fredag 8. januar 2010

Lykkelige øyeblikk


I et øyeblikks galskap etter jobb i går, trampet jeg inn på Obs bygg på Lagunen og kjøpte varmepumpe. Det tok ikke mer enn et halvt minutt. Etterpå sto jeg på parkeringsplassen, som den lykkelige eier av to gigakartonger som skulle trykkes inn i en liten Polo. Det var nesten som å putte en elefant inn i et dukkehus -bare man presser hardt nok, så går det tilslutt;)



Etterpå gikk jeg rett på foreldremøte i et av byens lekreste hus. Du vet, et sånt hus i tyve-millioner-kroners-klassen, der absolutt alt er ship shape ypperste kvallitet. Et hus man sjelden opplever, hvor inntrykkene står i kø...og da snakker jeg ikke om et pent stilleben med krydderurter på kjøkkenbenken. 



For å gjøre historien kort var det et ubeskrivelig lekkert design på absolutt alt. Jeg måtte selvfølgelig lovprise kjølerommet, den stilige designpeisen på kjøkkenet, det varme skifergulvet og de fantastiske  hverdagskoppene fra Wedgwood. Så husket vertinnen at jeg har vært i avisen fordi jeg er interiørinterressert, og dermed fikk jeg en ekstra omvisning. Jeg måtte jo beskjemmet innrømme at i et hus som dette blir mine prosjekter litt små. Akkurat som om man vil vise frem en klinkekule på utstillingen for verdens flotteste diamanter. Det med klinkekulene sa jeg jo ikke, det bare tenkte jeg.



Da jeg kom hjem, hadde resten av familien lagt seg. Som en liten maur strevet jeg opp trappen med varmpepumpekartongene. Der kunne jeg konstatere at det var 13 grader i stuen. Det var ingen skifer med varmekabler, ingen fyr i peisen og det var heller ingen som hadde båret ut søppelet. Likevel var det et øyeblikk av lykke. To kasser med umontert varmepumpe er absolutt noe å glede seg over her i livet, tenkte jeg og trakk på meg to par ullsokker før jeg gikk til sengs. I dag må jeg innrømme at lykken kommer til å bli fullkommen, bare montøren gidder å svare på telefonen;)



Dagens bilder er lånt fra Skøna Hem og er i en helt annen stil enn huset jeg besøkte i går, men dette er vel ikke så verst heller? Varm fredagsklem til alle! 

47 kommentarer:

Cathrines blogg sa...

Har faktisk vært inne på tanken selv hva varmepumpe angår...
Hva fine hus angår; både mitt og ditt hus duger i laaange baner om det var lykke vi ba om! Enig med deg!
Men drømme er jo alltids lov da....er det ikke??
Håper montøren din kommer snart ;o)

Anita sa...

Ha en fullkommen lykkelig helg, vennen!! Klemmer fra Anita :D

Kristin Ketilsdottir sa...

Nice picture. Have a nice weekend

Anonym sa...

å du skulle bedt om å få tatt bilder - jeg mener ikke av damen, men av huset!!!
En ting jeg ble veldig forundret over var når vi flyttet inn i vårt hus, fikk vi "høre det", at vi i tilegg til å bygge et flott hus, med flott design - ikke hadde alle design møblene - ja, alle møblene på plass med en gang...Vi burde nesten ha ALT klart og perfekt, både inne og ute(folk sier alt for mye rett i tryne på deg her i landet!!) Jeg har også fått høre det når jeg kjører min manns arbeids bil, som "bare" er en Fiat pandoo (tror jeg den heter;-) - altså en skikkelig arbeids bil, selv om den er ny - jeg er liksom undskyldt når jeg kjører en Volvo, selv om den er 12 år gammel...
Lykke er så mang en ting
JEG skulle gjerne ha byttet hus med deg av flere grunner jeg: 1. pga at det er i Norge ( at det ligger i Bergen er jo ikke akkurat negativt i mine øyne, selv om jeg måtte ha kjørt over fjellet for å komme hjem!!) 2. jeg savner vinduskarmer - og du har noen. JEG har så lyst på et slikt hus som du har, med sjel, selv om det er uten varmepumpe!!
MEN jeg vet ikke om jeg bytter bort mannen, så da får jeg vel et lite problem;-)
Ha en fortreffelig helg og håper dere snart får sving på varmepompa!

Anonym sa...

