøpt i Åsane, fraktet forbi Forus -og videre til Lindesnes.


På nedoverturen denne gangen bestemte jeg meg for å vike fra prinsippet om shoppingstopp. Etter resturantbesøket snek jeg meg umerkelig inn på tallerkenavdelingen, mens resten av familien travet mot utgangen. Jeg har lenge hatt Ikea sin 365+ serie under oppsikt, fordi vi trengte tallerker på vårt nye kjøkken. Da jeg endelig sto der foran tusen tallerker, ble det helt umulig å bestemme seg. Skulle jeg ta hvite fat, eller skulle jeg ta lys turkis? Skulle de være runde eller firkantede? Kanskje jeg burde ta seks av hver farge? Klokken tikket og gode råd var dyre!


I mellomtiden hadde Emmelinefamilien oppdaget mitt fravær, snudd og oppsporet synderen. Emmelinemannen stilte seg opp midt på tallerkenområdet og kommanderte meg til å legge ned fatene. Han truet med at jeg måtte GÅ til hytten dersom jeg kjøpte fat. Jeg truet tilbake med at jeg skulle reise HJEM om jeg ikke fikk kjøpe fat!


Skal du kjøpe HVITE fat da ropte Emmelinemannen? Skal du kanskje matche fatene til de hvite klærne dine? Faktum var at jeg den dagen var kledd i hvitt fra topp til tå, på vei til en hytte som er hvit fra topp til tå den også. I løpet av et sekund var beslutningen tatt, og dermed balanserte jeg 24 turkise og ganske tunge firkantfat ut i bilen. Fatene måtte jeg ha på fanget de tre siste timene av turen, og både jeg og beina mine var lettet da vi var fremme!


I ettertid kan jeg slå fast at jeg både farge og fasong på fatene er perfekt! Det unge og forelskede paret som mistroisk fulgte diskusjonen på tallerkenavdelingen, bør kanskje prøve en liten krangel på Ikea selv? I lengden funker det MYE bedre enn den unge damens; *Jeg-liker-det-du-liker-fordi-jeg-er-forelsket-taktikk! *Dette har forøvrig aldri vært -og vil aldri bli en Emmelinetaktikk. Da kommer man kun hjem med STYGGE STYGGE ungkarsfat, og det hjelper ikke på lykken i lengden!

OPPDATERING: Tusen takk for knallkjekke kommentarer som alltid. Bestikket slengte jeg med meg i farten den dagen også. Det kommer altså fra Ikea, blir solgt som sett og det var rimelig, så lykke til på bestikkjakt!


60 kommentarer:

Hege sa...

Herlig innlegg, enda herligere servise. Falt dypt og inderlig for fargen! Og du - bestikket? Hvor er det fra, noe som går an å få tak i? Er på utkikk etter enkelt "sommerhus-bestikk" som ikke er i "hel-stål" nemlig...

Fortsatt god ferie!

Havets Datter sa...

Nå ler jeg - igjen!! Du skriver SÅ bra ;o) Kjempefint servise som passet perfekt!

Jeg lurer også på bestikket.. det var så enkelt og fint!

Karina

Anonym sa...

Vakkert, Emmeline!

Klaffen sa...

He he - herlig as always Emmeline:) Tallerknene var jo fine de da!! Heng deg med på konk min du og`da vel.. ha en super dag i solskinnet! klem i fleng

Prinsesse Elin sa...

He he ja sånn kan det gå. Din kjære skal være glad over at du ikke kjøpte ny seng, skaper og diverse andre ting til ny soverommet, Å kun noen tallerkener. Det står han i. Fordi du fortjener det. Å iallfall nå. See you:O)

JULIEK sa...

Ha ha ha så artig. Ble jo veldig flott resultat dette da. De var flotte disse talerkenene, må nok kikke litt ekstra på dem neste gang jeg er på Ikea : )

Anonym sa...

Det var helt perfekt :o)
Du er så inspirerende :O)

Mvh Anne

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Härliga tallrikar, och härligt inlägg!

Nä - inte går det att tvingas ha "ungkarsfat", eller andra "ungkarsting" för den delen. Allt sådant har försvunnit ur min mans ägo, på något mystiskt sätt... :-D

Ha det fint!

Fjordheim sa...

Hehe. Ja det frisker som regel opp med en liten krangel. Min kjære har lite meninger om hva han vil ha maten jeg lager på. Bare jeg lager god mat er han fornøyd.
Det ble veldig fint med de turkise tallerkene på det hvite kjøkkenet.
Ha lyst på nytt kjøkkenservise jeg også. Jeg har litt fra hvert prestegjeld.
Ha en fortsatt fin ferie på sørlandet :)

Two sa...

