mandag 18. januar 2010

Barnearbeid



Så langt i 2010 har jeg ikke strikket en maske eller brodert et eneste sting. Det har jeg overlatt til min yngste datter. Hun sitter så fornøyd i håndarbeidsstolen vår, og pjoner votter til små og store. I disse kalde tider er det vidunderlig å ha tovede votter, derfor står søsken og familie i kø for å få seg et par.



Det eneste problemet er at Lillemor helst hekler på impuls. For eksempel hekler hun gjerne to rosa høyrehender og følger på med en blå venstrehånd. Derfor ligger det seks enkeltvotter i kurven, som alle venter på en make.



Lillemor bruker noen få timer på en vott, så det ser ut for å være et kjekt tidsfordriv. Jeg vurderer derfor sterkt å gå på hekleskole hos mitt eget barn. Er du flink til å lese hekleoppskrifter, finner du Lillemor sin pjoneopskrift på votter HER!




Har dere forresten sjekket det nye nettstedet EPLA? EPLA er et nettsted for kjøp og salg av håndlagede produkter, og ønsker å være et norsk svar på internasjonale ETSY. Nettstedet er vel verdt et besøk Her finnes utallige gode ideer, og spenstige prosjekter å hente inspirasjon fra. 



Personlig er jeg for eksempel veldig glad i tykke labber. Derfor surfer jeg mye rundt på EPLA sine labbesider. Labbene trenger ikke å være fine, bare de er varme. I disse dager venter vi jo Hans Kongelige Høyhet Den Høyst Ærede Varmepumpemannen på besøk ( Hvis han mot formodning kanskje muligens snart har tid!) Etter det besøket vil det kanskje være mer naturlig å surfe etter heklebikini istedet? Det hadde jo vært en herlig tanke:) I morgen satser jeg på knipsing med dagslyset som bestevenn. SO LONG!




29 kommentarer:

Guttemamma sa...

,,,kremt,minner om meg. Klarer bare å strikke tommel på den ene siden jeg...

Mai Britt Risnes Iversen sa...

Hei, kjempefine votter. Me lager gode og varme tøfler av strikka og tova ull på jobben min. Kva str vil du ha? Mvh Mai Britt.

beate sa...

heisann hoppsann
så flink jenta di er! kanskje hun strikker en og venter på at du skal lage makker´n....

ønsker deg en fin kveld
klem Beate

Unknown sa...

its beautyful

Jutta

Anonym sa...

De så kjempedeilige ut!
Jeg kunne gjerne tenke meg å hekle slike, men linken du hadde laget til oppskriften gikk ikke an å åpne.... ;-(

krinkelkroken sa...

Så skjønne votter, flink jente du har!
Er ok med strikkepinnene men heklingen er det så som så med...har lært noe, men synes det er vanskelig....Det lille jeg har lært har jeg lært på youtube, anbefales, der kan man nemlig pause når hekleren går for fort fram:)
Flotte sommerfarger hos deg,lekkert.
Krysser fingrene for at varmepumpen snart er på plass, den er super til å holde huset varmt.
Det første jeg sa da vi hadde kjøpt huset var at mannen måtte bygge et skap rundt varmepumpen, men det var visst ikke lurt, er jo ikke akkurat lekker å se på;)
Ha en fin uke!
Beathe

Anettes drøm sa...

Så flotte votter!! Om ikke alle er par med en gang så gjør jo ikke det noe. Minner meg på at jeg må fullføre noen nesten ferdige strikkeprosjekter (som f.eks. feste tråder)...

Tonje sa...

Oppskrifta er herved kopiert! Gledar meg til å begynne. TUSEN TAKK! Og då forstod eg forskjellen på hakking og pjoning også...det er slett ikkje nesten det same ;o)
Klem Tonje

sylvia sa...

nydelige votter dette blir,ja å pjone er såå gøy,å lett å lære.
nydelige farger hun bruker,
ja så håper vi varmepumpe mennen kommer til dere i morra,
klem fra sylvia

Nooria sa...

Datteren din er litt lik meg sånn. Jeg har en del ting liggende som ikke er ferdig, jeg også... pulsvanter som mangler make, kjoler som er klippet men hvor jeg venter på inspirasjon til å fullføre osv.

Jeg vil virkelig anbefale deg å lære å hekle, for det er terapi for sjelen. Jeg er egentlig en utålmodig sjel som må ha stor fremdrift hele tiden. Når jeg hekler er jeg imidlertid i flyt og tenker verken på tid, sted eller fremdrift.

Anita sa...

Såå fine votter, utrolig, må sjekke ut den oppskriften ved en annen anledning! Har litt for mange andre prosjekter akkurat nå :0) Ha en toppers kveld og start på uken!

Ellemeller sa...

Herlighet kor fine vottar! No skulle eg ynskje at eg hadde fulgt med i timen på heklekurset som mellomste-søs holdt for meg forrige mnd....

uniktliv sa...

