søndag 20. september 2009

Glasert eplekake i langpanne



I dag har vi hatt besøk, og jeg har bakt. Jeg startet bakekarrieren etter at jeg fikk mitt første barn. Jeg var 21 år gammel, og hadde aldri bakt en kake i hele mitt liv. Plutselig var det en forventning at man skulle stille med kake til barnedåp, i bursdag, i barnehage og på skolen. Etterhvert som jeg fødte stadig flere barn, skjønte jeg at jeg måtte ha noen sikre vinnere i oppskriftsboken min. Langpannekaker som ikke sviktet -og som alltid smakte bra.
Dagens kake er en av disse. Oppskriften hadde jeg et svare strev med å få tak i for femten år siden. Forhåpentligvis kan den være til hjelp for andre som trenger et puff inn i langpannekakenes rekker. Kaken er glasert med aprikossyltetøy og sitron, noe som gjør at den både smaker og ser bra ut. Her kommer oppskriften:
300 gram mykt smør eller margarin
500 gram sukker
8 egg
300 gram hvetemel
4 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
*********************
1,5 kg epler ( ca 8 vanlige epler)
1 dl sukker
2-3 ss kanel
Eventuelt hakkede mandler hvis man vil ha det med.
**********************
3-4 dl aprikossyltetøy
smakes til med litt sitronsaft ( skal smake litt syrlig)

*Rør smør og sukker lyst og lett
*Tilsett eggene, ett om gangen mens du pisker godt
*Sikt mel, vaniljesukker og bakepulver i røren
*Kle en stor langpanne med bakepapir og hell røren i formen.
*Dytt skrelte eplebåter ned i deigen
*Dryss over blanding av sukker og kanel ( og eventuelt mandler)
Stek kaken nede i ovnen ved 180 grader i 30 minutter



Varm opp aprikossyltetøy og litt sitronsaft, slik at det blir lunkent. Ta kaken ut av ovnen. Fordel blandingen over kaken. Sett kaken inn igjen i ovnen, og stek videre i ytterligere 10 minutter -eller til den er ferdig stekt. LYKKE TIL



Jeg har plassert min blogg i Landåsnorske bloggkart!

38 kommentarer:

Anonym sa...

Den såg bare kjempegod ut!! Og så 8 egg da.. Utrolig flott.
mor til 4

Emmeline sa...

Hei mor til fire:)

Ja åtte egg er jo litt, men for dem som har en egen hønsegård så hjelper det jo...
Det har jo ikke jeg, så jeg trøster meg med at det er en langpannekake. Mye kake for eggene med andre ord;)

Refleksjon på livsvegen sa...

Å den MÅ prøvast, du er SNILL!

God natt!

Christel sa...

Hei Emmeline
Kaken ser bra ut. Hvordan er den å fryse? Deler du den opp først da? Har mange epler her som jeg må bli "kvitt":)

MonjaHelene sa...

Heisann !Kaken så knallgod ut!Den skal definitivt prøves ut.Takk for at du delte oppskriften.:)Ha en fin uke !

Ruths datter sa...

Hei Emmeline!
Den kaken ser lekker ut.Skal prøve å lage den.Ha en fin uke.
ruthsdatter

Jorid + NOE Blog sa...

Mm, den så bra god ut :-)

Ha en fin søndagskveld videre og en flott uke Emmeline :-)

Klem Jorid

frøken olsens drømmer sa...

nam nam ja den sååå god ut,jeg elsker kake,tenk vist kake hadde vært sunt,ja da hadde jeg vært som en tynn strek;))
skal prøve denne !
klem

Emmeline sa...

Hei Christel:)

Nå har jeg jo allerede delt den i passelige stykker, så da legger jeg dem i en boks med matpapir mellom lagene... og fryser!
Det går nemlig fint å fryse den, men jeg hadde jo delt den opp litt iallefall. For det blir vel litt voldsomt å fryse den i ett stort stykke???

Idun // Breidablikk sa...

Denne såg kjempelekker ut! *lagres*

Heidi sa...

Denne kaka må prøvast. Alltid greitt med sikre referansar...

Breivik Samfunnshus sa...

Å tuuuuusen takk for at du delte denne godbiten med oss ;)) nå ble jeg fyysen på denne herligheten sent en søndagskveld !!! hi hi meeen "heldigvis" mangler jeg noen ingridienser ellers hadde jeg starta opp kjøkkenet nå i kveld !! Så innmari god ut !!

Sine sa...

Og så jeg som har høstet epler i dag...

Tusen takk!

Jeanette sa...

