mandag 30. november 2009

Årets juleblader



Så er de fleste julebladene på plass i butikkhyllen ( Det mangler vel bare ELLE, som kommer 7.desember?) Jeg har selvfølgelig alle, og trenger vel ikke å gå nærmere inn på hvor populært akkurat DET er her i huset!



Jeg er alltid spent på julebladene, og syns at forsiden bør være litt glamorøs! Derfor rangerer jeg både forside og innhold. I år vil jeg gi forsidene på Interiør Magasinet og Boligpluss en delt førsteplass, Maison sin forside får tredjeplass og Vakre Hjem og Interiør får fjerdeplass.


















Magasinet Jeanne d'arc living får definitivt bunnplassering. Hva i all verden er dette for en grå og trist juleforside? Det stopper ikke der. Jeanne d'arc jentene skal virkelig ha ros for å ha revolusjonert nordiske interiør på så mange måter, men huttemegtu for en supertrist jul de presenterer. Jeg ser for meg Emmeline liggende i en rusten seng, innpakket i en striesekk for å holde kulden ute. Julematen er en gammel nøtt pakket inn i avispapir. O happy day:) Selv om det trolig er en fransk rustikk nøtt på menyen, er ikke dette jul for meg. Det blir rett og slett tristessejul!



På den andre siden av skalaen har man ROM 123 som vanligvis pleier å ha; klipp ut en orange due, så har du julestemnigen på plass-vri på julen.I år var det overraskende mye tradisjonell jul der faktisk, og jeg syns det var et kjekt juleblad!



Det kan se ut for at noe av juletrenden er at det ikke skal pyntes så mye til jul. I nesten alle julebladene presenteres minst et hjem som kun har pyntet med en enkel nellikappelsin i et vindu, en bukett med røde tulipaner, eller kanskje de har en julekake gjemt i en skuff? Det er i grunnen litt kjipt spør du meg. Jeg har en mistanke om at mange av julereportasjene blir laget på vårparten, og at det kanskje er grunnen til at julen er så lite tilstede?

































Julestue fra InteriørMagasinet

Hyttejul blottet for julenek og julehjerter, kan du også ha for meg. Denne gangen syns jeg at Interiørmagasinet hadde et litt for eksklusivt tilsnitt, med maskuline gigahytter uten kos og stemning! Bonytt favner som alltid vidt, der er det noe for enhver smak- men i år blir det minus for puslete juleforside!



Etter å ha lest alle mine juleblader fra perm til perm ender jeg nok med BoligPluss, Vakre Hjem og Interiør samt Maison som mine tre favoritter, selv om jeg er LITT i tvil. Kanskje jeg er blitt for godt vant med lekre bilder fra bloggene?  Personlig syns jeg iallefall at årets interiørjulebladene mangler det lille ekstra, men kanskje det bare er meg? Hvilket juleblad er din favoritt?


49 kommentarer:

Kjeruben sa...

Har ikkje kjøpt eit einaste eit....faktsik! :-S Men skal bruke dine tips når eg skal ut og handle... og faller vel for fristelsen til å kjøpe vakre hjem tenker eg :D

Ønsker deg ei fortsatt flott førjulstid.

Torunn sa...

Kunne ikke blitt mere enig Cecilie! Jeanne dàrk fremstår som grått og trist. Jeg syns alle bilder blir like grå og hele bladet fremstår platt og monotont. Dette gjelder ikke bare juleutgaven. Hele året ser ut til å være grått og fargeløst der.... Jeg klarer nesten ikke skille de ulike utgavene fra hverandre...

Huff...det er såå mye fælt!
:-)

Hilde Heimdal sa...

Hehehehe syns jeg ser deg der i en rusten seng, kjempefornøyd med jul haha :)))))

Har ikke lest ett eneste jule interiør blad enda jeg tjihi:)

Men får jo mye input her på bloggene da !!

Så kan være noe i det du sier at kansje du har blitt litt "bortskjemt" av alle de flotte bloggene ?? ;)))

Anonym sa...

