mandag 25. april 2011

Bunadsdrøm i tusen kilo-knas


Det er snart mai. Festdagene står i kø, det er konfirmasjoner og 17.mai på rekke og rad. I år skal vi ha konfirmasjon den 8.mai, og det er 13 dager igjen til den store dagen. Den som har fulgt med Emmeline over tid, vet nok at Emmeline har en drøm om bunad langt borte i horisonten. Nå er det jo strengt tatt knappe to uker til den horisonten skulle vært innen rekkevidde, men for å være ærlig, har jeg skrinlagt hele det forbaska bunadsprosjektet for i år.


Bunaden henger pen og uavhentet på bunadsbutikken. Ferdig betalt! Bunadsskoene står pent i skapet, uinngått. Emmeline som i perioder er så knakande flink til å skjerpe seg, har som vanlig gått på en smell denne våren. Det har blitt lite trim og mye trøst, og da er det bommen ned for bunadsdrømmen. Emmelinemannen knurrer fordi Emmeline ALDRI mer skulle bruke penger på klær til 17.mai. I stedet har Emmeline BÅDE brukt penger på bunad og nye klær. Nesten sånn at de i luksusfellen hever øyebrynene, vil jeg tro!


Emmelines familie svikter imidlertid ikke J For en tid tilbake kom min svigerinne innom med ferdig brodert belte, klar for montering. I dag kom Emmelines søster innom med bringeduken, klar for montering den også.


Den som har fulgt nøye med på bunadsføljetongen, husker kanskje at  Emmeline, etter å ha saumfart alle bringedukmønster i mils omkrets, besluttet seg for å lage en helt egen Emmelinebringeduk.


Emmelines bringeduk er brodert etter et veskemønster som vi fant i broderiboken til Cath Kidston! Den store rosen med blader er hentet fra veskemønsteret, som viste seg å være mye større enn vi hadde trodd. Derfor droppet vi planen om tre store roser, og fylte resten av bringeduken med små roser og fioler fra beltemønsteret  (*som tross alt er basert på en orginalt strømpebånd fra Nordhordaland.)


Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Jeg syns det ble fint med den mørke bunnfargen –selv om man egentlig ikke skal bruke svart som bunnfarge, med mindre man er i sorg;)  Nå skal det jo sies at jeg trolig kommer til å være den lykkeligste av de lykkelige hvis jeg en eller annen gang kommer inn i sørgebunaden, men det er vel en annen historie.


Emmeline har dermed bringeduk fra England og belte fra Nordhordaland. Begge er sydd med svart bunnfarge, siden Emmeline kommer til å være i sorg når hun bruker det. At grønntrøyebunaden egentlig ikke skal ha belte helt rundt, spiller ingen rolle. Emmeline gjør som hun vil, og jeg skal tross alt bruke skjorte og ingen grønntrøye. Jeg valgte grønntrøyebunad fordi den var kantet med så fine rosemønstrede bånd!


Med andre ord er jeg veldig veldig fornøyd, selv om Emmeline er for stor for og bunaden for liten –og bunadsnemda bare rister på hodet!  Det er godt å ha en drøm i horisonten- og 13.mai neste år er det duket for atter en konfirmasjon. Da skal Kjøkkensjefen til pers, og derfor har hun brukt påsken til å brodere på beltet som hun skal ha til sin egen bunad! 



Den forsiktige Kjøkkensjefen har selvfølgelig ikke noen planer om å komme i konflikt med Bunadsnemda, og broderer derfor helt etter boken. Det samme beltet som storesøster har!




Som du skjønner er det likevel bittersøtt at man ikke klarer å slutte å være et Mummitroll. Det er liksom ikke så gøy å stadig komme tilbake til BIB avdelingen, uansett hvor selvforskyldt det måtte være. Det er ikke så mye å rope hurra for:  Hurra for manglende selvdisiplin... Hipp hipp hurra alle sammen ! Heldigvis går det alltid et nytt 17.mai tog. Hvert eneste år faktisk;) Er du i rute til bunadshøytidelighetene kanskje??



83 kommentarer:

Anonym sa...

Kjenner meg igjen her :-) Med konfirmasjon, 17-mai, barnedåp og bryllup i løpet av den neste måneden har jeg blitt godvenn med "hu Grete".. Men om det hjelper får tiden vise.. Må sikkert ut å kjøpe både en og to kjoler innen den tid..

Frk.Dings sa...

Bunaden din kommer til å bli flott til slutt!!

Hang in there! :)

Anonym sa...

Ja er det ikke kjedelig du.. Er i samme situasjon som deg, men kjøpte meg faktisk bunad i fjor. Skulle gå ned en masse kilo før jeg gikk til innkjøp av bunad, men lurte meg litt selv med å kjøpe den FØR kiloene var borte. Så i år må den syes ut før bruk :( Så bunad har jeg; men om jeg føler meg så lekker i den, er en annen sak...

Snertne sneller og små nøster sa...

Prøvde faktisk bunaden min i går, og det kan se ut til at 'krympetrollet' har vært bittelitt på ferde :-/ Men selvdisiplin i 3 uker gjør nok at det går bra tross alt :-)

Og det er jo greit å ha noe å se frem til neste år også - ikke sant ;-)

Ha det godt - klem Siv

Tante sa...

