mandag 25. januar 2010

Varmepumpe man(n)-dag



Så var endelig dagen kommet. Varmepumpemannen steg ned fra sin trone, og ankom etter flere ukers forventningsfull spenning. Emmeline hadde ryddet, tent stearinlys og kokt kaffe. Dette viste seg selvfølgelig å være fullstendig bortkastet, siden Varmepumpemannen var av det dystre, fåmælte slaget. Han hadde fått jobb i finsk fjernsynsteater anytime!



Jeg forsøkte derfor å dra i gang litt smalltalk, siden det tross alt er et av mine naturlige talenter. Jeg fortalte at Den Høyvelbårnes ankomst var svært kjærkommen, fordi vi denne vinteren hadde hatt det temmelig kaldt. Ja, faktisk ned i åtte grader innendørs flere dager. Njaaaaa svarte varmepumpekongen, det blir no ikkje nåkke særlig varmt med sånne varmepumper . Du verden, tenkte jeg. Her ruller vi ut nesten tyvetusen kroner på en slags kuldepumpe. Hvem skulle trodd det? Så tenkte jeg litt på at det i grunnen er ganske utradisjonelt at en varmepumpemann sier at det er kaldt med varmepumpe. Derfor smilte jeg og sa; SIER DU DET på ekte smalltalkvis.



Så jobbet pumpemannen i stillhet, helt til Emmelinemannen kom. Da skal jeg si det ble fres på sakene. For Varmepumpemenn snakker helst med andre menn. Selv om de ikke er det minste femi, blir de glade når de ser Politimenn, Brannmenn og Emmelinemenn. Da er det akkurat som om noen har puttet penger på snakketøyet -og de forteller villig vekk om fjernkontroller og luftsvingningsradiuser.



I skrivende stund sitter jeg her i fønvinden, og tenker at et sted der ute i verden kommer Varmepumpemannen hjem. Til levende lys, til nyvasket hus og blomster på bordet.Likevel sier han ikke et eneste ord før konen setter på favorittfilmen med Brannmann Sam. Da roper han: Du... Du derinne på kjøkkenet, kan du vere så snill å sette på kuldepumpen. Vet du ikkje at åtte grader er mer enn nok? 


Bilder er fra skapet i spisestuen. Som fikk gardiner i anledning VG sitt besøk i mai, men som nå har fått renessanse som utstillings skap.



Nye bokser førte med seg den reneste tømme-rydde-flytte-dominoeffekten i går. Skal man rydde ett skap, ender man som regel med å ommøblere alle skapene man har. I det gamle skapet mangler det bare litt ekstra lys, og så blir det nok bra. Nå ser jeg jo også at putekurven er fullstendig ustylet, huttemegtu!
Håper dere har en fin mandag:) Vi sees kanskje i morgen?




søndag 24. januar 2010

Lysglober




I løpet av helgen har bloggen tippet 950 000 unike besøkende og det er utrolig. Jeg regner faktisk med å feire en million besøkende i løpet av februar måned. Derfor har jeg begynt å planlegge en storstilt GIVE AWAY!



I bloggemiljøet har det å gi bort ting blitt en vanlig gest. Det er nok et symbol på at man verdsetter leserne sine, og setter pris på at folk leser det man skriver. Denne gangen har jeg imidlertid gjort noe som jeg ikke trodde jeg ville tørre. Jeg kontaktet flere store aktører innen interiørbransjen, og spurte om de var villige til å sponse Emmelines en-million-besøkende-party;) 




Stor var derfor gleden da omtrent alle svarte unisont JA, klart vi vil:) Noen dager senere kunne jeg hente den første pakken som skal gis bort. COVENT GARDEN er noe så sjeldent som et norsk interiørmerke, og de har altså donert to store lysglober til Give Awayen.



Begge lysglobene kommer med tilhørende serveringsfat i metall. Det er rett og slett så lekre glober at jeg er misunnelig på dem som skal vinne! Litt fundering har det også vært-- for hvordan kan man videresende gaver i et slikt format? Jeg har kommet til den konklusjonen at lysglobene må hentes eller leveres her i Bergen..De som bor i Alta, må altså alliere seg med gode gamle grandonkel Birger fra Bergen for å vinne. Da er det bra at jeg har mange flere gaver som kan sendes til nord og sør:)



For to dager siden kom også pakken fra Nordhjem. Stor var gleden da Emmeline kunne pakke ut ti nye puter og tolv nye bokser. To av putene er på plass i stuen, og resten er spredd på andre rom. Emmelinemannen er derimot ikke fornøyd. I dag er det derfor kniven på strupen. Her skal tolv bokser finne sin nye naturlige plass, ellers blir de plassert på boksebarnehjem i boden i kjelleren -og det går jo ikke!