Enig i at Jeanne D`arc bladet ser trist ut! Jeg har bare kjøpt KKs juleblad, og fant masse inspirasjon til selvlaget julepynt. Ellers venter jeg på at Bolig Pluss skal dumpe ned i postkassa :-)
Ser jo ut til at det blir OK!

M sa...

Jeg har også så og si alle juleinteriørbladene + alle julemagasinene som er å få tak i i disse områder..! Og kan ikke si at alt er tiltalende. masse steril jul omkring...! Liker mye i vakre hjem, små tips. Men det er veldig mye fattigmannssølv og hvitt i år...Det går i gråtoner ofte, så om man er glad i masse rødt til julen gir ikke disse magasinene mye inspirasjon...!

Ha en fin dag videre:)

Margrete

fru Karlsen sa...

Jeg er stor fan av Vakre hjem, men syntes de har tapt seg litt den siste tiden. For meg virker det som om de har en skaphenger full av pynteting, som de flytter fra hus til hus! Synes det blir litt drøyt, når du ser de samme tingene i hver repotasje i 5 nummer! Har ikke sett julenummeret enda!

Prinsessen paa erten sa...

haha, må le når jeg leser hva du skriver om Jeanne D arc's juleutgave :)
Du skriver så velformulert. Morsomt :) Og helt enig... det blit litt for trist for min smak også.
Hehe :)
Klemmer

the Folding chair sa...

Har foreløpig bare lest rom123, som jeg synes var helt greit. Men etter å ha ventet og ventet på at det skulle bli desember, så sprakk jeg på lørdag og kjøpte meg kk's julemagasin! uff... det var stoor skuffelse. Stusset allerede i butikken på hvor tynt det var, men kjøpte det da allikevel for jeg har observert at det er utsolgt de fleste steder. Men bladet var omtrent bare reklame, og ingenting i det rettferdiggjorde prisen. Nå skal jeg følge dine anbefalinger, og kjøpe meg et ordentlig juleblad!

Prinsesse Elin sa...

Har alle + 4-5 svenske....så da skulle det vel holde det da. Her har mannen nøff nøff så jeg fungerer som sykepleier:) Å jeg hadde strøket til eksamen med glans. " nei jeg gidder ikke å massere bena dine....gjør det sjøl!"

sylvia sa...

har alle jeg å,pluss de svenske som er helt nydelige i år,
løp å kjøp.
klem fra sylvia

madam mim sa...

He he, at jeg ikke kom på idèen selv, en selvlaget oransje duen hadde jo selvsagt vært prikken over ièn i mitt julehjem...Ho ho ho, du skriver så jeg ler høyt her.

Selv har jeg bare kjøpt KK (skuffende) og Bolig pluss (mye bedre) så langt. Takk for anmeldelsene!

Monica sa...

jeg var også skuffet over jeanne d arc bladet denne gang, syns dete r et supert blad elelrs, all ros og ære til dem, men det ble for trist i mine øyne også...

Lin K sa...

Ha ha! Det hørtes da stakkarslig ut med bare en nøtt - selv Askepott får jo mer i jula! ;o) Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte at Bonytts siste nummer var julenummeret - før jeg sjekket dato for neste blad... Ikke mye jul der! Tror jeg må kjøpe Bolig Pluss, det hørtes ut som det som passet best for meg i år. Takk for at du sparte meg for masse penger på blader :oD

Anonym sa...

Mine favoritter er uten tvil Vakre hjem og interiør og Boligpluss....syntes de var de beste bladene. Men synes også det er en del flotte svenske blader....

Merethe sa...

Åh,du Emmeline- jeg er så enig.. Det var med fryd jeg satte meg ned i bilen på vei hjem fra Danmark med Jeanne D`arc i hendene. Alle de 4 barna sov, gubben var blid og fornøyd og jeg skulle kose meg med bladet på vei hjem!
Vet du, jeg ble nesten nedstemt av den grå og triste julen. Jeg kan ikke se for meg at det luktet grønsåpe i "uthuset" i den ene repotasjen de viste en gang. jeg så heller for meg spindelvev over ribba og edderkopper kravlende i grøten. Noen av sidene hadde kanskje et snev av noe jeg kunne like om jeg tenkte meg godt etter, men alt i alt er det det tristeste juleutgaven av et blad jeg noen gang har sett. Der og da bestemte jeg meg for at julen skal få innslag av rødt hos meg!! :)

Anonym sa...

