onsdag 16. september 2009

Fjolleriproblematikk



Da jeg var i VG i vår, fikk jeg verdens koseligste og modigste epost. Det var en av mine bloggevenner som lurte på hvorfor jeg kledde meg i svart på alle avisintervjuer. Hun mente at store jenter burde bruke farge, at det var helt tragisk at vi vandret rundt som begravelsesagenter.


Nå skal det sies at Jan Thomas i ukens Se og Hør understreker at store jenter BØR kle seg i mørke klær. Erna Solberg hadde nemlig dristet seg til å ta på seg en dongeribukse og en tunika i blått. Å huttemegtu, det var like før Jan Thomas dro seg i det perfekte tredagers skjegget og sendte Erna rett tilbake til jobben som begravelsesagent med terningkast tre som straff!


Nok om det. Emmeline har forsøkt å tenke i nye baner de siste ukene. Svart har blitt erstattet med grått ( *du verden for et spenstig valg) og siden jeg fremdeles er på vei nedover i etasjene, har jeg satset tungt på å fornye meg på smykke-sjal og veskeavdelingen.


Etterhvert har det blitt så mange smykker, sjal og vesker at jeg har problemer med å finne en grei plassering til alt. Dermed har jeg gått i gang med en storstilt ryddeaksjon i skapet mitt. Så har jeg begynt å myse litt på smykketrær. Lisbeth Dahl har jo fantastisk skjønne smykketrær, men fungerer de egentlig? Hvis man har mange smykker mener jeg? Kanskje det er like greit å henge opp en knaggrekke på veggen, og henge smykkene der? Men da henger de jo oppe hele tiden, og det er kanskje ikke det kjekkeste i lengden?


Hva gjør dere? Jeg regner med at det finnes noen tusen vesker, smykker og sjal der ute som sikkert har sin geniale plass. Jeg har bare ikke helt skjønt hvordan jeg skal få det til! Håper noen er villig til å dele et godt tips eller to;)

Her er høstforkjølelsen på plass. Håper dere har det fint alle sammen!

76 kommentarer:

Solveig sa...

Ender ofte opp med svart selv, jeg:o) Ikke lett å vite hva en skal velge bestandig...
Smykker er ofte fint å hente til pynt. Har en knaggrekke, kan vel det være vel så bra som et smykkestativ, spes. med de lange smykkene som finnes nå for tiden.
Ha en flott dag!
Klem fra Solveig

Renate sa...

For et bra innlegg! Ikke rart vi ender opp i det vanlige sorte/mørke. Synes ikke det finnes så spenstige klær for store jenter/damer. Da må man ut i internettverden for å kikke og få inspirasjon.

Selv ender jeg ofte opp med sort, brunt, plomme eller en annen mørk farge, og har heller litt store smykker/stæsj til :)
De (smykkene) henger forresten på knagger på innsiden av skapdørene :)

Husdraumen/Anita sa...

Gler meg til å lese tipsa du får her. Eg har nemleg dessverre samme problem...as we speak ligg alle smykker i ei flettakorg med lokk. Det seier seg sjølv at eg sjeldan brukar dei?;)

Grått er jo trendy! Med eit lilla skjerf?;)
*Mine* Ilse støvlar er nettopp grå...utan at eg hugsar kategorien eg fell under då...*ler*

Smil frå Anita

Vigdis sa...

Jeg har begge de to fra Lisbeth Dahl som du viser, og et til som er mindre og til øredobber med stift. Det mellomste bruker jeg til armbånd. Jeg synes det fungerer utmerket her vi bor nå, men i forrige leilighet hadde jeg en fin sak som hang på veggen. Den var hvit og kjøpt på kremmerhuset, og en slags metallplate med utskjærte løv som var bøyd utover om du skjønner. Den skal henges opp igjen så snart vi får kjøpt oss hus. Har også en helt annen sak til armbånd og øredobber, men vanskelig å forklare. JA, har en del smykker og annet dill. Veskene hadde jeg på en stumtjener i forrige leilighet. Nå går det mest i stelleveske, og de andre er satt til side i kurver, skuffer og skap. (også henger de fineste på veggen på gjesterommet, for huseierne har en klatrevegg der (!))

Huff, dette ble totalt kaos. Skal ta bilder og lage et innlegg snart, tenker jeg. Så kan jeg si ifra når det er på plass :)

Sophie sa...

Hehe, det er kjent problematikk dette med å holde orden i kaoset av smykker og armbånd, men jeg synes jeg har opparbeidet meg et ganske greit system. Hvis du vil kan du se på bloggen min på dette innlegget: http://miss-sophiesworld.blogspot.com/2009/01/fredagskvelden-er-for-meg.html

Jeg bruker både smykkeskrin, stumtjener og knagger på veggen, det er nesten som kinderegg det! :-) Lykke til!

Brocante sa...

