onsdag 29. juni 2011

Fargerik fornøyelse


Ferien nærmer seg med stormskritt. Nå er det bare to døgn igjen, og så er det klart for sommerferie på Sørlandet. Min bedre halvdel er allerede vel plassert på hytten, og satser visstnok alt på hagelivet i år. Her skal det plantes og fikses, og mannen har satt igang med stor entusiasme.


I går ringte han hjem for å fortelle at han hadde kjøpt hekkplanter til en lang hekk (*som Emmeline forøvrig ikke vet hvor han skal plassere) Først hadde jeg tenkt å kjøpe TUJA, forklarte Emmelinemannen. Men så tenkte jeg at det ville være fint å finne en hekk med blomster. 


JAVEL, svarte Emmeline, hvilken type blomsterhekk kjøpte du da? Nei, det kunne Emmelinemannen ikke svare på, men de hadde altså mange ulike farger som man kunne velge mellom. De hadde både hvit og gul og oransje og rød og rosa og lilla--så da tenkte jeg at det kom til å bli fint hvis jeg tok en av hver, sa Emmelinemannen.


TOK DU EN AV HVER? spurte Emmeline vantro.
Tok han en av hver??? sa Emmelines mamma
Tuller du? En av hver??? sa Emmelines kollegaer.


JEPP DU, det gjorde han gitt! Emmelinemannen har altså kjøpt hekkplanter i seks forskjellige farger. I ekte barn av regnbuen-ånd. Som en slags blomstrende United Colors of Benetton reklame! Som et lite barn foran kuleis-disken, som ikke kan bestemme seg. Som en slags ungkar på fri flyt i blomsterbutikken, uten noen som helst form for sensur.


Det er på sånne dager at man skjønner at man ALDRI kommer til å få en hage i retning av engelsk cottage. Der blekrosa og hvite peoner står side om side, og vannkannen i zink står i skyggen under epletreet. Når andre går rundt med stråhatt i rosehagen, må Emmeline ta til takke med ja-til-et-fargerikt-fellesskap-i-hekken-situasjon.


Med andre ord haster det for Emmeline å komme seg på hytten. Ellers vet man aldri hva som venter !!


-og for dem som lurer.... Er ikke dette julebilder??? Joda, jul og juli er jo litt i slekt. Det skiller bare en bokstav!  Jeg har rett og slett smugtittet på julekolleksjonen til GreenGate uten å ha dårlig samvittighet av den grunn. Det regner tross alt sidelengs hver eneste dag. Her i Bergen kan det virke som om jul og juli er sammenfallende i år! 


Hvis du vil se julens nyheter fra GreenGate kan du lese katalogen HER.  
Ha en fin kveld alle og Merry Juli! SO LONG!  


65 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg dør av latter, fantastisk:) god sommer og nyt den fargerike hekken:)

Sommerhilsen fra Lisa Marie

Katharina sa...

Hærlig innlegg:) Lo godt jeg nå...kunne bare forestille meg min egen reaksjon:) Men faktisk skal du se det ikke blir så ille...fint med farger! Husk bilder...dette vil jeg se:)
Ha en fin og fargesprakende ferie:)
klem fra Katharina

Refleksjon på livsvegen sa...

God ferie!
Ta fyrste fly nedover..

Anonym sa...

Hahaha, han skal ha for innsatsen, mannen din! ;) Hilsen Tonje

emblas-kanel sa...

Det kommer til å bli en kjempeflott hekk! Jeg har dilla på like ting i forskjellige farger så dette var en god idè til etterfølgelse. Men utrolig godt skrevet da - og flotte bilder fra greengate.
Klem fra Eva :-)

Fru Rosas Hjem sa...

Hehe...kommer til å bli så fint så :)) God ferie :)) Og nå gleder jeg meg til å bestille inn green gate :)

Rosehagen sa...

Hei i sommerjula;)
Ja, det blir spennende å se den hekken i full blomst til neste sommer;)
Men kanskje de blomstrer til litt ulik tid?!!
Kos deg på ferie!

Sommerhilsen fra Ann-M.