Jeg vil bare si emmeline, kan Agnes Buen Garnaas, så kan du! Lykke til..

Fru Rosas Hjem sa...

Ærsj....nå fikk du meg til å tenke på min bunad som henger i mitt skap og som har krympet litt....får satse på at jeg klarer å presse meg inn i den....vist ikke så får jeg spørre på jobben om jeg kan få jobbe på 17 mai så slipper jeg å pynte meg noe særlig ;)

Fine broderier da:)) Du er så kreativ :) Men den slankinga sliter jeg med også og det hjalp virkelig at jeg fikk tvillinger....magen har liksom gått inn igjen ja *not* gleder meg til bikibisessongen jahh

Ingunn :) sa...

altså... nå er jo bunad et av de plaggene utenom burka som man faktisk ser fiin ut i uansett noen kilo eller mange formye her og der - synes nå jeg da :) jeg har hatt bunaden på rehab denne våren (enklere enn meg selv... ;)) Så løp og hent bunaden din Emmy - hvor gale kan det være da?? Heis'an godt opp under haka? :))

Linda - HJERTEHUSET sa...

oh yes, her kjenner man seg igjen. Akkurat ferdig med eldstemann sin konfirmasjon i penkjole og IKKJE bunad og fortsette å lura meg sjøl med å si: men neste er om 2 år og då KLARE eg nok å få på meg den forbaskade bunaden;-)går no dag
Og sånn går no dagan, til selvbedrag;-)
klem:-)

the Folding chair sa...

Hei Emmeline!
Har et håp om å komme inn i bunaden min til Stjernebarnets konfirmasjon. Hun fyller forresten 3 år 1. mai, så jeg har gitt meg selv god tid - men så er det 30-40 kg i forskjell på dagens meg, og den ungpiken som en gang fikk seg en bunad da :/

Det går nok bra til slutt :P

Beltet ditt var da nydelig, og jeg er meget imponert over Kjøkkensjefens broderingsferdigheter!

Hjertedamas blogg sa...

Den som venter på noe godt osv. Min bunad fra Midt Telemark hang så mange år ubrukt i skapet, fordi mine føtter ikke liker bunadsko. Til slutt hadde kjolen krympet såpass, at jeg valgte å selge kjolen i bytte med et nytt Nikon 3100!!!! Absolutt et godt bytte, syntes nå jeg:DDDDD For på 17.mai befinner jeg meg høyst sannsynligvis på en campingplass!!! Ikke i grilldress, men sikkert noe noe annet løst og ledig i klesveien!!!!! Klemz Grethe

Siven sa...

Vokste ut av bunadsstakken 2 år etter konfirmasjonen og har ikke fikset ny enda..

Hvert år ny plan, hvert år ny skuffelse... NESTE ÅR! :)

AbluMoo sa...

Mummitroll er søte! :D

Anonym sa...

Kanskje det er grunnen til at eg aldri har kjøpt bunad? Så mange fristelser i matveien og så små bunader? En mager trøst, men eg føler med deg.Skitt la gå:livet er for kort til å samle på nederlag.Vi skal være så forbasket fornuftige og flinke-kreative og inspirerende-gode på kjøkkenet og slanke.Våre egne krav te oss sjøl blir vår verste fiende,har eg hørt. Ønsker deg lykke te med konfirmasjon uten bunad.Klem Randi S.

Anonym sa...

I fjor var den varmeste dagen i Nord-Norge 17 mai og jeg brukte derfor det som unnskyldning for å slippe å dra på meg bunden. I år er jeg gravid. Til neste år regner jeg med den er romslig og fin, det har den ikke vært siden konfirmajonen! hihihihi Hilsen Elisabeth

frøken fryd sa...

Har endelig kommet inn i bunaden min igjen... etter ca 11 år siden sist, og 20 kg ned...og er hoppende glad for det. Men...en kamp har det vært...og kommer nok til å fremdeles være...Målet var konfirmasjonen til min nr 2..og jeg klarte det !!
Ha en fin mai, med konfirmasjon..og 17 mai :)

Whitebite sa...

du er bare den kuuleste jeg vet om! at du designer din egen bunad, er bare helt rått. Fin blir den uansett, på eller i skapet;o)

whatelse sa...

hei

bunaden henger i et skap hos min søster, siden hun har så god plass i skapene sine. det er ca 20 kg siden jeg sist fikk den på. det blir nytt 17 mai- panikk- innkjøp i år også. kunsten er å finne noe snertent i str. 44/ 46. herlig herlig

Familien i Fjellborg sa...

Den som venter heter det jo... ;)
og jeg er sikker på den blir kjempefin. Vi har konfirmasjon 7. og jeg har ikke prøvd bunaden ennå. UPS - bør kanskje gjøre det.... ellers så må jeg jo ut å handle klær jeg også.
ønsker deg en flott uke¨
klem fra anita s

Anonym sa...

Kjære Emmeline..

Jeg føler med deg og vet akkurat hvordan du har det...
Det å være "flink"og få bunaden til å passe og slippe å gå inn på BIB avdelingen er fyttikatta så himla vanskelig...
Har det på samme måte og gud vet hva jeg ikke har prøvd på for å lykkes til å få valkene bort..
Krysser fingrene for deg og tenker at neste år er du fin og bunadkledd du også:-))
Og forresten:
Flott og søt er du uansett!!

