søndag 31. januar 2010

Brødskjæreboogie:)


For et års tid siden, hadde jeg den glede av å oppleve en av norges beste brødskjærere på nært hold. Jeg snakker selvfølgelig ikke om å skjære brød med kniv. Nei, jeg snakker om å skjære brød under press, når det er laaang kø foran brødskjæremaskinen! Det er da ekspertene viser sin overlegenhet. Det er da man oppdager hvem som er i brødskjærer toppklasse!


Det var en lørdag på OBS husker jeg. Køen foran brødskjæremaskinen var evig lang, og foran meg sto en stilig mor med høyhælte støvletter og tilhørende tenåringssønn i hengslet format! Damen hadde ikke mindre enn femten brød i  vognen sin, og da det endelig var hennes tur viste det seg at hun var regjerende norgesmester i åpen klasse. Herlighet. Damen kastet brødene i boksen med presisjon, mens tenåringen var håndlanger. Alle i køen fulgte frydefullt med på oppvisningen, og det yngste Emmelinebarnet skjønte at vi var vitne til en sjelden prestasjon. Det var rett og slett brødskjærerkunst av klasse!


Etter denne opplevelsen har jeg forsøkt å holde et visst nivå når jeg skal skjære brød. Jeg er et konkurranse menneske må vite:) Det er slett ikke noe slendrinan fra denne jenten. Her ligger brødene klare, med åpningen rett vei, og jeg sier helt uten blygsel at jeg trolig kunne ha kvalifisert meg for en plass i vestlands-eliten!


Derfor kan du tro jeg ble sjokkert da jeg sto foran brødskjæreren på Rema 1000 i går. I samme øyeblikk som jeg hadde lagt *det første brødet til pakking, *det andre i maskinen og *det tredje lett tilgjengelig skrek en dame bak meg at jeg måtte bli ferdig. Jeg snudde meg vennlig, og tittet rett inn i fjeset på en grønnkledd mor med kamuflasjebukse. Det sprøeste var at hun hadde med seg en baby som også var kledd i  kamuflasjekjeledress. Jeg er snart ferdig, svarte jeg, men hvis du har dårlig tid kan du jo komme før meg i køen. Jeg har god tid. Det kom ikke som noen overraskelse at kamuflasjedamen ville komme foran i køen!


Jeg gikk vennlig til side, og lot den grønnkledde slippe til. Med FEM brød og et tempo som knapt Dalai Lama hadde godkjent. Dermed fikk jeg god tid til å filosofere over det faktum at det finnes grønne kamuflasjeklær i størrelse tre måneder. Er tanken at man lett skal kunne gjemme babyen sin i jungelen? Eller er det kanskje sånn at jegerforbundet ønsker at små jegere bør starte karrieren så tidlig som mulig? Stabbende rundt i skogen med et lite gevær på skulderen? Jeg syns det er ganske spesielt!


I kassen endte jeg tilfeldigvis bak kamuflasjedamen og kamuflasjebabyen igjen. Tror du ikke damen hadde en to meter lang kamuflasjemann også? Det var helt utrolig, en hel familie klar for hemmelig oppdrag på nærmeste plen. Poenget var at damen var vannvittig krigersk. Hun slengte brød og syltetøy på handlebåndet, mens hun knurret til høyre og venstre.


Det var da jeg skjønte at det blir gjort alvorlige feil når man plukker folk til fredsbevarende styrker! Hvorfor i all verden plukker man sinte folk i kamuflasjedrakt til et oppdrag der man skal bevare freden? Man burde jo plukket hvitkledde bloggedamer med englevinger på klesskapet, en kopp te på innerlommen og et pent heklearbeid i vesken. Det finnes vel ikke noe mer fredsbevarende enn det?


Hvis landslagstreneren for brødskjærereliten mot formodning skulle lese dette: La meg ubeskjedent få si at jeg gjerne vil konkurrere om en plass på brødskjærerlandslaget. Du vil snart oppdage at jeg kommer i fred, uten kamuflasjedrakt. Hvis jeg får bestemme skal vi nok snart få noen sneisne løsninger på håndtering av brødblingser og rot ved brødskjæremaskinene også! Jeg kan nemlig BÅDE kjøre heis OG tygge tyggis -SAMTIDIG!


Ha en fortsatt god helg alle sammen! Lekre lånebilder kommer fra den svenske butikken Vita Rummet:) TUDELU!





81 kommentarer:

No.15 sa...

Hehe, jeg må le. Du skriver utrolig godt! :-)

Ha en fin søndag!

