mandag 4. april 2011

Salongbordet


Av en eller annen mystisk grunn, får jeg stadig spørsmål om hvor vi har kjøpt salongbordet vårt. Det er visst flere som er på jakt etter salongbord med skuffer og hylle. Nå må jeg jo si at hyllen under bordet stort sett fungerer som en slags oppsamler for aviser, skitne sokker og andre ikke-akkurat-delikate objekter!  Sånn sett er hylle under bord en oppskrytt affære -og vår bærer jo også preg av å ha blitt nedlesset med alt for mye over tid!




Skuffene er blitt familiens Pandoras krukke- som i følge ligningen skal gi håp til de som er uten håp; eventuelt batterier til de fjernkontrollene som ikke lenger funker;) Men iallefall ble salongbordet kjøpt hos Skeidar i 2005. Det hadde opprinnelig en slags beige-hvitfarge med nøttebrun overflate, og ble derfor malt hvitt som et av Emmelines første bloggeprosjekter!




I 2007 var jeg veldig begeistret for Riviera Maison, som dengang var et alt for dyrt alternativ for oss, og som heller ikke var så lett å oppdrive her i Norge. Derfor bestilte jeg bokstaver hos amerikanske WALLWORDS og så klistret jeg vinylbokstavene direkte på bordet.


På toppen av bordet skrev jeg: Table de Salon (*Salongbord) og på hyllen under MAGAZINES.  
Nå varte ikke skriften på oversiden så veldig lenge. Ungene drev stadig med pilling på vinylklistremerkene, og det gikk omtrent et halvt år før jeg dro bokstavene av igjen. Men skriften på hyllen lever enda såvidt--dog i en svært rufsete versjon;)  



Det er egentlig litt morsomt å se gamle stuebiler med rosemønstrede puter, hekleprosjekt og hvite sofatrekk.. I denne tiden var Emmeline en optimist. Lykken var hvit sofa -og et hekleprosjekt som fremdeles ligger umontert med alle sine 150 små oldemorsruter i en kiste på soverommet;) I denne tiden var det ingen som hadde hørt om retrojenter og det var vanlig å ha en Tilda sittende på pynt i stuen! 


I 2007 hadde jeg aldri drømt om at jeg en dag ville vurdere å bytte ut røde detaljer med nye puter i naturtoner. Jeg ville heller aldri drømt om at Ektorpen skulle bli "segen" så fort... Her er det ikke vanskelig å se hvilke plasser som først blir brukt;) 


Teppet er forøvrig ikke hjemmelaget. Det er premien jeg fikk da jeg ble kåret til Årets blogger i 2008. Det var Annas Rom som sponset teppet fra Krasilnikoff, og det er fremdeles daglig i bruk og høyt elsket her i huset:) Den årvåkne vil også se at jeg har blomster i samme blomsterurner nå som i 2007. 


Hortensia ble også kjøpt hos Annas Rom for lenge lenge siden, og selv om det er litt kårny med falske blomster, så er det jammen en grei reserveløsning mens man venter på Pelargoniumenes oppstandelse fra de nesten døde;)  Som den observante ser finnes det også friske blomster i heimen for tiden. Emmelinemannen har fått blomster fra sine søte kolleger, og har funnet frem julevasen i et ubevoktet øyeblikk....



Julevasen er ikke en favoritt, men Emmelinemannen vokter den med sitt liv -og kommer stadig drassende med den siden julen tross alt varer helt til påske:) Her er gåsungene på plass, og påskeserviset også, så julevasen lever et meget utrygt liv. Mer om det senere i dag.. SEES! 








17 kommentarer:

Jannicke sa...

hehe sånn er min sofa også.. en pute som er mye mer nedsittet(nedsatt/nedsuttet?;)) enn de andre! Ikke vanskelig å se hvor go'plassen er :o)
Ha en fin dag/god natt :o)

Hege A "The not so perfect mum-blogg" sa...

Rart hvor tydelig sånne ting kommer fram på bilde også, sånne "nedsuttede" puter! Vi selger huset om dagen, og det syntes VELDIG tydelig på prospekt-bildene... Argh!

Synes det var koselig hos deg i den optimistiske fasen, også jeg! :D Og det var da vakre blomster Emmelinemannen har fått!