Vet du - det aller viktigste er at du kler deg i det som gjør deg komfortabel. Jan Thomas kan mene hva ha vil, men er han egentlig et idol? Han er ikke det for meg i alle fall. SMykker er flott og gjør seg veldig flott mot svart!!!

☆Therese sa...

Uff, nå traff du et "ømt" punkt hos meg når det gjelder vesker og smykker.... Jeg har ingen genial plass til noe av det :| En skål med smykker på badet (liten skål)+ skuffen i nattbordet. Ikke genialt i det hele tatt. De mest brukte veskene (2-3 stk) henger på en knagg i gangen... Så her er det ikke mye hjelp å hente til vedr dette :)

Jan Thomas mener jo mangt og mye...
Syntes vel ikke at Erna tok seg så godt ut i det "blå" antrekket, men hun har da sett bra ut mange andre ganger - selv med farger syntes jeg !! Kle deg i det du trives i og føler det bra i er nå min mening. Så får Jan Thomas synse så mye han vil !!

Ha en fortreffelig dag!

Fjasevas Huset sa...

jeg har hengt de smykkene, ørepynten og armbåndene jeg bruker mest opp på en korketavle jeg har tapetsert i samme tapet som fondveggen på soverommet. Det syntes jeg er både praktisk og dekorativt. Resten ligger i en søt rund rosa boks:-) Alt kan man jo ikke ha fremme, det blir jo bare noe rot!
Skjerf ligger i egen skuff i skapet. er ikke tilhenger av for mye dill hengenes overalt.

Det er jo masse fine løsninger! :-)
Ha en super onsdag.

Anonym sa...

Hei! Smykkene mine henger på store stålkroker på dusjkabinettveggen. Det var greit i begynnelsen, men nå er alt bare en stor knute.. Veskene har jeg derimot stålkontroll på! Da vi måtte kaste ut en kommode hjemme, tok jeg vare på skuffene. Der ligger nå veskene sortert etter farge(!) under senga på gjesterommet. Det ble akkurat plass til 3 skuffer. Har lagt et sengeteppe oppå senga som henger nesten ned i gulvet og dekker innsynet.. Monica

Anonym sa...

Glemte skjerfene!
De henger på en sånn "skjerf-belte-slips-sak" fra Ikea. Kleshenger på toppen og masse huller å putte skjerfene inni. Total oversikt og gjemt inne garderoben..

Monica

Hem och Lycka sa...

Jag använder mig också mycket av svart, jag som är lite större. Jag hänger de smycken jag använder dagligen på en sån där smyckeshängare.

kram Mia

Unknown sa...

Hei Emmeline! Jeg hadde inntil nå nylig alle smykkene mine i en klump i baderomsskuffen. Her kan du se hva jeg gjorde med dem:

http://jordbarpiken.blogspot.com/2009/08/smykkeoppbevaring.html

Det tar litt stor plass da, men man får iallefall god oversikt over smykkene, og de er lett tilgjengelige. Bruker mye mer smykker nå etter at jeg gjorde dette.

Skjerfene og veskene mine har jeg fremdeles i en haug, så jeg må finne på noe smart for å få litt orden. :)

Ha en god dag!

Rådyrveien sa...

Hei på deg!
Syns du skal kle deg i det du liker selv best. Sort er helt supert det. Kan jo heller stæsje med litt friske farger på skjerf, smykker, vesker osv.
Jan Tomas får nå mene det han vil om det!
Smykkene mine henger på en knaggrekke på soveromsveggen. Hadde de på badet før, men det er fy-fy med fakesmykker. De blir veldig fort sorte av å oppholde seg på bad.
Skjerf har jeg tenkt å henge på en sånn skjerf/belte-henger når jeg får tak i det, men inntil videre henger di på vanlige kleshengere med buksestang.
Vesker har jeg bare 2-3 stykker av så de henger på knagg i yttergangen.
Ha en super dag!
Klemz!

Unknown sa...

Hm. Skjedde noe rart med den nettadressa, men her er den en gang til:

http://jordbarpiken.blogspot.com/2009/08/
smykkeoppbevaring.html

fru Blomst sa...

Tykk eller tynn, høy eller lav ?
I den blomsterdekoratørske verden går vi alltid( etiske retningslinjer)i sorte/mørke klær, sorte forklær (også fryktlig praktisk).
FORDI vi omgir oss med så mye farger hver dag. Vi skal heller ikke konkurrere med blomstene !
Derfor bruker jeg alltid tilbehør som blomstersmykker, blomsterørepynt, blomsterbrosjer, pulsvarmere med hekleblomster mm. for å tilføre litt farge i hverdagen-Ønsker dere alle en sort og ALLTID blomstrende dag! Hilsen fru Blomst

Bohemian Princess sa...

Grått er jo så moderne nå da :o)
Forresten er du hjertelig velkommen til Grenland - i Skien har vi nemlig også en Søstrene Grene :))

Pink lady sa...

