søndag 17. juli 2011

Rutegulv


Endelig er jeg ferdig med et av sommerens flere gulvprosjekter. Puh! Dette gulvet fra 1883 venter på en helhetlig renovering, men i mellomtiden har jeg malt, slik at det ser litt bedre ut. Siden Emmelinemannen var negativt til å male gulvet hvitt, endte vi med et slags kompromiss; nemlig rutemønster.


Da Emmeline var klar for å tegne opp ruter, meldte hele familien seg inn i diskusjonen. Måtte vi ha ruter på skrått? Kunne vi ikke ha dem på langs -eller kanskje vi bare kunne male et gulvbord blått og et hvitt! ( *Kanskje vi bare kunne invitere en zebra til å bo med oss i samme slengen.) Måtte rutene være så store? Kunne de ikke være litt mer sjakkmønster-aktig??

Det er på sånne dager man bare må ta en sjefsavgjørelse, så jeg laget en mal i papp og satte i gang med å rute opp gulvet med en blå tegneblyant. Gulvbordene hadde for sikkerhets skyld ulik bredde, så da må man bare finne en gylden middelvei. Man kan selvfølgelig gjøre dette tusen ganger mer profesjonelt, ved hjelp av målebånd, vater og maskeringstape.


Jeg har istedet malt gulvet på frihånd--med det jeg hadde for hånden, som var en tykk pensel, en liten rulle og q-tips. Dette anbefales for alle som har lyst til å male på seg et skikkelig magesår. Med andre ord: det anbefales ikke. Gulvet var jo nymalt fra før så jeg turde ikke bruke maskeringstape i tilfelle den ville rive med seg den nymalte malingen, men i etterkant tror jeg det hadde gått fint med tape.

Alt i alt er jeg fornøyd med resultatet, og familien er ekstremt fornøyd med at de slipper å bruke stige for å komme seg opp på soverommet. Spesielt med tanke på at regnet høljer ned, og tydeligvis vil fortsette sånn hele uken!

Håper alle har fine sommerdager uavhengig av været! En spesiell hilsen til Emmelinemannen som tradisjonen tro har glemt at vi har 18 års bryllupsdag i dag! Hva skal man med roser og romantikk når man har Tour de France?? Jaja, Emmeline er fornøyd anyway!! SEE U :)

78 kommentarer:

RoseSommer sa...

Jammen er det stor underholdningsverdi i dine innlegg! Så takk skal du ha for at du frembringer smil i regnværet.
Og du som er glemt på bryllupsdagen og all ting! Du kunne jo prøve å hive brudgommen sidelengs over et piggtrådgjerde i beste Tour de France-stil. Hadde vært til pass for ham!
Og ikke noe å shoppe på egenhånd for deg heller idag. Langt ute på landet. Og søndag.
Gulvet ble flott, og det blir nok flere slike rundt omkring i de norske hjem fremover.

projecantasi sa...

Very nice!

No.15 sa...

Stilig!!

Fjordheim sa...

Herlig. Flott golv da. Og en herlgi måte å formidle situasjonen på. Kan forstå at de er glade for å slippe å gå stige for å komme seg opp. hehe.
Ha fortsatt gode dager på hytta :)

Maratonjenta sa...

Gulvet ble kjempelækkert, Emmeline! Og ekstra sjarm at det er håndmalt og ikke maskert til perfection. Rommet ble også mye lysere og virket større!

Når skal syklist-mannen din legge ut på ny Norges-turne? Synes det var kjempegøy å følge sykkelbloggen deres forrige gang!

Men må innrømme at Tour de France skjønner jeg ikke fasinasjonen av... Men en del av familien er hekta. Tantebarne mitt på 18 troppet opp i en utrooolig stygg hvit sykkelskjorte med store røde prikker på og syns han var kjempekul. "Klatreskjorte, tante, det er en Tour de France klatreskjorte...." Jeg så ut som et spørsmålstegn og tenkte inni meg at jeg har en bloggevenninne i Bergen som har en lekker fluesopp- hatt som hadde matchet utrolig...