Så bra at varmepumpen ikke er så langt ifra å kunne brukes nå! Skal nok merkes!
Heldig som har fått besøke et sånt flott hjem, jeg liker å se hvordan folk har det hjemme hos seg.
Ha en fin helg, får håpe pumpen er på plass innen helgen er slutt!

Klem Kristine

fru Storlien sa...

Lykke til med varmepumpe! Vår suser av gårde, og med den i kombinasjon med intens fyring er vi nå oppe i hele 19.5 grader om kvelden. I stua vel og merke -jeg går opp på systue og henter jobb og trekker ned til lys og varme igjen. ha en strålende helg - forhåpentligvis uten isroser i kinnene!

Lykkeliten sa...

Heisan!
Må inrømme at jeg er imponert over at interiørdronningen Emmeline uten å blunke kjøper seg en varmepumpe.
Det er nemlig noe av det styggeste jeg vet å ha i stua.

Håper du viser bilder, og kan bekrefte at de er så gode som mange påstår.
Mannen i huset er nemlig "litt" ivrig etter å innstallere en slik i heimen!

Varm klem fra lykkeliten som fyrer med ved

Solveig sa...

Å! så deilig det må bli med varmepumpe!!! håper montøren dukker opp sporenstreks og legger inn varme til både hjerter og kropper.

måtte bare tenke på at hvis jeg hadde kommet på besøk til deg, ville jeg helt sikkert hatt den samme *mistehakaneppåmagan* opplevelsen som du hadde hos Fru Flott Hus.

du vet - når varmepumpen her i studenthuset er en dundyne som er lagt foran balkongdøren mens jeg venter på riktig tetningslist, ja da er bare tanken på varmepumpe en drøm:))

dessuten må jeg mene at du har et av bergens flotteste hus, og at skifer aldeles ikke hadde gjort seg i stua hos deg???

ha en VARM helg, og håper du sniker inn et spionkamera eller kjøper et sånt kamera som får plass i brillene neste gang du skal på foeldremøte - hørtes ut som en drøm!

Benedicte sa...

Lykke er så mangt :-) Også en kopp varm te i frokostkoppen fra Wedgewoods Edme :-) Lurer på om ikke det må bli en tur til opphavet i løpet av helgen og insistere på te i en slik kopp ;-) Og nei, det er ikke et 20 millioner kroners hus, men et hus med sjel og alle deilige skavaker :-)

God helg til deg og dine!!

Eva Mari sa...

Drømmesegbort-bilder på en iskald fredag er ikke å forakte! Ahhh....
Varmepumper er ikke det vakreste jeg vet, men kan underskrive på at de fungerer som bare det!
Gled deg!
Varm klem fra meg :)

mali-mo sa...

Hei skjønne jenten ;)

Godt nyttår! Først av alt må eg bare få si tusen takk for knallkjekke og snille og gode ord inne hos meg ;) Setter pris på det ;)

Må bare si at jeg rett og slet måtte LE høyt av barna dine som da blir glad over ullstillongsen under her. Herlig formulert du! Hele innlegget var akkurat det som trengtes her hos meg idag ;)

Varmepmpe drømme rjeg også om. Hadde til og med penger til en, dvs det stod mellom full ferdigstillelse av gangen og halveis ferdig gang med varmepumpe. Og da tok mali-mo mannen rett og slett og brukte opp alt på å bestlle en sydentur til oss. Med avreise om få dager. Impulsivt, tror jeg det kalles. Vi hadde jo snakket om hvor deilig det hadde vært å komme seg litt bort...men...JEG var iallfall ikke tøff nok til en sånn prioritering ;)

Hos pss er det riktignok 25 grader i stuen, men 16 i gangen og soverommene. Samme grunn som hos deg, ujevn isolering. Hos oss skyldes det at braken de har brukt som isolasjon rundt 1920 nok har mistet nålene ;) Blir bedre neste vinter. Da satser jeg på varmepumpe jeg og ;)

God helg!

sylvia sa...

hei på deg.
blir kjekt å få inn varme pumpa.
vi får nok høre om det...
ha en fin helg .
varm klem fra sylvia

Beth sa...

