onsdag 6. juli 2011

Reiseplaner


Sommeren går sin gang, uten sol men med brukbar varme. Emmelinefamilien har inntatt badestranden i ensom majestet, og Emmelinebarna bruker formiddagstimene på å kappsvømme med sin far. Frem og tilbake, frem og tilbake, mens Emmeline håpefullt venter på at en og annen solstråle skal friske opp hennes skummetmelkfargede kropp.


Om to uker skal vi ha oss en svipptur til Sverige der Emmelinemann og Emmelinebarn skal besøke etterlengtede Ullared. For de uinvidde er Ullared et gigantisk kjøpesenter i Sverige, og denne vinteren har Emmelinemann -og barn trofast fulgt med på hva som skjer der, via en realityserie som har gått på tv. De har fulgt med når Ola Conny har kjørt truck, og de har fulgt med når direktøren har vært desperat grunnet manglende kjøttdeig. Dermed har Emmelinemannen nå bestemt at vi skal sette av en hel feriedag til å se kjøttdeig- og andre billige saker med egne øyne.

Videre går turen til København, der vi skal være i seks dager. I dag var Emmeline så syndig at hun spurte om det var mulig at vi kunne ha skiboksen på taket når vi dro til København. I tilfelle man kom over noe som man måtte ha. Dette utløste høylytte protester og mishagsytringer som ikke egner seg på trykk. Da Emmelinemannen hadde kommet seg til sans og samling igjen, var han helt tydelig på at vi IKKE SKAL HA NOE SOM HELST I KØBENHAVN. Vi reiser til København for å titte, men vi skal ikke kjøpe NOE SOM HELST, bare så det er klart for alle!!!


Men hva hvis jeg finner noe som jeg trenger, svarte jeg…
DU TRENGER INGENTING I KØBENHAVN, svarte Emmelinemannen
Det vet vi ikke før vi har vært der, sa jeg
Hva skulle det være da, spurte Emmelinemannen
Jeg trenger for eksempel TAPET, triumferte jeg!
Tapet kan du kjøpe her hjemme, svarte Emmelinemannen
Tapet koster det halve i København, løy jeg
Trenger du skiboksen for å kjøpe en rull med tapet da, svarte Emmelinemannen.
Nei, men jeg trenger skiboksen for å kjøpe to ruller, svarte jeg.

Men den måtte Emmeline dra lenger ut på landet med, og for å være ærlig--så er det vel ikke mulig å komme lenger ut på landet enn det vi allerede er! Dermed er det nå offisielt bestemt at vi ikke trenger skiboksen i København, da vi offisielt ikke skal kjøpe noe mer enn to tapetruller!


Jeg håper imidlertid at noen av mine lesere har tips om ting vi må se og butikker vi må besøke på ruten Kristiansand-Sandefjord-Stømstad-UIlared-København- Mariager-Kristiansand. Spesielt håper jeg at noen har tips til gøyale steder i København, for der har vi ikke vært før!


Mobilt bredbånd har for øvrig konket ut etter to dager, og siden "ventetiden er for tiden 37 minutter-og når du kommer igjennom kan vi itrolig ikke hjelpe deg med noe som helst heller" blir det nok litt ujevn blogging fra denne kanten de neste dagene. Ha fine sommerdager alle! VI SEES.

63 kommentarer:

Anonym sa...

Hei og velkommen på sørlandsbesøk!
Siden du skal reise E18 østover fra Kristiansand MÅ du bare ta turen til vakre Risør. Her har vi små, hyggelige interiørbutikker som roper etter vestlendinger med koppedilla! (Ja annen dille også for den saks skyld).
Nevnes kan Kenza og Lille Hvite. Ellers har de mye lekkert på Hødnebø Home ute i Strandgata og Villa Eriksen i Havnegata. Så vlekommen til vår lille sørlandsperle og fortsatt riktig god sommer. Hilsen Berit

liljer og konvaller sa...

