mandag 11. januar 2010

Blomstermenn har alltid rett



I dag spiste jeg frokost mens BlomsterFinn arrangerte kvister og pinner i en vase på tv. Jeg er svært begeistret for Finn. Han sier mye vittig, som Emmeline kan le av i mange timer etterpå. I dag mente han at det var alt for mange som hadde konfirmasjon daglig og det er ikke bra! Det skal være forskjell på hverdag og fest skjønner du, og i januar kan man godt pynte litt med kvister man finner i naturen. 





Nå skal det jo sies at det i denne kulden kan være vanskelig å få tak i passende kvister. BlomsterFinn hadde stirret lenge på en Rhododendron i dag, men den hadde sett så kald ut at han ikke hadde hjerte til å skjære greiner av den. Så viste Finn oss hvordan Rhododendroen så ut der den sto i snøen (ved hjelp av pantomime), og dermed skjønte vi hva han mente. 





Inspirert av Finn travet jeg innom en blomsterhandler på vei hjem fra jobben. Siden de ikke hadde noen kvister i utstillingen, kjøpte jeg løkblomster samt Pletter i luften. Blomstermannen pakket blomstene inn, og kunne fortelle at denne blomsten helt Flekker i luften. Flekker? svarte jeg, jeg trodde det var Pletter i luften? 





Å neidadu... Dette var ikke Pletter i luften. Dette var Flekker i luften, og viste jeg egentlig hvor hardfør denne blomsten var? Siden Emmeline ikke viste det, kunne Blomstermannen fortelle at Flekker i luften er en uteplante som vokser enormt og blir stilig i store potter. Hadde jeg kanskje store potter og kanskje en altan? Joda, det hadde jeg heldigvis! Da kunne jeg bare GLEDE meg til flekkene var blitt store. Jeg måtte bare gjødsle dem innimellom. Hadde jeg gjødsel? Joda, det hadde jeg faktisk, og så fortalte Blomstermannen at han hadde hatt julelys på sine Flekker i luften denne julen, og det var SÅÅÅ flott!





Jeg tittet ned på den lille potten med Plettene -som egentlig var Flekker, og tenkte at det trolig er få bloggedamer som vet hva de steller der hjemme på hyllen. Man tror man har en helt vanlig potteplante, men egentlig er dette en gigantsak som kan brukes til juletrelys, bare man kaller den Flekker i luften! Så tenkte jeg at dersom det hadde vært en Blomsterdame som hadde servert denne historien, ja da hadde jeg nok tenkt at hun bare var vikar. 
-At hun kanskje egentlig var døv, eller muligens hadde lesevansker sånn at Pletter var blitt til Flekker. 





En Blomstermann derimot, diskuterer man ikke med. -Enten han har glitrende briller, eller ser ut som om han sover middag i en sekk med blomsterjord. Blomstermenn har alltid rett! Derfor går jeg her og gleder jeg meg til min lille potteplante skal bli en frodig dekorasjon, pyntet med seksti julelys neste år:) 





Dagens bilder er fra kjøkkenet, der januar markeres med ny kjøkkenduk, ommøblering av hyllepynt og nytt Keep Calm kort som Hege har kjøpt i London som overraskelse til Emmeline; PERFECT *Tusen takk du er bare skjønn:)  Ha en fin fin mandagskveld alle sammen!




47 kommentarer:

Nettelita sa...

ho,ho,ho.. Nok en gang ler jeg så tårene triller her! :) Du har det med å havne i situasjoner som gir de beste historiene! Helt herlig han blomstermannen der.. Ser for meg monster flekkene hans med julelys! :) Hehe..

Ha en herlig kveld, herlige du!
Klem Anette

Anonym sa...

Ha, ha, "flekker i luften"??? Tror jammen jeg må ringe til blomsterFinn for å sjekke ut dette. Har aldri i mitt liv hørt om flekker som henger i luften, trodde liksom at en flekk måtte sitte fast PÅ noe.

Fikk meg ihvertfall en god latter Emmeline.

Martina sa...

nádherné...green gate super

Hilde Heimdal sa...

Hehehe ikek bare bare med flekker haha :)

Fiiine bilder :)))

atinybitofheaven sa...

Herregud så flott du har det !Elsker fargene!

Nå fikk jeg nesten lyst på norsk tv her nede så jeg kan se blomster finn jeg også :-)

God kveld videre :-)

Rosa sa...

eg må jo innrømme at eg aldri har høyrt om verken pletter eller flekker i lufta, men skjønar jo at noko slikt må finnast når du beskriv det her. Og tenk for ein investering, når Emmelinemannen slepp å springe ut midt på natta for å finne det siste joletreet, når du allereie har satt lys på luft-flekkane? Eg gler meg!

Barbros lille atelier sa...

Er det mulig å få se et bilde av Flekker i luften? Har aldri hørt om planten en gang - og bakeglad som jeg er, hadde jeg også garantert trodd det dreide seg om pletter...

Liker hardføre planter, de har funnet sitt rette hjem hos meg. Og det til tross for at jeg faktisk har en fortid i blomsterbutikk:-) Er så fryktelig dårlig på vanning av planter/blomster, kommer liksom ikke på det før de henger med hodet, og trenger akutt gjenopplivning....