Jeg har også leeenge ønsket meg en varmepumpe og på seinhøsten fikk jeg den! Jippi, tenk å våkne opp til et varmt hus om morgenen hele vinteren?
Men det manglet èn liten del som måtte etterbestilles. Det tok sin tid ja, men nå er delen kommet, og nå er det for kaldt til at den kan monteres. Det må ikke være under minus 7 grader og her har vi hatt mius 15-26 siden før jul!!
Jeg har altså en varmepumpe, men den står frenmdeles ute på terrassen i kartonen sin helt nedfrosset...:-)

Tror vi er lykkeligere vi som ikke sitter på et hus i tyve-millioners-klassen, tenk over det...:-)

Jeg storkoser meg med bloggen din!
Ha en strålende dag!

@__EY__ sa...

Hey Emmeline.

Du skriver så morsomt
og veformulerende : )
Bravo.

+ Godt Nyttår ønskes
til deg og din
"nye venn, Varmepumpen".

GirlofNorway sa...

Det er helt utrolig hva en Polo kan romme. Det er en fantastisk bil! Savner den grønne erta mi jeg nå. Var mer fornøyd med den enn stasjonsvognen jeg har nå..

Tror den grønne erten skal få seg et lite blogginnlegg i kveld når jeg kommer meg hjem fra jobb.

Gratulerer så mye med varmepumpa! Håper den varmer lenge og vel!

hobbyvenn sa...

Lykke til med varmepumpen. Håper det vil gi dere mer varme i huset. Vi har også gammlet hus og fyrer hele dagen for å holde varmen, men vedvarmen er utrolig koselig i det minste...God helg.

Anonym sa...

Sukk, ja, jeg må bare innrømme at vi er slike at får vi litt ekstra penger, blir det fire uker i Thailand eller en liten tur til London framfor oppussing, mahogni og marmor. Jeg er redd for at min eventuell blogg ville blitt akkurat to krydderurter og cath kidston koppene mine. Lurer virkelig på hvor mange penger man skulle hatt om det skulle rekke til alt man begjærte. Hemmeligheten er nok å være fornøyd med det man har..

Monica sa...

Lykke til med varmepumpen :-)

EndeligMamma sa...

Heldigvis er ikke lykke et hus som er verdt 20 mill... lykke er akkurat slike øyeblikk som du beskriver her :)

Lykke til med varmepumpen, håper det gjør det enda mer deilig å kose seg inne nå i kulda!

susan`s side sa...

Du er kjempeflink til å skrive og hun dama syns sikkert at det var så stas å ha deg på besøk.
Ønsker deg en god helg!

Lillan sa...

GOD HELG!!! helgeklem fra Lillan

Barbros lille atelier sa...

Gratulerer så mye som den lykkelige eier av hele to varmepumper! Jeg kjører vår på max styrke om dagen, så den sliter, stakkars....

Steinar og ungene kom fra Harstad i dag, og der var det jo reine tropevarmen, "bare" et par minus:-)

Håper du har fått tak i montør - ikke noe særlig å gå rundt og småhutre i eget hjem.

God varm klem fra meg

Sidsel Veierland sa...

det er utrolig kjekt med varmepumpe, alltid godt å varmt i huset ... jeg tok latmannsvarianten; ringte på butikken, bestilte pumpe og montør på døra ....

Little Cottage sa...

Emmeline, du er bare helt herlig!
Lykken er nok stoesrst i det huset hvor det er mest klinkekuler :o)
-Sylvi

Hilde sa...

Vi investerte i varmepumpe før jul, og er lykkelige over det!! For øyeblikket sitter jeg i stuen i t-skjorte og fryser ikke bitte litt en gang. Må innrømme at jeg likevel er klr for at bergensvinteren snart skal være over for denne gang.. Men jeg har visst ikke værgudene med meg i den tankegangen. Inntil videre ønsker jeg deg derfor all mulig lykke til med montering av pumpen din! Kos deg masse i varmen! Klem

hjem hos linda sa...

Vi har varmepumpe i huset og den gjør underverker ..:)Men spesielt pen er den ikke!!Jeg har den plasser på veggen bak spisestuen..så den vises ikke mye men så er den heller ikke plassert på den beste plassen i huset for det var nemlig midt på veggen på stua!!!!! uaktuelt....
Ønsker deg en fin helg!
Klæm Linda

Rosa sa...

Håpar varmepumpe gjer susen hos deg. Som eg vel skreiv i forrige kommentar hjelper ikkje vår no når me er under 20 minusgrader. Med fyringsvakt her heile dagen, er me no i heile 18 grader på kjøkkenet, og det er vel nesten ei veke sidan sist.....

