onsdag 20. januar 2010

RØDT


Siden jeg bor i et ganske hvitt hjem, liker jeg å friske opp tilværelsen med litt farge. Vanligvis er jeg en lyseblå og turkis dame, men denne høsten og vinteren har det av en eller annen merkelig grunn gått i rødt, rødt og atter rødt. Før jul kjøpte jeg litt nytt fra Ib Laursen, i ensfarget rødt. Disse tingene viste seg å ha super kvalitet, derfor er de i daglig bruk selv om julen for lengst er over! I tillegg var de relativt rimelige, og det kan vi jo like:)


Rød vispebolle som jeg bruker nesten hver dag til salat.



Røde skåler som brukes til grønnsaker, dip eller snop.


De røde paiformene har jeg bare brukt en gang, da jeg inviterte til koldbord i juleferien. De var så fine på bordet, at ingen turde å spise av paien:)


Ellers i huset begynner GreenGate sin røde Paisleykolleksjon å dominere over alt. Det er Paisley puter, pledd, fugler, kopper og håndklær. I kveld skal jeg skifte til nye hvite trekk på Ektorpen og så skal jeg sy noen hjerter og puter. I rødt selvfølgelig! Jeg tror det må være den hvite snøen som gjør at jeg har fått sånn dille på rødt? Det er nesten litt merkelig. Hvilken farge er din favoritt?


Riktig god kveld til alle. Er tilbake i morgen, i en helt annen farge:) SEE U!

47 kommentarer:

Ellemeller sa...

Raudt er min favoritt! Det har det vore i alle dei år:)
Lekker serie also!

Hennes sa...

Ja, jeg digger rødt jeg også.
Men no om dagen digger jeg hele regnbuen, som det foresten er veldig lenge siden vi har sett her i byen. :o)

Jeg sier ja takk til rødt og alle andre farger..

De skålene var virkelig flotte, skjønner godt du bruker de hver dag.

Ha en fin-fin dag.

Linda.

pensjonat frua sa...

Så flott med rødt, det liker jeg og! Er min dille farge ute om sommeren:-)

Margrete's lille hjørne sa...

Så stilig med rødt!Passer virkelig mot alt det hvite. Blir så varmt i rommet av det!

Har lenge hatt dilla på alt som er hvitt og blått. Sjønner det egentlig ikke, blir jo mye kaldere i rommet...! Men enkelte ganger kan en ikke noe for hva en faller for!;)

Ha en fin dag videre!

M

Barbros lille atelier sa...

Å, så nydelige bilder du viser! Rødt er en flott farge, men jeg er nok mest en pastelldame. Liker godt rosa- og lillatoner:-) Men det var virkelig flott med den varme rødfargen mot alt det hvite. Så lekkert du har det!

Klem

sylvia sa...

herlig med rødt da,kan asolutt rukes hele året,min farge faoritt er lys blå..
klem fra sylvia

My home is my Castle sa...

Jordfarger er mine favoritter, og råååsa selvfølgelig ;)
Flotte bilder du viser..

Klem,Kari

Casahelene sa...

Jeg synes det rød gjør seg fint hjemme hos deg jeg :) Jeg liker rødt men har fått litt nok etter julen :) Liker mørk lilla veldig godt. Synes det friser opp og gjør seg fint sammen med alt det beige jeg har fra før :)

Unknown sa...

Favorittfargen varierer etter vær og føreforhold, men du vil nok aldri finne organge hjemme hos meg.. Påskegult går til påske, men det stopper der (nå skriver jeg visst mer om ikke-favoritt farger...). Har lenge hatt en rød periode (altså fargemessig), før det blått og turkis (begynner og høres ut som deg, men slik er det nå bare.. ;). Nå synes jeg det er deilig med duse farger fra offwhite til kaffefarger...brunt.

Nydelige skåler! De kunne jeg hatt nårsomhelst!

Renate sa...