Hvis I er i København om søndagen må I gå på et loppemarked. Lyngby loppetorv (http://www.markedskalenderen.dk/marked/markedview.asp?MarkedsID=3841) kan absolut anbefales! Ulempen med et sådant sted er selvfølgelig at man let kommer til at købe mere end tp tapetruller..!! ;)
Ha en rigtig god tur!
Ina :)

Bless by Tone sa...

Heisann - vet du har vært innom Annas rom i Søgne før -men vet du at på Linnegrøvan i Søgne ligger Hønsehuset en utrolig søt intreiørbutikk - vel verdt et stopp, selv om det er før Kristiansand. Tone

Anonym sa...

Grimstad, Tvedestrand og Risør... mest Risør :)

Ellers syns jeg skiboksen burde være med på ferie. Hvordan skal dere ellers få plass til alt dere handler på Ullared? (for tilhenger er vel ikke et alternativ?)

I København må Tivoli besøkes, Lisbeth Dahl er der...overalt :) her holder det nok ikke bare med vindus shopping :P
Anbefaler også å besøke lille Hornbæk (øverst på Sjælland, byen til Ilse med støvlene) om været er for varmt inne i København. Tar kanskje en drøy time med bil :)

God tur og ferie :)
-Maria

Jorunns hobbyblogg sa...

øverst på på den øya København er ligger det mange fine bruktbutikker, masse små byer der på vei mot Gilleleie, husker ikke hva alle heter .... men jeg kjøpte feks kjempefine glass der ...tar ikke stor plass og var veldig billig .... så er det fine sandstrender der, og drar du litt lenger er det en flott badelandpark også
Lykke til, og takk for kjempefin blogg :-)
Jorunn

Alberte sa...

ÅÅÅÅ - du må da besøke Butik Sophie i København! Og K og CO!!
Bon Voyage:)
Og settebordet ditt gjorde en meget god jobb under helgens bryllup:)

Alberte sa...

Og Fil de fer!!!

susan`s side sa...

Elsker København. Handling på strøket er helt topp, fine butikker i nærheten av det runde tårn. Bla rice og Lisbeth Dahl. Kjør strandveien fra helsingør og til københavn. En vei langs vannet der alle de fine hus ligger. Nord for københavn er også veldig fint som flere sier. Masse fine strender.

Joy sa...

Hehe... jag måste le när jag läser detta.
Jag kommer från omgivningarna runt Ullared, och hade mitt första sommarjobb där (på damavdelningen dessutom - den värsta av de alla, hihi)...
Det är varning för långa köer på sommaren - speciellt gråa och regniga dagar. Så för att kolla om det är kö in till varuhuset så kan man ringa automatisk kundservice på+46346375 00, så talar den om hur lång kö det är. Fiffigt värre! :)

Besök gärna Falkenberg som är den största staden i Falkenbergs kommun (som Ullared ligger i - "Ullared är nämligen bara ett litet tettsted ute i middle of nowhere").
Där tycker jag du ska passa på att "fönstershoppa" (hehe), smaka på Sia-glass/is, chilla på fantastiska Skrea Strand, äta köttbullar och mos på Torgrillen, och ta dig en promenad längs "doktorspromenaden" vid älven Ätran.

Det var mina tips! Ha en det så mysigt på Ullared!

Och jag tror nog du kommer att behöva både takboks och tillhenger om du ska både till Ullared och Köpenhamn... ;)

Kram Joy

Ida sa...

Haha, som jeg skratter av måten du skriver på :) Herlig!

Jeg bor i Malmö, 20 min fra Køben og jeg anbefaler absolut turen over brua hit til vakreste sydstrender og blått hav.

Har også bodd en stund i Køben og min sambo jobber der enda. Mail meg om det er noe spes du er på utkikk etter, så kanskje jeg kan hjelpe deg :9

Ha en fin kveld!

//Ida

Elise sa...

Jeg ler som jeg gråter jeg Inger når jeg leser om Emmelinemannen og takboksen.

Skal forhøre meg med ungdommen som vanker her i huset som har adresse København på tredje året om han har noe artig å foreslå nåe han dukker opp neste gang ( antagelig imorgen ) :)

Inga sa...

