onsdag 13. januar 2010

My cup of tea



I alle år har jeg vært tedame. På den gamle jobben min var tedrikkerne delt inn i to grupper. Det var de som drakk engelsk te, og det var mangogjengen. Mangote i løsvekt er virkelig en nytelse når den er nytrukket. Derfor var jeg en del av mangoteklubben.



Så skiftet jeg jobb og flyttet til et kontorfellesskap der det kun var røde fanebærere så langt øyet kunne se. Fagforeningsfolk fra gølvet drikker ikke te. De drikker kruttsterk kaffe! Gutta på gølvet syns tedrikkende lærere er spesielle. De mener at vi er et folkeslag som alltid går med fotformsko og lilla gevanter. Vi liker økologisk mat og stemmer SV. Det er ikke normalt, det er rett og slett femi! Normale folk stemmer AP og drikker kaffe. De klipper ikke plenen på første mai, og når de har julebord samles de på Valen. Dersom det er for langt til Valen, så synger de om Valen i stedet- og de syns det er helt normalt!




Dermed begynte Emmeline å drikke kaffe. Hun fortsatte å klippe plenen på første mai og gikk bare veldig sjelden med lilla gevanter. Kaffe ble likevel en del av hverdagslivet. På kort tid glemte jeg kunsten å lage god te fra løsvekt. Det er faktisk en stor skam, for te er vel egentlig mye bedre enn kaffe. Det er nesten som å være en kunstner som kun maler med svart, fordi han har glemt at det finnes farger.



I dag drikker jeg derfor en herlig kopp Kusmi te. *Den grå boksen-som er en favoritt! Samtidig planlegger jeg en liten tur til Ikea. De hvite sofaene venter på nye trekk. Vi har i tillegg skap som trenger nye dører:)
Hva har du i koppen på en onsdag kveld, og kanskje enda viktigere;  hvilken kopp har du?



51 kommentarer:

Janne sa...

Nydelig rødfarge du har der! Likte spesielt godt koppen..

Min kopp? London Fruit & Herb company, Strawberry and vanilla fool har jeg i koppen (akkurat nå faktisk).. Kan anbefales!

Har hørt om kusmi-te, men ikke prøvd selv, kanskje jeg burde?.. Chai skal visst også være så god.. Så da har jeg litt å prøve ut..

Ha en fin ettermiddag! :)

Regina bygger seg hus.. sa...

Hei Emmeline!
For tida drikker eg te i mine nye greengate kopper (Latte kopper er det vel egentlig).. kaller dei berre for "hermekoppene" etter at søstera mi og eg hadde fine svibler i dei til jul! Alt som følge av inspirerende bilder frå bloggen din.. Fekk deilig Yogi te til jul, type "organic"..veldig god:) Ellers er eg meir enn litt glad i "apple, cinnamon and raisin" frå Twinnings, Rema tusen.

Ha ein god dag/kveld i Bergen:) Håper de snart får litt vind for å friskemelde luften:)
Rwgina

Anonym sa...

Hei og hå

Drikker akkurat nå en deilig kopp kaffe fra de nydligste Cath Kidston koppene.

Monika sa...

har selv ein favoritt i kusmi - the og boksene i seg selv er jo berre lekker ;)

men i min cou parade kopp er det hjemmelaga blåbær the i dag
Nyt dagen --- klemma

Pink lady sa...

Deilig med te!!

Jeg har en stor hvit tekopp fra IKEA365 kolleksjon. Jeg og en venninne kjøpte hver vår til 35 kr for over 10-12 år siden da vi bodde sammen på hybel. Den gang satt vi i vår hybelstue som var innredet i fargene gul, rød og blå drakk te av IKEA kopper og røykte sigaretter INNE!

Lykke til på IKEA! Sjekker du ut hva som er på middagsmenyen for meg? Lurte på å ta turen ut i neste uke og er litt lei av kjøttbullar..