Sol sa...

Neida, er ikke klar til bunadssesongen jeg heller, og må stille i kjole både i konfirmasjon om to uker, og til 17. mai...
Skulle selvfølgelig ha levert bunaden til utviding, men glemmer det mellom hver bunadssesong. hadde ikke bunad i min datters konfirmasjon i fjor høst heller....
Ja,ja, kanskje jeg blir klar til neste bunadssesong....
Lykke til med konfirmasjonen Emmeline! Bunaden din blir jo helt utrolig vakker med det nydelige broderiet!
Ser at du har russ i år du også;-) Min eldtste er russ i år, og jeg går rundt og er litt sånn russeengstelig mamma.
Klem

Anonym sa...

Nydelige broderier! Dyktig datter du har :):)
Jeg har en venninne med akkurat samme problem som deg- bunaden ferdig og vups plutselig fått på alle kiloene igjen...
Hilsen en mummi-mamma sør i landet
(Elsker mummi trollene men vurderer å få et knøttas lite speil på badet-akkuret så stort at hår og sminke kan ordnes- uten andre uromomenter)

Lemi sa...

Huff nei... Trur ikke d blir no bunad på meg heller iår.. Selvdisiplinen e lik null, og d sitt en mummimamma i sofaen her og...
Enda bunadsvesten ble lagt ut ifjor.. Den ska prøves, men d spørs vel om den e litt trang..

Spise baaare selleri i tre uker, så går d kanskje..
Men d va den disiplinen da..

Vimså sa...

Synd å hør at bunaden heng ferdig ordna, men at den itj passe..
Men som du si - det kjem en ny mulighet til neste år..
Disse mannfolka veit no itj ka dem prate om..
Kjøkkensjefen har vært flink i påska..
Itj gi opp håpet!!
Mari Johanne

prinsesselinn sa...

hmm.
jeg begynner med min dypeste medfølelse.
Jeg tenker ; har du ikke innlagt såpass med stoff at den passer i år og så syr du den inn til neste år ?
det bør jo være en gooood del sømrom.
det er jo ett livsløp plagg.
Jeg syr bunader selv og det er for meg en selvfølge at folk forandrer seg ;)
Jeg har sydd min, det var mins første og jeg forstår godt at det tar tid....
Puhh.
men så fint som det blir.
I år holder jeg på med en Sogn og en nordhordaland.
Må si jeg er imonert over frøken kjøkkensjef ;)
FLINKIS !
Det ser superfint ut.
og du, du blir nok fin du og.
Når du bare bestemmer det for at du vil bruke den ;)
Klem Linn

PS :bare gi beskjed om du trenger noe som jeg kan hjelpe med ;)

frusunde sa...

Så nydelig broderi! Selv bestilte jeg min bunad da jeg var gravid i 4. måned.. jeg prøvde å holde inn magen så den skulle passe min normale størrelse, men jeg tror nok sydamene tenkte sitt og lagde den etter gravidkroppen min. Så har jeg iallefall motsatt problem som deg.

Det blir nok en nydelig konfirmasjonsfest uansett, lykke til!

Hilsen Fru Sunde

Karina sa...

Jeg skjønner fortvilelsen. Jeg fikk selv bunad i 18årsgave. Hva er egentlig poenget med det egentlig? Nå veier jeg jo det dobbelte av hva jeg gjorde som knøttliten tenåring.

Men i år (12 år senere) har jeg endelig fått verdens snilleste dame til å sy bunaden min sånn at den passer. Så i år skal jeg, om det så snør på tvers (og jeg bor i finnmarka så det kan godt være realiteten) gå i den sabla nordlandsbunaden hele 17.mai.

Bunaden din kommer til å bli helt utrolig nydelig til slutt. Det rosemønsteret er bare helt nydelig.

Lykke til med konfirmasjon :)
Klem Karina

Lina sa...

FOR nokre flotte broderi! Og FOR ein lettelse at eg ikkje er den einaste som ikkje er klar for bunaden! Du e herlig, nett som du e. Men eg skjønne òg godt at da e litt sårt når ein ikkje klare å nå desse målene. Me får gleda oss til våren 2012 ilag då, Emmeline ;-) Digge deg og bloggen din.

:) sa...

Kjære Emmeline, kan JEG få til en varig livsstilsendring, så kan ALLE!

Hvis man har søtsug eller sug etter "ett eller annet", er det fordi man er feilernært, slik flesteparten desverre er. Jeg har begynt å spise næringsrik mat (+ supermat), og søtsug og småspising er BORTE..

Jeg har gått fra å ikke bry meg døyten om kosthold til å bli ekstremt opptatt av det fordi jeg merker hvilken effekt det har på kroppen!! Og man kan spise GODT som også er SUNT!!! Halleluja!! ;-) For næringsrik mat er f.eks sjokolade, bare den lages på rette måten!! :-)

mona.z sa...

Synd at du ikke får brukt den i år, men det kommer flere anledninger. Utrolig flotte broderier og datteren din er jo superflink som broderer sitt eget belte:) Jeg har en arvet bunad etter svigermor som ikke passer, den er for stor og klør....
Ønsker meg en ny, men mangler helt sy og broderingsevner. Skal uansett jobbe 17. mai og konfirmasjon i heimen er ikke før til neste år. Spørs om jeg har fått meg ny bunad da, men den tid den sorg. Ønsker deg en flott feiring, bunad er egentlig oppskrytt:)

Heidi sa...