København, la meg se....:

Operaen, Illums, Magasin du Nord, Dyrehavsbakken (Klampenborg st), Louisiana (Humlebæk st),Georg Jensen, Kgl Dansk Porcelen, Rosendahl, Arken, Roskilde Domkirke (et stykke med tog, men om 400 års norsk kongehistorie i sarkofager skulle være interessant), Dansk Designcenter, Hvids vinstue, Operaen, Erotisk museum, Ripley's believe it or not, Gråbrødretorv (mat og drikke må ma ha), Dragør (landsby på sydspissen av Amager), Café Europa på Amagertorv, Sjømannskirka i Ved Mønten (om hjemlengselen skulle bli for stor),Carlsberg Bryggerier...


Nevnte jeg Tivoli?

Keiserens nye trær sa...

At dere ikke har med skiboksen legger jo litt begrensinger for hva Emmelinemannen kan dra med seg fra Ullared også, så det er kanskje ikke så dumt... :)

I Kongens by må du dra innom Plint, det er et Rice/Green Gate-mekka rett opp fra Strøget.

Grønlykke har to butikker i Strædet, en for "kjøkken", (les kopper og kar og fint papir og sånt), og en med mye fint av både tekstiler og ting. Sur betjening har de også, ikke be dem om å pakke inn. (Da rakner alt.)

Akimbo er en bitteliten butikk i en gate mellom Strædet og Strøget, og et stykke bort i strædet ligger KIRK.

Notre Dame er et must for polkadott-koppe-damer. Ryddig, enkel og kjempeutvalg. Gode priser har de også. Husk å kjøpe klesklyper.

Det finnes mange flere fine, for å ikke spamme hele kommentarlisten legger vi ved to linker i stedet. (Den som hadde kommet på det med en gang...)
http://keiserensnye.blogspot.com/2010/11/dejlige-dejlige-kbenhavn.html

http://keiserensnye.blogspot.com/2010/09/matglede-i-kongens-by.html

http://keiserensnye.blogspot.com/2010/09/shopping-uten-champagne.html

Ser man det, det ble tre. Spamming er et faktum, unnskyld.

Keiserklem

Anonym sa...

i København?
Hmm.. der er mange "farlige" butikker :)
Notre Dame er min yndlings, Plint, Lisbeth Dahl, gronlykke.com, Magasin, Royal Copenhagen, Bahne, Summerbird chokolade.
Hvis det regner, er Fields et godt indkøbscenter.
I må prøve at spise "sports-kage" på konditori La Glace - helt fantastisk!
Kanalrundfart er en rigtig hyggelig måde, at se byen på.
At spise en sandwich i Kongens Have, med udsigt til Rosenborg Slot er også dejligt.
Hav en dejlig tur.

Line

Anonym sa...

Hei. Her var utrolig mange gode ideer. Vi skal selv til Rågeleje som ligger nord på øyen der Køben ligger. Vi har også fått tips om Gilleleke og Humlebeck der Ilse har sin butikk. Ha en fin rundtur - og lykke til på Ullared.. spent på hvordan Emelinemannen liker alle køene der ho ho.
Klem fra østlandet :)

Katrine Anita sa...

Du er så morsom; kjente meg godt igjen i den diskusjonen dere har hatt. Jeg var en gang på en designmuseum i København som slettes ikke var et museum men en butikk for bruktkunst. Husker dessverre ikke hva den het. Vi virret i alle fall rundt i et område hvor det avr mange museer og denslags. God tur.

Husmora sa...

I Søgne - som du jo har vært i, ligger det enda en flott interiørbutikk: Gave og interiørhuset. På Vågsbygd senter ligger Lille interiør og barneklær - de har nettopp utvidet, og det har blitt en stor og fantastisk butikk.. Begge to finner du på facebook :D

Barbros lille atelier sa...

Jeg måtte le av takbokssamtalen. Herlig!

Hvis dere -mot formodning - skulle finne på å ta med takboks, så ikke bestill plass på hengedekket...

