Min mor kom dragende med vitnemålet mitt fra Gymnaset for en
tid tilbake, og stor var overraskelsen da jeg oppdaget min dårligste karakter:
3 – tre i norsk hovedmål. Ungene så storøyd på vitnemålet, og følte seg tydeligvis
ført bak lyset. Jeg har tross alt vært regnet som norsk-spesialisten her i
familien. Emmeline måtte derfor forklare
at noen av oss modner senere enn andre. Det at man engang har slitt seg gjennom
norskprøver med klamme hender og oppspist blyant, betyr ikke at man vil bli
sittende sånn for evig. Man må bare øve seg, så går det bedre og bedre dag for
dag.
I dag var jeg derfor veldig spent, fordi min eldste sønn; Rødrussen,
skulle ha prøveeksamen i sidemål. Nå gjelder det å satse alt, sa den myndige
moren. Du må konsentrere deg, og husk at du bør jobbe med oppgaven helt til
tiden er ute. Dersom du har mer tid igjen må du bruke den til å rette skrivefeil. Vær
perfeksjonist, så går det nok bra.
Da Rødrussen omsider kom tilbake fra prøveeksamen, kunne han
fortelle at det hadde vært vanskelig. Jeg visste liksom ikke helt hva jeg skulle
skrive. Før jeg hadde fått spurt mer, leverte den unge mannen oppgaven til meg,
og spurte---Ja,
mamma, hva ville du ha skrevet? Hva handler denne teksten egentlig om?
Emmeline begynte å lese og kjente hvordan klamheten spredte
seg i hendene. Hva i all verden var dette for noe nonsens? Rødrussen ventet i
spenning på at mor skulle komme med fasiten, og dermed valgte jeg en demokratisk
versjon i reneste Grand Prix ånd. Jeg samlet familiens to yngste barn og leste
teksten for dem, for å høre hvordan de tolket innholdet.
Hvis du er litt
tålmodig – og kanskje litt kunstnerisk- og litt nysgjerrig- eller bare vil
kjenne litt på hvordan det er å spise suppe med pinner i norskterminologi altså, så kan du prøve deg ved å lese teksten
her. Hvis du ikke har lyst til å utfordre deg selv, kan du bare scrolle forbi, for å finne den meget tvilsomme fasiten
helt til slutt.
Mann
med koffert skrevet av Marit Kaldhol
( For ordens skyld lyder oppgaven; Tolk teksten og pek på modernistiske trekk)
( For ordens skyld lyder oppgaven; Tolk teksten og pek på modernistiske trekk)
Ein far går gatelangs.
Dreg kofferten i høgre hand, Leier barnet i venstre
Barnet er lite. Snart blir det trøtt i beina.
Det begynner å sutre. Seier:
Far, eg er så trøtt
i beina.
Faren stansar.
Oppnar kofferten. Bare eit par skjorter der.
Faren puttar barnet
i kofferten. Så går han vidare.
Trillar kofferten i
høgre hand. Venstre hand ledig.
Etter litt klager
barnet igjen.
Det ser ingenting inne
i koffertmørket. Det kjedar seg. Seier:
Det er så kjedelig
her.
Faren tar fram
lommekniven sin. Det er ein lommekniv
med diverse ustyr: Neglefil. Piperensar. Saks.
Raud plast på sidene.
Faren skjer to hol i koffertsider for auga til
barnet.
Når det er gjort,
slenger han kniven nedi kofferten.
Barnet roar seg. Ei stund ligg det og ser ut
på gata.
Så sovnar det.
Då faren kjem til togstasjonen, er det enno
god tid.
Han leiger en oppbevaringsboks til kofferten.
Middels stor boks er
stor nok. Så går han på bar.
To calvados. Plutselig
er klokken blitt mykje.
Heldigvis har han
billetten på innerlomma.
Kofferten kan vente.
Han klarer seg utan dei skjortane ein dag
eller to.
Med lange bein spring
han utover perrongen.
Kastar seg på toget. Vogn nr 09 sete 41.
Han er heldig. Sete 41 er vindaugsplass.
