fredag 24. april 2009

Kransekakedag



Tusen takk for SEKSTI (!) utrolige kommentarer på mitt forrige innlegg. La meg si det sånn: Alle mine bekymringer vedrørende syklekarrieren var helt berettiget. Så langt kan man ikke si noe annet, enn at det er et SLIT. Jeg triller til jobb hver morgen, og når jeg kommer frem er jeg så skjelven at jeg knapt nok klarer å slepe meg opp tre etasjer til kontoret. Veien hjem er et kapittel for seg selv. Det er jo ikke helt bra når man føler at man bør GÅ på flatmark....fordi det er lettere! Men jeg gir ikke opp:)



I ettermiddag er det den store kransekakedagen. Jeg har gjort klar tre store deiger til kransekaker, som skal trilles ut, stekes og monteres. Jeg har god kontroll på deigen, og kaken pleier å smake veldig godt. Problemet er den hvite glasuren som skal pynte og binde sammen ringene. Den blir alltid helt håpløs og veldig tynnflytende. Er det noen av dere som har noen tips i så måte? Gode monterings- og glasurtips mottas med takk!



Kransekakene skal loddes ut i Lillemor sitt lotteri i morgen. Sammen med tolv fruktkurver som meg og min bedre halvdel skal sette sammen i ettermiddag...Som dere skjønner er jeg nok snart tilbake med oppdatering:) SO LONG!

21 kommentarer:

Anonym sa...

Piskede eggehviter! :) Ida

Orlaug sa...

Hei på deg!
Tyntflytande glasur??? Råd: meir melis!!! Nei, veit eigentleg ikkje......
Men, tre kransekaker og tolv fruktkorger laga av ein og same familie...????? Står de for alle gevinstane??? eller er det eit kjempelotteri av dimensjonar???
For ein innsats, seier no eg....
Lukke til med alt i hop og god helg!!!!

Fjordheim sa...

Lykke til med bakingen. og fruktstablingen.
Ang glasuren så pleier jeg bare å bruke eggehvite og nok melis oppi. Føler at den egentlig er litt tykkere enn jeg tror jeg får igjennom hullet i plastposen. Den blir litt tynnere når en holden i den.
Ja den syklingen blir lettere med tiden. Men det kan ta litt tid. Ikke gi opp. Du klarer det. En dag jogger du opp trappa til tredje etg.så lett som bare det.
Ha ei flott helg :)

Frau Putz sa...

Hej Emmeline
Jeg har bagt kransekager mange gange - og mit bedste tip til glasur er, at du skal røre den af æggehvide (egg-whites, kender ikke det norske ord) - pasteuriserede, så du ikke giver hele selskabet en salmonellaforgiftning :o)
Du blander simpelthen æggehvide (i stedet for vand) med flormelis (Kender heller ikke det norske ord for det, men det er bare vanlig glasur-sukker).
Jeg lægger glasur-pynten på de enkelte kranse først - og lader glasuren tørre helt før jeg monterer kransekagen. Så samler jeg ringene med smeltet chokolade (vældig godt) eller mere glasur.

God fornøjelse - og god helg!

Monica sa...

Ser at noen har vært meg i forkjøpet, eggehvite og melis fungerer veldig bra:)

Ellers så skulle jeg bare si at jeg likte det øverste bildet veeeldig godt, mye inspirasjon i det, så takk:)

God helg til deg og dine, og stå på med syklingen:) Syns du er tøff som startet opp med en gang.

Monica

Tomines hjem sa...

Kjære deg!! Jeg har verdens best oppskrift på no mor tynn melis glasur!! Jeg fikk den av en helsesøster, så nå baker vi muffins for det er så fint å pynte med tykk melis..
Bruk eggehvitte istedenfor vann.. og litt sitronsaft.. da blir den ikke gul... Lykke til!! mmmmm deilig med kransekake!!

Tomine

Rådyrveien sa...

Tror du trenger pisket eggehvite i glasuren, ja. Det gjør den stivere.

Ang. syklingen din syns jeg du er kjempetøff. Stå på! Det kommer seg etterhvert.
Skulle gjerne syklet til jobb selv, men med drøye 2,5 mil hver vei og 1 mil bakke opp i begge ender, ser jeg ikke det som det helt STORE. Får heller bli flinkere på fritida.
Ønsker deg en SUUUPER helg!!

torill sa...