Min eldste sønn var nemlig på tur med sin far, pluss tre andre familiemedlemmer, og skulle ombord på danskebåten med takboks på bilen, og hadde bestilt plass på hengedekket (hvor det er umulig å få plass til bil med skiboks på taket...). Fergen var smekkfull, og det var umulig å booke om billetten, så enden på visen var at alle måtte ut av bilen, takboksen tømmes og hektes av, for så å bli stuet inn i en allerede full bil (Alt dette gjort under et vanvittig tidspress ettersom hurtigbåten fra Kristiansand snart skulle klappe fra kai). Jeg må innrømme at jeg lo så jeg gren da Andreas kom hjem ogfortalte om sine sommerminner fra Danmarksturen:-)

Ønsker deg en riktig god sommer! Kos deg masse!

Klem

beate sa...

jeg har nettopp kommet hjem fra bobiltur i sverige! selvfølgelig har jeg noen shoppingtips!!
Jeg fant et cath kidston eldorado litt ut på landet...
her kan du lese mer:
http://beatehemsborg.blogspot.com/2011/07/cath-kidston-pa-landet.html

også selveste Bagaren og kocken da...
http://beatehemsborg.blogspot.com/2011/07/shopping-hos-bagaren-och-kocken.html

kos deg på tur!
klem beate

Rene Linjer sa...

Sjekk hjemmesiden http://rieeliselarsen.dk/ og du skjønner at du må ha med takboks:-) Tipper butikkene som fører dette merket også har masse annet fint. God ferie!

RoseSommer sa...

Det er vel passe med en stopp i Larviksdistriktet på vei til Sandefjord, eller?
Interiørbutikken STABBURSBUA; "De beste godbitene på ett sted" ligger rett utenfor byen her:

http://www.stabbursbua.no/Kontakt.aspx

Og pga av at MIN mann har sagt at han ikke under noen omstendigheter-i-levende-live skal til Ullared, så har jeg ikke fulgt med på den serien. Men hører det er kjempebillig bakepapir der!! Du burde kjøpe maaaange ruller!! (Himle-med-øynene)

Men mannen min følger derimot med på "På Vei til Malung", så da treffes vi kanskje på dansebandstreff der neste sommer??
God tur!
(Hilsen Rosesommer, som FREMDELES savner reisebrev fra fjorårets Sykkelgutter!)

Franske drømmer sa...

Hipp hurra for ferie! Du kan komme på te hos meg i Sandefjord hvis du vil, så kan jeg informere deg om butikker verdt p få med seg! ;-) tinnies hus i byen et verdt et besøk, ellers er det lite spennende av butikker her ;-)

Anonym sa...

Ho ho ho... d blir nok litt av en opplevelse dette.... siden ingen har nevnt no om Strømstad så er d noen små koselige butikker, ellers så er d en ganske stor bruktbutikk, ikke mange metrene unna ferja... kommer selvfølgelig ikke på hva den heter Nelson eller no..... ligger i stor gammel murbygning, bilde av stort skip...

God tur! Gleder meg til å høre hvordan d utarter seg...

Hilsen Linn, Sarpsborg

Jansson bygger hus sa...

Hei!

Vi skal til Skåne på ferie, så veldig bra med tips langs ruten. tror dog vi styrer LANGT unna Ullared :) Nina Hartman sin butikk/cafè i Ängelholm har vi tenkt oss innom samt et sted som heter Mölle like ved Helsingborg. Har også lyst til å ta en kaffe kopp hos "Flickorna Lundgren" og dra innom Höganes hvor det ligger en Ittala Outlet med forskjellige varemerker.

Flere av byene i Skåne er veldig sjarmerende og det er mange fine sandstrender :)

Håper du får flere gode tips :)Hilsen Elin

Refleksjon på livsvegen sa...

God tur :-)

RosMari sa...

Dansk Design Center (DDC) er et museum i København og er Danmarks faglige vitensenter for design og innovation, som du absolutt må få med deg. Ellers må du en tur på Nyhavn og spise sild med øl og akevitt til...

Rosa sa...