Plassen ved sida av hans er ledig.
Toget riksar seg opp gjennom trange dalføre.
Ei på alle måtar fredeleg reise.
I en fjellandsby går han av.
Mannen er ikkje komen langt før han møter ei
geit.
Geita er blank i ragget. Frisk i rørslene.
Ho snusar på lommene hans. Vil ha både tobakk
og søtsaker. Mannen ler.
Geita reiser seg på
to. Legg frambeina på skuldrene til mannen.
Geitemagen varm mot
hans. Inviterer han heim til seg. Tida går.
Mannen blir verande
hos geita.
Ho får godsaker av
han. Han får næringsrik geitemjølk av henne.
Mjølka er tjukk og
kvit. Mannen syg i seg dei herlege dropane rett frå små geitespener.
Krafsar på juret.
Tida går og går.
Ein ettermiddag kjem
ikkje geita heim frå beite. Mannen hutrar.
Den første snøen har
lagt seg på fjelltoppane. Lufta er skarp. Geita kjem ikkje.
Han tar toget
attende til byen han kom i frå.
Går av på stasjonen.
Finn vegen til oppbevaringsboksane.
Kjenner seg att. Leitar
seg fram til boks nr 64. Opnar.
Gjensynet med
kofferten med dei to augehola er hjarteleg.
Kofferten er like god. Av barnet er det bare skjelettet att.
Eit spinkelt, men fint skjelett.
Ein framifrå klang i
det når han klinkar delane mot kvarandre.
I kofferten finn han
også ein papirlapp.
På lappen står det
skrive: Takk for kniven, pappa.
Barnet si handskrift.
Skjortene er morkne.
Umoderne. Dei kastar han.
Lommekniven rusten.
Ubrukeleg.
Skjelettet, derimot,
kjem til nytte.
Med noko hjelp får
mannen laga seg eit musikkinstrument av knoklane.
Både skallen, hofteskålene,
lårbeina og dei fleste andre beina tar han i bruk.
Mannen øver og øver.
Etter kvart blir han
dyktig. Han slår seg opp som musikar.
Reiser land og
strand rundt og spelar.
Folk kjem gjerne for
å høyre på han. Ein sjeldan klang.
Uvanleg mjuke tonar.
Livfull rytme.
Jo. Folk strøymer
til konsertane. Mannen klarer seg.
Instrumenta fraktar
han med seg i den gamle kofferten med to hol i sida.
Dreg han etter seg i
høgre hand. Venstre svingar fritt og ledig.
De yngste barna ser på Emmeline med store øyne etter at teksten
er formidlet. EG SYNS DET VAR EN RAR GEIT, SIDEN HAN LIKTE
TOBAKK, sier Lillebror –og det kan man jo saktens være enig i!
Kjøkkensjefen rynker pannen, og sier: Jeg tror dette handler om en mann som hadde fått en
hjerneskade.
Ja, kanskje, sier Emmeline: Jeg tror kanskje det handler om en mann som ikke vil være bundet.
Som vil være fri og som reiser fra konen og barna sine. Han finner seg heller
en ny dame, og er med henne så lenge hun vil. Når han kommer tilbake til
familien, er det for sent, fordi barna hans har blitt voksne og de bryr seg ikke
om han lenger. Det hjelper ikke om han har gitt dem gaver på bursdagen, for han
har ikke vært der når de trengte det. Men mannen bryr seg ikke om de gamle skjelettene
i skapet, det er frihetens pris. Sier jeg.
Han møtte jo ikke en dame, han møtte en geit, sier
Lillebror.
Geiten
skal liksom være en slags dame, forklarer jeg.
Jeg tror at geiten også hadde en
hjerneskade, sier Kjøkkensjefen.
Det er her Emmeline skjønner at hun trolig fremdeles ville
fått 3-TRE i norsk tekstanalyse. For dette er selvfølgelig historien om en
hjerneskadet mann som møter en hjerneskadet geit. Dette fører i neste omgang til
MORD på et barn som i høflighetens ånd legger igjen en hyggelig håndskrevet
hilsen til sin far.