Rødt er jo en virkelig kraftig å nydelig farge .kler meg ofte i mye rødt jeg da ,gjerne mid litt kalde toner i .
Rødt gir utrolig mye varme og gled i ett husrom også . likte kjempe godt de bildene du viser her .knall fin .
får vist aldri bestemt meg for fargene jeg .så jeg kjøper litt av vært og bytter på til stadighet ,ikke helt heldig for ølommeboken ,men men ,ikke lat som koster skjorta heller .
takk for titten

Anonym sa...

Kjempelekkert med rødt....men er det noe rødt hjemme hos meg Hm, kun tomatene å se i en skål på kjøkkenbenken. Takk for inspirasjonen:)

Unknown sa...

..orange, mener jeg... ;-)

Snuskebassa sa...

Jepp, det skinner igjennom at du er betatt av det røde Emmeline.
Det er nok fordi du er en energisk person som gjennomgår livsstilsendring...
Eller noe sånt...
Det er vel visse "sannheter" om farger og hvordan de påvirker oss.
Selv er jeg begeistret for naturfarger. Gammel skogsnisse som jeg er.

Da jeg var liten hadde jeg knallgult rom. Min far hadde malt et pumpehus i kommunen og så var det en rest... Bare se hva det har gjort med meg!

Hilsen fra Liv

Fjellnissen sa...

Fint med røde kopper, men må de stå ute på benken resten av dagen, slik at det er umulig å få laget middag?

Anonym sa...

Hei.
Flott side du har1
Rødt er min favoritt!! Kan jeg spørre hvor du har kjøpt bakebollene og paiformene? Jeg har de søte små skålene, det hadde vært kjekt med litt mere tilbehør....
Ha en strålende dag!

Emmeline sa...

Hei Fjellnisse....

Du som er så glad i julefarger klarer vel å sette dem inn i skapet igjen???? De er jo røde, og det appellerer vel til deg????
Du som er så glad i Liverpool at du bestiller deg tur uten å snakke med konen din først;)
Gleder meg forøvrig til middag, håper det er noe annet enn grøt!!!

Emmeline sa...

Hei Anonym...

Jeg har kjøpt det meste hos BOLIGFRYD på nett faktisk:) Veldig kjekk butikk og veldig fine ting!

PS: Du fjellnisse som ikke klarer å lage middag på grunn av at det kun er fire poteter--det finnes en butikk nedi veien...DS

Fru Fly * Heidi sa...

De var knalltøffe! Kunne tenkt meg dem i andre farger, har sett lilla også. Men har bare sett noen få skåler (På Hjerterom på Nordås). Hvor ellers selger de Ib Laursen i Bergen? Ha en super dag!:) Heidi

Guttemamma sa...

Rødt er lekkert og jeg liker det sammen med lyseblått!! Ib Larsen er rimelig og fargene går jo så fint å kombinere med gg,så med andre ord bare fryd og gammen!!
Anette:)

Christinas låvebutikk sa...

Helt enig!! Man kan ha rødt hele året!! Nydelig alt her hos deg;)
Klem fra meg!

Hilde sa...

Så flott med den friske rødfargen - må innrømme at helhvitt ikke er noe for meg, men hvitt som base og dasjer med den fargen man må ha for tiden er supert!
Akkurat nå er det hvitt og hvitt her hjemme, men kjenner jeg meg selv rett blir det snart blått, lilla, rosa, grønt eller noe annet...
HIlde

chevostar sa...

Flotte ting du viser, kan godt skjønne at du falt for de :)
litt morsomt det forrige innelgget ditt og, for der kjenner jeg meg veldig igjen ...
ha en flott uke videre emmeline :)

Monica sa...

Hei på deg.
Så lekkert med rødt mot alt det hvite. Nydelige skåler, skjønner godt at du bruker de flittig. Alt for fine til å gjemmes i et skap.

Rødt er nok ikke min favoritt, er nok litt mer "nøytral" av meg, duse pasteller og jordfarger. Men hvem vet, kanskje jeg slår til med rødt om en måned eller to... You never know!

