onsdag 6. januar 2010

Undercover ishotell



Det er kalde dager i hele landet, og huset vårt byr på store utfordringer om man er frostig av seg. Da jeg var liten sto min mor bestandig og varmet seg med ryggen mot vedovnen. Hun svidde tilslutt et stort hull i strikkejakken sin, og det var den vinteren min far kjøpte knappevinduer på postordre. Gjennomsiktige plastvinduer som skulle hindre trekk og som ble kneppet fast i vinduskarmene.Sånn at vi fikk et ishus med dobbeltsidige frostroser på teltvinduene. Jeg tror ikke at de fungerte så veldig godt, siden mine foreldre endte med å stenge av store deler av huset den vinteren.



På åttitallet ble huset isolert, men av en eller annen merkelig grunn fikk min far for seg at vi ikke trengte isolasjon over alt. Trappeløpet, gangene og taket er derfor uisolert, og det merkes. Selv om vi har ovnene på om natten, er det ti grader i stuen og åtte grader på kjøkkenet når vi står opp. Dersom vi fyrer hele dagen  kommer vi opp i 19 grader, før vi går til sengs med dunsokker og nattlue. Kanskje ikke så rart at ungene våre jubler når de får ullundertøy og strikkesokker i julegave.



Ettermiddagen har derfor gått med  til å sitte klistret inntil vedovnen samtidig som jeg har saumfart avisen etter tilbud på varmepumper. Emmelinemannen sitter på nett, og sjekker billige sydenturer, og to av Emmelinebarna har bestemt seg for å bli samboere på ett rom. De orker ikke lenger slosskamper om hvilken ovn man kan ha på ( *alle ovnene betyr at strømmen går...)



Etter å ha sett reportasje om Ishotellet i Alta tenker jeg at varmepumpen kanskje kan finansieres ved at vi leier ut de tre store soverommene på loftet. Der kan vi by på en autentisk følelse av ishus de luxe.
I tillegg kommer rommene krydret med et kaos du sjelden har sett make til. For undercoveragenter vil sengene være det perfekte gjemmested. Klær, kjørler, tvkontroller, dvdfilmer og gymbager fungerer som naturlig kamuflasje. Det er med andre ord svært eksotiske tilstander. Så spenstig at Emmeline og hennes mann bare unntaksvis selv besøker etasjen;)



Men med en varmepumpe i sikte skal vi nok vise våre gjester det første trappetrinnet. Med på kjøpet får dere kart, kompass og en sovepose som tåler minus 20 grader. Vi kan by på en uforglemmelig opplevelse. HJERTELIG VELKOMMEN skal dere være alle sammen!


50 kommentarer:

Lissen sa...

Hva gjør man ikke for en varmepumpe!

Fall bare ikke for fristelsen å kjøpe en billig en som angiveligvis er like bra som de dyre testvinnerne, jeg har en slik nå og savner flaggskipet til Panasonic her jeg sitter under et pledd, i ulltøy med raggsokker på bena og fryser.

Cecilie sa...

Hehe - du gir meg alltid en god latter! Takk for det!

Lykke til med å holde varmen i kulden!

Klem, cecilie!

... 4 på toppen sa...

Igjen får du meg til å le. Tusen takk for humoristiske innslag, selv kulde og frost snur du til noe positivt.

Det er flott med skikkelig, norsk vinter. Men - 28 i dag tidlig kan vel sies å være litt for mye?

Januarklem ♥

Skogland sa...

Godt å høre det er flere som har det kaldt om dagen :P Ullsokker om natta er et must! klem

Ellemeller sa...

Knegg!

Ser for meg fullt belegg og Emmeline som smører frukost og lagar middag til gjestar heilt fram til påske. Tenk kor mange nye GG-koppar du kunne få kjøpt for DEI pengane du!

Anonym sa...

HEI

DET ER EN SANN GLEDE Å LESE DINE INNLEGG EMMELINE. SÅ GODT Å FÅ LATTEREN PÅ GLI, DET ER DU EN MESTER TIL!! GLEDER MEG HVER DAG TIL Å LESE INNLEGGENE HOS DEG, OG BLIR ALLTID LITT SKUFFET NÅR DER IKKE ER NOEN... DU SKJØNNER: "I'M ADICTED" :-)

VARME KLEMMER FRA TUSSI

Tara sa...

for en utsikt dere har!!!
fantastisk:)

Fire Hjerter sa...