Lise

Janet sa...

Kjære, søte du, nå lo jeg så høyt at ALLE hundene kom løpende for å se hva som var på ferde midt i natten! Og det sier ikke så lite, for en av de reagerer ALDRI på annet enn bråk med for-spannet. Takk skal du ha! Ønsker deg og dine en fortsatt fin helg! Klem fra meg.

Anonym sa...

:) vidunderlig er du:) ler så tårene triller


Marit

Martha i Farta sa...

Ha Ha Ha!!! Har møtt en del sånne damer på Rema ja ;-)

Ha en strålende søndag!

Akkurat passe Frø sa...

Her i stova ler både Snekkeren og FrueFrøet!!!
Du er TRYLLER med ord!!!
"SER" alt heilt tydelig for meg :O)

(litt bekymra for oppvekstvillkåra til den vesle kamuflasjebabyen...)

Ha ei strålande søndag!
:O) FrueFrøet

Unknown sa...

Takk for en god latter!
Herlig innlegg og nydelige bilder:)

Ha en fortsatt fin helg:)

Klem Linda

Ei vetja fra Senja sa...

Hehe, du veit nå hvordan du skal få det sagt. lo såg eg grein da eg leste innlegget, og måtte lese det engang til for å være sikker på jeg hadde fått med meg alle detaljene i historia.

Du e no bare knalgo i måten du forteller på.

Ha en fin helg
hilsen Monica

Meg sa...

:-) skulle sikkert hamstre brød til neste oppdrag i jungelen. Det er vel ikkje så enkelt å finne skjærefjøl og god brødkniv der. Jungelkniv egner seg vel neppe :-)
Eller kanskje dei har statistroller i "jungelboken" som går på DNS?? kan jo aldri veta ;-D

AnneLavendel sa...

Du skriver utrolig godt, kan se det foran meg :)

Anne Mette sa...

Hei. Nydelige bilder du har lagt ut. Så tilfeldig og likevel sååå organisert. Jeg liker hvitt.
Mht Rema 1000 besøket ditt. Jeg blir også litt fustrert over å stå i kø bak damer med kurven full av brød, og føler selv jeg er veldig effektiv foran brødkutteren. Jeg pleier å ta runden i buttikken hvis det er kø på brødmaskinen, og heller gå tilbake etterhvert. Da er som oftest køen borte. Men en tankevekker er det, ikke lenge siden brødene pent måtte skjæres hjemme. Så fort vi blir avhengig. Fortsatt god helg.
Hilsen Anne Mette :)

janne - kathrine sa...

Hei.
Da jeg leste innlegget ditt kom jeg til å tenke på min datter på 6 år som har en "yndlingsdagligvarebutikk", nettopp fordi det er en brødskjærmaskin der. Hun synes nemlig det er så flott at det er gratis skorper i den butikken....

Ønsker deg en fortreffelig søndag! Hilsen J-K

Beth sa...

Jeg blir alltid så glad av de vanvittig morsomme innleggene dine mellom de vakreste bilder i verden...

Du er utrolig GOD til å få oss sittende helt "fjetret" av skribleriene dine, ha, ha, ha...

Fortsatt gor helg!

Blå-hvit samlemani sa...

fantastisk historie og noen bilder som ermissunnelsesverdige

Ha en flott helg videre

Kristin

Ingunn sa...

He he. Jeg smiler bredt her jeg sitter. Du har satt i gang noen filosofiske tanker nå.

Ha en strålende søndag.

Klem Ingunn

Liv Elin sa...

Hahahahaha...du Emmeline æ ser dæ førr mæ, bevæpna med englevinga å tryllestav!

Ida sa...

Hahaha.. jeg elsker disse hverdagshistoriene dine Emmeline!

Når det kommer til brødskjæremaskinen, så har jeg endelig fått ett avslappet forhold til den. For jeg fikk nemlig en form for prestasjonsangst i starten. Det endte selvsagt med at åtte-ti skiver fløy i hodet på hun bak meg i køen i det jeg elegant skulle slippe dem inn i plastposen !

Ha en fin søndag !
Klem og godnatt fra Ida

Fantepie sa...

Fikk meg en god latter her ja! Du skriv fantastisk bra!

Monicas Univers sa...

Hehe!
Du får det sagt/skrevet du! :)
Hærlig!

Ha en flott søndag!

Klem Monica

Sissel Olin sa...

Flott bilder og artig historie:) Må si jeg lo godt! Hun kamuflasjekledde kvinnen hørtes ut som litt av et mareritt!