Jeg syns det barnet burde skjært seg ut av den
kofferten med kniven, sier Lillebror. Så kunne
han banket på døren, og politiet kunne åpnet låsen. Jeg må igjen
si meg enig. Det er egentlig ganske håpløst at dette ikke er med i historien.
Som mor er jeg trolig enda mer bekymret for hva en 18
årig World of Warcraft entusiast har klart å knote ned om
koffertmordet. Vi snakker fem-seks sider på nynorsk. Vi snakker geitespener og skjelettinstrument. Man trenger ikke være geni for å skjønne at
man trenger mer enn to calvados for å komme seg helskinnet gjennom en sånn
utfordring! Emmeline
skal være lykkelig om rødrussen ror i land en treer! For her er hele Emmelinefamilien på meget gyngende grunn.. Skjønte du hva teksten handlet om kanskje?????
64 kommentarer:
Jada, dette skal fremme interessen for dikt og lesning hos ungdommen ;)
Er det muuulig da?? En ting er helt sikkert, den 3-eren rødrussen får, har han hjertelig fortjent, jeg hadde aldri i livet klart å skrive noe som helst, og hadde strøket galant!
Nok om mine evner, takke meg til det gode husmor-genet mitt, jeg hadde aldri klart meg gjennom videregående i 2011!
Herregud jeg er glad jeg er ferdig med videregående! Jeg regner med denne diktanalysen kan være nyttig for rødrussen resten av livet. Eller ikke. hehe! Som Ingrid skriver, om han får 3 så har han ærlig fortjent det!
Ha en herlig og analysefri kveld.
Klem Karina
Eg synest faktisk teksten er innhaldsrik, original og poetisk. La meg gjette på at godaste sonen halar i hamn ein betre karakter enn mora her ;-) Med forbehold om oppgåvelyden sjølvsagt, så ville eg kanskje ha vurdert denne teksten opp mot ein femmer!
Kul tekst, rett og slett!
Og det var din også, forresten. Som vanleg! Treer i norsk, Emmeline? Korleis fekk du det til?
uff da.. det er når man leser slikt at man kjenner man er SKIKKELIG glad for at man er ferdig med skolen. For godt.
Blir jo helt svimmel bare av å høre om den oppgaven!
også på nynorsk i tillegg..ai ai ai!
Var det ikke noe tema, bare et bilde?
Jeg vil tro at læreren vil påpeke en noe slunken rød tråd, og sannsynligvis den manglende empatien. Tipper karakteren blir 4 heller enn 3 - og enda høyere dersom læreren er usikker og ikke så veldig god.. "Dette skjønte jeg ikke helt, da vil jeg nødig måtte forklare i detalj hva med historien som ikke var bra nok, så jeg gir en karakter han ikke vil klage på."
For øvrig likte jeg teksten, og skulle gjerne hatt den inn som førsteutgave til veiledning. Den endelige versjonen hadde blitt mye tristere..
Og nynorsken er da slett ikke så verst!
Ja, det er ikkje berre russen som slit med tekstane. På høgskulen, då eg var oppe til heimeeksamen i nynorsk skulle me analysere ei novelle av Ingvar Moe. Me sleit noko vanvittig med teksten, noko som resulterte i at ein student ringte forfattaren. Han kunne raskt slå fast at " Det var noko drit han skreiv ein gang han hadde vert på fest, og berre noko møl me satt å analyserte..."
Hadde nynorsk som hovedmål da jeg gikk på grunnskolen, men er jammen glad det ikke var meg som fikk en sånn oppgave. Det hadde blitt stryk, ellers heller jeg mot Emmeline`s tolkning (er det noe dame-greier???)
Ha en hyggelig onsdagskveld, håper det går bra med karakteren til russegutten ;)
Denne norsklektoren tror slett ikke mor er på gyngende grunn med sin tolkning av Marit Kaldhols modernistiske dikt! :o)
For en surrealistisk og makaber tekst. Som i modernismens navn sikkert skal tolkes i en helt annen retning. Syns synd på elevene som skal tolke den! Men samtidig tror jeg at jeg hadde likt å forsøke å gjøre det i min tid. Jeg hadde språkhode fra jeg var liten, men fikk forøvrig også en treer i norsk hovedmål i tredjeklasse. Da jeg fikk min første jobb som journalist sa redaktøren at det var befriende for ham å ikke legge vekt på den, haha.