Ha ein god kveld i den fine emmeline-heimen!

solglimt sa...

Hehe, du skriv så bra, Emmeline!! Ser deg for meg, der du kaver med kassene som skal inn i bilen!! Ha ei flott helg, og håper varmen stig i stua di!

Henriette's innfall og påfunn sa...

Gratulerer med varmepumpe! Du kommer ikke til å angre(bare ett lite sekund i det du oppdager at det ikke spesiellt pent møbel i det det blir hengt opp på veggen, hehe)

Herlige de bildene du har lånt. Kunne øsnke jeg hadde en slik høyde på taket og en slik vekker peis :-)

Ønsker deg en fin helg :-)

Anonym sa...

Gratulerer med varmepumpen :)
Er ganske så misunnelig på deg akkurat nå, føler jeg kunne sittet oppå ovene her nå. Får IKKE husvarmen......
Kjekt å se deg igjen :)
Og nok en gang et utrolig morsomt innlegg !!!!
"You`re simply the best "
Klemmer fra Zizzi Torill ...
ps.Skulle hilse tilbake fra meybime

Anitas hus sa...

Man trenger slettes ikke ett 20 mill. hus for å være lykkelig. Men helt sikkert artig å ha vært i ett^^,)
Varmepumpe hadde gjort meg også lykkelig, neste vinter har jeg blitt lovet... Akkurat som ifjor;)
Ha en fin helg Emmeline, håper du får varmen.
Klem, Anita:O)

Emmeline sa...

Hei Torill....

Må bare få sende et stort SMIL tilbake. Har snakket med min søster som ble BEORDRET til å gå på salg og som altså har møtt deg--og fått VERDENS MEST FANTASTISKE SERVICE:) Sånn at hun MÅ tilbake for å kjøpe mer ( som hun sa) og sånn at hun var OVERLYKKELIG over det hun kom hjem med... Du er bare KJEMPEFLINK!!! Veldig veldig kjekt å høre;) Hvis du er på jobb på mandag så snakkes vi nok da...For da skal jeg shoppe noe til meg selv, og ikke bare til huset:) God helg til deg...

*og til dere andre: Jeg bare SMILER fra øre til øre av den ene koselige hilsenen etter den andre:) GOD HELG ALLE:)

LBH coach Ellen Bjørling sa...

Heisann!
Det kan være litt både og, å komme inn til andres flotte hus!
Men det viktigste er vel at man trives der man er:)
Vi har den første vinteren med varmepumpe, og det er så deilig! Men nå på det kaldeste fyrer vi med ved, også.
Håper du får en flott helg!
Hilsen Ellen:)

Nina i Paradiset sa...

Da har jeg pløyet gjennom dine to siste innlegg, og bet meg særdeles merke til det under her, som du glatt kan føye til den listen din over Emmelines mest populære...
Når du ordlegger deg dukker bare bildene umiddelbart på netthinnen, og det er alltid mye morsom som setter seg fast.
I disse istider deler jeg selvsagt dine erfaringer med ullsokker, istapper og manglende isolasjon, men vi er jo der at vi jobber med saken, og HAR varmepumpe.
Men jeg skal si deg at på sikt, er glava mer verdt enn varmepumpa, for når kuldegradene går nedover virker den klart dårligere også. (og vår kostet 21 000 etter pruting! ;) )
Misforstå meg ikke, for jeg vil ikke være foruten varmapumpa, men jeg kjenner meget tydelig forskjellen mellom de isolerte gulvene, og det uten. I tillegg kjenner jeg forskjellen på å ha en varmepumpe i vårt hus mot ett nytt, der varmen ikke reiser ut fra mørkeloftet....

Sukk.... den som hadde minst 20 cm i alle veggene og 25 i takene, gitt!

Ha en flott helg!!

Klem

Hilde sa...

I huset fra 1965 uten særlig fnugg av isolasjon fyres det nå med stor insats - 13 grader i stua i dag morges - nå tre timer senere er det 17... håper å få til 20, men med 23- ute er jeg i tvil... Vi får ikke lov til å instalere varmepumpe - huset er verne på grunn av sin arkitektoniske egenart... Ikke så kjekt, for det blir kaldt!!! Heldigvis har vi skiftet et par vegger og alle vinduene før dette vernet kom i fjor, men vi skulle gjerne hatt glave - nå har vi siporeks som likner porøs kjeks med planker utenpå ... Vinter er fint, men det trenger jo ikke å være så kaldt! Nyt varmepumpa di - unner alle en temperatur på minst 20 grader inne - koste hva det koste vil!
Klem fra ei med fult ulltøy fra topp til tå, pledd og røglødende ovn...
HIlde

Nooria sa...