Nydelige bilder du viser i dag og. Blir veldig inspirert til å få litt stell på hus og hjem når jeg ser sånne flotte bilder:-)

Klem

Marita sa...

Blomsterdame må nesten rette litt på blomstermann ;o) Du har helt rett- det er Pletter som er i luften- som heter Muehlenbeckia på ordentlig og du klarer da ikke bevare den til jul?!!!! I tilfelle er du god!! De må jo ha SÅ mye vann..men jeg har faktisk en på verandaen som levde til langt ned på termometermålet i høst.. kanskje den har overlevd minus 25 og er klar for julelys når det nærmer seg en ny jul??

Inger-Lise sa...

Jeg hadde heller ikke turt å diskutere med en blomsterMANN, men trodde også ganske sikkert at den het Pletter i luften!!! Du får sende en mail til blomsterfinn å spørre.. hi hi...
Nydelige bilder forresten. Virkelig elsker den lysekronen! :-)

Snuskebassa sa...

Fantastisk!
Og jeg som har en vissen avlegger stående i vinduskarmen. Gjett hvem som skal finne frem litt gjødsel og krysse fingrene for at den vokser seg stor og sterk. Jeg har vært litt bekymret for hvordan jeg skal skjule diverse skader i tapeten, hallo? Me fix.
Hilsen fra Liv

Marte sa...

Dette var morsomt! Men altså, her er en ekte blomsterdame, og jeg må bare si at FLEKKER har jeg aldri hørt denne blir kalt før!?!? Men samma gjør det, den er sjønn,og funker veeldig fint i krukker på balkongen i sommer:) Muhlenbeckia er det latinske navnet, men det er jo ikke like lett å gå rundt å huske på;) Nyt de nyinnkjøpte plantene dine, blomste Finn
skal forresten ha egen stand på gave og interiør messen på Lillestrøm denne gangen, har møtt han noen ganger og han er minst like artig "live"

Marte♥

Refleksjon på livsvegen sa...

Og så er du od å fortelle...
Nei, eg held meg til orkide, men held ikkje styr på dei ulike sortane..

Tilonino sa...

Hei
Jeg har en "flekker" i luften som står ute andre året på rad nå. Den mister alle bladene om vinteren men så kommer det fine nye små på våren. Stilkene bli ganske mye tjukkere, men jeg tror nok du må vente en god stund(les: noen vintrer) om du skal ha julelys på ;) om det da ikke er en slik liten slynge som de solgte på Ikea noen år tilbake. En liten meter ca med små diodelys som gikk på batteri. hahaha. Men så snart det blir litt varmt i været kan du sette flekken din ut. Den trives egentlig mye bedre ute. Lykke til

Tine :)

Anonym sa...

Ler så jeg griner:)Du e tidig!!!
Jeg skal kjøpe meg en løker i morgen,ble så vårlig humør av bildene dine !!!!!



Marit

Anonym sa...

Trur jeg hörte en gang at "pletter" var smaa sky, skulle saa gjernen sett blomster-Finn men her oppe paa Island er det ikke noe morgen-tv ;-( Ha en forsatt underbar januar, hilsen fra fast leser paa Island ;-)

Hos Camilla sa...

Du er bare så utrolig god til å skrive vittige tekster. Måtte sende link til søstra mi i går, håper hun leser dette også, da kommer hun til å flire seg ihjel :-)
Ser ikke helt for meg at den planten skal bli diger, men jeg følger med i spenning :-)
Klem, Camilla

Ellemeller sa...

Ler meg skakk! Spørs om ikke denne blomstermannen har brukt gjødselpinner som røkelse og blitt bittelitt forvirra...

Lobeliadamen sa...

ha ha ha ha...du gjør det igjen - tænk juuuuu :-)

W

sylvia sa...

hihihihi.snakk om flekker i luften,blir jo ennu mer å vaske da,hihi.
nydelige bilder Emmeline som alltid..
å ja blomster menn må man ikke kimse av..
natta klem fra sylvia

Anonym sa...

Kjære deg. Dere har helt rett begge to. Det danske navnet på denne planten er "Pletter i luften". Det danske ordet pletter betyr flekker, så da har dere like rett begge to.

Hjertelig hilsen,
Strile-Gro

Marianne sa...

Så morsomt du skriver! Uansett om det er flekker eller pletter, så hørtes det ut som et artig besøk i blomsterbutikken. Nydelige farger på kjøkkenet ditt!
Hilsen -I- i SavanneTreet =)

Unknown sa...

He he! Takk for en god latter:)

Veldig morsomt skrevet!

Ha en fin kveld:)

Klem Linda

Inga sa...

hehe, tror kanskje at pletter og flekker er samme ord ;-)

Morsom historie :o)

anielina sa...

Pięknie!!!Pozdrawiam z Polski.

Hulda sa...

Hihi.. det må jeg si.. har aldri hørt om de flekkene i lufta, jeg da. ;) Artig! Så vårlig du har det nå! :)

Anonym sa...