Hmmm, kjenner meg att med fanget fullt og lite plass til beina i bilen!! Så godt det finnes fleire slike, og menn som elsker sin kone og ser kva som er viktig for henne. Jammen godt han skar igjennom og hindra deg i å kjøpe kvite fat, for desse var heilt lekre og perfekte til hytta! Maten smaker nok himmelsk etter dette. God ferie vidare!

Christine C sa...

Hehe, nå lo jeg godt! Urolig bra historie, og tilsvarende lekre tallerkner.
Ha en fin dag videre :)

BO sa...

Hehehhehehe! Ja, viss ein gjer som mannen ynskjer så haddde me hatt tomme ølkassar til bord... Neeeeiii, kanskje ikkje så gale, men eg trur ikkje at kjøkkenet vårt hadde havna i Vakre Hjem, kan du sei, på ein måte! :-)

God sommar til deg og dine! Kosa dåke!

Trude sa...

Kjempefint servise som gled perfekt inn på hytta. Herlig hverdagsdramatikk på IKEA:-)

Den gode feen sa...

Fantastisk fine bilete, Emmeline! Servicet er fint, historien råfin og løyen og fargane heilt topp. Eg spør som Hege: kor har du bestikket frå? Eg samlar på bestikke med kvitt skaft nemleg ;) Ha ein super onsdag, klem frå Lindapinda

Hilsen fra landet sa...

Der merker jeg at du er tilbake i slag igjen!!

Og jeg-sier-det-ikke-bare-fordi-du-synes-det men de er da perfekte hos deg!!!! Den lille kontrasten men samtidig så binder de sammen det øvrige interiøret.

Refleksjon på livsvegen sa...

Stilig servise...
Du får det til!
Hytta blir knallfin.
Fortsatt god sommar. ;-)

AB-mor sa...

Du skriver så det er umulig å ikke leve seg inn i situasjonen - hærlig.
Blir i godt humør når jeg leser dine gullkorn :-)Mye inspirasjon å finne her hos deg. Ble veldig fint på bordet med det serviset.

Unknown sa...

Hehe. Nydelige tallerkener, og kjempefin farge! Du er så flink til å fortelle slik at vi ser det for oss inni hodet. Ha en fortsatt herlig ferie!

Jorid + NOE Blog sa...

Så fint innlegg! ;-) Måtte le litt da jeg ser for meg dere på IKEA! Hehe, men du gjorde det rette valget og det ble kjempefint!

Ha en fin dag Emmeline :-D
Klem J

KRUSEDULL sa...

Så utrolig morsomt! Sitter her og smiler for meg selv! Så artig å lese alle dine usminkede historier:)Og de fatene var virkelig fine!!!

Unknown sa...

Kjempefine tallerkner! Fargen er helt riktig den! Dette med krangler på ikea har vel de fleste som har noen år på baken vært med på. Du skriver nå så underholdene da! Du trenger ikke den/Du har jo nesten lik, har jeg hørt mange ganger. Men tenk for at jeg trenger den og jeg har ikke lik.

Vi trenger tydeligvis veldig forskjellige ting. Han trenger ikke tallekenhyller og duker og jeg klarer meg godt uten kald øl og dokumentarer fra 2. verdenskrig.

Jeg vil bare nevne at når jeg flyttet inn sammen med gubben for 15 år siden så hadde han sverd og skjold på veggen (massive saker) og noen ganske unevnelige postere. Disse er nå døde og begravde. :P

Hyttehuset sa...

Kor du kan trylle fantastiske historiar fram med ordvalet ditt. Det er ein fryd å lese.

Eg fekk lyst på tallerkenar frå Ikea på hytta vår eg også. Me har alt brukt der, og det kan jo bli rotete. Dette var jo reine draumen.

Eg kjenner også til overlessa fang tre timar i bil, he he. Sjølv kjørte me til hytta vår med eine foten min på dashbordet og andre på golvet. Ein diger kjølebag imellom, he he. Eg forstår at du ofrar bilfriheit for kjøpet ditt. Litt meir spennande enn ein kjølebag, det der. Flott servise.

Anonym sa...

Flott servise, Emmeline og fin hytte. Hver gang vi er ute og kjører ser jeg meg om etter hytta di, men den har jeg ikke sett. Det blir sikkert kjempefint på soverommet! Og godt du er bedre!

God ferie fortsatt

Anonym sa...

fantastisk bra du skriver:) la deg til på siden min jeg! Dette var en fin og inspirerende blogg, utrolig mye lekkert. tallerknene gjorde seg utmerket, i en lekker omgivelse! Jeg også ble nyskjerrig på dette bestikket. hva er det for type?
Elisabeth

Anonym sa...