Modernistiske TEKST, skulle det selvsagt være...
Ha ha, ser her at eg har blingsa fælt. Eg trudde sonen din hadde skrive denne teksten, eg.
I alle dager, hvorfor skal de være så utrolig sære disse historiene som skal tolkes?!? Ikke rart man blir klam i hendene av slikt:-)
WOW seier eg!
Ha flott kveld i ditt liv..
Syns du tolkar godt eg..
klem
Jammen ikke lett den oppgaven der! Syns egentlig din tolkning var ganske så bra.
Men hva skrev sønnen??
Jeg blir i grunnen bare mer og mer glad for at jeg er ferdig med norsk eksamner. Men det er klart at helt ferdig er jeg ikke med tre håpefulle som ønsker fasit. :)
Ha en deilig kveld og takk for nok et underholdene innlegg. :)
JEEZ!! hadde jeg vært i rødrussens sko hadde jeg daua litt når jeg fikk den oppgaven der! -og jeg fikk 5 i nynorsk! (dog noe overraskende. jeg tror jeg må takke mine nordnorske gener for den 5ern)
herrelighet for noe jævla makkverk av en tekst!!
rørdussen fortjener en drink! (en mild en)
Emmeline, du hadde garantert fått 5 denne gangen. Hvis nynorsken hang på greip da. Synes teksten var veldig kul, original og GOD!
Hadde nok strøket lett på den der prøve eksamen jeg.
For en tekst.
Hahahahaha, FOR en oppgave! Jeg hadde i grunn blitt skremt hadde jeg fått den teksten plassert på pulten med beskjed om å analysere - den fordrer jo til dypdykk i de innerste, særeste tanker!
Nei huttemeitu og takke meg til et godt gammaldags kåseri om stress i hverdagen eller noe! Det skrev alltid jeg ;-)
OMG! Enig med mo, rødrussen fortjener en drink, og etter å ha lest det "diktet" trenger jeg jammen meg en stiv drink jeg óg... Hva i all verden var det? Tror jeg hadde brutt sammen i krampegråt, og hadde nok vært fornøyd om jeg i det heletatt hadde fått karakter... Lykke til!
Herregud, for en guffen tekst! Den der kommer sikkert både rødrussen og jeg til å drømme stygt om i natt! Tror ikke jeg hadde klart å analysere noe som helst, jeg hadde bare huttetuet meg gjennom hele eksamen...
For en makaber historie.
Men jeg tror nok din tolkning er riktig så rett!
Håper virkelig det ihvertfall, for da virket historien litt mindre makaber!
Håper sønnen får bra karakter da....
Klem
Du treffer bra med tolkningen din Emmeline. Det er jammen meg ikke "plankeoppgaven" sønnen din har valgt å bryne seg på. Hvis de i det hele tatt fikk velge da...
Tipper det bare er to-tre leseglade jenter i hver klasse som drar inn 5`ere og 6`ere på denne.
Hilsen en norsklærer som liker denne type tekster, men mener de er for spesielt interesserte.
Uff å uff å hjelpe meg! Her melder jeg pass på tekstanalyse, men venter i spenning på at min kommende rødruss skal komme hjem og fortelle meg om det var denne oppgaven hun også hadde....
åh nå savner jeg skolen! Jeg syns teksten var veldig bra og tolker den nok ca likt som deg.
Ai.. Stakkars rødruss! Ikkje i min villaste nynorskfantasi kunne eg funnet på å gje elevane mine i oppgåve å analysere noko slikt på ein tentamen.. det var slitsomt nok å lese teksten, om ikkje en skulle måtte analysere noko så trasig i tillegg :S
Men no er ikkje denne slags tekstar min favoritt heller då ;)
Viste teksten til min rødrussjente,hun lo og ristet på hodet.Et merkelig dikt mente hun,og trodde nok helst på hjerneskadeteorien.