Mmmmmmmmm, den så vannvittig goood ut! tror jammen jeg må lage eplekake en dag nå gitt!

ha en flott uke:-)

Klem fra Jeanette

sylvia sa...

tusen takk for nydelig oppskrift,
ha en fin dag.
fra sylvia

idyll sa...

Åh, så digg.. Skulle ut på leiting etter en oppskrift i dag, var å fikk hentet en haug med deilige epler i går... Det så veldig godt ut!

mammahaaland sa...

Lekker kake!
den må jeg prøve..
Min farfar har også høns, så vi henter ofte egg der. Men han har noen Italienske noen, veldig små skjønne med "sleng bukse" å føttene, de gir ganske små egg, så da synes jeg alltid jeg må ha litt flere egg enn vanlig;)
Takk for tips!
Monica

Pink lady sa...

Den så deilig ut!

Takk for at du deler oppskriften med oss:)

Ha en god uke, Emmeline.

Klem PInk lady

Merete sa...

Nammmmmm..! den skal garantert prøvast :) ser knallgod ut!
takk for at du deler oppskrift.

Kristin`s lille hjem sa...

Den så virkelig god ut.Takk for oppskrift. Hilsen Kristin

Fjordheim sa...

Den kaka såg farlig god ut.
Må nok prøves en gang.
Ha ei flott uke :)

sandra sa...

det så fristende ut!! skal prøves!

elle sa...

Den kaka der så god ut! :) Flott blogg du har.

NettPrat sa...

Mmmm, den så ikke dum ut den kaka der! Takk for oppskriften:-)

Bouvbear sa...

Tusen takk for oppskriften, den skal jeg jammen prøve for jeg har hagen full av epler.

Adelina sa...

Es maravilloso su blog!!!!
Y ahora también nos cocina!!!!
Haré ese maravilloso pastel y muchas gracias por la receta.
Seguiré viniendo a verla!!!
Adelina.Islas Canarias

Charlotte sa...

Det så veldig godt ut:) Må prøves!Har selv dilla på eplemuffins for tiden.

Ha en fin dag videre.

Anemone sa...

Det så ut som en knallgod kake!! Og jeg har ikke mindre enn 6 epletrær i hagen, så da kan jeg jo bare sette igang.

Tusen takk!

riOs sa...

Hei!
Først og fremst; du har en kjempeflott blogg som jeg nok kommer til å svinge innom med jevne mellomrom! Du skriver kjempefint!
Og den eplekaka ser himmelsk ut!!Jeg har akkurat startet et prosjekt som går ut på å komme inn i alle de fine klærne som jeg har hengende i skapet men som ikke riktig passer lenger, og da var det kanskje litt dårlig gjort av deg å briljere med glaserte eplekaker og denslags, men jeg tenker at den kaka er så god at den er verd å vente på. For en sjelden gang skal man unne seg noe godt også :-) Så da vet jeg hva min første lille utskeielse skal bestå i...

Ha en super dag :-)

Hilsen Soya

Anonym sa...

Dette er min nye favorittblogg. Du skriver så morsomt! Kaken skal jeg prøve til helga! Klem fra Ingrid

hjem hos linda sa...

åå her sitt æ snavelsyk som bare d,og huset tomt for snavel og så går jeg inn på bloggen din og der ser jeg den flotte fristende eplekaka....hmmmm den så go ut....klæm linda

hjem hos linda sa...

åå her sitt æ snavelsyk som bare d,og huset tomt for snavel og så går jeg inn på bloggen din og der ser jeg den flotte fristende eplekaka....hmmmm den så go ut....klæm linda

Unknown sa...

Dette så godt ut!!
Det er visst mange som baker eplekake om dagen:)
Har lagret endel oppskrifter nå, så må nok prøve denne også:)
Langpanne var jo genialt, alltid kjekt å fryse ned litt:)

Titom sa...

Denne må prøves. Tusen takk for at du deler oppskriften.

Lima sa...

Sååååå deilig den så ut, den må jeg prøve:)
Herlig blogg du har, jeg blir så glad hver gang jeg er innom og snoker litt. Utrolig god smak du har(den samme som meg, hi hi).
Deilig med litt inspirasjon.
Ha en toppers dag videre da,
kos fra Linda

Anonym sa...

Fantastisk kake :) 2.gang på en uke den blir laget her hjemme nå :):)

Anonym sa...

Sorry to write to you in English, Emmeline, but had to let you know that I made this cake this morning for friends and it was LOVELY. Thank you for sharing the recipe! Nicola x

Marthe sa...

Måtte bare skrive en kommentar på denne! Prøvde denne kaken da vi hadde familien boende her i forbindelse med barnedåpen til vår yngste. Vi var 19 stykker i samme hus i 4 dager! Kaken var en stor suksess!

Related Posts with Thumbnails