tirsdag 25. september 2007

Selvdispiplin og innkjøpsstopp

Jeg er vel ikke akkurat kjent for å ha så utrolig god selvdisiplin ;)
men etter mine ganske famøse forsøk
på å gjøre røverkjøp på Ebay,
har jeg bestemt meg for å pålegge meg selv en innkjøpsstopp!

Nå skal jeg skrive ønskelister -og kun det jeg VIRKELIG trenger
skal julenissen (-og min mann) få presentert i en skriftlig
og formell henvendelse!

Men så kom det i går en e-post fra Nordhjem til meg...
-Hadde jeg hørt om de vindunderlige tibudene de hadde på lager?
Og siden jeg ikke hadde hørt om det, så leste jeg videre;
Kjøp to quiltede tepper og betal kun for ett...
Og jeg ble helt begeistret: FOR NOEN FLOTTE TEPPER!
I tillegg har jo Nordhjem denne koselige adventsstaken
som jeg liker VELDIG godt!
Da jeg sjekket nærmere oppdaget jeg at frakten
er dyr fra Danmark til Norge, så da er dette uaktuelt...
men plutselig kom jeg til å tenke på at min skjønne niese har flyttet til København!

Hmm...
-Det var jo et ubeleilig lykketreff for en som har innkjøpsstopp!

Så nå holder jeg meg fast i meg selv og håper jeg skal klare å beholde selvdisiplinen!
-Men er dere ikke enig? Det var fine ting ikke sant...
De har allerede fått plass på ønskelisten!

30 kommentarer:

Anonym sa...

Du er som meg, finner alltid en grunn, men utrolig søte ting, slike tepper er jo skjønne da:)

Helene sa...

Veldig fine ting, men total kjøpestopp høres fryktelig kjedelig ut.
En venninne av meg har frivillig innført kjøpestopp i 1 år.
Fy så kjipt. Hun ville ha meg med på avtalen, mn der går grensen. Trenger jo ikke å bli fanatisk.
(mannen min derimot synes dette var en glimrende ide, montro hva han mente med det...)
Ble nyskjerrig da du skrev at du hadde hytte på sørlandet. Kan jeg spørre om hvor?

Interiørhuset sa...

ja huff, det med kjøpestopp er vanskelig.Alltid er det slikt at når man skal spare penger så dukker det alltid opp så mange vakre ting som man bare skulle ha hatt. Når man har fått lønningen eller er ute i butikkene å ser seg omkring i håp om å ta med seg litt hjem da er det plutselig ikke like mange ting som frister...hmmm...hvorfor er det slik???

En slik adventskasse tror jeg noen av de norske nettbutikene også vil få inn til jul,mener jeg så det!

Lykke til med kjøpestoppet! Håper du er flinkere enn det jeg var...hehe har aldri kjøpt så mye som da jeg hadde lagd meg det forbudet=)

Ellie sa...

Det var fine ting, ja. Ikke så enkelt med kjøpestopp når fristelsene så og si står i kø! Synes ikke du skal gi opp Ebay med det første :-).

Two sa...

He he, må le når eg les om alle fristelser du kjem ut for. Og det blir vel ikkje bedre når ein sit og surfar slik og ser alt det fine ein BØR ha!! he he. Kanskje du skulle dra ut kontakta på pcen eller få deg en hund som hyler støtt og vil ut på tur??? Men så må ein vel sjekke mailen og LITT TIL når ein kjem inn att likevel, så då så..... Men kanskje du kan kjøpe berre litt, og du som er så flink til å lage forskjellig kan jo prøve å lage litt av det fine du gjerne vil kjøpe om det går an. Til trøst, vi andre kjøpestopper heilt til neste unntakstilstand, hi hi, skjønner deg veldig godt! PS så FIN den lysestaken er då! Men Interiørhuset meiner den kjem i norske nettbutikkar, så då går den nok i box!!

åsemor sa...

Nå Emmeline må du tenke deg godt om: trenger du virkelig alle fristelsene der ute (dette var sure Åse).
Å så koselig de teppene var, for et varp, og den adventkassen var som laget for ditt hjem, løp og kjøp( det var kjøpe Åse).

Jeg er spent på hva du velger å gjøre, for fine ting var det virkelig :)

Emmeline sa...

Emmeline skjønner en ting; å legge dette ut på sin egen side er ikke lurt for da blir jeg om mulig enda mer fristet enn før..

