mandag 28. september 2009

Interiør med IT-faktor



I går var jeg på besøk hos noen som hadde det SÅ fint! Jeg må innrømme at jeg egentlig veldig sjelden går inn til folk og får en sånn WOW følelse. Jeg er ikke så opptatt av hvilke farger andre folk har på veggene, eller om de har det ryddig. Jeg pleier imidlertid å legge merke til hvilke kopper man blir servert kaffe i. Rett og slett fordi jeg syns det ligger mye hverdagsglede i en fin kopp.


Dette huset som jeg besøkte hadde så mye IT-faktor at jeg nesten ikke kunne sove da jeg kom hjem om kvelden. ALLE detaljene helt perfekte. Det var de lekreste sofaer i beige og eksklusive puter med spennende trykk. Det var designerlamper, tøffe kurver og stilige bilder på veggene. Det var virkelig et av disse hjemmene det IKKE går mange av på dusinet. Vertinnen hadde valgt ting fra Tine K, Day, House Doctor, Bruka, Oliver Furnitures, GreenGate og Maileg. Kjente interiørmerker på rekke og rad, likevel var det et unikt sammensatt hjem. Stilig og koselig på en gang.


Det er da man kommer hjem til eget hus og bare sukker. Du kjenner følelsen: Jeg har lyst til å gjøre NOE her hjemme! Samtidig vet jeg med meg selv at jeg ikke blir lykkelig hvis putene er beige. Selv om jeg har sittet i verdens lekreste hus og memorert alle detaljer.


Hva er det som får oss til å velge enten det ene eller det andre? Er det sånn at retrojentene blir retro fordi de har et romantisk forhold til sin egen barndom på syttitallet? Er det sånn at de franske landstiljentene var frenetiske glansbildesamlere i ungdommen? Har noen og enhver av oss sett for mye på Madicken? Hvorfor drømmer jeg om et hvitt hus, samtidig som jeg sparer til pledd og puter med friske farger, roser og polkadotter? Kanskje det er en Hollie Hobby skade?


Det er klart at vi påvirkes av hverandre, men enkelte har likevel en større IT-faktor enn andre. På noen interiørblogger ser man dette tydelig. De har en klar formening om hva de liker, og jobber interiøret frem i sin egen retning. De er ikke så opptatt av andre, men har ofte peiling på trender, og holder seg oppdatert på de nyeste interiørkolleksjonene.


Gårsdagens vertinne fortalte at hun ikke lenger kjøpte så mye nytt. Hun hadde funnet sin stil, og spør du meg så var den helt unik. Jeg har en følelse av at jeg aldri kommer til å komme til det punktet! Men kanskje en dag? Hva tenker du om dette? Har du et interiørmål -og kanskje mer spennende: Vet du hvorfor?


PS: Bildene er i dag lånt fra Oliver Furnitures, rett og slett fordi jeg ønsker meg en tallerkenhylle derfra. Ikke særlig nytenkende med andre ord;)

37 kommentarer:

Anonym sa...

Lett å la seg facinere av det andre har, særlig når det gjenspeiler de som bor der! Det skal jo være DITT hjem som en hel familie skal føle seg hjemme i, og da blir "borte bra men hjemme best" ganske nærliggende. Du har det så nydelig, og det er sikker 100% deg. Kos deg, og glem de andre! Enig??
mor til 4

Armkroken sa...

Nydelige bilder du har funnet! Det er mye inspirasjon å hente hos andre ja :) du får stjele til deg de gode ideene og lage din egen vri på det. Og jeg er sikker på at en drøss av oss hadde memorert litt av hvert vi og, hvis vi fikk komme og se litt innenfor dørene dine!! Hehe:) Ha en strålende uke :D

Idun // Breidablikk sa...

Ikke godt å si hvor "stilen vår" kommer fra.. Blir vel litt det samme som med personligheten... Er det arv, eller miljø? Eller noe heeelt annet?

Mitt største interiørmål er å bli kvitt alle pastellene og dårlige lagt tapeter og alle andre interiørtabbene som den forrige eieren har begått..