Jeg synes du skal sy bunaden så den passer nå, så syr du den evt inn senere.
En bunad er fin uansett fasong, det er det som er det fantastiske med bunader. Og er de sydd riktig og fornuftig, skal de ha nok med sømrom til å passe fra ungjentefigur til mer "ferm" figur.
Syr du bunaden passe nå, er det en enkel og ikke så dyr sak å sy den inn. Dette er alle bunadsydamer vant til. Og du vil ha en bunad for resten av livet, i alle fasonger og kroppsendringer du måtte få.
Synd du ikke rekker det i år, men kapituler, og gjør det. Du vil IKKE angre. En bunad som er litt for stor, er ikke noe problem, da kan du bare stramme beltet. Så go for it!

Heidi sa...

Kan legge til at jeg har en bunad jeg fikk som 16-17 åring. Var kjempeslank, og er knapt 30 kg tyngre nå. Den er sydd ut én gang til første barnedåp. Skulle ideelt vært sydd ut en gang til, men jeg holder pusten, og får mannen min til å hekte den igjen :) Det går så fint så. Bunadsliv har nemlig den fantastiske evnen til å "heve" seg noen cm opp over livlinjen, så fungerer det likevel.
Datteren min har overtatt bunadslivet etter moren min. Hun er superslank, og bunadslivet kunne likevel lett sys godt inn. Hun har masse sømmonn, hun kan ha den i mange tiår.

Det er IKKE du som skal slanke deg inn i bunaden (selv om man alltids kan slanke seg). Det er bunaden som skal tilpasses til din kropp. Synd du må utvide den før første bruk, men det gjør vel ikke noe. That's life.

Unknown sa...

It's a very nice tradition , 'bunad' is beautiful!

Så Vitt Jag Vet sa...

Ni har så otroligt vackra folkdräkter i Norge...
Har alltid beundrat era folkdräkter !
Ha det bra !
Kraam
Sanne

Anonym sa...

Heia Emmeline..vi bare sei att bunadar æ nøke herk men du verden sø fine dei æ å sjå på. Men vonde å gå i å før ikkji snakk om skoa...Å ivertfall når ein va 55 kg å konfirmant når ein fekk den. Ikkji æ eg 55 kg å tia mæ beina æ ikkji søm før..Sø i gronn kan eg vel sei att det æ kun sylvet å pompaduren (veska) søm passar..Ha ein strålans mai kule emmeline.:)

@__EY__ sa...

Gjør som Mari Maurstad,
heng den til pynt : )
Den ville vært fin "å se på".
Hun har flere hengende
fremme til pynt.
( Sett i påske SE&HØR )

Anonym sa...

Å du godeste Emmeline! Her kjente jeg meg så godt igjen. Jeg har en bunad som har krympet siden sist
17.mai. Ikke noen god følelse. Siden jeg stumpet røyken ved nyttårstider har den digitale badevekten levd sitt eget liv. Jeg prøvde meg forsiktig på en god gammeldags vekt i stedet, men der gikk viserne så altfor fort mot høyre at jeg hoppet av før den stoppet. Så nå sitter jeg her da - mest lysten på å sove over fra den 16. til 18. mai. Det er liksom ikke noe gøy når du belager deg på bunad og det eneste som passer er skoene!
Men ketolysekuren blir den reddende engelen tror jeg. Ikke det at det hjelper så mye før 17. mai, men kanskje jeg kan bruke badedrakt til sommeren?
Ha det flott framover i alle fall - livet er tross alt deilig!!
Klem Berit

Monica sa...

Jeg er glad jeg er gravid, så slipper jeg å tenke på det bunadstyret iår iallefall!

Min Verden sa...

Emmeline! Jeg føler med deg - og jeg har ikke bare noen pyntekilo og kan levende forestille meg følelsen. Men, om et år er det ny konfirmasjon :) Hold ut - og se nærmere på dette, hvis du vil. Mitt tips til deg - og det funker for meg (for første gang uten at jeg holder på å sulte i hjel). Lykke til :) http://lenabeatrice.net/

mvh Hanne

Anonym sa...

Buanad er noe hersens drit.. , mummitroll derimot er veeeeeldig fine!!
Jeg er en sylslank dame, men hater bunaden likevel..hehe. Er bare så mye arbeid med å få den på så aaaltfor tidlig på 17 mai. Dessuten må klissete barnehender holdes forsvarlig unna. Vi snakker tross alt om "en vandrende formue" Og hvorfor skal det være så ubehagelig å gå i?? nei, bunad er oppskrytt..
tirsdagshilsen fra meg :)

Titt-inn! sa...

Kjenner følelsen av nederlag,men som du sier det går alltid et 17.maitog."Du ska få en dag i mårå",det er håp i hengende snøre og lys i tunnelen. Når min bunad krympet (fuktig i kleskapet)så arvet min yngste datter den.Jeg kjøpte meg en annen drakt som passet min kropsfasong mye bedre.Samvittigheten min ble også bedre når den kostbare bunaden ikke hang i skapet ubrukt. Ha en fin vår Emmeline med en lett,flagrende sommerkjole!