He -he, ler så jeg rister her - ser det for meg!!!!!!!!
Det er så atig å lese tekstene dine - gleder meg hver gang jeg åpner siden din
Ha en ellevill kveld!!
Helen

Unknown sa...

Ha,ha,ha... stilig! Du skriver så tårene triller... :o))

Og får en utrolig herlig fargeklatt av et kjøkken nå i Januar, man blir bare GLAD av og se det... Rødt er veldig pent det faktisk:o)

Kos deg med flekkene, og god natt!

Klem fra Line

HOME sa...

Hei! Så deilig med farger! Skjønne bilder.

Hilsen C

Anne Grete sa...

For et vakkert hjem du har!! Deg MÅ jeg bare følge videre :)

Mitt hvite hus sa...

Herlig Emmeline.. så på Blomster Finn jeg også.. en dyktig og morsom mann... LER...Men historien om Flekker i lyften var virkelig herlig...
Håper dine Flekker i luften vokser seg store utover sommeren... bare du setter de ut i altan kassen og gjødsler de.. HAHA--- herlig..

ha en fin uke..
Klem Kerstin

Troen og Haapet sa...

Finn er topp, men han er visst en "damenes mann", for menn syns ikke han er like morsom som vi av det sterke kjenn;)
Flekker i luften er en flott plante..og det må jeg ha NÅ!Ups..butikkene var visst ikke åpne enda...;)
Du er topp, Emmeline!Blir glad og i godt humør av å komme inn til deg! Flotte bilder som alltid også
Klem

elinrs sa...

Godmorgen Emmeline.Har kost meg med bloggen din i lang tid. Første gangen jeg er inne og legger fra meg noen ord. En fantastisk god start på dagen å lese dine herlige beskrivelser.Koste meg også med "blomster Finn" som Rhododendron i går.Lurer på hvordan han ville se ut dersom han skulle illustrere "spetter i luften".
Ønsker deg en kjempefin dag.

hobbyvenn sa...

Så koselige kjøkkenbilder. Skikkelig stemning. BlomsterFinn er en hekt hos meg også. Deilig med slike frittalende og morsomme mennesker...

Hanne Mette sa...

Jeg oppdager stadig nye spennende blogger og denne var jo herlig. Morsom OG nydelig! Jeg liker den kombinasjonen. :)

Anonym sa...

ha,ha lika løyen alltid du ! Men han med flekkane som heiter pletter hadde rett i att dei vert enorme viss du plantar dei i store potter ute,eg planta dei i nesten rein hønemøkk frå dei nydelege frittgåande hønene mine og dei vart heilt fantastiske.... viss du tek deg ein tur til voss skal du få ekta gjødsel hjå meg.....

Rachel sa...

Hei!
Jeg har föllt bloggen din en stund og må virkelig si att du skriver fantastisk artig och har ett nydelig og inspirerende hjem, du har fått opp mine öyne for Green Gate det er så nydelige saker.
Skulle virkelig önske vi hadde en blomster Finn här i Sverige, jeg og mamma var og så han en gang og han gjorde fantastiske blomsterarangemang mens han pratade, jeg er så inponert.
Og du din agurkman historie er så bra, du gjorde helt rett. Ha en toppen dag! Klem fra Rachel

Haust sa...

Hehehe, takk for at du får meg til å smile frå øyre til øyre! :)

Anonym sa...

Og korleis ser no desse flekkane ut...? Ser gjerne eit bilete av dine plettar :) Karen

Anne (Moseplassen) sa...

Flekker i luften du lissom.
Nei, pletter i luften er muligens det danske navnet, men jeg har aldri hørt noen bruke noe annet.

Men veit du at den er i slekt med husfreden, og at den sånn i teorien kan bo ute om vinteren dersom man bor helt syd i norge? Fin er den i allefall, men med juletrelys?

Unknown sa...

He he, det var en morsom historie=)
Blomstermannen har ikke rett denne gangen, det er sikkert.Den heter "Flekker i luften". Planten kan være ute hele sommeren, men må taes inn før den første frosten.

Klem fra Grete

Berit sa...

For noen vidunderlige fortellinger du gir oss av din hverdag. Flott og lese, gleder meg til hvert innlegg :)
Ha en fortsatt fin dag!!

Birgitte sa...

Smiler ;o) Og sikke dejlige farver du har indrettet dig med.
Kram, Birgitte

Bless by Tone sa...

Hei - jeg googla pletter og flekker i lufta - fikk ingen flekker i lufta opp, men mange flekker - mulig han blomstermannen tok feil likevel??? Eller at alle andre sider tar feil??? Tone

Hilde sa...

Så fantastiskt! Den mannen må ha kunnet sin ironi til fingertuppene, eller være en komplett id... Slike flekker vil jeg gjerne ha!
HIlde

Conny sa...

Hi Emmeline,
this room is very beautiful, it looks so romantic and fresh. Our furniture are more natural and I would like to have more "white" in our home but it takes time :o)

Best regards
Conny

PS.: I wrote in english, but I'm from Germany ;o)

Lillan sa...

nyydelige bilder!!

Anonym sa...

Pletter = flekker på dansk...kanskje det er forklaringen?

Related Posts with Thumbnails