Og kvar skal Emmelinemann og -barn plassere sine varer frå Ullared, om ikkje i takboksen? Nei, denne trur eg du må ta ein runde til, Emmeline :)

I Køben har eg aldri vore...og når eg tenkjer meg om har eg aldri kjørt frå Kristiansand og austover heller (av naturlege årsaker, kan ein sei), så gode råd får andre gje.

Lukke til med ventetid og nedetid ;)

Anonym sa...

Hei.

Tinnies hus som ligger ved byparken i Sandefjord er verd et besøk. Stabbursbua som ligger rett ved E 18 mellom Sandefjord og Larvik kan også anbefales.
Begge har nettsider, Stabbursbua også nettbutikk.
God tur :)
Lise

Silje sa...

Festlige innlegg som får oss til å smile og humre:) Mange har kommet med gode forslag til besøk i København. Vi kan tilføye en spasertur i Gammel Kongevej, mange fine butikker til lengre opp du kommer som Prik, Meyers Deli, Garniture...og bak rådhuset er det bruktmarked i helgene.Ellers synes vi det er vel så hyggelig å dra til Dyrehavebakken (Danmarks eldste tivoli) framfor Tivoli i sentrum. Alle sidegater er også å anbefale, rundt Nørreport og Strøget. Hellerup, Lyngby og Charlottenlund er hyggelige småbyer en liten s- banetur fra sentrum. Amager strand til bading, nært Den blå hall (bruktmarked) og Christiania er en opplevelse.

God tur!

Hilsen Silje og Vibecke

Maias Fabelaktige Verden sa...

Hei hei!
Vi var i Ullared for bare 14 dager siden og jeg storkoste meg. De har til og med egen interiør avdeling... hihi!

Jeg traff Boris og fikk tatt ett bilde.. haha. Skikkelig turist!

Nyt denne deilige julikvelden!
Klem

Villblomsten sa...

Hei :-)
Tenker dere trenger takboksen etter å ha vært på Ullared jeg :-)
Vi var der ifjor , skulle bare titte hva alle snakket om , og vips der var resten av feriepengene brukt opp og en hel dag vekk :-)
Og mannen handlet like mye som meg :-)
om ikke mer :-)

( det er nesten litt sån flaut å innrømme at vi handlet der :-) Hihi )

God tur :-)

MissMette sa...

Nydelige sommelige bilder ღ
... og som vanlig veldig
bra skrevet :) Ullared har
vi også fulgt med på tv`n og
du verden så mye folk det er
der! Jeg har verken vært der
eller i København så jeg kan
dessverre ikke komme med noen
gode råd, men jeg ønsker deg
og dine en riktig fin tur og
sommerferie ღ

... og PS! hekt på skiboksen
kvelden før, så kanskje han
ikke merker det ;) Kan jo
hende at han er litt trøtt
tidlig på morgenen - tror den
kan komme godt med ;)

Klem fra Mette

Bente sa...

Hei på deg :)

Siden du her har fått i bøtter og spann med gode ideer til hvor du bør ta turen, så vil jeg bare ønske deg og dine en kjempefin tur :)

Og PS! Velkommen til Lyngdal når du kommer tilbake til sørlandet, nydelige Mosters Hus, Bazaren, Lises Hjerter, og ikke minst har glassmagasinet her fått inn utrolig mye fint :) Kan anbefale at du da tar med deg en tilhenger :) :)
Klem fra meg :)

Frøken Anker sa...

Skrev du Mariager?
Mariager ligger langt fra København. Men Mariager er jo en lille eventyrby i sig selv :-)
Hvis du kommer på de kanter, og er til gamle franske ting, burde du kigge forbi www.FROEKEN-ANKER.dk
Der er åben hver lørdag eller efter aftale.

Hav en dejlig sommer og god tur

Vimså sa...

Hei.
Notre Dame er et must i Køben.
Trur kanskje kailln bør revurdere skiboksen, når han skal innom Ullared - dem si det my bra til billig pris der..
Takk lov har vi med barnevogn enno, så vi er avhengig av skiboks..
God tur!
Mari Johanne

Villavoni sa...

Ha ha, det var en morsom dialog dere hadde der, må si jeg kjenner meg litt igjen. Du skriver veldig bra.