Klem fra Idun

Ocean showroom sa...

Jag håller med dig! Det är fantastiskt att komma in i ett hus som har sin egen stil. Åh, som jag vill se bilder från det huset! :-) Ha en fin dag! OCH- jag blir också lyckligare av att dricka mitt kaffe ur en fin kopp! :-) Kram Alexandra

Akkurat passe Frø sa...

?!?!?!?!?!?!?!?!
Men "Emmeline-stilen" er jo DIN!!!
Kvitt + fargklatter etter sesongen og humøret!
:O) FrueFrøet

Emmeline sa...

Hehe...Smiler til Frøet... smiler til alle!! Dere er jo bare skjønne;)

Merethe sa...

Jeg har ikke godt av å besøke slike hjem jeg tror jeg.. Jo, jeg blir inspirert-for all del- men så kan jeg bli litt sær å ha med å gjøre ettersom jeg ikke har midler til å få det slik!! grrrrrr

Og ditt hjem kjære vakre frue, er så yndig og skjønt at jeg tror du burde la det være just slik det er! :)

tempo.dk sa...

Ja, det er ikke så lett å si, hvorfor en liker det ene eller det andre, men for min del, så liker jeg retro-stilen veldig godt nettopp fordi det minner meg om oppveksten min. Men det som gjør et hjem spennende er jo kanskje nettopp at vi blander stilretninger og setter personlig preg på det.

Anonym sa...

Jeg må le litt for meg selv...jeg trodde du hadde skrevet en artikkel om IT, som i data, og forventet et innlegg om praktiske og pene data-møbler hehe. Så feil kan man ta. Jeg tror min stil er veeldig påvirket av både Marikken, Emil og Lotta i bråkmakergata. Har sveipet innom retro og alt-mulig-stil, men det er noe med den lyse, lune og hjemmekoselige stilen som tiltaler meg og som jeg trives i og med. Det er vel det som teller mest, at man trives i sitt egen hjem, selv om ikke alt er på "G" :)
Ha en fin uke! Jeg liker veldig godt innleggene dine! Hilsen Stina litt nord i landet

Guro sa...

Nei, du, hva er det egentlig som får noen mennesker til å bli så estetisk gjennomførte og FLINKE at de klarer å lage seg sin egen vri på interiør? Jeg har ikke noe annet enn generelle og lite interessante svar på akkurat det, men det er et utrolig godt spørsmål...

Jeg, og en rekke folk med meg åpenbart, ser på ditt hjem som ett av disse utrolig gjennomførte hjemmene hvor alt du skaffer bare sier *klikk*, og passer inn! Og det beste er at du inviterer oss innom på besøk jevnlig ;)

Vitt o Vältummat sa...

Har kollat igenom din blogg lite och man behöver inga dyra glassiga inredningsmagasin när det finns så här inspirerande bloggar!
Jag tittar in igen!
Åsa

Hvit Villa sa...

Det er jo helt fantastisk å la seg inspirere av andres hjem på den måten. Men likevel er det jo sånn at vi i våre egne hjem omgås med ting VI synes er vakre, og disse tingene befinner seg jo der fordi VI er glad i akkurat dem!
Jeg er fan av Emmeline-stilen, jeg!

Anonym sa...

Nå var jeg klar for et innlegg om data, pc osv , fniis!!
Har det sånn selv ,
-drømmer om hvitt int. men vil ikke ha det hjemme...
Liker det jo, men hverdagen( små svarte fingre osv..!!) og drømmer er to ulike ting..
Kan kanskje si at jeg liker flere stiler også,
- og respekterer/liker at venner har det annerledes hjemme hos seg:-)
Mangfold vet du:-)
Ha en fin uke, klem Hege.

Sidsel Veierland sa...

vet ikke hva jeg skal kalle stilen min, men synes det viktigste er at det er koselig og enkelt å holde ryddig og rent. Og ikke minst at hele familien trives hjemme. Enig med deg at kaffen smaker best i en fin kopp...

Anonym sa...