Jeg må si at Bolig Pluss har den forsiden som appelerer mest til min juleinteriørstil. Jeg er glad i ordentlig jul og er enig med deg i at det er veldig mye minimalistisk jul rundt omkring. Akkurat i jula syns jeg man skal gå litt "overboard". Det er jo jul bare en gang i året;)

Hege sa...

Ideal Home har et ganske ok juleblad, har vært fast leser i mange år.

Men de har en spesial versjon som heter Ideal Home Christmas som dessverre ikke selges i Norge og det er julemagasin med stor J og mer til altså. Oppskrifter og pynt som gjør at du hører "laaast christmas og ding dong merrily on high" bare du åpner bladet :)

Har fått tak i det pga en særdeles service innstilt redaksjon som har sendt det til meg, dog det bladet er hakket før grunn nok til å reise på førjulstur til London :)

Uansett Ideal home slår aldri feil!

ps! boligpluss var ikke så halvgærnt..

Tomines hjem sa...

jeg bare dør av latter når jeg leser om Jane darc living.. akkurat de sidene som du viser frem, viste jeg også til min mann og spurte om ha likte det; Liker det der? herregud.. jeg kan kjenne sopp og mugglukta helt hit jo! Enig med deg.. inn med mere rødt, og ta bilder av julehus som bugner... Det er iallefall jul for meg!! Godt å ha deg tilbake..

Ocean showroom sa...

Du er herlig! Du underholder bare så godt! Og jeg skjønner at jeg ligger litt etter på julemagasinfronten! Har foreløpig bare lest Vakre Hjem, som var helt ok etter min mening. Men jeg skal ihvertfall kjøp meg BoligPluss nå! Og greit og vite hvem man absolutt skal styr unna!
Ha en fin kveld!
Klem, Lene

Anita sa...

Kjekt med en magasin anmeldelse, sparer litt penger på det :0)) Så tusen takk, får løpe og kjøpe ett av de i morgen! Kos deg i førjulstiden!

Annie sa...

Hehe..fantastisk bra innlegg :) Ser for meg julefeiring i en strisekk..moderne skal det være!

Anonym sa...

Nei, du har rett, man trenger egentlig ikke bladene når det finnes så fine blogger! Sånn som din for eksempel! :)

Anonym sa...

Hipp hurra for Emmeline som er tilbake! Digger deg.

Nettelita sa...

Jeg er fast tilhenger av Bolig Pluss, og syns årets juleutgave var bra ja! :)
I tillegg MÅ jeg bare anbefale deg to svenske juleblader, som jeg syns er helt fantastiske.. Lantlif sin juleutgave, og Underbare Julhem, som er gitt ut av Drömhem og trädgård. Masse jul og masse inspirasjon! Så løp og kjøp! :)
KLem

TONE sa...

Jeg sparer på alle juleinteriør..bladene..legger dem fram hvert år for å ta en titt og finne ny inpulser fra dem....det er ikke noe kjempe mye som har utviklet seg på 10 år....
Tenkte at jeg IKKE skulle kjøpe VAKRE HJEM i år...men tror du ikke at det låg i handle posen når jeg kom hjem.....Hmmmmm

Vi får bruke fantasien vår...OG JEG ER HELT ENIG OM AT DET VAR EN TRIST JUL HOS jeanne dark...stakkar!!!

Kos deg....TONE =)

Unknown sa...

Jeg syns også BoligPluss var bra. Også skal jeg kjøpe Maison juleblad, for det pleier jeg å være fornøyd med. Takk for anmeldelsene! Kjekt å lese. :)

Anonym sa...

Hva synes du om de danske da? Både BoligMagasinet og BoligLiv har gode julenummer!

Anonym sa...

Hei Emmeline. Så kos og høre fra deg igjen. Jeg har funnet frem julebladene fra tidliger år og kjøpt Vakre Hjem og Interiør Magasinet. Synes de er fine, men ser at Bolig pluss, som du nevner, kan være et godt kjøp også. Først skal jeg kose meg med mine to nye og prøve meg på en oppskrift eller to derfra. Er enig med deg at J`darc var nitrist. Ha en fin uke.
Hilsen Britt Eva.

