søndag 31. januar 2010

Bakedag


Denne helgen har det vært den store bakedagen hos oss. Jeg bestemte meg for å prøve å lage krydderboller i langpanne. Siden jeg er en bloggedame har jeg dokumentert hele bakeprosjektet med kamera, noe Emmelinemannen syns var helt teit. Oppskriften fant jeg i min danske bok; Rollinger og roulader. Det var mye snurrig med den oppskriften, så da er det alltid spennende å se hva resultatet blir.


Jeg har for eksempel aldri bakt boller med potetmel og eggehvite før, men det fungerte greit! Bollene hevet som bare det, men i følge deigspesialisten var deigen litt tørr. Jeg hadde visst brukt litt for mye hvetemel.



Josefine (-også kalt deigspesialisten) tok oppdraget med å trille ut bollene, og så skulle de etterheves, over en panne med kokende vann i femten minutter! Jeg har aldri prøvd det før, men skal si det ble fres på sakene.

Bollene hevet med lynets hastighet- og det var på dette tidspunktet at  linselusene begynte å presse seg med på bildene de også.


Så var det steking i 20 minutter og VOILA:) Deilige krydderboller som smelter på tungen sammen med ettermiddagskaffen. Hvis man ikke driver med livsstilsendring vel og merke. Emmeline har nok latt julen vare helt til februar--så her er det kun baking og ingen smaking!


Vil du ha oppskriften? Den kommer her:

125 g margarin
6 dl melk
4 store spiseskjeer sukker
1 stor spiseskje kardemomme
2 teskjeer salt
50 gram gjær
100 gram potetmel
ca 1 kilo hvetemel
2 eggehviter
2 eggeplommer som piskes med litt vann og brukes til pensling.

Smelt smøret og tilsett melk, sukker, kardemomme og salt. Dersom du bruker vanlig gjær kan du blande denne inn sammen med den lunkne blandingen.Bruker du tørrgjær bør den blandes med hvetemelet. Tilsett potetmel, halvdelen av hvetemelet og eggehvitene. Rør godt. Tilsett resten av melet og elt godt. Hev i ca 45 minutter.

Lag 12-16 boller og plasser dem side om side i en liten langpanne kledd med bakepapir. De skal stå tett, slik at de blir som et brytebrød når de er ferdige.Sett langpannen på toppen av en kjele med kokende vann og la den stå på etterheving mens vannet putrer i ca 15 minutter.Jeg dekket langpannen med et klede underveis. Pensle så bollene med eggeplommer/vann og stek på 200 grader nederst i ovnen i 20 minutter. Lykke til! 


Håper alle har hatt en fin helg og er klar for atter en nye uke og en ny måned? Tenk at vi har kommet til FEBRUAR i morgen, det går mot lysere tider, HURRA!!!


50 kommentarer:

isabell sa...

Nam nam... de så sikkelig gode ut:)
Klem Isabell

Rosemary and thyme sa...

De så gode ut!
Må skrive ned denne!!!
Tusen takk, skjønne deg.
Ha en fin kveld videre.
Klem Tove

Unknown sa...

Så hyggelig med en bakedag!! Bollene så kjempegode ut:)

Takk for at du deler oppskriften, den skal jeg jammen prøve en gang:)

Ha en fin søndagskveld:)

Klem Linda

Unknown sa...

De så veldig gode ut!!! Slike MÅ jeg lage:o))

Helt ny oppskrift for emg og, spennende! Herlige bilder og, slev om mennene syns det er teit:o)

Klem Line

Monika sa...

Disse bollene såg veldig gode ut ;)
og skal bakes til neste fjøsmøte - i morgen trur eg
Takk for at du deler
Smil fra monika

Nina sa...

De bollene så gode ut:-) Jeg elsker gjærbakst, så den oppskriften må absolutt prøves:-)

Jeg har forøvrig forspist meg på pizza og kaker, så jeg sitter her nærmest kvalm... At jeg aldri lærer sier bare jeg...mandag i morgen;-)

Ha en strålende uke:-)

Klem fra Nina, Stv

Anonym sa...

Mmmmmmm,de så jo bare så gode og luftige ut;O)Jeg elsker hjemmebakst,det er ikke mye annet som smaker så godt på en søndag med ordentlig vintervær ute også!!!!
Ha en strålende kveld,klem;))

cordelia sa...

Ikke meningen og være anonym,men klem fra Cordelia;O)

Det lille ekstra sa...