Ønsker deg en fortsatt fin helg!
Klem Sissel Olin

Anonym sa...

Herlig :-) Må bare få si at jeg liker bloggen din utrolig godt, og har blitt veldig inspirert siden jeg oppdaget den tidligere i uken. Stå på :-)

Linda

Hannesin sa...

God morgen Emmeline !

Har sagt det før og sier det gjerne igjen, DU SKRIVER HELT HERLIG !

Hilsen,
Hanne :)

Guros Drømmeverden sa...

Ufattelig morsomt innlegg :o) Ler så jeg hikster.. Ikke det at jeg kjenner meg igjen. Nærbutikken vår har verken kø eller brødskjæremaskin.. He,he...
Utrolig flott hjem du har.. Stikker ofte innom bare for å se på bildene bare en gang til ;o)
Ha en flott søndag,
Guro

Ange sa...

I cannot understand a word of this post but it has been an absolute visual feast!!!!
Angex

På landet sa...

Møtes vi på obs ved brødkutteren kan vi ta en duell ;)

Ha en flott søndag.

Rosa sa...

hihihi, fantastisk! Eg stemmer for kvite interiørdamer med rosete tekoppar på fredsbevarande oppdrag! :D

Anonym sa...

Æ hyle av latter :-)!!!!!
Du e bare go'.
Borgny

Anonym sa...

tusen takk for en flott start på dagen:)du har bare en utroli flott måte å få frem poenget på....du er bare helt utroli.
en kjmpefin dag ønskes deg og jeg gleder meg til neste uke og nye historier:)

hilsen gunn

Ocean showroom sa...

Herlig lesning som vanlig, Emmeline! Må ha vært litt av en opplevelse!
Ha en koselig søndag!
Klem, Lene

Sol sa...

He, he....Tror jeg fortjener en plass på brødskjærerlandslaget selv.Har lagt meg til en utrolig teknikk etter i flere år å ha kjøpt OG skåret opp, 12-15 brød i uken til jobben;-} Legger i alle fall merke til at de fleste andre mangler teknikk ;-} Har ennå til gode å se en hel kamuflasjefamilie foran meg i skjærekøen...det MÅ jo ha vært litt av en opplevelse.....
Hva blir det av et barn som vokser opp i en kamuflasjefamilie tro???? Nei, da er det nok bedre å vokse opp i en familie med englevinger på skapdøra og tekoppen på lørdag. Ønsker deg en riktig god søndag. Her snør det som bare det, og ingenting av snøen kommer ferdigmåket *sukk*

Hilde Heimdal sa...

Hehehe skulle vært filmet !!! :o)

Nydelige bilder :)))

Unknown sa...

Herlig!
Utrolig bra skrevet, jeg humret og lo og skjønte etter to avsnitt at jeg måtte hente en kopp og en skive og la dette bli frokostlektyren for i dag:o))

For en herlig frokost det ble:o))

Klem Line

Anonym sa...

Fantastisk! Ler så tårene triller!
Du skriv så utrulig levande og godt!
Og nydelige bilder!
Ha ein flott søndag!

Helsing frå Alva

Lille w sa...

Fantastisk! Beste så langt!

Du er herlig:)

Nyt søndagen

Husfrua sa...

Hehe:)
Morsom opplevelse kan jeg tro,ihvertfall nå i etterkant:)

Kjempe fin blogg du har,er ofte innom å ser:)

Ha en fin søndag!
Klem,husfrua:)

Jenta på Laug sa...

Så artig du skriv! :) hehe
Fine bilder også:)

Fortsatt fin helg:)

Tonje sa...

Ha ha ha! Fantastisk! God søndagsunderhaldning :o)

Ha ein fin søndag
Tonje

FruLisa sa...

Fantastisk artig - tenkt at man kan få så mye artig ut av en brødskjærer maskin og en kamuflert familie!

Lappesola sa...

Takk!

Anonym sa...

Du kan få sagt det!!

Inger Johanne, Østfold

Maya sa...

Hehehe..!Nå fikk jeg meg en god latter på en søndags formiddag. Herlig og levende du skriver. Ha en fortsatt fin søndag :o)

Anonym sa...

Du Emmeline, du Emmeline.... Her i huset ler vi så vi skriker. Morsom lesing på en søndag formiddag.
Takk skal du ha.

Hilsen Wenke fra Sunnmøre

Berit sa...

Du er bare herrrrrrlig! Dessuten passer det ikke med kamuflasjedrakt denne vinteren.
Ha en fin uke!

Anonym sa...

Du ruler! Har du vurdert å skrive en bok???
-Gro-

Ellemeller sa...