Og jeg lurer på en ting- hvilken hvitfarge foretrekker Emmeline?

Og en ting til, vi kan heller ikke kjøpe stol... Samme problemet som hos dere.

Klem Pink Lady

Charlotte sa...

Heisann og hoppsann!
Håper luften er bedre rundt deg i dag!
Koppen min er en Villeroy & Boch Vieux Luxembourg, og den er fyllt med engelsk frokost-te med en god dæsj sukker + melk. Etter en måneds studieopphold i England da jeg gikk på lærerskolen ble jeg avhengig av "a pot of tea" til de fleste måltider... hihihi.
Men mangote høres jo himmelsk ut da!!! Den må prøves!

God tur til Ikea!
(By the way: tar du bussen? nei, bare tuller...)

Klem fra Charlotte på Hjellestad

Margrete's lille hjørne sa...

Te, bare noe av det beste! Ingenting slår å sette seg ned med en stor kopp te! Jeg drikker gjerne Dilmah jordbærte, den er bare å finne i posete så vidt jeg vet, men den er kjempegod:)

ESMERALDAS HJERTE sa...

ÅÅÅÅÅÅ JEG DIGGGGGER DEG!!!!!!!

Har drukket et par kopper kaffe så langt i dag, og har funnet min absolutte favoritt; mørkbrent Zoega kaffe(grønn pakke, 500 gr)faktisk så god at Mr.Friele himself bør revurdere sine produkter.....Anbefales på det sterkeste:):) Og å te-fronten går det i Kokos og Bringebær- fra Kremmerhuset:)
Smiler hver gang jeg er herinne, du har EN FANTASSSTISK PENN!! Ikke pennen altså, men penn:):)hehehe

KLEEEMMM fra Trøndelagen

MonjaHelene sa...

Heisann!
Bare kjapt innom for å si at jeg likte så godt innlegget ditt igår.
Jeg blir varm i hjertet av Kabal i hjertet .
Trist med forurensingen da,vi ser smogen helt ut på landet her.Kjempeleit for dere som bor inni byen og alle asmatikerne ikke minst.
Ikveld driker jeg pukka te .
Prøver å rense opp i systemet etter julegodtene...Men ikke lett.
Føler jeg er på avrusning ,med små avstikkere iblant.
Akkurat nå drikker jeg te av en kopp jeg fikk igave av min sønn,han var å handlet gave helt alene for noen år siden.Syntes sikkert ikke jeg hadde nok kopper.....Søt kopp med pusekatt på.;)
Kusmi er deilig ,kos deg med den.
Nå har jeg nettopp fått en ny ladning med Kidston kopper ifra England ;)
Blir snart å se på bloggen .Litt nye mønstre må til .;)

Søt kopp du drikker av foressten.
Ha en fin kveld !
Klem fra meg

Fjordheim sa...

Helige bilder.
ja det er te som er best. Drikker ikke kaffe. I dag tror jeg at jeg skal lage meg en god kopp med kakao. Kjenner det ahdde vært godt her jeg sitter og er litt kald. Den blir drukket i en fin, stor kopp fra Indiska.
Ha en god onsdagskveld :)

Lilliannes verden sa...

Hei Hei Emmeline! Dette er første gong eg besøker bloggen din. Og du kan tru eg har kost meg. Etter å ha granska i dine eldre innlegg er eg proppfull av inspirasjon og idear :)
For å svara på spørsmålet i innlegget ditt; Eg drikk Pukka sin Night Tea i mitt blåprikkete Green Gate latte-Krus :)
Ha ein herlig kveld :)

Hegemor sa...

Sitter med bena på bordet og pcen på fanget. På bordet står en kjedelig blå Høganes-kopp med kjedelig svart kaffe oppi....

Nyttårsforsettet denne gangen er rett og slett å opprette min egen blogg! Blir så inspirert av å følge blant annet deg :-)

Men strever med en ting: Hvordan får du til slike bilder i headingen som du har? Har du gjort det i Blogger?