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Dette kan bli morro :)))

Lurer virkelig på hvilke planter dette er jeg :)

Herlige nye ting fra Green Gate... Å det sier jeg som ikke har en kopp i serien og heller ikke klarer å bestemme meg for hvilke farge jeg vil gå for... Oj oj oj :)))

Ha en superfin ferie som du sikkert er glad for ikke blir i Bergen, for her regner vi vekk :(

Solskinnsklem fra Heidi

Bea sa...

Hva hadde Emmeline-bloggen vært uten Emmeline-mannen? Helt sikkert kjempemorsom, men han "krydrer" i alle fall noe grundig når han først slår til:)
God sommerferie og hekkblomstring!
Beate

Ragnhild S sa...

HAHAHAHAHAHA, jeg dauer!!!! Har nettopp hatt høytlesning til min mann, som skrattlo og lovte med hånden på hjertet å aldri gå på hekkehandling alene:)

God sommer på sørlandet, kjære Emmeline! -Måtte hekken gro som gresset bak do:)

Klem fra Loppeline

Bodil sa...

Haha, utrolig bra!!!
Det var ihvertfall en snill mann som kjøpte blomsterhekkene, og det var vel i den beste mening!!
Du får komme deg fort ned her på sørlandet og ordne opp!!
Du har en flott blogg, akkurat min stil!
Gratulerer også med 2 prsier på GD, helt utrolig!!
Håper vi her på sørlandet kan tilby deg sol og varme når du kommer!!!

Klem Bodil

Med kjæleik til livet sa...

gud kor vi digger mannen din ;)

og faller ikkje hekken i smak - kan eg gjerne overta den ;)

nyt sommeren - her regner den bort ...
smil fra monika

Rosa sa...

Fniiiiis! (again)

Syns jo det viser at Emmelinemannen er ein tolerant fyr, som gjerne vil ha eit fargerikt fellesskap. Og i starten av innlegget kjende eg at eg var litt imponert over initiativet - både til hekk, og til ein ikkje-tuja-hekk. Men det er jo fordelar og bakdelar med det meste ;)

Tonje sa...

Hehhehe kjempemorsomt!! Akkurat det der kunne sikkert mannen her også ha gjort. Gleder meg til å se bilder av den fargeglade nye hekken :)

Kanskje dere starter ny trend? :)

Tove `blogg verden sa...

For en mann du har : D Ler meg skakk : D
Gleder meg å se den fargerike hyttehagen etterhvert ; )
Klem Tove

Anonym sa...

Vær glad han ikke kjøpte Tuja, verdens styggeste hekkplante. Det blir nok fargerikt skal du se!

Li/Småtingene sa...

Kostelig!!!
Lykke til med hytteferie og hekkplanting!!

:-)

Unknown sa...

Hoho!
Den hekken, spent på å se den! ;)

Hyttehuset sa...

Eg sluttar meg til dei andre her - ein fryd å lese!
Eg gler meg til del to!

the Folding chair sa...

jeg dør! hahahahahhahahha!

Gleder meg til å se bilder av det blomstrende fargerike fellesskapet! ;D

Mari Ann

Anonym sa...

Å, som jeg gleder meg til å se bilder av denne hekken i full blomst!
Fantastisk lesing! Måtte le høyt, men gubben min forsto ikke helt hva som var morsomt da jeg fortalte han hva jeg lo av.... :)

Kathrine sa...

Hihihi! Ligger på sofaen og skrattler, til gubben som ser på fotballkamp sin store irritasjon, du er bare helt utrolig! Blir spennende å lese og se fortsettelsen! Misunner deg som bare har to døgn igjen til ferie, har enda tre uker og to dager igjen...

Kathrine i Tryllehuset

Underberget sa...

Festlig, men kanskje mer tragisk enn komisk. Lykke til med hekken;)

Monica sa...

Hahaha nå lo jeg faktisk høyt og jeg måtte lese dette høyt for min msnn for han lurte fælt på hva jeg lo av. Jeg fyller året i juli og når jeg var lita jente og fylte året utbrøt jeg hvert år: jippi, nå er det jul igjen:) (ikke så leyt å skille og pakker fikk man jo begge gagene) klem monica

Hilde sa...