Ja det er jammen kald nå. Var en tur på Maxbo i dag for å kjøpe ved men der var de utsolgt.
Så å leie ut huset som ishotel er jo ingen dum ide. Så kunne du servert is-te i de flotte koppene dine.

Snuskebassa sa...

Jepp, det er friskt. Jeg er blitt utrolig flink til å besøke venner nå om dagen. Smart å velge ut de som av natur er frysepinner, da har de det garantert varmt og godt inne i stuene sine :-)
Ellers er det en god idé å drikke te, samsove osv. Men det ser ut til at du har kontrollen på de greiene der. Ellers takk for gode tips.
Og skulle det bli værre, så har jeg jo Supersoveposen min, som har en komfort-temperatur ned til minus 45 grader. Hei, kanskje jeg skal campe i Løå i natt? :-)
Hilsen Liv

Macki sa...

Ha, ha det er omtrent sånn vi har det her i huset vårt. Vi har varmepumpe, men på grunn av ekstrem kulda så kan vi ikke stole helt på den.

Lur ide det med Ishotell, noen er lagd mer for kulde enn andre.

Stor klem fra Bjørkis......

Elin | Draumesidene sa...

Uff, håper at dokke får opp varmen med varmepumpe! Eg skulle på kurs til Alta for tre år sidan, og bo på ishotellet ei natt... Det blei aldri noko av, og eg kjenner at eg er lei meg for det når du viser desse bilda... Vakkert! Fin blogg du har!

Klem Elin :)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan!
Uæhh,ikke mer enn 19 grader,huttetu og brrr.
Her er det 28 pluss i stuen,kan jo ikke dette med å regulere vedfyringen, men alt er bedre enn dine usle 19. Stakkars dere.

Jeg stemmer for full isolasjon av Emmelinehuset.

Varme klemmer

Ingunn sa...

Snart kommer våren Emmeline.

Takk for artig innlegg nok en gang. Skjønner godt de som er hektet på din blogg...

Klem Ingunn

Løvetann sa...

Det er på sånne dagar eg e veldig glad for at eg ikkje har et gammalt og koselig hus... Oppvokst i et nydelig, gammalt og ISKALDT hus så synes eg det e fint å stå opp til 18 grader i stuen uten at oven har stått på om natta. Dei i 1. etasje har det sikkert litt kaldare he, he!

Lykke til med å få opp varmen der oppe!

Smil fra L

små gleder sa...

Morsomt innlegg, jeg koste meg mens jeg leste det! Fine bilder også! : )

Rosemary and thyme sa...

Jeg tror du må ha den morsomste siden i blogglandia!!!
Alltid moro å stikke innom her!
Klem Tove

Anonym sa...

Hvis hensikten er å ha varme i huset på kalde dager, må dere ikke kjøpe varmepumpe! Er det kaldere enn minus 10, har de nærmest ingen effekt.
A.

Marthe sa...

Takk for dine morsomme innlegg - alltid artig å lese. Du er forresten velkommen nordover om du vil besøke ishotellet på ordentlig! Det ligger rett oppi bakken her!

Hadetpåbadet!

Rosa sa...

Priceless - det er du, Emmeline!!!

Bortsett frå det må eg skuffe deg. Her hjå oss er det no bortimot 20 minusgrader (ute), og i huset mitt var det nøyaktig 7,5 grader på kjøkkenet og 10 grader i stova då me kom heim i ettermiddag. Varmepumpa, som til no har klart å halde ein viss lunk i det gamle huset, stod og blinka litt med lyset sitt, og prøvde å hinte litt om at dette blei for tøft. No har me fyrt masse, og er i over 20 grader i stova - hurra!

litt kjedelig var det likevel at me gløymte å setta på litt sildring i kjøkkenkrana, slik at vatnet nok ein gong har frose der inne. Ein slags fin ting er det jo at rosamannen begynnar å få rutine på å tina oppatt røyrene.

Lukke til med hotelldrift, fyring, og jakten på den ultimate varmepumpa!

Barbros lille atelier sa...

Hi, hi, ja det er rimelig kaldt for en vestlending dette her:-) Varmepumpe er tingen, men selv den sliter litt på sånne dager.... Og i morgen blir det enda kaldere - ikke noe for en frossenpinn som meg. Jeg har ihvertfall lært meg å fyre i peisen:-) Aldri så gale at det ikke er godt for noe.