Monica sa...

Og jeg sitter her og vurderer sterkt gråe sofatrekk, praktisk og fint:) ikke minst kjekt med orandring:) ikke værst mannen fant vase i det hrle tatt da, min hadde vel lagt dem elegant på køkkenbenken tenker jeg. Klem monica

Hjemme hos meg sa...

Kjempefint salong bord :) Jeg skal også snart male mitt :) Gleder meg :)

Klem Anette

Stina - Oppskjørta sa...

Nedsittet sofa er bare et tegn på at det er liv i huset, har jeg bestemt.

Det ser da ut som om julevasen har litt orangetoner i seg, så jeg synes den fint kan passere på andre tider av året, men så er jeg veldig glad i alle slags rødtoner også. Fotogen var den i alle fall!

Anonym sa...

Hei Emmeline!

Skjønner hva du mener. Vi driver og selger huset, og sofaene måtte maskeres godt med fjuskepelspledd. Bilder lyver ikke, nei...
Ellers syns jeg det var koselig hos deg før i tiden også..

Hilsen

Elisabeth

Ramme Alvor sa...

150 egg uten ein dråpe i brokje må seiast å vere langt over imponerandes!!

Fø min del er det å få dei avgårde den største utfordringa og det gjestår å sjå om da i det heile er mogeleg :)

Klem!

Anita sa...

Jeg synes du har et flott salongbord. Noe sånt kunne jeg tenke meg. Det vi har er skikkelig hakkete og fælt, maaange spor etter ungene ;)

Misemor sa...

Så mange fine bilder, fra da og nå. =) Ingen tror vel at nye ting blir slitne etterhvert akkurat når de blir kjøpt? Men de oldemorrutene må du montere sammen. De er jo helt nydelige! Lykke til!
=) Misemor

Ragnhild - Kunsten å elske sa...

Så flott salongbordforvandling! =)
Flink du!

På et eller fler tidspunkt i livet har vi vel alle nedslitt sofa antar jeg. =) Ellers måtte vi jo latt vær å sitte i dem, og det ville i grunn blitt litt kjedelig.

Fru Rosas Hjem sa...

Herlige Emmeline :) Og det innlegget med heklet rutene husker jeg :) Husker ihvartfall bildene :)
Men til en liten strøst så ligger mine 150 lapper slengt inn i et skap og ikke har blitt sydd sammen....orker bare ikke ;)

~Anna~ sa...

for et herlig underholdende innlegg! :) Jeg er fast leser av bloggen din, selv om jeg sjelden gir lyd fra meg. Du har en fantastisk god blanding av interiør og "hverdagsbetraktninger" og deler bilder av både deg selv og familen uten å bli for personlig. :) Jeg følger spent med på bunaden din - håper du blir knall-fin i den i mai! :)

Anna

IKT i min vardag sa...

Mycket snyggt soffbord! Fin blogg, du har ett vackert hem!

Hälsningar Linda

Sommerhusliv Hele Aaret sa...

Wauh... et lækkert sofabord, det ser bare godt ud.
Er selv træt af mit vil så gerne have et i gammelt stil...
Vi har selv puttet ekstra fjer i hynderne på min venindes sidde hynder.
Vi købte tre puder af 50 x 50 i Ikea til 30 kr stykket.
Så sprættede vi hynderne op og puttet det pudefyld i hynderne og syede dem sammen igen.
Der var godt nok fjer over alt, men hvad gør man ikke for at redde sin elskede sofa.
Du kan også tage betrækket af og vaske det og bagefter tørre det i tørretumbleren, det hjælper også.
Knus Fra Susi

Sommerhusliv Hele Aaret sa...

Undskyld alle mine fejl i mit tidligere kommentar, det gik lidt hurtigt..

Anonym sa...

For et vakkert hjem! Og du er en veldig kreativ person :) Fikk mye inspirasjon nå :D

Monica fra Moxas Univers sa...

Et utrolig nydelig bord! Likte veldig godt fonten på Magazines ;) Jeg har byttet om på puter og godplasser i min salong.. så den ser nå slitt og sunket ut overalt. Når vi blir ferdige med oppussing skal vi kjøpe oss ny salong og det gleder jeg meg villt til!

Related Posts with Thumbnails