He, he... Endelig en ny turistattraksjon i området!

Violetta sa...

Er det ikke på hytta man skal ta'n helt ut da?
Tror dette blir den perfekte hekk, fargerik, flott og sommerlig! :)

renate sa...

FANTASTISK!!!!!

Familien i Fjellborg sa...

he he he... ja man må vel være mann for å finne ut dette - utrolig morsomt da..
Ja til fargerikt fellesskap
( du skal se han har vært og byttet dem før du kommer )
klem anita s

Bettum Villa sa...

Hihihi.. Glad jeg dro å kjøpte mine egne blomster busker ;P.
Men blir sikkert fint hos deg vettu.
Leste innlegget høyt for min kjære og alt han hadde og si var "Jammen, han kjøpte jo blomster da!".

Har også tittet på GG katalogen og gleder meg så til den røde serien kommer i butikken. Vil så gjerne ha noen slike kopper og skåler på kjøkkenet mitt før jul!
Ønsker deg en flott uke.

Klem Madelén

Quiltefia sa...

Hei!! Vær gled han ikke kjøpte thuja...... Fargerik hekk ved sørlandskysten er vel flott!? God ferie!! AnneK:-)

Torill sa...

Hekker er kjedlig !! Din kjære krydrer både hekkane og tilværet. Lykke til med hageprosjekt !!

Anonym sa...

Det kan bli koselig med flere farger i hekken. Det der med farger og sammensetning virker å være et kjent fenomen for flere menn, de tar det ikke så høytidelig :-)

ANNEPÅLANDET sa...

Ja men den stakkars Emmelinemannen må jo få bestemme litt han og!! Han har sikkert sett på koppene dine (i ulike farger) og lært av deg...?
Er sikker på at det blir fint jeg. Og i hvert fall originalt! Kanskje han har skapt en helt ny trend?
(Og jeg er veldig spent på hva slags hekkplante som kommer i så mange farger???)

Ingvild sa...

Jeg har kjempestor tro på den hekken :) Eclectic bohemiam ( skives det sånn???) er en ny stor trend i utlandet og der kommer den hekken til å gli rett inn. Den ekte engelske cottage garden har også i utgangspunkete et vell av farger, så også der er du helt på linje ( det hvite og blekrosa er stylisters nye påfunn og røper med all tydelighet at ikke er anlagt av morsomme damer med stråhatter og soppluer) Gleder meg vilt til den blomstrer og du legger ut bilder!!! Tenk på de flotte bukettene- en farge til hver greengatekopp!

Ingvild sa...

Jeg har kjempestor tro på den hekken :) Eclectic bohemiam ( skives det sånn???) er en ny stor trend i utlandet og der kommer den hekken til å gli rett inn. Den ekte engelske cottage garden har også i utgangspunkete et vell av farger, så også der er du helt på linje ( det hvite og blekrosa er stylisters nye påfunn og røper med all tydelighet at ikke er anlagt av morsomme damer med stråhatter og soppluer) Gleder meg vilt til den blomstrer og du legger ut bilder!!! Tenk på de flotte bukettene- en farge til hver greengatekopp!

Jacta est alia sa...

Hehehe:-D. Gledr meg til å se bilder av det fargerike fellesskapet. Blir spennende å se hvor dere plasserer hekken:-D

Myke minutter sa...

Haha, som en utflyttet bergenser må jeg le når du sier at det regner sidelengs. Det er virkelig sant i Bergen og må bare oppleves! Ha en fortsatt strålende sommer, forhåpentligvis med en del godvær også :-)

Anonym sa...

Klikket meg inne her via FB igår og fikk opp bloggen din i smarttlf vennlig format på iphonen, veldig gøy å se at det funker;-) kommentaren jeg la igjen er ikke her, så det funket kanskje ikke (eller fingertrøbbel...)
Greengate i rødt og i blått er mine favoritter til høsten, julestemning er helt ok i "høstværet" (håper på sol i ferien likevel....) Helene

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Kjære Emmelinemannen: Jeg støtter deg fullt og helt ut! Oss menn i mellom. Akkurat slik har jeg det også. Min drøm er selvsagt engelsk cottage i duse pastellnyanser, ja selv bladverket bør egentlig være pastellgrønt, eller i det minste mintgrønt!