Sommerklem fra Maratonjenta!

Anonym sa...

Herligheten så flink du er!!
Det ble kjempe stilig :)

Du har en superbra blogg. Koser meg når jeg leser:)

Den Grønne Baljen sa...

herlig Emmeline.... gulvet ble råfint... og alle vil vel ha et ord med i prosjektet...men ingen vil hjelpe til...hihi...

vær stolt av jobben din du

Klem O=)

tinajo sa...

Blev verkligen fint! :-)

Hvite tulipaner sa...

Utrolig lekkert med lyseblåe ruter, virkelig!
Og alt må jo ikke måles til perfeksjon, det blir jo like fint.
Det er forresten en stor Tour de France-fascinasjon her i huset og.Det er visst dødsviktig å få med seg dagens etappe, alt annet kommer i andre rekke. Ja ja, får holde ut i en uke til så blir det nok andre boller. My way or highway, som jeg pleier å si:)
Klem E

Unknown sa...

Hi, I'm Pilar from Barcelona and I like to say your blog is so beautiful and it shows great ideas! Congrat!

bloggernefa sa...

Jeg bliver helt vild for at male...da jeg så dit flotte gulv. Super ide med papskiven. Det er da til at finde ud af.

Hej fra
Eva
evigglade.blogspot.com

anita_senorita sa...

Gulvet ble kjempefint:) Har lyst på rutete gul i baderom og kjøkken når jeg får egen leilighet en gang. Gratulerer med 18-års bryllupsdag :)

Anonym sa...

wow, so pretty pretty pretty! I'm speakless...
xoxo, dana

Tina - www.Vintage-Blog.dk sa...

Hold da op - det er da bare blevet helt fantastisk - så utroligt flot ;o)
Klem Tina

Underberget sa...

Dette ble superfint!! Helt "riktig" slik du har laget rutene, på skrå altså. Å rute opp med maskeringstape ville nok gjort det enklere:-)

Nooria sa...

Så utrolig fint det ble! Jeg kunne godt tenkt meg rutete gulv selv, men jeg har ikke ditt pågangsmot der. Riktignok har jeg dratt penselen over så mange store og små ting at Nooriamannen påstår han må dukke for ikke å bli hvitmalt selv, men ruter er litt utenfor mitt kompetanseområde.

Lisbeth sa...

Kjæmpeflot...:-)
Og for et arbejde, skulle du ikke holde ferie?
Her i Danmark regner og regner det...kun med små ophold ind i mellem. København var udsat for det værste regnvejr hvor kloakker blev total oversvømmet og op kom rottene. Jernbanen stod under flere meters vand, det samme med motorveje som blev lukket.
Værutsikten siger fortsat regnvær de næste mange dage.
Hvor bliver sommeren af...:-)
Hvornår var det dere skulle til København?

Hej fra Lisbeth

Bettum Villa sa...

Olala, sååå utrolig flott det ble!! Kjøper jeg meg noen gang et nytt hus så skal jeg ha ruter på gulvet altså!

Klem madelén

Bodil sa...

Gulvet ble så flott, men for en jobb da mann...
Ja, hva skulle vi gjort uten tdf....

Håper han husker deg iløpet av dagen.
Klem Bodil

Hjemme hos meg sa...

Hei!
Så fint det ble :) Men kan godt tenke meg det var en drit jobb ja :(
Her høljer det ned i dag... men men...da kan været bare bli bedre ;)

Klem Anette

the Folding chair sa...

Gratulerer med bryllupsdagen:)
Gulvet ble sjarmerende lekkert!

ann-helens hjem sa...

Synes resultatet ble skikkelig flott og de blå rutene ble som prikken over i'en.

Unknown sa...