For dere som lurer på når dere kan vinne lysglobene--og litt av hvert annet?  Dere får følge med på bloggen fremover i februar. Den dagen jeg tipper en million, da starter lotteriet. Jeg kommer til å annonsere det med brask og bram. Du trenger ikke være følger av bloggen for å delta, du trenger ikke å ha Emmeline i bloggrollen din heller. Du trenger faktisk ikke å ha blogg i det hele tatt. Det handler om å legge igjen en kommentar, sånn at jeg vet at du vil være med...Den dagen altså, en gang i februar. SEE U AROUND:)




lørdag 23. januar 2010

Pip pip



De siste dagene har jeg surfet uten mål og mening på internett. På jakt etter alt og ingenting. Jeg må innrømme at jeg er rastløs for tiden. Jeg venter på varmepumpemannen -og jeg venter på vår. Det kan se ut som om begge har god tid.



På min søken etter jeg vet ikke helt hva har jeg kommet over denne knallstilige tapetkolleksjonen som jeg bare elsker. Pip Collection designet av Brian Yates, kommer i mange ulike design som kan mikses og matches (-omtrent som koppene mine;) Til og med rød og gul tapet frister når den er så delikat og gøyal som dette! 


I følge interiørtrendsetterne er det helt ut med fondtapet på kun en vegg. Nå skal det være tapet all over- og i siste Bonytt var det til og med en reportasje fra et hjem med tapetsert tak. Dermed er det helt stuerent å ha en vegg med polkadotter, en vegg med striper og fugler i taket. Akkurat det blir vel kanskje litt i overkant;)  Om jeg en gang skal ha tapet, så blir det definitivt en slik turkis vegg med fugler!  





Jeg må ellers få takke for overveldende respons på tvangstrøyeinnlegget. Dere lar dere jammen lett begeistre jenter, og det er så utrolig koselig! Min nyinnkjøpte tvangstrøye er svært standhaftig, og jeg håper stadig på at den skal gi etter!





I morgen er det søndag og fotodag her hjemme. Nye bokser, puter og sofatrekk skal bloggifiseres og det blir kjekke ting:) Ha en riktig fin lørdagskveld, det lille som er igjen av den:) SEES!





fredag 22. januar 2010

Tvangstrøye



Pupper er i grunnen et tema man sjelden diskuterer i interiørbloggeforum. Naturlig nok. I andre bloggemiljøer fungerer pupper nesten som hyllepynt, sammen med en lipglossifisert trutmunn. Sånn er det ikke hos husmorbloggerne. Vi vandrer rundt med hverdagspupper i alle slags fasonger, og drar dem sjelden opp og frem i rampelyset.



For min personlige del må jeg si at puppene tar uanstendig stor plass i mitt liv. De breier seg utover -og krever dyrt utstyr for å holde seg på plass! Jeg liker det ikke. Ikke klarer jeg å kvitte meg med dem heller, tiltross for iherdige forsøk. Mine pupper har rett og slett en stayerevne utenom det vanlige, og dermed tok jeg dem med til Hetty, Netty, og Fletty for å finne en passende BH i forrige uke.



Hos Hetty, Netty og Fletty bugner det av BH-er til all slags bruk, og damene er trolig spesialtrente fra CIA. De bruker selvfølgelig ikke ordet pupper, bryst, eller nusser. Damer som jobber ute i felten, bruker det profesjonelle uttrykket BYSTE! I løpet av et nanodelssekund har de avgjort at du er en DD eller E eller F eller G, og så løper de sporenstreks til de små skuffene sine og drar ut BH-er som kan brukes som tomannstelt på en regnfull dag.



