fredag 22. august 2008

Lysende utfordring:)



Bo har gitt meg en gøy utfordring, som jeg selvfølgelig tar. Hun ville at vi skulle vise frem vår favorittlampe, og fortelle historien bak kjøpet. Lampehistorien kommer her:



For noen år siden, før den hvite bølgen hadde nådd de norske hjem, var jeg på jakt etter en hvit lysekrone til stuen. Det var IKKE lett å finne. Det var nemlig få butikker som solgte lysekroner den gangen. Det var høst, jeg kjørte scooter og det regnet sidelengs. Jeg var på vei til et møte, og hadde akkurat tid til å stoppe noen minutter på Laura Asley. Dermed tråkket en rulten mummimamma i søkkvått oljeregntøy og solid hjelmsveis inn i butikken.



Inne på Laura Ashley sto en kommende brud sammen med mor og svigermor. Alle var hentet fra byens penere strøk. I tillegg hadde bruden tatt med sine fire slanke og knusktørre brudepiker, som alle skulle se etter kjoler til bryllupet. Jeg tittet på forsamlingen, som tittet ganske sjokkert tilbake, og bestemte meg for å snu i døren. Da fikk jeg øye på en søt liten lysekrone i taket, og den hadde merkelapp med femti prosent avslag.



Jeg kunne jo betalt lampen og kommet tilbake, men fikk det plutselig for meg at de fjonge damene ikke hadde oppdaget vidunderet. Nå ville de nok skjønne at det de egentlig trengte til bryllupet, var en søt liten lysekrone på tilbud. Logisk! Hvem ville vel ikke ha kastet seg over en lysekrone, etter at en trendsetter som meg hadde entret butikken? Derfor ble lampen hentet ned, og pakket inn i en stor kasse, og jeg og lampen dro videre i stormen sammen. Det var lettere sagt enn gjort. Det viste seg å være en umulig oppgave å feste kassen på scooteren. Dermed måtte jeg balansere lysekronen foran meg på fanget, og holde den fast med haken mens jeg kjørte. Prismene klirret faretruende hele turen hjem, og det er utrolig at det gikk bra.



Etter den tid har jeg fått lysekroner i flere rom her hos meg. Den sist ankomne er fra Lisbeth Dahl og har en liten feil, men jeg er veldig fornøyd med den likevel:) Den har nok gått forbi lille Laura i popularitet, selv om den kun er laget av fantastic plastic! Hva er din lampehistorie? Jeg utfordrer Prinsessa, Lisbeth, Mali-mo og Albertine til å fortelle:)



Ellers har Åsemor gitt klar melding om at hun vil se flere knips av det blå bildet...hmmm.



Bildet har fått navnet "Blått og hvitt møter sølvpapir" og blir nok det eneste kunstverket fra Emmelines hånd. Jeg tror jeg skal overlate sånne kunstprosjekter til de som kan det;) Når jeg først er inne på blå bildekunst; Beklager til familien Villefrance for at jeg ikke har fått med meg hvem som er mor/søster/datter hos dere. Tror jeg hadde blitt litt betuttet om noen trodde at meg og mamma var søstre;)



Ønsker alle en fin fredagskveld Motivasjonsvaskeroser er kjøpt inn. Kanskje ikke så lurt å kjøpe inn FØR man vasker, for dermed blir det bare roser og ingen vask gitt. God helg:)

30 kommentarer:

Bdicte sa...

Bra skrevet historie=) Kan kjenne meg igjen i det å ikke passe helt inn i klientellet....hehe!

Photo-Me-Life sa...

SKRATTER av lampehistorien, den søkkvåte bergenser, de finere fruer, de klingende prismer, haken som støttet, motoren som gikk og regnet som pisket sidelengst!
Ikke vanskelig å sette seg inn i så godt beskrevet som dette var:)

Mens vi er inne på lysekroner, er din 80 cm i diameter? Ligner utrolig mye på en jeg sikler på den lampen der...(lampe nr 2)

Fikk Bolig Pluss i postkassen i dag, bladde som en gal for å finne det. Ble kjempenyskjerrig da noen sa jeg "vant". Hadde glemt av hele greia jeg. Ser jeg har vunnet 2 VIPP håndklær, dem kommer godt med. Artig at flere tar opp skaptrenden min, det er jo en ok ide syns jeg jo selv, fint blir det også selv om ledningene ikke er det aller peneste. Men det funker. Så her har jeg jul året rundt:)

Vet du Emmeline, den vannbakelsen er superlett, I promise you!
100 g smør, 1/4 vann og 150 gram mel. (vann og smør smeltes, melet røres inn) Pisk 3 vanlige egg, hell i røren og bland (jeg blander forsiktig med mikser) ha ovnen på 200 grader, stekes på nederste rille i 20 min uten å åpne stekovnen. Ha på melis før servering.Jeg er sikker på at du klarer det! Prøv i helgen;)

GOD HELG!

silje-sin sa...