Hva er galt med Emmeliestilen da?;)
Den stilen du DU trives med...er DIN. Og vi er mange som koser oss når vi får et innblikk i hjemmet ditt:)
Min stil er småkaotisk;) Ikke stilig verken sånn eller sånn, hehe.
Ha en god ettermiddag:)

Trultemor.sier.no

Anonym sa...

Du har jo et helt nydelig hjem da, og har virkelig funnet din egen emmelinestil.
Stilen min ble vel egentlig sånn fordi vi har arvet en del møbler og stæsj som jeg gjerne ville bruke, men ikke nødvendigvis akkurat sånn det så ut, eller hva det var ment for. Blir nok en smule påvirket ja av blogglandia og interiørblader/bøker, men er samtidig veldig opptatt med å finne vår stil. Så er jeg ekstra glad for at min kjære danske er helt enig i alle mine sprell;)
Ha en flott dag Emmeline.
Klem Elin!

Hanna sa...

Very beautiful, simple and beautiful. I like a lot.

Kaja sa...

hei! fant bloggen din gjennom en annen, og har KOST meg med mange av innleggene dine nå, du skriver utrolig bra!!
Selv er jeg ingen interiørblogger - enda. (kan ha en sammenheng med at jeg og sambo ikke har et sted å bo for tiden, og svigermor sitt interiør ikke er å hoppe i taket for). Legger deg til som følger, og gleder meg til følge med deg videre :)

(eddas) sa...

Heia...
var inne på den siden her om dagen.....og det er jo bare nydelig.....men vær og en må finne sin stil med det en liker...og skape sin egen sjel....
jeg liker fransk landstil....samtidig som enkelte retro ting fasinerer meg...så setter en alt sammen og så blir det min atmosfære.....som jeg koser meg i....
ha en flotters kveld
klem edda

KRUSEDULL sa...

Veldig mye sant i det du skriver her:) Gode ord til ettertanke!

Unknown sa...

Jeg er som deg veldig fasinert når jeg kommer inn i et hjem med høy it faktor...det er ikke ofte jeg møter det. Jeg har også fundert på hva som gjør at noen får dette bedre til enn andre. Jeg tror det har med sansen for å "se " å gjøre, og å tørre å være personlig.
Fine interiørbilder du viser.
Klem...Ellen

Sommerlyst sa...

Mitt interiørmål? Ja si det...Det er for tiden å prøve å ikke handle på impuls, og med det prøve å heller spare opp til ting jeg virkelig ønsker meg.
Ellers så føler jeg meg rimelig stilforvirret. I det ene øyeblikket ønsker jeg ren new england look (dog uten seilbåter og fyrtårn - for det er ikke helt meg.) I det andre øyeblikkket ønsker jeg meg ett svart-hvitt hjem, som er utrolig lekkert - men det passer liksom ikke med alt det røde og blå jeg har en tendens til å få i hus...

Men ett mål er også å få mer ut og mindre inn i huset - så kanskje det da blir lettere å holde orden i en kaotisk hverdag med 3 små barn!

PS: At du kommer hjem og sukker...skjønner jeg ikke. Du har jo det bare så koselig og fint!

God mandag Emmeline!

Klem M

Elin sa...

Det huset ville jeg gjerne sett!

mali-mo sa...

Hei!
Tusen takk for en kjempekoselig hilsen, søte du!

Interiør er litt i bakgrunnen for tiden, men vet du, idag har jeg malt stoler. Ikke med liv og lyst akkurat, men det var lott godt å gjøre noe sånn vanlig og forutsigbart igjen... Har seks spisestoler som er ekstrastoler og de har skreket etter hvitmaling i tre år. Viktig å gjøre noe som gir en bra følelse synes jeg. Og sånn er det vel litt med hva slags interiørstil-miks en liker også?

Emmelinestilen er herlig, frisk, sprudlende og til å bli glad av synes jeg. Her hos meg er det også hvitt, men mer rolig i detaljene, og mye gammelt.

