søndag 6. november 2011

På vingene



Den siste uken har jeg vært på reisefot til Oslo. Det var for så vidt en ganske hyggelig tur, bortsett fra at jeg ble syk. Dermed satt jeg der og hostet på alle mine kollegaer fra nord og sør. I etterkant trodde man at Emmeline hadde hostet ekstraordinært farlige basiller, men for å gjøre en lang historie kort har Emmeline nå kommet hjem igjen, og hoster videre i fred og ro for seg selv.


Jeg har reist noen turer med fly de siste månedene, og jeg slutter aldri å forundre meg over hvilke valg folk tar før en flytur. Ta snobbet forretningsmann med frakk og dressjakke og trillekoffert og Burberrysjal og pc-veske og designerbelte og designerklokke og designerbriller for eksempel.


Jeg regner med at menn av denne kategorien reiser ganske mye. Derfor lurer jeg på hvorfor de likevel velger å ta med seg alt dette dillet. Det kan jo ikke komme som en overraskelse at de skal igjennom sikkerhetskontrollen? Der fyller de opp den lille grå baljen etter den andre. Først er det frakken, så er det dressjakken, så er det pinadø de spisse stygge slangeskinn-aktige skoene. I balje nummer fire må de legge fra seg Macen, i balje nummer fem er det designerbeltet og Burberrysjalet og klokken og vesken som skal gjennomlyses.  Fremdeles har de flere remedier som fyller balje nummer seks og syv –og dette er guttene som er så busy at de ikke ha tid til å sjekke inn bagasjen. Derfor har med seg ALT som håndbagasje, siden de liksom reiser light! 


Når de omsider kommer inn i kabinen, fyller de en hel bagasjehylle alene, og så irriterer de seg over de andre forretningsmennene som har like mye som dem selv. De irriterer seg også over husmødre med Mummitrollfasong, som febrilsk forsøker å gjøre seg så tynne som mulig for å ta minst mulig plass. Tilslutt breier de seg utover alt med Dagens Næringsliv; Avisen som bare unntaksvis trykker bilder av damer -og som eventuelt bare har bilder av damer som ikke sjekker inn bagasjen sin, men som i stedet presser den inn i bagasjehyllene, sammen med Burberrysjalet sitt.


Når flyet endelig lander, og flyvertinnen sier at alle må bli sittende til FEST SETEBELTET-lampen har slukket, reiser alle businessmennene seg. Trolig fordi de er døve og blinde, og derfor ikke ser at fest setebeltet-lampen fremdeles lyser. De hører heller ikke hva flyvertinnen sier, siden designerhøreapparatet ligger i bagasjehyllen. Dermed presser de seg ut i midtgangen og kjemper seg frem til bagasjehyllelokket, der de haler og drar i kofferter og pc-vesker.


Når de endelig har fått på seg dressjakker og frakker og sjal, stiller de seg opp for å vente på å komme aller først ut. De må mer eller mindre løpe ut faktisk, og presse seg forbi alle andre som venter tålmodig i benkeradene lenger fremme. 


Det er nemlig sånn at alle de som ikke sjekker inn bagasjen sin, og reiser light -med ti kolli designerstæsj, vet at jorden vil gå under om de ikke kommer ut av flyet aller aller først. Det kan samtidig virke som om alle som er litt important (*eller eventuelt bare tror de er important) bruker sine flyturer for å manifestere hvor innigranskogen tett i pappen det er mulig å bli!  


Det er på disse dagene Emmeline tenker at det er på tide med en slankekur, med påfølgende omskolering. Hadde Emmeline bare vært FLYVERTINNE så skulle nok noen fått klar melding om å sette seg på ræven og vente pent på tur. En flyvertinne i god kommunistisk diktator-ånd. I stedet blir det nok bare med tanken, og et ørlite blogginnlegg. Det kan jo hjelpe litt det også;) God flytur dere!! 


PS: Må ikke glemme at lånebildene i dag er julebilder fra GreenGate,. Tradisjonen tro har de ingenting med teksten å gjøre. DS!




57 kommentarer:

Aud G sa...

Hei Emmeline!

Tusen takk for nok et festlig innlegg, elsker bloggen din :) Er selv flyvertinne og må le godt av det du skriver. For dette er daglig kost for oss, og vi slutter ALDRI å forundre oss ;D Ha en nydelig førjul - gleder meg til å få inn julestemningen i tråd med dine innlegg ;)))))
klem fra Aud G

Lottemora sa...

Hahaha! Herlig innlegg! Og så sant så sant

Mie fra Mies Mirakler sa...

Så sant så sant, det er ALLTID like irriterende med de som ikke skjønner at man skal sitte med setebeltet på til lampen er slukket. Ungene mine på 3 og 8 skjønner det, så merkelig at voksne folk har så vanskelig for det ;) *♥*

Berre Kristin sa...