Nydelige lysekroner, og herlig fortalt også:) Ønsker deg en flott helg! klem fra silje.

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Herlige du!!! Er det ikke typisk å finne fantastiske saker når man verken har bil eller armer nok i tillegg er det storm...og så må man stå på bussen hele veien hjem for sikkerhets skyld.
He he takk for lampeutfordringen...må le litt for meg selv, her er det full lampesjau, nye er kommet i hus og prosjekt bytt ut, flytt ned og opp, er ståa her. Tror du elektrikeren viser seg, nei du, han aner at noe er i gjære....
Men lampeinnlegg skal det bli, med eller uten lys!!
Ha en flott helg
Klem

åsemor sa...

Det er nok lurest å gjøre som Åsemor vil, den erfaringen er det nok mange som deler med deg.
Syns det var greit å få se bildet jeg, hvis ikke hadde vi i Blogglandia aldri fått sett hele det kunstneriske utrykket. Genialt med sølvpapir da det tar igjen flere elementer i rommet(fattigmannlysestakene står der kanskje), og blåfargen kommer som en gjennomgangsfarge i det Emmelinske hjem etterhvert skjønner jeg. Godt jobba spør du meg ;)

Her i huset finnes det ingen lysekroner, men jeg kjøpte to lamper i Danmark i sommer, de kommer på bloggen når jeg finner skjermer til de.

Jeg skulle også ha vasket i helga, men vi får se hva den bringer. I morgen kanskje, nå blir det røvin og strikking resten av kvelden.
Kos deg med helgen Emmeline;)

Unknown sa...

Fantastisk historie;) Ein må jo berre bli gla i ting som det knyttar seg sånne minner til!! Bildet ditt er KJEMPEFLOTT, så du kan trygt prøve deg på fleire, for detta kan du...
God helg til deg og dine=0)

Merete sa...

Artig historie bak lampekjøpet ditt!! eg kan liksom sjå deg for meg der du susar avgårde på scooter med eska.. lysekruno er fantastisk flott så eg kan godt forstå at den bare måtte du ha!
Nydelige roser på bordet ditt forresten :o)
Ønsker deg ei fin,fin helg!

Rosa sa...

hihi, ser for meg ansikta på fruer og frøkner frå byens pent møblerte hjem. lukke til med fredagsvasken - rosene er jo like fine om den vert utsett litt ;)

God helg!

Maria Louise sa...

Hei hei! Jeg ser deg for meg på scooteren!! FAntastisk! Men du - jeg må få høre hvordan det gikk på det du vet!!! Tenkte på dere!! Som du skjønner - ventetiden er ikke over! God helg kjære venn!

Anonym sa...

stadig imponert over besluttsomheten din! stå på vilje og tak er det tydeligvis i deg! Er ellers så glad for å se lyseblått inne på bloggene, fikk virkelig øynene opp for fargen for 10 år siden da jeg fødte min første sønn og (var ellers den eneste pastellfargen jeg utsto på åttitallet) har mye av det hjemme. men det er ingen jeg kjenner som egentlig skjønner hvorfor jeg skal ha lyseblå puter, skåler og GGkopper...da er det godt å ha noen ukjente "bloggevenner"...

inkala

My home is my Castle sa...

Hehe :))
Skulle likt å være flue på veggen hihi..
En herlig historie og nydelige lapmper.
Den nederste har jeg og ;)

Ha en fin helg

Olstad sa...

ler som vanlig av historiene dine fantastisk artig.

Ville bare ønske en riktig god helg.

Aina sa...

Så morsom historie, scooter og lysekrone høres like lett ut som en bossekk full av julegaver, kommende spysyka på buss...ja, merkelig sammenligning men jeg har bare kjøpt lysekroner og fraktet de i bil ;-D

Ha en super lørdag og en flott helg!
Klem

Karna sa...

HA HA HA ser deg for meg....er det mulig. Slik er jeg også, MÅ ha det med meg IDAG hvis jeg kjøper noe, møbler og annet dill som må bestilles er absolutt ikke noe for meg.
Flott lampe var det iallefall, og bildet ble jo kjempe fint det, skal være fornøyd med det!!

