Så var endelig dagen kommet. Varmepumpemannen steg ned fra sin trone, og ankom etter flere ukers forventningsfull spenning. Emmeline hadde ryddet, tent stearinlys og kokt kaffe. Dette viste seg selvfølgelig å være fullstendig bortkastet, siden Varmepumpemannen var av det dystre, fåmælte slaget. Han hadde fått jobb i finsk fjernsynsteater anytime!
Jeg forsøkte derfor å dra i gang litt smalltalk, siden det tross alt er et av mine naturlige talenter. Jeg fortalte at Den Høyvelbårnes ankomst var svært kjærkommen, fordi vi denne vinteren hadde hatt det temmelig kaldt. Ja, faktisk ned i åtte grader innendørs flere dager. Njaaaaa svarte varmepumpekongen, det blir no ikkje nåkke særlig varmt med sånne varmepumper . Du verden, tenkte jeg. Her ruller vi ut nesten tyvetusen kroner på en slags kuldepumpe. Hvem skulle trodd det? Så tenkte jeg litt på at det i grunnen er ganske utradisjonelt at en varmepumpemann sier at det er kaldt med varmepumpe. Derfor smilte jeg og sa; SIER DU DET på ekte smalltalkvis.
Så jobbet pumpemannen i stillhet, helt til Emmelinemannen kom. Da skal jeg si det ble fres på sakene. For Varmepumpemenn snakker helst med andre menn. Selv om de ikke er det minste femi, blir de glade når de ser Politimenn, Brannmenn og Emmelinemenn. Da er det akkurat som om noen har puttet penger på snakketøyet -og de forteller villig vekk om fjernkontroller og luftsvingningsradiuser.
I skrivende stund sitter jeg her i fønvinden, og tenker at et sted der ute i verden kommer Varmepumpemannen hjem. Til levende lys, til nyvasket hus og blomster på bordet.Likevel sier han ikke et eneste ord før konen setter på favorittfilmen med Brannmann Sam. Da roper han: Du... Du derinne på kjøkkenet, kan du vere så snill å sette på kuldepumpen. Vet du ikkje at åtte grader er mer enn nok?

Bilder er fra skapet i spisestuen. Som fikk gardiner i anledning VG sitt besøk i mai, men som nå har fått renessanse som utstillings skap.
Nye bokser førte med seg den reneste tømme-rydde-flytte-dominoeffekten i går. Skal man rydde ett skap, ender man som regel med å ommøblere alle skapene man har. I det gamle skapet mangler det bare litt ekstra lys, og så blir det nok bra. Nå ser jeg jo også at putekurven er fullstendig ustylet, huttemegtu!
Håper dere har en fin mandag:) Vi sees kanskje i morgen?











