Tusen takk igjen for lang og koselig hilsen - du er bare så utrolig flink til sånt!

Klem

Ei vetja fra Senja sa...

hehe du får det no sagt. ler så eg griner her, skynter meg å tårene her før de fryser med våre 28 grader minus her i nord

Bossa sa...

Hei og hopp. Vi har investert i en varmepumpe i år, og angrer ikke det grann nå. Selv på -25, varmer den slik at vi må skru NED på temperaturen inne til tider. Men vi har visst kjøpt Rolls Roysen blant varmepumper. Den beste til Mitsubitshi (Krigamini) Anbefales uten tvil.
Varm klem til deg og dine.

Verkstedet sa...

hEI EMMELINE OG GODT NYTT ÅR:)
så lenge siden sist....går det i ett m jobb og studier...og nytt hus, stort og deilig, og vet ikke om jeg tør skrive det til deg....men bare må....- vannbåren varme....deilige og varme gulv....
lykke til m pumpe og alle andre prosjekter- heier på søte deg!!! Klem fra Karoline

Fru Fly * Heidi sa...

Hehehe...du er utrolig tidig og jeg koser meg sånn med innleggene dine! Kjenner igjen følelsen, mitt barndomshjem på Lægdene var på akkurat samme vis (de få gangene det var så sprengkaldt:). Kanskje husene er bygget noenlunde samtidig og på samme måte? Savner ikke akkurat den biten, men området- veldig! Hold ut et par uker til, så får vi nok regn et par måneder og savner kulden!:) Klem fra Heidi

Unknown sa...

Hehe, kjenner meg igjen! 7 grader her da vi stod opp i dag tidlig, sitter med boblejakke og lue INNE og venter på at noen skal komme å hente meg, da bilene ikke ville starte i dag. hus fra 19220, uisolert gang og loft. I tillegg er badet bygd på utapå huset som en kloss, så er rimelig kaldt der å, med yttervegg på 3 sider. Selv om vi har gravd ned nesten hele badet til en stor snøhaug.
Kos deg!

åsa sa...

hejsan!!och som vanligt både ler och skrattar man åt dina härliga,roliga och träffande inlägg!!hälsningar Åsa.

line sa...

Haha - ja det er ikke lett å holde varmen innendørs nå i denne kulda.

Her går varmepumpe for fullt i tilegg til at peisen er tent hele tiden når vi er hjemme (problemet er bare at vi var litt treige med å skaffe ny ved i høst, så nå er det straks tomt - HJELP!).

Ideen din med å leie ut til is-hotell var jo glimrende, er nok mange som gjerne skulle hatt en ekstra titt hos deg.

Ha en fortsatt strålende men kald vinterdag :-)

Anonym sa...

Jeg bor usexy obosleilighet på sofienberg, men du så deilig og varm!

Lappesola sa...

"Visst skal våren komme!"
Jeg håper dere snart får varmepumpe i hus.

Hilsen Sol som lengter etter sommeren

Behindabluedoor sa...

Heisan..Kjempefint bilde utover horisonten. Måten du formulerer deg på gjør jo nesten tanken om loftet ditt fristende ;) Morsomt! Ha en fin dag.Klem

Fjordheim sa...

Hehehe. Ja hva kan en ikke finne på når en har fantasi nok.
Jeg strever også med å få opp varmen. Jobber denne uka og neste mnattevakt, så jeg kan fyre omtrent hele dagen. Bortsett når jeg må på trening eller handle litt. Inne er det bare ullundertøy og ullgenser som fungerer. Bortsett fra på kjøkkenet. Den vedkomfyren vår et gull verdt. Den varmer utrolig godt.
Sikkert fint med varmepumpe. Men dei gir jo ikke fra seg så mye varme når det er over -10 har jeg hørt. Og når en har hus med oppholdsrom i to etasjer så nytter det ikke med bare en varmepumpe. Så vi satser på vedovner. Fyrer i fire stykker nå om dagen.
Lykke til med isslottet :)

sylvia sa...

hei Emmeline.
ja kaldt i norge å hele norden om dagen,brrrr,må nok få varmepumpe vi å.minker på ved. å mannen ligger syk,så da kan det bli kaldt etterhvert,
ja du kan få sagt det,ikke dumt dette med utleie av toppen..
men å så vakre bilder av det is slottet,is kulde er vakkert å se på.
håper dere holder varmen i dag,ekstra kaldt ute i da,brrrr.
å bildene dine varmer jo da,nydelig.
klem fra sylvia

Fru Fly * Heidi sa...