Herlige bilder du viser!

Ja det er helt klart forskjell på hva slags hjem man blogger. Jeg bor i et fint hus men langt fra drømmehuset. Jeg har lyst til å forandre på mye, så mye at mannen og jeg stadig tenker på at vi burde bygge drømmehuset selv i stedet.

Men akkurat nå må vi nok fokusere på mer nødvedige men kjedelige ting... varmepumpe feks. Det er hvertfall det mannen er mest opptatt av akkurat nå.

Ha en god helg!

randi sa...

Gratulerer med kjøp av varmepumpe....du vil merke forskjell.Både hva varmen angår men også mye renere luft....Ellers tror ikke jeg at store flotte hus kan gjøre oss så veldig lykkelig...for meg er det de små tingene i hverdagen som teller. Herlig å lese bloggen din!

randi sa...

Kan jeg spørre om du jobber med interiør...og hvor du jobber?

Anonym sa...

Var kjekt hun ble fornøyd. Var ikke det kjekkeste hun visste det der og da må en hjelpe litt ekstra slik at de syns det er kjekt til slutt :)
Såg det etter en stund at dette må være søsteren til emmeline :)
Jepp jeg er på plass på mandag, men bare fra 09 til 15.
Min første dag alene noen timer... grøss og gru. Går sikkert fint, men alltid litt skummelt når du skal klare deg helt alene når du er så ny. Men da sees vi kanskje mandag, visst ikke så er jeg nå der hver dag jeg :)
Stor klem fra Torill

Emmeline sa...

Hei Randi:)

Jeg jobber definitivt ikke med interiør. Jeg skriver kommunale rapporter på jobb...Det er ikke noe å lage blogginnlegg om i det hele tatt det kan jeg love deg:)

uniktliv sa...

Vi har varmegjennvinning... vet ikke helt om jeg er så fornøyd.. men får se.

Så fikk jeg ledd litt i dag også...
Morro å lese innleggende dine, det gjorde en mørk gra dag mye bedre må jeg si...

God Helg.. >3 Bloggen din :)

Hilde Heimdal sa...

Fiiine bilder, kunne gjerne bodd sånn, men da måtte jeg fått det ferdig :)

Du, jeg la meg til hos deg en gang til jeg, fordi jeg har ikke fått opp innleggene dine på bloggrollen min :/

Håper det gjør det nå !! :)

Varmepumpe er nok greit ja, men de har vel mye å gjøre nå :P

Et hus i en hage sa...

Sukk, ja tenk å ha så masse "penger" at man kunne kjøpe seg alt man ville! Men essensen er vel at man ikke er lykkligere av den grunn, de samme problemer utenom de økonomiske selvfølgelig.. Lykketil med varmepumpe! Vår har stått trygt i garasjen noen mnd alt.. Så den blir ikke slitt for å si det sånn;) Fortsatt god helg!!

Blått til lyst sa...

Oj, nå venter jeg i intens spenning på rapport om montering av varmepumpe. Med din snert og festlige mangel på sentimentalitet, regner jeg med at det blir helt kostelig. Innedel og utedel, jordet kontakt og styr og stell - sus og varme....

Miranne sa...

Er veldig spent på kvar i heimen ei såpass interiørfiksert dame vil få noko så stygt montert . For meg er varmepumper fullt på høgde med taklampe med innebygd vifte. Og eg er berre slik passe ivrig på å oppdatere heimen. Gledar meg veldig til ei levande skildring av prosessen :o) Håpar du har investert i ei god ei - for dei enklare gir seg visst på ca -10.

Drømmen om en eplehage sa...

Du har fått mail!

Slå ol floka, det sier de at hjelper, men der er ikke like koselig når en skal slappe av i sofaen tipper jeg.

Montør, montør ta av ditt rør!

Ja, jeg er overtrøtt.
Natta!

Janne sa...

Hei,

Herlig skrevet;) ja varmepompe og små gleder i livet er de beste,

ha en fin søndag .

K-Janne

Related Posts with Thumbnails