Karianne og Vegard (veien til hjertet) sa...

Å, gjett om jeg skal gå og lage meg en stor kopp med mangote nå!!!
Og koppen det skal serveres i er en gedigen kopp fra indiska i fargen beige med hvite små blomster på :)

Hei og hopp, full galopp :)

ANETTESHUS.COM sa...

Jeg er også tedrikker!! Har aldri lært meg å like kaffe *smiler* Yndlingskoppen er en stor blomstrete kopp fra Indiska - og yndlingsteen; grønn te, økologisk såklart;)

Ha en fortsatt strålende dag!!

Klem
Anette:)

p.s. jeg måtte le høyt og nikke gjenkjennende når jeg leste om denne klubben som drakk mangote og gikk med flagrende, lilla gevanter og fotformsko - Jeg kjenner dette knallharde miljøet fra "innsiden" jeg også;) (Er lærer;)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Din kopp är verkligen så söt! Jag är lite sjalu på alla dina fina röda ting. Och att det blir så fint hemma hos dig med rött. Själv har jag svårt att få in rött hemma hos oss, det fungerar bara till jul. Men hemma hos dig är det så fint!

Själv dricker jag te när jag känner mig frusen eller är sjuk. Och dricker jag något varmt på kvällen blir det te. Men på morgonen och under dagen är det starkt svart kaffe som gäller.

Hoppas att du har haft en din onsdag. Och att det var färre bilar nere i sentrum idag.

Ha det fint!

-Kamilla- sa...

Sitter nå å drikker av en grønn greengate kopp med hvite prikker ;0) Kos deg på ikea! *Misunnelig* Her i nord må vi enda vente leeeenge på ikea... Begynner å lure på om styret lider av beslutnings vegring... Nå gleder jeg meg til sommeren og ikea tur! Har 70 mil (en vei) til nærmeste ikea i sverige, eller 100 mil til trondheim... Ja, ja. Nå roper vaskemaskin at jeg må henge opp klær. Vi blogges ved! Tudeldu!
-Kamilla-

Bossa sa...

Selvfølgelig må jeg være helt annerledes....... Drikker en kopp kaffe på kafê hver lørdags formiddag, og litt om jeg er borte hos noen. Ellers er jeg melkoholiker!
Ha en fin kveld. Klem :O)

EndeligMamma sa...

Jeg elsker teen fra MyCupOfTea (www.mycupoft.co.uk) Prøv den, kjempe god! den nytes så klart fra en Green Gate latte kopp. Det er lykke det :)

Anonym sa...

heeerlig presskanne kaffe,i deilig løsvekt, er splittet..annenhver dag te og kaffe,el alt etter humøret..men som regel presskanne begge deler-luksus i hverdagen som man blir god og varm inni seg av på mange måter :p
og i latte kopper fra green gate!!
herlig:)

Marthe sa...

Har du prøvd Pukka te? Jeg har bare prøvd den som heter LOVE, og den er helt nydelig. Den kan til og med drikkes kald, og det er jo en fordel når en har baby! En vet aldri når en må gå fra godstolen!

mi-rachel sa...

jeg drikker hverken te eller kaffi. her går det med i sukkerdrikker dessverre. men sukkerdrikkene kan fint kamufleres i pene kopper;)

Anonym sa...

Eelsker te - og bildene du tar hjemme:-)
SÅ fine farver!
Min tekopp : Edme fra Wedgwood , m/ svart te(earl grey i løsvekt)-nam!
Har aldri prøvd Kusmi-te, kanskje verdt et forsøk?
Ha en fin kveld, klem Hege.

Hilde sa...

