mandag 25. januar 2010

Varmepumpe man(n)-dag



Så var endelig dagen kommet. Varmepumpemannen steg ned fra sin trone, og ankom etter flere ukers forventningsfull spenning. Emmeline hadde ryddet, tent stearinlys og kokt kaffe. Dette viste seg selvfølgelig å være fullstendig bortkastet, siden Varmepumpemannen var av det dystre, fåmælte slaget. Han hadde fått jobb i finsk fjernsynsteater anytime!



Jeg forsøkte derfor å dra i gang litt smalltalk, siden det tross alt er et av mine naturlige talenter. Jeg fortalte at Den Høyvelbårnes ankomst var svært kjærkommen, fordi vi denne vinteren hadde hatt det temmelig kaldt. Ja, faktisk ned i åtte grader innendørs flere dager. Njaaaaa svarte varmepumpekongen, det blir no ikkje nåkke særlig varmt med sånne varmepumper . Du verden, tenkte jeg. Her ruller vi ut nesten tyvetusen kroner på en slags kuldepumpe. Hvem skulle trodd det? Så tenkte jeg litt på at det i grunnen er ganske utradisjonelt at en varmepumpemann sier at det er kaldt med varmepumpe. Derfor smilte jeg og sa; SIER DU DET på ekte smalltalkvis.



Så jobbet pumpemannen i stillhet, helt til Emmelinemannen kom. Da skal jeg si det ble fres på sakene. For Varmepumpemenn snakker helst med andre menn. Selv om de ikke er det minste femi, blir de glade når de ser Politimenn, Brannmenn og Emmelinemenn. Da er det akkurat som om noen har puttet penger på snakketøyet -og de forteller villig vekk om fjernkontroller og luftsvingningsradiuser.



I skrivende stund sitter jeg her i fønvinden, og tenker at et sted der ute i verden kommer Varmepumpemannen hjem. Til levende lys, til nyvasket hus og blomster på bordet.Likevel sier han ikke et eneste ord før konen setter på favorittfilmen med Brannmann Sam. Da roper han: Du... Du derinne på kjøkkenet, kan du vere så snill å sette på kuldepumpen. Vet du ikkje at åtte grader er mer enn nok? 


Bilder er fra skapet i spisestuen. Som fikk gardiner i anledning VG sitt besøk i mai, men som nå har fått renessanse som utstillings skap.



Nye bokser førte med seg den reneste tømme-rydde-flytte-dominoeffekten i går. Skal man rydde ett skap, ender man som regel med å ommøblere alle skapene man har. I det gamle skapet mangler det bare litt ekstra lys, og så blir det nok bra. Nå ser jeg jo også at putekurven er fullstendig ustylet, huttemegtu!
Håper dere har en fin mandag:) Vi sees kanskje i morgen?




59 kommentarer:

Anonym sa...

Huff a meg, for et mannfolk! Haaper at hann har ingen kone saam venter hjemme denne karen, takk for at du deler hverdagen med oss andre og for frem smil paa en regnfull pluss 8.grader utendörs dag paa östkysten av Ísland. Hjertelig hilsen Anna

Emmeline sa...

Hei Anna:)

Da har dere samme temperatur ute som vi har hatt inne denne vinteren;)
Emmelinemannen syns synd på Varmepumpemannen som helt uten å vite det har kommet under Emmelines granskende lupe...

Men sånn er det med Fantomet: Han er Hard mot de harde--og sånn er det også herigården. Iallefall pittelitt;)

Anonym sa...

Hei du!
Vi hadde iallfal en snakkeslaig varmepumpemann:)))) og den er effektiv.
Jeg blir facinert av din blogg,selv om mye ikke er min stil, så liker jeg å følge med inne hos deg.
Ha en flott kveld med positiv opplevelse av pumpen:))).
Mvh
Liv ingjerd

Anonym sa...

Hei, artig å følgje med på varmepumpeinnstalasjonen din. Fine interiørbilder, blir veldig inspirert av heile bloggen din. Har kjøpt maling idag, etter å ha "psyka" meg opp lenge, så no er det berre til å brette opp armane: )

Vennleg helsing Mai Britt.