Og godt vi har familien Villefrance på plass også...ha ha ha

Kos deg sammen med Bodil, her skal det jobbes på tomten til min søster, men jeg SKAL ha med meg håndballkampen først!

Christinas låvebutikk sa...

Fine lysekroner og gode historier her som vanlig!! Du får meg til å le!! Kjempefin bukett!
God helg!

Mitt hvite hus sa...

Herlig lampehistorieO=) He he ... Skjønner at den turen hjem ikke var fullt så enkel.
Men lampen kom i hus den!
Motivasjonsroser fungerer av og til , men ikke alltidO=)

Ha en fin helg!
Klem Kerstin

Anonym sa...

etter å ha sett utfordringen fra Bodil, måtte jeg bare se hvem er blitt utfordret..herligt lesestoff og ler bredt her jeg sitter. en fengende lys historie og jeg legger deg i min linkeliste
ha en strålende helg
mvh torill

Tee of Vinnord Cottage sa...

Så nydelige bilder :) Også ville jeg si tuuusen takk for den superfine gaven :) :) Som du sikkert skjønte var den midt i blinken :) Nå ligger den nedpakket i en eske, klar for å bli forflyttet til det nye huset, så fort det er klart og malt :)

Anonym sa...

Det som jeg faktisk la merke til her var "vasen" eller flasken som du har satt rosene i. Jeg liker nemlig ikke sånne V-formede vaser. Dette er en mye bedre løsning som jeg synes gir en bedre presentasjon av roser. Et tips som jeg skal benytte meg av, indeed !

ENGEL sa...

skrekkelig morsomt fortalt. ser deg for meg på skuteren. litt sånn dumog dummere-film aktig;)god helg;)

liven sa...

Ikke farlig å bli utfordret når du kan vise frem disse her!!
Flotte lysekroner!!
Kjøpte en i vinter men den er sånn grå svart.....jaja er fornøyd med den jeg altså:O)

Ha en fin lørdagskveld:O)

mali-mo sa...

Heehe, hørtes ut som meg selv på en god dag det der ;)

Lekre lamper du har, drømmer om en sånn prismedingeldangel eg og, men sparingen til innkjøp av en går heller trått, gitt. Sånn er det når man må tjene til salt i grauten også ;)

Klart eg tar utfordringen! Må bare tenke meg om og velge lampe ;)

innendørs sa...

fantastisk historie, satt og skrattet høyt!!! og, flotte favorittlamper:D

Synnøve sa...

For en morsom historie. Fin lampe.Fint bildet også.Ha en fin helg.

Prinsesse Elin sa...

Tror du emmeline kunne ha tryllet frem et slik bilde på bestilling??? Her suser jeg videre og kreativiteten har gjort sitt inntog.
Lampehistoren din er mye mye kulere enn min. Min kommer en annan dag når jeg vet hvordan jeg skal formulere det;O)
Her har jeg sittet i flere timer og strevd med å skive home sweet home slik at jeg er helt ør i hodet og lam i armen. he he
trodde det skulle gå en super fantastisk film på tv men der tok jeg jammen feil og ikke er jeg i humør til film heller.
Har vært oppe siden 6, på jobb og bånn gass her hjemme etterpå. Nå har autopiloten satt inn og jeg er slettes ikke trett. Jeg nyter å ha fri og søndagen har blitt en av mine favoritt dager. Da bare koser jeg meg her hjemme mens mannen skyter tomt og prinsessa kjører firhjuler:O)

Christinas låvebutikk sa...

Noe til deg inne hos meg!
Ha en nydelig søndag!

Jeanette sa...

Kjempemorsom historie, du skriver alltid så artig! Er en fryd å lese innleggene dine:)

Vakkert hjem du har!

Hilsen Bodil F.T. sa...

Likte virkelig det senarioet inne hos Laura Ashley :D :D Slik skal det gjøres!! Og lampen var skjønn!!

Prinsesse Elin sa...

Jepp denne tar jeg på strak arm....men da er spørsmålet har jeg noen fine lamper....nei. Jeg legger min lit til at jeg har klart å snakke i klar tekst til min mor denne gang.JEG ØNSKER MEG SÅ VELDIG EN LYSEKRONE. DU FÅR KJØPT DEN PÅ BOHUS OG DEN KOSTER..."
Tror du hun tok an???? Tro de ja!
Men du skal få en historie en dag i jula for da er det ikke noe annet å blogge om.

Vi rykker fortsatt nedover i køen....you know;O)

Ingrid_blafre sa...

God jul til deg! Lamper er stemningsskapere de luxe, så morsomt med historien din ;-)

Related Posts with Thumbnails