WOW, det ble skikkelig fint!!! Også på frihånd da - flinke, flinke deg ;o)))
Gratulere¨r med bryllupsdagen også ;o))

STOR klem Elisabeth

Wolkenfees Küchenwerkstatt sa...

I love your blog and i wish you a very very happy weddingday (sorry, I don`t know the exactly word)

Many greetings from germany

Anne

Anita fra hjerterommet sa...

Så fint gulvet ble C, og puhu for en jobb kan jeg tenke meg. Hadde nok gått helt fint med maskeringstape så lenge den tas av før malingen er for tørr..

Kose deg videre på hytten:))

Sommer klem.

KROnPRINSESSENE sa...

Hva skal man med fint vær, når man kan starte pc-en og besøke deg og den herlige bloggen din..? ;)
Så mange kjekke innlegg det var her siden sist.
Det gulvet har du jammen jobbet hardt med. Så flink du er. Ble friskt og iallefall ikke likt det alle andre har ;)
Kos deg videre denne sommeren.
Klem May Helen

Hjemmekjær sa...

Grattis så mye med bryllupsdag da!!:)

Gulvet ble kjempefint!! Men for en jobb....:)Flittig du! (Jeg har bare shoppet i dag, ingen fornuftige gjøremål.....)

Kos dere masse på dagen;D

Junk De Lux sa...

Hahaha...en gratulasjon fra Halden skal du i allefall få:)

Gulvet ble knallfint...tipper til og med en zebra hadde trivdes der,ja:)

Sommerklem!

Katrine Anita sa...

Synes du er flink jeg! Ble jo riktig så lekkert.

~Silje~ sa...

så pent gulvet ble!!
Synes egentlig ikke de andre har noe de skulle ha sagt...da kunne de legge seg på alle fire å male selv...(?) :)
Grattis med bryllupsdag! Typisk mann å glemme :)

Nin sa...

Ett ord: WOW! Det ble griselekkert!Misunner deg tålmodigheten..Det hadde sikkert klikket for meg på rute 4... :) God sommer på deg!

Beth sa...

Åh, for en negerjobb!! Men jammen ble gulvet knallfint!

Sommerhusliv Hele Aaret sa...

Wauhh... det ser bare godt ud.
Men sikke et arbejde.
Det kan du være stolt af.

Knus Fra Susi

Anonym sa...

Gulvet ble kjempefint!
(men et tips til "en annen" gang- hvis du har nymalt og er redd for at maskeringstapen skal rive av malingen, kan du bruke den HVITE maskeringstapen fra 3M. Den har sånn "post-it"lim bakpå seg...men det er viktig å ikke male tapen-for da KAN det trekke igjennom. Har nå aldri skjedd meg, men for sikkerhetsskyld..)og mens jeg er i gang, itilfelle noen ikke visste det, så bruker man den BLÅ maskeringstapen på vinduer...Da kan den faktisk stå på en stund, uten at den limer seg fullstendig fast...
Jeg gleder meg over hvert innlegg du skriver-jeg liker "stilen", både interiørmessig og humoren din ;-)
.....Gratulerer med bryllupsdag - godt jobbet!

Anita sa...

Ble veldig fint! Meeen jeg lurer VELDIG på hva du brukte eggekartongen til?? Kan være du sa det, men.. Imorgen er det bryllupsdag her, vi har også liten tradisjon på romantiske feiringer, så dagen forbigås nok i stillhet ;)
Klem!

Monica sa...

Hei hei. Gulvet ble jo riktig lekkert, sommerlig og fint. Har hatt noen barn klatrende i stiger hos oss av og til også, mine syntes det var greit men de som skulle overnatte syntes ikke det var noe særlig :))

Skal male ganggolvet i mitt Farfar-hus snart jeg også, malte det hvitt og ganske matt i fjor men det blir jo såå fort møkkete så jeg må finne på noe annet.