Halloen :o)

Huff nå fikk jeg ille lyst på boller :O(
Få forte meg over på enste blogg :o)
Ha en super aften :o)

Vennlig hilsen
Lisa

Konwaliowa Bombonierka sa...

jami jami!!!!!!



poprosze!!!!!!!


:*:*:*:*

by BeaTell sa...

Oj, så hærrligt!! Elsker gjærbakst....

Og hvordan du klarer å bake uten og smake.... Du er dyktig

*sukk*

Jeg er iallfall en svak sjel...

victoria (huset i byen) sa...

Mmmmm de så gode ut, må prøves...
Har kjøpt meg den boka selv, bare venter på at den skal dumpe ned i postkassa mi... gleder meg..
klem victoria

Lisbeth sa...

Ja krydderboller er deilige...hører til som fast inventar i de fleste danske hjem.

Velbekomme...:-o)

Lisbeth fra Danmark

Beth sa...

Mmmm...., ser helt lekkert ut,
kan nesten kjenne lukten helt hit!

Alltid koselig ada noen deler oppskrifter med oss,
tusen takk!

sandra sa...

de danske krydderbollene som selges i butikken er min absolutte favoritt og ett møst når jeg er i danmark! delt i to og i brødristeren så smør på. mmmm.... kansje jeg må prøve meg på disse hjemmelagde da:) kjekt for oss se bakingen i bilder! ha en in kveld videre:)

Jill sa...

Bollene ser superdeilige ut!!!
Kan du legge ut oppskriften på de bollene som var svenske og bedre enn skillingsboller...????
Pliis?
Ha en fortsatt fin søndagskveld!

Guttemamma sa...

Ser herlig fristende ut,ikke noeer som fersk gjærbakst!!
Nam og er det sant at du ikke smakte...??Isåfall,impressive!!

kundskabogkaos sa...

mmmm hvor ser det indbydende ud...der er ikke noget bedre end noget hele huset dufter af frisk bagte boller! namme nam!!

Tak for kigget :)

uniktliv sa...

Oj ser dødslekkert ut og smaker sikkert like godt:)

Takk for oppskrift...

Ruths datter sa...

Dette ser ut til å være en god oppskrift.herlig med boller på en søndag.Klarte du virkelig å stå over? Jeg tar hatten av.Flotte bilder fra hjemmet ditt i dag også.Flotte farger.
Klem

Ruths datter sa...

Dette ser ut til å være en god oppskrift.herlig med boller på en søndag.Klarte du virkelig å stå over? Jeg tar hatten av.Flotte bilder fra hjemmet ditt i dag også.Flotte farger.
Klem

Bravo sa...

Også veldig imponert over den manglende smakingen, her snakker vi viljestyrke!

Ettersom jeg er en baker med heller vekslende resultater, passet jeg på den gangen jeg for hundre millioner år siden en gang møtte en ekte baker på byen å spørre hvordan de hever sin bakst så veldig mye bedre enn meg.. og han kunne røpe at de har et varmt damprom der han jobbet. Nå minnet du meg jommen på dette. Kul metode, den må jo prøves.

Berthas Oldebarn sa...

Ser ut som dere har hatt det helt topp!
Den boken har jeg også, masse inspirasjon!
Klem Hege

beate sa...

hei emmeline!
det er koselig å bake selv om man ikke spiser selv synes jeg... egentlig baker jeg mer nå (som jeg ikke spiser kaker selv) enn noen gang... jo mer mannen min spiser jo flinkere føler jeg meg! hi, hi

morsomt med nye oppskrifter!

klem beate

Martina Home sa...

Wau, vypadají nádherně. Máte krásné bydlení, děkuji za nahlédnutí k vám, Martina

Martha i Farta sa...

Ser kjempegodt ut!!! Takk for at du har lagt ut oppskriften ;-)

Klem

sylvia sa...

åå nam nam,det så herlig ut.
klem fra sylvia

Lillan sa...

herlige bilder:)

bollene så deilige ut og det var de garantert!

~*~ saskia ~*~ sa...

Yum! Looks very delicious. Lovely photos!

Anonym sa...

Så koselig med baking:) De så skikkelig gode ut ja. Og de lyktene på det siste bildet var knallfine!! Me want!

Lotta sa...

Nam! :)Herlige bilder:)
Klem klem

Ocean showroom sa...