Unknown sa...

Great! I love this flowers.
Bye Vlaďka

Anonym sa...

Hei og god ferie. Vi har vært innom Ullared nå i våres og syntes ikke det var spesielt billig eller bra, bortsett fra klær til hesteidrett. Så... ikke ha de store forhåpningene. Skobutikkene utenfor var bra. Som steder å se, er hele svenskekysten veldig hyggelig. Spesielt alle de idylliske små-stedene ned mot Uddevalla. Strømstad er koselig. Nord for byen er shoppingmekka Nordby kjøpesenter ("alltid" åpent og mye bedre enn Ullared). Nord for Uddevalla noe tilsvarende, det heter Torp kjøpesenter. Sør i byen Stømstad er 2 fantastiske campingplasser som har alt. Den ene heter Daftø.
Steder vi må innomhver år er Grebbestad, Smøgen, Fjellbakka... og Tanumstrand som er en ferieby med hotell,hytter, båthavn, camping og en hel idrettshall med sport og merkeklær. (her er det halv av halv pris fra høstferien hvert år). Gøteborg med Haga Nygata, Avenyen, Saluhallen og gater rundt der som Vallgatan og Liseberg selfølgelig. Nord for Gøteborg er kysten fjell og skjærgård. Sør for Gøteborg blir det mer danskestrender. Veldig fint der og. Helsingborg og Helsingør er spesiell opplevelse pga naboby/nabolands atmosfæren. Du trenger nok skiboks og henger. ...Jeg er også gift med en sånn... God tur.

Pinkeline sa...

Tivoli er vel obligatorisk når du ikke har vært i København før :D Nord for byen har du også Dyrehavsbakken, en sjarmerende familiepark.
http://www.danmarkstur.no/attraksjoner-sjalland/dyrehavsbakken-kobenhavn.htm
Nord for byen har du også mange flotte eneboliger langs veien, og fine strender :))) I sentrum har du 'Rundetårn' som er et gammelt utkikkstårn hvor du ser hele byen og omegn! Gled deg og kos deg masse!!

Linda sa...

De har mye fint i Køben!

God sommer!

Klem

Eva Mari sa...

Åhhh... Så skjønne bilder! Og morsom tekst! Akkurat det solskinnet på alle vis som trengs akkurat nå. Tusen takk!

Klem fra Eva Mari :)

emmashem sa...

Underbara bilder!
Ullared brukar vara riktigt spännande, åker dit ett par gånger om året. Det är alltid lika roligt men tufft och man är helt slut efter!
Ha det bra!
Kram Emma

Erica sa...

De har mye fint i Køben! God sommer!

San Diego Catering

Anonym sa...

Å nei,ikke Ullared,det er virkelig TRASHY!København,ja!Men dyrt..DKK mot NOK,ikke det helt store kuppet,men det er ikke alltid nødvendig heller.Mange gode tips ser jeg.Bodde i Gentofte og ja, Lyngby anbefales!Bor 45 min fra Nordby og ser liksom ikke det helt store med det akkurat,men for all del.Mine Bergenske slektninger syntes det var greit nok,liksom,litt oppskrytt.Det er ikke alt som er billig ,men ta med en tur innom Systembolaget så sparer dere en god del!God tur!

Unknown sa...

Nydelige prestekrager!
Kos dere i København, med eller uten tapetinnkjøp!

Ingvild sa...

Hm, trenger du shoppingtips i København ??? fikk ikke du en "shoppingguide" i Goodiebagen din ???? Det gjorde jeg, og den var veldig fin - mange av min egne "køben-favoritter" der:) ( ( ( (www.inspirasjonsguiden.blogspot.com )
Jeg pleier å lage meg et slags "shoppekart" før jeg drar på storbyferie , da er det greit med adresser og google maps :) - det sparer mye gåing !!!
Ha en fantastisk tur!

NB: enige med alle de som har påpekt at takboksen nok er helt nødvendig tilleggsutstyr på en så pass spennende tur hvis "alle skal få"

Anonym sa...