Takk for veldig koselig hilsen! Du er ikke sååå mye eldre enn meg;) Jeg er 76` modell. Jeg husker deg og noen av dine venninner, men det er ikke noen selvfølge at det er motsatt. Er det ikke sånn når man er barn da? Man legger merke til, og husker de som er eldre, men ikke de som er yngre? Og jeg har yngre, og ikke eldre søsken, så det er ingen link der. Men vi har garantert en del felles bekjente! Vi bodde i Lægdesvingen(på flaten bortenfor telefonkiosken). Min mor er også vokst opp der:) Litt trist at hun solgte før jeg var klar for huskjøp, men sånn ble det. Både min bror og jeg har vært på visninger der senere, men har endt opp i Fana. Men jeg har flere venninner som er igjen i strøket, bl.a. i Sollien. Og det er veldig koselig å være på besøk i gamle trakter - eller se fine utsiktsbilder fra din altan:) Klem fra Heidi

*maren* sa...

oh, so beautiful pictures! i have seen a lot about ice-hotels on tv but i still can´t imagine if it is cold inside or not?
lot´s of greetings, maren

Maria sa...

Hehe, ja dette er en del av sjarmen med å bo i gammelt hus! Vi har også hus fra 1919 med tvilsom isolasjon og akkurat samme temperaturforhold. I dag var vannrørne frosset også, og jeg kjente i et bittelite øyeblikk at jeg misunte dem som bor i leilighet i en varm blokk... Men så fikk mannen tint opp rørene, og jeg kunne trekke ned på do og lage kaffe, og da er alt i orden! Enkle gleder nå om dagen :) Lykke til med ishotell!:)

marit`s boble sa...

Heihei..
Vi har ett ishotell her også.. Men vi har varmepumpen som jobber og jobber... Men den stakkar varmer i 10 min. og avrimer seg i 30 min.. så jeg og lillegull fryser fælt...

Men sender en varm klem alikavel ;)

Jeg liker bloggen din, du har en fantastiks måte å skrive på!

Et hus i en hage sa...

Festlig innlegg:)! Sikkert lurt med varmepumpe, men det er vel for kald nå til at den virker tror jeg.. Vår står i eske i garasjen.. Er vel noen mnd siden den ble kjøpt... Men vi gleder oss til å kunne bruke om sommeren for å kjøle ned, men sukk det er en stund til!! Vinter klem...

UNDRING sa...

Fantastisk fint skrevet. Fikk meg en god latter - takk!
Ha en strålende dag

Lobeliadamen sa...

HA HA HA HA .....fatastisk. Føler med deg i kulden, men til gjengjeld har dere en utsikt som er ubetalelig! :-) Rett og slett nyyyydelig! Blir enda mer patriotisk (er det mulig...??)
når en ser Bergen i vinterdrakt med koselige lykter på altanen etc. Låvli!!!!
W

Anonym sa...

Kanskje vi heller blir med på en tur til syden??
mor til 4

Anonym sa...

Du skriver så bra... Liker bloggen din utrolig godt! Men må også nevne for deg som flere andre har gjort, at varmepumpe kan mistrives i slik kulde den å.. Har ikke sjøl (oljefyring, gull verdt nå hvertfall, men mine foreldre har, og snakket nettop med dem, varmepumpa funka ikke helt nå, så måtte slå den av... men dem har heldigvis god gammel svartovn på kjøkkenet, og ovn i stua, så har fyrt opp på begge steder!

Lykke til med å få varmen i hus.
Linn, Sarpsborg

Solrun sa...

Hei og takk for nok en hyggelig leserstund.
Vil henge meg på første innlegg ang valg av varmepumpe. Ikke la deg lure av at de er testvinnere. Spør hvor hen og for hva. Har en mann som selger og innstallerer varmepumper, som er beregnet for norske kalde forhold. Når varmepumpen stopper tar han telefonen også, så han er seriøs. Det finnes de som selger pumper som visstnok er "best in test"...men hvor? Jo Ausstralia o.l. Sanyo og panasonic er de som tilstadighet vinner testene utført av NTNU i Trondheim. Så sjekk nøye..og er du i tvil, ta kontakt via bloggen din..så får du gode råd pr tlf av en som garantert ikke vil lure deg..
Vi er testere av pumpene, og ja, det er store forskjeller...
Vinterklem fra Trondheim

Anonym sa...

