torsdag 2. juni 2011

Bursdagskake








I dag er det atter bursdag hos oss, og nå er det Emmelinemannen som står for tur. Dermed må man jo bake litt til jubilanten. Jeg liker godt å surfe på nett etter oppskrifter, og fant ut at KLIKK.NO hadde kåret årets beste langpannekake. Den oppskriften måtte jeg jo bare prøve. Nå må det jo sies at det trolig hadde vært en lur idé å lese kommentarfeltet under oppskriften før jeg satte i gang...Eller kanskje ikke? Kanskje jeg aldri hadde prøvd den om jeg hadde lest lesernes elendige erfaring med kaken;)



Kaken har nemlig appelsinjuice og appelsinskall som to viktige ingredienser og smaker helt NYDELIG. Litt verre er det at den smuler som bare juling. Det er en utfordring å få samlet et stykke til tallerkenen. Neste gang kommer jeg til å bruke en av mine egne oppskrifter, og tilsette appelsinjuice og appelsinskall istedet. Så blir kanskje kaken BÅDE saftig og velsmakende, samtidig som den blir fast? Smaken var det iallefall ikke noe å si på!


Ellers har Emmelinemannen hatt en litt traurig bursdag så langt. Han startet dagen frisk med å lete etter den store tursekken sin. Der hadde han pakket sine nye joggesko, ullundertøy, treningstøy, og regntøy. Han leitet høyt og lavt og beskyldte både den ene og den andre for å ha tatt sekken. Tilslutt husket han at den var plassert i kjellerboden i anledning bursdagsfeiring. Men i boden var det ingen ting. Bokstavelig talt. Ingen sekk, ikke treningstøy, ingen sykler, ingen verktøykasser, ingen av de tre drillene, ingen elektrisk sag, ingen skjøteledninger.... Ingen verdens ting. For der har det altså vært innbrudd.


Et sted i verden finnes det noen som plutselig har full verktøybod, splitter nytt regntøy i strl XXL og stor tursekk. I tilfelle de vil ta seg en tur, med sykkel -eller med skjøteledning!! Hvis de blir stoppet i trafikkontroll kan de vise frem Emmelinemannen sitt sertifikat som ble knipset for 19 år siden, med andre ord: et fotomodellsertifikat. Veldig irriterende greier, og ikke akkurat noe å rope hurra for. Været er heller ikke noe å rope hurra for, og dermed fortsetter sommeren innendørs.


Emmeline har fått være med i den nye sommerboken fra Franciska Munck Johansen; "Sanselig Sommer" og det har blitt årets deiligste bildebok. Mitt bidrag er noen gamle bilder fra hytten vår Solbakken, og det var jo gøy å se på trykk:) I boken er det forøvrig massevis av lekre bilder fra ulike norske og internasjonale bloggere. Sanselig sommer er en fryd for øyet, og anbefales som sommerens store inspirasjonskilde:)

Helt tilslutt i dag må jeg sende mine varmeste tanker til verdens skjønneste Amélie, som går igjennom en forferdelig tid. Hverdagslivets problemer, innbrudd og dårlige kaker blir bare trivialiteter i forhold til hva hennes lille familie går igjennom. Alle gode tanker til deg og dine! Torsdagsklemmer til alle mine lesere ellers også:)

 

20 kommentarer:

Lillekatt sa...

Øsj,så forbanna irriterende!!! Fillerns innbruddstjuver!

MERMERTEZGAHYEMEKTARİFLERİ sa...

SÜPEERRR NEFİS ELLERİNE SAĞLIK
SEVGİLER:))

Veronika Mikkelborg sa...

Åhh fy så irriterende og litt te!!! Innbrudd er noe Dritt!!

Gratulerer til mannen og nå kan vel ting bare gå en vei og det er oppover:))

Veronika

J.J sa...

Super! It's very positive, wonderful photo-pictures!
Thanks for the sunny summer mood:))!

Frøken Jægers Hus sa...

Herregud hvor kjipa! Ikke at kaken smulet, men at alle tingene deres i boden er vekk. Stakkar dere!