Kransekake er jo bare sååå godt. men jeg lager det ikke selv, men derimot det å sykle har jeg gjort unna i ungdommen :)Syklet Skjærgårdsrittet en gang (vet ikke om det enda er) og den gelefølelsen i beina glemmer jeg aldri.
Men stå på Emmeline, med eller uten sykkel.
ønsker deg en god helg

Anita sa...

Ser du har fått tipset om melis og eggehvite og det er bankers! Lykke til! Her er det nå to med vannkopper og snart kommer det lekevenner til den største av de:0) Nybakte boller og saft må vel smake?! Kos deg!

aase sa...

Litt av en jobb dere har foran dere idag da ja!!

Når jeg jobbet i bakeriet brukte vi melis, eggehvite og bittelitt sitronsyre!! Da blir den stiv, fin og blank!!

Anonym sa...

Mange gode råd har du fått allerede her ser jeg. Jeg bruker melk isteden og litt eddik. Råd jeg har fått fra en Freia bakebok. Lykke til med pynting og sykling til uken : )
Stor klem.

Lappesola sa...

Dette har jeg sakset fra Den gode feen:

"PS! . Eg stivpiska 4 eggekviter, hadde i ca 4-5 dl melis, og ei teskei natron (oppskrift frå boka Knas). Melisglasuren er haldbar i fleire dagar i kjøleskap. Trikset med pepperkakehus er å dekorere dei ferdige før du limer saman delane.
Eg brukte tipset frå boka om å bruke små plastposar med glidelåslukking. Klipte eit lite hol i eine hjørna, og dekorerte huset og pepperkaker. Det vert lite griseri, og posane er kjekke å ta fram får kjølekapet om små kunstnarar får lyst til å pynte fleire pepperkaker.

Jeg prøvde dette til jul, og det ble ikke noe kliss.

Lykke til og god helg.

Hilsen Sol

Anonym sa...

jeg fikk vann i munnen jeg nå - lenge siden jeg har spsit kransekake OG det er godt det!!!

Anonym sa...

Hei Emmeline.
Ser du har fått mange gode glasurtips. Mitt tips er å helle glasuren opp på en ren ketchupflaske. Tom selvfølgelig, det gjør det enkelt å få pene mønster og i tillegg kan du jo bruke den flere ganger.
Eggehvite, melis og litt sitron er en god blanding. Lykke til!
Hilsen Kathrine

Anonym sa...

Skulle ønske jeg hadde vært nærmere og kunne tatt lodd på kakene. Jeg pisker melisen inn i eggehviten

Lykke til!

Trude sa...

Har ikke gode råd når det gjelder en vellykket glasur, men klapper litt for at du ikke gir opp syklingen:-)

Stina sa...

Jeg ville også ha stivpisket eggehvitene først, og laget en såkalt "royal icing".

Anonym sa...

Hei
Ser du har fått flere tips på glasur. jeg bruker 1 eggehvite som jeg stivpisker, så tar jeg i noen dråper med eddik, så melis til det er passelig, dvs at meliseglasuren skal være så tykk at når du slår av mikseren skal det ikke flyte sammen, men være till ringer i glasuren. jeg pleier å hat nok glasur til i hvertfall 2, 18 ringers kransekake. Når en bruker eddik holder glasuren seg kritthvit. Mvh 72 modell

Anonym sa...

glasur tips: smeltet smørbukk karamell.. 1000 ganger bedre.. lykke til.

Linn

hvitstil.com/Christine sa...

Ok, jeg leste innlegget over først. Nå ser jeg hva du skal med flaska!

Klem

Linda sa...

Hei Emmeline!
Ser du har fått mange tips, og kakene er jo allerede laget. Men et tips til pyntingen er å lage kremmehus av matpapir til å ha glasuren i. Da er det enkelt å klippe til så stort hull man ønsker slik at man får en tynn fin stripe. Kjempeflink er du som baker, jeg har aldri bakt selv men har pyntet noen av mammas kaker. Lykke til med lotteriet i dag!

Related Posts with Thumbnails