Mitt tips for smykker er å kle en korktavle med stoff eller papir for så å henge opp mange knappenåler som man kan henge smykker og øredobber inn på. Det ser veldig ryddig og fint ut:)

Små øredobber oppevarer jeg i en fiskekrokkasse, jeg utelukker ikke at en søt liten liggende settekasse ville gjort samme jobben og vært mer estetisk. Men den ville vært vanskeligere å ta med seg på reise..;)

Sjal henger jeg over buksestangen som er på kleshengerne. Henger mange sjal innpå hver. Gjerne ullskjerf på en kleshenger og finere sjal på en annen:)

Lykke til!

Klem Pink Lady

Martes atelie` sa...

Se på Jan Thomas da. Jeg har i alle fall ikke lyst til å se sånn ut. Stram i maska som han er;)Ei heller å fokusere så mye på utseende. For en overfladisk verden. Man må jo få lov til å kle seg i det man føler seg vel i.
Klær i store størrelser føler jeg har et litt feil snitt. Da er det samme åssen farge det har. Nei....kle deg i det du føler deg vell i. Det må jo være det viktigste! Ha en fin dag videre!!

Anonym sa...

Veskene mine ligger i en haug på gulvet i skapet, dekket av støv og fulle av gamle kvitteringer, løse pastiller dekket av lommerusk,tomme leppestifthylser og solbriller med ett glass. Hvert år blir haugen litt høyere for jeg får alltid veske av Pappa til jul. Så går jeg med den hver dag i ett år før jeg får ny-alle de gamle-lekre er de også-får ligge i det berømte skapet. Hmmmm..blir jeg nødt til å rydde nå tro?
Å ja,smykkene mine har jeg i en stor skuff-alle har fiklet seg inn i hverandre så derfor bruker jeg ikke dem heller.....Dette ser ille ut på trykk.....
Men jeg digger sorte klær,har nesten bare det selv om jeg er lang og tynn med former som en lyktestolpe.
Ha en fin dag hilsen
Lakristrollet

Tina sa...

hehe ja ikke sant, hvor skal en gjøre av alt. Jeg har selv invistert i det minste smykketreet til Lisbeth Dahl men ikke i nærheten av å få plass, meeeeen utrolig fint til pynt i ei hylle på badet (feks) med noen smykker på. Har faktisk lagt ut bilde i et innlegg på bloggen min for noen dager siden. Der ser du str. i forhold til andre nips. Hadde en tanke om å få tak i et større tre som jeg kan ha på soverommet, der kan en jo dynge ned treet med alle juvelene. noen tanker fra meg bare...:) Tina

Anonym sa...

Tips fra meg:
1. Bruk V-utringning.
2. Bruk sorte bukser og sort topp med jakke e.l. i grått utenpå.
3. Spisse sko gjør beina lenger. (Tilsynelatende)(er kort i beina og syns det virker)IKKE bruk korte bukser!
4. Lange smykker forlenger.
5. Smykker kan gjøre hele antrekket.

Syns bloggen din er helt super, og du er en super dame. Lykke til med trening og kosthold. Dette klarer du!!

FlorasFrue sa...

Det er fint med svart, og så syns jeg at det er utrolig mange fine sjal/skjerf man kan bruke til i alle varianter. Jeg trodde ikke at jeg kledde svart fordi jeg er lys/rødlig, men en kleskonsulent mente at jeg fint kunne bruke det -jeg ble kjempeglad :)
Smykkene mine henger på en hjerteknagg fra TING, nå er den knaggen ganske full så jeg må nok ut å kjøpe en til snart. Kjersti

tinemor sa...

Ja, svart er "seift".
Bruker det mye selv, men da har jeg et sprekt skjerf til eller store halssmykker, gjerne flere, for å sprite opp litt.
Jeg er litt stor selv, men mener man fint kan bruke farger.
Grått er ikke dumt. Brunt er også lekkert. Men jeg går også i krem og hvitt mye, pga butikken vår og for å holde stilen der. Da er det viktig å bruke alt i en nyanse, ser høyere ut da. Også sko.

De smykkene jeg er mest glad i og bruker mest henger på ei smykkedukke. De andre smykkene har jeg i et smykkeskrin i skapet på badet. De blir gjerne brukt når jeg kal være ekstra fin.
Veskene har jeg hengt på kleshengere inni klesskapet i gangen, så de er lette å se og enkle å få tak i. Sjal og skjerf henger på en krok jeg har på baksiden av soveromsdøren.
Vet jo ikke om dette passer for deg, men...
Jeg føler det fungerer.
Lykke til
Klem

FlorasFrue sa...

Forresten, jeg er ny i denne bloggverdenen og kanskje jeg må gi deg en liten beskjed om at jeg linket til deg på siste innlegget mitt. Jeg la ut bildet av den overfylte smykkeknaggen min..:)
Håper det er ok
Kjersti

ANETTESHUS.COM sa...