Bolettes hus sa...

Æ læ mæ skvett ihæl av beskrivelsen din når du ligger i den rustne jernsenga.... (Sagt på ekte vennesla dialekt!) Har et spørsmål. Hvor har du kjøpt de skjønne bambi-dyrene du har på bildene? De skulle jeg gjerne likt og hatt!!!
Mvh
Kari i Bolettes hus

Linda sa...

Det er ikke bra å lese bloggen din så sent på kvelden, jeg ler så jeg vekker hele huset, he he.
Den historien minner meg om de som var så fattig at de brukte den samme mandelen i grøten hvert år og den hadde broren laget på sløyden.

Ellers må jeg si at til nå er Bolig pluss min favoritt med Maison som en god nummer to men jeg har ennå ikke sett igjennom alle sammen.

ANETTESHUS.COM sa...

Huff, synes ingen av de norske bladene imponerer jeg faktisk!! Gidder ikke å kjøpe de en gang!! Svenske Lantliv og mange av de andre svenske bladene derimot var fantastiske!! Söta bror, de får det til;)

Klem Anette:)

Lillan sa...

:)

mitt favoritt blad er på narvesen og heter: Hem & trædgård (stavet det rett frem jeg, hehehe)

Etter det kommer lantliv og etter det kommer boligpluss og vakre hjem & interiør.

Rom 123 har så lite om min type stil...de har mye farger og sprell og jeg liker hvitt, hvitt, hvitt ...beige, lyserosa med inspill som rødt:) altså mer shabby chic hvit stil.

Boligpluss synes jeg har det beste norske interiørbladet. Men jeg heller mot svenskene, de har stappfulle blader full av hvit stil hver gang!!! hihi LOVE IT

klem Lillan

-Kamilla- sa...

Har flere av de samme bladene som deg, og det eneste jeg har lest flere ganger er Bolig Pluss. Litt kjipt når alt skal være så minimalistisk! Og KK sitt julemagasin var IKKE min favoritt, En STOR skuffelse! Det endte med at jeg bladde fort igjennom og siden har jeg ikke rørt det...
-Kamilla-

Iren sa...

Kjøpte vakre hjem i går og ble rett og slett skikkelig skuffet...:(
Er vi for bortskjemte med vakre hjem og detaljer her i blogglandia???
Ikke vet jeg men jeg vet ihvertfall såpass som at hvis du rangerer det bladet på topp i år så sklal ikke jeg kaste vekk penger på de andre bladene ihvertfall men heller kikke mer på bloggene rundt omkring!

Ønsker deg en fin advent!

Klem

Tonje sa...

Helt enig i at Bolig pluss er bra. Mange flotte og inspirerende bilder og artikler. Liker også godt Maison og Interiørmagasinet, men det gjør jeg ellers i året også.
Føler innimellom at jeg ikke er helt i takt med moten når jeg ser i Jeanne D`arc, en slik jul vil iallefall ikke jeg ha! Flotte bilder for all del, men ikke noe jeg kan bruke som tips til innredning i mitt eget hjem - og det er da noe av poenget med slike blader er det ikke? Vakre hjem og interiør er også pent å se på, men gudsjammerlig kjedelig. Jeg har kjøpt bladet i flere år, og jeg sverger; artiklene er så like at jeg like gjerne kan lese et blad fra i fjor eller forrige året - og ikke merke forskjell. Hmmm...nå hørtes jeg sikkert litt krass og negativ ut, men jeg savner et blad som presenterer noen nye ideer, har spennende oppskrifter osv. Jammen godt vi har svenskene. De kan juleblad!

Fregnepetra sa...

Hei. Kan ikke du dele med oss hvor du har kjøpt tallerkenhyllen din. Den er nydelig.

Emmeline sa...

Hei:) Klart jeg kan dele hvor jeg har kjøpt hyllen. Den kommer fra Oliver Furnitures og er kjøpt på AC Home på Askøy. Den selges også i lekebutikken på Nesttun.