Jeg har akkurat tatt turen Hirtshals, Skagen, København, Gøteborg, og skal i morgen videre til Norge. I København er det så mye å kikke på bare i Strøket at det vil ta deg et par dager... Tivoli var kjempebra og anbefales hvis det er en aktivitet for deg og din familie: for ja der er kjekke ting fra Lisbbeth Dahl der. På sørlandet må du ta turen innom Frøken Olsen i Arendal. En koselig liten butikk midt i byen. Ha en riktig god ferie!!

Ingvild sa...

Glemte jo det beste tipset
http://www.aok.dk/shopping

( og sandefjord og tønsberg er jo kaspara ekspert på )

Oline sa...

He he, Ullared ja, anbefaler å ta den turen ETTER København, for her ryk pengane fort!Har vore der fleire gongar, og akkurat no er eg på ferie i Falkenberg og skal oppom Ullared for å kikke ein av første dagane. Men då MÅ du vere der før kl 9!!! For å få parkert! Elles er kysten her i Halland nydelig, Støtter Joy i sine anbefalinger og Bohuslen er like flott. Så flott at du treng ikkje Køben på denne turen! Elles er eg ikkje kjend der! God tur, håper vi får referat!

alexandra villefrance sa...

Men kjæreste C.... Du må jo selge inn skiboksen som plass til "hans" sted for evnt. hobbyer han har. Haha...

Jeg hadde med bl.a en bøtte med sten fra Nord Sjælland i forrige uke. Pluss et par veldig fine trepinner ++++

Min onkel ristet lettere på hodet.
Jeg måtte fortelle ham, dagen før avreise, IKKE å kaste mitt søppel.

Sender deg en liten "guide" jeg laget for Elle interiør jentene til København.

Kos deg MASSE....

Klem fra Alex

Anonym sa...

Hei hei Emmeline.Nydelig sommerhus du har her på sørlandet.Alltid hyggelig og innom bloggen din.Husker du leide et veldig tøft hus i tyrkia ifjor,lurte på om dette er til leie eller var dette kun privat...skal til tyrkia i høst så kunne gjærne leid dette hvis det er mulig...Mvh Kr.sand

Cathrine Kristiansen sa...

Hei.

http://www.peterbeierchokolade.dk/

Denne sjokoladebutikken har den beste sjokoladen jeg noensinne har smakt. Det er litt dyrt, men verdt det. Man orker bare en bit uansett, den er mektig.

God tur:D

Anonym sa...

I love your blog! Thank you!

Marit sa...

Altså, når mannen og barna drar med deg til Ullared (grøss!) så syns jeg det er på sin plass at du skal få ha med skiboksen til Danmark! Det må da være bedre for alle sammen å ha litt bedre plass i bilen og putte ting som KAN bli nyttig og derfor MÅ kjøpes i skiboksen?

Uansett, god tur og god helg! :D

M sa...