Mmmm, så deilig ut:)
Her har det vært jul siden forrige jul tror jeg, så nå er det "kroken på døra" når det gjelder kakespising på en stund:)
Skal si du har disiplin som klarer å bake uten og smake!
Klem, Lene

josimo sa...

Jammy, det så da riktig så godt ut!!
Du har det jammen hyggelig rundt deg når du baker.

Ønsker deg en god natt og en flott uke

Pernille sa...

Hei:)
De så veldig digg ut!!
Har noen vage minner fra ferier hos min danske grandonkel og konditor...
Danske krydderboller ikke som de "vanlige" norske rosinbollene; danske krydderboller deles i to, has i brødristeren og serveres med smør og syltetøy!! Jeg vil også prøve disse!! De så perfekte ut!!

Anonym sa...

Hei, bollane ser fristande gode ut, må prøva den oppskriften neste gong eg bakar boller : )
Klem Mai Britt

♥ Linnie ♥ sa...

Heihei :)

Kanskje på tide å legge igjen en aldri så liten kommentar hos deg :)

Jeg har fulgt bloggen din ei lita stund, og synes du har en kjempeflott blogg som jeg synes det er veldig trivelig å stikke innom :)

Ble faktisk inspirert til å prøve å bake disse bollene du har delt oppskrifta på, de så kjempegode ut.

Ha ei fin første uke i februar :)

Klem

Linnie.

Christel sa...

Hei
Jammen ingen smaking! Det hørtes litt kjedelig ut. Mye viljestyrke ute å går her skjønner jeg. Får vi snart se bilde av deg også:)

dolamorola sa...

åhh.. de så gode ut de!! hvor får man tak i den boka di? finnes den bare i dansk? har litt lyst på den selv merker jeg nå ;) hihi..

InstatreffNorge sa...

Mmmm her fant jeg en blogg jeg ikke har sett før, og det er jeg glad for:) Får jo helt vann i munnen;);) hihi...så de bollene må nok prøves ut her også ja:)
Så masse flotte, inspirerende bilder du har! Legger meg til som følger, for hit vil jeg tilbake:)

Hehe...får noen rist på hodet av mannen her også, som ikke skjønner hvorfor absolutt ALT skal tas bilde av;);)

Klem Lise

Anonym sa...

Tusen takk for all inspirasjon i bloggen din, det være seg kopper, puter og alt som faget tilhører! Og nå boller!
Emmeline, du er en helt topp dame som deler med oss.

Fin familie har du og!

Hilsen Elisabeth

the june sa...

Så koslig <3 nå fikk jeg lyst på boller!

Herself sa...

Beautiful and delicious looking! Thanks for the recipe too!

Anonym sa...

Såååå deilige boller...gjett om jeg skal bake????Jaaaaa. Digger blioggen din!

Tone Yvonne sa...

Å bake på en søndag gir ekstra hygge, selv om man ikke skal spise av produktet :O) Det er liksom noe beroligende med selve handlingen!!

Vi bakte rundstykker til lunsj i går, slett ikke værst det heller ;O) Bollene får heller vente til fastelavenssøndag for min del - man må ha noe å glede seg til :O)

Håper du får en rikitg fin uke!!

klem :O)

anjandrozeitlos sa...

Das sieht ja sehr lecker aus, und ich werde das Rezept direkt am kommenden Wochenende ausprobieren. Ausserdem siehst du auf den Bildern sehr entspannt aus. Eine schöne Woche sendet Euch Anja

Frydisblog sa...

Mmmm det så godt ut =)
Frøydis.

sara sa...

Hei! Hva er egentlig forskjellen på blogg.no og blogspot? Hvor er topplisten på blogspot? Og hvordan ser man statistikk?

Verdens beste trener sa...

Disse bollene var kanon god :) Første gang jeg har hatt suksee på bakefronten. Takk skal du ha :)

Anonym sa...

Kjempe flott blogg!! Masse flotte bilder som inspirerer!! Lykke til videre;-))Janne Spilde

Unknown sa...


婚姻挽回
感情問題
男人偷腥
網路外遇
商業徵信
信用徵信
財產徵信
新竹徵信
新竹徵信社
債務處理
女人外遇
婚姻挽回
徵信社
捉猴
海外抓姦
離婚證人
智慧財產權
尋人討債
女人外遇
抓猴
如何找徵信公司
搜證
大陸小三
台南徵信社
高雄偵探社
台南偵探社

Related Posts with Thumbnails