Martes atelie` sa...

Har ikke prøvd den enda. Forrige år var den veeeeldig trang.

Anonym sa...

Kjære deg få bunaden sydd ut,og kos deg,vi lever bare en gang,tror jeg :)))

Vårt Hus sa...

Jeg føler med deg Emmeline. Jeg har Vest Agder bunad som blir brukt en gang i året! Personlig synes jeg det er noe tull å ha så mange tusen kroner hengende i skapet. Jeg fikk den av min mor, som på dø og liv ville at jeg skulle ha den. For å si det mildt så får jeg en bakende som ser ut som ei låvedør, og bunaden kan på ingen måte sies å gjøre en nett! Nå ser nok rompa mi ikke særlig nett ut bunad eller ikke, men den gjør det altså ikke bedre...
Mønsterene du har valgt er kjempe fine, selv om bunadsnemda rister på hodet og jeg håper at du får bunaden din som du har så lyst på.
Jeg så deg på Mosters Hus i påsken og jeg synes at du er ei flott dame. Hadde selvfølgelig veldig lyst til å hilse på deg, men tenkte at det kunne fort bli litt pinlig og flaut- og dessuten kunne det jo veldig godt være at du bare hadde lyst til å kose deg på påskeferie uten å bli plaget av fans :))) Ha en super duper uke
klem Yvonne

whatelse sa...

hei igjen

kanskje du kunne dra i gang en bunads event/ utstilling til neste år. alle som kommer inn i bunaden sin møter opp på torgalmenningen til felles fotografering (fra helikopter) eller til førkveld NRK dagen før 17. mai. ho ho

Fjordheim sa...

Ja det er nok mange av oss som kjenner oss igjen her. Men den bunaden, eller kanskje det kalles drakt når den ikke er helt reglementær, kommer til å ble kjempfin. Likte veldig godt det belte og bringeduken. Har ikke prøvd mion bunad enda. Er litt spent på om jeg kan bruke den. Håper det. Men vekta er ikke som den burde, desverre. Så jeg burde vært nede noen kilo før 17.mai.
Kanskje det går.
Ønsker deg ei flott uke :)

Kaoskontroll sa...

All sympati, for jeg kommer ikke inn i min budnad heller. Har ikke gjort det på noen år, men utsetter hele tiden å sy den ut, for jeg skal jo slanke meg! Ja da!

Nå er heller ikke bare stakken problemet, for da jeg fikk budnaden var jeg mindre brystet enn resten av kvinnene i familien. Så min mor antok vel at jeg aldri skulle få bryster og kjøpte en bitteliten bringeduk til meg. Men etter tre barn står jeg ikke tilbake for noen i slekten på det området, så OM jeg skulle klare å slanke meg (engang!) må det brystreduksjon til. Eller ny bringeduk! ;)
Jeg antar derfor at det tar noen år før jeg kommer inn i budnaden igjen. Og det skjer sikkert først når jeg får sydd den ut og kjøpt meg ny bringeduk. :S

Klem

Anonym sa...

To skritt fram og ett tilbake....er oppskriften på alle gode forsetter,spør du meg:-)
Dette snur du så fint igjen Emmeline!!!
Tips:når "bunadssesongen" er over for iår så "deleter" du ordet bunad fra harddisken din...og kanskje neste vår popper bunadsordet oppigjen??

You go girl!!
Klem Liv

Hverdagsmamma´n Anita sa...

He,he :) Er det ikke sånn for de fleste egentlig? Må komme seg inn i bunaden til 17 mai, er et velkjent slagord i midten av april :)
Selv har jeg ingen bunad(dessverre) men skulle få låne av min samboers farmor til konfirmasjon 15 mai. Hvis jeg klarte å komme meg inni den :) Men jeg sitter nå her med hånda oppi godteposen, så da blir det ingen bunad på mor her heller i år! Istedet ble det ny kjole fra Cream som jeg også hadde veldig lyst på da :) Så kanskje motivasjonen ikke var helt på topp denne gangen!

Ha en god dag! Og koselig å ha deg tilbake igjen med daglige innspill!
Klem Anita

ireneve sa...

Dersom det er slik at ikkje beltet skal gå heilt rundt - kva er då problemet? Ser kanskje litt rart ut, men dersom bunadpolitiet har sagt det, så...
Sjølv har eg omsider innsett at det er ein del år sidan konfirmasjonen. Livet har eg lagt litt ut tidlegare, og litt meir i år. Stakken har eg ikkje gjort noko med, eg har satsa på å halda pusten, men det er ikkje særleg stas, så no har eg lagt den ut 7 centimeter. Og så måtte beltespenna flyttast på. No er det ikkje meir å gå på på beltet...
Synest det eigenkomponerte beltet og bringeduken din ser svært fine ut. Det var faktisk slik dei innretta seg før i tida også - før bunadane var standardiserte, dei plukka med seg det dei tykte var fint og passa saman.

Synnøve sa...

Pfff... I rute nei! For å si det slik Emmeline; du er ikke alene! Hipp hipp hurra ;p

Unknown sa...