Så tøffer man inn i prøverommet og drar gardinene skikkelig godt igjen, og kjenner hvordan svetten pipler. For nå er det ingen vei tilbake. Endelig skal vedhenget i fengsel. Nå er det slutt på en tilværelse der puppene lever et fritt og uavhengig liv. Så vrenger man av seg klærne, og i løpet av et øyeblikk så står Netty, Fletty og Hetty inni prøverommet de også. Med målebånd. For kanskje man kan ha en litt mindre BH ?



Før man vet ordet av det blir den såkalte bysten slengt veggimellom. Hetty og Netty haler og drar, og roper at vi kan klare noe som er litt mindre. Så begynner en voldsom pressesituasjon, før man tilslutt står på kanten av en sprengningsulykke. Først DA er Netty og Fletty fornøyd. De klapper jublende i hendene fordi de atter en gang har trosset tyngdekraften. Resten av uken holder Emmeline pusten, fordi hun tross alt frivillig har brukt en hel formue på en tvangstrøye av dimensjoner.



I grunnen burde man rekruttere folk til det profesjonelle yrkesmillitære fra bysteavdelingen. Netty, Hetty og Fletty-damer opererer med så mye myndighet og presisjon at krigen i Afghanistan hadde vært over på et blunk om de hadde fått ordne opp. De opposisjonelle hadde blitt lagt i jern i en liten B-cup, slik at de ikke lenger kunne røre seg, og det hadde vært fred og harmoni fra ende til annen. Noen må bare tipse Kongen og Fedrelandet om hvilken gullgruve disse damene vil være for verdensfreden!



Håper at dere får en god helg alle sammen -med eller uten tvangstrøye:) Nitti prosent av dagens bilder  (som forøvrig ikke akkurat passer til temaet) er lånt fra Ib Laursen! SEES i morgen!


torsdag 21. januar 2010

I bloggebarndommen


Jeg har snart blogget i tre år og har tenkt litt på hvordan dette bloggeuniverset har forandret seg i løpet av den tiden. Heldigvis til det bedre:) I bloggebarndommen var nemlig alt veldig hemmelig. Ingen måtte vite hvem du var, og ingen måtte vite hvor du bodde. Det kunne være veldig skummelt å vise bilder av mann og barn, for rundt i Cyberspace regjerte det forferdelige mennesker som kunne ta over kontrollen....farlige greier!


Når man hadde lagt ut innlegg var det alltid spennende å se om man fikk en kommentar, eller kanskje tre? Så gikk man inn for å hilse tilbake, og da skrev man alltid hyggelig. Det var et voldsomt styr for å kunne legge igjen en hilsen, man måtte skrive navn og adresse og bokstaver og det tok en hel evighet. Ingen hadde hørt om bloggroll, dermed måtte man klikke innom ALLE de femogtyve linkene i listen, for å finne ut at bare fire hadde oppdatert. Det var ikke så mye oppdateringer i bloggebarndommen nemlig!


Innleggene handlet som regel om at man hadde vasket gulv og ryddet huset. Etterpå satt man og hygget seg med en kopp te. I bloggebarndommen satt man mye under et pledd, og koste seg med interiørblad. Alt var alltid helt supert og romantisk -og det var tente lys så langt øyet kunne se. Hvis man fikk en award ble man helt satt ut. Awarder var veldig spesielt -og slett ikke dagligdags kost!



I bloggebarndommen var det også mye kjøpeblogging. Hvert lille kjøp måtte umiddelbart bloggifiseres og stilles ut på bilde. Siden det ikke var vanlig med bilderedigeringsprogram eller speilrefleks, måtte man ta 104 bilder med pocketkamera, for å få ett som var bra nok for bloggen. I bloggebarndommen knipset vi non stop, hele tiden og over alt. Når man ikke hadde noe nytt på lager, viste man frem blomster og stearinlys. Derfor måtte man alltid ha en bukett og tusen stearinlys på lager!



I dag kan vi sjekke bloggrollen og se hvem som har oppdatert. Vi kan planlegge innlegg med redigerte bilder. Vi kan treffes på epost, og følge med hvem som besøker oss. Likevel er det fremdeles mest blogging om hygge, det er bilder med levende lys, pledd, blomster og interiørblader. Til tross for økt økologisk bevissthet driver vi fremdeles med kjøpeblogging. Heldigvis har dagens kjøpeblogging fått følge av mye fin lageblogging, fretexblogging og resirkuleringsblogging!