Men så snart jeg kommer inn i blomsterbutikken blir jeg like stålsatt som foran den nevnte iskuledisken til Emmelinemor. Vi menn blir jo helt vill i blikket, og ikke minst nikkersen, av den slags og handler som seg hør og bør en av hver sort, minst... Stormansgalskap & Lebensraum!

Men det kan vel fremdeles bli veldig fint!?! Jeg er ytterst spent på å høre hvilken hekkplante du egentlig har handlet? Fant ikke dette i teksten, eller ble jeg bare villedet av alle de fjonge julemotivene?

Får bare ikke håpe du handlet Bougainvilleahekk, sånn de har i syden... Fargene som blir nevnt her passer nemlig akkurat til den hekken jeg så på Lanzarote for noen år siden. Nydelig! MEN!!! Den vil dø så snart julesakene fra Green Gate kommer, om ikke før.

Ta gjerne kontakt om du trenger en medsammensvoren til ditt hekkvalg:)
Full sympati!

Mvh
Blomsterstjernen

Linda sa...

Det blir jo en kjempeknæsj hekk!

Likte veldig godt julekolleksjonen til GG! Hadde tenkt å satse på minimalisme til høsten, men ser jo nå at jeg må legge meg på GG-stil i stedenfor!

Ha en fin sommerferie på hytten!

Klem

Hegeslilleboble sa...

Haha, mannfolk er jo noe for seg selv;). Nyyyydelige Green gate bilder!

alexia sa...

haha, er det mulig....men kanskje den hekken i stedet kan plantes i grupper et annet sted?

fine bilder hvertfall...

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

vilka super fina bilder med massor av fina färger. Trvlig semester!!
Kram

Ruths datter sa...

Ja når katten er borte danser musene på bordet.Artig å få høre hvilken hekk som har så mange fargekombinasjoner.
Klem

Anonym sa...

Hærlig - rett og slett :)
Sommerhilsen fra Maiken

Anonym sa...

Oh my god.... ler meg skakk... for et morsomt innlegg!

Hilsen Linn, Sarpsborg

Min Verden sa...

Hadde jeg vært deg ville jeg straks gått ut i bilen og kjørt som en gal - hekkplanter kan nemlig også byttes, særlig når man drar tilbake og sier "de skjønner kjære gartner - min mann handlet alene og det har han ikke fullmakter til"... jeg må nok bytte denne hekken til en vanlig hekk - f.eks. Bøk, eller hvorfor ikke noen roser.. er det ikke på sørlandet? Spør meg og jeg skal gi deg alternativer - i en farge, evt. fargeskala... Lykke til. Søsterlig hilsen Hanne

Anonym sa...

:)) Smiler og smiler - så utruleg fesleg innlegg! Du skriv så godt - eg ser det heile for meg.
Ha ein riktig god sommar og nyt den fargerike hekken og mannen din ;))

Beste helsing Siri

Tonje sa...

HA HA HA, are you kidding!!!
Skulle vel tru han hadde plukka opp eit eller anna hint om kva du likar av slikt i løpet av... tydligvis ikkje. He he, dette kan bli festlig, gledar meg til å sjå, for du legg vel ut bilde ? ;) God ferie!

Anonym sa...

Hahaha fantastisk bra skrevet. Det er lenge siden jeg lo så godt av et blogginnlegg :)Ha en fin sommer. Jeg håper vi får se bilder av hekken på bloggen din ;)

Pink lady sa...

Jeg gleder meg til jeg en gang i fremtiden kan reise til Lindesnes og se på den fargerike hekken!! Fint med noen flere attraksjoner enn fyret... Og enda bedre blir det om du stiller opp som den menneskelige fluesoppen Erna i tillegg!! Herlig!

God sommerferie til deg!

Klem Pink lady

Anita sa...