Vet du, nå ble jeg helt paff her for det beltet der ligner da vitterligen på mitt bunadsbelte. Og jeg som trodde mitt var helt unikt, jeg har iallefall ikke sett det på noen andre. Mitt er ca 200 år gammelt og opprinnelig var det en sele til en herrebunad.

Bunaden min har forresten hengt i skapet de siste årene, det er underlig det der med skap som krymper klærne. Nå har jeg gitt opp å få på meg bunaden i nåværende størrelse. Jeg har rett og slett tenkt å bite i det sure eplet og få sydd meg et nytt liv (bunadsliv altså). Til høsten skal jeg til Kina i bryllup så da må jeg vel snart hive meg rundt og få bestilt det livet snart.

Skal jammen finne fram beltet mit i kveld og ta bilde av det slik at du kan få se hvor likt det er.

Klem fra Kari

Siljalainen sa...

Hei Emmeline, ja jeg tror alle som ikke er dritfine supermodeller med sportsmanier kjenner seg igjen her. Men du Emmeline, du har jo en ganske stor innvirkning på mennesker omkring i det langstrakte land. Du fikk halve interiør- og håndarbeidsnorge til å jobbe og fikse og sende deg påskepynt. Og vi digger bloggen din alle sammen. Så her kommer et forslag:
Hva om vi avlegger et emmelineblogg-løfte og begynner å gå tur. Ikke jogge noen land på langs eller tvers, men gå litt kveldstur. Og spise eple istedenfor deilig sjokolade. Og kanskje ta trappa istedenfor heisen på jobb? Så kan vi oppmuntre hverandre på bloggen! Jeg vet ihvertfall at jeg trenger litt push for å komme i gang...

fru Storlien sa...

Men hvordan kan den være fiks ferdig hvis den ikke passer? Det pleier da å være en prøving eller to underveis? her i huset ligger vi sånn noenlunde an til å rekke 17.mai, det mangler bare en linskjorte til mannen og en bunad til barnet. Og så noe forskjellig fjas som andre har bestilt. Så, jeg håper min passer men det sjekker jeg vanligvis ikke før 16.mai...

susan`s side sa...

Jeg blir så sint!! Ikke på deg men på det eller de menneskene som har fått deg til å tro at når du er tjukk er det ikke noe vits i pynte seg!
Jeg er også tjukk og jeg bruker min bunad med stolthet og jeg er så fin i den. For nå er jeg endelig stolt av meg selv. Jeg legger ut dagens outfit bilder av meg selv på min blogg og får så mange "you go girl" kommentarer tilbake at jeg svever himmelhøyt. Du må huske det at du blir ikke noe tynnere eller finere i stygge svarte klær selv om du er tjukk. Du er faktisk alt for fin til å gjemme deg bort. Fram med deg jente!! Dra ned til den butikken med hodet høyt hevet og si at du skal sy den ut.
Og for å være litt dyp; det er sikkert du kan bruke den neste år selv om du er aldri så tynn - neste år kan du sitte i en rullestol siklende etter et hjerneslag eller ligge i en sykehus seng og få cellegift. Nei lev livet ditt til det fulle i dag for du vet aldri hva morgendagen bringer.
Jeg sier absolutt ikke at du bare skal sette deg ned og spise sjokolade og ikke trene. Så fortsett med treningen du. Jeg trener også 2 ganger i uka men det er ikke for å være tynn, det er for å være i god form. For man kan nemlig være i god form samtidig som man er tjukk.
Så kom deg ned til den butikken å få sydd ut bunaden din! Du skal syns Emmeline og du skal gå med hevet hode.

Unknown sa...

Whats a nice picture. Your blog is very nice !!...I will come back soon. Greetings, Katerina

Ramme Alvor sa...

Om det er ei trøyst, kanskje ikkje, men i alle fall, du er langt frå den einaste som har ein flott Norhordalandsbunad hengande i eit skåp i påvente av smalare dagar..

Og ja det vert 17. mai for det :)

Klem!

I de dype skoger sa...

Min bunad henger også veldig godt i skapet, fikk den til konfirmasjon og det er neimen ikke mange gangene jeg har brukt den. Det er 17år siden.. Jeg er veldig glad i bunad, både mannen og ungene har. Men neida, hu mor er for tjukk. Veldig trist og veldig irriterende, lurer på hvor mange ganger jeg har sagt at nå er det slutt, fra i morgen.. osv!

Det er en mager trøst, men jeg er glad jeg ikke er den eneste som har det sånn.. Man føler seg jo litt håpløs!

Men fin er du uansett, bunad eller ei :)

Klem

Hanne Margrete sa...

Å som jeg kjenner meg igjen!! Jeg har ikke brukt bunaden min på over 10år:( I fjor var jeg veldig nær målet, og klarte egentlig å presse den på meg, men det ble for ubehagelig! så da skulle jeg virkelig inn i den i år! men hva skjedde?? Nå er jeg heldig hvis jeg får den på meg rundt leggen... Så goood 17.mai til oss mummitroll, og om 5 år har vi kanskje bunad? (5 år med selvdisiplin, finnes det?)

Klem fra Hanne:)

Anonym sa...

Kristine Koht hadde gitt seg selv 3år på å forandre kroppen sin. Jeg tror det er veien å gå; la det ta sin tid og ikke bli oppgitt når man går på smell etter smell. Litt etter litt bygger fuglen redet sitt og litt etter litt mister blir vi kilo kvitt (eller noe sånt)

Mummi i
Kristiansand

HildeS sa...