Hilde sa...

Hi hi hi - så levnede lys og nystylet hjem beit ikke på varmepumpe mannen - ikke mye varme i han mao... fornøyelig lesing, og jeg må si at alle fargene i skapet ditt er vidunderlige - det fins en tid for hvitt, og det fins alltid en tid for litt friske farger...
HIlde

Vanina sa...

Vakre bilder! Jeg er fra Argentina, og følge deg i ganske lang. Jeg håper du vil forstå hva jeg skriver, jeg bruker en oversetter på nettet.
Et stort kyss! god uke!

Josefine sa...

Hei

Høres ikke så lystig ut han der nei..hi.hi

Må bare kommentere dine fine skap og all den skjønne greengaten du har:)
Skikkelige glad bilder her hos deg, klem fra meg

Lisbeth sa...

Ihhhhhhhhhhh Emmeline..jeg kan se det for mig:-o)

Har prøvet noe lignende for ikke så mange måneder siden da 2 vinduer skulle skiftes ut.
Nå er vi jo eller vant til at de jyske menn er noen tause noen...men denne snekkeren slo alle rekorder...på 2 dage sa han 2 ord...tak og hej.
Og han fik enda tillbudt både kaffe og kake og masser av smalltalk...men først da min svigersønn dukket op åpnet han for talestrømmen.
Han var nok redd for kvinner...hihi

Ha en god og forhåpentlig varm kveld.
Klem fra Lisbeth

Renate´s hjem sa...

Heisann.
Typisk mannfolk sier jeg.
Jobbet på sportsbutikk i en periode. Der hadde jeg mange slike opplevelser. De tror ikke at vi kan med utstyr, går automatisk til andre menn når de skal handle utstyr. Men jeg overasket mange menn med å si "jeg monterer bindingene dine på 5 min jeg". Hakeslipp er vel rette ordet.
Synes det er veldig gøy å titte innom bloggen din. Du skriver så godt.
hilsen Renate

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

hørtes ut som et dystert og kjedelig mannfolk.

Skapet forøvrig ble kjempe fint :o)

Beth sa...

Ha, ha..., jeg bare elsker å lese dine skriblerier...:-))
En sånn fåmælt mann passer nok dårlig sammen med snakkesalige Emmeline ja, det er sikkert og visst!
Dekorativt og lekkert det skapet ditt med alle de fine fargene inni...
Kan du skjønne at "kuldepumpemannen" ikke ville kose seg med en kaffekopp sammen med Emmeline på hennes trivelige kjøkken???

Lille Persille sa...

Herlig at du endelig har fått installert den der varmepumpa di! Håper den gir NOE varme da;)

Mita på landet sa...

Du får meg til å le på en ellers så mørk mandag - tusen takk!:)
Kjenner godt igjen beskrivelsen din;)

Ønsker deg en flott uke og måtte snart varmen komme innendørs til dere også!

KRUSEDULL sa...

Må le jeg:) Selv om denne varmepumpemannen hørtes ganske så tragisk ut. Du får sagt det du!

Nooria sa...

Du traff spikern der! Eller, speaker var vel kanskje det han ikke var :S. Jeg går dårlig sammen med sånne mannfolk.

Godt det finnes Emmelinemenn og Nooriamenn også ;-).

Martes atelie` sa...

Han var heelt sikkert veeeelig sjenert for sånne herlige emmelinedamer som deg! Hadde sikkert lyst til å kommentere alle de lekre greengate sakene du har i skapet....men av ren sjenanse kom helt sikkert alt helt feil ut.....hi hi...han sitter helt sikker hjemme å gremmes for alt det dumme han sa! ;)

Ha en varm kveld forann pumpen!

Sommerhusstil sa...

Hejsa Det er nok blevet flot dit skab herligt med alle de farver, du har rigtig nok også meget fint Green Gate. Kram Betina :)

Tullefrans sa...