Knallbra! Eg reiser ikkje så ofte med fly, men såg levande for meg desse mannfolka likevel;) Takk for turen!

Anonym sa...

Nå har jeg ventet over en uke på nytt innlegg fra deg, og når det endelig kom, så var d DØDSBRA som alltid! Emmeline svikter ikke, men leverer kjempeartige innlegg!!!!!!!!!!! Og sånn er d alltid når man flyr! Og når vi er inne på det med flyturer: hvorfor i all verden klapper folk når vi lander i syden? Det har jeg aldri forstått
Hilsen Prusseluskan

metanoia sa...

kjente eg ble både lattermild og irritert i ansiktet ;) enkelte folk altså pfff ...
god bedring :)

My home is my Castle sa...

Utrolig bra skrevet :)))
Har selv flydd i helgen og tekt de samme tanken som deg ;)

Klem,Kari

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg reiser en del i jobbsammenheng og kjenner godt igjen disse VIP-folka. Og jeg føler meg IKKE truffet selv, he he. Selv om jeg reiser med laptop og derfor sikkerhetssjekken blir pes, for laptopen bør jo uansett ikke sjekkes inn, det tåler den stakkarn ikke.

Anonym sa...

Hahaha, herlig! Du kan tro jeg kjenner meg igjen, disse mennene glemmer det meste i sikkerhetskontrollen, skjønner du! Og da får vi det som hittegods. Neste trinn er at vi blir oppringt av en hysterisk person som påstår at belte/klokke/mobil/pc/mac/osv er blitt FRATATT dem i sikkerhetskontrollen så vi har bare å få det på første fly.... For uten går nemlig deres verden under. Det skulle de kanskje tenkt på litt før.... Jeg tenker opp til mange ganger den stygge, bergenske glosen: "kjøss meg i ræven", men er selvfølgelig verdens blideste og hyggeligste til tlf, er godt lagt på. (aøternativ karriere på DNS kanskje??)
Men en annen ting du, disse forretningsmennene, de skal vel ikke inn i cockpiten??? Der "bor" jo flygeren m. mannskap, vil jo ikke ha de der inne, gud bedre hvordan hadde det blitt da, de hadde vel hoppet av i fart før flyet var ved broen. Huff, det er ille! Men vittig også når man ser sånn på det... eller?
STOR klem og god bedring fra meg som er litt lenger unna enn nedibakken for tiden :-)

Unknown sa...

Herlig!! Men jeg håper nå inderlig at ikke alle disse forretningsmennene skulle inn i cockpiten, for hvor skal da flyverne gjøre av seg???

Høytrykk sa...

Jeg hadde digget å være med på en flytur der du var flyvertinne!! :)

Deanna sa...

Lovely visiting you today. Enjoying your blog.
God bless,
d

Ramme Alvor sa...

Kan'kje anna enn elska deg!(ordrett oversett frå engelsk..:)

Klem!

Duse Pasteller sa...

Hahaha:D

Prinsesse Mari sa...

Hør, hør! Applaus til Emmeline nok en gang! Send innlegget til Dagens Næringsliv og se om de tørr trykke det!

Refleksjon på livsvegen sa...

Så godt skreve- som vanleg!

klem

Lisbeth sa...

Kære Emmeline...

Herligt indlæg og har selv oplevet dette mange gange og tenkt at det er ikke underlig at de får stress disse mennesker..:-)
Mange lekre ting på de fine greengate billeder.
Tenk at det snart er jul igen.

Klem fra Lisbeth

Anonym sa...

Så bra å føle nærværet ditt igjen! Håper det blir mye nærvær fremover! ha en fin uke!!

HusmorDronninga sa...

Morsomt innlegg Emmeline!
Og på ingen måte satt på kanten ;)

Julekolleksjonen til Green Gate derimot.. den kan vi like.. og det må nok handles inn noe "småtterier" nå før jul... Jeg er jo allerede godt i gang med juleforberedelsene.. og skulle nesten ønske at julen var allerede neste uke... men bare nesten altså.. jeg har jo fortsatt alfor mye å ordne før julen KAN komme... ;)

Ha en strålendes uke!
Hilsen Kjersti

Anonym sa...

Kjære Emmeline!

Takk for et knall innlegg! Dette er tanker jeg har hatt noen ganger, ja.. Det må simpelthen på Trykk i Dagens Næringsliv som foreslått her i kommentarfeltet.

Hilsen Elisabeth

Jorid + NOE Blog sa...

Hoho, ja, jeg lo og ristet mye på hodet under mine flyturer til oslo nå denne uka!