Den nyeste drømmen her er å finne noen marokkanske / mønstrete fliser til gangen her hjemme. Koster nok en umasse å få de sendt fra Sverige...hva er portoen på et lass fliser liksom... Men gangen, det er interiørprosjektet her nå. Satser på å bruke et alvt år..ikke akkurat jobbe oss svett, nei. Og må jo finne ut av hvordan det skal gjøres underveis, siden vi ikke er håndtverkere...

Og du, gi gjerne en lyd hvis du kommer over mønstrete gulvfliser!

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Att hitta sin stil är inte alltid lätt, men jag tror jag är där nu. Sen gälller det ju bara att få till hemmet så som det ser ut i mina tankar... Superlätt eller hur!!??!! ;-)

Men det allra viktigaste är att jag och min man trivs hemma, och att vi känner att interiören vår är unik för oss.

Hoppas du har haft en fin måndag!

Ingunn sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ingunn sa...

Gode spørsmål du stiller. Har jeg et interiørmål -og kanskje mer spennende: Vet jeg hvorfor?

Jeg kjenner det inni magen når noe stemmer med meg og gir meg glede, ro og en positiv energi. Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Før helgen traff jeg en ung mann som jeg følte hadde lik interiørsmak. Jeg satte meg ved siden av han, og vi kom tilfeldig (ingenting er vel tilfeldig) innom hvor han bodde og han lyste opp og fortalte om sin leilighet. Som var omtrent helt lik min smak.

Jeg tror noen egenskaper hører sammen, og ser også at utseendet henger sammen med interiørstilen. Er man mørk og kantete liker man kanskje ikke så mye pastell og rike former. Verken på klær eller interiøret.

Klem ingunn (som har lyst til å endre min stil når jeg ser hjemmet ditt da!!!)

Anonym sa...

Jeg blir inspirert av din blogg og din stil, dener så glad, får meg ti å tenke på sol, sommer og friske jordbær. Fransk landstil er fint det og, drømmen om det gode liv på landet...Har jeg en stil? -Og i såfall hvilken? Er nok temmelig "hvit", men med innslag av natur og sort. Hadde en god barndom på 70 og 80tallet, men liker ikke 70-tallstilen så godt. 80-tallet var jo og hvitt og lyst. Har det muligens noe med hvilke farver vi kler?
Jeg er vokst opp i et hvitt sørlandshus, og bor selv i et slikt hus. Det gjør søsteren min.
Lykke til videre med en flott blogg! Hilsen fra Hanne uten blogg

Kaoskontroll sa...

Først og fremst, du skriver på en herlig forfriskende måte. Jeg blir rett og slett i godt humør av å lese flere av innleggene dine. :)

Og så til dine spørsmål. Ja, jeg har et interiørmål, men det er enkelt og greit at jeg ønsker å skape et hjem det er godt å komme hjem til, i tillegg til at det fungerer i hverdagene (og gjerne ved en liten fest iblandt! ;)).

Jeg er ganske sikker på hvor "stilen min" kommer fra. I alle år har vi hatt min fars barndomshjem som feriested, og det er mitt paradis. Jeg elsket det gamle huset og jeg elsket de gamle møblene der. Dessverre måtte vi for to år siden rive huset og bygge det opp igjen, men møblene jeg elsker er fremdeles på plass... ja, hele huset er nærmest bygget opp igjen som en ramme rundt de staselige gamle møblene.

Jeg forsøker nok å gi min bolig samme "sjel" og trivselsfaktor som vårt feriehus. Det er trossalt her jeg tilbringer de fleste dagene. Men uten å kopiere direkte (hvem ønsker to like hus?!), og som nevnt må det jo også fungere i hverdagene.
Jeg har forøvrig alltid elsket gamle møbler! Altså, dette er kvinnen som bar en gammel eikeseng ned fra fjellet da hun var 14 år, for å "redde den". Og en eikeseng er TUNG! Alle ristet på hodet, men året etter var fjellstuen den sto i rast sammen, og nå står sengen på hedersplass i feriehuset. :) Jeg synes derfor det er veldig kjekt at gamle møbler nå er IN, men jeg var litt tidligere ute. ;)

Anonym sa...