Nå har jeg akkurat smilt, ledd og undret meg gjennom en solid del av bloggen din i nærmere hundre minutter. Hvilken skattekiste du har her! :)

M sa...

Tidig! Mannfolk! Og der kurret du som en hønemor med puter og pledd og kaffe....dakar...han var av det fåmælte slaget sammen med damer.......
Skapet ditt ser så vårlig ut nå....jeg trodde først at det var bilder fra en butikk....det er litt av en samling du har opparbeidet!
Ha en fin kveld, klem,M

Unknown sa...

So Pretty!
Daisy~

Anita sa...

SÅåå fint det ble da, kan kanskje ikke si det om pumpen, men håper den varmer for dere på alle kalde dager!! Likte det skapet ditt veldig godt, det hadde passet perfekt på kjøkkenet mitt ;0) Nå kryper gradene kaldere enn -10 her igjen ,håper det ikke skal vare såå lenge. Kos dere!

muldie sa...

pass på plantene dine, varmepumpa har tatt livet av mine!

Løvetann sa...

Naboen sine orkideer daua då dei fekk inn si varmepumpa. Eg har drope mine uten pumpe.

Gratulerer med varmt hus.

Smil fra L

Ellemeller sa...

Tvillingbroren til varempumpemannen i Bergen bur i Ålesund. Han var på besøk med oss i november. Det fyrste han sa var: "Å, Panasonic? Det er noko DRITT! Og den varmekabelen som skal monterast kan de berre pakke vekk, den teng de ikkje, dessutan so har eg aldri montert ein slik før.."
eg blei skikkeleg beroliga! Resten av monteringstida brukte han på å røyke og klø seg bak.. (fy, det var slemt)

Hilde Heimdal sa...

Haha daaaka varmepumpe mannen hehehe :)

Så koooselig du har det, kjempefint skap :))

Hulda sa...

Skapet var jo flott både med og uten gardiner. Fint å variere litt. Jeg falt jo for alt det lekre du hadde der, så så sommerlig ut. :) Har et åpent, gammelt skap på kjøkkenet, der jeg stiller ut bl.a GG. ;)

Anne Grete sa...

Hhihihihi, for en varmepumpemann! *Ler meg ihel*

Hegemor sa...

Hei. Jeg er ny i Blogglandia, men følger bloggen din og koser meg :-)

Lurer på en ting: Hvor plasserer du varmepumpen i ditt hjem? Har både lyst og ikke lyst på varmepumpe...Synes ikke det forskjønner et hjem - men har lyst på varmen :-)

Besøk meg gjerne på min nye blogg: www.skoglynordre.blogspot.com

Hege

uniktliv sa...

hehehe .. ler .. ja disse mennene du.. men nå fikk du jo endelig pumpa instalert da.. etter mye venting- skal si du er tolmodig.

Har hatt det kaldt nok nå synest jeg ,. så sett pumpa på skikkelig pluss og lag sydenstemning med badedrakt og paraplydrinker i morgen.

Ha en fortreffelig ferie:)
klem

anneskreative sa...

Måtte smile når jeg skjønte at dette var skapet ditt,,,,trodde du hadde vært i en butikk der de forhandler green gate,,,,,skjønner at du har dilla.,,,,smiler.
Men lekkert er det.
Klem Anne

MumsiMumsan sa...

Stakkars mann -hihi :O)
Som ikke vet at livet er så my koseligere når man er litt bli` :O)
Håper han tol veldig feil - og at det faktisk var en varmepumpe han satte opp!
Ha en flott mandagskveld i (forhåpentligvis) deilig varmt hus :)
Mumseklem fra Vibece :O)

HønePøne sa...

Digger innleggene dine!
Pene bilder, og jeg leser alltid med et stoooort smil om munnen :)
Madeleine

Anette sa...

Hvor er de nydelige eggene du har i skapet fra? Har du kjøpt de nå? *ønsker meg* :)

♥ Anette

Anonym sa...

Heisann:)Jeg er ganske så fersk i bloggeverden,har ikke min egen enda..Bloggen din ligger nå lagret under favoritter,artig å lese-har fulgt den en stund nå.Finner masse inspirasjon der og må få si at dere har det virkelig koselig:)Hilsen Marlén

Kristin sa...