Bildene er hentet fra min egen bloggebarndom, og det virker som en evighet siden. I dag lurer jeg derfor på følgende: *Har du forandret deg siden du begynte å blogge? og for dere som leser, men ikke har blogg:  *Ser dere noen utvikling i interiørbloggeverdenen egentlig? Ønsker alle en fin torsdag. Jeg gleder meg til helg og loftsblogging:) SEE U AROUND!




onsdag 20. januar 2010

RØDT


Siden jeg bor i et ganske hvitt hjem, liker jeg å friske opp tilværelsen med litt farge. Vanligvis er jeg en lyseblå og turkis dame, men denne høsten og vinteren har det av en eller annen merkelig grunn gått i rødt, rødt og atter rødt. Før jul kjøpte jeg litt nytt fra Ib Laursen, i ensfarget rødt. Disse tingene viste seg å ha super kvalitet, derfor er de i daglig bruk selv om julen for lengst er over! I tillegg var de relativt rimelige, og det kan vi jo like:)


Rød vispebolle som jeg bruker nesten hver dag til salat.



Røde skåler som brukes til grønnsaker, dip eller snop.


De røde paiformene har jeg bare brukt en gang, da jeg inviterte til koldbord i juleferien. De var så fine på bordet, at ingen turde å spise av paien:)


Ellers i huset begynner GreenGate sin røde Paisleykolleksjon å dominere over alt. Det er Paisley puter, pledd, fugler, kopper og håndklær. I kveld skal jeg skifte til nye hvite trekk på Ektorpen og så skal jeg sy noen hjerter og puter. I rødt selvfølgelig! Jeg tror det må være den hvite snøen som gjør at jeg har fått sånn dille på rødt? Det er nesten litt merkelig. Hvilken farge er din favoritt?


Riktig god kveld til alle. Er tilbake i morgen, i en helt annen farge:) SEE U!

tirsdag 19. januar 2010

Herlig, herlig, men farlig, farlig, ganske billig og u-u-u-nødvendig


Jeg er ingen stor økonom. Om jeg kun har tohundre kroner igjen på konto, kan du være sikker på at jeg kutter ut middag og kjøper et stort stearinlys eller en luktesåpe for mine siste kroner. Selv om jeg har stearinlys og såpe fra før..Fordi stearinlyset plutselig virket så veldig viktig i livet!


For sånne som meg fungerer nettbutikker som farlige fristelser. Trenger vi en ny boks? Nei. Trenger vi mat på bordet? Ja. Kjøper jeg da mat? TJAAA----kanskje, hvis jeg har råd etter at jeg har kjøpt en boks.
Heldigvis har jeg jo en mann som holder meg i ørene, men noen ganger for eksempel i sene nattetimer, etter at han har sovnet, og jeg har oppdaget et SUPERT tilbud, kan farlige situasjoner oppstå!



Her forleden ramlet jeg for eksempel innom den danske nettbutikken Nordhjem. Nordhjem hadde salg. Fint for dem tenkte jeg. For dette er i Danmark, og det koster toll og moms -og det er ikke billig. Så leste jeg litt videre og skjønte at de hadde GreenGate salg -å hildrane du. Jeg som ikke har noe GreenGate fra før!


På skjermen smilte de søteste puter og lekreste bokser mot meg. Det var søtnosting på rekke og rad, og alt var så billig så billig. Plutselig virket både toll og moms som det reneste lommerusket. Jeg lente meg derfor tilbake i stolen og tenkte: Trenger jeg ti nye bokser? Trenger jeg åtte nye puter? Jeg er tross alt på livsstilsendring, og begynner å bli god på kogntitiv terapi. Svaret kommer kanskje som en overraskelse på de fleste, (* inklusive meg selv) men tror du ikke jeg trengte det? Joda, det gjorde jeg gitt!


I ren og skjær Hamstermodus trakk jeg kortet, mens jeg startet planleggingen for hvor fint det skal bli på hytten med enda flere bokser, enda flere puter og pynt og dill. Så nå blir det fiskepudding til middag i mange uker. Fra Rema 1000 altså. Det enkle er jo som kjent ofte det beste;) Bilder er hentet rett fra fristeriet NORDHJEM. 


Related Posts with Thumbnails