Håper du har det bra, synd du ikke kom på torsdag! Men det må ikke bli lenge til neste mulighet å møtes, gleder meg allerede :)

Godklem

Heidi sa...

Herlige bilder og festlig tekst! Kan levende se det for meg :)

toves sammensurium sa...

Tja,er sannelig ikke så sikker på omj kommunisten i meg hadde klart å holde fatningen til tross for manglende flyvertinneutdanning...har en tendens til å " sette skapet på plass.....
La oss inderlig håpe noen av både viktigperene og flyvertinnene tilfeldigvis detter innom nettopp dette innlegget...eller bare for å tilfredsstille mine smådjevelske lyster; send det inn til en riksdekkende avis!
Toveklem:)

Huset på landet sa...

He-he... Helt strålende beskrevet! :-))
Det er utrolig hvor god du er til å sette ord på ting.

Ønsker deg samtidig riktig god bedring!
Line

Svenngården sa...

For ei festlig dame du er altså!! :)
Det er så himla sant det du sier også.. For noen teite mannfolk dette er asså.

God bedring til deg!
-Amalie

Violetta sa...

HA-HA...har sett dem jeg også! Ekle typer igrunn. Bare så synd de selv tror de er Guds gave til menneskeheten.
Deilig med innlegg som ikke alltid handler om ting, skjønt...det var vel nettopp det det gjorde ;-)

Line i Drømmehuset sa...

Du skriver utrolig morsomt!! :)

Anonym sa...

Endelig et innlegg!
Nok en gang med god humor (!)
Sitter her å humrer for meg selv,og tenker på å melde meg som med-flyvertinne på den flighten du vil ta komandoen på. Tror de hadde fått respekt for mamma-mummier så det sang!!!
Ellers, god bedring til deg og jeg vil glede meg til et nytt hverdags-innblikk i det vi alle ser, men somdu setter ord på...med humor, ironi osv!

Hilsen bergenseren i Danmark!

Emmeline sa...

Cockpit og kabin....Måtte bare rette det opp;) Hehehe!!

Keiserens nye trær sa...

Hahahaha!
Som mangeårig flyvert treffer du spikeren virkelig midt på hodet. Jeg har forundret meg veldig over denne rasen menn også. Hvorfor gjøre livet enkelt når man kan gjøre det vanskelig? Trøste mæ!
Takk for en god historie med mye latter!
Ha en fortreffelig uke!
Klem fra Himmelgutten

Pernilla sa...

Sitter bare og ler når jeg leser dette. Det er så sant, så sant. Har gjort de samme observasjonene selv men klarer ikke å skrive det ned så fengende som du, du er utrolig flink med ord!
Ønsker deg en riktig fin ny uke!
Pernilla

Alberte sa...

Lille, søte Emmeline!! Du må jo bare få bokkontrakt - dine skråblikk på hverdagen er så treffende og så godt fortalt! Treffer hjerteroten. WOW!

Ann Kristin sa...

Ha ha ha :) Alltid like morro å lese innleggene dine!

Anonym sa...

Hi-hi! Du kan få sagt det. Du skriver så bra -alltid moro å lese:)

Fjasevas Huset sa...

rett og slett helt fantastisk og tatt på kornet. lo høyt her:)

disse vip mennene er jo verre en ei hvem som helst dame. e mener, damer er mer gjennomtenkt. jøss for et stress å bruke tiden på å kle av seg alle disse dubedittene, nei det er for lite effektivt- men det har ikke disse forfengelige mannene tenkt ut enda.
Utseende før effektivitet. så da må de vel ta igjen all den tapte tiden i sikkerhetskontrollen på køsniking og annen frempressing..
Jøss for noen tullinger:)

stor klem til deg!

MineBlom sa...

Du kan få sagt det....utrolig bra!!
Vakre bilder og ;O)))

¨fruTicosus¨ sa...

Hehe:-) Husker da vi skulle ut og fly mens barna var små, og personalet ved gate'n sa at familier med små barn skulle først i køen. Var gaaanske moro å gå forbi disse businessmennene da:-D
Hilsen ¨fruTicosus¨
PS. Mange fine ting fra Green Gate til jul, ja;-)

Andréa sa...

I loved the houses of the first image, I would find one to buy here in Brazil ..

Jorunns hobbyblogg sa...

he he he, jeg ler meg skakk her på morgenkvisten....
du har så rett, og må si jeg har irritert meg over det samme mange ganger.... noen har jo med seg halve livet sitt på en liten flytur, og alltid med den størte selvfølge stapper de seg inn i det som er av hyller :-)

....ble litt glad i Norwegian da de de to gangene jeg har reist med dem denne måneden har pressisrt dette med kun en håndbagasje...
Ha en strålende uke!!