Anonym sa...

Rødt er en farge som "gir" energi, derfor er det fint med noen innputt av den fargen. Tror alle farger "gjør" noe med oss på hver sin måte. Fint hos deg med røde innslag. (Morsomt at Fjellnissen stakk innom:))

Inger Johanne , Østfold

Beate sa...

Liker de koselige sidene dine :-) Favoritt fargen for tida veksler mellom rødt( også hos meg anskaffet for å få litt jule farge i stua, men puter og teppe blir liksom liggende der ennå) lilla, har hatt dilla på en mørk varm lillafarge som lun og god til høst og vinter. Ellers er jeg ganske brun av meg, ikke mye hvit å spore hos meg, Men lekkert hos andre;-)

Ha en fortsatt strålende Januar, vi får håpe at vi får nyte luset snøen gir noen uker til :-)

Beate

Gunhild sa...

Den siste collagen her var knallfin!!! Liker også rødt. Fin inspirasjon dette.

Fru Ruud sa...

Flotte bilder du viser frem! Jeg liker også godt rødt, men har lite av det for tiden... lite farger her i det hele tatt. Tenker snart jeg må finne en...
Ha en fin kveld!
Klem Annette

Nina sa...

Fin onsdag:-)

RØDT er og min ynglingsfarge, og har i grunnen alltid vært det:-)Har en del av det røde Marimekko med blomst på kjøkkenet, og blir visst aldri lei...;-P Innser at det kanskje er på tide med et lite bytte...! Har i grunnen aldri vært spesielt flink til å bruke penger, til mannens store glede, men etter en del inspirasjon og tips fra dere kjekke damer her i blogglandia har kronene begynt å rulle...;-) Vi trenger litt fornyelse, og mannen er faktisk helt enig:-) Han er vel lei av å se på det samme dag ut og dag inn...;-)

Ble det middag på 4 poteter i dag da;-)?

Ha en fortsatt strålende uke:-)

Bloggløse Nina i Stv

lise sa...

Rødt er yndlingsfargen jeg alltid kommer tilbake til, men jeg er glad i andre klare farger også. Hos oss har vi både rødt kjøkken og rød sofa. Green Gate er en favoritt hos meg også, men paisleymønsteret har jeg klart å holde meg unna.

Inga sa...

Jeg er blå, arktisk blå. Det vil si at de blå klare nyansene ledsages av hvitt og litt beige for å varme opp. Innimellom føler jeg veldig for å gå bananas innimellom alt det kjølige, men det varer ikke lenge. Jeg kommer alltid tilbake til det arktiske.

Ha en fin kveld :o)

~*~ saskia ~*~ sa...

Wow, Happy Happy Happy with RED !!!

Have a happy day ;)

Saskia

Bolettes hus sa...

Skikkelig fint altså!! Dette ser jo ikke så julete ut heller, men faktisk vårlig!!!

Må bare legge til at på søndag satt jeg i familieselskap og leste høyt fra bloggen din! Syntes alle burde få med seg Bibeltimen med Emmeline. Det var jo tross alt søndag!
(Alle storkoste seg under høytlesingen... ha ha)

Klemmer fra KARI

ANNE sa...

Jeg elsker rødt,året rundt!
Og jeg kommer nok til å kjøpe noe av det du viste frem fra Ib Laursen....må bare komme meg inn i leiligheta først! :o)

Malin sa...

De var bare fantastisk nydelige :) Det er bra du handler rødt, fordi jeg har lest at det visst nok kommer inn som en trend farge denne vinteren/våren ;)

mi-rachel sa...

paisleymønsteret er bare så fint.
og rødt er til å bli glad av!

Anonym sa...

Kjempefine skåler. Stilig med rødt i det hvite selv om det ikke er jul.

Fin prikket voksduk. Jeg er på utkikk etter en slik, men det er jo ingen som fører den lengre. Hvor har du fått tak i din?