De to bambiene mine er kjøpt hos Berthas Oldebarn i fjor, men jeg tror hun har fått inn nye. De selger også bambier på Kremmerhuset:) Lykke til med jakten...

aase sa...

Kjekt å vite at man ikke trenger bruke penger på jdl bladet da...jeg synes både boligpluss og vakre hjem hadde spennnede ting fro meg, så de synes jeg var gode og innbydende!! Tror faktisk ikke jeg skal kjøpe fler, bruker blogger til inspirasjon istedet tror jeg!!

Spunk og boblemukk sa...

* Ler høyt

Enig i at juletrendene nå til dags er at det ikke skal være noen julepynt. Helst bare litt ekstra mose fra skogen, som man pynter med litt her og der. *fnis

Nissen fra fjellet.... sa...

Liker best varmen som bladene gir, god fyr på peisen og vips så var nok et juleblad borte:)

Stjerneteller sa...

Snadder på dadder at du er tilbake med futt og fart! Glimrende julebladguide, den skal jeg følge. Har ikke shoppet et eneste blad sålangt, men tror i dag må bli dagen!Nydelig julehylle, hadde jeg bare hatt litt veggplass skulle jeg hermet i en fei.

Eirin Bjørnstad sa...

Hei på deg! Egentlig er jeg mer nysgjerrig på det Store prosjektet ditt, ;-) Skal jeg heller sende deg en epost?
Alt godt og god klem fra Eirin.

Min stil sa...

He he... Du kan nå få sagt det.
Hærlig med juleblad, selv om innholdet kan variere noe. Måtte le av det du hadde skrevet om jeanne Darck. Så enig, så enig.
Klæm til deg.

Min stil sa...

He he... Du kan nå få sagt det.
Hærlig med juleblad, selv om innholdet kan variere noe. Måtte le av det du hadde skrevet om jeanne Darck. Så enig, så enig.
Klæm til deg.

Anonym sa...

Helt enig med deg! Men for meg er det vanskelig å finne en favoritt år. Ingen av bladene har gitt kribling i kroppen og julestemning. Vanligvis er julebladene utrolig inspirerende og jeg nyter å dukke ned i dem. I år bladet jeg bare gjennom dem og fant svært lite jeg går rundt og tenker på og fryder meg over. Må nok ut å handle svenske blader. De er ofte litt frodigere - noen gang i overkant...

Fivrel sa...

Lev Landlig! Kjem høgt opp på lista mi, i allefall :-) Lun, god jolestemning - ein fin balanse mellom nostalgi (som er hovudtema på framsida) og moderne tradisjonar. Dette bladet må absolutt vere med på lista (anten ein bur landleg eller ikkje!) ;-)

Bette sa...

Hahahaha;o)
Lo godt av innlegget ditt! Syns jeg ser deg liggende i jernsengen med en tørr,fransk antikk nøtt!
Er helt enig med deg at julen til Jeanne D àrk er gørr kjedelig!!! Sto med bladet i hånden på vei til å kjøpe det,men bladde heldigvis litt i det og fant fort ut at det ikke var noe for meg!
Nei,julen for meg er rød,hjerter,julenek og grønn granbar! Har kjøpt inn Vakre hjem og Interiør magasinet,men har ikke hatt tid til å lese de enda.... Tror jeg må kjøpe Boligpluss også siden du anbefaler;o)

Anonym sa...

Må si meg ganske enig med deg Emmeline, fikk heller ikke det store kikket av årets julemagasin.. Litt skuffende.. Kjøper haugevis hvert år, men har faktisk plukket ut de samme som deg til mine favoritter i år:) Ellers må jeg si at du er utrolig dyktig til å skrive, ler godt her jeg sitter og leser;) God adventstid til deg og dine!

Med vennlig hilsen Zinnia

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Herlig innlegg:) Så bra med disse anmeldelsene. Da ve jeg hva jeg skal kjøpe etter å ha lest dine og kommentarene:)Her hos meg blir det rødt og nostalgisk julepynt - pynt som jeg har hatt i alle år.
Gleder meg.

Related Posts with Thumbnails