-og nå har jeg holdt meg i 3 timer. Har heldigvis ikke kjøpt noe, bare forsøkt å ringe min niese litt sånn tilfeldig på mobil for å høre hvordan det står til i København
(...å hildrande du hvor jeg må skamme meg!!)

Anonym sa...

Tjihi, må bare si deg en ting; Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse! Selvpålagt kjøpestopp, nei, hadde IKKE funka her i gården!!

åsemor sa...

Dette til orientering Emmeline
jeg er ikke noe syerske. Det eneste jeg kan å sy er liftgardiner. Er veldig misunnelig på de hjertene dine, lurer på om jeg på en god dag må børste støvet av symaskina :)
Eller`s da har du fått kontakt med Kjøben ?

[morgrethe] sa...

Så fint teppe Emmeline, skjønner godt du vil kjøpe, kjøpe, kjøpe. Jeg har begynt å kjøpe når jeg finner ting, har selvfølgelig en diskusjon med meg selv om jeg trenger tingen først, hvis jeg føler jeg trenger den, kjøper jeg det med en gang. Hvis jeg venter og opppdager senere at jeg absolutt trenger det likevel, da kan du være sikker på at jeg ikke finner det.. Ser på kommentarene over at jeg må inn og skrive en kommentar til Åse-søster. Ha en fin kveld Emmeline.

Anonym sa...

Men du da... så utrolig flott den adventskassen var da...
Kan nesten se for meg deg, der du sitter og tviholder deg i bordet og sier nei, nei... (ok, bare denne gangen da)... spennende...
Har faktisk bestemt meg for ikke å handle på nett jeg også, men litt blir det jo alikevell...for plutselig har man jo trykket "send", og da må en jo bare ha det da...

Ha en koselig kveld... håper din niese hadde det fint...he,he...

Anne sa...

Har sjekket den danske butikken. Her var det mye fint! Mannen min blir bare mer og mer fortvilet over at jeg stadig finner nye nettbutikker : ) ...og for at jeg de siste to helgene har kjøpt over 50 nye barnebøker (brukte). Nei, jeg er ikke bibliotekar, men jeg jobber med barnebøker og skrev hovedfagsoppgaven min om emnet. Har ikke lest Trillefolket, men jeg kjenner til boken. Det som er så fint med barnebøker, er at den alltid har noe å si til alle.

Grip dagen sa...

Synes du har så koselig blog, håper det er greitt at jeg lenker deg?
Koselige bilder av interiør og håndarbeid.
Og mange fine ting du skal/skal ikke kjøpe... ..skal/skal ikke..

Marit

Kreoline sa...

Nydelige ting, teppene var helt skjønne, men selvdisiplin, hva er det? ikke vet jeg for det virker nå ikke må meg.

Silkeline sa...

Hihi. Kjøpestopp ja, det høres jo ikke så enkelt ut!....Litt kjedelig kanskje?...
Har sakt det samme til meg selv mange ganger, men forsettet sprekker ved den første fristelsen jeg ser. Som du skjønner er ikke jeg heller kjent for min selvdisiplin...tjihi.

Skikkelig fine tepper ja! Skjønner deg godt der altså. Må ha det, bare må ha det....:=D Likte godt den kassa også jeg.

Du lurte litt på den sorte perletingen....om det var et smykke.... Vel, om du vil pynte deg veeeeldig en dag, kan du sikkert henge det rundt halsen, men den er fin bare som pynt rundt et kubbelys, eller hengende på en knagg, eller kanskje på juletreet? Min datter har en hengende i nøkkelen på skapet sitt.

Ha en fin dag i morgen Emmeline:))
Klem:)

Silkeline sa...

Jeg ser jo nå at "boksen" var en veldig fin adventstake....hihi. Må visst legge meg nå, begynner tydeligvis å se dålig:=D

Anonym sa...

Kjøpestopp likar me ikkje. Om det er til trøst så har eg bestilt varer frå Nordhjem mange gonger. 200 i kr i porto er ikkje sååå mykje, så lenge som du handlar nok til at det svarar seg, he he. Nei, heilt ærleg talt så har eg kutta ut å handle frå Nordhjem nå. Nå finn vi nemleg mange av dei samme varene i norske nettbutikkar (som ikkje fantes i hine hårde dagar). Eg vart også frista av mailen frå Nordhjem, men eg skal vere sterk. Eg treng ikkje meir, og boden er full av knallbra kjøp, men som eg ikkje har bruk for. Teppe frå Berger, kakeform med porselensfat, boksputer, Barbie bilar, Barbiedukker, DVD'ar, osv. Uff. Blir gøy julehandel i år, berre ta ein tur i boden, he he. Klem

elin1976 sa...