Hadde satt veldig pris på et svar :)

Elin
elinpb@hotmail.com

Emmeline sa...

Heisann:)

De prikkete voksdukene kommer fra Stoff og Stil:) Jeg har både i rødt og i beige, og de er billige og bra!

ANETTESHUS.COM sa...

Kjempe-fint, Cecilie!! Dette røde porselenet fra Ib Laursen har jeg også;) Er sååå glad i det!! Men jeg er jo veldig glad i rødt da;)

Ha en fortsatt fin kveld!!

Klem
Anette:)

Anonym sa...

Hei Emmeline!!
Du har en aldeles herlig blogg!!
Hvis du kan svare meg på en liten sak blir jeg veldig glad!!
Kan du anbefale noen nettbutikker som har bra utvalg av Green Gate-produkter (spesielt tekstiler)og helst norske (pga den fordømte tollen..)
Er nok en like stor GG-fan som deg!!
L♥ve it!
Linnea

Emmeline sa...

Hei Linnea:)

Jeg må innrømme at jeg ikke har kjøpt GreenGate via noen norske nettbutikker enda. Jeg har kjøpt i Danmark, og så har de sendt det til niesen min der..Eller jeg har fått sendt det til Norge og betalt en hel haug i moms og avgifter. Men oftest har jeg rett og slett stukket innom Berthas Oldebarn ( som er en butikk i umiddelbar nærhet) og der har jeg bestilt det jeg ønsket....Selv om hun ikke har hatt akkurat den koppen eller det pleddet har hun tatt det med neste gang hun fikk varer. Jeg tenker at det er mulig å gjøre det sånn i din nærbutikk.

Jeg har bare funnet EN nettbutikk som selger GreenGate i Norge. Det er sikkert feil--og kanskje noen kan rette meg på det? Men jeg vet at www.landromatikk.no har et godt utvalg:) LYKKE TIL!

Fjordlykke sa...

Enig med deg! Rødt blir så fint mot det hvite. Det sies jo at alle stuer skal ha en rød detalje som skal fungere som en psykisk varmekilde. Det er sikkert derfor man føler behov for noe rødt når man har det veldig hvitt. Jeg har et rødt teppe i stuen, og en rød skjenk på loftsstuen:)

Ellers liker jeg også lyseblått..

Anonym sa...

Du er så flink til å skrive. Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan finne nye fine bilder og tekst hver dag. Det røde er veldig pent i ditt hvite hus. Det er lurt å ha hvitt overalt for da kan en jo skifte farger på puter og småting rett som det er.
Jeg var på en butikk som heter THE HOME STORE for et par dager siden. Da tenkte jeg på deg og hvor mye glede du ville ha hatt av å gå rundt der.
Det er mye rart her i USA også!

Et hus i en hage sa...

Så fint!!! Hvitt og rødt er jo kjempe fint sammen! Lekre puter og pledd!! Skal selv snart gå til anskaffelse av en hvit ektorp hjørnesofa, gleder meg masse til å style den!! Den er jo helt genial! (har hatt en ektorp 3 seter i snart 10 år) Også godt å høre at det ikke bare er jeg som holder liv i nettbutikkene...;) Ha en strålende dag!!

Olaug Brit sa...

Det er herlig og friskt med rødt, men blått er min farge. Det gjenspeiles her i byleiligheten og på hytta i Lindesnes. Men faktisk har vi to soverom med røde detaljer og to med blått tilbehør, gardiner og sånn. Men veggene må være hvite! Et lite unntak er soverommet her i gråblått, gustaviansk blå. Svalt og rolig.

Men røde Green gate lattekopper har vi!

Unknown sa...

Jeg har den miksebollen i lys grønn. Og elsker den:=)

Anonym sa...

Elsker Lilla,alltid gjort,kommer alttid til å gjøre!
t.

Frk.Badegakk sa...

Her var det mye deilig i en herlig farge! Elsker pippene i rutestoff!!!

Related Posts with Thumbnails