Jeg henger meg mest opp i kommentaren din om "manglende selvdisiplin"......

Tro ikke at du har mindre selvdisiplin enn andre..... Eller at alle andre har mer selvdisiplin enn deg.... Det bare gir seg forskjellig utslag på oss mennesker.... Hos noen vises det godt "utapå", - hos andre ikke....

Klem fra HildeS

Tina - www.Vintage-Blog.dk sa...

Rigtig fine billeder og at tænke sig et arbejde at sy de fine klæder ;o)
Har du mon set at du kan hente noget på min blog ? Håber du vil være med i legen - klem Tina

Anonym sa...

Å, det blir så fint , Emmeline! Jeg har bunad fra Nordfjord, gammel, gammel sølje fra Sunnmøre eller noe sånt, jakke som hører til Rondastakken ( er ikke noe stor tilhenger av cape), og bunadsvotter fra Romerike, som tanten min har laget... Tror det er lov å mikse litt som man vil, det var jo det de gjorde i "gamle" dager, jeg elsker iallfall bringeduken din fra Cath Kidson!
ElinH

Cecilie sa...

Må bare si at jeg digger måten du skriver på. Jeg blir virkelig underholdt ;)
Lykke til med bunaden, det kommer alltid en ny anledning til å bruke den, så det haster ikke ;)

Monica sa...

Jaja, det er aldri så galt at det ikke er godt for noe - nå kan du bruke en fin hatt i år også :)
Jeg har ikke hatt på meg bunaden siden i sist 17. mai faktisk...den må vel prøves snart... Men, en passet godt nok i fjor og det viktigste er å få puste, og så ille kan det virkelig ikke ha blitt her :)
Klemklem

Anonym sa...

Stå på Emmeline! Jeg synes du er både flink og inspirerende. Jeg er faktisk ganske sikker på at du kommer til å klare det en dag. :) Din spesialkonstruerte bringeduk er bare kjempelekker! :) Dersom det er noen trøst (og det er det vel egentlig ikke), så henger det mange bunader i skap om kring i dette landet som både har krympet og det som verre er. Min for eksempel ble laget til min konfirmasjon for ca. 30 år siden, og den er definitivt IKKE passe! Det som verre er, er at jeg har et flott (rådyrt) sølvbelte som jeg fikk til min 40 årsdag og som enda er ubrukt fordi jeg enda ikke er kommet inn i bunaden (selv om den er sydd ut). Så jeg vet akkurat hvordan du har det....

jennyandrine sa...

Kjære Emmeline, og alle dere andre med bunads-issues: Sy nå bare den fordømte tingen ut! Klart det er viktig å spise sunt og trene, men det er ikke sikkert man blir så fryktelig tynn av det. Det er nå også viktig å føle seg fjong i fine klær. Og når bunaden er så innmari dyr... Nei, vær fornøyd med den du er og tilpass heller kjolen.

*JennyPenny*

Anonym sa...

Ser flott ut. Mange fine bilder.

Lykke til!

Gunnhild sa...

åh..jeg har aldri sett et mumutroll i bunad, og må si jeg gleder meg til det!

jeg arvet min bunad, og den var trang allerede på konfirmasjonsdagen..hmm.. dårlig utgangspunkt!
har ikke "gått seg til" heller!

Anonym sa...

Hei Emmeline!

Den bunaden din kommer til å bli kjempefin. Synd at du ikke får brukt den, men da har du jo et mål å strekke deg etter. Hvis problemet ditt er kosthold (les:søtsug) så kan det kanskje hjelpe deg å gå til en flink refleksolog for å bli kvitt søtsuget. Det hjelper. Ikke lett å klare vektreduksjon aleine, allier deg med noen andre.

Klem fra meg

Virag sa...

Velkjent problemstilling det der med trang bunad... "Krympemøllen" liker visst ulla i dem ekstra godt, har jeg hørt...

Jeg tok konsekvensene av at bunaden min ble sydd til konfirmasjonen min, og at jeg aldri kommer til å få såpass slank kropp igjen. Etter mange 17. mai'er, bryllup mm hvor jeg bare hyperventilerte ved bruk av kun øverste del av lungene, tok jeg den med til Husfliden og fikk den passe igjen. Og så - under over alle under - klarte jeg å ta meg selv i nakkeskinnet og gå ned noen (en del) kilo - så i fjor var den plutselig altfor stor... Hvilket luksusproblem!

Dessverre har vinteren vært altfor slapp og full av sofa og "gode" (les: dårlige)unnskyldninger for ikke å gå på tur, men heller spise et eller annet. Dermed er det "håp" om at bunaden passer bedre igjen i år, gitt... Og jeg vet ikke akkurat om jeg synes det er så topp heller...!

Men: Vær ved godt mot! Bunaden blir lekker - og før eller siden er du akkurat der vektmessig at den passer akkurat! Alternativt kan man kanskje bestille fast time på Husfliden hvert år i februar, så er 17. mai-antrekket sikret...

Anonym sa...

Kjære "Emmis"

Herlig, da er vi likevel to som ikke får på oss bunaden til 17.mai....Jeg har fulgt deg siden du startet ditt prosjekt "bunadsslank" og tenkt at kan Emmeline så kan vel jeg.