Fantastisk!! "Ramlet" over siden din( det riktige å si er vel kanskje "bloggen din") for en tid tilbake, og nå er det blitt mitt "lille" daglige høydepunkt. Koser meg glugg ihjel -du skriver fantastisk godt!! Digg å ha vært borte noen dager, for så å komme hjem til "mange" innlegg. Tusen takk for at du sprer glede i min hverdag Emmeline <3

sylvia sa...

hhihihi.så rar en mann da,men det viktigste var vel å få inn noe varme,herlig nå tenker jeg.
ønsker deg en god natt.
natta klem fra sylvia

Bolettes hus sa...

Hei Emmeline! Skjønner deg godt! Likte slettes ikke de to varmepumpe-mennene som snek seg rundt her da vi fikk varmepumpe!
I dag har jeg også vært inne på nordhjem for å bestille varer. Skal innrømme jeg ser rødt når prisen er så nedsatt som den er! Jeg bestilte bare for rett under 200-lappen for å slippe den himla tolla og norske momsen... Men da jeg kom til fragtomkostningene Skal si det ble lønnsomt plutselig! Hvilke erfaringer har du gjort deg der med Nordhjem?

Klem Kari

Ingunn sa...

Granskende lupe. Det var som fortjent. Her i huset har vi overlatt snakkingen med håndtverker-menn til kona om noe skal repareres/reklameres på. Men utenom det snakker til helst kun til Hjemmet Gleder mannen. Rare greier.

Ha en fin-fin uke.

Klem Ingunn

Lemonia sa...

Kuldepumpe, haha. Herlig innlegg. Kan i allefall garantere deg at varmepumpe er fantastisk, samme hva varmepumpemannen sier. :-)

Anonym sa...

Tenk jeg som fikk skurkene på "alene hjemme" filmen på døra da kjøkkenet skulle fornyes!! Det var slett ike den smellkjekke som kom hit med tilbud og tegninger, nei..

Gjett om jeg fant de mistenkte raskt da en sparebøsse kom på avveie.( men den var bare godt gjemt på boden under resten av kjøkkenskapinnholdet..) kanskje varmepumpemannen har dålig erfaring med mistenksomme hjemmealenedamer?? mor til4

Rosa sa...

hihihihihihihi, grattis med ny kuldepumpe, Emmeline!

Uslåelig kommentar - kanskje han er bitter fordi han vart montør og ikkje seljar? Og kanskje han, som trass alt er frå Mars - ikkje forstod kva du sa? (Ref. kvinner er fra Venus osv ;) )

Og apropos fønvind: Etter hårvasken er det berre å sette seg under varmepumpa ein liten halvtime, så er høret føna turt utan å verte brusete ;) Ta det frå ein kjennar!

nattinatt!

Titt Tei sa...

Heisann! Fantastisk koselig og inspirerende blogg du har. Er såpass "ny" i denne interiør-blogge-verden at det ikke er lenge siden jeg klikket borti denne. Og DET er jeg super glad for, for nå sitter jeg hver dag å ler høyt for meg selv av hvert innlegg du skriver. Kjempemorsomt at du ser det komiske i de minste hverdagslige ting som vi alle kan kjenne oss igjen i... Tusen takk for en superduper blogg! Hilsen Inger

wenche ringen sa...

Ja en titt innom bloggen din kan vel snu den dårligste dag. Innspirerende og vakkre bilder, samt festlige skrå blikk på livet som ofte kaller frem latteren !

Fru Fly * Heidi sa...

Har møtt på noen menn av varmepumpefyr-formatet ja. Hva er det med menn som bare snakker med menn? Kvinner er ikke verdig de få ordene de skal bruke den dagen. Sært... hehe...