Emmeline, du er bare herlig.
Og nå også som ekteskapsrådgiver,
Vi gleder oss til neste Ikea-utflukt.
hilsen tullemor

ANETTESHUS.COM sa...

Herlig innlegg;) Ser jeg har gått glipp av en masse flotte innlegg med vakre bilder fra hytta da! Så flott det blir!! Lyst og lekkert:)

Ha en fortsatt fin sommer!

Klem Anette:)

Hege sa...

Meg igjen:) Etter litt Frk. Detektiv-arbeid har jeg funnet ut at bestikket ditt, det lekre, MÅ være LYFT bestikksett i 24 deler til kr 115,- hos IKEA :)

Løp og kjøp, damer - jeg er fus i køen!

Kristin`s lille hjem sa...

Bra skrevet,og kjempestilig service. Ha en fin dag. Hilsen Kristin

Livet på Vestergård sa...

Du har så vackra bilder! Man blir riktigt inspirerad.Tallrikarna passade ditt kök perfekt!

Min stil sa...

Hei hei. Flott blogg du har med masse fine bilder til inspirasjon. Ønsker deg en flott dag videre.
Klæm Susanne

Ragna sa...

Det er så nydelig lys turkisfarge på det serviset der. Jeg har sett på det hver gang jeg har vært på IKEA, sikkert 5 ganger. Jeg har så lyst på de små små turkise skålene. Til forretts-suppe hadde de vært perfekte :-) Men jeg har ikke kjøpt dem ennå...

Anonym sa...

Herrefred!!! Du æ jo bare go!!! Sidde her å le for mæ sjøl nå, hi hi...flotte tallerkener. Kos dåkke på Lindesnes då ;)
Irene

mistin sa...

Utrolig artig innlegg, du har så treffende kommentarer.
Sist jeg var litt forlenge (som vanlig) på Kid hadde min samboer seriøst tenkt å gå til informasjonen og få de tilå si: Kan vennligst ... komme ut av Kidbutikken, familien vil hjem.

Hadde muligens ikke gjort meg til kjenne da.

Fra mistin

ChezJeanette sa...

Hahaha for en morsom historie! En av de beste Ikea historiene jeg har hørt, og de er det jo en del av.
Og resultatet var jo bare kjempebra! Flott farge!
Jeanette

Tonje sa...

Eg ler høgt for meg sjøl her eg sit å les, du er fantastisk god å skildre.

Sto å såg på det same serviset på Ikea i Malmø på mandag. Den turkise fargen er heilt herlig! Eg kjøpte det ikkje...desverre. Trengte egentlig berre musli- bollar, men begynner å bli litt lei Venice og Withe Linnen frå Tilbords... Får sjå neste gong eg er i Bergen.

Ha ein fortsatt fin ferie :o)

Helsing Tonje

Ingunn sa...

He he - morsomt og bra innlegg. Du var dyktig og enig med de i at lykke i lengden kommer av egne meninger og samarbeid.

Ingunn :)

Ramme Alvor sa...

Da va fine stemningsbilder, og flotte fat...kvalitetsikring kallar ein det vel, ein liten krangel på Ikea :)

Strandly sa...

Kjenner meg igjen her når det gjelder Ikea:)
Herlig servise og et herlig landsted. Fortsatt god ferie.

opp ei trapp og inn ei dør! sa...

Serviset var jo absolutt verdt en liten "diskusjon" på ikea:) Nydelig farge, som passer utmerket til alt ditt hvite... :)

Cecilie sa...

Jeg MÅ jo bare kommentere!
Du er så flink altså!
Så NYDELIG med den lyseblå blomsten ved siden av allt det hvite. Velsignet være pasteller!

♥Cecilie♥

rod i hob sa...

Du e bare kjempesjønne!

Nydelige fat og flotte farge!! Tippe dei va verdt å ha nogen tima på fanget ;-)

Flaks at de va Emmelinemannen som kjørte???

Kos deg i dine kvite klær på den kvita hyttå! HB himmelen er gul og rød i solskinn hos deg!! Å at du deler den til helga -då har nemlig eg lyst på sol og :-)

Anonym sa...

Ho ho.. menn skjønner jo ingen ting !! Hadde det vært snakk om noe nytt verktøy derimot... slik er det iallefall her i huset :o) Men det er jo bra vi er forskjellig..
Tallerkene passet perfekt til hytta iallefall -me like-
Å sånn ellers... den planten på første bilde i forje innlegg- den ser litt søt ut- men jeg kan altså ikke greie å se hva det er?? Vet du navn?
Marita

mali-mo sa...