Trodde ikke barnearbeid var lov i Norge jeg- ler

For disse var aldeles nusselige.. hvorfor ikke starte med salg.. kunne godt tenkt meg en blå og en rosa..

Holder deg jo varm på hendene da. ler :)

Kan bare hekle ruter til bestemorteppe og grytekluter selv jeg så jeg synest hun er superflink... blir heller aldri ferdig med teppe som jegstarta på i mai 2009.

God lesing i dag igjen... jeg smiler fra øre til øye :))

PS.. du skal være takknemelig for en man som ser skjønnheten i et ryddig hjem da :)))

Beth sa...

Dette var nå et sunt "barnearbeide" da...:-)
Deilige votter!

Lisas hjem og skatter sa...

så flink jenta di er :) herlige farger både på interiør og votter Emmeline :)

klem!

Unknown sa...

Så fine votter!!
Så flink hun er:)

Ha en fortsatt fin kveld:)

Refleksjon på livsvegen sa...

Så flink ei jente..
Må vere mora opp av dage ;-)

No.15 sa...

Så flink hun er. Disse vottene er SÅ gode og varme. Fikk et par for et år siden og det er de varmeste vottene jeg har eid. Ikke rart mange står i kø for å kapre noen. Håper vottene får make snart, da. :-D

Anonym sa...

Flink datter du har! Men det hadde vel vært kjekt om vottene fikk seg en make, ja...
Jeg håper at min datter med tiden blir bedre til håndarbeid enn meg, for jeg eier ikke talent på det området...

Kaja sa...

Så stilige votter. Kjenner meg igjen, jeg har sikkert førti ensomme votter rundtomkring. Er liksom ikke så gøy å strikke nr 2.

Rosa sa...

Det var jenta si det! Og sans for fargar hadde ho òg ;)


Fruens Hus på Voss er forresten nokså ny, kom vel i november eller noko slikt, så det er ikkje så rart om du ikkje har sett den. Den ligg forøvrig berre eit steinkast frå Kari Traa-butikken.

Så du har mine gamle sambygdingar i nabolaget? Fru Halvor var i si tid ein fantastisk kornettist (altså ei som spelar kornett - eg veit ikkje kor kjend du er i brassband-terminologien) i korpset heime, og broren spela baryton. Gode folk! :)

Fruen i Fruens Hus skulle bestille inn meir GreenGate når ho hadde vore på messe i slutten av månaden, og då må eg sjølvsagt innatt og sjå om det dukkar opp fleire rosete godbitar.

Ha ei fortryllande natt, Emmeline!

Findus sa...

Kjempefine votter! Flink er jenta di . Her i huset driver jentene å strikker små sjerf, de er 7 og 10 år , syns de er flinke :) Gøy når de vil lære seg..Ha en fin uke .

Kristoffa sa...

Du må hilse datteren din så mye og si at jeg er imponert!!! Disse var jo knallfine!

Anonym sa...

Hei Emmeline famely!
Merker at jeg er blitt avhengi, må liksom ha en dose Emmeline humor, helst daglig, det gjør dagen bedre!
Godt nytt Emmelineår!
T.

M sa...

Hei hei, er innom og snikleser blogger når jeg er på jobb...når jeg har pause, altså.....ikke så greit når kollegaene har oppdaget NIB, og jeg blogger i det skjulte....plutselig var det en som leste MIN blogg....huff....vil være anonym.....
Hvor lenge blogget du før du "sto frem"?
Eller var du åpen fra byrjan av?
Hva er de negative og hva er de positive sidene ved å være så åpen?
Ha en fin dag, klem,M

Anne Grete sa...

Så utrolig flink jenta di er!!! Hun kan mere enn meg, og jeg er over 30!!hehe

Unknown sa...

I Just discovered your blog and i really love it! The collors and all the great stuf you show! So wonderful.

Hugs from The Netherlands.
Ilona

Mitt Kreative Krypinn sa...

Hei!

Jeg må bare få takke og neie for at du laget dette innlegget om barnearbeid - og de flotte vottene dattera di pjoner :)

Da du fortalte om disse i fjor, skrev jeg ut oppskrifta og senere på våren tok jeg med meg garn, heklekrok og oppskrift og dro på en liten ferie. Hjem kom jeg med en ferdig pjonet vott og ingen oppskrift. Og hukomelsen var totalt slettet for jeg ante ikke hvor oppskrifta kom fra..
Nå har jeg skrevet ut flere eksemplarer og merket med "Emmelines datter". Tuuusen, tuusen takk! Nå kan kanskje min venstrevott få seg en make og det flotte cortina garnet jeg kjøpte på den omtalte ferien også bli til votter :D

Stor takknemlig klem
fra Marit

MartheML sa...

For noen flotte votter! Jeg ble helt forelsket! Har du oppskrift på de du vil dele? hinthint. Utrolig bra blogg, jeg leser inn og ut, og får mye (nesten litt for mye, hehe) inspirasjon!
- Marthe, Bergen

Related Posts with Thumbnails