Jorunn

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Perfekt Emmeline! Viktigperer tatt på kornet :) Jeg lar meg selv fascinere av akkurat de samme typene!

Skjønt, det er vel forøvrig nesten det samme når Blomsterstjernen selv er ute og flyr... Han fyller opp plastboks etter plastboks med hullete hageklær, zorro-masker og grønne manneskjønnhetsprodukt.

Forøvrig er det FRYKTELIG irriterende at man ikke har lov til å beholde masken på gjennom sikkerhetskontrollen eller på passbildet! B-gjengen får jo lov?

Bildene fra Green Gate var rett og slett fantastiske! Ren, pen, elegant og koselig julestemning.

Takk Emmeline!
B*

Inger Marie - Husrom sa...

hahaha! Jeg ler! :) Herlig innlegg som vanlig Emmeline! ;)

Inger Marie

Feeling good by H sa...

Ja, du vet å få sagt det du Emmeline.
Hadde verden blitt styrt av damer som deg (og meg), hadde alt gått mye bedre her i verden. Fine lånebilder, jeg ble inspirert.

Trallala sa...

Ble så oppslukt i lesingen at jeg helt glemte å se på bildene, og det er nesten imponerende tatt i betraktning hvor mye lekkert det var på dem. Ønsker meg nesten alt fra Green Gate kjenner jeg.

Anonym sa...

Ha ha ha, det var dagens latter. Og det er jo SÅ sant!!
Har savnet bloggingen din. Har tittet inn støtt og stadig, men siden du har vært ute og fløyet har det vel vært mindre tid til blogging.

Ha en god kved!

Ellabella

November- symra sa...

Skal ut å fly i morgen, jammen skal jeg studere forretningtypene godt. Må nok passe på å ikke sprute ut i latter.
Sprik i innhold og bilde har jeg også prøvd. Hadde inntrykk av at leserne glemte bildene. Jeg gjorde meg derfor bryet å gå igjennom bildene etter å ha lest. Nydelig påminnelse om at julen snart må tenkes på.

an-magritt sa...

Emmeline, du er bare best og deiligst i hele verden!

Anonym sa...

Hihi... God observasjon! Flott blogg du har:-)

Fire Hjerter sa...

Virkelig tatt på kornet. Artig beskrevet.

Anonym sa...

Dette var et herlig innleg å lese for en flyvertinne, Emmeline! Du vil ikke tro hvor ofte det faktisk er akkurat sånn og t.o.m. værre... Å la meg si det sånn, det hender de får beskjed om å sette ræven nedpå og vente på tur.... Noen ganger får tålmodigheten nemlig større prøvelser enn den klarer av, og da koker det litt over, selv for en erfaren flyvertinne :) I tillegg glemmer de jo igjen halvparten av alle pakkenellikene de hadde med seg ombord i setelomma. Telefoner, ipad, lommebøker, pass... Nesten litt rart at de husker seg selv!

Gleder meg til julekalender, dette høres ut som en vinner!

Klem SiriH

Anonym sa...

Minner meg litt om ho i Bridesmaids som sjekket opp den fyren på flyet ;)

Anonym sa...

Festlig- som alltid!

Merete sa...

Ha ha... Du gjør virkelig (blogg)verden til et morsommere sted :-D.

Dovilė sa...

gorgeous!

sol sa...

Så gøy det hadde vært om du fikk dette innlegget på trøkk i dagen næringsliv.... Fortsett med dine morsomme observasjoner :)

Snefrid sa...

Hallelulja!
Bare så synd at de omtalte typene ikke følger bloggen din :o))

Anonym sa...

He he,...som vanlig på kornet Emmeline!!
Etter 18 år som flyvertinne, er det ikke få ganger jeg har irritert /forundret meg over disse "I´m so important it almost hurts" mennene ...
En annen variant er dem som kjefter, stresser og har det så travelt FØR ombordstigning.... : "kan ikke være forsinket-må rekka avtale-er dere klar over hvor mye penger jeg taper på at DERE ikke er i rute" mennene!!!
Som etter at de "endelig"er kommet ombord, stopper på 1. eller 2. rad( for viktige mennesker sitter ALLTID fremme ;-) ) , bruker evigheter på å sette seg, og blokkerer midtgangen for andre passasjerer som også gjerne vil ombord...
DA har de allverdens tid på sine "brette min DYRE jakke-legge mine VIKTIGE ting på plass" manøvere!!
Nok sånne ombord ,...ja se da blir vi forsinket!! ;-)
Ha en strålende førjul, og god flight! ;-)
Klem fra "Dessa"

2nes sa...

Haha veldig morsomt innlegg. Har jobbet mange år på flyplass og du beskriver det helt riktig :) Ha en flott dag. Hilsen Tone

Related Posts with Thumbnails