*melder meg på brødskjærekurs*

Artig innlegg:) Vi var på ferietur i Danmark eit år, saman med mellomste-søs,
9 familiemedlemmar, 4 jenter og 5 gutar, 7 av oss var glattbarberte på hovudet. Eg vil tru at mange mistenkte oss for å vere Blitzarar på studietur til Legoland;)

Fjordheim sa...

Fornøyelig lesning, og nydelige bilder. Du kan å formulere deg slik at en ser det levende for seg.
Ønsker deg en god søndag :)

Blandet-landhandel.dk sa...

Ha ha ha - det er simpelthen det sjoveste blogindlæg jeg LÆNGE har læst. Her er væg til væg smil nu! tak for det, der e5r så sundt at le. Og jeg kan både le og blogge på samme tid :-)

Kh Katinka, Danmark

Frøken Sofie sa...

Fantastisk historie, og nydelige bilder innimellom. Er det rart jeg må innom bloggen din hver dag?? :-)

Anonym sa...

Du er bare helt utrolig!!! :) :)
Du har allerede en heia dame eller duske dame visst du kommer på landslaget *ler*
Heia heia Emmeline !!!
Stor klem fra Zizzi Torill

Anonym sa...

Takk for supert innslag! Ser det for meg...
SuMa

Frydisblog sa...

Hei.
Du er knasende god og skrive=)
Flott blogg.
Frøydis.

Torills blogg sa...

humrer her jeg sitter, denne damen med fart i seg kunne like gjerne vært meg. Men da må man se bort fra de høye hælene, her går det i fjellsko med raggsokker langt oppover leggen. Men det går fort og presisjon og jobbing som ett lag når familien kaos (jeg og fammen) handler ørten og fjørten brød slik at vi har til neste vinter ;)

ha en strålende søndag ;)

Tullefrans sa...

Så fantastisk skrevet - nok en gang!

Jeg prøvde meg på en slik maskin for første gang på en heller småfull Menybutikk en helgedag. Jeg snek meg frem da den ble ledig og satset på at dette skulle gå smertefritt, men køen kom selvsagt med en gang jeg hadde tatt brødet ut av posen. Det var fryktelig skummelt, og brødet var fryktelig krøllete da jeg pakket det ut igjen hjemme. Heretter kjøper jeg kun brød på hverdager. Helst tidlig om morgenen.

Line fra huset på landet sa...

Jeg og mannen min ler så vi griner av det siste innlegget innlegget ditt! :D :D
Du er en tryllekunstner med ord Emmeline :))

Line

Kari sa...

Hehe, du skriver så jeg nesten hyler av latter. Gratulerer med en av bloggverdens aller beste blogger. Det er en fryd å lese og se bildene dine.:)

wenche ringen sa...

Ja da har jeg fått dagens gode latter og du har igjen vært med på å forlenge livet mitt. Fortsetter jeg å følge din blogg skal du se jeg blir flere hundre år ! Jeg ser særlig for meg blogg damer med TE PÅ INNERLOMMA og hekletøy i veska ! Godt at man også kan le av seg selv også.....

www.jeanettefoto.blogspot.com sa...

Hehehe, morsomt innlegg:-)
Fin blogg du har!
Fortsatt god søndag:-)
Hilsen Jeanette

www.jeanetteskreativeutbrudd.blogspot.com

Anonym sa...

Hihihi..dette må være årets foreløpig beste blogg innlegg!! Helt enig med deg ang. å sende hvitkledd blogg damer med div. gode vaner i krig...da hadde det nok blitt fred i verden;)

Ha en super ukamuflert søndag!

Tine

Perlehvit sa...

Haha jeg ler! Du skriver så utrolig bra!! Syns jeg ser kamuflasjefamilien på oppdrag.. haha

Keep it up!!:D

Ruths datter sa...

Utrolig flotte bilder du viser her.Og historien i typisk Emmelinestil.Artig.
Ha en super søndag

Unknown sa...

Og jeg humrer og ler! Tusen takk for en god latter på en søndag:)

Unknown sa...

Og jeg humrer og ler! Tusen takk for en god latter på en søndag:)

prusseluskan sa...

Du skriver utrolig bra, enten det handler om interiør eller hverdagsliv. bare helt fantastisk! Er enig med en annen kommentar; har du vurdert å skrive bok???????????
oppdaget bloggen din like over nyttår, og er virkelig blitt stor fan. mange har flotte bilder, men det er ikke mange som slår deg når det gjelder tekst!
God søndag, og klem!