Hei, C! Jeg er ikke noe smykkemenneske - gikk smykkeløs selv i mitt eget bryllup - så jeg er nok i den rette personen å spørre om råd når du befinner deg i fjolleritrøbbel;) Men du har jo allerede fått mange lure tips her, ser jeg!

Ha en fin dag!

Klem Anette:)

Unknown sa...

Hei:)

Jeg var på shopping forrige helg, og tenkte jeg skulle være litt spenstig i fargevalg, men hva endte jeg opp med?? en pose full av grå topper...:S hehe..

Jeg sto faktisk på badet i dag morres og lurte på hva jeg skulle gjøre med smykkene mine som bare ligger og knyter seg mer og mer inn i hverandre i en skuff.. Jeg ser for meg at jeg kommer til å flippe helt når stativet velter, for det gjør det jo uten tvil, så jeg ender nok opp med en knagg eller to på veggen:)

Breivik Samfunnshus sa...

Hei!! helt fersking her inne je, men veldig fin blogg du har !! legger deg til mine liste, håper det er ok..
Har selv vært veldig glad i svart, skjuler jo litt her og dær, men er veeeldig glad i farger. Ooooog har med tiden blitt veldig glad i Uno sine klær, lett og ledig og i alle regnbuens farger :)) enten som fargeklatt antrekk eller bare bolero,skjerf e.l i friske farger mot svart = lekkert !!
Synes svart med litt stæsh er stilfullt og fint jeg da.. Jeg har en liten knaggrekke på badet, der mine smykker henger. ringer og ørepyntbling ligger i glasskåler motert på veggen (er vel beregnet som såpekopp EGENTLIG ;))
Ha en flott dag ;)

Christine Louise sa...

Utrolig bra innlegg..

God bedring med forkjølelsen din..

Klem fra meg

Camilla sa...

En ny følger står fram. En kjempe fin blogg du har her, også liker jeg så godt måten du skriver på =)

Ha en fin dag!

Merete sa...

For en koselig blogg! Du skriver så morsomt! Hehe... Her kommer jeg innom titt og ofte! :D
~merete

Villa von Krogh sa...

Smiler av det du skriver. :)

Bra innlegg! Jeg synes de smykketrærne fra Lisbeth Dahl er fine og kjekke.
Hvis du vil være med på trekning av noen grå øredobber så er det bare å klikke deg inn til meg. Jeg lodder ut 14.oktober. :)

Ha en fortsatt flott dag!

Klem A

Jorid + NOE Blog sa...

Hei Emmeline :-D
Jeg ender opp meg svart selv, i skapet mitt finnes svart, brunt og grått! Men prøve å være flink til å bruke farger i sjerf, osv!

Jeg har alle smykkene mine hengende på smykkestativ på badet! Ta en titt her: http://www.joridkvam.com/2009/08/knute-pa-traden_8638.html

Noen er for lange så må finne på noe lurt til de smykkene etterhvert!

Ha en fin dag!
Klem Jorid

Jill sa...

Ingen gode tips herfra, kun et ønske om LYKKE TIL på veien videre :-)

Vibeke / Mammas Hus sa...

Jeg har Ikea-skap, med smykke-/slips-/belte-/sokkeskuffen. Flotters. Der har jeg belter, smykker, klokker og hengeøredobber. Små øredobber har jeg i en bitteliten skål i skapet mitt.

Vesker har jeg i en gjennomsiktig plastkasse i klesskapet.

Jeg har myyyye av alt, så jeg må ha system. ;)

Så synd jeg ikke fikk med meg VG i går. Men siden jeg bor på landet skal jeg høre på butikken om jeg kan kjøpe gårsdagens avis!

PS: Jeg er jo like treg til å svare på mail... *ler oppgitt*

Vibeke / Mammas Hus sa...

PS: Jeg synes Jan Thomas skriver svada om Erna, synes hun var fin i begge antrekkene jeg! (Selv om jeg ville valgt andre sko til kjolen, men det har jo ikke noe med størrelse å gjøre!)

Anonym sa...

Hei
Jeg har hengt smykkene mine opp på en Lillholmen trippelkrok fra ikea. Har hengt den ved speilet på badet, da er det lett å huske å ta på om morgenen, og jeg har oversikt over smykkene mine. De jeg bruker lite har jeg i en Lillholmen krukke med lokk, da er det lett å se hvilken smykker som ligger oppi der.
mvh Skorpionen

Anonym sa...

jeg bruker alltid, svart, grått forskjellige varianter, gråblå ( marineblått før) og masse hvitt - slår til med en knall grønn farge jeg elsker og lilla - thats me!!!
En annen ting som er meg er ensfarga tøy - kjeelig/ praktisk - og abre MEG igjen!!!
Ei av mine bedre veninner her er STOR og hun er kjempe flink både med klær og med smykker ( hun liker dem veldig lange så de ikke blir liggende på "bokhylla" (=puppene) som hun sier;-)Hun er egentlig klesdesigner og langserer i disse dager en badedrakt/ bikini for sesongen 2010.
Jeg har noen esker/kurver fra Ikea hvor jeg har sortert litt etter lange, korte, armbånd etc - i en skuff. Har alt for lite fint til å eksponere på noen måte - for egentlig bruker jeg det ikke noe særlig - bare liker å kjøpe;-)

Anonym sa...

