søndag 8. februar 2009

Pyntefuskeliftoppskrift og litt til...



Det er morsdag og ungene var tidlig oppe for å bake til mamma. Veldig koselig. Bollene smakte nydelig!
I ettermiddag går turen til min egen mamma. Blomster og kake må noen andre ta seg av. Emmelinefamilien har nemlig bestemt seg for å gi bestemor utfordringer på morsdagen i år.


Den ene utfordrende gaven er garn, strikkepinner og oppskrift til disse tovetøflene. Min far har et par som han elsker. De er blitt veldig tynnslitte etterhvert, og derfor har mannen begynt å SPARE på tøflene. Siden min mor er flink å strikke, er det nå bare til å sette i gang. Dersom du vil titte på oppskriften, kan du trykke på bildet under.
Vi har i det siste brukt Boil in bag ris til middag her hjemme. Min mor har -som mannen i postreklamen vært SKEPTISK! Derfor får hun nå tre pakker Boil in bag ris fra ungene. De lo godt når de pakket inn gaven.

Den siste gaven er boken ØYA. Som forhåpentligvis ikke er alt for utfordrende!



Så kommer vi til gardinforklaring. Jeg har opprinnelig hatt liftgardiner både på kjøkkenet og i stuen. Derfor har jeg beholdt opphenget til liftgardinene og bruker disse når jeg fester fuskeliftene mine. Poenget med slike gardiner er at man kan bruke en liten stoffrest fordi de ikke skal være særlig lange. På bildet under ser du en av lingardinene mine i reell lengde. Det er meningen at den skal henge til pynt, opprullet hele tiden. Den er derfor svært kort, slik at rullen ikke blir så tykk når den rulles opp.

Personlig liker jeg å fore de gardinene som har mønster, men det er ikke nødvendig.Jeg har også noen linfargede gardiner. De har ikke for. Dersom du skal fore må gardinstoff og forstoff klippes til to like stykker, og syes rette mot rette. Behold en side åpen slik at du kan vrenge gardinen.
Jeg pleier å brette ned en kant øverst på gardinen, ca 3-4 cm bred. Det gir en pen avslutning i overkant. Under denne sømmen pleier jeg å feste borrelås på baksiden av gardinen. Borrelåsen fungerer som gardinfeste. Gardinen kan altså festes rett på stangen som jeg hadde fra før. Alternativt må man sy en løpegang og sette gardinen inn på en gardinstang. Man kan også lage et oppheng med borrelås på en list som festes i vinduskarmen. Har man ikke oppheng går det jo an å kjøpe billige liftgardiner i en restekasse på Kid, og bruke opphenget derfra. Jeg har pleid å bruke borrelås med limbånd. Jeg anbefaler likevel å sy fast borrelåsen.

Nederst på gardinen syr jeg en løpegang. Jeg legger en list inni denne løpegangen for å få gardinen til å henge pent. Jeg har brukt stangen som hang inni de forrige liftgardinene mine.
Tilslutt syr jeg sløyfebånd på for- og bakside av gardinen. Jeg pleier å ha kortere sløyfebånd foran og litt lengre bak. Sløyfebåndene foran pleier å være så lange at de går kant i kant med gardinen når den er rullet ut. Båndene festes i underkant av borrelåsen, på samme sted foran og bak.

Nå kan du feste gardinen på stangen, legge inn listen, rulle opp gardinen til passende høyde og feste ved hjelp av to pene sløyfer. LYKKE TIL;)

Dersom du trykker på tegningen får du årets mest absurde dårlige syoppskrift....
Ønsker alle en superduper søndag:)

22 kommentarer:

Sivs hus sa...

Hei, Herlig med bakegave fra dine engler:-) Gleder meg til å se bilde av de tovede tøflene. Søndagsklem Siv

prinsesselinn sa...

hei på deg,
slike gardiner har jeg og.
men jeg hopper galant over hele syprosessen.
legger stoffet over gardinstang oppe slik at det blir hengende dobbelt,...og ikke har jeg hull til stangen nede heller. ruller bare mine kosteskaft ( uten kost ) rett opp, og fiks ferdig,
ja også bruker jeg sløyfebånd som går over hele gardinen, over gardinstang og kostestang og alt, hehe.super enkler og superfine.
kan legge ut et bilde av kjøkken gardinen fra jul så kan du se.
ha en fin dag,
og du, ... gratulerer med dagen.

Tino sa...

Så smart! Pyntefuskeliftoppskriften(puh,langt ord)den må prøves.
Bollene så supergode ut, ha en fortsatt fin morsdag :)

Guttemamma sa...

Så fine atte!!! Og Emmeline, be mannen din titte innom mitt siste innlegg, fikk superfint termometer av min kjære til morsdagen i dag og da tenkte jeg på deg...klem fra Anette

Smilla sa...