Hehehee, trasshandling i hasten på IKEA (fnis). Eg tror dere er en herlig gjeng på tur ilag!!!

Her er vi på hytteferie og mobilt bredbånd har tydeligvis fått bedre deknng siden ifjor sommer,så eg kan ta en liten surferunde en gang imellom ;)

Ikke de store oppussingsplanene i annekset vårt i år, vi fikk jo gjort unna det meste av grovarneidet ifjor, så nå er det mer listemaling, sying av puter og stæsj og noen gardiner som står på programmet. Foreløbig hviler symaskinen mens jeg gjør mitt beste for å spise opp ripsen ;) Herlige ferie!

Ønsker deg massevia av fine sørlandsdager ;)

Little Cottage sa...

Du er dagen oppkvikker og gledespreder!!!
-Sylvi

Therese Dorthea sa...

Du har så fin stil, Emmeline!
Eg har fått sansen for Green gate i det siste eg og!
Korleis har du opparbeida deg så mange lesarar?

Ta gjerne ein kikk på min; theresedh.blogg.no

Husdraumen/Anita sa...

Hoho....du skriver så godt!
Jeg sitter her og flirer for meg selv på morgenkvisten.

Irriterer meg selv over at lampeavdelingen til IKEA alltid blir besøkt helt til slutt...da er alle argument (og budsjett) oppbrukt i tidligere avdelinger. Og jeg ender opp med å ikke få kjøpe noen lampe...
*sukk* gleder meg til IKEAtur alene. ;)

Smil fra Anita
(som avogtil sliter med å komme inn på bloggen din uten å få feilmelding...er det bare meg?)

Elin Osa Søreng sa...

Hahaha, like vittig som alltid! Jeg syns jeg ser dere på Ikea (og det unge paret...) Innkjøpet var virkelig vellykka, det blei skikkelig PENT!!!

Anonym sa...

Herlig herlig innlegg søte deg!
Og det var jo bare midt i blinken lekkert det du plukket ut til hytta deres, ble utrolig lekkert mot alt det hvite, gid det var meg og min hytte!!!
Ha en herlig sommer videre, klem ann-christin

Heidi sa...

JOHOOOOOO for det turkise serviset og for deg......Ha enn fortsatt fantastisk sommer ;o)

In my house sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅååååååååååå du har det så himla fint,,, massa Green gate och pasteller,,, såå mysigt,,,, kram josse

the Folding chair sa...

Servicet passet jo helt perfekt - morsomt innlegg, ser dere for meg! Takk for at du deler med oss :)

Lisas hjem og skatter sa...

Superherlig innlegg, kjenner meg igjen for å si det slik :)

Fatene ser ut til å passe perfekt på hytta di! :) - så det var bra at du gikk bort ifra å velge fat som matchet klærne dine (- og alt annet som er hvitt)! hehe :) godt med noen fargeklatter innimellom alt det hvite.. jeg prøver iallefall å lure inn noe som frisker opp litt :)

ha en super sommer videre! gleder meg til å følge deg :)

Hem och Lycka sa...

Så himla snyggt med blåvitt!

kram Mia

Trude sa...

Hi hi...må le jeg, og flott ble det du!! Godt med litt farge:)

Ocean showroom sa...

Festlig innlegg!
Ja, man får stå på sitt når man vet hva man vil! Og jeg regner med at timene med tallerkenene på fanget er glemt nå, hihi:)

Jeg er også på hytte ved Lindesnes nå:) Ha en finfin dag!

Klem, Lene

ninabakke sa...

kjempe koselig :)

Villa von Krogh sa...

Flirer godt nå! Kjenner meg igjen...

Kjempefin blogg du har!

Ha en koselig helg!
Klem Anine

Anonym sa...

Hei Emmeline. Emmelinemannen er tålmodig og grei, synes jeg. :-) Han fortjener ros for det. (Da er det oftest lettere å få gjennomslag for ting også, ikke sant?) Og serviset er kjempefint, kan tenke meg det selv. Ha en fortsatt fin sommer. Hilsen Hilde (uten blogg).

Rosa sa...

mmmm, det serviset kunne flytta rett inn hjå meg!! Og så håpar eg at beina har våkna igjen, og at Emmelinemannen har tilgitt dine avvik frå ein av husreglane ;)

NYt dagane i den kvite sommarheimen!

Anonym sa...

Godt å høre at krangling på IKEA funker...her i gården krangles det om husbygging. Vi har full stilkræsj....desverre:-)

Related Posts with Thumbnails