De smykkestativene er veldig fine og dekorative, men jeg har hatt problemer med at de smykkene blir misfarget av det (kollagere er det det det heter på kjemispråket?) dersom ikke alle smykkene er ekte sølv. På Åhlens har de noen kjempe fine glass trær som jeg er fan av!Takk for en super bra blogg, ler meg stadig vekk i hjel av dine morsomme refleksjoner i daglig livet.

Anonym sa...

Heisan "Emmeline"!

Stor eller liten, synes nå farger er tingen. Den riktige fargen for hver enkelt vel og merke, iallefall opp mot ansiktet.
Utrolig hva det gjør med alt fra trøtte morgenfjes til rynker og hele pakka :-)
Så får heller nederdelene være mørke da.
Og drit i Jan Thomas, han skal da ikke styre fargevalg som en slags trendguru.
Vi som bor her i kalde Norden trenger så absolutt litt farge , nå når snart det går mot mørke og kulde.
Lykke til med fargevalg!
Og veldig artig og fin blogg du har, har lest hele nå. Har smilt og humret her jeg har sittet!
Marianne

Anita sa...

Tror jeg ville holdt en knapp på bloggevennen, han Jan Thomas er ikke helt til å stole på ;0) Vi får vel se når smykkeholderen er kjøpt og smykkene ferdig ryddet?? Ha en flott uke fortsatt!

Helene sa...

SKÄR speilskap på IKEA til kr 885 er en kjempebra løsning til å oppbevarer smykker, vesker,belter og skjerf i. I tillegg tar det ikke stor plass og du får et helfigurspeil med på kjøpet.
En venninne av meg kjøpte dette og hun lovpriser det opp i sky. Dette er noe jeg MÅÅÅ ha ;o)

Fjordlykke sa...

Ikke bry deg! Svart er klassisk og penest uansett. Jeg får alltid bemerkninger av elevene mine fordi jeg ikke går i annet enn svart. De kaller meg for emo :) De er så artige. Men jeg tenkte jeg skulle overaske dem og prøvde en fargerik heklekjole i dag. Men jeg fikk fullstendig panikk da jeg så meg i speilet. Følte meg dobbelt så svær!

Tror jeg holder meg til svart. Lyse farger er ok på en varm sommerdag:)

Lindas hus sa...

Kjenner meg godt igjen! Jeg også går nesten bare i svart.....men en kollega bemerket det til slutt og sa Linda, du trenger ikke å gå med svart hver dag vel...(og dette kom ifra en ung mann) Så etter det har jeg prøvd å skjerpe meg. Men det er ikke lett å finne farger uten av vi store jenter kan se ut som vandrene blomstereng...skjønner meg ikke alltid på xxl klær, det er så mye kjerringtøy(unnskyld her...) I England har de en butikk kjede som heter Evans.co.uk! Og de har i hvertfall forstått det! Der har de masse tøft. Men så klart så sender ikke de til Norge...men kanskje hvis vi hadde forent oss og sendt dem mange mail så hadde de kanskje endret det...hi hi! Når det gjelder smykker har jeg både smykke stativ og knagger som jeg henger det på! En jente må jo alltid ha flere valg;) Klem

Camilla sa...

Jah, har faktisk så mye sorte klær at det er vanskelig å kle på seg om morogenen uten godt lys. Hele skapet er jo sort, hehe. Må innrømme at jeg er ganske nysgjerrig på slankingen din. For meg har det gått andre veien denne sommeren. Men nå skal jeg begynne på treningssenter, grøss. Men det må visst til gitt..

Olstad sa...

Fru Olstad har smykkene sine under senga, veskene i en haug på kleskottet og sjalene på en knagg i gangen....

En dame med dårlig ordenssans kan du si...

Har imidlertid sett annonse på Facebook av alle steder på et smykkestativ norsk design i plast som man på en måte henger opp smykkene i små plastblomster nå forsvinner den annonsen fra Facebook hver gang jeg registrerer den så fortsatt står den ukjøpt. Men regner med at det snart henger ett tomt smykkestativ på veggen og smykkene fortsatt ligger strødd under senga.