Nydelige gardiner, og imponerende oppskrift! Mulig jeg må prøve meg på dette....

Smilla sa...

Og god morsdag forresten!

Fjordheim sa...

Tror ikke den oppskriften er så dårlig. Du ga meg faktisk lyst til å prøve. De du har sydd ser fine ut. At du påstår at du ikke kan sy, stemmer nok ikke. For dette kan du i hvert fall.
Så koselig å få nybakt av ungene til morsdagen. Her måtte jeg nok ordne med baksten selv. Men det er nå greit nok, så slipper jeg opprydningen etter de etterpå.
Så lur gave til din mor. Både nyttig og utfordrene.
Ønsker deg en riktig god kveld :)

rod i hob sa...

He he -eg har sånne tøfler!! På meg akkurat nå!! Mine e rosa og grå :-) Kjempedeilige, men slitt under, så de e snart hål i dei... Har du lest ØYA sjøl?? Eg like den bokå kjempe godt :-)

Ingrid sa...

Hei! Kjempefine gardiner - takk for oppskrift. Jeg har tenkt på å lage slike til stua en stund.. så nå får jeg vel sette det ut i livet.
Artig å se deg på TV forresten! :)

Belin bloggen sa...

Disse gardinene må prøves! :-)
Og fortsatt god morsdag til deg!

Linda:-)

Helene sa...

Hei
Jeg synes du forklarer gardinsømmen på en grei måte. Likte godt tipset med en stang nede i gardinet. Har ergret meg over at noen (selv ferdigkjøpte...!) liftgardiner får et sig på midten. Dette skal det herved være slutt på!!
Ha en fortsatt fin morsdag:o)

My home is my Castle sa...

Hmmmm...
Dette burde jeg klare ;)
Skal vertfall prøve meg :)
Tusen takk for lettvint forklaring :)

Klem,kari

Anonym sa...

Takk for oppskrift på tøfler og gardiner! Supersmart og enkelt .. tilsynelatende ihvertfall!!
Ha 1 god morsdag!

Drømmen om en eplehage sa...

God morsdag!

Den oppskriften skulle vel være idiotsikker spør du meg :)

Fivrel sa...

Hei!

Eg har lenge hatt stor glede av å fylgje bloggen din, men har halde meg anonym så langt. No er det imidlertid på sin plass med eit takk! For dei fine, artige tekstane dine som ikkje sjeldan får fram smilet og låtten, og i tillegg alle dei vakre bileta. Du er ein inspirasjon! Og i dag, med lyftegardin-oppskrifta, skal du få ta steget inn i huset mitt også, for med så fin forklåring skal det jammen verte nye gardiner no når dagane vert ljosare og lengre!

Ha ei strålande veke, glade helsingar frå Fivrel

Malla sa...

Takk for de fine oppskriftene! Har tatt meg den frihet til å kopiere dem og printet de ut. Nå skal det strikkes og syes!

Håper det er greit at jeg legger deg på favoritt blogglista mi!

Anonym sa...

Den oppskriften passet meg perfekt! Nå skal jeg jammen se om jeg ikke klarer å sy mine egne "lift"gardiner! ;) *Tuusen takk*

tintin sa...

Jeg har strikket slike tøfler, 2 par faktisk, det ene ble montert etter flere timer på stuegulvet med å klø meg i hodet og med en hel del ikke så pene ord. Trodde jeg hadde løst koden og strikket et par til, men det ligger fortsatt umontert, knakk ikke koden en gang til dessverre. Men nå fikk jeg lyst til å ta de frem igjen å prøve,kanskje jeg har større IQ nå enn for noen år siden.
Lykke til med monteringen!

Lisemoren sa...

Dette skal jeg prøve å få til, jeg mangler gardiner i halve huset. Kjøkkenet skriker etter liftgardiner, vi trenger jo litt utfordringer noen og enhver. Det er ikke bare din mor. Ellers lager min søster slike tøfler som du skal prøve deg på, men det er bare en farge. Disse var skikkelig tøffe.

Ellers tusen takk for hyggelig hilsen, jeg skal jammen lage store bilder heretter, for jeg liker egentlig det best selv også. Men når jeg har så mange bilder med i et innlegg, føler jeg at jeg må moderere meg litt. Men ingen trenger jo være der ølenger enn de selv syns er nok, så det skal jeg slutte med.

Lisemoren sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Jannickes Hjemmekos sa...

Hei, Emmeline
Første gangen jeg er innom bloggen din. Sveipet raskt gjennom og ser at jeg skal komme innom igjen. Ha en fin dag - hilsen Jannicke (Troja)

Myntebo sa...

En slik oppskrift har jeg leitet lenge etter. Flott forklaring og oppskrift!

Related Posts with Thumbnails