Er ofte innom hjå deg nettopp fordi du har tankar om interiør og ein eigen stil...veldig kjedelig med alle bloggane som ser ut som eit butikkinteriør og som ikkje skriv noko om kvifor i allverden ein brukar so mykje tid på interiør. Nokon burde skrive ei lengre avhandling om dette temaet..da hadde vore utruleg spennande lesning, det virkar å vera utruleg mange som etterkvart bukar mykje tid på interiørtrendar og stadige forandringar. At denne store innteressa stettar nokre behov i det moderne samfunnet er utan tvil og det er paradoksalt at so mange likar landliv stilen, men ikkje tek steget ut i det ekte livet på landet...

Anonym sa...

Så spennende tanker du deler med oss i dag, Emmeline;-)
Mine interiørmål er:
1) Jeg ønsker at innredningen skal stå litt i stil med husets arkitektur.
2) Jeg ønsker meg at interiøret skal være praktisk og enkelt å holde rent og ryddig.
3) Jeg ønsker at hjemmet skal fremstå som hyggelig, personlig og innbydende for familien og gjestene.
4) Jeg ønsker å utnytte arealet på en slik måte at det er enkelt å ta i mot mange gjester.

Din blogg nyter jeg først og fremst fordi du skriver så godt og fordi du har så fine bilder!;-)

Hilsen L;-) (uten blogg)

AC Home sa...

Hei på deg!
I dag var gjenkjennelseesfaktoren høy på bloggen din for meg:)

Tallerkenrekke kan jeg skaffe deg, de er bestillt hos Oliver i dag og jeg har bestillt mange ekstra:)

AC

AC Home sa...

Hei igjen

Bruka er også bestillt i bøtter og spann:)
Har du sett de nye sweetis slålene, samme str som goodis?
De er søte.
Regner med at det er hvit tallerkenrekke du vil ha:)? Det er ihvertfall de som er bestillt.
Ha en super dag.

AC

Anonym sa...

Nydelige bilder!

(som alltid, alltid herlig å stikke innom på besøk på bloggen din!)

ser du også har fått kommentarer
i slike ukjente tegn (kinesisk...?!)

jeg har fått en del av de opp igjennom min bloggtid, skjønner ingenting jeg... gjør du...?!!

ha en fin høstdag, klem til deg

elle sa...

Viktig å huske hva man har og ikke alltid strekke seg etter noe man ikke har. Som du også er inne på; beige puter, lekre møbler og dyre designlamper er ikke nok til å gjøre en lykkelig. Men gøy å forandre litt med enkle grep. Merkene du nevnte huseieren med it-faktoren, var ikke akkurat billige.

Gøy å være innom bloggen din. :)

cocobongoo sa...

Kan man ikke bli litt interiør-lei på lik linje med matlei til tider da? Noen ganger kan det bli for mye inspirasjon slik at man er på forvirringens rand :) Når det er sagt har jeg abonnert på de fleste interiør-magasiner,og blir såå skuffet når jeg finner den samme artikkelen i flere forskjellige. Det viktigste er å finne sin egen stil og tenke kreativt samt en dæsj praktisk til eget behov, og ikke slenge seg på alle "hypene" tenker jeg.
Når dette er sagt, synes jeg du har klart å gjøre akkurat det, og inspirerer mange av oss her ute :)
Ha en super onsdag!
Klem M :)

sa...

Jeg skjønner UTROLIG godt hvordan du har det.


Men nå tror jeg ikke at JEG får sove hvis jeg ikke får se bilder fra det hjemmet du var og besøkte... jeg tuller ikke... Vææææær såå snill - kan du få tak i bilder av det hjemmet??? Pliiis? Ja, jeg er desperat nå... plis?


Jeg er scitsofren når det gjelser stil, men begynner å få til min egen kominasjon. Det har tatt laaang tid!

Det som fasinerer meg er når noen gjør det veldig fint med enkle ting. Jeg gjør 5 mill. fiasko-kjøp før jeg finner noe som virkelig er en innertier og varer. Derfor må jeg skrive 5-årskontrakt med mannen min hver gang han henger opp noe for meg.

Stå på Emmeline ;-)

Related Posts with Thumbnails