MissLucy sa...

jeg har tre fine knaggrekker fra ikea over hverandre bak en dør til smykker og belter. Fint å få utnyttet den dødplassen. Øredobbene har jeg i min gamle settekasse fra 80-tallet, som jeg har kledd med scrappe-papir. Den ligger på kommoden, og er egentlig en støvmagnet, men fin! Lykke til med slankingen!! nå har jeg lest bloggen din fra perm til perm (kan man si det om en blogg??) - så mange morsomme innlegg, men jeg hadde egentlig litt andre ting jeg skulle har gjort de to dagene det tok :-)

Silver Sparkels sa...

Har ett sånt smykkestativ jeg;) Også en gammel lampeskjerm til å henge ørddobber på;) Har nettopp posta det på bloggen min så du kan gå inn å se om du vil!;)

Hanne sa...

Stikk innom bloggen min så får du se hvordan jeg endelig har fått KOMPLETT orden på smykkene mine :-)

Kristin`s lille hjem sa...

Jeg har selv vært et svart hvitt menneske når det gjelder klær.Er ikke av den slanke typen selv,men har lært meg å bruke farger og du kler det du bruker.Vær stolt av deg selv og kle deg i det du er tilfreds med. Hilsen Kristin

Anonym sa...

Hei

Mitt tips til deg er butikken Zizzi (Bystasjonen og i Åsane). Flott butikk med klær i str. 42 og oppover. Flotte klær til flotte, store damer. De har også sjal og smykker :)

Emmeline sa...

Takk for tipset;) Er allerede kunde og var der både i dag og forrige torsdag...Huttemegtu for en shoppingdronning!!

Tonje sa...

Sjekk siden min for en genial måte og oppbevare øredobber på! :) Ellers har jeg sansen for smykketre i alle varianter, og fine smykkeskrin.
Jeg har litt av alle ting :)
Sjalene henger jeg opp på sånn stativ fra Ikea.
Meget genialt.

Anonym sa...

heisann på dejsann..:) Er helt med deg på den "sorte linjen!" Føler meg rett og slett ikke så alt for vel i for mange farger. -og så slipper jeg å bekymre meg over om klærne mine matcher!! :D :D Bruker dog også en del tilbehør! Mine smykker oppbevarer jeg som dekorasjon i stua. Jeg har dandert de på et etasjefat med to etasjer. Fint og dekorativt å se på,og alltid tilgjengelig! :) De fineste og dyreste har jeg derimot lagret i individuelle tøyposer,så holder de seg fine lengre. (kjøpt på hobbybutikker eller sydd selv) Tror det ligger et bilde av mine smykker inne hos chatrinesliving.com,under malin's hus! :)
-Malin

Elin sa...

Syns du er fin i svart ,jeg, Emmeline.
Når det gjelder et smart smykkeoppheng, har jeg et tips å komme med. I dette innlegget :
http://elins-hagegleder.blogspot.com/2009/03/vaskestol-i-shabby-chic.html
I dette innlegget skriver jeg om en vaskestol jeg malte. I den har jeg samlingen av juggelsmykkene mine. Både i skuffen og inne bak døren hvor jeg har fått laget en ekstra hylle.Det er plass til mye nedi noen hendige plastskrin med inndelte bur. De lange kjedene henger imidlertid under pyntehåndduken som henger på en liten hylle ovenfor. Der under har jeg hengt opp en knaggrekke som er veldig grei og oversiktelig å se smykkene når man løfter litt på pyntehåndduken.
Ellers har jeg kjøpt meg et smykkestativ hos Åhlèns. Det ser ut som et lite hvitt tre og er veldig greitt da man også kan henge ringer etc. oppi greinene. Der henger de jeg oftest bruker.
Klem

Anonym sa...

Denne "klesdebatten" er jeg bare nødt til å kommentere !
Det handler ikke om farger eller ikke farger på klærne, det handler om hva man utstråler innenfra ! Hvem kan vel kaste på seg en fargeklatt og så snur folk seg etter deg på gaten ? Det kan bare bli så utrolig feil,og synlig at det er ønsket oppnådd resultat.
Ingenting er så stilig som sorte klær på en livsglad sjel.
Er det fargene på klærne til folk som får oss til reagere positivt ? Ville vi henvendt oss til "damen i rødt" fremfor damen i grått ??
nei.. det har nok med hva vi utstråler gjøre. Vi ville nok "valgt ut fra andre kriterier. Den sortkledde kan unektelig virke friskere enn hun i rødt !
Helt sort er utrolig stilig uansett kroppsfasong !
"fargeklatten" får vi utstråle i ansiktene våre.
Hilsen meg som er glad for at Jan Thomas IKKE vil ha oss bort fra sorte farger. Han har skjønt kombinasjonen :)

Fru Fryd sa...

Jeg har to smykketrær, 3 knakker+ en skuffe eller to full av sjal.. Tji hi. Men det skal være sagt at jeg deler med min datter.