Ha en fortsatt god sommer:))

Lady E sa...

wow så utrolig pent det ble. Ikke greit å kunne bruke gråværts dager til noe fornuftig.

Gratulerer med bryllupsdagen og ønsker deg en fortsatt fin sndag.

Komadyret sa...

Gulvet ble jo knalltøfft ;) Stige til rommet, den var bra ;) ;)

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Ååå, så fint! Helt nydelig blåfarge!! Og gratulerer med bryllupsdag :)

Klem fra Stine

Rosa sa...

Knallfint golv, magesår eller ei! eg diggar det lyse og luftige sommarhuset ditt, rett og slett. Grattis med bryllaupsdagen!

ØSTRE ROER sa...

Vi og har bryllupsdag i dag - 1 år:) Gratulerer til oss begge:) Gulvet ble veldig fint. Hva slags farge har du brukt? Blåfargen var nydelig:) Ha en fortsatt fin bryllupsdag:)

Unknown sa...

Superkult gulv, jeg er imponert.
Gratulerer med bryllupsdagen.
Lite tips, hvorfor ikke kle seg i en klatre-trøye fra Touren og se hvilken effekt den har på neste bryllupsdag......

Anonym sa...

Utrolig stilig gulv! Fantastisk, du må da være virkelig stø på hånda, og ja kunne sikkert vært målt opp mer profesjonelt som du sier, men det skulle en ikke tro når en ser det flotte resultatet! Gratulerer med et helt fantastisk gulv! forøvrig - Gratulerer også med bryllupsdagen!

Janne sa...

Hahahaha, så typisk mannfolk! Håper han kom på det og sa unnskyld :)
Har selv malt og styrt mye i sommer, og jeg skal love deg at jeg IKKE hadde gått for kompromisset ruter. Det er jo et sinnsykt ekstraarbeid. Men fint ble det, selv om jeg selv ville gått for hvitt :)

Anonym sa...

Flott gulv :))

A-L sa...

What a lovely floor you have. Good work.

First time in your blog and I like!
Take care:)

Heidi sa...

Det er så fornøyelig å lese bloggen din :-).
Det gulvet ble fantastisk fint.

Mitt Hvite Skattkammer sa...

woo hooo, FOR et arbeide du har laget deg, men du veden for et FLOTT resultat .... nesten så jeg dåner her jeg sitter .... du vet ... jeg rett og slett elsker hvitt og isblått sammen .....

Anne sa...

Så morsomt! Vi gifta oss på nøyaktig same dag, skjønar eg. Og ikkje hugsa mannen i huset på det her heller... Jaja.. :)

Sommerhuset i bakken sa...

Gratulerer såååå mye med bryllupsdagen ;-)

Så utrolig flott gulvet ble. Helt herlig! Så flink du er!

Fantastisk blogg!

Ha en finfin dag!

Kissamelissa sa...

Det så virkelig flott ut! Gratis med fullført arbeid!!... Og med bryllupsdag :-)

Norwaystyle sa...

Stilig! Dette er kanskje starten på en ny trend? Flott er det i allefall.

Anonym sa...

Kjempefint Emmeline - du er best !

Mette, FjellroMantikk ♥ sa...

Hei:)
Kjempefin blogg du har!!!
Og rutegolvet ditt likte eg kjempegodt:)Har planer om eit slik på kjøkkenet;)
Gleder meg til å følge deg vidare...

Ønsker deg ein fin dag♥
KLem frå Mette.

Stempelguri sa...

Hihi..det bildet med stigen var virkelig prikken over i'en :) Kjempeflott gulv ble det!! Vi har bryllupsdag på lørdag og jeg tipper maken min glemmer også..meen, morsomt å se hvor flau han blir når jeg IKKE glemmer, hihi. Ha en fortsatt fin sommer! Klem, Cesilie :)

HEGEMOR.COM sa...

Gratulerer med bryllupsdagen og med et superfint gulv!! Det ble jo kjempesøtt!!:)
Klem

isvann sa...