Men grattis med mannen og grattis med bilder i boken!!!!!!! Så gøy! Ha en deilig langhelg:)

24 sa...

den kaka såg fantastisk ut :) nam nam !!!
Kjempe koslig blogg, alltid så flotte bilder og spennende tekst å lese!

RoseSommer sa...

Fint du linket til hun som ikke skal bli mor allikevel. Jeg har dessverre møtt noen i løpet av alle årene jeg har levd som har opplevd dette. Nå tenker jeg på dem også.
Det er mange gleder og sorger vi skal oppleve.

I`Døsset sa...

Kjenner meg veldig igjen i kakeprosjektet ditt :-) var som det skulle vært meg selv. Må bare få sagt det, "du har virkelig en god penn", fantastisk å lese innleggene dine :-) Ja, livet et vanvittig "urettferdig", vanskelig å forstå alle de som går igjennom vonde og vanskelig ting.

Mari sa...

Så kjedelig med innbrudd i boden. Ellers er jo sjokoladekaker med juice i de aller beste! Jeg har oppskriften til en relativt enkel sjokoladekake med appelsinjuice i, og jeg tenkte at jeg kunne legge den inn her! (den smuler selvsagt ikke) Oppskriften er til en liten form, tror jeg!

Sjokoladekake

125 g meierismør
250 g sukker
3 egg
160 g hvetemel
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
1 dl appelsinjuice
3 ss kakaopulver

Rør meierismør og sukker lyst og luftig. Ha i ett egg av gangen og rør godt. Bland i de øvrige ingrediensene. Stek kaken ved 200 grader i 20-30 minutter, avkjøl på rist.

Glasur:
6 dl melis
8 ss meierismør
2 1/2 ts vaniljesukker
2 ss kakaopulver
en liten skvett kaffe

Siri sa...

Mmmm, dette så herlig ut!

Den boka er det MASSE fin inspirasjon å finne i!

Klem Siri

Anonym sa...

Sikkert noen som trodde du hadde boden full av uerstattelig interiørstasj. Fader så irriterende!!

Eva Mari sa...

Dette var en skikkelig berg-og-dalbanetur av en leseropplevelse: lekre få vann-i-munnen-bilder, oppskriftslenker, kriminalitet og humor...
Og nok en familie rammet av tunge tider, - hvordan vet jeg ikke, men trøsteklem og gode tanker til dem som sårt trenger det.

Klem fra Eva Mari :)

Lisbeth sa...

Stort tillykke til Emmelinemanden.:)
Han må da være helt i chok den stakkels mand.
Alt hans udstyr og værktøj som er væk.
Jeg håber at dere har en god forsikring.
ØV altså, dumme tyvepakk siger jeg!
Synd med kagen...men den ser ellers rigtig god ud...:-o)

SUPER SEJT indlæg du skrev i går...kan ikke være mere enig.

Hej fra Lisbeth

Lunette de soleil Coach sa...

ok.trop cool et je reviendrai la prochaine fois.

Mitt hvite hus sa...

Grattis med mannens dag i går... Håper den ble fin.. selv med det triste som har skjedd Kjempekjedelig..

God helg

klem Kerstin

Rosa sa...

Æsj, så irriterande! Me hadde hærverk på bilen vår igår, mens me var på konsert, og det er jammen meg dyrt når nokon lagar striper i dører og skjermar... mykje dyrare enn å få heile kjellaren full i vatn. Urk!

Forresten - om tinga dine ikkje kjem att, så få du gå på politiauksjon om eit halvt års tid. Gubben min var der, og var sjokka over alt som vart seld for ein slikk og ingenting..

God helg, likevel!

Whitebite sa...

neiii!! er det mulig..!
har ikke dere hatt innbrudd før også?
æsj, så kjipt!!

making baking and creating sa...

Summer summer summer...is coming from you post.greetings from Poland.

Shabbyglam sa...

Kjedelig med tjuveri! makan til frekkhet!

Anonym sa...

Kjipt, det med tyvene...

Related Posts with Thumbnails