Jeg måtte google Marit Kaldhol, og det viser seg at hun selv har undervist i gymnaset :o)
http://no.wikipedia.org/wiki/Marit_Kaldhol
Jeg likte teksten, jeg, selv om det kanskje var en i overkant heftig tolkingsoppgave. Da jeg gikk på gymmen likte jeg å diskutere sånne tekster, men det er jaggu risky business på eksamen.
Makabert! Ikke hadde jeg fattet og begrepet hva jeg skulle svare. Modernistisk? På nynorsk???? Makabert!! Tolke,,,,,,, hmmmm Klemz
Morsomt å lese teksten, lenge siden jeg tolket slike oppgaver,føler jeg!!
Enda artigere å lese dine tekster, som står til lagt over 3 i karakter!! Det kommer seg tydeligvis med åra! Vi har dermed mye å se frem til fra din side...! :-) Anne Kat.
Hei! :) Eg er sjølv raudruss i år og fekk akkurat denne oppgåva på norsktentamen for ein månad sidan. Det var ikkje akkurat lett! Greidde heldigvis å ro i land ein ganske bra karakter, sjølv om eg ikkje hadde tolka teksten heilt rett. Teksten er for absurd til å kunne tolkast "rett fram", og handlar difor - i følgje min norsklærar - om livets reise. Altså går mannen gjennom ei slags sjølvutvikling der han finn sitt talent og sine evner... Dette er noko eg aldri i verda hadde funne ut av meg sjølv, og eg synest oppgåva krevjer vel mykje av oss!
No har eg lært ein stad, at born i koffertar og ryggsekkar ofte er eit bilete på korleis ein tek vare på seg sjølv. No drakk karen illesmakande, men dog so sunn geitemjelk der ute i verda, so ille har han nok ikkje hatt det. Eg merka det er lenge sidan eg har tolka noko som helst, for instinktivt grein hjarta mitt for det stakkars barnet i oppbevaringsboksen....
Løyndommen ligg kanskje i at me kan lese inn det me sjølv vil, berre me argumnterer godt nok. Det ville i allefall læraren i meg sagt :)
No er bokmål mitt sidemål og der gjekk det som det kosta i ungdommen, to kjønn at the most?? easy peasy :)
Oi...her går slarva du...Gud kor kjekt det er når du svingar pennen seier no eg!!!
Klem!
Syns det var et grusomt dikt.
Hadde nok ikke klart å skrevet noe fornufting om det tror jeg.
Går det ikke ann å finne noe som kan været litt mer "normalt" når dei skal lage oppgaver.
Men hva er da normalt.
Ikke vet jeg.
Håper det gikk bra med sønnen.
Ha en god torsdag :)
Hei Emmeline!
Hva er det for et sadistisk menneske som har lagt ut denne teksten til en eksamen for 17-18 åringer? Man kan jo virkelig begynne å lure...
Mulig at jeg er gammeldags, men det får da være måte på. Jeg synes at de ansvarlige for denne oppgaven skulle "hatt i ræven" som vi sier på godt bergensk. Jaja, det er nå min mening...
Mvh.
Elisabeth
Og jeg som synes SARAS NØKKEL var en fæl historie!
Dette var jo grusomme greier, selv om jeg jo ser at noen av leserne dine er positive til teksten. OG jeg har 6'er i norsk, altså!
Grøss. Glad jeg kan velge hva jeg vil lese selv. Jane Austen var jenta si, det!
Lenge siden jeg har ledd så godt, dette var et helt fabelaktig innlegg. Stakkars ungdommen sier bare jeg. *♥*
nope -men så leste jeg ikke hele teksten heller. ærlig ihvertfall.
Må vel bare prise meg lykkelig for at jeg er ferdig med videregående... :O)
Klem Fredrikke
Jeg skal ta allmennpåbygg nå, og kjenner jeg gruer meg skikkelig.. he he..
Enig med hjerneskade teorien.. :-)
Klem Birte
OiOiOi!!