Drikker jeg kaffe? nei! Jeg er en svoren te dame både i poser og løsvekt, men den grusomme teen på jobb drikker jeg ikke! Jeg lager min egen - er litt sær, men drikker den uten sukker eller annet oppi, og ja, jeg er lærer, og jeg har fotformsko langt inne i skapet og går med lilla skjerf om det passer seg slik hi hi hi hi hi
HIlde

Vigdis sa...

Jeg er nok også en tedame. Koppen i kveld er den småblomstrete fra Green Gate, og oppi har jeg granateplete. Nydelig, fikk teen i gave før jul :)

Miranne sa...

Fire år som student i England set sine spor: Fortnum and Mason sin Earl Grey Tea eller Breakfast Tea. Med mjølk, utan sukker. Koppen? Den må romme eindel :-)

Lappeline ♥ sa...

Hallo!

Sitter med en blomstrete Green Gate kopp og oppi der er Pukka Harmonise te.Klarer nesten ikke drikke av andre kopper.
Deilig

Ha en fin kveld.

Klem

Renate sa...

Jeg bare elsker alle de røde detaljene dine Emmeline .sikkle sikkle .drømmer om Green gate og rødt på kjøkkenet jeg også

Hilsen fra landet sa...

Utrolig nok er det mangote i løsvekt!! :dåne: Ante ikke at jeg egentlig var medlem av en klubb!!

Aina sa...

Her drikkes det te av enten en lattekopp fra Green gate, Cloé...eller ett Bodum glass.
Og min favoritt te er Kusmi-Anastashia- Den er bare rååååå-god. Kjøpte teen i Paris, men er tom nå og har ikke funnet en butikk i Norge som har den sorten.....

Kos deg videre!!!

Anonym sa...

Sitter med ananasjuice i yndlingskruset mitt som er en gave fra "Lappesola".Det er i new bone china,er lett og tynt og har en kant øverst som er bøyd utover.Det er dekorert med blomster,sommerfugler og teksten: "Gud kunne ikke være alle steder så han skapte bestemødre" Det er aldri kaffe i det,men det har rommet mye god te, og også kokt vann om kvelden:)Klem fra Toril A .Ps: I februarnr av Norsk Hagetidend kommer det en reportarse fra hagen vår.

Emmeline sa...

Hei Torill:)

Så kjekt å høre fra deg. Klart jeg skal kjøpe bladet med reportasje fra hagen din..SÅ GØY:) Gi meg et tips om hvor jeg får tak i det når det nærmer seg februar. Så skal jeg løpe og kjøpe:)

Anonym sa...

Regner med at det finnes hos Narvesen.Vi får det i posten siden vi er medlemmer i Norsk Hageselskap. Hilsen Toril.

Stjerneteller sa...

Nydelige bloggingser de siste dagene, særlig det om hele Bergens May Britt.
Her i kveld drikkes det vanlig gul Lipton te, med sukett og melk, i et stort Duralexglass (sånne trauste kafeglass som tåler en støyt).Burde vært PG-te (sånn pyramideformet te uten en tråd) men de er dessverre drukket opp. Anbefaler for øvrig Pukka Te, selv om de i følge min studerende niese i London er sterkt overpriset her i landet!Fine esker har de også.

Bless by Tone sa...

Jeg drikker pepsi max - men prøver å slutte - så det er vanlig glass på meg - med noe svart oppi

Anonym sa...

Drikker grønn te av store krus. Hadde besøk i sommar av 2 jenter fra Michigan, fekk store gode krus i gave. Ypperleg til te. Mvh Mai Britt.

Unknown sa...

Helt enig! Te er mye bedre enn kaffe. Og spesielt god er teen med sukker og melk i. :) Jeg begynte å drikke kaffe for to år siden bare fordi jeg jobbet som lærer og følte at det var på tide å bli litt voksen. :)

ralfefarfars paradis sa...

Pukka- harmonisk for kvinner..eller noe sånt- og selvfølgelig GG kopp- uten hank;) Kusmi te har jeg ikke prøvd- det får bli neste prosjekt..Men jeg drikker nok mest kaffe...