Hjemme hos min "kjære mor" i påsken sa jeg at jeg ikke hadde prøvd bunaden min ennå, fikk da til elegant svar fra mor at sansynligheten for at det var "litt igjen" var stor... kom hjem, motet meg opp, tok på bunaden som er sydd til min 15 år gamle kropp (konfirmant), og neimen du, den passet IKKE,30 år senere!!! (mor fikk rett igjen, hva er det med mødre??)

Er det meg det er noe galt med? Livet på bunaden lå som en trekt melsekk over min gamle mage med fløyels belte som var minst ti cm for kort, MERKELIG........


Nei, til neste år skal jeg være tidlig ute hos husfliden og få den sydd ut til en godt voksen og stolt mamma kropp!!!!

Man skal jo ha noe å se frem til neste år også! Det utsyings toget er nok gått for meg i år, for kort tid å gjøre det på........

Ha en delig vår, med alle feiringene som måtte høre til Emmeline, du er fin!

T.

Louise sa...

Vær litt god med deg selv, du kan ikke klare alt (du heller). Vær oppmuntret, og ha fine dager i mai- den flotteste årstiden på Vestlandet?
Ha det fint Cecilie!!

Anonym sa...

Du er heldig som har en så vakker vestlandsbunad. Det selvkomponerte gjør det bare ennå mer spesielt og personlig. Så til størrelsen. Selv har jeg insett at kroppen ikke blir som i 1980 igjen. Etter flere år i skapet kjøpte jeg mer stoff og sydde ut i livet. Fikk ordnet det på et vis med å ta ut flere folder i skjørtet osv. Nå stitter den godt og er god å gå i. Regner med at ingen studerer meg slik at det syntes. Nå kan jeg tenke positivt på den, og heller sy inn om jeg skulle være så heldig å få behov for det. Den er mummistor. Så min oppfordring til deg er: Bruk den på den kroppen du har, og ta heller jobben med å sy den ut og inn når det trengs. Jeg er sikker på at du vil bære den med stolthet. Bunadspolitet er ingenting å bry seg med. Det lages hele tiden nye ting som butikkene skal tjene penger på til disse plaggene. Da må vel hver og en kunne lage litt personlig vri på sitt eget antrekk. Håndarbeid og tradisjon tar vi alikevell vare på ved å bruke disse tilpasset til vår tid syntes jeg. Mine bunadsko er veldig gode å gå i. Håper du får en god bunadsvår, om det så blir først neste år. Krysser fingre for deg. Husk du er vakker uansett.

Anonym sa...

Herlig innlegg ...!

Jeg ønsker meg av hele mitt hjerte bunad, vi har konfirmant i september og jeg håper å realisere drømmen selv om jeg er litt rund i kantene ... ;-)

Lykke til med ditt prosjekt ...!

klem til deg

Linda sa...

Emmeline, du må sy bunaden din til den du er, og ikke omvendt! Du må rett og slett få de til å tilpasse den til deg, det er ennå ikke for sent! Det er en kjempeflott bunad og det er alt for synd at du ikke skal få bruke den i år! Lykke til uansett!

Linda sa...

Glemte å si at jeg synes at bunad er kjempefint på frodige damer! Bær din bunad med stolthet og vær den du er! You go girl!

Nora sa...

Jeg synes du burde legge ut bunaden slik at den passer nå jeg. Mummitroll eller ikke, sikker på at du ser kjempefin ut:)

josefina sa...

I like very much your beautiful work and I congratulate them
have a good day
Josefina
Tijeras y cuchara wordpress.com

Gørill sa...

Jeg må bare signere noen av de andre her:

1) Mummitroll er søte.
2) Du er kul!

Vi er nok mange som kjenner oss igjen i denne problematikken.

Du har en fantastisk blogg, Emmeline! Liker! :-)

Posh Blog sa...

Gratulerer med konfirmant :)

Laila sa...

Kjedelig at du ikke får brukt den, men jeg skjønner ikke helt... Hvis bunaden er nysydd og helt ferdig, hvilke mål har du gått etter da? Hvordan kan du vite at om x antall kilo forsvinner så får du det målet rundt livet, så høyt fra livlinjen til skuldrene osv? Håper det er litt sømmonn på den slik at du kan få fikset den. Du kan jo sy den inn igjen når du trenger det til våren 2012! Det er jo synd å ikke kunne bruke den til datteren din sin konfirmasjon. Evt hadde jeg annonsert at jeg ønsket å leie en for en dag, slik at jeg kunne iallefall fått brukt beltet og bringeduken. Så kan din egen henge til neste år. Helst på kjøleskapet som inspirasjon.

Hilsen ei som til slutt kjøpte ny bunad etter at jeg hadde vokst ut av min konfirmasjonsbunad. Nå passer den minste igjen, så man skal ikke gi opp!
Klem

yanmaneee sa...

yeezy boost 350
nike off white
supreme
curry shoes
jordan 4
supreme clothing
off white x jordan 1
lebron 18
jordan sneakers
steph curry shoes

kayndesough sa...

check out this site best replica bags pop over to this web-site dolabuy gucci look at this web-site high replica bags

Related Posts with Thumbnails