Ett lite tips til deg som har startet å bruke grått, vet du hva? Lillasjal er kjempe fint til en grå topp og bukse:-)

God bedring. Håper forkjølelsen går fort over.

Anette Willemine sa...

Hei!
Frodig eller smal, sort er og blir lekkert. Pynt opp eller ned. Det viktigste er at du føler deg komfortabel.
Har plassert alt av bijouteri på et smykkestativ som avbildet, mens resten av edle varer opbevares i smykkeskrinet mitt. Har etterhvert opparbeidet meg en samlig, og nå ønsker jeg meg et STORT smykkeskrin, i flere etasjer.
Etter litt prøving og feiling henger nå alle mine sjal pent og pyntelig på kleshenger. Obs! Lurt å bruke de med gummiert stang. Da sklir ikke sjalene av hengeren.
Sol ønskes av
Anette Willemine

Mioora sa...

Fina smycken. Jag har just lagt ut en del av min vintagesamling med broscher till salu i min webbshop...Tänkte att jag aldrig kommer att använda dem. Men jag kan ju såklart använda dem i inredningen!!! Tack för tipset.

Ingunn LGF sa...

Hei og takk for mange artige stunder på bloggen din.

Apropos smykkeoppbevaring - jeg så på TVNorge sitt program "4 stjerners middag halv åtte" i går og det var Terje Schröder sin tur til å være vertinne. På soverommet hans hadde han et sånt høyt, smalt skap i glass, mener jeg har sett slike på IKEA. På hver hylle i dette skalet hasse han sånne byster som de har i smykkebutikkene og der hadde han hengt smykker og lagt de pent ut i hver hylle som i et butikkdisplay. Skikkelig lekkert var det!
Håper du finner en løsning som passer for deg.
Ha en flott dag!
Klem fra Ingunn

ralfefarfars paradis sa...

Jeg har kleskap fra ikea- med smykkeskrin- en skuff kan låses også..så vet jeg hvor de fleste smykkene mine er - ellers så har de lett for å ende opp både her og der;)

fru vims sa...

jeg har et supert skjerfoppbevaringstips ;D

Slike skoskap som du har malt 'these boots are made for walking' på fungerer ypperlig til oppbevaring av skjerf. jeg har et slikt skoskap og har to hyller/skap/skuffer (eller hva man kaller det) til skjerf, og to til sko.

smykker henger inni et skap, på en sammenleggbar beltehenger som er skrudd inn i veggen. Plass til en drøss! :)

Caroline sa...

Hei!
Du har en kjempekoselig og morsom blogg, er innom nesten hver dag:)

Ang. svarte klær så er det nok mye psykisk, man føler for å gjøre seg mindre...men hvorfor skal man det? man har jo like mye rett til å være selv om man er noen kilo tyngre enn man bør/ønsker.

MEN jeg har erfart at sjal og smykker gjør underverker for et helsvart/helgrått antrekk!

Angående oppbevaring av smykker så har jeg yndlingssmykkene mine på utstilling, mens de jeg ikke er SÅ gla i ligger i en skuff. Jeg har ikke smykkestativ, men henger favorittsmykkene på et venetiansk speil på soverommet, det er veldig effektfullt og vakkert.

Ha en fin dag videre!:)

Hilsen Caroline

Tove sa...

Hei Emmeline!

Jeg så nettopp et program med noen av mine favorittdamer, Trinny og Susannah. De gjorde en undersøkelse, først med like store bokser i forskjellige farger. Så skulle man gjette hvilken av de boksene som var tyngst.
Alle gjettet på den sorte.
Så skulle 6 sortkledde damer stille seg opp, og en jury skulle gjette vekt og alder. Etterpå ble damene kledd i flotte farger de kledde, og juryen skulle gjette en gang til. ALle ble gjettet rundt 5 kilo lettere, og de fleste også rundt 5 år yngre.

Det fikk meg til å tenke, og jeg har ikke gått i svart siden. Har dessuten begynt å legge merke til andre "store" sortkledde, og må etterhvert si meg enig med S og T. Om de ikke ser større ut, ser de ihvertfall kjedligere ut... Det skal være et ganske så spesielt og stilig plagg til for å gjøre noe svart spennende. (Slik som den kjolen Nina Owing hadde på seg på valgdagen, den var fin!)

Men altså: Smykker er tingen for oss som ikke kan imponere med smale midjer og smekre legger...
Og gå for farger! Selv Goethe mente jo at det kunne forandre humøret om man gikk i friske farger, og det er vel en grunn til at disse Emo-kidsa vasser rundt i sort...

Er dere enig?

Therese sa...