Ida sa...

Heisann!
Da har jeg lagt ut te-koppen min med bilde i bloggen min;-) Du hadde jo en fantastisk fin kopp da! Rød og fin. Min har ikke noe merke, men jeg liker den fordet;-) Stor og god! God kveld til deg! Klem Ida

Ingunn sa...

Så nydelig kopp. Jeg drikker kaffe latte av en hvit høy kopp. Som er kjøpt på salg på Majorstua.

Ha en fin ukeslutt.

Anonym sa...

Jeg er rett og slett blitt et lykkerligere menneske etter at jeg begynte å drikke te. Og jeg er så heldig å ha tilgang til en fantastisk les Palais des Thes her i Oslo. Så mange forskjellige smaker og teer det finnes, alltid noe nytt. Men yndlingsteen min er Fortnum and Masons Elderflower green tea, fint med en tur til London innimellom for å kjøre den!

Olstad sa...

He he he ett av de beste inleggene vil jeg si. Men så kjenner jeg mange av den typen du beskriver

Svar på spørsmål:
Kruttsterkt svart kaffe i Alvekvist krus fra wik & Walsøe

Smilla sa...

Jeg drikker kruttsterk kaffe på dagtid, men for tiden drikker jeg faktisk en tekopp på kvelden. Sjekk her for mine gode nyttårsfortsetter:

http://www.birtandtang.co.uk/birt-tang-tea-shop/detox-1/detox.html

Janne sa...

Hei igjen!
Måtte bare innom og nevne at innlegget ditt i går inspirerte meg til å hente frem et gammelt innlegg om kopper..

Ha en fin-fin dag!

trine sa...

På Oslo´s "beste vestkant. hvor jeg vokste opp. var det nærmest tradisjon at alle pappaene klippet gresset 1 mai-noe de fleste av dem gjorde kun den ene dagen i året. På den måten viste de sitt politiske standpunkt og sin forakt for "arbeiderklassen". Min egen far derimot,ikke nok med at han ikke klippet gresset, han FLAGGET!
Ha en fin dag
Trine

Perlemor sa...

Fast rutine når jeg kommer på jobb er å sette på tevann! Her har jeg en stor kopp med mange fine hunder på (har hundegalskap)...

Koser meg for tiden med Dilmah te med Blueberry & Vanilla mmmmmm

Med ønske om en fin ettermiddag fra Perlemor ;)

Unknown sa...

-hater å innrømme det...men jeg er nok i green-gate klubben jeg også...selv om jeg liker å tro at jeg ikke liker alt det andre liker...så gjør jeg jo det...som green-gate...og i te-verden er jeg engelsk...huff, dette hørtes veldig konservativt ut...

Anonym sa...

Jeg følger deg på bloggen- og jeg ler og ler! Fantastiske kommentarer, og herlig innhold i bloggen :)
Veldig inspirerende interiørtips!! :)

maría cecilia sa...

Hola, I have enjoyed so much browsing through your blog... your home and decor and pictures are so, so warm, cozy and soooooooo beautiful!!!!
Muchos cariños,
Maria Cecilia

yesheimen sa...

Hei. Her er det glass, og det inneholder rødvin:-D
Ellers så er jeg kaffedrikker ja, men tea kan da smake i ny og ne.
Ha en fin kveld.

Klem Ann<3

Casahelene sa...

Te er fantastisk godt. Selv drikker jeg masse kvede te i løsvekt fra Kremmerhuset. Det er favoritten. Koppen ser du på bloggen min. Gog helg

hobbyvenn sa...

Enig med deg, te er mye bedre enn kaffe, selv om jeg også konsumerer endel kopper kaffe i løpet av en uke... Og teen må jeg drikke av krus.. Skal legge ut bilde i løpet av dagen, på bloggen min. God helg!

Related Posts with Thumbnails