Hei Emmeline, jeg kjørte samme rute for noen uker siden...det var mange loppemarked langs veien..:)jeg tror jeg hadde litt for høye forhåpninger når det kommer til Ullared....altså; det var gøy, men ikke noe kjente merker eller no`......mange liknende tilbud kan du finne f.eks. på Spar Kjøp eller Europris.MEN..på Ullared
får man iallefall noe man ikke kan kjøpe her hjemme..!.. ...èn ting som jeg er superglad for at jeg kjøpte var en tøff pute, det amerikanske flagget...passer godt inn i New England stil.I tillegg kjøpte kjæresten min liftgardiner til hytten til slikk og ingenting. Jeg kjøpte dongeriputetrekk til rundt 30 kr--de var merket Black Design.. De har litt dill dall og interiør pø...så du kommer nok til å finne noen skatter og riktig kose deg.(de HAR polkadotter)..jeg kjøpte noen superfine kaffekopper, i krem med mønstger i relieff...hmmm ...kanskje jeg er litt fornøyd likevel....Du skrev på bloggen din for hundre år siden at din mann var glad i film..min sønn er over gjennomsnittet filminteressert, så der gjorde jeg mange kupp...priser ned til 30kr..gode filmer og billige cd`er..så du får droppe av din kjære i den avdelingen!! (Det er så stor butikk, at du sikkert kommer unna med at du "mistet" ham).Og gotteri avdelingen er ENORM..ta med boss sekk....Kjøbenhavn kjenner jeg litt for godt....der er jeg litt blasert (gammel SAS`er, hadde kjæreste der en tid..)...så der reiste jeg kun for å ta en Carlsberg på uteresturang.var der to dager og tråkket rundt, og handlet Carlsberg..hikk...men det er mye i mitt hus der fra fra gamle dager...og alt er gode kupp....nå har vi jo søstrene Grene her hjemme i Bergen, men det er mer utvalg i Kjøbenhavn....tar du av i smauet rett før Søstrene Grene, til høyre, mener jeg at du kommer nedover mot antikviteter og loppemarked på lørdagene...men det er midt i byn = dyrt..men nå skal ikke jeg være guide, det er jeg dårlig til (retningssans går i null).(det kan ha noe med Carlsberg å gjøre)..men det er jo flere bloggere som har laget CPH guider....så en googletur kan jo være en grei måte å finne tips på...Det kan være du støter på en del elefanter, jeg angrer på at jeg ikke tok bilder, du kommer til å skjønne hva jeg mener når du kommer dit! (En gåte til deg!)
Dette ble jo norsk stil, men du har kanskje litt tid med kaffekoppen nå som du er på ferie..
Jeg ønsker deg riktig god tur, og god skattejakt...så får jeg glede meg til
å lese dine betraktninger underveis!!
Klem, M

Anonym sa...

Hei Emmeline. Det er alltid så kjekt å besøke den inspirerende bloggen din ! Ser at du ønsker gode tips til bl.a. Københavnturen. Jeg må, som flere andre her, anbefale interiørbutikken Notre Dame ved Vår Frues kirke. Den er fantastisk ! Shopping her fordrer minst to takbokser ! Må også anbefale Kafé Sommersko i Kronprinsensgate etter en dag med shopping og sightseeing. Kafeen har en egen nettside- gå inn og bli inspirert ! Et veldig trivelig sted å spise !
Et fantastisk sted å besøke utenfor København, langs den danske riviera, er Karen Blixens museum i Rungstedlund.Huset hennes, som hun bodde i etter at hun flyttet tilbake til Danmark fra Kenya, har en egen ro. Det ligger i en stor, flott hage, som du kan rusle rundt i. Stedet kan nås med tog fra København til Rungsted.Det er ikke lange turen, og museet er verdt et besøk. Bloggen Katharina verden har også laget en egen Københavnguide der du kan finne mange tips. Nyt sommeren videre!
Karoline

Gunvor Rasmussen sa...

Juhu:) Jeg bare lurte på hvor du har fått tak i det fine hvite og lyseblå checker-teppet på ett av bildene i denne posten. Jeg har fått forbud mot flere checker-gulv og tepper i huset, men jeg kan jo bare seeee og ikke røre;)

Hilde sa...

Ser du har fått forslaget av flere her, men den takboksen trenger dere når dere skal innom Ullared også!

designchic sa...

Such beautiful images...love the field of daisies!!

trinemamma sa...

Du har jo en mann som er rasende god på sykkel. La ham kjøpe en passende sykkel på Ullared, og sykle tilbake til Sørlandet. Da kan du shoppe i Køben og det vil være plass til minst 2 ruller med tapet og litt til :-)

Ingrid Jeanette Lomeland sa...

Jeg vil også på Ullared!

RNN sa...

Fantastisk innlegg. En litt kjip start på dagen, ble omgjort nå. Takk. Og lykke til med shopping uten skiboks.

Anonym sa...

Kjempe fin hytte, og supersøte "bær"skåler:D Hvor er disse kjøpt ?

Og si til din mann at Køben er stedet man drar FOR å shoppe, så jeg stemmer på takboks på taket. Hvordan skal man ellers få med seg alle skattene man ikke visste man kom til å finne?

Related Posts with Thumbnails