Har jeg lest at du er/var på jakt etter en Green Gate mugge i rød med hvite prikker? Jeg var på Havna i dag og så muggen i to størrelser. Tenkte på deg med en gang (kanskje ikke bare meg som gjør linken Emmeline- GreenGate)? Om det er bare en vrangforestilling eller en hallusinasjon fra min sine, kan du se bort fra denne kommentaren. Hvis ikke, er du herved tipset. Hilsen den mystiske, ukjente Lægdene-Heidi;)

Anonym sa...

keep calm and rock on!

something else

dolamorola sa...

haha.. en sånn varmepumpemann hadde faktisk jeg her og! ;) og så fort mannen min kom inn døra var det full fres i kjeften pån.. haha..

du har det hvertfall veldig fint med varme og fine farger hos deg da! ;) det ser jo ikke så kaldt ut
med slike deilige farger! :)

Anonym sa...

Festlig og morsom lesing!
Kanskje varmepumpemannen føler seg truet av damer og blir sjenert?

Håper ihvertfall du får det varmere med den nye pumpen og at den er verdt pengene!

Cecilia sa...

So Beautuful, I like!

Ocean showroom sa...

Hejsan! Det verkar som en osäker man. :-) De pratar helst med män och inte charmanta Emmelinor för då blir de så nervösa. :-) Vackra färgsprakande bilder!! Ha en fin dag! Kram alexandra

Anonym sa...

Hei Emmeline :)

Flott blogg du har å suupre innlegg som får meg til å trekke på smile båndene :)

Har selv akkorat laget en blogg,derfor er det myyye jeg lurer på :P F.eks ...Hvordan får man til å lage et slikt bilde som du har helt øverst på siden din...header...er det det man kaller det? hehe ..som sagt ...fersk!! Du har 4-5 bilder i ett liksom...hvordan får jeg det til??
Mvh Janne :)

Emmeline sa...

Hei anonym:)

Jeg er faktisk ikke så veldig dreven på dette med header...
Jeg har bare brukt Picasa og laget et bilde bestående av flere av mine egne bilder, og så har jeg lagt det opp i headingen. Det burde vært beskåret...men du vet...når man bruker en halv dag på å lage en heading så får den liksom bare stå der, Da gidder man ikke mer. Lykke til:)

Anne Mette sa...

Varmepumpemenn er nåkke for seg. Snodig kar med andre ord.
Utolig hvor forandret det ble med omøblering av skapet. Måtte virkelig studere bildene, for å se om det var samme rommet. Lekkert.
Hilsen Anne Mette :)

Anonym sa...

hei
du virker som en proff på green gate, jeg bor i drammen og finner ikke det noen steder, kan du finne ut noe for meg

tone

Line fra huset på landet sa...

Er det ikke rart..med håndverkere mener jeg ?Sånn synes jeg det alltid er jeg. De vil snakke med "samme rase" liksom. Kanskje han ble sjenert og sjarmert rundt deg :)

Vel, uansett.Godt at det har blitt varmt hos deg nå da.
Selv har vi etterisolert i høst vi, og skjønner ingenting..for nå kan vi fyre i peisen bare for kosens skyld, ikke bare for å overleve.

Klem, Line

Anonym sa...

For eit flott og fargerikt skåp! Blir i godt humør av å sjå det. Fantastisk godt innlegg, ser for meg typen.
Ha ein fin dag vidare;-)
SuMa

Maria Therese sa...

Tihi varmepumpemenn er en snodig rase.. nå skjønner jeg hvorfor vår pratet san..jo fordi tessa-mannen var hjemme heletiden han var her..

Herself sa...

:)

Emmeline sa...

Hei Anonyme Tone:)

Hva ville du vite om Greengate? Du kan jo eventuelt sende meg en epost om du ikke vil skrive det her?

Stjerneteller sa...

Hihi. Hildrandedu for en flottenfeier GG-samling du har fått deg! Jeg synes forresten at du skal ta det som et godt tegn at du ikke er så god til å smalltalke med utakknemlige varmepumpemenn. Hadde blitt mye kjedeligere her om du skulle legge ut om all verdens tekniske detaljer, mye hyggeligere med en Emmelineobservasjon fra utsiden!

Related Posts with Thumbnails