Som lærer så gav jeg meg i kast med teksten - og skjønte lite!!!! Jeg er imponert over din tolkning. Hva med å gi gymnasiastene tekster som øker leselyst, ikke dreper den!!
Ja,
en skal vel bare være glad en er ferdig med videregående skole og disse prøvene ;-))
mye rart en må bryne seg på, sier nå jeg..
flott blogg du har!!!
stikk gjerne innom hos meg og da, og legg gjerne igjen en hilsen. trivelig med hilsener ;-))
jeg er ny blogger; dronninghuset.blogspot.com
hilsen Tove
Denne teksten hadde jeg til eksamen eller tentamen (er ikke helt sikker) ! Dvs. jeg valgte ikke den, men gikk for en litt lettere oppgave ... :)
Hehe, FANTASIsk lesning! Jeg har ingen annen løsning enn deg på denne! Blir morsomt å høre hva "fasit" blir!
Hahahahahahaha, nå har jeg ledd så tårene sprutet her! Sannelig godt jeg er alene på kontoret i dag :D
Tror det må være den mest absurde teksten jeg har lest!
Håper på en oppfølger til dette - er spent på hvordan rødrussen din taklet dette! Jeg hadde IKKE hatt sjangs!! *ler*
Det der er helt garantert den siste oppgaven jeg hadde valgt. På eksamen får man jo alltid noen valg, og diktanalyse var ALDRI et alternativ!
Syke mennesker som lar stakkars gymnasiaster prøve seg på noe slikt.
Catje
Likte overhode ikke teksten Trodde først det var sønnen din som hadde skrevet den, men forsto etterhvert av kommentarene at dette var en tekst som skulle analyseres. Kan ikke sammenlignes med min gymnastid (som var for ca 100 år siden), men har 3 barn, og yngste er 14. Får håpe han ikke kommer ut for lærere som liker slike tekster. Så det var en her i kommentarfeltet som var lærer, og likte teksten. Sykt, spør du meg!
Jeg heller til din forklaring, eller at det handler om hvor selvsentrerte vi er i dagens samfunn. Vi er snille og gir, så lenge det ikke krever mer av oss enn det vi har for hånden, men når det virkelig gjelder svikter vi gjerne, selv våre nærmeste.
Skal bare dyrke mitt livs kjærlighet (for øyeblikket) litt, skal bare dyrke meg selv og min karriere litt, osv. Og så forventer man at de man vendte ryggen til når de trengte deg som mest fremdeles er der når man "kommer på dem". Og er de ikke det, ja shit happends, da går nå livet videre likevel!
Jeg hadde også 3 i nynorsk, som jeg synes var forkastelig å lære. ;) Jeg hadde 5 i norsk da, og det talte myyye mer synes jeg. Hehe
Klem
Emmeline du er genial : )
Jeg har forsøkt meg på å hjelpe den håpefulle med stilskriving. Alltid dårligere karakterer når jeg trår til, kan ikke fatte det. Trodde jeg var litt god, men nei. Bedre med deg Emmeline som går fra 3 på videregående til rett og slett sinnsykt god som godt voksen !!
Obs! Skulle skrive... eller at det GENERELT handler om...
For tror ikke det bare handler om fedre som svikter... med mindre forfatteren har et særdeles traumatisk forhold til sin far. Det er jo mulig! ;)
Er veldig glad for at min tid på gymnaset er over, den oppgaven der var en hard nøtt å knekke. Jeg ser for meg at jeg knapt hadde halt i land en toer hr.
Må si meg litt uenig med lillebror forresten, for det eneste jeg ikke syntes var rart med teksten var at geiten spiste tobakk. :) Som liten husker jeg at min far ga tobakk til geitene på Fanafjellet og de var helt tussete etter det.
Gurimalla, for en makaber tekst! Og absolutt ikke enkel å tolke. Stakkars ungdommer. Hva er egentlig poenget? Får de bruk for dette senere i livet? Nei og nei.. :-)
fantastisk :-) Jeg måtte le høyt av teksten din. Kan levelig forestille meg diskusjonen i emmelinehjemmet.