OMG er min kommentar. Her hadde gubben blitt beordret tilbake i butikken med de.. hihi
Utifra fargene høres det nesten ut som potentilla. De er fiiine de, men ikke i ALLE fargene.LOL

Ha en suuper sommer.

Anita

Irene sa...

Merri juli til deg også, Emmeline. Så mye fint det var i den julekatalogen. Skulle ønske det var en butikk i Trondheim som kunne hatt hele utvalget. *sukk*
Ønsker meg litt av hvert derfra, selv omkanskje ikke riktig alt passer inn her i huset. Når kommer dette for salg da tro.

Det blir jo spennende å se hvordan den multi-fargede hekken blir. Er vel for seint å se i sommer. Men neste sommer derimot kan det være håp.

Ønsker deg og familien en riktig god sommer, med jevnlige hverdagsbetraktninger på bloggen.

Anonym sa...

Ja til et fargerikt felleskap....

mali-mo sa...

Nå er jeg jammen litt spent på hva slags planter han har kjøpt, du oppdaterer?

Er litt usikker på om jeg faktisk har fått gratulert deg med prisdrysset du flinkeste bloggedronningen ;) Du er i en egen klasse Ceciie, og jeg må si jeg syns det er skikkelig stas at du får så god respons og de to prisene er velfortent. Hurra for deg!!

Og, soppen...jøje meg ;) Skulle VIRKELIG likt å være der og få med meg dette live. Det er neimenn ikke ofte jeg har angret på en sydentur!

God klem til deg, og god tur sørover. Vi håper å få til en tur ti Dyreparken og omkringliggende herligheter i små sørlandske byer. Vil du ha mali-mo famiien på kaffi i hagen må du bare skrike ut ;)

Anonym sa...

Festlig innlegg med en god dose selvironi. :-) Du viker som en jordnær, super dame med stor peil på interiør. En velfortjent vinner.Dette blir definitivt en blogg jeg vil følge fremover.
Ønsker deg en sprudlende, fargerik sommer!

Mvh Cecilie A.W.

Anonym sa...

du nevnte at du skulle feire de 40 i år, har du noen tips til 40 års feiring... eller har det blitt dårlig med den slags planer;-) ??

Iziko sa...

Haha, håper på bilder av den fargerike hekken!!:) Ang. Jul i Juli så er dette tilfelle i Sør Afrika. Der feires det jul til jul(!!) og så feires det på nytt i Juli. utrolig men sant!

Ingunn sa...

Ha ha. Ikke rart du vant kjære Emmeline!!!

Du er best. Til å skrive. Til å blogge om interiør.

Ingunn

M sa...

Sliiiiitan med seieren, du fortjener all ære....og alle fine ting som følger med....og så SØT du var som fluesopp...jeg har prøvd meg som det også, en gang i ungdommen, men da med litt mer uprofft antrekk; lampeskjerm, Idèen virket god teoretisk...rent praktisk var det ikkje så lett å føre seg. Vippsplash!
Slitan med ny hekk også! Ønsker deg og dine en fin sommer på sørlandet!
Klem, M

M sa...

Sliiiiitan med seieren, du fortjener all ære....og alle fine ting som følger med....og så SØT du var som fluesopp...jeg har prøvd meg som det også, en gang i ungdommen, men da med litt mer uprofft antrekk; lampeskjerm, Idèen virket god teoretisk...rent praktisk var det ikkje så lett å føre seg. Vippsplash!
Slitan med ny hekk også! Ønsker deg og dine en fin sommer på sørlandet!
Klem, M

g u r o sa...

Du skriv så utruleg godt!! :) Eg smilte litt før meg sjølv, før eg måtte lese innlegget for mannen... Hihi..smilar litt enno, eg. :)

Ønskar deg ein fortreffeleg ferie på hytta!

Lines verden sa...

JEg kom tilfeldigvis over bloggen din, og jammen fikk jeg meg en god latter nå! :D Herlig mann du har da :)
Line

Sue McGettigan sa...

Oh my goodness, I think I NEED the red collection - but they don't have a store in the USA!!

Unknown sa...

find more Ysl replica handbags check my blog cheap designer bags replica my website replica ysl bags

Related Posts with Thumbnails