Anonym sa...

Emmeline ivaretar roen på en meget flott og "litt ironisk" måte.....Hadde det vært meg hadde brødkniven stått i ryggen på kamuflasjedamen.........
T.

Trultemor sa...

En god latter forlenger livet??nehei, jeg flirer så jeg holder på å daue! *glimrende*

Jeg kunne også vært med i brødskjærekonkurransen, har godt dreisen på det, man maskina skjærer for seint!! *haha*

Maria ( Idekroken ) sa...

Å kjære emmeline. Det er det beste innlegget jeg noen gang har lest. Du er helt rå!! hehe.
Tenk bare å komme på å skrive om noe sånt.
Jeg leste det hele, og lo fr meg selv og fant ut at jeg måtte lese det hele igjen og denne gangen høyt for min mann ;) Helt utrolig!

Klemmer fra meg

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Nu sitter jag här och ler för mig själv. Vilken syn, jag vill också se kamuflasjefamiljen!

Måste ju passa på att berätta om fotbollsfamiljen. Mamma, pappa och nyfödd bebis, som alla hade svenska fotbollsklubben AIK's supporterantrekk på bilden i fødselsannonsen. Härligt!!! :-)

Hoppas du har haft en härlig helg!

I de dype skoger sa...

Å søte deg, du og dine skriverier!! Takk for den fantastiske måten du skildrer hverdagshistoriene på :)

Priceless ;)

Klem

Timoteia sa...

Fascinerende! :) Ler alltid av dine innlegg. Gleder meg til neste!

Anonym sa...

En god latter forlenger livet og mitt er blitt forlenget med flere år. Takk for et morsomt innlegg. Her i Virginia ville de hvite engledamene være helkamuflert i dag siden vi hadde snø vær i hele går. Jeg tor en kommer mye lenger med søt te og engle fjes enn kuler. Håper på fred i verden, men det er nok ikke mange nok som foretrekker sukker boller og kake vispen i stedet for geværet.
Klem fra meg.
Ranny

Linda sa...

På kav trøndersk: æ flire mæ ihjæl! Du skriver dødsbra! Jeg driver selv å øver meg til landslagsopptaket;)

Lisbeth sa...

Dette lyder farligt!
En brødskjærermaskine...uhadada...det har jeg endnu ikke sett her i noen av vores butikker her i Danmark.

Nok fordi det meste rugbrød vi kjøber er allerede i skiver.
Og et ferskt brød fra bakeren skal da skjæres i hånden.
jeg har en skrekk for alle de maskiner...så hurrah for rugbød i skiver...lol

Klem fra Danmark

Anne Sol sa...

Fantastisk tekst! Du er ein fantastisk kåsør! Likar betre og betre tekstane dine - som norsklærar må eg jo sette deg høgt oppe i vurderingssystemet både når det gjeld innhald og rettskriving ;) Du har truffe heilt blink i den sjangeren ja!

Takk!
Ha ei fortreffeleg veke!
Anne Sol

Anonym sa...

Veldig bra! Sitter og humrer for meg selv. :-D

Eli Betten sa...

Fantastisk!! :) Dette var det første innlegget jeg har lest av deg - og nå MÅ jeg jo scrolle meg nedover og lese mer.

Fortsatt fin søndag :)

Ragnhild sa...

Emmeline, jeg erklærer herved at jeg tror jeg elsker deg!!! Du skriver som ingen andre!!

Unknown sa...

Du er utruleg flink til å skrive!!!!! Artig!!!!

Anonym sa...

Du får sagt det! Du skulle vært ansatt som humorist i kommunen og reist rundt på institusjoner og arbeidsplasser og skapt optimisme og glede. Hilsen Toril A.

Anonym sa...

Jeg har ennå ikke tort å gi meg i kast med en brødskjæremaskin, det ser alt for komplisert ut, og står den noen bak meg vil jeg jo bli alt for nervøs om jeg fikk dette til. Søsteren min derimot, hun kan dette, men dessverre kan jo ikke hun bli med meg på butikken hver gang jeg skal ha et brød..

Stjerneteller sa...

Hohoho. Knall innlegg igjen! Har alltid trodd de maskinene var for gamle kraftløse damer som skjelver på hånden. Slik at de kan putte oppskjæret brød i fryseren og ta opp en og en skive etter behov...

Garden Angel sa...

Hahahahaha....
En god latter forlenger livet:)
Ha en fin uke!

Elin sa...

Jeg ler.. :) Du er fantastisk morsom, Emmeline!

Related Posts with Thumbnails