Så flott gulvet ble, og jeg er MEKTIG imponert over arbeidet du har gjort. Du må være en tålmodig sjel!
Superflott blogg du har. Har lagt meg til som følger, og gleder meg til å snuse rundt på sidene dine.

Line

Svenngården sa...

Så fiiint :) Flink som gadd å gjøre dette da! Tenker du hadde litt vondt i håndleddet etter denne jobben!

Kult ble det ihvertfall :)

-Amalie

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Stilig!!!! Lekkert
klem

Anonym sa...

Grattis med fint rutagulv! Jeg har nettopp gjort det samme, på dogulvet mitt. - på frihånd og øyemål. Det ble helt perfekt uperfekt!

Theas Hjem sa...

Det ble helt nydelig!! Du er jammen flink :) Koser meg og ler litt for meg selv hver gang jeg leser innleggene dine :) Du er den fødte komikerinteriørbloggeren;)

Ha en fin sommer videre :)

Trines Hus og Hage sa...

Hei Emmeline.
Jeg synes gulvet ble skikkelig herlig. Veldig fint med blått og hvitt, friskt og sommerlig. Bra gjort! Kos deg på hytta!
Sommerklem Trine

Ida sa...

Haha, morsomste og beste bloggen som finnes :)

Kristin Ketilsdottir sa...

Great to painting wood floors in this light blue color. VERY NICE:)

Evelina sa...

Ja, fy bubblan vad det tar lång tid att måla rutor.. Jag har precis målat både hallen nere och uppe rutiga.. Hua! Men visst är det värt jobbet i efterhand när det blir så fint!?
Må så gott!

Anonym sa...

Gulvet ditt ble kjempe fint! Og du skriver like underholdende som alltid :-)

Mvh Kari

Pitstop sa...

Stilig gulv,
best å ikke høre på kommentarer om fargevalg og retning og rutemønster...

Lykke til med flere flotte sommerprosjekter, hytten din er flott!!!!

Silje

Anonym sa...

Flott resultat men uff for en jobb....stilig midlertidig trapp på utsiden;)

linda sa...

sååå utrolig kult gulv:)
Det må jo ha vært en kjempe jobb, men så kult at det er hjemmelaget:)
ha en fin sommer:)

Anonym sa...

Hei Emmeline
Så flott gulvet ditt ble - Du er kjempeflink! Du skriver så morsomt og det er en ren fryd å følge bloggen din:) Fortsatt god sommer! Klem fra meg

Elisabeth91283781234 sa...

Humrer godt av innleggene dine, du har en god måte å skrive på som virkelig drar frem smilet.
Nå har du fått deg ei følger til, flott blogg! :)

angie sa...

wow, emmeline!!!!!!! liebe grüße, angie

Dagný Björg • Dagfar sa...

absolutely gorgeous! I love the choice of colour!

Tee of Vinnord Cottage sa...

nå ble jeg jammen fristet til å få malt de rutene jeg har planlagt på gangen og... hmmm... huff altfor mange løse prosjekter...

hobbyvimsa sa...

Wow!!!Det må jeg si dette ble lekkert...

Nydelig soverom over her også,god ide
med madrassene oppå hverandre,genialt!!

Ha en fin ny uke;)

Håper mannen kom på bryllups dagen:)Min mann får ikke til å glemme våres dag,jeg begynner et par mnd i forveien å hinte:)

Klem Linda:)

Unknown sa...

site Web de l'entreprise Dolabuy Balenciaga en savoir plus Dolabuy Chloe lien du site Dolabuy Dior

Anonym sa...

webpage Dolabuy Chloe Full Report Source learn this here now dolabuy ysl

Unknown sa...

n2p17g9s78 a1x36r9w78 y7t22m1c35 e6h05g0f47 e0p16h5g21 b2r61t9u26

Related Posts with Thumbnails