Jeg vil tro at mange av rødrussene også hadde tilsvarende tolkninger som de øvrige familiemedlemmene dine.
Jeg hadde elsket denne oppgaven på skolen, og kjenner at jeg savner utfordringen med en skikkelig tekstanalyse :-)
_______
Jeg fikk forøvrig C i norsk på lærerskolen, noe som jeg ikke er stolt av, og skyldes ene og alene mine elendige nynorskferdigheter.
Hei, gøy at du velger å skrive om denne tidligere eksamensoppgaven. Jeg hadde også denne oppgaven på sidemålstentamen i mars. Jeg greide å ro i land en god karakter. Jeg tolket barnet i skapet som at det var barnet i han selv. Det var noe som var typisk for modernistisk diktning. Man skulle ikke lenger sjule sitt "indre" barn.
Men dette var en temmelig vanskelig oppgave syns jeg, og det var bare jeg som valgte denne oppgaven av 27 stykker. Ikke noe rart spør du meg. ;P
Kristine
Helt enig med din tolkning. Tittelen i seg selv assosierer jeg med uttrykket "å ha bagasje" . Og når han lar den være igjen på togbanen så er det jo et bilde på det å rømme fra forpliktelser. Mye å analysere her, og spennende tekst som passer godt som et moderne alternativ til tidligere problemstillinger som ekteskapsproblematikk.
Men er forsåvidt enig i at det er en liten feilkobling hos fyren :)
Men for å hente ut det så må en jo forstå hva som er tema, og det er ikke lett for en ung mann på 18 år...
Jeg visste det var en grunn til at jeg ikke gikk på gymnaset...
I mine dager hadde jeg garantert valgt den oppgaven, men jeg er glad min tenåring ikke gjorde det!
Jeg hadde vel gått hjem og hatt mareritt i flere uker pga det lille barnet i kofferten (har litt klaustrofobi fra før nemlig).... Men din tolkning om mannen som svikter barnet sitt var ikke så dum.... lurer på hvilken stakkar som har skrevet teksten, en bitter forlatt dame kanskje;-)
Dette var herlig lesing. Bruker se på bloggen din, og har ofte hatt lyst å sende kommentarer. Har ikke gjort det, men nå bare måtte jeg. Kjente en tristhet da jeg leste oppgaven og tenkte hva er de ute etter her da?. Men lo så tårene trillet da jeg leste deres tolking av oppgaven. Har selv en gutt som spiller WOW, han går 2 år på videregående. En aktiv og oppvakt gutt. Tror jeg må vise han dette og spørre hvordan ville du tolket denne teksten. Interessant. Hvordan i all verden skal en "normal" ungdom greie å analysere denne teksten da...
Som norsklektor må jeg også si meg enig i at mor nok ikke var på så gyngende grunn.. om du hadde argumentert godt for det der med sitater og slikt, og i tillegg skrevet noe om den konkrete handlingen (der kunne det underlige med den rare geita kommet inn), så ville det gått langt opp på skalaen :)
Hahaha, dette innlegget fikk meg til å le, masse. Synes virkelig synd på de unge som skulle tolke denne oppgaven. Tror det kanskje er en fordel med en del livserfaring for å kunne greie det, og tror nok at Emmeline er inne på noe i sin tolkning.
Dette får meg til å huske min egen eksamensoppgave -for hundre år siden - hvor en vanvittig stor andel strøk, fordi de ikke hadde forstått at teksten var ironisk.
Jeg ville tolket diktet som at man en god stund drasser rundt på barnet i seg, og gir det næring, dveler ved det som var - helt til man hopper på livets tog videre i verden, lærer å være voksen, å klare seg selv. Før man etter en stund, tar fram det som er igjen av barnet i seg, nemlig det gode, - det man ønsker å bruke videre. Her var det "knokler" - det kan være et talent, gode minner el.
Jeg likte det! :)
bape
kd shoes
jordan 13
yeezy boost 500
yeezy 700
kyrie shoes
supreme clothing
supreme
stone island
curry 7
why not try this out try this web-site my sources click here for more info visit site Goyard Dolabuy
Legg inn en kommentar