Så herlig å lese....! Ligger mye trøst i ordene dine, må du tro... Jeg og mine to små bor i vårt sjarmerende hus fra 1927, og det er også "delvis" isolert... ;-)

Men, vet du, jeg er oppvokst i et hus som er bygd rundt 1950, og er forsåvidt vant med kalde ganger, tett oppfølging av vannrør osv. ... og synes utrolig nok det har en viss sjarm....

HildeS

CamillasVilla sa...

Som om jeg skulle skrevet dette selv! Jeg vet AKKURAT hvordan du har det, fordi vi er i nøyaktig samme situasjon selv. Gammelt hus, trekkfulle vinduer, uisolert tak og nesten ikke isolerte vegger... Jepp, vi får det også såvidt varmt til vi skal legge oss... Og i dag frøys jammen vannet i 2. etg.... Godt det bare er 2 mnd. igjen av vinteren!! :)

Ull, ull og atter ull er det som gjelder! En varmeflaske i sengen om kvelden gjør susen! :)

Jeg digger forresten bloggen din, og er innom daglig. Så her har du ett spor fra en skapleser.. hehe.
Ha en god torsdag, under pledd og ull!! :)
Camilla.

Two sa...

Takker for endå eit underholdande innlegg, så bra at vi gløymer kulden litt. Over alt blir det berre kaldare visst, så det er om å gjere å holde seg i sving med mykje husarbeid!!
Må få seie at bildet ditt frå verandaen din var heilt nydelig!! Flott motiv og perfekt lys!! Ser nesten litt varmt ut nedi gryta der.....
Brrrr frå Juliann

Hilde sa...

sITTER her med et smil om munnen - Takk Emeline!!! Skjønt innlegg, og vi er flere som har det kaldt! i DAG HAR JEG SPRENGFYRT - SKULLE HA GJESTER HALV SEKS - det var 14 grader i stua da jeg kom hjem, og når besøket har leddgikt må det fyres - ikke beskjedent, men virkelig fylle opp peisen til randen så den nesten hopper - tente tretti lys og det nærmet seg 20 når de kom... Nå er det fremdeles 20 - får det ikke stort varmere - har 2 oljeovner på full spiker og ovnen gløder... Isolasjon? Det var ikke et prioritert område da huset ble bygget i -65... Nå er det vernet, så... Ja ja - vi får håpe på mere snø på taket, men ikke for mye for da må vi måke - taket er nemlig flatt...
Hold ut - det må jo bli varmere!
HIlde

Anonym sa...

Gler meg til hver dag,for å sjekke om du har blogget. Du har fått meg hekta på Green gate. Takk for en fantastisk blogg med kreativitet,og snert :-)

chevostar sa...

Fine bilder du viser fra heimen din, nok en gang ;) og en morsom historie igjen :) alltid ett smil på lur når jeg leser innleggene dine :) God helg !

Kardemomme sa...

Godt nytt år Emmeline! Jeg tar meg gjerne en tur innom ditt ishotell hehe!! Nå har jeg igjen fått meg en god latter her på formiddagen med å lese om istykkerbrente strikkejakker og knappevinduer..
Det er virkelig innmari kaldt nå. Vi hadde 29 minusgrader på morgene og det er i det meste laget når man skal ut å rusle i morgenmørket.
Men sola har snudd og dagen blir et par minutter lengre for hver dag som går så det er vel håp om at vi om ikke så altfor lenge skal sitte på verandaen med kaffekoppen igjen..Hvordan gikk det med mailing og blanding av farger fra Kulør tro? Håper du fikk kastet deg på i siste liten. Jeg blir glad som en unge når jeg kan sitte og søle med maling :)
Klem fra Kardemomme

Unknown sa...


台北徵信社
台北縣徵信社
台北市徵信社
新北市徵信社
桃園徵信社
桃園市徵信社
桃園縣徵信社
新竹徵信社
新竹市徵信社
新竹縣徵信社
基隆徵信社
基隆市徵信社
基隆縣徵信社
苗栗徵信社
苗栗市徵信社
苗栗縣徵信社
台中徵信社
台中市徵信社
台中縣徵信社
彰化徵信社
彰化市徵信社
彰化縣徵信社
南投徵信社
南投市徵信社
南投縣徵信社
雲林徵信社

Related Posts with Thumbnails