Jeg sitter alltid å gliser av de innleggene dine altså. Du har en så utrolig herlig måte å uttrykke deg på som man nesten ikke kan unngå å trekke på smilebåndet av :)

Jeg har smykkestativene fra Lisbeth Dahl, flere av dem og liker dem godt. Men nå begynner det å bli ganske mange, så jeg har også satset på noen etasjefat som jeg bruker. Jeg har hatt flere innlegg om oppbevaring av smykker inne hos meg, ikke så lenge siden sist faktisk der jeg lenket til de forrige. Så hvis du orker å bla deg tilbake kan du jo ta deg en titt :)

Håper du får en fortsatt fin kveld skjønne Emmis :)

Ellemeller sa...

Eg har nettopp laga meg ein smykkeskrin av ei avdanka settekasse og nokre trekasser, kom gjerne innom og kikk:)

Anita

Marita sa...

Hei Emmeline (o:
Hvorfor skal vi la oss styre av Jan Thomas ?? La han dulle med lille-gutten sin !! og la oss store damer være i fred!
Men kler meg som oftes i sort jeg også. føler meg vel på en måte litt mindre..?? men må ha noe fargerikt til syns jeg- sko..skjerf..smykker-
Og av en eller annen grunn sier gutta på jobben at jeg er fargerik??!! Så der er kanskje hemligheten?
Skulle gjerne funnet en måte å oppbevare skjerfene mine på jeg også- nå ligger de tullet opp i skuffer- og det er ikke lurt, mht å finne riktig farge etc når jeg halvblind og forstyrret farer rundt meg selv tidlig på morgenen :S

Ser Lindas hus reklamerer for Evans - den butikken er verdt flybilletten til London alene !!! De har stilige klær- og sko/støvletter og ikke minst undertøy- bh'er i store størrelser som ikke er type bestemor-men ganske så lekre..

Ingunn sa...

Du er like bra som før.

Ha en fin fredag.

Klem Ingunn

Anonym sa...

Herlig innlegg.
Det er sikkert mange koselige måter å henge opp smykkene på, men jeg har erfart at da taper de seg i farge og glans. Jeg har mine i de nettingposene en ofte får med smykkene. Da holder se seg ihvertfall veldig gra. Lykke til og god helg.
Britt Eva.

Anonym sa...

Her er ein kjempefin idè til oppbevaring av smykker:

http://martuv.blogspot.com/2009/08/dartskap-ble-forvandlet-til-smykkeskap.html

Forøvrig mange andre kjekke idèer til fornying på denne bloggen.

mvh
Ingrid

Anonym sa...

Smykkestativ:

På badet mitt så henger mange av smykkene, de aller største (stor dame->store smykker, også sp fint til svart da gitt!!!), på gardinstangen og fungerer som en slags "perlebesatt" gardin .
(har persienner som er stengte...)

Dette fungerer fint, for det er bare å løfte av på den ene siden og skli smykket av.
Om man er for lav, så kan man jo feste en gardinstang på veggen/døren/innsiden av ett klesskap mm.
MEN smykkene kan bli litt støvete om man ikke drar over dem en gang i blandt! :)

Mvh,
SivM

Vingesus og Julebrus sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Vingesus og Julebrus sa...

Ble inspirert av innlegget ditt, og har kommet med et løsningsforslag på smykkeproblematikken på min egen blogg.

Ta en titt Her hvis du har lyst til å se hva det er! Ha en fin helg!

Lobeliadamen sa...

Hei hei,

Jeg har to slike skredderbyster til lange smykker etc. Dekorativt og praktisk :-)

http://lobeliahjem.blogspot.com/2009/08/skredderbyster.html

Ha en flott søndag :-)

Klem W

Dronninge sa...

Flott innlegg:)

Så dere programmet med Trinny og Susannah tidligere i vår (eller var det kanskje i sommer) der de kledde store jenter i klær med alle mulige farger? På en spørreundersøkelse der, ble de som gikk i svart rangert som de største, fordi fargen var så massiv og hard...kanskje noe å tenke på...
Men jeg er enig med Renate, det finnes jammen meg ikke mange butikker som selger spreke klær, hva er egentlig dealen med kjempeprint og masse flagrende stoff i alle vinkler...?

Nok om det, og over på smykkene:)
Jeg har stiftet fast et stort stykke med hønsenetting inni på skapdøren på klesskapet mitt. I det har jeg hengt på masse s- og c-kroker(jernhandel/Ikea). Perfekt til smykker og ikke minst til øredobber med krok.
På badet har jeg en knaggrekke med 3 kroker, hvor alle smykkene jeg bruker mye får henge.
Og helt til slutt så har jeg et gammelt vaskebrett hvor jeg har snekret på 4 kroker nederst. Det henger på gjestetoalettet, og brukes mest til pynt - har mange fiiiine smykker ser du:)

Ellers, stå på, flott blogg og flott dame!:)

Vigdis sa...

Her er smykkene mine: www.vigdisalbum.com

Gry Wigre sa...

Sjekk ut ny smykkehenger på markedet; www.onmii.com
Enkel, lekker, funksjonell

Related Posts with Thumbnails