Stakkars deg. Har du?
Jeg hadde jo aldri klart det i det hele tatt. Du trenger jo ikke gå så drastisk til verks.
Du kan jo handle på Rema 1000 i steden for E- bay! ha ha ha ha ha ha ha!.
Hva skal vi gjøre da? he he.
Har gitt beskjed forresten til feen at hun ikke må sy så mye og heller begynne å øve på pianoet!
For hun skal spille på festen.
Så det er bare å brette opp armene og sette i gang.
Å får hun problemer med tagentene kan hun jo alltids låne et par q-tips til å spille med av meg! HA HA HA HA HA HA HA HA HA. klem:O))))))

Anne sa...

Vi fristes og fristes hele tiden synes nå jeg.

Tenk også på at det fylles opp hele tiden i hjemmet ditt når du kjøper hele tiden, og så vidt jeg husker "orket" du ikke, likte du ikke overfylte hjem ( 1 av de 7 om deg selv)

En fin fin dag ønskes deg og prinsessa.

Olstad sa...

Ha ha ha. Jeg har også innkjøpsstopp men jeg har åpenbart ikke likestor selvdisiplin som deg for jeg har bestillt teppene fra Nordhjem og når frakten er så dyr måtte jeg ta med en god del mer for å få full utelling...

Godt gjort å la være...Ha en superfin dag.

Hilsen fra landet sa...

Kan jo hende at julenissen kommer med det du tenker på hvis du er flink til å ymte frempå og godsnakke med han! :-D

Karna sa...

Fikk den samme e-posten selv også, veldig fristende, selv om jeg har stabler med tepper..... =0)

Er ikke lett å styre seg med alt det nye fristende som er kommet inn for høsten, mine inkjøpstopper varer som oftest ikke lenge...

Anonym sa...

Flotte ting du har lyst på ! Men det er sånn med meg og at jeg måtte bare innføre innkjøpsstopp på div hobby ting.. tok jo helt av.. også har jeg sååå liten tid til å holde på med det... så jeg har sagt til flere av mine venner at før jul, så skal vi ha juleverksted på min regning! så blir jeg kvitt noe av det...
Ha en flott dag!

ChatrinesLiving sa...

Når man får tilbud om så flotte ting, så blir det jo vanskelig med innkjøps stopp da:) Jeg hadde nok ikke innført noe kjøpsstopp for meg selv, nei... Litt gøy å shoppe da;)
Ha en flott dag!
Klem:)

Hulda sa...

Så nydelig den adventstaken var! Det er jo lett å lage noe slikt selv, det skal jeg gjøre. :)

Anonym sa...

Kjøpestopp hørtes kjipt ut hehe
må si jeg fikk meg en god latter når jeg leste innlegget om spode dukkekoppene;)
Den adventsstaken var RÅ, forstår godt at du er fristet!
Her går det kun i kjøp av maling for tiden og nå er jeg LEI, men på mandag kommer takstmann så da må det meste være på plass, greit å presse seg selv litt;)
Ønsker deg en fin uke:)

Små Gleder sa...

Finner aldri så mye som frister, som når jeg prøver å innføre kjøpestopp... Tror jeg lider av verdens dårligste selvdisiplin, hehehe.
Teppene var nydelige.. Får bare ønske deg lykke til! ;-)

Line sa...

ingen regel uten unntak (¨,) tjihi

åsemor sa...

Hei på deg, måtte innom deg før jeg køya. Håper dagen din har vært sånn noenlunde, vil også minne deg på at det snart er helg igjen, fri fra jobb altså..........
Kikker innom deg imorgen og jeg, natta.

Helene-Årets gleder sa...

Hei.
Takk for kos hilsen i bloggen min.....Den advensstaken du har avbildet er desidert en av årets "må ha".
Jeg skal sjekke litt rundt på interiørbutikkene om de får inn trekasser med fire rom....regner med det.Tekst kan en jo male på.Har tittet etter sånne advetstall med prisme på.Tror kanskje at Leonora eller Anniche kan få inn.

Ha en fortreffelig helg.

:-) Helene-årets gleder (skriver det så du vet hvilken Helene det er snakk om, selv om det er lett å gå i surr når det er to Helene èn med "Årets gleder" og en med ""Små gleder" (tror jeg det var)

Related Posts with Thumbnails